Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

ham Newton
Forfatter: 
Dato:  27-10-2006 12:14

Jo, den er god nok, den med tyngdekraften.

Vi har et kæmpestort gammelt Belle Boskop som i sagens natur har lettet sig for en del af sin last det sidste halve døgn.

Vores hunde er lettere adfærdsvanskelige for tiden, de vil ikke lege, tisse eller noget, de vil bare ligge på plænen og æde æbler, for derefter at brække mos op inde på stuegulvet, en halv time senere tigger de for at komme ud igen.

Så jeg gik i gang med at samle æbler op i trillebøren, så de i det mindste ikke får dem serveret i bunkevis. Er I lige klar over, hvor ondt det gør at få et kæmpeæble kylet i knolden, lige ovenfra?!

Når jeg senere i dag tager en tørn mere, bliver det vist med ridehjelm på... Stormvejr er jo farligt.

Desværre fik jeg ingen geniale ideer undervejs. Men det kunne da være jeg skulle tage de pæneste og selv lave noget mos til fryseren.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

æblegrød
Forfatter: 
Dato:  27-10-2006 12:18

Nåjo, det jeg egentlig ville frem til var, er der nogen som har nogen gode opskrifter. Vi er vaniljefreaks her i huset.

0
0
Svar på denne tråd

MOS???
Forfatter: 
Dato:  27-10-2006 12:26

Det er da bedre at lave dem til æbletærter!

Belle Boskop er simpelthen det bedste i verden til at lave lige netop disse her:

0
0
Svar på denne tråd

æbletærter
Forfatter: 
Dato:  27-10-2006 12:28

Hvis jeg vender dem om, Lisbeth, står opskriften så i bunden?

0
0
Svar på denne tråd

pokkers
Forfatter: 
Dato:  27-10-2006 12:30

Nu blev jeg lækkersulten, det er godt nok ikke mandens favorit, men jeg kunne godt kværne sådan en lun en med iskold flødeskum, jeg har lige et par dl piske på køl...

0
0
Svar på denne tråd

Opskriften
Forfatter: 
Dato:  27-10-2006 12:45

400 g mel, 200 g smør, 100 g., flormelis og et æg, æltes til dej, der får lov at hvile i køleskabet - helst et par timer.

Rul dejen tyndt ud, og læg et lag i en smurt tærteform.

3-4 madæbler (helst Belle Boskop) skrælles og skæres i både.

Æblerne lægges lagvist med blanding af:

1½-2 dl brun farin
Revet skræl af en citron eller lime
Ganske lidt revet muskat
2-3 tsk kanel
knap 1 tsk mel (blot nok til at farinen ikke klumper)
Og godt en håndfuld rosiner til hver tærte - mindre til den lille.

Når alle lag er lagt så dryp lidt citron/lime saften over

Jeg tager det lidt på slump, og vælger som regel at lave RIGELIGT af blandingen, da den også smager fantastisk på pandekager (goså med citron/limesaft!.

(husk at citronen/limen bør være usprøjtet, da du bruger skrællen).

Resten af dejen rulles ud til låg, og lægges over enten i fletværk eller i et helt lag, hvor der skæres lufthuller i.

Bages ca 20 minutter ved 220 grader.

Smager godt lun og med flødeskum eller creme fraice - og fabelagtigt med vanilieis!

0
0
Svar på denne tråd

kagerne
Forfatter: 
Dato:  27-10-2006 12:53

Og det er til 3 kager?

Jeg må ud og se om jeg kan finde nogen æbler uden tandmærker.

0
0
Svar på denne tråd

Det var...
Forfatter: 
Dato:  27-10-2006 13:00

... til dem på billedet.

Normalt vil jeg sige at det er til to tærtefade i "normalstørrelse", men de der folienogen er mindre end normale - og den tredie på billedet er i en ganske lillebitte tærteform.

(tandmærker kan skæres fra når æblerne skal skæres i både)

0
0
Svar på denne tråd

foliebakker
Forfatter: 
Dato:  27-10-2006 13:02

Jamen jeg har nemmelig lige sådan nogen bakker, og vi er jo kun 2, så det er bedre at lave nogen små nogen til fryseren.

Jeg vil dog stadig gerne have opskrifter på æblemos med vanille, det smager godt på havregrød!

0
0
Svar på denne tråd

tandmærker
Forfatter: 
Dato:  27-10-2006 13:04

Og tandmærkerne kan jeg jo skære i tyyynde strimler, så min hest kan tygge dem. Så bliver han glad igen.

0
0
Svar på denne tråd

forresten!
Forfatter: 
Dato:  27-10-2006 13:18

Den der halvgamle marcipan jeg fandt forleden må gerne indgå!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider