Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Er vi lidt naive?
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 11:12

En tanke slog mig. Man ser tit annoncer (ok, det er blevet mindre efter hn's regler om cv nummer) hvor folk tilbyder deres assistance til tilridning, problemheste etc etc.. De sætter en relativ hjemmeside op og kræver det samme beløb som en gennemsnitlig berider.

Ofte syntes jeg også, at man ser at de rigtig proff ikke har fået sat en særlig interessant side op, men der kan man ihverfald erindre noget om at man har set pågældne rytter eller kender en der har haft sin hest i ridning hos personen.

Men hvad med os forbrugere? Er vi lidt for naive? Lader vi os for nemt, når vi står med håret i saksen tage med af flotte ord, eller en pæn hjemmeside? Glemmer vi nogle gange at undersøge stedet/personen. Glemmer vi at stille spørgsmålstegn? Kan vi blive så frusteret at vi vælger den første og bedste?

Den person der tilbyder sin assistance, hvor meget har denne mon set ind på sig selv? Tænkt over, om man nu har den erfaring til at kunne kapere det, man reklamere med?

Jeg syntes tit det er unge piger (alt fra 13 år og op til 24-25 års alderen) der mener at nu har de lært så meget, at de kan tage varer på andres heste, hvor ejer selv har givet op.

Hvad mener i?

Mvh. Tine

Hestepasser søges til Schweiz pr. 2 januar. Kontakt mig via beskedcenter for flere oplysninger!

0
0
Svar på denne tråd

jeg har ofte tænk noget i
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 11:21

den retning, man ser annoncer fra rytter der har starte, måske en god potion stævner, der tilbyder deres hjælp til undervisning, og til tider tager de mere end min egen underviser der har uddannelsen.

Jeg har set en der havde sprunget La-M der tilbød undervisning, men hun var næsten dobbelt så dyr som min uddannet underviser, ja ok, jeg tror ikke altid de ser sig selv og deres evner i et realistisk lys.

Men ja de flotte hjemmesider som ser proffesionelle ud, dem har man nok en større tiltro til, selv om det måske ikke er med rette.

Min underviser er vildt dygtigt men IT er ikke han side og han har ikke råd til at få en proff til at lave en hp til ham.

Jeg er 27 har redet siden jeg var 4-5 år, har arbejdet på stutteri, og rideskole. Jeg mener bestem ikke jeg har kompetence til at undervise, da jeg føler jeg selv har så meget at lære endnu.

Jannie

0
0
Svar på denne tråd

hos os
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 11:24

Vi har allerede bestilt tilridning hos berider af alle vores ungheste selvom det ligger både 2 og 3 år ude i fremtiden. Kun det bedste er godt nok!

Maria

Kildegaards Ridecenter, Kalundborg

0
0
Svar på denne tråd

Naivitet
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 11:25

Joh da - de annoncører, der blot er 13 år og tilbyder tilridning af heste/ponyer, mener jeg er naive...

For at kunne håndtere problemheste, tilridning m.v. - så er man nødsaget til at have mange års erfaring - og dét mener jeg ikke, at en f.eks. 13-årig har.

De gange vi har haft brug for en berider, har vi brugt "mund-til-ører-metoden". Sprugt os rundt omkring, talt med den/de pågældende personer - og så først her truffet beslutning om, hvem det skulle være.

De personer, som vi har søgt efter, har ikke skulle tilride vores heste - men derimod give datteren undervisning.

Og også her kræver det nogle års erfaring indenfor ridning.

Har selv undervist på den rideskole, hvor vi kom fra og erkendte, at mine rideerfaring kun rakte til småbørnsridning og nybegyndere - altså lære eleverne om grundopstillingen, balance på hesten m.v.

Dét at kunne rette/vejlede en rytter er "ikke bare liiige"...

Så joh - om man tilbyder tilridning eller undervisning - så er der desværre mange naive annoncører...

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Trakehner = Tragedier; Taipan

Karoline er en shetlænder - og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

det er svært at sige
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 11:29
jeg har tit tænkt hvad det er der får folk til at snede deres heste til et sted de ikke selv har set, hvor de kun har set en hjemmeside med en pige der påstår at hun har redet S i spring og M i dressur med flotte resultater samt at alle de heste hun har redet siden har vundet alt hvad de har gået.

at folk ikke kan se egene fejl og mangler, det er vel ikke noget nyt, men jeg synes det er værre at dem der har hestene ikke ser sig ordentligt for førend de sætter deres hest i ridning.

hvornår man er kompetent til at undervise og ride andres heste er jo lidt en smagssag. jeg underviser fast på rideskolen, hvilket jo selvfølgelig ikke er det samme, og så vikarierer jeg for ulrich hvis ikke han kan ind imellem. jeg tager mindre end han til undervisningen og jeg gør både forældre og ryttere opmærksomme på at de selvfølgelig frit selv kan vælge om de vil ride hos mig. jeg har kun fået possitiv tilbagemelding for min undervisning, hvilket jeg tager som et tegn på at jeg ikke er helt på vildspor.
men der er stadig langt derfra og til at tilbyde fast undervisning og tilridning af heste.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd

engang kunne man alt
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 11:53

Jeg er efterhånden så gammel at jeg ser meget på personens alder.

Det er jo nu engang sådan at når man er 14 år kan man det hele... dette bliver man så ved med at kunne i nogen år, og ofte omkring de 25 begynder man at erkende at man kan nok alligevel ikke alt - og dette selvom man på daværende tidspunkt kan betydelig mere end dengang man var 14 og kunne det hele

Jeg har ikke selv haft brug for at få hjælp til ridning/tilridning, men hvis jeg fik brug for det, ville jeg vægte de BLIDE principper højt.

Jeg ville nok ikke tage en person under 25 år, og så ville jeg gå meget efter at få en slags sikkerhed for at pesonen virkelig sætter hesteforståelse over opnåede resultater. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Ja, nu er
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 16:11

Ja, nu er jeg jo selv en af de farlige ikke-beridere...jeg har godt nok lidt af berider-uddannelsen, men besluttede mig for at heste ikke skulle være det eneste, jeg kunne finde ud af, når jeg blev 30 - derfor tog jeg en anden uddannelse.

At jeg så tilbyder ridning og tilridning af heste bunder i, at jeg har redet godt og vel 70 - 80 heste til, og har arbejdet for flere beridere, salgsstalde og stutterier (som rytter vel at mærke) og mener jeg har en hvis erfaring. Selvfølgelig kan det ske, at jeg støder på en opgave, jeg ikke kan klare, men den ene gang det skete sendte jeg hesten tilbage efter otte dage i tæt dialog med ejeren, der ikke havde lyst til at bruge mange penge på at få hesten gjort ryttervant (den havde meget svært ved tanken om at få rytter på ryggen og handlede vældig eksplosivt) så selvom hesten blev sendt hjem igen var det en positiv oplevelse for mig, for hesten og for ejeren...det handler nemlig meget om dialog...Det skal være muligt for ejeren at følge med i hvad der sker med hesten, også når der er dårlige nyheder eller problemer i luften...

Men netop fordi jeg ikke har uddannelsen tager jeg selvfølgelig også væsentlig færre kroner for det end en eksamineret berider gør. Det er klart. De kan noget, jeg ikke kan - til gengæld kan jeg noget andet...jeg har få heste, sadler selv op og står for pasningen og får hurtigt et ret tæt forhold til dyrene, og så har jeg ikke så travlt. En hest skal ikke presses gennem en måneds tilridning og stå tilbage forvirret og ør - hvis der skal to måneder til, ja så må man give ejeren den besked. Og så er det jo så op til ejeren hvad der skal ske derfra.

Så egenlig forstår jeg godt hvad der får folk til at sende deres heste til andre end beridere, man skal bare vide, hvad det er man betaler for og hvad man kan forvente - og det er igen et spørgsmål om dialog.

0
0
Svar på denne tråd

10vildeheste...
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 16:19

nu var udtrykket berider ment, som at generalisere dem der rent faktisk lever af det, og kan det.

Min forundring er, at tidl, før hn lavede nye annonce regler, var der fyldt op med piger der tilbød både det ene og det andet. Og nogle forstod at gøre det på "den rigtige måde". En havde jeg "fornøjelsen" af at møde på en arbejdsplads med heste, og her viste hun at hun 1: ikke anede en dyt fis om heste, andet end hvad en gennemsnitlig rideskole rytter på et let øvet hold ville vide 2: så abselut ikke kunne meget andet end at skridte. Let ridning var et fremmed ord. Denne person solgte sig selv som primært spring underviser, men kunne også dressuren. Og hun forstod at lave en annonce. Af omveje fandt jeg ud af, at nogle skulle have hende ud på prøve. Jeg fik en til at spørge om hun lige ville prøve hendes hest, men denne pige havde desværre dårlig ryg, så det ville ikke gå. -Sådan skjuler man at man ikke aner en dyt fis. At det så også havde skinnet igennem i undervisningen er en anden sag.

En anden pige, igen herinde, reklamere med tilridning, tilkørsel, problemheste u name it. Men sjovt spørger samme person altid om de mest basale spørgsmål, og det skinner tydeligt igennem at denne heller ikke har en dy fis erfaring.

Nu ved jeg jo selvfølgelig ikke om de så rent faktisk har kunder, oder was, men jeg håber det da ikke.

Jeg har selv undervist, men jeg syntes også jeg har gjort en dyd ud af, at gøre opmærksom på, hvornår mine egenskaber holder op.

Mvh. Tine

Hestepasser søges til Schweiz pr. 2 januar. Kontakt mig via beskedcenter for flere oplysninger!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg går nok også under den kategori,
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 17:24

som i omtaler - dog reklamerer jeg ikke mig selv.

Jeg er ikke over 25 år. Jeg har ikke nogen uddannelser bag mig, og har heller ikke redet B og A stævner, men jeg er alligevel begyndt at tage heste i ridning. Dog har jeg har da i tidens løb redet nogle heste til, og arbejdet med rimlig mange ungheste/problem heste.

Men jeg gør ejerne klart fra starten af, at jeg ikke kan ride deres hest til Grand prix. Jeg skjuler ikke noget for dem, og rådgiver dem til at se mig ride, og hører om min metoder, inden de sender deres hest i ridning hos mig.

Selvom jeg ikke kan ride deres hest langt op, kan jeg lære deres heste det som jeg er god til, nemlig grundridningen. Jeg skulle mene, at jeg meget blide ved dem. Det er i hvert fald det jeg forsøger på, og ejernes holdning.

Det der måske er anderledes ved mig, og dem i nævner, er prisen. Jeg gør det ikke, for at tjene penge, men for at blive bedre og for at hjælpe dem med deres heste. Jeg tager ikke ret meget mere end det, som opstaldning koster.

Jeg har indtil nu kun fået positiv respons, og har flere på "ventelisten" (jeg kan kun have en af gangen). Der er tilmed en heste ejer, som gerne vil have hendes anden hest op hos mig om nogle måneder, hvilket jeg tager som en kæmpe kompliment.

Det er jo i bund og grund ejeren, som må gøre op med sig selv, om de vil have en berider eller privatperson til det. Det vigtigste er vel, at man stoler på, at den der rider hesten har styr på det.

Desuden er titlen berider ikke altid en sikkerhed for, at de kan ride pænt...

Mvh. Gitte

0
0
Svar på denne tråd

Gitte Schrøder...
Forfatter: 
Dato:  31-10-2006 10:35

>>>Desuden er titlen berider ikke altid en sikkerhed for, at de kan ride pænt...<<<

Helt enig. Tilslutter mig til fulde dit indlæg.

Nu med Davina - og snart "plejemor" til Vallo-drengen <3

"Julenisser" søges til butik !

postnr 2610 - interesseret? skriv for info!

Sports freak? Tjek www.cafesporten.dk!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider