Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Elmaster på folden?
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 13:49

Hej allesammen,

Jeg har min hest opstaldet et dejligt sted hos nogle søde mennesker her i Nordsjælland.

Samson går på løsdrift på ca.3 tønder land sammen med 3 andre heste.

Igår da jeg var i stalden fortalte en af ejerne af en af de andre heste, at de nogen gange får stød af hesten. Jeg spurgte så ind til det, da jeg synes det lød underligt. Hun sagde at når hun hentede hesten på folden, så fik hun nogle gange stød i det sekund hun rør ved hesten.

Vores heste går på en fold hvor der er store elmaster som er over folden og en af eltårnene står på folden.

Jeg har så bemærket at siden Samson er blevet opstaldet der, har han været rigtig meget syg. Øjenbetændelse, hudbetændelse, snottet, sløj, orm osv. Og han har kun stået der siden Maj.

De andre heste har også været en del syge, så blev jo lidt eftertænksom efter det jeg fik af vide om at hun fik stød på hesten.

Har I andre oplevet sådan noget omkring elmaster eller er jeg bare unødvendig pyldret?

Man har jo hørt at man f.eks. ikke må bo under dem, for så er der større risiko for kræft osv?

Knus Mette

Samson den flyvende Fjordhest

Gør livet til en fest

rid Fjordhest

Medlem af Discount Heste og Pony Vandrøgternes klub: DHPV

0
0
Svar på denne tråd

tror du
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 14:34

ikke bare det er de alm stød som de man også tit får når hestene fælder...

Jeg får tit stød at mine når jeg bruger fleece tæpper eller bare hvis jeg selv har en fleece trøje på...

Og der er ingen el-master på vores fold...

Camilla Diana Olsen

Med ridedyrerne Rondo Quintus og Bubber

0
0
Svar på denne tråd

Statisk El ?
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 14:43

Mon ikke det blot er statisk electr. man kan også inde på vores stuegulv når man lader sine strømper op give hinanden stød - og vi har ingen Elmaster på vores grund/hus/jorde.

Men tilbage til det med at bo under Elmasterne at det giver kræft - der har jeg nu hørt det som at man fik hjernesvulster

De bedste hilsener

Tina

Slave af:

Radissen, HN og alle vores dyr

se os på

www.123hjemmeside.dk/kloevested

0
0
Svar på denne tråd

Hvilken slags master
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 14:44

Nu er der forskel på hvilke master, der er tale om.

Hvis det er de gammeldags træmaster er de uden betydning og ufarlige.

Er det derimod de store højspændingsmaster, så er der ved flere undersøgelser konstateret fare ved at bo inden for 50-100 mtr. fra dem. Der var flere kræfttilfælde.

Jeg bryder mig ikke om at gå under disse ledninger, og mine heste er også tydeligt påvirket af det, de få gange vi har passeret under disse.

Men jeg tror ikke din hest er blevet syg af el-masterne. Mon ikke nærmere det er miljøskiftet. Nye planter, nye heste, ny stald osv. der spiller ind. Lidt ligesom når børn starter i daginstitution. Så er de også meget mere syge end normalt i den første tid.

*** Små gule, der kan og vil - team Anton Romeo - vinder af Grand Prix 2006 ***

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 14:47
hvis det ikke var fordi hestene også blev syge, ville jeg også sige det nok var statisk elektricitet, men jeg ville lige undersøge lidt nærmere. ex. snakke med de andre om deres heste også er blevet mere syge. synes det lyder lidt mærkeligt.
0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 14:55

Jow det er de store højspændingsmaster. Dem som har de tårne som ligner eiffeltårnet hehe.

Noget lignede dem her...

Hende som sagde hun fik stød på hesten, hun sagde også at hendes hest virkede mere stresset på folden, det har jeg dog ikke bemærket.

Hvis det kan give mennesker kræft, kan det så også skade heste mon?

Det jeg tænkte på da jeg sagde han var blevet mere syg, var at disse ledninger måske kunne forringe modstands dygtigheden mod sygdomme hos hesten?

Kram Mette

Gør livet til en fest

rid Fjordhest

0
0
Svar på denne tråd

Opopopopop
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 20:45
OP

Gør livet til en fest

rid Fjordhest

0
0
Svar på denne tråd

Veninde..
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 22:21

Min veninde har hestene under sådanne nogle master.

Hun har ikke specielt mange problemer med sygdomme hos hestene, og der er 4 heste der er der fast, og en del der er der hele sommeren.

Jeg tror ikke rigtigt på det, men det er der andre der gør...

Mvh
Linda
Jack, Pascall, Thor
:-) :-) :-)

Medlem af: Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub: DHPV

Rapport afgivet af Justitsministeriet ang hold af heste

0
0
Svar på denne tråd

Højspændning,
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 22:56

Jeg snakkede faktisk med mine bedsteforældre om det i torsdags (de bor på landet), og de siger at der er landmænd der har fået erstattet krearurer fordi de var døde pga. elmasterne.

MEN min hest har gået under dem stort set hele sit liv (næsten 8 år), dog med korte afbræk - ved dog ikke om hun har gået under elmaster det to andre steder hun også har boet. Men ved bare hun ALDRIG har fejlet noget (7-9-13 - BANK BANK BANK!)

Så jeg ved ikke rigtig om man tror på det.

Man finder jo efterhånden ud af alverdens ting der kan fremkalde kræft :S

Malle

- med Honeyburst (:

0
0
Svar på denne tråd

Elmaster
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 23:23

I må kunne få testet elmasterne hos pågældende selskab - er det Nesa?

Men generelt for luftbårne højspændingsledninger - så er der undersøgelser, der påviser, at disse kan give gener - både i kraft af nedsat immunforsvar og øget risiko for kræft.

Jeg vil ikke hænges op på de nærmere detaljer, da jeg ikke pt. har mulighed for at trænge nærmere ind på fænomenet ...

Men en helt anden ting er - at får kan få betydelige helbredsmæssige problemer pga. nedfald af kobber fra ældre ledninger ...

Får tåler ikke kobber - og en massedødelighed blandt får, gjorde at en større undersøgelse gik i gang - og netop under højspændingsledninger påvistes en ret stor mængde af kobber.

Nu kan heste jo godt tåle kobber - så dét er måske irrellevant i denne sammenhæng - men der ER en god grund til at undersøge tingene, hvis man oplever noget mærkeligt, når og hvis dyrene på een eller anden måde udviser en atypisk adfærd eller noget andet indtræffer ...

Forøvrigt kender jeg til et tilfælde, hvor en hest trådte på en nedfalden tråd fra en højspændingsmast ... og den døde selvfølgelig.

Så mit råd er: Få det undersøgt.

Venlig hilsen

Nina

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det er
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 23:36

meget omdiskuteret 8-)

Men der er et meget stærkt magnetfelt lige under sådanne ledninger. Det aftager dog meget hurtigt kraftigt, så er man bare lidt væk, er der ikke meget tilbage 8-)

Der var en udsendelse for en del år siden med en landmand, der havde fået ledninger hen over sin stald. Han kunne gå op på høloftet, tage et lysstof-rør og holde det op i luften. Så lyste det 8-)

Jeg kender en ingeniør, der arbejder med den slags - han har meget respekt for det 8-) Men de undersøgelser er ikke rigtig verificerede, så - man ved det ikke :-P

---

Det med kobberet tror jeg faktisk NinaL kan have en pointe i... Mineralbalancen kan sandsynligvis sagtens forskydes til noget rigtig skidt på den måde!

Prøv at spørge Eva Lydeking om det, hun ved det helt sikkert (y)

:-) fra Nina

0
0
Svar på denne tråd

Lysstofrør ...
Forfatter: 
Dato:  26-10-2006 00:01

Jeg kan faktisk godt huske den udsendelse (y), Nin@.

Det var nærmest til "Åndernes Magt".

Nej - helt ærligt - så fik jeg faktisk kuldegysninger - men bare pga. noget helt påviseligt. ;-)

Venlig hilsen

Nina

0
0
Svar på denne tråd

højspening
Forfatter: 
Dato:  26-10-2006 00:12

jeg syns ikke det lydder helt dumt.

højspening har mange finurlig heder en af dem er

for skydnings strømme som giver kondensator virkning

jeg tror det virker sådan. en kondensator virker ved

to plader der står over får hinanen

højspenings lederen er den ene plade og hestens ryg er den

anen plade hovende isolere så strømmen ikke kan slippe væk.

og så nor der er en der rør hesten af lades hesten.

så det lyder ikke domt i mine øre.

der er 110 KV på di store master og 500 KV på i USA

hilsen ginger

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider