Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Sadelrengøring
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 15:12
Tidligere i dag talte en veninde og jeg om den mest hensigtsmæssige måde at pudse sadel og hovedtøj på. Bortset fra at vi begge afskyr denne del af vores hobby og begge er nogle "slendrianer", der alt for sjældent får ordnet det dyre udstyr, var vi nu ikke helt enige om rækkefølgen og den korrekte anvendelse af de forskellige rengørings-/plejeprodukter til læderet.

Så efter godt og vel 30 år med sadelpudsninger - sådan "on and off" i hvert fald - kunne jeg godt tænke mig at høre, hvordan I gør og hvad baggrunden for jeres teknik er.

- Håber på rigtig mange forskellige og spændende svar på dette sindsoprivende indlæg ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Pleje af trense og sadel
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 17:09

Jeg plejer bare at bruge en god lædersæbe som det første. Gnider den godt ind og tørrer efter. Herefter bruger jeg enten en god olie, eller læderfedt og lader det trænge helt ind i læderet. Herefter tørrer jeg efter igen.

Andet gør jeg ikke ved min sadel og trense...

Boks udlejes i privat stald i Ribe-området! Ridehal og udendørsbane!

WWW.HESTENSURTEHAVE.DK

- Urteblandinger, hesteshampoo, skinhealer!!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 18:28

En god sadelsæbe gnubbes godt ind i sadlen, og tørres derefter af. Så lader jeg sadlen få lidt luft, før jeg smører den ind i læderfedt. Jeg gentager indtil den ikke suger mere selv. Tit skal gjordstropperne ha en del mere, end selve sadlen. Jeg tørrer efter, og så holder den i laang tid igen.

Jeg gør det samme med trensen. Den hænger jeg et døgns tid i badeværelset, hvor der er mere varmt og fugtigt end resten af lejligheden.

Ridestøvlerne tørres af med en fugtig klud, så der ikke sidder noget snavs nogle steder. Derefter smører jeg dem med helt almindelig skosværte/creme. Ikke sadelfedt!!

Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

Måske er der...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 20:20
Ja, det lyder præcist som mine vaner - men tænk... måske er der kulturspecifikke forskelle også i sådanne prosaiske vaner. Min veninde er englænder og insisterer på at sadelsæben skal på efter olien...? Det virker helt forkert i mine ører - det hedder jo "sadelsæbe", fordi man bruger det til at rengøre sadlen ikk'? Og olien/fedtet er ligesom mere et plejemiddel.

Lidt morsomt at opdage sådanne forskelle :-)
0
0
Svar på denne tråd

måske lidt gammel
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 20:31

...dags men jeg bruger sæbespåner til at vaske med først...derefter tøre jeg det rent og så på med sadelfedt...og så er det super shiny igen

M.V.H
Tine

***Vær dit eget ikon***

(") (")
('.' )
(")-(")
0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger kun...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 20:56

... sadelsæbe, da den både rengør og smører.

Olie og fedt er unødvendigt efter min mening.

Hvis læderet er snavset eller tørt (sjældent, jeg kan godt lide at pudse), får det først en omgang med sadelsæbe der er skummet godt op, Når snavset er opløst - som regel er det ok på den ene side når man er nået om på den anden - tører jeg det overskydende sadelsæbe af. Så lader jeg sadlen hænge lidt og giver endnu en omgang, denne gang uden så meget skum, men hvor det er sæbe der smøres ind i.

Til sidst tører jeg sadlen af i en HÅRDT opvredet klud, så der ikke sidder sæberester.

Så er læderet rent og smidigt, og skal ikke snaskes ind i fedt eller olie.

Olie bruger jeg faktisk kun første gang jeg bruger en ny læderting - eller hvis jeg overtager noget der er så indtørret at det kan stå selv. Så bliver det smurt i olie til det ikke kan suge mere - og SÅ får det en tur med sadelsæben.

0
0
Svar på denne tråd

Ingen fedt her...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 20:58
Bruger slet ikke fedt til min sadel. Den får en god omgang med massere af sæbe og lidt vand. Så får den såmænd bare lov til at tørre natten over og så er den super igen :)

Karen
"Gestüt Pallerhaff"
"Don´t cry because it´s over - smile because it happened!"

Trakehner hoppe fra 2006 sælges
Kaiser WIlhelm x Schwadroneur

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider