|
|
| Jungle at finde halvpart |
| Forfatter:  |
EmilieMarie |
| Dato:  |
29-10-2006 11:44 |
|
Er der andre end mig der synes det er utrolig svært at finde en kompetent part til sin hest?! Nu er det således at min hest befinder sig i Kbh, i en af de stalde uden nogen faciliteter - overhovedet! Man har ansvar for sin hest, og skal hjælpe til med fodring, ind- og udlukning af de andre heste, de dage man er i stalden (afhængig af tidspunktet på dagen man kommer selvfølgelig). Men er det ikke også lidt af den grund man rider?? Samværet i stalden - med damer og heste, og den afveksling det giver én at gå og trampe i mødding, få halm i håret og mudder på knæene... Det har ihvertfald skræmt nogle ellers fornuftige søde parter væk. Man fatter jo ikke at de ikke synes min knaldlækre hest opvejer 'ulemperne'. Hvorom alting er, så mangler jeg en part. De hænger vist ikke lige på træerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvordan uden faciliteter |
|
|
hvordan uden faciliteter overhovedet ? altså ikke en gang en ridebane eller lign ? eller med rideafstand til en ridebane ? eller lign ? selv kunne det godt skræmme mig væk at man ikke havde et sted at træne, det ville man jo ikke rigtigt kunne bruge til noget. selv vil jeg give dig ret i at lidt staldarbejde ikke burde skræmme folk væk, det hører jo med. det har da i hvert fald aldrig afholdt mig fra parter, at det har hørt lidt axtra arbejde med ... held og lykke
*DjævleØ's POWER* ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت "Venner som er stille engle der løfter os op når vores vinger har problemer med at flyve" MSN - juliemanden@ofir.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| faciliteter |
EmilieMarie |
29-10-2006 11:56 |
|
Vi har et kvarter i skridt op til en stor rideklub, som har op til flere både baner og haller. Men nej, intet bane-agtigt på stedet. På nød-dage kan folden bruges, men det er slet ikke optimalt - pisseglat og desuden hestens fristed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske det |
PernilleKrake |
29-10-2006 12:07 |
|
kan have noget med prisen at gøre? Nu ved jeg ikke din pris, men personligt ville jeg ikke give meget for en part hvor der ikke er nogen faciliteter. Jeg leder så småt efter en at ride på, men syntes herovre at prisen er skruet op hvilket gør at jeg springer over.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjah, umiddelbart |
|
|
skræmmer det ikke mig væk, hvis prisen er til at betale, og hvis hesten kan de ting, som jeg har lyst til, samt ejeren ikke kun vil have en dressurpart, da jeg helst vil prøve lidt forskelligt. Desværre kommer jeg først til København i det nye år :/
15 min skridt til gode faciliteter er jo ingen ting, og alm. staldarbejde burde alle da være vant til? For mig er det at have part i hvert fald 100 andre ting end blot at ride.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prisen |
EmilieMarie |
29-10-2006 12:13 |
|
Prisen er bestemt overkommelig, 500,- pr. md. Og det er inkl. sko. Så må man selv betale for ridehuskort (det følger desværre rytteren - og ikke hesten ) Jeg fatter det ikke. Må bare holde ud og ha ham for mig selv lidt endnu indtil en egnet dukker op. Så må studiet ligge i ruiner...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| med så kort |
|
|
med så kort afstand til stor rideklub, syns jeg faktisk det lyder rimelig, afhængere self af hvor mange dage der er tale om ? men ja syns det virker helt fair, så der skal nok komme nogen på et tidspunkt, bare ærgeligt at de lader vente på sig :/
*DjævleØ's POWER* ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت ت "Venner som er stille engle der løfter os op når vores vinger har problemer med at flyve" MSN - juliemanden@ofir.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor mange gange |
PernilleKrake |
29-10-2006 12:16 |
|
er det så? FOr nej 500 er ikke meget. Hvor i Kbh er det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og hvad |
PernilleKrake |
29-10-2006 12:17 |
|
tager de for ridehuskort?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pernille |
EmilieMarie |
29-10-2006 12:23 |
|
-Er det sådan at du er intereresset?!  Ridehuskortet skal betales pr. halvår - og det er 1250,-. Expensive.. Men dét værd når man kommer i stalden i bælgmørke og hesten er frisk! Jeg har brug for hjælp 2-3 dage om ugen, det skifter lidt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske kunne |
PernilleKrake |
29-10-2006 12:33 |
|
det være din hest fangede min interesse  Det er nu snart 1 1/2 år siden jeg kom af med min egen og jeg savner det. Men det kommer an på hvor og hvordan osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjahh ... |
|
|
Jeg har lidt haft samme problem.. jeg har heller ikke rigtig kunnet finde en part.. og min hest står med alle fasciliteter, ingen staldarbejde og der skal ikke købes ridehuskort eller andet ekstra.. jeg skulle have 700 kr for 3 dage.. Jeg har så valgt at sælge min ene hest, da tiden bare ikke er der til 2 heste uden en god part..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Emilie |
Louise(Lukas) |
29-10-2006 13:43 |
|
Det er intet problem at finde en part ude hos os - bare de ikke skal betale for det.  Det valgte jeg til sidst at gøre, fordi det andet var umuligt og så væltede det jo ind med henvendelser. Jeg ved dog godt, at det ikke er en mulighed for dig pga. Jakob, studie osv. Generelt her i Kbh, tror jeg, at folk er meget forvænte med, at der SKAL være ridehus og ridebane med lys og intet staldarbejde og ingen staldvagter.
Louise - med George Kanin og Lukas Hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da K... |
|
|
WOW nogle priser i holder jer??? 500 for 2-3 dage + staldarbejde?? Jeg har ABSOLUT intet mod at man skal lave sin tjans i stalden meeen så vil jeg sgi ikke give 500 for 2-3 dage. Hvor dyrt er din opstaldning lige? Hvis du selv skal lave så meget i stalden OG at der ikke er nogle faciliteter overhovedet??? Jeg ved godt at jeg er i Jylland og du er vist ufatteligt tæt på KBH meeen er der virkelig så lidt plads til heste derovre at man betaler guld for ingenting? Jeg er vildt nysgerrig hvad koster det pr måned i "din" stald?
STRIT JH
Love comes first! It´s not how you wine -it´s how you loose!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg ved alt for godt hvor svært det er , nu bor jeg godt nok i nordjylland. Her skal heller ikke laves andet end at nyde hesten og der er ridebane og hal, men ingen har lyst.. Så hun må stå og lave ingen ting, når jeg ikke har tid.. Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opstalding |
Louise(Lukas) |
29-10-2006 14:00 |
|
Jeg mener, at det koster 1350 kr pr. måned hos os, hvis man kører med på staldens foder, frøgræs og halm. Jeg har dog ikke helt styr på det, da jeg betaler for en boks uden noget og selv køber hø, halm og foder. Men det koster at have hest. Den skal jo også have sko på(850 kr hver 6. uge), have dyrlæge osv. Jeg synes egentlig at 500 kr pr mdr er meget rimeligt for at kunne ride 3 gange om ugen. Faciliteter eller ej. Men lad os nu ikke starte en diskussion om det faktum, at der oftest skal betales for en part. Jeg tror aldrig, at vi bliver enige herinde alligevel...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Strit... |
|
|
Strit, Dit spørgsmål om priser i København: Der hvor vores står koster det 1150 kr pr hest pr måned for boksen alene. Dertil kommer strøelse, foder, grovfoder etc. Og så selvfølgelig smed, dyrlæge. Det er selvpas - stedet lukker dog ud og fodrer morgen + aften, men indlukning, frokostfodring, udlægning af hø på fold, fjerning af gødning på fold samt muge og blande foder/hø gør vi selv.
Alt i alt giver vi cirka 2500 kr pr mdr pr hest.
Hertil kommer ridehuskortet som er 200 kr pr mdr og følger rytteren. Samt skovkort, 300 kr om året.
Så det ER dyrt at have hest i København - specielt på Amager...
Anissi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JJ Strit... |
|
|
Nu taler jeg kun ud fra egne erfarnger (har stået på Amager i ca. 3 år). Det koster ca. 1100 kroner om måneden og så betaler man selv foder samt ordner alt stald-arbejde HVER dag for sin hest. Man har så turnusordninger på ud/ind-lukning samt fodring. 500 kroner er IKKE dyrt for at have part 2-3 gange om ugen + at man de dage så skal muge hestens boks ud samt sørge for foder og evt. tage en ud/indlukning engang imellem. Dette tager måske 10 min (20 min. hvis man skal have en indlukning). Det mener jeg er en meget fair pris. Man har jo hesten ca. en tredje-del. og betaler ca. en fjerde-del. Jeg havde selv en part på min DV, da hun stadig kunne rides. Hun fik det hele gratis, men var også meget med i staldarbejdet, og hvis man skulle på ferie stod hun straks klar alle ugens dage. Mange mente at det var ånsdsvagt af mig at have en gratis part. Men jeg vidst at hun ikke havde så meget at flytte rundt med, hun var 100% ærlig og hun behandlede Malou som en gudinde. Hun ringede aldrig og aflyst el .lign. Jeg har oplevet mange gange (med andre der havde gratis parter), at så ringede de afbud en time inden aftenfodringen, samme dag som de skulle ordne hesten mv. var ikke ærlig, vild galop på hesten, mens den var i genoptræning efter en ledbåndsskade (hvor det var meningen at hun KUN måtte skridte og trave) mv. dette holder så absolut ikke. Mange gange er der mere seriøsitet fra partens side, hvis vedkommende selv betaler noget for det. Absolut en fair pris, kender mange der giver 500 kroner for 1-2 gange om ugen, under samme arbejdsvilkår. Kender sågar en der rider 2 gange om ugen fast (på en rigtig lækker dressur hest), muger 4 bokse de to dage om ugen, aften fodre begge dage og ugen, samt longere en unghest også begge dage om ugen - hold fast - det giver hun 1000 kroner for om måneden ... Har sagt at hun er godt dum, hun burde få penge for det store arbejde. Man skal selvfølgelig passe på at man ikke bliver misbrugt og kommer til at lave slave-arbejde. Men at man skal muge en enkelt boks + stille foder frem, det kalder jeg sku (undskyld) ikke arbejde. Er Københavnerne for 'snoppede' til at kunne lave staldarbejde? For så burde de måske melde sig ind i en rideklub hvor de får stukket en opsadlet hest i hånden når de kommer, så deres fine ridetøj ikke bliver beskidt (men så koster det nok også nærmere 2000 pr. måned ). Jeg har selv boet i Kbh i en del år, aldrig har jeg oplevet noget lignende, da jeg skulle finde part. Der var de fleste københavnere, de sprang alle fra, fordi de gad hvertfald ikke dit og dat. Hold da op, det blev vist lidt langt - sorry. Men er så træt af mennesker der ikke vil betale for at nyde noget (siger jeg, og så har jeg selv haft en part der ikke gav noget ) Mvh Anette Vildal
Lauge's E'jaaz & Wisnu Estopa of Tas Estacia og Mentha ifolet ved Tamtam. Lillerøv er blevet kastreret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anette... |
Louise(Lukas) |
29-10-2006 14:27 |
|
Det sjoveste er næsten, at folk først finder ud af, at det er for meget arbejde, når de står i stalden og man har brugt tid på at tegne og fortælle og de har prøvet hesten. "Gud skal jeg så muge en hel boks?" Det stod så også i annoncen og vi snakkede om det i telefonen, men fred være med det... Mange bliver derudover meget overraskede over, at det bliver mørkt om aftenen om vinteren...  Btw. skal det lige nævnes, at selv om der ikke er nogle faciliteter i stalden, hvor Emilie og jeg har hest, så har vi nok den bedste beliggenhed i forhold til skov og fælled.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kom til Jylland |
Fie Mogensen |
29-10-2006 14:40 |
|
He he, det var for sjov, men her i Jylland er det åbentbart MEGET billigt mht opstaldning kontra Kbh, det skal jeg lige love for.Jeg udlejer bokse og mangler at udleje een endnu.Jeg har søgt og søgt, og jeg tager 700 inkl .ALT.Vi har egen ridebane og 3 km til ridehus og 15km til Kolding.Nå men det var bare lige et sidespring.Fortsat god eftersøning ;0) Mvh Fie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| som rytter... |
|
|
.. uden hest, vil jeg så sige, at problemet er lige så stort for os, der søger heste at ride på.. (ikke at jeg gør lige pt) måske er jeg forvendt, men jeg giver 400 kr om måneden for ridning 2 gange om ugen.. flere dage, hvis ejeren ikke selv kan og jeg så kan. jeg må ALT med hesten(med undtagelse af meget få ting som "normale" mennesker aldrig kunne finde på) en gang om ugen kører vi til springning med hesten.. den anden gang laver jeg det jeg vil. vil jeg longere, gør jeg det, vil jeg ride, gør jeg det, rider jeg tur, gør jeg det.. eneste krav er venlighed overfor hesten, tage klatter i boksen begge dage og rengøre bid fuldstændig.. og så at jeg kommer som aftalt.. jeg betaler så 500 kroner om måneden for springundervisning + 200 om måneden til hende som kører traileren.. på gården er der udendørs ridebane (som åbenbart ikke må bruges når den er våd), ridehus (småt men godt), mange folde og gode bokse.. hver ejer har en stalvagt om ugen.. til aften skal der opmåles og gives wrap til alle hestene, fodres, lukkes ind fra fold og stalden skal fejes.. (det tager godt og vel 1-1½time.. det sørger ejer for, men de dage sidste vinter, hvor hun ikke kunne, og jeg skulle passe hesten, der ordnede jeg da denne vagt.. sidste vinter mugede ejer i bund ca. en gang om ugen.. for det meste i weekenderne.. men skulle jeg passe hesten i weekenden, mugede jeg da ud.. så vil sige, at jeg hjælper der, hvor ejer behøver det.. og jeg synes prisen er sat rigtig godt  __ men jeg gad godt nok ikke give 500 kroner om måneden for 2-3 gange om ugen på et sted, hvor der hverken var bane eller ridehus.. jo, hvis det lå lige ved siden af, men synes 15 min er langt i regnvejr/snevejr.. jeg ville gerne give 500 kroner for 2-3 gange om ugen, hvor jeg skulle muge ud, hvis så bare der var bane og ridehus inden for højst 5 min skirdt fra stedet.. ellers ville jeg køre død i det.. så det ville skræmme mig væk, at der var så få faciliteter..
Mvh.Krohne med part på Chanell
Et smukt ydre fanger øjet, men et smukt indre fanger hjertet ~Chanell er forsynet med begge dele~
- Jumprider for life - [en rigtig rytter ska bede hesten hoppe ikke stoppe]
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 15 min... |
|
|
Hvis man tager ordentlig tøj på, så er 15 min ikke lang tid, heller ikke i regn og sne. Hesten er varm når man kommer frem til ridehuset, bedre kan det da ikke være. Der hvor jeg stod med min DV (kongelunden), er der to ridehuse, en udendørs springbane (meget stor), samt en udendørs dressurbane. 5 min til skoven (15 min. til stranden). ALLIGEVEL ville de ikke muge ud (daværende tidspunkt stod min annonce til 400 kroner om måneden for 2-3 gange ridning om ugen). Louise - ja - også selvom det stod i annoncen + man havde talt om det i tlf, så kom det stadig som en 'overraskelse' at man skulle tage klatter (5 min) i boksen! Mvh Anette Vildal
Lauge's E'jaaz & Wisnu Estopa of Tas Estacia og Mentha ifolet ved Tamtam. Lillerøv er blevet kastreret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øm... |
Melisse |
30-10-2006 22:07 |
|
.. .. hi hi.. jeg var ikke klar over at man tog penge for at have en "heste hjælper"!!! For mit vedkomne kan jeg fortælle at der er en fast ugentlig dag hvor mit studie ikke tillader mig at komme ud til mit hestebarn.. den dag (og hvis jeg ellers er på ferie eller af andre årsager ikke kan..) har Ariel sin helt egen barnepige!!! Jeg er virkelig virkelig glad og meget taknemmelig for at hun vil nusse om og ride mit hestebarn, når jeg selv er forhindret i det.. jamen som sagt.. jeg betragter hende som Ariels barnepige, og jeg vil love at hun skal have en STOR julegave i år  Melisse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det sjovt ikke. |
|
|
Det har jeg også tit tænkt over. Heste er det eneste sted hvor du betaler for at få lov at passe hesten. Tænk på det - du har måske gået med andres hunde som barn, og fået en skilling for det. Hvis du passer andres dyr mens de er væk for du tit noget for det. Er du barnepige for du penge for det. Men med heste skal du betale for det - altså også betale for at få lov til at muge ud Så vil nogen måske sige at man jo køber en part i hesten, og ja ja...det er rigtigt nok. Men hvis du har været med til at dygtiggøre hesten, så får du ikke noget ud af det, som hesten er steget i værdi, som part hvis hesten sælges. En træner der dygtiggør hesten betaler man jo også  Jeg kan 100% tilslutte mig Melisses tankegang, at hun betaler for at nogen passer hendes hest, nu har jeg ikke selv en, men det ville falde mig naturligt ind at gøre sådan. Ved godt at det er dyrt at ha hest idag, men det har altid været sådan, og blir nok ikke anderledes.Så det er bare tanker jeg har, ikke en kritik af jer hesteejere der tar penge for det overhovedet Husk det før i går i forsvar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Det synes jeg faktisk er urimeligt mange penge, må jeg tilstå. Jeg tager kr 600 for 2 dage om ugen, men jeg står et sted med ridehus på stedet, oplyst ridebane og parten har intet staldarbejde, skal kun ride. Undervisning betaler de så ved siden af, hvis de vælger at modtage undervisning. Så at betale kr 500, arbejde, betale yderligere en formue for ridehuskort og evt undervisning - det gjorde jeg så sandelig heller ikke. Hvis jeg var dig ville jeg vælge at tage kr 200 som tilskud til smed, og ikke mere. Mvh Heidi
"Intet er umuligt for den, der ikke skal gøre det selv"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja jeg |
|
|
har søgt og søgtjeg kan bare ikke finde en passer! Jeg har hestene stående hjemme og har så en hest som jeg ikke selv har tiden til! Så det er gratis og komme herud og passe, ride og nusse med ham som det var ens egen! Vil hænge en annonce op i den nærmeste brugs og søge efter en pige!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| normalt.. |
M&Davina |
31-10-2006 20:28 |
|
i det her tilfælde hvor der ingen faciliteter er synes jeg det må være fair at parten kun betaler smed - det er alligevel en udgift med ridehuskort + transport til/fra + undervisning + evt stævner også løber op. Var det mig ville jeg forlange tilskud til smed- og at personen ¨så betalte jævnlig undervisning. Heidi(mille): præcis  Normalt synes jeg det er fair at parter giver lidt tilskud alt efter faciliteter på sted,hestens kunnen osv. men ikke her.
Nu med Davina - og snart "plejemor" til Vallo-drengen <3 "Julenisser" søges til butik ! postnr 2610 - interesseret? skriv for info! Sports freak? Tjek www.cafesporten.dk!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mknvuygooojkcfuh |
Melisse |
31-10-2006 23:10 |
|
Shebamus: 1000 tak  Jeg fik nærmest indtryg af at jeg var den eneste der tænkte sådan.. det er super rart at blive bakket op!!! Øm.. med alt respekt!!! jeg sys egentlig det er et religions spørgsmål om "hester hjælpere" skal betale for det, gøre det for fornøjelsens skyld eller have løn.. det er svært at diskutere.. Eks: Heidi (mille) beskriver sine facilliteter og bruger dem som begrundelse for en pris, hvilket er meget rimeligt, kontra de facilliteter min hest som pensioner har, i form af tre ridehuse, springstadion, terranbane og fire ganske glimrende dressurbaner (udendørs) baner og skoven lige uden for døren, der bliver muget ud og fodret, så jeg (og Ariels barne pige) kun skal nusse, ride og hygge. hvilket også er meget rimmeligt. det er svært at diskutere  -men det er vel også op til den enkelte.. Melisse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træner kontra part |
Louise(Lukas) |
01-11-2006 09:43 |
|
Jeg synes dog, at der er en stor forskel på at sende sin hest i træning og det at have en part. Jeg forventer ikke, at min part skal dygtiggøre hesten, så jeg vil kunne opnå en højere pris ved et eventuelt salg eller andet. Hun må gerne ride dressur, men hun må også ride en tur i skoven eller på fælleden. Dette mener jeg ikke, at jeg bør betale hende for, da vi begge "vinder" ved dette. Hun får en hest at ride på og jeg får en fridag til bunkerne af lektier. Hvis hesten var i træning skulle det selvfølgelig koste penge, men jeg mener altså ikke at det at have en part umiddelbart betyder, at hesten bliver trænet til et højere niveau. De halvparter har ihvertfald ikke søgt hos mig. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|