Jeg er næsten helt sikker på der ikek findes nogen rideskoler som bevidst køber flere og flere fuldblodsheste. Fulblodshest er absolut ikke for begynder. Ofte har de et andet temperament end dv hest. Mine forældre har trænet galopheste i over 25 år, og jeg har de sidte tre år selv været med til det. Jeg er selv en dressurrytter og har redet mi tidliger pony op til A pony, og er nu gået i gang med varmblodsheste fordi jeg er for gammel til pony. Jeg har netop lige fået min låne hest hjem + de to ung hopper jeg har købt, og kan nu tydeligt mærke hvor stor forskellen er på fuldblods og varmblods. Før du køber dig en fuldblods skal du være helt sikker på det er det du vil, du skal have modet osv, men ikke nok med det så skal du vide en hel del om disse heste. Man kan ikke lære hvordan en fuldblods reagere ved andre folk fortæller om det. Jeg kan sagtens komme med en masse stof om hvordan en fuldblods er og hvad man skal huske. Det er bare slet ikke nok for dig. Som du selv er inde på så en rideskole med fuldblodsheste ville være fint, men det finder man altså ikke sådan lige, for som sagt er det ikke heste for begynder, man skal vide hvad man gør når man sidder på sådan et dyr. Men har du nogle bestemte spørgsmål så spørg endelig, men huske fordi du har fået fortalt en hel del så betyder det ikke du kan magte sådan en hest, langt fra!
Men når jeg nu har sagt alt dette, så skal jeg også huske at nævne: Hvis man får fat i en fuldblods og lærer den at kende, og lærer dens underlige ider at kende, så får man sig en rigtig fin rideheste fordi er lærenemme og gerne vil arbejde, det er en god military hest fordi den kan lidt af det hele. Der er ikke mange som når toppen i dressur ofte mangler de "det sidste i deres bagben".
Hilsen Pernille som forhåbenlig ikke har skræmt dig alt for meget, men bare vil minde dig om at fuldblods altså ikke er en nem hest.
Til minde for mine to fantastiske heste:
Min fuldblods California Bullet, og verdens bedste pony Prins,
som begge lever på de evige græsmarker.
To heste der er savnet for evgit, og aldrig bliver glemt.