Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Ankys clinic
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 12:51

Var inde og se Ankys clinic i går aftes - og tænkte at jeg i forbindelse med alt den debat der har været vedr hende træningsmetoder, lige ville give mit besyv med.

Det var en meget fin og interessant clinic! Hun var meget ærlig igennem hele forløbet og havde en stor portion ydmyghed da hendes hingst blev bange i starten af clinicen og nærmest panikkede rundt i den ene ende. Hun håndterede hesten så elegant og fintfølende at det var en fryd at se. Efter et mikrofonskifte og en ny entre faldt der ro over dyret. Den arbejdede så let og afventede på hendes hjælpere, og det var nemt at se at her var der en verdenklasseryter!! -Kyra Kyrklund stod på sidelinien og kom med opklarende spørgsmål og uddybende desiner - måske som garant for de omdiskuterede metoder? - måske som symbol på at diskutionen er faldet meget til ro i den professionelle verden? Jeg ved det ikke - men interessant var det. Jeg lærte noget om vigtigeheden af variation i den daglige træning og om kontrol af hestens fremdrift. Jeg lærte også endnu en gang af det er uhyggelig langt op til de rigtige dygtige - og at jeg bare er en ydmyg amatør. Hendes arbejde med hyperflexion var så kortvarrig og udramatisk at jeg ikke kan hidse mig op over det - det blev udført med meget let og forsigtig hånd -

Jeg er i hvert fald imponeret og tør godt - også herinde på HN- kalde hende verdens bedste dressurrytter!

Tak fordi I læste med

Eva

Stengården: Salg og avl af DSP. Ædle og dygtige ponyer med stor kapacitet

0
0
Svar på denne tråd

Jeg var
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 13:13
også inde og se Anky van Grunsven.
Godt beskrevet Eva
Hun fortalte let forståligt om de grundlæggende og enkle principper, hun rider efter. Og jeg synes, hun virkede meget klassisk i sin stil . Og at hun lå meget tæt op ad Kyra Kyrklund

Det var en meget positiv og fantastisk oplevelse

Guesswho
0
0
Svar på denne tråd

Anky Van Grunsven.
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 13:13

Efter af hvad jeg har set i videoerne som er lagt ud på nettet - youtube - som "sag" mod dem som rider rollkür osv - har jeg INGEN respekt over for disse mere og jeg kan absolut ikke se hvordan de nogensinde kan få sådan en prof. karrier når de har brug for at træne sådan nogle metoder..

Jeg ved UDEMÆRKET hvad rollkür gør ved hesten og hvor "ubehageligt" det måtte vær - og det absolut heller intet gavner.. Den går ikke en gang rentaktet eller noget under rollkür.

Nej tak - PUbad.

Holder mig bare til de klassiske former..

- Men det var da godt du kunne bruge gavn af dét hun fortalte :)

Personligt - gad jeg ikke stå og hører på alle hendes undskyldninger om rollkür intet gør ved hesten osv - da det ligesom ER bevidst at det ikke er sundt, hvis man bare kan LIDT heste anatomi..

Det Er Så Svært At Skilles Ad,
Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,
Vil Altid Følge Dig :'(-<3'

^ Hvil I Fred (Prinsesse) Snowy <3' - Elsker Dig Og Vil ALDRIG Glemme Dig :'(<3'

0
0
Svar på denne tråd

jeg mener
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 13:46

... det er SÅ vigtigt at man forholder sig kritisk til de forskelige metoder og træningspas vi byder vores heste. Vi vil vel alle vores dyr det bedste. Og derfor synes jeg også det er fint at der bliver sat fokus på hyperflexion of the neck metoden - Det er kun godt at vi bliver ved med at undersøge og granske i hestens anatomi og de påvirkninger vi byder dem.

Men jeg bliver nu ikke modstander af metoden som jeg så den udført i går aftes - Det kan jeg simpelthen ikke, når man så hvor tilpas hesten var.

Jeg vil naturligvis aldrig selv kaste mig ud i den slags - det har jeg ikke forstand på - men jeg er jo heller ikke verdensmester

Hvis I har fundet jer en teknik der passer til jer og jeres hest, så er det jo det rigtige - for jer!

God ridning til os alle

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Videoer
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 14:00

Hvordan kan man udtale sig om noget, man kun har set på videoer?

Hilsen Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Nej tak ...
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 14:08

Jeg synes det er tilstræklingt nok - som kan ses at hesten laver taktfejl, går ikke rent, mangler bevægelsesfriheden i nakken når den fx skridter. Er meget utrolig på biddet og jeg ser absolut ikke en velredet og tilpas glad hest - når den går dernede og bider sig selv i bringen!

Ellers tak.

Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,

^ Hvil I Fred (Prinsesse) Snowy <3' - Elsker Dig Og Vil ALDRIG Glemme Dig :'(<3'

0
0
Svar på denne tråd

Ja, jeg
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 14:38

vil nu også sige, at man ikke kan tillade sig at udtale sig om noget, som man ikke har oplevet IRL!

Jeg ville gerne selv have oplevet Anky i går, men det må jeg have til gode.

Tror nu heller ikke, at hendes heste lider overlast. Jeg mener, hesten ser tilfreds ud og når man tænker på Salineros alder og stadig kapacitet, så må det jo være noget der virker.

***Pejtersen***
Flere gode heste og ponyer til salg.
Se mere på min
hjemmeside

Nedlagt landbrug med plads til 5-10 heste købes. Max. afstand fra Nørresundby, 30 km.

0
0
Svar på denne tråd

Nej, altså, Camilla og Maria!
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 14:50

Sig mig, er der blevet "berufsverbot" herinde, siden man ikke har ret til at udtale sig på baggrund af nogle videoklip???

Nu må I altså lige tage og klappe hesten!

- Og Maria, hvis du virkeligt mener, at man ikke kan tillade sig at udtale sig om noget, som man ikke selv har set i IRL, så synes jeg da ærligt talt også, at du skulle holde din mening om, at hesten ser tilfreds ud, for dig selv!

SELVFØLGELIGT har folk da lov og ret til at udtale sig om ting, som de ikke selv har oplevet IRL...ellers måtte vi jo heller ikke have meninger om f.eks. politik/politikere, Irak og Iran, George Busch og hvad ved jeg.

-Og så pynter det endda også ganske pænt på udtalelserne, hvis man kan begrunde dem sagligt og/eller fagligt.

Hilsen Linda.

Hellere tænde et lille lys end rase over mørket.
0
0
Svar på denne tråd

rollkur
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 16:02

Jeg hører også til dem, som synes, hyperflexion ser ubehageligt ud. Men man skal lægge mærke til at jeg siger, at det ser ud til.

Hvor mange har prøvet det på egen krop? Hvem kan fortælle, hvordan hesten føler? Jeg synes, det er dejligt at høre, at det har været en god oplevelse, at se Anky ride. Glæder mig rigtig meget til imorgen, når jeg skal se hende i küren. Dilemmaet er så bare, at jeg gerne vil side i opvarmningshallen, samt konkurrencehallen ;-)

God weekend til alle :-)

Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

**** To touch is to heal. To hurt is to steal. ****
- Mysterious Ways, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D
0
0
Svar på denne tråd

ja jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 16:22

...ønske at jeg også havde billet til i morgen - glæder mig meget til høre hvordan det er gået med Kyra, Anky og ikke mindst Andreas.

Og Anne - du skal da sætte dig i opvisningshallen og nyde de mange smukke ridt - lad dig imponere og rid med på bølgen af begejstring . Det er da så meget sjovere end at stå på opvamingsbanen hvor de jo ikke giver sig 110% og hvor adrenalinen ikke pumper hos hest og rytter... ihh hvor ville jeg gerne med!

God fornøjelse til alle der skal med i morgen

Venligst

Eva

0
0
Svar på denne tråd

fff
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 17:04

Hej

Jeg var også heldig at opleve clinikken i går og guf... det var det. Eva i dit første indlæg siger du alt hvad jeg ville skrive, så Eva jeg er HELT enig med dig.

Har altid været bruger af Kyra`s metoder (bogen) og det virker for mig og ja Anky er Verdensklasse og deres syn på hesten og metoder ligger ret tæt. MVH. sus

0
0
Svar på denne tråd

Er der slet
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 17:07

ikke flere der har været inde og høre clinicen? Jeg kunne desværre ikke, men havde ellers glædet mig til at følge debatten herinde.

Vil også lige sige, at de vidoer er i meget dårlig kvalitet + de er i slowmotion, så selvfølgelig virker det til, at det hele går meeeget langsomt. Men derfor kan jeg nu ikke lide det, som jeg så. Ville gerne have oplevet hende live, og hørt hendes begrundelse for, at bruge netop den trænings-metode.

Skal så afsted i morgen søndag, så det bliver dejligt nok ;-)

-HeidiZ
"Bare vi står sammen, een for alle og alle hver for sig"

www.heste.dk - gratis køb og salg af heste!

0
0
Svar på denne tråd

Jacqline
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 17:30

Det er helt i orden du ikke har respekt for hverken Kyra eller Anky Fred være med det...

Men så kommentere du deres formåen i overhovedet nogetnsinde at kunne blive proff!!! DET ER DE Og det blev de på baggrund af resultater de har opnået på heste som er velredne,højst sandsynligt GLADE og til sidst men absolut ikke det mindst vigtigste, hest og rytter SAMARBEJDER... Man kan squ (og undskyld mit sprog ) ikke ride på så højt et niveau - nej lad mig omformulere mig - man kan ikke OPNÅ at komme nogen positive steder med en hest, hvis der ikke er samarbejde mellem hest og rytter!!! Var hesten utilfreds med at gå dressur, spring eller whatever man rider, ja så så det hele nok lidt anderledes ud på konkurrencebanerne. Man får højst sansynligt ikke en hest til at springe GP hvis hesten ikke gider, ikke evner det eller har ondt i alle 4 ben pga "uprofessionel ridning/træning"!! Men igen; Hvem rider GP og er ikke bare lidt prof.??

Og siden du udemærket godt ved hvad Rollkur gør ved hestene, Jamen dog... Du må jo så selv være dybt professionel (i an alder af bare 17!!!)og endda mere end Kyra og Anky (for de ved jo ikke hvad Rollkur gør ved hestene eller hvad hestens anatomi er- eller også er de ligeglade??? Og så er man jo ikke prof. Vel?)

For efter min mening handler professionalisme ligeså vel om træning af heste som hestehold/velfærd (hvilket jeg har den opfattelse af, at både Kyra og Anky har 100% styr på) Så i mine øjne er der dyyybt professionelle

Nej Jacqline... Du HAR EN IDE om hvad det KAN gøre ved hestene i de FORKERTE HÆNDER (såsom mine og (måske dine? ) og IKKE Kyras eller Ankys).. Var hestene ødelagte gik de ikke på så højt et plan..

Men det er fint du holder dig til de klassiske former..

0
0
Svar på denne tråd

Udførte hun...
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 17:34
Rollkuren igår mens i så det???

Hilsen Carina

Hesten skal være din medspiller, ikke din modspiller. Sørg for at din hest går glad på arbejd

0
0
Svar på denne tråd

opvarmning
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 17:45

Jeg var også så heldig at se Ankys clinik i går! Det var meget imponerede - Selv ikke fyldt med undskyldninger, eller "grim" ridning

Hun vidste jo smukt at hun bestemte præcist hvordan hesten gik - hovedets stilling, kroppens formning og tempoet

Meget flot, og på en hest der uden syn ubehag gjorde som han blev bedt

I løbet af dagen tilbragte jeg mange timer i opvarmningshallen - synes det er sjovere at se rytterne, når de ikke bliver bedømt - deres "sande" jeg kommer mere til udtryk her

I opvarmningshallen så jeg en rytter (ikke hollandsk) ride som i videoerne på Youtube, ikke kønt! Men denne hest kunne absolut ikke sammenlignes med det jeg så Anky vise senere.

Og vil faktisk foretrække en hest der går dybt (som jeg så det i går) end en hest med hovedet "det rigtige" sted, der samtidigt får TÆSK - for det var der mange der fik!

Var så heldig at se Andreas ride Don Schufro og Kyra ride Max. Og her så jeg meget af det Anky sagde - altså kontakt reaktion og meget varierende arbejde

Har helt klart fået mere respekt for Anky efter i går

0
0
Svar på denne tråd

rollkur
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 17:46

Ja det gjorde hun. I korte momenter red hun rollkur - og forklarede at hun ville opnå at være i stand til at ændre hestens ramme som det passede hende. Først dyb og rund - så højere op, og så dyb igen. Hun gjorde det med meget følsom hånd, på den måde at hun sænkede og løftede håndstilllingen afhængigt at hvor hun ville have hesten. Samtidigt skulle hesten svare ærligt på den fremdrivende eller anholdende hjælp. Det så overhovedet ikke ubehageligt ud da hun gjorde det - tværtimod

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Louse..
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 17:53

Hold da op !

Sikke du kan angribe var Gaab ..

Hvad dét gør ved hesten har jeg høstet fra dénne side:

www.sustainabledressag.../index.php

Så rollkür - nej tak, det bryder jeg mig altså bare ikke om :)

Détte synspunkt fra min side KAN du ikke ændre, hvor meget om du så gerne vil!

Og hvornår FANDN har jeg sagt at jeg er prof. sikke nogle rent ud sagt KLAMME udtalelser du kommer med!

Jeg påpeger blot jeg ikke synes om dénne metode efter at bl.a have læst om den på overstående link ^

Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,

0
0
Svar på denne tråd

Tsk tsk...
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 18:08

Jeg har på intet tidspunkt sagt at du har givet udtryk for at du er proff.

Du skriver selv at DU UDEMÆRKET godt ved hvad Rollkur gør ved heste (og derfor går jeg ud fra du ikke mener at Anky og Kyra ved det(eller er ligeglade) - for de gør jo brug af metoden ) så ergo gør det dig "mere prof" end Kyra og Anky. Det er i hvertfald det du giver udtryk for.

Jeg prøver ikke at ændre dit synspunkt - jeg giver bare udtryk for mit. Og hvor skriver jeg, at jeg er fortaler for Rollkur?? For det har jeg ikke nævnt noget om, at jeg er eller ikke er.

Jeg siger bare at Anky og Kyra helt sikkert har styr på det de laver og er dybt professionelle.

Dét er det eneste jeg kommentere fra dit indlæg - og har du forstået bare essensen af det jeg skriver, ville du ikke føle dig nødsaget til at angribe ved at bruge barnlige udtryk som "klamme"..

Grow up søde

0
0
Svar på denne tråd

Louse. ..
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 18:15

Jamen jeg skriver (ikke min mening i hvert fald) ikke at de nok heller ikke ved détte. At de GØR détte er jeg dybt imod - hvorfor gøre dette når der bl.a står på hjemmeside (linket jeg henviste til) at det faktisk "skader" hesten og faktisk ikke er specielt sundt?

Det eneste - jeg har hørt udfra détte - de kan bruge dénne metode til er, at få hesten til at balancere via dens nakke. Sådan så den har sværere ved at komme ud ad balance - hvilkent da ja, er et plus på dressurbanerne i dé højere klasser.

Men nej - jeg ser INTET positivt i détte. Hvis de vil ligge og lege med rollkür - må de da gerne det, men min "respekt" for disse proffer som gør brug af denne metode - er desværre røget.

Førhen var jeg virkelig "glad" for Anky. Men nu efter alt det rollkür snak - og når man selv læser om dét - så nej tak..

Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,

0
0
Svar på denne tråd

Anky...
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 18:24

Jeg kan da godt forstå at hesten ser rolig og afslappet ud, når hun kun viste det i korte momenter.

Som Susan Kjærgård skrev i det andet indlæg, så er det jo frikvarter for hesten.

Når hun rider sådan til hverdag og i opvarmningen (som set på vidioerne) så er det da klart at hestene nyder det. Og når man tilmed læser hvordan det skader nakken. Det er en artikel i det nye Equipage om nakkeskader.

Jeg bryder mig ikke om Anky´s metoder. Og så kan hun have vundet nok så mange mesterskaber.

Hilsen Carina

Hesten skal være din medspiller, ikke din modspiller. Sørg for at din hest går glad på arbejd

0
0
Svar på denne tråd

Desuden Louse.
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 18:30

At du tilmed synes at jeg skal "grow up" - kan jeg da også kun sige til dig :)

Med alle de UDRÅBSTEGN du åbenbart gør dig til med - samt højrådende bogstaver

- Ahaa ..

Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,

0
0
Svar på denne tråd

Ja og gud
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 19:12

forbyde at man skal ændre sit syn i en alder af 17 år Jacqline, der ved man jo alt om hvad der er rigtigt og forkert ik !

Når nu folk der har set det fortæller at udført på den rigtige måde så lider hesten ikke overlast hvorfor er det så at man per definition stadig bare er dyb modstander fordi det har man besluttet sig til at være ?

Er det muligt at du ikke har ret ? Hvor er det lige du har beviserne for at det ikke er sundt, mig bekendt har man ikke kunne hverken be eller afkræfte de formodede fare i Roll Kur eller hvad man nu vælger at kalde det for i de eksisterende undersøgelser, men du ligger måske inde med nogle forskningsresultater vi andre ikke gør ?

Og nej jeg er ikke ude på at ændre din holdning, du må tænke og tro hvad du vil, men husk at det ikke forbudt at ændre mening hvis det viser sig at man har taget fejl.

mvh Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

Jeanne Madsen
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 19:17

Nej helt ærligt !

Jeg siger skam ikke at jeg ved det hele og alt, jeg er prof. og diverse. Jeg påpeger bare jeg faktisk ikke bryder mig om disse metoder - desuden fordi det er SAGT at det skader hestens nakke osv - som jeg har LÆST..

Jeg siger skam heller ikke at jeg har ret - heller ikke at eksperterne har ret. Jeg siger blot at dette er min MENING og mit syn på rollküren da jeg har LÆST at det simpelthen ikke er godt for hesten - efterhvad "eksperterne" mener vedr disse rollkür metoder..

Desuden hvorfor skulle jeg ændre på syn på rollkür? Jeg synes det er noget underligt noget at ligge og "tvingen" hesten ned og bide sig selv i bringen? Er det virkelig SÅ slemt at jeg ikke synes at det er okay - som i andre åbenbart synes (Nogle af jer) herinde..

Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,

0
0
Svar på denne tråd

jacqline
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 19:51

Hmm jeg mener bestemt ikke at du bør ændre holdning eller mening om rollkuren. Du har læst i nogle ekspertudsagn at det kan være meget usundt for hesten - og de udsagn har du taget til efteretning, dem tror du på og dem bygger du din mening om rollkuren på. Andre har læst eller hørt ekspertudsagn sige det modsatte, og det bygger de deres holdninger på. Jeg hører til den sidste gruppe og min overbevisning blev underbygget af det jeg så i går. Andre har været kritiske men har ændret mening på baggrund af bla Ankys clinics. Fx er vores gode skribent Jytte Lemkow blødt meget op i forhold til disse træningsmetoder efter at have set hende i aktion -men hun forholder sig dog stadig kritisk til dem. Og netop det skal man også gøre: Forholde sig kritisk men sagligt til ekspertudsagn og bruge det der står en nærmest ens egen overbesvisning. Eksperterne har jo også deres uenigheder - ikke bare i denne sag. Mit formål med dette indlæg var mest at sige at jeg synes at Anky er en eminent rytter og hun er et stort forbillede i min bog.

Gode Hilsner

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Nu ...
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 20:19

Vil jeg ikke blande mig for meget i debatten, da jeg absolut ikke er kompetent til at udtale mig om brugen af rollkür.

MEN igen, som nævnt før - Anky har jo VRIKELIG flotte resultater, og kan man virkelig TVINGE en hest til at gå SÅ samlet, afslappet osv.

Forstår udemærket "vreden" mod diverse metoder, og man skal så absolut være skeptisk! MEN ikke alt der er skrevet i diverse blade behøver jo være den pure og ENESTE sandhed...

Igen, undrer mig blot over hendes utrolig flotte resultater, hvis det er SÅ farligt med HENDES (!!! læs: ikkke andres) udførelse af Rollkür...

Drømmehesten ENDELIG fundet.... :-)

0
0
Svar på denne tråd

Ville gerne have
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 20:30

været der... Kyra har jeg stor respekt for.. men må indrømme at Kyra absolut heller ikke score point i min bog for sine træningsmetoder..

Ud fra det meste jeg har kunne læse mig til.. ud fra alt hvad jeg ved og har fået forklaret (af dygtige mennesker og eksperter) om hestens anatomi og så ud fra min moral og opfattelse så er roll kur en træningsmetode der meget let og også i hænderne på proffessionelle kan gøre stor skade på hestene...

Louse: Der er altså mange professionelle ryttere der er ganske ligeglade med hvilke metoder de bruger til at opnå succes.. der har før været sager især om spring ryttere, der red på højt plan, men pinte hesten med barring, strøm i vandgrave, soidse ting i gamacher og næsebånd.. men er det også okay, for de er jo mere professionelle end "os"..

Bare fordi man er professionel eller verdensmester betyder det ikke at man har ret i alt og er ufejlbarlig..

Jeanne Madsen: Fordi nogle har set denne trænings metode udført 1 gang i kort tid og mener at der led hesten ikke, så kan du altså konkludere at så er metoden bare i orden og alle dem der er imod den bør ændre mening på bagrund af et indlæg på heste nettet hvor nogle fortæller at de ikke mente hesten led ???

Jeg har ud fra dette indlæg da ikke fået et videskabeligt bevis på at denne træningsmetode er etisk og sundhedsmæssigt forsvarlig.. jeg synes de mange videoer vejer en del tungere end et par indlæg herinde..

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Tjoe...
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 20:32

Vi kan vel alle hurtigt blive enige om, at det på ingen måde kan være gavnligt at låse hesten i en (hvilken som helst) position i timevis.

Men nu spørger jeg jer: Hvor mange af jer strækker jeres hest med en gulerod -hovedet ned mellem forbenene, hovedet om og nærmest røre lænden osv.? Eller udfører et "stigbøjlekys"?

DÉT er altså også kortvarig hyperflexion! Og det er der ingen der råber op om.

Jeg er -og ja, jeg har muligvis en anelse mere viden om hestes anatomi end de fleste i denne tråd- ganske og aldeles overbevist om, at et KORTVARIGT overstræk (og med kortvarigt mener jeg ikke mere end i.e en langside eller en 20 meter volte. Det vil sige, at vi taler om et stræk af max 30 sekunders-1 minuts varighed) med let hånd og den fornødne fremaddrift kan være utroligt gavnligt. Principielt mener jeg at man som rytter bør kunne placere hestens hoved lige nøjagtig hvor man lyster uden at tabe fremdriften og bæringen.

Og så er jeg iøvrigt enig i, at hvad man rent faktisk har set i levende live for nylig må gå over videoer der er optaget for år tilbage og er blevet kørt gennem et redigeringsprogram. Muligt Anky for år tilbage har trænet med langvarig hyperflexion, men hvis hun er blevet klogere og kun gør det kortvarigt idag synes jeg om ikke andet at hun fortjener respekt for at lytte og lære og ændre sine fejltagelser.

/Anna

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan kun sige...
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 21:14

At jeg ikke synes det ser rart ud, men det er jo bare mig.

Ville hvert fald ikke gøre det på min egen, men jeg er heller ikke prof. bliver det aldrig og ønsker det heller ikke. ;)

Malle

- med Honeyburst (:

0
0
Svar på denne tråd

anna...
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 21:52

Tak for det Anna - det var et fint indlæg - meget enighed herfra

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Var også inde og se clinic'en - super!
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 22:10
Meget kan diskuteres, men sikke en fyldestgørende clinic. Jeg er endnu mere imponeret over hende nu. Det var virkelig en super clinic, som også mange andre er enige med mig i . Specielt var det meget positivt, hvilken ydmyghed Anky viser,ærlighed og afslappethed. Hvis man vil vide hvordan man får en hest til at ligne absolut ingenting, til på et split sekund at få den til at ligne et imponerende hest, som sprudler af glæde over at lave noget - se Anky. Ja det var min holdning - kortfattet. Men konklusionen er også meget enkel!!
0
0
Svar på denne tråd

Godaften Signe Larsen
Forfatter: 
Dato:  21-10-2006 23:34

jeg mener faktisk ikke at jeg på noget tidspunkt i mit indlæg giver udtryk for min egen holdning til "Roll Kur", min kommentar går ene og alene på hvorvidt man kan/bør ændre sin holdning hvis det rent faktisk viser sig at der grund herfor.

mvh Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

Jeanne
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 00:04

Du skrev følgende:

"Når nu folk der har set det fortæller at udført på den rigtige måde så lider hesten ikke overlast hvorfor er det så at man per definition stadig bare er dyb modstander fordi det har man besluttet sig til at være ?"

Og det var det jeg kommenterede...

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Interessant
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 00:46

Signe, jeg bruger lige en sætning fra et af dine indlæg: "Jeg har ud fra dette indlæg da ikke fået et videskabeligt bevis på at denne træningsmetode er etisk og sundhedsmæssigt forsvarlig.. "

Nu spørger jeg så: Har vi fået videnskabeligt bevis på det modsatte?

/Anna

0
0
Svar på denne tråd

Der er mange, der
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 01:04

lærer hesten at neje, det er så kært - men det giver den samme hyperflexion af nakken... 8-)

Der er endnu ingen der rigtig ved, om det er usundt. Det ser ikke altid så rigtigt ud - men det gør nye ting jo ofte ikke...

Jeg har også været meget modstander, men så en video med en clinic, hvor hun forklarede (sikkert ligesom nu). Det så sådan set ganke ok ud, men bare fordi man har redet i en menneskealder, bliver man jo ikke ekspert :-P

Så jeg er ikke hverken fortaler eller modstander, det er jeg ikke klog nok til ;-)

For mig at se, er den helt store hyperflexion ikke i nakken men foran skulderen - hvad siger I andre til det?

Og så skal I lige nyde synet af Orion, den hvide araber, der holdt af rolkur, skønt han aldrig var redet sådan :-D

Orion og Grandi for ca 5 år siden

---

Sandra: Det hedder rollkur ikke -kür ;-)

:-) fra Nina

0
0
Svar på denne tråd

Tullermus
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 05:27

Du skriver at gulerods-stræk også er hyperfleksion. Som jeg forstår det med rollkur, så er problemet, at senen i nakken bliver strukket mere end den er beregnet til - "hyperflexet". Altså det stræk, der fremkommer ved, mulen bliver placeret bagerst i forhold til nakken.

Det stræk kommer ikke, når hesten går frem og ned, eller når den spiser græs, og jeg vil heller ikke mene, at det er der ved gulerodsstræk. Til siden er mulen "forrest". Ved gulerod mellem benene gør jeg det altid ved jorden og mellem forbenene. Her vil jeg mene, at mulen stadig er forrest - noget andet er selvfølgelig, hvis man gør det i bringehøjde ;-)

Så jeg forstår ikke, at du sammenligner gulerodsstræk med rollkur? Mener du, at det er det samme, der bliver hyperflexet ved de to bevægelser?

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

Tina...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 09:44

Nej. Ikke medmindre guleroden er i bringehøjde.

Men en hyperflexion er jo ikke KUN det vi ser ske i nakken. En hyperflexion er per definition ethvert overstræk. Så ja, jeg mener også det er hyperflexion at lave gulerodsstræk, omend det ikke er nøjagtig de samme ligamenter, muskler og sener overstrækket sker på. Men min pointe er, at der jo ikke er nogen der hidser sig op over det. Eller over "stigbøjlekys" som i hvert fald i ældre ridebøger blev beskrevet og anbefalet.

For hvis Ankys hyperflexion af nakken sker kortvarigt og med let hånd, som hun foreskriver det, så bør det ikke være mere skadeligt for hesten end et gulerodsstræk er.

/Anna

0
0
Svar på denne tråd

Let hånd???
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 09:50

Er det her en let hånd???

Og hendes hænder ser heller ikke lette ud i nogle af de videoer, som findes i den samme tråd som dette billede kommer fra.

Hilsen Carina

0
0
Svar på denne tråd

tralala
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 10:02

Anna jeg er helt enig med dig... Mennesker overstrækker også deres muskler indimellem og det behøver heller ikke være skadeligt. Alt afhænger af den, som udfører øvelsen. Jeg har desværre set rigtig mange benytte rollkur, som ikke aner, hvad de laver, men jeg er slet ikke i tvivl om, at Anky ved hvad hun gør.

Jacqline. Det provokerende i dine første udtalelser er, at du påstår, at fordi DU har læst nogle eksperter udtale sig negativt om rollkur, så ved MAN, at det er rigtigt, og så har DU ret.

Du skriver "jeg ved udemærket hvad rollkur gør ved hesten" Øh okay - så er du altså den eneste i verden som ved det.

Eksperterne kan IKKE blive enige om det!!!

Vi andre kan tage det standpunkt vi vil, og det kan du også, men DIN sandhed er IKKE!!! den eneste.

0
0
Svar på denne tråd

rollkur
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 10:29

Nina Berg:

Jeg har skam også en hest der helt frivilligt syntes det okay...

Mit ordsprog:

Vær selv den forandring du ønsker at se i verden

Smukke negle? Se min negleside

www.123hjemmeside.dk/CleopatraNails

Min Hjemmeside

alt om mine dyr

0
0
Svar på denne tråd

Billedet
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 11:05

Billedet af Anky ser ikke rart ud nej. Men jeg tror altså ikke, at hun "hyperflexer" her.

Typisk hyperflexion sker ved at man rider hesten dyb og rund for en blød hånd, så den går i stil med Cheval og Nin@s billeder.

Hvis man kigger på billedet af Anky, så sidder hun helt stift bagerst i sadlen, træder benene frem og tager hårdt i tøjlen. Hesten ser også lidt spøjs ud. For mig ligner det mere en hest som er ved at "stikke af" eller lave badutter og en rytter som kæmper for at bremse den.

Det ser voldsomt ud, men jeg tror altså at hun er fanget i en uheldig situation, hvilket ikke har noget med rollkur at gøre.

Mange har nok selv prøvet at bremse en hest, som skal til at eksplodere og hvis vi blev blitzet i rette sekund, så vi måske også onde ud.

Dette er ikke et forsvar af billedet, men et argument for at passe på med at vurdere en situation ud fra billeder - de kan altså misbruges.

Det man ser på billedet er ihvertfald ikke det, man ønsker ved hyperflexion.

0
0
Svar på denne tråd

Nå, så må jeg vel...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 11:14

...(igen-igen) prøve at komme med årsagen til mine store betænkeligheder omkring roll-kur.

Til Anna m.fl.:

Jeg er såmænd heller ikke heeelt bagud i mit kendskab til hestens anatomi.

Jeg har oven i købet den fordel på baggrund af mit arbejde, at jeg også kan noget om netop bevægelseskvalitet, fysiologisk korrekte bevægelser, ledfunktion m.m.

Det jeg vil anføre er, at der er pokker til stor forskel på bevægelser, der udføres

• frivilligt og uden udefra påført pres/krav ,
  • kortvarigt/få gange,
  • uden at der samtidigt er et højt energiniveau med dertil hørende stor muskelspænding

og på bevægelser, der udføres

• som et krav/pres fra ydre faktorer (andre individer),
  • i længere tid ad gangen og/eller med høj frekvens,
  • under stor muskelspænding og højt energiuniveau.

Sidstnævnte giver anledning til risiko for hyperfunktionslidelser (lidelser, som kommer af for store/langvarige/gentagne påvirkinger).

At en hest sagtens kan svinge mulen ind i bringen selv, er der ikke noget underligt i...det er kun naturligt og heldigt, at den kan. Men det sker da på frivillig basis, kortvarigt, uden tvang og uden, at den samtidigt er under arbejde (med en ekstra vægt på ryggen).

Men at hesten kan hypreflekse nakken selv på den måde, er IKKE énsbetydende med, at det er "sundt" for den at blive "afkrævet" den stilling i hals og nakke flere gange/over tid og under arbejde.

Og det er fordi, at leddene anbringes i yderstilling under høj tonus (muskelspænding), flere gange og over længere tid, og samtidigt strækkes ligamenterne (ledbåndene)for langt i.f.t. tid og hyppighed m.m.

Jeg har endnu til gode, at høre et fysiologisk og anatomisk godt argument for det er "godt" for en hest, at blive udsat for roll-kur.

Hilsen Linda.

0
0
Svar på denne tråd

Tullermus
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 12:36

Okay, så er jeg med på, hvad du mener ;-) Her mener jeg nu, at man bør skelne mellem gode stræk og dårlige stræk (og umiddelbart synes jeg ikke, at rollkuren lyder som et af de gode) Desuden skal man være obs på, at et for kraftigt stræk altid kan være skadeligt - som for eksempel et gulerodsstræk, hvor hesten skal "tage tilløb" for at svinge hovedet rundt. Så bliver det et træk i stedet for et stræk.

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

Jaaa
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 12:42
Jeg har selv redet min hest op i svær dressur, jeg er IKKE prof, men jeg har en ide om hvordan tingende virkede for mig. Min mening er man kan IKKE tvinge en hest til at udfører noget den ikke kan eller vil!. Man får kun en heste til at yde sit absolut bedste hvis det daglige arbejde hjemme bliver udført således at hesten ikke bliver udsat for overlast eller ubehagligheder. Alt ting med måde siger man. Når jeg ser på billedet Sheval satte ind af Anky, ligner det for mig en situation og ikke et billede af en dagli træning. Jeg er meget kritisk for hvilke kilder man bruger til at bevise eller modbevise sagen om rollkur. Jeg ser på vilke hensigter den pågældende har haft med at dokumentere det. Er det kritik fordi der er noget om sagen, eller... er det ren og skær misundelse? Billeder og video er som før sagt ofte redigeret eller taget i en spec. situation.
0
0
Svar på denne tråd

billede
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 12:46

Hej hej

jeg har ikke sat billedet ind af Anky...

Mit ordsprog:

Vær selv den forandring du ønsker at se i verden

Smukke negle? Se min negleside

www.123hjemmeside.dk/CleopatraNails

Min Hjemmeside

alt om mine dyr

0
0
Svar på denne tråd

nej...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 12:56
Sorry.. det var miniCB, nej dit var den lækre udtryksfulde mørke hest, som villigt valgte den løsning, i fri dressur
0
0
Svar på denne tråd

Nu var billedet.
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 13:49

Sat ind som bevis på at hun ikke har bløde hænder og så kan det godt være at det kun er taget ud af et moment.

Men det er jo sådan her hun rider sine heste.

Sådan ser det også ud på de videoer som er blevet vist i en anden tråd og igen kan det godt være at det er redigeret, men faktum er at hun rider sine heste sådan.

Jeg tror at det var i ridehesten, der blev bragt en artikel, hvor hendes mand Sjef et eller andet, fortæller at det er sådan at de altid rider hestene sådan.

Og hvis man så læser den nye artikel i Equipage om nakkeskader, så kan i altså ikke få mig til at tro på, at dette er godt for hestene.

Hilsen Carina

0
0
Svar på denne tråd

Er jeg den eneste der er klog
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 14:12

Nok til at vide, at INGEN tager ud og viser hvordan der rides til daglig(hvis man rider mindre rart for hesten) når der ikke er nogle der kan kikke med.

Man tager da ikke ud og høvler hesten rundt og så beder folk om at betale penge for det,det kan en forretning da ikke tåle.

Hvad det foto end viser så der der et sindssygt træk i den heste mund og nej jeg ser ikke en hest der er var lige ved at lave "ballade" jeg ser et rædsomt hårdt tryk i nakke og mund.

Der er intet eftergivene nogen steder.

您的缺沒有我的問題
我不是您的朋友我是 Illum
0
0
Svar på denne tråd

Illum...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 16:43
My words exactly, jeg tænkte præcis det samme!

For jeg kan sagtens forestille mig at Anky leverede en fin præstation til den clinic sammen med Kyra (som jeg har en del respekt for).

Og jeg kan sagtens forestille mig at hun forklarer og viser rollkur som stræk i korte uskadelige momenter.

Det er bare ikke hvad hun gør her: youtube.com/watch?v=YO...ed&search=
Det er ikke i slowmotion og der er mange flere videoer af hende og andre ude til højre - det er altså ikke en enkelt kikser, men et gentagende mønster.

Man må spørge sig selv hvad der giver det mest ærlige billede af en rytters samvittighed og evner - det de gør når der er spotlight på eller det de gør når de er "alene" (som på opvarmningen)?

Der er flere der nævner heste der selv bøjer nakken på fold, stigbøjlekys, nejen etc. etc.

Yes yes, men der er da en verden til forskel på at bøje nakken frivilligt/for at få en gulerod og så på at blive hevet ind på bringen med kandar og djævlens/rytterens vold og magt - i FIRE MINUTTER og i TRAV og GALOP Den fysiske forskel forklarer LindaKW i øvrigt glimrende og sagligt tidligere i debatten.

At Anky så forklarer det med at det bliver lettere at styre hovedets placering/ opnår et mere løftet hoved bagefter er i mine øjne et superironisk argument...
- det svarer lidt til når rideskolepigerne siger 'seee min hest går ned med hovedet' efter at have savet lystigt derudaf - come on, er vi ikke enige om at hovedets placering KUN er et symptom/tegn på den øvrige hestekrops bevægelse - og derfor ikke noget man bør arbejde fuldstændigt isoleret med?

Nej, jeg er ikke verdensmester men jeg tillader mig at kigge og tænke selv.
Nej, det er ikke blevet bevist i en stor videnskabelig undersøgelse at rollkur er invaliderende, men det er tilladt at kigge og tænke selv.
Og hvis det så endelig viste sig at rollkur ikke skader noget videre - så mangler vi jo stadig et kvalificeret (videnskabeligt??) svar på hvad det gavner?!

En sidste kommentar for lige at bløde lidt op :
Jeg forstår at Anky holdt en clinic hvor hun viste hæderlig og god sportsdressur - og det er jeg rigtig glad for. Jeg håber i ramme alvor I har fået noget godt med hjem - også fra Kyra.

Jeg forstår også fuldt ud at der er nogle af jer der maner til besindighed. Jeg er helt enig i at man skal passe på med at lade stemningen og forargelsen føre én for langt ud.
Men i det her tilfælde mener jeg at man bør se det i en sammenhæng - det at Anky kan ride godt, løsgjort og afslappet betyder ikke at hun ikke også kan bruge beskidte metoder - og det er det jeg mener rollkur er. Derfor dette indlæg.

kh Anissi
0
0
Svar på denne tråd

Anissi og IIum.
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 16:49

Kunne ikke sige det meget bedre selv.

De videoer er grumme.

Men forhåbentlig tager Andreas snart over, så vi kan få en værdig mester, der kan ride sine heste på dens præmisser og uden brug af vold og magt.

Han red skide godt idag til WC. Han er en sand mester.

Hilsen Carina

0
0
Svar på denne tråd

Ja Andreas (Y)
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 16:53
Så vidt jeg ved rider han Shoufro. Nogle som ved hvorfor ahn ikke rider Matiné i World Cuppen :)

Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,

0
0
Svar på denne tråd

MiniCB
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 16:54

Må jeg spørge - hvis Andreas er den sande mester, der rider hestene på deres præmisser - hvorfor pisker Matiné så med halen som om den var propeldrevet???

Det gør en afslappet hest da ikke, vel???

Mvh

-Helle

Hjælp os med at finde Blackies far Samson fra Thyregod/Brande området! Se efterlysningen her!

** der findes 10 slags mennesker - dem der forstår binært og dem der ikke gør **

0
0
Svar på denne tråd

Nu kan det altså godt
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 17:09

Være lige noget som kun Matine gør.

Det tages som et tegn på irritation, men hestens udtryk viser noget andet

Så måske er hun bare en af dem der "gør" det

Kik på hans ben og de virker ikke som om de bruges vildt overdrevet.

Måske er det et udtryk for Matine om at hun koncenterer sig ?

您的缺沒有我的問題
我不是您的朋友我是 Illum
0
0
Svar på denne tråd

Spændt...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 17:11

Måske kunne det være derfor???

Rider også selv en lidt tændt hest som er super følsom. Alt er tjekket og den fejler intet, men er bare spændt.

Måske en vane???

Igen har vi en hest som er krybbebider.

Alt er som det skal være, den får næsten intet stivelse og alt er tilrette lagt, så han ikke har ondt.

Dyrlæger har endda bekræftet at han ikke har ondt, men han krybbebider stadig. De mener at det er en vane.

Jeg mener stadig at Anderas rider på hestens præmisser. Det er måske også derfor at Martiné ikke er med. Den får ferie.

Alle hans heste nyder at være derinde.

Anky´s heste nyder at være derinde, for der er der ingen hiven og trækken i deres stakkels munde.

Hilsen Carina

0
0
Svar på denne tråd

god aften
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 18:11

Selvom Andreas ikke bruger roll-kur så er han da ganske sikkert lige så hård i sin træning som så mange andre proffer. Andreas vil også gerne frem og jeg tror faktisk ikke at han er meget anderledes end så mange andre højt placeret eliteryttere.

Selvfølgelig håber jeg det bedste for en dansk rytter, men vi skal ikke være så naive at tro, at hans træning ikke af og til går hårdt for sig. Det gør AL elitesport.

god aften Betina

0
0
Svar på denne tråd

Sikke dog..
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 18:23

Det ligesom nogle heste som er koncenteret de klabre med overlæben eller under læben - samt nogle pisker med halen (Matiné) - og nogle rækker tunge eller svinger med tungen udenfor munden osv..

Tror skam også at han træner hårdt også - men heldigvis da ikke med détte rollkür..

Desuden synes jeg at Andreas sidder super flot på Matiné - dog kommer hans ben til tider lidt for langt frem synes jeg. Men flot og indvirker roligt med en blød hånd (y)

Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,

0
0
Svar på denne tråd

nu igen
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 18:42

Jeg forstår ikke helt..tror folk virkelig at ryttere vil udlevere dem selv og deres grumme metoder på en offentlig clinic??? De viser deres pæne side frem og viser kun roll-kur ganske kort og fra en tilsyneladende harmløs side. Men der er vel for fa... ingen der tror det er godt for hesten??? Bruger i så også gladeligt indspændingstøjler der får hesten til at gå sådan???

Jeg HAR set det IRL og selvom jeg ikke havde ville min mening om det og udøverne af det være den samme; DET ER FORKASTELIGT

Der er en der skriver at flere af hestene blev flået ind og fik tæsk under opvarmningen og på banen så alt fredeligt ud...hmmm..ulve i fåreklæder...

Hvem vil bytte?? Læderridestøvler str41 med extra vidde byttes til 14,5 tredelt eller massivt todelt bid.

har fundet drømmehesten...han er bare dejlig

0
0
Svar på denne tråd

Ja, selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 19:14

slapper hesten af i en Grand Prix program, og den mener sikkert det er et frikvarter.

Det er simpelthen noget af det dummeste jeg længe har hørt. Et Grand Prix program kommer ingen sovende igennem, og absolut ikke hvis de skal gå til over 80%. Så selvfølgelig er det derfor de ser glade og afslappet ud. Og ja, børn som får tæsk hjemme, de er selvfølgelig også super glade, og opføre sig som normalt velfungerede børn, ude i byen, hvor de er 'fredet'..

Selvfølgelig skal hesten ikke tæskes, flåes eller udsættes for hårdt psykisk terror. Men jeg har desværre også opfattelsen af, at nogle ikke kan skelne mellem de brådnekar, og som dem som på ærlig vis kæmper for det.

-HeidiZ
"Bare vi står sammen, een for alle og alle hver for sig"

www.heste.dk - gratis køb og salg af heste!

0
0
Svar på denne tråd

Det undre mig
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 19:47
Der er da ingen der kan tro at en hest, som får "bank" (bliver voldsomt redet) hjemme, kan gå ud og levere varen efterfølgende. Jeg gentager mig selv. Man kan IKKE tvinge en hest til at yde sit optimale, den skal have lyst. For mig at se virker Anky´s heste glade og tilpasse, det kan jeg, med mine mange årige erfaring med dressursporten, IKKE kombinere med at de til dagligt lider under for voldsom træk i munden og total underbrækket lodplan. Er det bare mig eller hvad???
0
0
Svar på denne tråd

en kraftig halvparade
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 19:49

Har vi alle ikke været udsat for at skulle tage mere igennem på tøjlen end hvad der ser "pænt" ud?

Jeg har ved flere lejligheder set Anky i daglig træning, og mit indtryk er bestemt at hun ved hvad hun gør. Dette taler hendes resultater også for, samt hendes heste holder i mange år.

Der sker absolut intet ved at en rutineret rytter tager igennem på tøjlen som Anky gør hvis man formår at give efter lige på det rigtige sekund. Det kan Anky.

Anky kan sidde stille og give hjælperne 100% korrekt og hun ved præcist hvor meget hun skal gøre hvad.

Hendes heste er smidige og veltrænede, de ser bestemt ikke ud til at lide overlast eller være muskelmæssigt forkert proportioneret .

0
0
Svar på denne tråd

Apropo eliteryttere..
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 20:30

Jeg kender til flere danske eliteryttere der rider med indspændiger under træningen - samt trækker i tøjlen når de mener der er behov for dette!? Men det var der måske ikke nogen der vidste? Endvidere kender jeg til utallige "amatør"ryttere der hiver hesten i munden når de har en dårlig dag - hvis hesten bliver bange eller hvis de mener hesten er lidt stiv! Hvor mange er hellige?

Jeg forstår ikke dem der mener at så mange eliteryttere skulle være bedre end det Anky kan vise på opvarmningen? Det må være naive folk!

Dertil må jeg så også sige at Anky selvfølgelig viser sig fra sin pæne side når hun er på. Og om det hun viser på den clinic stemmer 100% overens med hendes træning derhjemme, må menes og være utvivlsomt. Men...hvem tror i, er som de udgiver sig - Ingen (Alle er hellige)- tror jeg, og jeg tror også at man skal lede man længe,længe,længe efter en rytter der rider efter jeres - (dem der mener hesten 100% selv skal lægge sig til - fra begyndelsen vel og mærke) princip - hvilket betyder NUL OG NIKS tøjlearbejde! - Måske skræmmende - men meget sandt.

MVH JANET* www.efw.dk/jeanett/

Meget Velholdt Kentaur Dressursadel Sælges Billigt

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor ikke??
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 21:19

Nu er jeg ikke længere med???

Janet21 du skriver at dem der ikke går ind for roll-kur mener at hesten selv skal gå med pænt bøjet nakke uden nogen brug af tøjlerne?? Hmmm Jeg går IKKE ind for roll-kur men bruger da mine tøjler..Så vidt jeg ved har JEG ikke skrvet at det er tøjlernes brug der er problemet men selv hestens holdning!!! Prøv du og gå og glo ned i jorden hver dag med en indspænding på og lad os se hvor lang tid der går før holdet i nakken melder sig..

Ja jeg lyder hård...Men det er fordid et er en HÅRD metode!!!

Hvem vil bytte?? Læderridestøvler str41 med extra vidde byttes til 14,5 tredelt eller massivt todelt bid.

0
0
Svar på denne tråd

leidesdorff
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 21:30

Nej jeg skrev ikke at det var ryttere imod rollkur der havde denne opfattelse - læs evt. indlægget igen. Men jeg skrev at der var nogle i denne tråd der havde opfattelse af at andre eliteryttere red med sytråde og det mener jeg er naivt.

Enkelte har ydret sig i denne tråd omkring brugen at træk i tøjlen mv. om det er folk der er imod rollkuren aner jeg ikke...

MVH JANET* www.efw.dk/jeanett/

Meget Velholdt Kentaur Dressursadel Sælges Billigt

0
0
Svar på denne tråd

Nu er alle elite top ryttere
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 22:12

Altså ikke mishandler når ingen ser det.

Min 1.Smukke Ganger blev købt af U Helgstrand og den var redet fast af Andreas og jeg kan godt lover jeg at den var 95 % lettere at ride end det Smukke stykke hest jeg har fornøjelsen af at eje og ride nu.

Og ja jeg er sikker på at det har noget at gøre med den måde de er trænet på Og jeg tror ikke Andreas er blevet mere modbydelig i sin ridning end da han red min 1. Smukke Ganger.

Jeg svare ikke på mail eller PB i uge 43

您的缺沒有我的問題
我不是您的朋友我是 Illum
0
0
Svar på denne tråd

Ingen...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 22:43

...vil da nogen sinde vise alt-uden-undtagelse, når de skal sælge eller fremvise et produkt.

Og det vil Anky da heller ikke...og slet ikke, når hun for nyligt har været temmeligt negativt fremme i verdensmedierne p.gr.a. sine kontroversielle træningsmetoder.

Og så skal jeg lige hurtigt skynde mig at tilføje, at jeg såmænd personligt heller ikke har nogen større tiltro til, at nogen som helst af de andre pinger indenfor ridesporten har lyst til at fremvise træningen fra deres dagligdag.

Problemet for mig at se er, at utallige mennesker efterhånden er blevet SÅ fixerede på at opnå personlig anerkendelse og prestige indenfor deres sportsgren, at de ingen midler skyer for at få opfyldt disse behov.

For min skyld må f.eks. cykelrytterne såmænd gerne dope sig selv til bevidstløshed...vi skal så bare have lavet et VM for dopede cykelryttere og ét for ikke-dopede.

Og der er desværre mange flere idrætsgrene, hvor der bliver snydt og bedraget...og ridesporten lader desværre åbenbart ikke til at holde sig tilbage i disciplinen "snyd-og-bedrag"...og nu også med "stort forbrug" og "muligt misbrug" af sportsrekvisitten, som tilfældigvis er et levende væsen.

Problemet for mig er, at nogle mennesker har et sygeligt behov for ustandseligt at nå højere-hurtigere-bedre, og at det i vores sportsgren går ud over et andet væsen...ja, godt gættet...det er nemlig hesten.

Og gudhjælpemig, om der ikke alligevel på tilskuerpladserne til hestearenaen står en umådeligt stor flok såkaldte "hesteelskere" og klapper begejstret i lufferne over alle de nye rekorder og nye fantastiske mærkværdigheder, man kan få hestene til at udføre, og ikke på ét eneste tidspunkt lader de tvivlen komme hesten til gode.

Æv!

Hilsen Linda.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er skuffet hvis Kyra Kirklund
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 23:12
Ligefrem bifalder det, der sker.
Købte hendes bog, der er så meget fornuftig og ligetil.

Der var éen, der skrev at heste "normalt" rækker tunge, nej det gør de ikke. De færreste er haleviftere, hvis de har det godt i deres mund og med ridningen. Læs hvad Podhajsky skriver om den unge hest og tungerækning.

Hvad han skriver er: Det er rytterfejl. Og mangel på respekt for hesten.
I dag kan det også være tandfejl, men sådan en toptrænet nutidig dressurhest er vel tjekket i hoved og røv.
Jeg nød at læse den bog, fordi den i den grad emmede af respekt for hesten og hensyn. Det har man nok ikke tid til i dag, hvor "Det virker!" har vundet.

Tjek selv hvormange topidrætsfolk, der går med støttebind- eller har skader. Når man VIL, så kan man tit mere end kroppen står model til i det lange løb. Heste er avlet til at arbejde, de kan nok have samme skavank...

Mvh xtiny
---

WYGIWYGAINGW
"What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining"

The Science of Discworld

0
0
Svar på denne tråd

Jeg var til
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 00:57

det foredrag, Andreas holdt i Hillerød (y) Matiné holder 'ferie' indtil næste år, dvs. hun laver ikke noget af betydning for tiden.

Og så fortalte han, som svar på et spørgsmål om man overhovedet kan bruge hopper til dressur, at selvfølgelig kunne man det, men at Matiné var ualmindelig 'hoppet' og absolut ikke helt nem i temperamentet, (sådan ca.) sagde han med et skævt smil.

Naturligvis kommer en tungerækning normalt af en hård hånd (eller tandproblemer), men det kan være opstået tidligt og før man selv fik hesten - og så blevet til en vane, som man simpelthen ikke kan få til at forsvinde igen :-(

Og rent hjernemæssigt er der heller ikke noget sært i det - tilsvarende findes i høj grad også hos mennesker (neglebidning, hårrulning, 'hoppende ben' osv :-P )

Halepiskningen tænkte jeg også meget over - hun lignede jo en storskidende flodhest :-P - men det var især i passagen, og den var altså også krævende 8-)

At ride dressur er jo krævende for hesten, men de gode dressurheste kan rigtig godt lide det ;-)

Jeg kendte engang en dygtig gammel og noget gigtplaget fyr, der ikke var til at ride forbi ridehuset. Han skulle bare ind og lave det, han var god til ;-)

---

Jeg kommer til at tænke på de udsendelser, der har været med de der dansebørn, Freddie Petersen - hed de det?

Der snakkede vi også meget om, hvorvidt det var synd for børnene eller ej ?:-)

Det er sådan set lidt svært at vide - og det er ikke lettere, når det drejer sig om dyr...

:-) fra Nina

0
0
Svar på denne tråd

Tjaehhh...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 07:33

Jeg kan da meget let være i tvivl om, hvor vidt gode dressurheste "kan lide" at blive brugt.

- Jeg tror snarere, at de såmænd ikke har prøvet så forfærdeligt meget andet end intensiv træning.

Og da heste i høj grad er vanedyr, KUNNE dét, at det ser som om, at de "kan lide" træningen, jo også være fordi, at de bare "tror", at sådan er verden altså skruet sammen... som f.eks. at man plejer jo at gå IND i ridehuset for at træne, så hvorfor gå FORBI ridehuset??

Heste som er i intensiv (dressur-)træning har i realiteten overhovedet ikke noget valg, så de må jo prøve at lære at "leve" med det liv, der bliver dem givet, - og så endda se "glade" ud imens (som så mange synes, at de gør).

Hilsen Linda.

0
0
Svar på denne tråd

jeg er ganske enig
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 07:52

med dig LINDAKW. Jeg forstår ikke hvordan man måler eller ser om top dressur hesten kan lide det den laver? Måske er det bare mig der ikke har set lyset og jeg håber i kan fortælle mig hvordan i kan se det..

Jeg går ikke ind for at hesten skal stå og glo hele dagen da alle har godt af motion men det er måden man gør det på der i mine øjne efterhånden er tvivlsom.

Jeg er ikke selv professionel rytter men har redet spring i mange år på m niveau og har set så mange grimme ting at jeg droppede det hele og nu er mit samvær med hesten baseret på at både hesten og jeg kan lide det. Ja jeg lyder måske hellig og der er nok mange der vil skrive at jeg skal pudse glorien, men jeg gør det bedste jeg kan...

Jeg har været i flere stalde med topryttere, både indenfor dressur og spring, og rigtig mange af de store ryttere bruger staldmedhjælpere til at strigle, sadle op, varme op og skridte af osv. De sidder i x antal minutter og så videre til den næste.. Det synes jeg er mærkeligt. Er det kærligheden til hesten der gør de rider eller er det resultaterne der lokker??

Ja jeg er røget lidt fra emnet men synes der er mange aspekter i det her bla den daglige omgang/træning med hesten.

Jeg har valgt at være sammen med min hest og træne den på dens præmisser og om der komemr store resultater ud af det aner jeg ikke, men i det mindste ved jeg den ikke lider overlast på nogen måde...

Jeg er ikke ude på skænderier men det er godt at få en debat i gang og få øjnene op for hvad der foregår i hesteverdenen såvel som i andre sportsgrene.

Jeg må sige til toprytteres forsvar at jeg har set flere, bla helgstrand, der red på en pæn måde..

0
0
Svar på denne tråd

Andreas.
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 08:21

Har sagt, at han tit rider sine heste en tur i skoven for at de kan lave noget andet.

Linda: Du skærer alle over med en kam. Det er altså ikke alle toptyttere, der kun træner træner og træner hver dag.

De topryttere jeg kender (godt nok fra springning), de bruger deres heste alsidig. Kører en tur i skoven et par gange om ugen, de bliver longeret og bliver sprunget på små spring og dressur.

Og den ene af dem er Susan Kjærgård, som gør meget ud af at hestene skal synes det er sjovt at arbejde.

Hun har altid sagt: Man kan ikke hæve noget fra bankkontoen uden at sætte noget ind. For til sidst er den tom.

Dette kan gælde for de dage hvor, man f.eks er til stævne og hesten skal yde sit bedste. Om det er klubstævne eller WC.

Anky´s metode bryder jeg mig heller ikke om, men bare fordi hun bruger hårde metoder for at nå sine mål, betyder ikke at andre gør det.

Hilsen Carina

0
0
Svar på denne tråd

Himmelblå
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 09:00

Nej, NU må jeg altså be´om mine himmelblå.. (eller noget i den stil)

Først vil jeg sige at der findes trænere/ryttere der bekender sig til træningsmetoder jeg ALDRIG ville bifalde, men når det er sagt, så kommer der her en svada...

Til alle dem, der i denne tråd, tilkendegiver at man jo ikke kan VIDE med sikkerhed om hesten er glad for det "arbejde" den har fået tildelt...

I burde få noget undevisning af en underviser der kan bibringe Jer det der hedder "FEELING"..

(ups, jeg plejer ellers at være yderst diplomatisk)

En dygtig rytter, der rider mange forskellige heste, er fuldt ud i stand til at mærke om hesten nyder og er tilpas med arbejdet.. Det er faktisk vores aller vigtigste opgave.. INGEN hest vinder præmier gentagne gange hvis den ikke har hjertet med.. Professionelle ryttere er bla. ofte i stand til at identificere bittesmå skader, længe inden de udvikler sig til decideret halthed, fordi man netop mærker/er opmærksom på de mindste forandringer i arbejdet..

Top hestene bliver passet i hoved og hale og om det er rytteren selv, eller en dygtig hestepasser der strigler og sadler er hestene nok ganske ligeglade med...

Fordi man er konkurrencerytter, er det ikke ensbetydende med at man har glemt alt om kærligheden til dyret og frem for alt IKKE ensbetydende med at træningen er et nødvendigt "onde" der skal overstås for at man kan komme ud og vinde præmier..

Tænk engang HVOR mange timer der går pr. minut man er i spotlightet !!!

Størstedelen af det "kick" man får når man vinder handler om den pay-back/belønning man får, når træningen bærer frugt

Hverdagen er hos professionelle fuld af små sejre (som hos "almindelige ryttere) når tingene lykkes og hesten begynder at udvikles.. Når unghesten finder balancen, når changementerne begynder at flyde, når hesten springer bedre gennem ryggen, når hjælperne kan forfines, når hesten kan lande i rigtig galop, når musklerne begynder at vokse, når hesten venter mellem springene osv osv..

Alt dette er små hverdags sejre og uden dem, var der INGEN der "gad" alle de timer der ligger til grund for de få minutter vi er i spotlight..

Når man vinder en GP så ligger der SÅ uendeligt mange timers arbejde bag og det er selve følelsen af at alle disse timers arbejde har været DET HELE værd og at hesten har "bestået" den ultimative prøve.. ALT hvad man har arbejdet med sidder hvor det skal, og dét er euforien i at vinde...

Når man får de rigtigt "fede" ridt til stævner, så er det med en uforklarlig følelse af at man smelter sammen med hesten.. At man får respons nærmest inden man giver signal men blot ved tanken om det.. Jeg kan ikke svare for dressurrytterne, men som springrytter er det den ultimative følelse af at man "bare" styrer og alt nærmest kommer af sig selv.. Tillagt følelsen af at hesten virkelig "kæmper" helhjertet for dig..

Jeg tror fuldt og fast på at dem der er trænet med for hårde metoder, er dem der "smider geværet" når du virkelig har brug for deres indsats.. Som til sidste spring i en omspringning hvor der er satset hele vejen... ?...

Yderligere så er ridningen jo ikke en sport som f.eks tennis eller fodbold, hvor man kæmper MOD andre og kampen kan veksle om hvem der har overtaget..

Man rider ind og så har man én chance, hvor man giver ALT hvad man har i sig.. Man rider så at sige mod sig selv og ønsket om at levere BEDST muligt.. Ønsket om at teste om træningen har båret den ønskede frugt.. Man viser det bedste rytteren og hesten har på dagen og så ser man til slut hvor langt det rækker...

Man hører ofte top ryttere der er udtalt tilfredse med en sekundær placering såfremt de føler at hesten og dem selv, viste det bedste de havde at byde på netop den dag...

Og INGEN TOP rytter, er på noget tidspunkt indifferent overfor Deres hest.. ALDRIG... Og de ER i stand til at mærke om hesten er tilpas med arbejdet eller ej !!!

Så klap lige hesten... Både den der vinder og den der ikke gør

0
0
Svar på denne tråd

En ting
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 09:11
En ting jeg mener har stor betydning for hestens velbefindende, er om de dagligt har mulighed for at komme på fold i mere end 2 timer! Problemet er at folk er bange for skader og derfor, efter min mening" fejlagtigt holder dem inde. Jeg er af den overbevisning, hvis en hest har daglige muligheder for fornøjelse og leg på folden, kan man godt træne dressur daglig. Dog med en ugentlig fridag! og så kan man skridte til og af andre steder end i hallen/banen. Vi andre skal jo også på arbejde dagligt, og det er jo heller ikke hver dag der er de store forandringer der. Hvis man ikke har mulighed for fold, ja så kan jeg bestemt se et STORT problem i at ride dressur hver dag. En ting til, som jeg mener er vigtigt at holde fokus på er, hesten ER et dyr og vi ER et menneske, der er fysiologisk MEGET stor forskel på os. Så sammenligning med om vi kan holde til at gå og se ned i jorden kan jeg nok ikke helt følge. Jeg er lidt ked af at hører at flere her ind tror at mange ryttere på højre plan, er hårde ved hesten. Nogle er desværre, men jeg tror faktisk ofte det kan være hårdere at være hest hos en urutineret rytter som den ene dag fræser i skoven 2 timer for dernæst at lade hesten stå inde mange dag. Hesten er bygget og avlet til at arbejde, det er livsvigtigt for den at den dagligt har mulighed for at bruge sig (fold/ridning) Når det så er sagt, så helt bestemt, skal vi alle behandle dem med respekt og kærlighed, vi har jo valgt dem IKKE omvendt.
0
0
Svar på denne tråd

Susan...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 09:52

Lige for at få det helt klappet i stavelser, så er det, jeg med andre ord hører dig sige, at hvis Anky's ridning virkelig var den mishandling, så mange udråber det til at være, så ville vi heller ikke se de resultater fra hende, vi gør?

Hendes træningsmetoder kan diskuteres, men resultaterne er jo indiskutable. Og vi ser jo gang på gang, at hendes heste, selvom man tror de går deres bedste lige giver den en tand mere. Jeg spekulerer på, om de heste virkelig "gad" bruge så mange kræfter for hende, hvis de blev tvunget og mishandlet dagligt. Jeg er sikker på, at hun -som de fleste, for ikke at sige alle ryttere- indimellem er nødt til at sætte sig igennem og give sine heste lidt tam-tam, men jeg kan altså ikke forestille mig andet, end at hun -igen som de fleste ryttere- prøver at sige "be' om" før hun siger "du skal".

Og lur mig, om ikke også Andreas Helgstrand indimellem er nødt til at give sine heste lidt tam-tam for at få dem til at give sig fuldt.

/Anna

0
0
Svar på denne tråd

Anna...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 10:54

Ja du har læst det rigtigt. Tak for det Jeg er jo blændende enig med dig.

MVH. Susanne

0
0
Svar på denne tråd

Hatten
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 11:09

af for Susan du ramte virkelig plet.

Jeg så Cliniken men Anky og jeg var imponeret over den måde hun tacklede den rimelige urolige hest hun havde med ind. Jeg har aldrig set hende ride live før og var derfor rimelig forbeholden over for hende men alt den kritik der har været. Men jeg må sige hun overraskede mig positivt.

Jeg er ganske klar over, at hun muligvis rider andreledes hjemme men det kan jeg ikke tage stilling til når jeg ikke ved noget om det (og i virkeligheden er det nok også de færreste af jer andre som ved det med 100% sikkerhed), men det hun viste på Vilhelmsborg både i Cliniken, på banen og på opvarmningen var efter min mening høj klasse.

Derudover brugte jeg en del tid på opvarmningen alle 3 dage og der er andre end Anky som bruger ned og ind i rimeligt meget. De hollandske ryttere men som en anden sagde så er de nok præget af Sjef's metoder. Men vores allesammens Andreas lagde i hvertfald også Schrufro igennem på opvarmningen både ved morgen træningen og som opvarmning. Det var også mere end jeg umiddelbart troede han gjorde. (Joakim, Michael Søgård, Rune og flere var også rimelig bag lod til DM på Broholm)

Dette kan jo selvfølgelig have været et særtilfælde eller også kan vi konkludere, at Anky har fat i et eller andet som virker, og som mange af de andre ryttere har adoptetet og bruger mere eller mindre.

Jeg må da også indrømme, at jeg ikke vil ligge min hest igennem på den måde som hun gør. Men mange af de ting hun begrunded i cliniken er da helt relevante. Det der med, at man skal kunne sidde stille og at hesten skal reagere på det mindste vink er da helt sikkert noget jeg vil tage til mig og arbejde endnu mere med for at kunne sidde endnu mere stille og forfine hjælperne mere. Jeg syntes også at det med den konstante afveksling er meget vigtig. Det er jo ting man på forhånd er klar over, men jeg syntes det er rart at få det bekræftet og at se nye træningsmetoder, hvor man tager det bedste fra dem og bruger det som virker for en selv.

Til sidst mener jeg også, at hendes "grund ide" i træningsmetoden er korrekt. Hesten skal ikke låses fast i den samme holdning (pga slidtage), og at man ikke skal ride flot for at imponere tilskuerne men skal ride som det er bedst for hesten. Så kan man jo altid diskutere, hvordan disse ting skal opnåes, ikke dermed sagt at jeg bare lukke øjene og falder på halen for alt hvad hun gør. Men mon ikke der er andre af toprytterne som ikke er helt "fine i kanten" de "tør" måske bare ikke vise offentligheden det.

( den sidste kommentar står for egen regning da jeg ikke har noget beviseligt at have det i, men det virker bare underligt, at man ikke sanktionere Anky væk fra stævnepladserne, hvis det hun præsterede på opvarmning er total mishandling???)

Bare min mening i denne debat som nok aldrig får en definitiv endegyligt afslutning...

Medlem af DÅHM.... Jeg rider stævner, og jeg kan lide det...
0
0
Svar på denne tråd

Hårde metoder
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 11:39

For mig er det egentlig mest kedeligt, at så mange accepterer og forsvarer brugen af hårde metoder, bare resultaterne kommer. Jeg er egentlig ligeglad om det er Andreas eller Anky der udfører dem, jeg synes ikke det er i orden.

Hesten vælger skisme ikke selv at være konkurrencerekvisit, det mindste man kan gøre, er da at vise den respekt og behandle den ordentligt. Og at sørge for korrekt foder og en god hestepasser er ikke nødvendigvis lig hestevelfærd, det er det først, når der tages hensyn til den enkelte hest.

Anky er verdensmester - ergo må hun jo vide hvad hun gør! Tja hun ved i hvert fald, hvordan man får en hest til at bevæge sig, så hun får rosetter, men det er egentlig også det. Det fortæller ikke noget om, hvorvidt det er rart for hesten. Det fortæller intet om, hvad hesten havde kunnet uden brug af disse metoder.

Jeg synes også, at det er betænkeligt at man forsvarer brug af en metode, fordi man ikke mener at den er bevist skadelig. Egentlig burde den vel ikke bruges før den var bevisst USKADELIG. Samtidig kommer man med uholdbare sammenligninger, der har til formål at vise at hesten selv udfører disse øvelser. Og ja den KAN komme ud i ekstremer, men vis mig den hest der render rundt med næsen klistret til bringen i 4 minutter uden pause og variation - personligt tror jeg ikke på at den findes.

Og jo heste KAN rides i holdning uden bid, det er rytterens evner der bestemmer om det lader sig gøre.

BeritH

0
0
Svar på denne tråd

god dag
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 12:58

Hej Gitte. Du har fuldstændig ret, dette er en debat som aldrig får en ende.

Vi står i hver sin lejr alt imens vi alle kommer med gode såvel som dårlige argumenter for hvorvidt vi mener at Anky er en ond ond dame eller ej.

Jeg holder dog stadig på at den onde onde Anky er super dygtig og at hun viser os at der er rigtig langt op til loftet hvor de bedste ryttere befinder sig. Hun er en meget dygtig sportsudøver som er i stand til at holde fokus på sin træning, sine heste og på sit mål, på trods af den rivende modvind hun har haft. Det er verdensklasse.

fortsæt god dag Betina

0
0
Svar på denne tråd

Berit H
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 14:09

Jeg vil ikke tage stilling til, hvor vidt Ankys metoder er mere rigtig end andres og det syntes jeg heller ikke jeg har gjort.

Men at du skriver at:

Og jo heste KAN rides i holdning uden bid, det er rytterens evner der bestemmer om det lader sig gøre.

Får mig til at smile lidt, for der er godt nok langt fra at ride en hest i holdning og til at blive verdensmester og til at ride Grand Prix på det Niveau som de gjorde i weekenden. Generelt er der langt fra at ride en hest i holdning, og så få den til at gå i bæring og aflaste forparten Korrekt. Jeg kan også problemfrit ride min hest i grimen men ville nok komme en smule i problemer, hvis jeg skulle styre rundt i en Inter. I i Grimen, men det kan da sagtens være, at det som du selv nævner er fordi jeg ikke er dygtig nok!!! men vi arbejder vel alle på at blive bedre, men jeg må indrømme at mit fokus område til hverdag ligger et andet sted end om jeg kan bøje nakken på min hest uden bid!!

Og hvis man kunne nøjes med at ride rundt i grime og trækketov og blive verdensmester så var der nok betydelig flere, som var der hvor Anky og Andreas er.(undskyld kunne ikke nære mig det er ikke for at nedgøre ryttere hvor bidløse trenser fungere helt fint) Jeg syntes det er helt fint, at vi som rytterer vælger, hver vores vej, det er jo det som gør at vi har noget at diskutere her på HN, men mon ikke den bidløse trense var godkendt som optømning i dressur, hvis det er der DRF ville hen???

Bare en tanke..

Medlem af DÅHM.... Jeg rider stævner, og jeg kan lide det...
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 14:31

sikke mange diskutioner...

jeg mener at Anky gør et fantastisk stykke arbejde, og er en af de ryttere i verden som sidder smukkest på en hest, og som hele tiden styr på hesten, på en befriende måde...

jeg mener, at hvis hesten følte sig undertrykt, eller på anden måde "knækket", hvordan ville den så "turde" at stikke af med hende under en æresrunde, og sådan.

jeg mener også at hendes heste ser ud til at ride med velbehag, og fordi de virkelig har lyst til det, og som sagt tidligerte, så får du ikke en hest, som ikke har lyst til det den laver til at gøre det på så højt niveau.

og hvis folk tænker sig lidt om, så har topryttere nok heller ikke i sinde at ødelægge deres heste på nogen måde, aller noget som helst andet som kan skade dem..!!

det samme med joachim Thomsen og mikado engvang, tror i virkelig at han dopede hesten..!!??

erlig talt tvivler jeg stort på det, da han ved at mikado er god, og kunne opnå placering ved DM, og alle de placerede heste bliver doping testet, og han ved hvad der står på spil. han har ikke en eneste grund til det, det samme med ludger beerbaum under OL, måske er jeg naiv, men man doper vel for at opnå bedre resultat, og opnår man så det resultat, så bliver man testet, og så står man i @!#$ til halsen, hvilken toprytter har lyst til det...!!

tror det hele er uheld for dem, som med noget salve til sår som ludger sagde, eller de har stået i en boks som ikk har været inficeret efter medicinsk behandling.

Men lige for at slutte af med anky...stor respekt for hende og hendes ridning. har set de omtalte videoer, og dem hvor anky rider ser det ikke ubehageligt ud, der er en anden, det ser lidt for meget ud, men er kun i skridt, og har ikke lagt mærke til at hesten ikke takter rent, hvilket jeg også vil mene er svært at se i slow..!! Bare de ved hva de gør, og det er jeg overbevist om at det gør, og det virker jo tilsyneladende...!!

kat. 1 pony sælges, se hans profil i min præ.

No hour of life is wasted that is spent in the saddle

by Winston Churchill

0
0
Svar på denne tråd

Klappe stavelser
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 15:18

Må hellere lige understrege en enkelt ting..

Mit indlæg var IKKE tænkt som et forsvar, hverken for Anky eller Rollkur, men en henvendelse til dem der tilsyneladende opfatter konkurrence ryttere som onde skabninger uden samspil med, eller følelser lagt i den hest de arbejder med...

Jeg var oprigtig talt chokeret da jeg så videoerne, for det var ikke smukt at se på og BESTEMT ikke hvad jeg havde regnet med...

0
0
Svar på denne tråd

Undrer mig
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 15:24

Der er mange der skriver i de forskellige indlæg at i har stor respekt for Kyra men absolut ikke for Anky pga hendes metoder.

Men Kyra går jo ind for Ankys metoder, hvorfor har i så stadig en stor respekt for Kyra?, hvis hun jo rent faktisk går ind for Ankys arbejde?

Bare en tanke.

Pensioneret hest søges til rolige ture i naturen, vil komme til at stå i løstdrift og blive passet med alt.

Skal være en stor pony eller lille hest. vallak, rolig og trafiksikker.

Skriv for videre info.

0
0
Svar på denne tråd

Gitte Burgaard
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 15:35

Lige for at få tingene på plads, mener jeg ikke "bøje nakken" når jeg taler om at ride hesten i holdning. Når jeg taler om hestens holdning, så er det med korrekt vælvet overlinie.

Jeg taler heller ikke nødvendigvis om at ride i grime. Det jeg siger er, at det er rytterens evner, der er afgørende for om det kan lade sig gøre. Dine eller Ankys evner desangående vil jeg ikke kommentere. Men fakta er jo, at der reelt findes ryttere i denne verden, der kan ride alle øvelserne (også dem over jorden - der ligger uden for Anky og co's repetoire) uden nogen form for hovedtøj. Så smil bare - men når det bevisligt kan lade sig gøre, så må det jo være rytterens evner, der sætter grænsen.

Hvor DRF vil hen er for mig komplet uinteressant. DRF er en sammenslutning af traditionelle sportsryttere som sætter reglerne for andre sportsryttere og reglerne er sat med sporten i højsædet. Det er nok lidt som at sætte ræven til at vogte gæs, idet det kun er resultater i samme regi, der tæller.

Mvh

BeritH

0
0
Svar på denne tråd

vi blander helt vildt
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 19:24
Vi blander vist tingene nu BeritH. Ikke for at sige noget er bedre end andet men... der er godt nok stor forskel på som du skriver; "dem over jorden - der ligger uden for Anky og co's repetoire" jeg tror du mener Akademisk ridekunst, som ja IKKE ligger inden for DRF regi, men så sandelig heller ikke indenfor det regi vi diskutere nemlig FEI. To for mig at se, vidt forskellige ting.
0
0
Svar på denne tråd

jeg mener ikke
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 21:15

på noget tidspunkt at have udtrykt mig så følgende sætning kan bruges;

"Mit indlæg var IKKE tænkt som et forsvar, hverken for Anky eller Rollkur, men en henvendelse til dem der tilsyneladende opfatter konkurrence ryttere som onde skabninger uden samspil med, eller følelser lagt i den hest de arbejder med..."

"I burde få noget undevisning af en underviser der kan bibringe Jer det der hedder "FEELING".. "

Hmm har virkelig tænkt over hvad jeg skal svare til det og jeg tror bare jeg taler frit fra leveren og hvis det ikke giver mening må i råbe op (det gør i nok alligevel hehe)

Er det virkelig kommet dertil hvor resultaterne er det vigtigste af det hele?? Og skal vi forsvare alle metoder når bare de bliver brugt af en verdensmester??? Gør det metoderne rigtige uden videre tanke for hvorvidt dete r skadeligt elelr ikke??

Jeg har været i indtil flere top stalde og har i 95 % af staldene set heste der står inde 22-23 timer i døgnet (fold 1-2 timer) pakket ind i dækkener, bandager og alskens skidt og kanel. De kommer ikke ud hvis det regner for meget (så bliver de jo våde, forkølede og beskidte), hvis det er for varmt elelr der er for mange dyr..(mys, fluer osv)

Hvor er vi henne når dyrene ikke længere får lov at være dyr fordi vi skal have det ski.. kick i sandkassen???

Jeg mener ABSOLUT IKKE at alle topryttere er følelseskolde og onde (hmm det skriver flere at "anti rollkur/toprytterhadere" mener) langt fra, men jeg mener absolut ikke og kommer aldrig til det at burheste og andre heste der lider under at deres rytter skal have banket sin selvtillid op i rampelyset, er okay!!!

Det er skørt og dumt at tro at resultater på banen godtgør hårde og skadende træningsmetoder eller heste der bare står i deres bur og glor.

0
0
Svar på denne tråd

okay..
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 21:50

Susan. Tak for dit forsvar af topryttere - Det kan ikke siges bedre...

Til jer andre (især dig leidesdorff):

Der findes uendeligt mange mennesker, som behandler deres heste dårligt og forhåbentlig flere, som behandler dem godt.

Jeg har væres hos eliteryttere (dressur), som havde deres heste på fold hele dagen (heste som vel at mærke vrinsker af glæde over at se "mor" hver dag) - det samme har jeg set hos amatører.

Jeg har været hos proffesionelle ryttere, som holder heste som burhøns og knokler rundt i hallen hver dag. Dette har jeg desværre endnu oftere set hos hyggeryttere.

I kan altså ikke skære folk over en kam!!

I øvrigt tror jeg ikke, at der er nogen herinde, som mener at resultater er vigtigere end hesten velbefindende...

Jeg vil give Susan ret i, at hvis nogen af jer tvivler på, at heste kan føle tilfredshed og glæde ved samvær og arbejde med deres mennesker, så bør I overveje en eller anden form for undervisning.

Jeg synes, det er meget vigtigt, at man som rytter kan mærke, om hesten er glad og tilfreds!! - uanset om I rider i skoven, western, akademisk, dressur eller what ever...

0
0
Svar på denne tråd

Agree..
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 22:00
Selvom leidesdorff siger det en smule udiplomatisk så er jeg i bund og grund enig.

Og:
Jeg VED der findes topryttere/profryttere som behandler deres heste GODT. Jeg VED der findes hyggeryttere der behandler deres DÅRLIGT.

Hele konkurrence-kulturen kan* fjerne fokus fra samarbejdet, hensynet og hestenes præmisser - hen på sløjfejagt, prestige og beskidte metoder. Når beskidte metoder så bliver praktiseret af en verdensmester så er det klart folk råber op. En verdensmester i dressur bør jo være et eksempel på det ypperste man kan opnå med sin hest inden for dressuren - et idol, et forbillede og et ideal.

Og en verdensmester der rider sin hest sådan uden at kunne forklare ordentligt HVORFOR - er bare ikke værdig til at være mit idol.

kh Anissi

*bemærk jeg siger "kan", ikke "gør-altid" - jeg ved der eksisterer ryttere som Susan Kjærsgaard og jeg er lykkelig for at I eksisterer
0
0
Svar på denne tråd

okay så
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 22:08
Så er vi helt enige
0
0
Svar på denne tråd

Helgstrand
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 22:32

rider undervisning ved Finn Greve , og de metoder er ikke så langt fra Anky og Kyra .

i et tidligere indlæg ytrede du en en utilfredshed med disse træningmetoder eliten benytter..

Nu indtager du en anden holdning

Illum hvad er egentlig din holdning?

0
0
Svar på denne tråd

Leidesdorff
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 08:05

Kære (ophidsede) Leidesdorff ...

Jeg beklager at jeg tilsyneladende formulerede mig så dårligt at mit budskab SLET IKKE kom igennem...

Jeg prøvede det bedste jeg kunne, at forklare hvorfor man som toprytter har SÅ mange vigtige elementer i hverdagen med hestene, der IKKE handler om sløjferne...

Måske indlæget skulle have haft en seperat tråd, så det ikke blev misforstået som en accept af den ridemetode vi ser på videoerne..

Den skulle hedde: Et indblik i en toprytters verden UDENFOR spotlight- Om ALT det der ikke handler om sløjfer!... Eller noget i den stil..

Beklager...

0
0
Svar på denne tråd

Susanne C. Bilde
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 11:06

Hej Susanne

Du skriver:

"jeg tror du mener Akademisk ridekunst, som ja IKKE ligger inden for DRF regi, men så sandelig heller ikke indenfor det regi vi diskutere nemlig FEI. To for mig at se, vidt forskellige ting."

Nej jeg blander ikke tingene sammen, og nej, jeg mener ikke akademisk ridekunst, omend nogle af disse ryttere også behersker skolen over jorden.

Det jeg siger er, at behovet for bid styres af rytterens evner - om det er inden for eller uden for FEI er ligegyldigt, der er stadig rytterens evner, der er afgørende for om hesten kan samles og formes korrekt uden brug af bid/optømning. Og nej jeg har ikke selv de evner, men det får jeg forhåbentlig en dag.

At FEI så kræver optømning er hvad det er, men det gør ikke nødvendigvis mesteren i det regi til den bedste i verden. Det gør muligvis vedkommende til den bedste inden for det regi, men der ligger en verden udenfor.

Men tilbage til rollkuren så forstår jeg ikke, hvorfor den skal bevises skadelig, før man afholder sig fra at bruge den. Hvor mange skadede og døde heste vil I se? Og er det overhovedet etisk forsvarligt at skade heste for at afprøve en træningsmetode, der efter al sandsylighed virker nedbrydende på dem? Bare fordi nogle ryttere vil have en lille papskive med farvet bånd med hjem.

BeritH

0
0
Svar på denne tråd

BeritH
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 11:19

For nogle hundrede år tilbage SAD man i sadlen mens hesten sprang. På et eller andet tidspunkt fandt en gut på, at man da kunne stå i stigbøjlerne over springet -han blev formentlig også kaldt en idiot i starten, men se hvordan man springer nu og hvad der reelt er bedst for hesten.

Eller hvad med hende gymnastik-damen, der lige er død? Hun revolutionerede også gymnastikken i DK -men folk syntes hun var godt tosset til at starte med.

Indtil der ligger nogle beviser på bordet kan vi ikke afgøre, om rollkur -hvis udført kortvarigt, med let hånd, nok fremdrift osv osv, rent faktisk ER skadeligt eller om det måske ligefrem er gavnligt.

Om ikke andet er det før set, at hvad man først har ment var idioti faktisk viste sig at være ganske fornuftigt.

Hvad min pointe er? Såmænd kun at jeg synes det er fornuftigt at afvente nogle dybdegående undersøgelser før man dømmer hyperflexion.

/Anna

0
0
Svar på denne tråd

Hvis Anky
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 12:43

var så hård ved sine heste og hvis hendes træningsmetode var skadelig for hesten, så er det da krop umuligt for hende at have en hest der er kommet så langt indenfor dressuren.

Så burde alle hendes heste jo ikke kunne rides, de burde jo alle står med skader både i nakke og ryg. Hvis det er tilfældet at denne træningsmetode er så "skadelig" Burde hun ikke være kommet så langt, for hvis en hest har ondt i ryggen, nakken eller et andet sted kan den ikke gå så optimalt, og så ville dommerene nok også påpege det.

0
0
Svar på denne tråd

tak susan
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 12:52
Det var nødvendigt lige at få på plads at vi også er glade for vores heste uden for banen, når de ikke har en sløjfe siddende i pandebåndet.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd

Super god debat!!
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 14:52

Til Anna: Ham gutten der fandt på at rejse sig op i sadlen hed Federico Caprilli, og hende gymnastik-damen hed Helle Gotved. Bare lige så alle ved nøjagtigt hvem der blir talt om..

Er desuden temmeligt enig i dit sidste indlæg. Man har altid været skeptisk overfor nyt, opfindelser såvel som teorier. Og gudskelov for det!! Det er jo netop en kritisk tilgang til det nye, der er grundlaget for forskningen i om det nu er gavnligt eller skadeligt.

Og så lige for at komme med min egen holdning til emnet:

Jeg kan godt se at det måske ikke lige frem er skadeligt når det kun er kortvarigt, med bløde hænder og hesten straks efter får lov at slappe af.

Men jeg kan deriomd heller ikke se hvad det skulle gavne. For er det netop ikke dressurens mål at skabe en bro fra bagpart til forpart, der gør at hjælperne virker som en samlet enhed på hele hesten og ikke kun på enkeltdele, som hestens hals og hovede. (som det også allerede tidligere er blevet nævnt: hovedets stilling er et resultat af bagpartens samlings og bæringsgrad, -eller mangel på samme..)

Er det ikke fuldkommen irrelevant at forkusere på at krølle hovedet helt ind til bringen så hesten bliver smidig i sin overlinie (herunder især hals og nakke), -og endnu vigtigere kan man samtidig med denne hyperflexion opretholde den bæring, det løft af ryggen, den taktfasthed og den rette inderudergriben med bagbenene, som dressuren jo netop har til formål at fremme?? -når nu hesten strækkes i så kraftig en grad, man skulle jo tro at den (som ved så mange andre stræk) ville prøve at undgå dette ved fx at sænke ryggen, miste takten, skubbe bagbenene bagud og væk fra tyngdelinien (som man jo tydeligvis kan se er tilfældet i nogle af de videoklip fra youtube, hvis relevans er blevet diskutteret en del herinde allerede -og ja jeg mener jo så altså at de har noget relevans. Men ja som med alt andet skal man forholde sig kritisk til det sete og især det man ikke kan se, nemlig om det er sådan hver gang og hele tiden eller om det bare var "en dårlig dag")

Kan man mærke hvornår alt dette (de ovennævnte undvigelses manøvre) sker og derved undgå det, hvis man er så proffesionel og dygtig som Anky?

Og hvornår er man blevet dygtig nok til at bruge denne metode, når man er blevet Verdensmester?

Bare nogle overvejelser jeg selv har gjort mig ang. dette emne...

:-D Mvh Miss E 8-)

0
0
Svar på denne tråd

vi er lidt ved den der
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 15:12

Hvis størstedelen af ryttere syntes metoden er frygtelig og at Anky´s heste ligner heste der har ondt, værger sig ved hjælpen og generelt lider overlast.. Så må det være FEI dommerne der slet ikke ved noget om heste og derfor bedømmer hende på fuldstændigt forkert grundlag.

Den tror jeg simpelthen ikke på!

Jeg syntes bestemt at de ridt Anky levere er verdensklasse og hestene arbejder godt, stabilt og VILLIGT under rytter.

Jeg syntes ikke hendes ridemetode bør kopieres af ryttere der ikke har den der " Feeling" Susan snakker om, for ja så vil metoden skade hesten.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider