Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Ufrivillig bedækning opfølgning
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 16:50

Til alle dem der har skrevet til mig for at vide hvordan sagen forløber.

Hingsteejeren/ gårdejeren vil ikke påtage sig skylden.

Hvis hingsteejeren skal have føllet, vil vedkommende have det gratis for derefter at aflive det, hvis hingsteejeren ikke er tilfreds med dets udseende.

Hvis hingsteejeren beholder føllet (uden at aflive det) har vedkommende tilbudt at hoppejer som plaster på såret kan få en liter havre om dagen til sin hoppen. Hvis hoppe ejer selv vil beholde føllet vil hingsteejeren ikke hjælpe med noget.

Dette er hoppeejeren meget ked af, da vedkommende ikke ønsker at dette skal overgå føllet og moderen.

Hingsteejeren har opsagt hoppenejerens bokse, da hun er bange for at det kan ske igen og ikke ønsker at udsætte sig selv og sin hingste for det.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 16:53

Hmmm... det lyder ikke som en god historie.

Har du et link til tråden, så os uvidende kan følge med?

Vild med de gyldne og ikke mindst min skønne guldpige.

HJEMMESIDE

Tine-Pingvin

Fotografering tilbydes.
Kontakt mig for priser.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 16:56
Jeg ved desværre ikke hvordan man gør.
0
0
Svar på denne tråd

linket
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 17:38

www.heste-nettet.dk/fo...9/1207939/

håber linket virker...

for mig lyder det helt urimeligt...

men som tidligere spurgt...

hvem fandt hingsten inde på marken...???

Birgit (Gipsy&Molly)

Ringridning det er noget der rykker

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 17:54

Dette er nok ikke det samme, men har hørt at hvis en hanhund parrer sig med en tæve (begge på neutral grund uden opsyn), så kan hanhundens ejer faktisk godt kræve betaling af tævens ejer for parring..

/DarkAngel

"At give en grund til noget er at så tvivl om det.
William Hazlitt"

Du er velkommen til at tilføje mig på MSN: darkang3l@gmail.com

0
0
Svar på denne tråd

Hvor vildt
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 18:03

Okay man ved risikoen er der, men man forventer vel at når stald- og hingsteejeren udlejer sine bokse og har hingst, så kender HUN også til risikoen og har derfor check på sin hingst.

Jeg synes hun lyder som en dybt uansvarligt hingsteejer, hvor er det svinskt!

- At hun kun vil have føllet hvis det er noget godt, og kun vil gøre noget hvis hun må få føllet!?

Det synes jeg er uansvarligt og groft, stakkels hoppeejer!

Rollo

Alme'ti Z, Eln La Fame, Rollo, Marie, Chanell & Uffe
- I er savnet og elsket ♥!

[RolloPigen.dk] [HorseLand.com]

0
0
Svar på denne tråd

Rollo..
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 19:08
Jeg er helt enig med dig. Det er sgu meget uansvarligt og uetisk efter min mening.
0
0
Svar på denne tråd

Jamen..
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 20:01

hvem fandt hingsten og var HAN gået ind til hende eller var HUN gået ind til ham??? Og hvis hoppeejer har vidst der havde fundet en parring sted, hvorfor reagerede hun så ikke noget før??? Alt dette blev jo aldrig opklaret i den gamle tråd...

Jeg ville som hoppeejer kontakte en hesteadvokat og høre om muligheder...

lillefis
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm..
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 20:40

Er der ikke en forsikring der træde ind der? Jeg ved at hvis vores hanhund bestiger en af naboernes tæver uanset om det er på vores grund eller deres grund, ja så dækker vores "dyreforsikring" en abort på tæven. Dette skal dog gøres indenfor en periode - der skal dyrlæge med på råd. Vil det ikke være det samme med en Hingst?

Ejeren må have en forsikring?

(PS - vores hanhund har aldrig bestiget nogen tæver, det var bare et klausul jeg så i vores dyreforsikring der dækkede det også)

De bedste hilsener

Tina

Slave af:

Radissen, HN og alle vores dyr

se os på

www.123hjemmeside.dk/kloevested

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 20:40

Hingsten blev fundet hos hopperne, som jeg også har skrevet i den anden tråd. Hingsten var oppe på den ene af hendes 2 hopper, da dette blev opdaget af både hingste og hoppeejer samtidig. Dette er sket påtrods af at der er opsat dobbelt hegn, men hingsteejeren som også ejer gården glemmer i tide og utide at tænde for strømmmen.

0
0
Svar på denne tråd

Alleycat
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 21:00

Jeg tror ikke at hingsteejeren har det i sin forsikring, for ellers skulle man da tro at hun ville gøre brug af den.

0
0
Svar på denne tråd

Findes der ikke en
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 21:34

lovgivning eller rettesnor for sådan et forhold?

Jeg ved, at indenfor hundeverden hedder det sig, at selvom naboens hanhund hopper over hegnet ind til tæven i løbetid, så er det tævehundens skyld at hun ikke var forsvarligt holdt... I dens egen have???

Måske gælder samme for heste??? Lyder jo vildt...

Mvh Gitte,

mor til Tera

f. 08-02-05

verdens skønneste

:-)

0
0
Svar på denne tråd

HundeGitteMor
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 07:36

Jeg ved ikke om der findes en lovgivning på dette område.

I den første tråd jeg lavede om emnet, ville hoppe ejeren gerne have at jeg spurgte Jer andre, om dette var tilfældet. For hun vidste det nemlig ikke selv. Det gør jeg desværre heller ikke.

0
0
Svar på denne tråd

bedækning
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 07:53

Jeg undre mig over, at der ikke er foretaget en undersæægelse i tide. Hingsten må jo have været i hoppefolden nogen tid, når han når at bedække 2 hopper ?

Var min hingst brudt ud og havde været omkring naboens hopper, ville jeg da skulle betale drægtigheds undersøgelsen og klemningen,lige som jeg ville forvente at hoppe ejer, hvis hopperne var brudt ind til hingsten, skulle kompensere hvis der kom føl.

Det ville i begge tilfælde medføre en middag med et enkelt glas vin til, så der ikke gik skår i naboskabet.

mvh ole

Det gør ikke noget med lidt kulør

føl, plage og voksne heste sælges

0
0
Svar på denne tråd

moerkbak
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 08:14

Der er desværre "gået skår i naboskabet"(hendes bokse er blevet opsagt). Jeg mener også at hingsteejeren bør være sig sit ansvar bevidst. Den hoppe der er i fol nu, var efter at den var kommet i fol, i brunst. Defor gik der så lang tid inden at det blev undersøgt, da ingen af dem troede at den så kunne være i fol. Dyrlægen har siden hen sagt at det er muligt for en hoppen at være i brunst selv om den lige er kommet i fol.

0
0
Svar på denne tråd

Lang tid??
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 09:22

To hopper kan nåes indenfor bare 5 min... *ss*

Mvh Gitte,

mor til Tera

f. 08-02-05

verdens skønneste

0
0
Svar på denne tråd

Dybt uansvarligt af hingsteejer!
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 09:31

Hingsteejer skal ¤%"%¤" betale minimun halvdelen af udgifterne efter min mening.

Jeg vil anbefale hoppeejer at kontakte en advokat med viden om hestesager. For det lyder dybt umoralsk!

Den hingsteejer skulle slet ikke tage pensionærer ind, når han ikke er sit ansvar voksen.

Stakkels hoppeejer!!!

Hilsen Diana

Min dejlige hoppe døde så tragisk d. 5 okt 2006.

Elischa du er savnet så det skære i mit hjerte.

Smukt Oldenborg hingsteføl (1`ste præmie ved følskue m. 8 point i helhed) sælges.

0
0
Svar på denne tråd

min lille hingstebasse
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 09:44

var ikke særligt hingstet.Blev flyttet et nyt sted hen og bedækkede en avlshoppe.

Der betalte jeg dyrlægeudgifterne,og han blev kastreret med det samme.

Men har faktisk for nyligt læst,at jeg ikke kunne drages til ansvar.Kan bare ikke huske hvor pokker jeg læste det.En brevkasse her på nettet,hvor man kunne spørge eksperter,men hvilken site??

Men jeg ville da kontakte en advokat.Ellers må din veninde vist bare glæde sig over at skulle være "mor",med hvad det indebærer af ekstra udgifter.

Kh.Tine

0
0
Svar på denne tråd

Abort??
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 09:48
kan hopperne ikke få en abort, eller???

Mvh Gitte,

mor til Tera

f. 08-02-05

verdens skønneste

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 11:03
En abort kan klare med en brunststimulerende sprøjte - så jeg kan ikke forstå at man ikke bare scannede hoppen på 16 dagen, og så sprøjtede føllet af...
Men som situationen er nu er det en meget kedelig sag. Hoppeejer må efter min mening bide lidt i det sure æble og så få føllet og så evt. sælge det ved når den er gammel nok. Jeg tvivler på at der kommer noget positivt ud af erstatningkrav eller andet - så det må være vejen at gå.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Sikke noget rod..
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 11:17

Hvis det var min hingst, jeg fandt sammen med en forkert hoppe, ville jeg forlange hoppen undersøgt for min regning, medmindre hoppeejer var interesseret i føllet, hvis hun var det, ville jeg få det på skrift..

Hvis hoppeejer ikke fik den undersøgt, måtte det jo så blive for hendes regning resten, da jeg havde bedt om det.

Jeg mener ikke hingsteejer kan afkræves nogle penge, da begge parter vidste fra starten, at det kunne være sket. Hoppeejer valgte jo at løbe på mistanken grundet en fake brunst, det kan hingsteejer da ikke gøres ansvarlig for.

Hjælp mig med at finde Wonderboy! Rødbroget Tinker af den lette type.

Høflighed er IKKE et tegn på svaghed!

0
0
Svar på denne tråd

hundegittemor
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 11:38

Så kvik er min hingst heldigvis ikke.

Drægtige hopper kan godt vise brunst.

mvh ole

Det gør ikke noget med lidt kulør

føl, plage og voksne heste sælges

0
0
Svar på denne tråd

Grete...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 20:08

Grete: Som jeg tidligere har skrevet var de meget lang tid om at opdage at den var i fol, fordi at den var i brunst.

Det var længere end de 16 dage du omtaler. Desuden er det ikke uden risiko for hoppen at få en abort.

0
0
Svar på denne tråd

foling...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 20:30

Det er heller ikke uden risiko at fole...

Kontakt en advokat, det må være vejen frem :-)

Kærlig hilsen Ann-Rikka :-)

Mor til englebarnet Tika 18/03-2006, R.I.P.
Hestene Chico og Jossie, det FARVEDE makkerpar

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 20:40
Jeg synes jo at når hoppeejer inlogere sig ved naboen der har hingste så siger hun okay til den risiko det er!

Hilsen Frederikke

Hvor er Valentin/Congo? Brun Trakehner, ca 7 år, 160 cm

Solgt til Sandi, solgt videre til Brædstrup, Midthylland
www.heste-nettet.dk/fo...698/95698/

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 20:49

Selvfølgelig er der for og i mod på begge sider.

I sidste ende syntes jeg at det er hingsteejeren der står med ansvaret, da det er hingsten der er sprunget ind. Det ændre dog ikke på det faktum at hoppeejeren står i en dum situation og kommer til at betale for det hele selv.

0
0
Svar på denne tråd

Hingste og hopper
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 21:04

Det er hingsteejers ansvar at have sin hingst spærret forsvarligt inde! Efter min mening skal man som hoppeejer trygt kunne lade sin hoppe (der ikke skal ifoles) opstalde på et sted, hvor der også er hingste. Ellers er hingsteejer simpelthen ikke ansvarlig nok! Det samme gælder, når naboen har sine hingste på en mark klods op af mine hoppers sommerfold (det har vi været ude for to somre i træk). Hegnet skal være i orden og hvis uheldet er ude, så skal der punges ud fra hingsteejers side!

Mange hilsner fra Sine (med hafferne Havanna & Aslan)
'There is no closer secret than that between
a rider and his horse'
- Robert Surtees
0
0
Svar på denne tråd

Benzonshøj
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 21:30

Hvis jeg så flytter til et sted med en tæve, og naboen har en hanhund, så skal jeg accepterer med risikoen ??? Det er nu lige så meget hanhunden ejers ansvar at holde egen hund på sin matrikel. og som regel er det hanhundens ejer der kommer til at stå til ansvar ved. evt. dyrlægeregninger.

Ang. pågældende sag, vil jeg mene at hvis hegn osv. har været som det skal, så kan hingsteejer vel egentlig ikke gøre så meget ?!?!? Hvis hingsten vil skal den nok finde en måde, medmindre den indespærres i stålbur ...

Jeg ville nok kontakte en advokat, og finde en løsning begge parter kan være tilfredse med ,..

MVH
Jon Larsen, Far til englebarnet Tika,født d.18/3 2006, R.I.P
Suzuki GSX-R 250
Fiat Punto 1,2 ELX

Jossie og Chico = Foldboss og Foldbums

0
0
Svar på denne tråd

Lade en advokat
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 23:27

Hvorfor ikke lade en advokat køre sagen.

Jeg havde engang et krav, da min araberhoppe blev ufrivilligt( fra min side, ikke hoppens) Hingste ejeren ville have føllet hvis hun skulle erstatte, men da sagde min advokat til hende , at hvis hun i bil kørte mine ben over så de blev skadet, skulle hun ikke have benene for at erstatte skaden.

det virkede.

Jeg vil elskes for den jeg er, ikke den moden foreskriver jeg skal forestille, at være.

0
0
Svar på denne tråd

Miss Dixie
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 01:11
Hvis man ved at hingsten har været inde hos en hoppe uheld eller ej, så bør hoppen scannes, og dette kan gøres når den er 16 dage henne i drægtigheden - man venter ikke bare og ser tiden an og håber på at der ikke er sket noget...

Jeg tror helt sikkert en advokat vil gå ind i denne sag, men yderligere omkostninger for alle parter, pånær advokaten som lever af disse tvister. Hvorfor ikke bare lade hoppen gå tiden ud i fred og ro når i nu alligevel er så sent ude og så sælge føllet for den pris i kan få for det - det må da være den billigeste løsning.

Jeg synes som så mange andre også at hingsteholder i denne situation er en nar, men det hjælper bare ikke ret meget, så personligt ville jeg ikke gide at bruge flere ressurcer på dette, men begynde og se fremad og med lidt held kan det jo være at I endda får et rigtigt fint afkom ud af det

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Grete...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 16:17

Grete: selvfølgelig er der begået åbenlyse fejl på begge sider. Det kan man nok ikke komme uden om.

Hoppeejeren beholder da også føllet med hjælp fra gode venner, indtil det er gammelt nok til at blive solgt.

Som du selv siger, så er der ikke nogen grund til at bruge mere energi på det.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider