Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Fridag til hesten?
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 08:15

Hvor mange fridage om ugen giver I hesten? Og får den nogle overhovedet?

Høffe var igår blevet redet i 10 dage i træk og selvom det kløede i fingrene på mig for at ride, måtte jeg hellere give ham en fridag.

Hvad er jeres mening om heste der bliver brugt hver dag i lang tid og er det os mennesker der er sarte når vi giver dem en eller flere fridage om ugen?

Tina - Nu med Høffedyret!
----------
Don´t mind the dog-
Beware of the owner!

0
0
Svar på denne tråd

jeg syntes
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 08:22

at en gang i ugen er det passende med en fri dag, og rider man så 6 dage i ugen mener jeg at man skal sørge for at en ud af de 6 dage bør være noget andet end det man plejer. altså feks en skov tur eller lidt spring,hvis man til dagligt rider dressur.

0
0
Svar på denne tråd

God ide...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 08:23

Jeg giver altid min hest en fridag om ugen! Altid...

For det synes jeg at de fortjener...

Tror ikke det er os der er sarte, men sys mere at det er mest "menneskeligt" at give dem en fridag eller måske to...

0
0
Svar på denne tråd

fridag
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 08:26
når i så giver hesten fri, holder i så selv fri, eller tager i stadig ud til hesten og ordner den?
0
0
Svar på denne tråd

Fridage
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 08:42

Min datters pony har mange 'fridage' fra dressuren, men ikke ret mange dage om året, hvor den ikke har rytter på.

En fridag kan være en lang skridtetur i skoven, med eller uden sadel.

Og vi er ude ved den hver dag.

Hvis vi er forhindret, er der en aftale med en anden om ind og ud lukning på fold, og ½-1 times skridt under rytter.

Jeg er en skide irriterende ponyrytterforældre med en fortid som rytter!

Elsker at prale med mine dygtige børn, - her på HN med datteren, der rider!

0
0
Svar på denne tråd

fridag
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 08:48
Jeg har altid lært at ældre heste i seriøs træning ikke skal have en decideret fridag.
Det er ligesom med mennesker, når du træner hårdt skal du restituere dagen efter, men man restituerer bedst med moderat træning og det samme gælder for heste.

Så da jeg havde hest fik den kun fri hvis jeg var meget syg eller meget stresset, ellers blev den motioneret i et eller andet omfang dagligt udover at komme på fold.

Så jeg mener at deciderede fridage mest er til ungheste.

Susanne M-H

Always look at the bright side of life. :-0
0
0
Svar på denne tråd

Det kommer helt af sig selv.
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 08:49

Jeg har ikke planlagt en ugentlig fridag til Larnett - det kommer helt af sig selv. Vi er til mange stævner, og dagen efter en stævneweekend er vi altis på tur i det blå.

Ellers er det sjældent hun som sådan har en fridag. Det er kun når jeg har et møde på skolen, hvor det er mørkt inden jeg kommer hjem. Så får hun rytterfri.

Jeg er ude ved hende hver dag, da jeg har hestene stående hos mine forældre indtil vores egen stald bliver færdig.

Mvh
Alice...

...som skal ride sit første landsstævne d. 1-3 dec.

Diverse rideudstyr sælges.

Bla. læderstøvler, lammeskinspad og en komplet kandar

www.heste-nettet.dk/ma...6&t=178026

0
0
Svar på denne tråd

nej til fridag
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 08:52

En fridag kan være mange ting, for mig kan en fridag lige så godt være at der bliver lavet andre ting med hesten, løsspring, klikkertræning, trække tur, skridte tur mv.

Jeg er af den holdning at min hest skal ud og røres hver dag på den ene eller anden måde, især nu hvor hestene ikke mere er på døgnfold.

Nu kommer min hest så alligevel til at få en ugentlig fridag da jeg selv har brug for en ugentlig fridag fra hesten.

Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd

Fridage
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 10:13

Ja med 3 heste der skal passes hver dag, så har de fridage i løbet af ugen. Heldigvis er ingen af nogen bomber der absolut skal motioneres hver dag. Den lille pony får også altid kun en træktur, eller vi træner lidt longe/jordarbejde - da jeg er alt alt for stor til hende. Og min datter rider desværre kun gnst. 2 gange ugentlig og nej hun er slet ikke seriøs nok, og er desværre langt væk fra ungdomslandholdet i Dressur, endnu.

De to store arbejdes der lidt på skiftesvis dag til dag, og der er aldrig to rideture der ligner hinanden. Så helt ærligt så tænker jeg ikke på og går ikke op i om de har ugentlige fridage - for de har det ikke hårdt det er sikkert.

Sådan set, så har jeg aldrig og heldigvis for det, aldrig fri for at passe hestene, jeg kunne bo derude i stalden, og da jeg har dem hjemme så bliver det nydt fuldt ud. Mangler dog lidt derude i stalden for at gøre det komplet: måske et thekøkken, kaffemaskine og der er ingen larm - kun hestenes gumlen.

De bedste hilsener

Tina

Slave af:

Radissen, HN og alle vores dyr

se os på

www.123hjemmeside.dk/kloevested

0
0
Svar på denne tråd

Sedoj bliver redet ca. hver anden
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 11:12

dag. De andre dage kan han godt have helt fri, men ellers så står den på longering, tricktræning, eller andet arbejde fra jorden. Vi kan også godt bare gå en tur ud i det blå.

Jeg er ude ved Sedoj hver dag - har så frygtelig dårlig samvittighed, hvis jeg ikke er derude.

Men det fungerer godt for os begge med lidt afveksling i hverdagen. Når han nu kommer helt op at køre efter skulderproblemerne, så regner jeg med, at han bliver redet i to dage, og får en dags fri/andet arbejde. For så skal vi nemlig i gang med indspringningen, så det skal nok blive sjovt.

Så kommer ridningen til at være dressur, skovtur og spring.

Venlig hilsen Susanne og Sedoj
Se vores hjemmeside her

0
0
Svar på denne tråd

Fridage..
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 11:25
Fridage sker kun når jeg skal noget andet, eller er syg (som fx. nu :/)..

- Line.
Queen og Darling.
SUPER PONY SÆLGES - LA4 DRESSUR MB SPRING.

Hest købes - ml. 4-8 år, min. 165 cm, maks 45.000,-
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 12:03

Joke: Han får 1-2 fridage i ugen og resten af tiden rider jeg eller træner fra jorden.

Tjano er pensioneret, dvs han bliver klikkertrænet lidt og jeg går tit ture med ham.

Mvh Heidi

"Money can buy a pretty good dog but it won't buy the wag of his tail"

Citat: Josh Billings

*Jeg tilbyder kærlig pasning af hunde. Se mere på min præsentation*

0
0
Svar på denne tråd

zeppelin...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 12:19

... har ingen faste fridage. Han har fri, hvis der er en dag, vi har lidt travlt, men vi er selvfølgelig derude og muge, og se om han har det godt alligevel.

Nogle uger kan han godt have 2 fridage, andre uger har han slet ingen fridage.

Cathrine og smukke Zeppe

Hvis det ikke er en araber, er det bare en hest!!

0
0
Svar på denne tråd

Fridage
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 12:27
Når ellers Anastasia er oppe i fuldt vigør (hun er pt. igang med genoptræningen efter en skade) har hun ikke deciderede fridage. Hun rides max. 4 dage om ugen i dressur, de andre dage enten skridter vi,rider i skoven, leger på banen eller går ture. Hun har det bedst med at lave noget hver dag, da hun ellers har for meget energi. Men der kan da være en dag i ny og næ, hvor hun ikke laver andet end at være på fold. Det er bare sjældent.

Anastasia & Tina

0
0
Svar på denne tråd

hold da op
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 12:39

Hold da op ... er det virkelig kun lille mig der forsømmer mine heste så meget at de kun bliver brugt 3 gange om ugen i sommerhalvåret? *G*

Det vil sige i sommerhalvåret har mine 4 fridage om ugen, og i vinterhalvåret 5-7 fridage om ugen da vi ikke kan ride om aftenen når der er mørkt eller når alt er dækket af is i skoven. Fra vi skal stille klokken tilbage og der bliver endnu før mørkt, bliver det kun lørdag og søndag der bliver redet.

Stakkels stakkels heste*G*

0
0
Svar på denne tråd

Meget forskelligt
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 13:16

Det kommer HELT an på hesten. Min gamle havde ingen fridage, den havde det bedst med at lave noget hver dag.

Ham jeg har nu har en del fridage. Det virker bedst for ham og han bevare arbejdsgejsten. Fridage kan være en skridttur, longering eller bare lidt hygge i stalden. Jeg er hos ham hver dag og bruger ofte hans fridage til at vaske hale, ordne udstyr og hvad jeg ellers kan finde på som jeg ikke har tid til i det daglige.

Men igen det kommer helt an på hesten, nogle heste trives bedst uden fridage og andre med også er det jo så op til os som ryttere at finde ud af hvad der virker bedst til den enkelte hest.

MvH

Lotte

0
0
Svar på denne tråd

Fridage...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 13:26

Det kommer jo an på hvad man definerer som fridage :-)

Generelt er jeg ikke tilhænger af at hesten skal have fridage i den form at den overhovedet ikke skal lave noget :-)

P.t. har Vics mange fridage, som jeg definerer dem, da han er i genoptræning og ikke kan holde til koncentreret ridning hver dag. Men når han er i form står det på 1-2 fridage i ugen.

Som jeg definerer en fridag, så er det dage hvor han bliver longeret, trukket en tur, skridter en tur eller løsspringer. Altså dage hvor vi ikke rider ham koncentreret og kræver voldsomt meget af ham, men hvor han stadig får ½-1 times motion udover de 6-8 timer på fold :-)

Måske er jeg forkert i min opfattelse, men ofte tror jeg at en regulær fridag hvor hesten kun er på fold og i boks er mere for rytterens skyld end hesten - hesten vil jo gerne lave noget :-) Når bare man sørger for at veksle i arbejdet :-)

0
0
Svar på denne tråd

Fridage .
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 16:06

Min pony har aldrig rigtige fridage .

Vi rider maks dressur 4 dage om ugen , så springer vi 1-2 gange , og resten er bare laaange ture .

Selv om han er en ældre herre , går han da fint på alle 4 ben endnu .

Kram Karina .

Ps. TinaU , håber du kommer og ser mig, Nana og Tul til stævnet den 28.

0
0
Svar på denne tråd

fridag til hesten!
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 16:11
Min får en fridag om ugen, efter dyrlægens anbefaling...
han ville nok få det alligevel.
Selv om han har fridag, tar jeg stadig ud og strigler og nusser ham!

Noget til salg?
Så få en annonce på:
www.sitecenter.dk/mongo
©***Elsker min Otto!***©

0
0
Svar på denne tråd

jeg plejer...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 16:18

at give hesten cirka 2 fridage forstået som at der ikke kræves noget af den. men i alt fald den ene gang bliver den så redet på skovtur.

Og ja selvom hesten har fri tager jeg normalt ud til den og nusser om den (min står på fuldpas).

Dog er det jo noget andet hvis den får fri pga jeg er syg.

Nu med drømmehesten Davina <3

0
0
Svar på denne tråd

Fridage er et meget vidt begreb:
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 16:32

"Fridage" - hvad dækker begrebet?? Det er jo vidt forskelligt fra hesteejer til hesteejer.

Personligt er jeg ikke tilhænger af at man giver sin hest/pony fri på den måde at den absolut intet laver og at man ikke er ude ved den!

Fridage for min hest er efter mit hoved f.eks. en tur i skoven med eller uden sadel eller at vi én dag springer i stedet for at ride dressur. Jeg får fast springundervisning hver fredag aften (pånær når der er dressurstævne i weekenden) og dette er fri for hyppen og mig - hun nyder det 120%. Normalt plejer jeg altid at give hende fri dagen efter et stævne, dvs. at hun udover fold 6 timer kommer løs i ridehuset eller at vi i sommerperioden rider en tur i skoven. I søndags var jeg f.eks. til stævne men red alligevel dressurundervisning mandag og igår tirsdag blev hun så løssprunget. Og idag står den sørme på dressur igen - stakkels hest (not!)

Så en fridag for min hest er absolut ikke en rytterfri dag

Hilsen Louise & Odessa.

Hjemmeside om Odessa - tryk her!

Flotte Equipage og Hippologisk sælges, læs mere på min hjemmeside!

0
0
Svar på denne tråd

pt fridage
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 20:07

ligenu har arkibal 2 fridage om ugen - udover det så longere jeg 1-2 gange og eller rider vi de andre dage...det er simpelthen for at han ikke køre sur i det da han kun lige er blevet 4 og er først nu kommet i gang med at ride fast...

M.V.H
Tine

***Vær dit eget ikon***

(") (")
('.' )
(")-(")
0
0
Svar på denne tråd

en del fridage
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 20:26

Min 4 års har omkring 3 fridage om ugen uden ridning. Men det kan svinge lidt.

Hun kommer på fold hverdag, bortset fra den dag jeg rider undervisning.

I øjeblikket rider jeg meget i skoven, fordi hverken bane eller hal er helt klar til brug der hvor jeg har opstaldning. Så når jeg rider står det også på dressur i skoven eller på en mark.

Lige nu er vi startet op igen efter 14 dages "ferie", hvor hun bare har hygget sig med vennerne på folden. Men derfor er jeg stadig ude og se til hende og strigle hende lidt!

Luna

- ejer af talentfuld vildhest
KK Ultra Aurigan bid til salg
0
0
Svar på denne tråd

Fridage
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 21:22

Jeg kan godt se at jeg skal lægge min dårlige samvittighed væk og bare nyde at Høffe også nyder sit arbejde.

Med fridage menes at hesten ikke laver en hujende fis andet end at gå rundt på folden hele dagen.

Min ridning er hele tiden afvekslende. Enten er det dressur, skridttur, skovtur med højere tempo end skridt eller nu også tølttræning ;-)

Tak for jeres svar og det er rart at høre andres holdning til det :-)

Tina - Nu med Høffedyret!
----------
Don´t mind the dog-
Beware of the owner!

0
0
Svar på denne tråd

Ra-mio har
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 22:46

Ra-mio har ca en fridag om ugen, men det er ris til egen røv, for hun er araber, hvilket kan mærkes med fridagen, især nu her efter hun er kommet i god form. Hvis jeg er til stævne begge dage en weekend, rider jeg som regel en tur i ugen op til, og ellers dressur alle dage med en smule spring fredag. Hvis der er dressur lørdag rider jeg det, og så søndag morgen bliver hun longeret lidt for at løsne lidt hvis hun har været lidt spændt i traileren fx. Så er der jo så springning om eftermiddagen, og fold når vi kommer hjem :-)

Er det omvendt er det ca det samme :-)

Mandag efter stævne er der altid longering, medmindre vi kun har været afsted én dag, så får jeg som regel undervisning om mandagen, hvilket har fungeret fint.

Jeg springer ca 1 gang i ugen, hvor det er decideret springning, så kan vi lave gymnastik en anden dag i ugen fx. Har næsten også tur på programmet hver uge, og skridter altid af på vej, så hun kan få lov til virkelig at strække sig :-)

Ja, sys selv "min" hest er forkælet, men det gør jo ikke noget

MVH Tine, Ra-mio og Pride

Springundervisning tilbydes, se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider