Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

hvorfor??
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 15:59

hvorfor al den fjentlighed ml hestefolk og islændere

jeg forstår ikke, hvorfor flest islænder folk (jeg ved godt ikke alle der er sådan), men det er min opfattelse, at islænder folk synes, at de er mere hårdføre end heste folk, at vi hestefolk er alle en gang pylder røve for sige det lige ud, og nogen nægter lige frem at have deres islænginge heste stående sammen med alle os andre alm ridefolk.(sådan er det i beder/malling området syd for århus),

når jeg møder islændere folk, der er ude og ride, hilser jeg altid pænt. det gælder iøvrigt alle folk jeg møder, det er ikke altid jeg får en hilsen tilbage, men det er jeg nu lige glad med. jeg sørger bare for altid at være i mødekommende, også overfor mounten bike ryttere. der var nogle år tilbage meget stor fjentlighed blandt os ryttere, dem til hest og dem der sad på en sådan cykel.

og hvis islænder folk hilser, har jeg altid hilst først og skulle jeg finde på at spørge om et eller andet relevant, får jeg gerne et vrissent svar tilbage.

hvordan kan det være, og har nogen den samme opfattelse som mig??? jeg synes det er lidt ærgeligt, det skal være sådan. vi har jo trods alt en fælles interesse. eller har jeg misforstået noget. hører islændske heste ikke ind under katagorien heste/ponier (he he).

jeg ville ønske vi kunne være hinanden lidt mere imødekommende. Og det forholdr sig iøvrigt også sådan, at ikke alle hesteryttere lider af vandskræk, mudrede stier, beskidte støvler eller kommer grædende hjem i stalden fordi vi mødte en regnbyge på vores ridetur og er ikke bange for at forlade sandkassen (dressurbanen)i ny og næ.

grunden til dette indlæg kommer af der var et indlæg i tv østjylland om islandske heste og hvorfor de var blevet så populære. hvor en svarede at de netop ikke var så pyldrede om deres heste. hvortil jeg tænkte på et opstaldnings sted 2 km fra vores gård, hvor der nok er ca 20 islændrer opstaldet ude på en mark ingen stald eller læ skur, hvor de står i sne og slud og ligner små isbjørne. det gjorde de i hvert fald sidste år, og det er ganske rigtigt at det ville jeg ikke byde min egen hest og ej hellere min shetter, så måske jeg er lidt pyldret,

hvad synes i.

hilsen maibritt

Rigtige hestepiger kender ikke til slid og slæb det hele er ren fornøjelse

0
0
Svar på denne tråd

islændere
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 10:31

Hvis jeg sammenligner mit hestehold med et typisk islænderhestehold, så kan jeg egentlig godt forstå, hvis de synes jeg er pylret! Min hest kan dælme ikke gå ude om vinteren uden frakke på, den kan kun holde huld på sommmergræs i ca 1½ måned og den sidste måned er jeg nødt til at fodre ved siden af. Den skal have alle mulige tilskud i sit foder, den har sarte luftveje, og er langt fra terrængående!

Hvis jeg ikke kendte min hest, ville jeg sgu også synes jeg var pylret...

Hvis man sammenligner måden at holde en typisk ridehest på, og måden at holde en typisk islænder på, er der rigtig meget forskel. Forskellen er måske nok affødt af forskellige holdninger til hestehold, men lige så meget af forskelligheden ved de to hestetyper. Islændere er bare mere robuste, ikke ret mange varmblodsheste ville slippe godt igennem en vinter i en islænderløsdrift... Og man kunne i hvert fald ikke bruge hesten til noget seriøst imens...

Jeg har ikke selv oplevet fjendtlighed fra islænderfolk, men mon ikke den kommer af fordomme? "Storhestefolk er bare sådan nogle pyllerrøve, som haaader os islænderfolk..." og omvendt: "De der vanvittige islænderfolk kan ikke fordrage os almindelige ryttere og synes vi er pyldrede"... Så virker det pludselig selvforstærkende, også selvom folk i bund og grund er hamrende ligeglade med hinandens måde at holde hest på...

Jeg har intet imod islændere personligt, men tiltales bare ikke af islænderidning. Jeg brænder for dressuren, og JA, islændere kan godt gå dressur, men de er bare ikke anvendelige på det plan jeg vil ride dressur... Til gengæld kan min hest så falde over et græsstrå...

HURRA for mangfoldigheden blandt heste!!!

0
0
Svar på denne tråd

Je ghar så ikke
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 11:05

oplevet det..

Me nnu har jeg også en af de hårdføre racer (Shetlands pony) som får dobbelt vinterpels.. Så min får heller ikke dækken og andet unødvendigt på.. Højst en grime..

Ratster Zoo - avler af Vinterhvide Dværghamstere og Tamrotter

Den som aldrig laver fejl, laver heller ikke meget mere.

Opstalndning søges i Fredericia, læs mere HER

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 14:26

En af mine bedste veninder er islænderfreak med stort I. Og vi har da vores diskussioner, f.eks. om mine dressurheste i fuld træning kan gå i løsdrift uden klipning og dækken... Jeg mener absolut nejm de kommer ud 12 timer i døgnet og hele sommeren på døgngræs, men derfra og så til løsdrift der er langt.

Jeg tror det må have noget at gøre med at racen er meget anderledes og langt mere hårdfør end vores forædlede ridedyr.. Og så er vi vel også nogle pylrehoveder om vores babyer

Min veninde sammenligner uden problemer hestene og er virkelig dækkenmodstander, ja som i kan regne ud kan det gå livligt for sig en gang imellem.

Knabstrupperhingsteføl til salg
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider