Kære alle brugere af Heste-Nettet.dk
Jeg skriver dette indlæg til tråden, da mange har sendt mig e-mails, om hvad der kræves, for at være bestyrelsesmedlem.
Først vil jeg sige, at vi slet-slet ikke er færdige med at slås.
Siden Sleipner startede, for snart 5 år siden, har vi fået sat fokus, på slagtedyrenes vilkår. Ikke kun slagteheste, men generelt på den måde vi behandler vores slagtedyr på, for at vi kan få noget at spise.
Vi har rokket ved den offentlige mening og debat, og vi har fået almindelig mennesker til at tænke meget mere over hvad de køber ind - Vi har også fået andre dyreværnsforeninger til - meget mere intensivt - at tage emnet op - indenfor de sidste 5 år. Vi har fået slagtedyrenes vilkår gjort til et politisk emne, men det er ikke godt nok endnu.
Vær ikke i tvivl om at det er forbrugeren som bestemmer hvordan vores dyr skal behandles. Ingen andre!!
Hvis vi ikke vil købe det kød, som har været igennem et moderne Holocaust - for at ende som hakkebøf på vores tallerken, skal det nok blive ændret.
Prøv at tænke på hvor mange slagterier som der er blevet lukket i Danmark indenfor denne 5 årige periode Sleipner har eksisteret.
Det er uhyggeligt.
Vi fyrer god arbejdskraft her i landet, for at eksportere millioner af svin til Tyskland og Polen og andre steder, - til slagtning der. Årsagen er at - regler for - feks. skuldersår er mere lempelige i Tyskland end i Danmark og kiloprisen er højere. - Og kære venner - Dette her - handler KUN om penge - intet andet. Hele vejen, fra dyrene bliver født på samlebånd, til de skal spises - handler det KUN om avancer og dækningsgrader.
Der svindles med destinationer, - antal grise pr. vogntog, og der spares på alt hvad der kan spares på - under selve transporterne, for at optimere avancen pr. dyrekrop.
vognmænd omregistrerer deres biler til andre EU lande, for at omgå de Danske, skrappere regler for transport af dyr.
Det som der kræves af formand og bestyrelse for en forening, er jo i første omgang viljen til at udføre et stykke arbejde i større eller mindre omfang. Dernæst handler det om at man kan afsætte 1 - 8 timer pr. måned, - både til administrative opgaver, men også til at deltage på stævner, arrangere møder - kontakte de parter som har med slagtedyr at gøre, kontakte politiske mennesker med magt til at tage sagerne op.
Men - kære venner. Opgaverne bliver jo delegeret ud til alle bestyrelsesmedlemmer, og jeg havde da ikke hverken erfaring eller viden - da Sleipner startede for 5 år siden. man lærer jo så længe man lever.
det vigtigste er ønsket og viljen til at ville gøre noget ved sagen.
jeg håber at rigtigt mange vil tage turen til Toftlund d. 13 november 2006 - Nyboder 11. tidspunktet er: 19.30 - og jeg skal nok give kaffen.
Med venlig hilsen
SLEIPNER
foreningen til sikring af slagtedyrs velfærd
Kirsten Nielsen
formand