|
|
| ER VIRKELIG CHOKERET! (lang) |
| Forfatter:  |
louise ( Nick) |
| Dato:  |
21-10-2006 12:28 |
|
ja jeg blev virkelig helt pjaff igår... det hele startede med at på rideskolen, hvor jeg på tidspunktet har mine heste til at stå, er der en dame der også har hendes til at stå.. damen købte sin hest for ca. 1 måned siden, da hun fik den hjem til sig selv løb den igennem hegnet og 15 km væk, den kom så på rideskole. Den fik en benskade og har så stået stille i en måned dyrlæge har sagt god for at den starter med træningen igen.. men første gang der var nogle der satte sig op den bukkede den og den var egenligt ikke særlig styrbar... Det skal så lige siges damen startede først på sin ridning i april i år, og købte hesten med henblik på skov og hygge ridning... Men hun blev bange for déns opførelse og ville ikke rigtig ride den.. for et par dage siden snakkede jeg med hende i stalden, og da jeg selv har redet, tilredet og taget kurser osv i en del år. aftalte vi at jeg skulle hjælpe hende, og jeg sagde til hende at jeg egentlig godt ville gøre det gratis... og det var så i går jeg skulle se, hvad det var med ham osv. jeg har hele tiden så sagt til damen at hun selv skulle være med under hele forløbet.. og det var hun egentlig med på.. vi trak ham over i ride hallen og det gik fint de første par runder hun trækkede ham, pludselig begyndte han at hoppe og danse lidt og sparke bag ud, jeg.. det var klart damen blev forskrækket og gav slip på ham.. og her blev hun virkelig forskrækket, så hun gik ud af banen og så på i stedet.. jeg var så inde på banen, og prøvede først at få ham stille ned så jeg kunnen få fat i ham, men næh nej hesten sprang og dansede, løb frem og tilbage, bukkede, væltede rundt i ridehallen, det så noget voldsom ud.. da jeg så fandt ud af at han altså ikke stopper ved at jeg siger prrr til ham, driver jeg ham så frem ad i stedet, så han skal blev ved med at løbe, og dvs. at det ender altså med at det er mig der får magten, og bestemmer, hvilken retning han skal løbe i, og derved får jeg ham ned, så han kommer ind til mig, og så kan jeg longere ham stille og rolig , med nogle enkelte hop... Men så kommer det der chokere mig, under forløbet, da damen lige er gået ud til siden og står og ser på, da han virkelig er oppe at køre, kommer der to heste tøser ind, den ene bliver fuldstændig gal på mig, og råber, hvad har du gang i, osv. og prøver at gå ind på banen for at få fat i ham, da han står i den ende. jeg beder hende pænt om lade ham være, og så spørger hun om hun ikke skal hente hendes hest, så han kan falde ned osv. jeg siger så til hende nej, og hun bliver gal igen, og går ud. jeg blev virkelig chokeret, for har aldrig haft nogle der synes at min træning har været dårlig eller ond over for hesten. jeg kan da godt se at det virker voldsom at han render rundt og bukker og vælter et par gange, og har et longetov efter sig, men jeg må ærlig indrømme, at den teknik jeg brugte der på det tidspunkt var det bedste, for hvis jeg bare havde sagt pruu og prøvede at gå hen til ham, ville han helt klart ha fyret to bagben i hovedet på mig, men da jeg begyndte at benytte teknikkken med at han skulle blive ved med at løbe, fik jeg kontrol, det var mig da bestemte hvilken vej han løb nu, og få minutter efter kom han helt ned, og gik hen til mig, og jeg kunne trække longetorvet langs benet på ham, og begynde at longere ham... og derefter var der intet... teknikken var at han skulle søge hen til mig så det ikke var mig der skulle gøre det... jeg blev egentlig ret ked af det og chokeret over den måde hun tog det på... hvad synes i var det virkelig så forkert den måde jeg gjorde det på? og var det virkelig så dårlig en måde at gøre det på? det skal siges at under forløbet blev der ikke brugt nogle hjælpemidler andet en longetorvet.. og det var egentlig fordi i starten trak damen ham, også rev han sig løs... jeg vil meget gerne have kommentar osv.. for hvis det er forkert vil jeg gerne ændre det... mvh Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men... |
Tullermus |
21-10-2006 12:33 |
|
Hvad siger damen? Det er hendes hest, så om 2 udenforstående tøser blander sig kan vel være ligemeget. Spørgsmålet er om HUN synes du er gået over stregen med hendes hest. /Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| damen siger... |
louise ( Nick) |
21-10-2006 12:47 |
|
slet ikke noget, hun blev sådan set også chokeret over de to tøser, hun sagde også til dem, at jeg altså ingen ting gjorde, det var jo sådan set ham der løb rundt... hun er selvfølgelig bange og chokeret og ked af det med sin hest, vi fik en lang snak efter træningen. men det hun er ked af er at hun er blevet snydt ved handel... og det forstår man jo godt, men jeg er da også interesseret i at høre hvad andre synes om metoden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ondt... |
yiip |
21-10-2006 12:50 |
|
er i sikker på at hesten ikke har ondt... når andre mener man går over stregen så synes jeg man bør overveje ens metoder én gang til...
Alt over 165 er ikke en hest, men en Giraf  Odense; Undervisning tilbydes...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandheden |
|
|
Hvis du fortæller hele historien (hvilket jeg går ud fra) og ejeren ikke kan se nogen fejl i din metode så syntes jeg bestemt ikke du skal ændre noget... Selvfølgelig har hesten nok ikke super godt af sådan en omgang motion efter en måneds ro, men de fleste heste reagere når der pisker en snor efter dem og hvis ridehusbunden ikke er 100% perfekt så glider de altså på et tidspunkt...
Rytter søges, gerne dressur på LA niveau
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar... |
louise ( Nick) |
21-10-2006 13:10 |
|
Yiip... det er også derfor jeg skriver her, for jeg må der ærlig indrømme at jeg tænker over det... nej jeg tror ikke han har ondt.. for det første var det slet ikke meningen at han skulle løbe, det var egentlig meningen da vi startede, at jeg ville lave nogle øvelser fra jorden med ham, sammen med hende... hun startede med at trække ham rundt stille og rolig... pludselig begyndte han at springe rundt og lave bukspring osv. jeg prøvede først at stoppe ham ved at snakke, men det hjalp ikke, for han kom hen i mod mig, vendte røven til og stak bagbenene i vejret og løb rundt...derfor ændrede jeg metoden til det andet... jeg tror selv at problemet er at han ved at hun er bange for ham, for det kan man tydelig mærke at hun er, og det siger ejeren også selv at hun er. og da jeg skulle have fat i ham prøvede han mig simpel hen af... for der jeg fik fat i ham var der slet ingen ting.. der gik han bare pænt.. og han opsøgte mig selv... jeg mener bare at hvis hende pigen der blev gal, havde fået fat i ham og tog ham ind, så hjalp det jo ingen ting, for så havde han ikke skabt den tillid til mig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sandheden.. |
louise ( Nick) |
21-10-2006 13:16 |
|
det er sandheden... jeg enig i at hesten ikke havde godt af sådan en omgang motion... men det var sådan set heller ikke meningen fra starten... det skal så lige siges at jeg fra morgen af var ude at give mine heste dækner på.. og så til hans ben det var ikke hævet... hvad ville i andre ha gjort i sådan en situation...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Metode |
|
|
Nej, jeg ville absolut ikke bryde mig om, hvis min hest løb rundt i ridehallen med longen slæbende efter sig. Den vil jo have alle muligheder for at gøre skade på sig selv, når den træder i longen. Hvis den havde grime eller kapsun på, kunne den alligevel lave nogle gevaldige næk i nakken på sig selv. Og havde den trense på, går det da først helt galt, efter min mening. Så det kan godt være, at den ikke fejlede noget før, - men den har måske nok behov for et kiropraktorbesøg her bagefter.
Jeg er en skide irriterende ponyrytterforældre med en fortid som rytter! Elsker at prale med mine dygtige børn, - her på HN med datteren, der rider!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok... hmmm |
louise ( Nick) |
21-10-2006 13:27 |
|
tak for svaret Karolinemor, det er jeg enig med dig i... men jeg vil så lige tilføje.. hvordan ville du få fat i hesten.. når den blev ved med at løbe, hver gang man nærmede sig den... jeg holdte øje med ham hele tiden, og mener ikke at han på noget tidspunkt fik et ryk på den måde... han væltede men det var simpel hen fordi han gled, det var så tydlig... men jeg er da fuldstændig enig i dig med longe snoren.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pigernes reaktion |
|
|
Pigerne er jo kommet ind i hallen på et tidspunkt, hvor hesten stormer løs rundt med tovet efter sig. Den ene af dem ville jo også gøre et forsøg på at få fat i hesten, hvilket jeg finder meget fornuftigt. Og så stejler jeg over, at du godt nok skriver at det var et uheld, at den rev sig løs, men samtidig skriver du at det er en træningsmetode, som du finder god og normalt anvender?
Jeg er en skide irriterende ponyrytterforældre med en fortid som rytter! Elsker at prale med mine dygtige børn, - her på HN med datteren, der rider!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil mene. |
|
|
Lyder som noget join up du har gang i. Hvis du ikke VED præcis hvad dénne metode gør ud på, eller ved præcist hvilkne signaler og kropssprogs-aftegn du skal se og gå efter - så må sige: STOP DET NU! << Ved du hvad du virkelig laver, dvs ang. kropssprog, kommumnikation, join up´s metoder osv - jamen så synes jeg det lyder helt i orden med sådan "èn hest" som åbenbart gerne vil sine egne veje. Men jeg mener og vil altid mene at join up er dén sidste udvej man bør prøve.. Jeg ville dog få hesten grundigt tjekket af en dyrlæge. For mig lyder det umiddelbart ikke baare som om hesten er fræk og vil bestemme - men at den virkelig har ondt i ryggen eller har en masse spændninger som den virkelig prøver at flygte fra. Du siger ejeren er meget ked af fejlkøbet - det jo klart - men ÈR hesten virkelig den alder de sagde den var osv? Det lyder lidt som en unghest som ikke er tilredet pga. af dens store reaktioner. Men nej - ud med en dyrlæge til hesten. - Kan desuden godt forstå du blev paf og irriteret på de piger dér. Jeg hader simpelthen også når nogle blander sig i mine horsmanship måder at "lege" eller træne hesten på. De plejer dog ikke at blande sig, men nogle rullende øjne og hævende øjnbryn for man da. Især når jeg nogle gange har lavet klassisk træning fra jorden ? Måske fordi de ikke ved bedre selv..
Det Er Så Svært At Skilles Ad, Så Svært At Gå Sin Vej. Men Alle Mine Tanker, Vil Altid Følge Dig :'(-<3'
^ Hvil I Fred (Prinsesse) Snowy <3' - Elsker Dig Og Vil ALDRIG Glemme Dig :'(<3'
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det forstår jeg godt... |
louise ( Nick) |
21-10-2006 13:43 |
|
men normalt plejer jeg at bruge en roundpen til den slags træning, og hesten plejer ikke at have longe på til det.. der har den grime på, jeg bruger den slags træning for at hesten får tillid til mig... jeg sender den rundt i roundpenen, og bestemmer egentlig om den sænke eller øge farten, og hvilken vej den skal løbe.. jeg bruger monty Roberts metoder for at lave join up med hesten... og det har jeg altså gjort lige siden jeg begyndte at træne med heste.. og har altid fået det bedste resultat ud af det. men på rideskole er der ikke en round pen.. de øvelser jeg vil have lavet med ham.. var at han kunne stå stille, at han gav mig lov til at røre ham over hele kroppen, at han ville løfte ben, altså lidt træning fra jorden.. normalt er han i stald og træk ind og ud en sød hest, en rigtig bamse.. så derfor troede jeg ikke han ville opføre sig sådan, og mente godt at vi kunne trække ham i longen i ridehuseet... og det gik galt..da han rev sig løs fra hende... det var måske fin nok, hvis pigen kunne få longen af ham, men hver jeg bare havde nærmet mig, smækkede han altså bagbene i luften...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lige en kommentar... |
louise ( Nick) |
21-10-2006 13:48 |
|
da han selv søgte ind til mig, var der ingen problemmer, jeg kunne lade longen glide hen langs hans ben mens jeg snakkede med ham... og derefter longerede jeg ham i 10 min. uden pisk eller noget som helst.. hvor han bare travede rundt, skritede... men det kan da godt være at jeg helt gal på den...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
|
|
Det er lidt svært, at sige med 100% sikkerhed, men umiddelbart ville jeg have gjort det samme. Det er jo i bund og grund "bare" at dominere, hvilket jeg selv bruger, hvis hesten slet ikke viser tegn på respekt og/eller tillid. Det med longetovet kan du jo ikke gøre for. De fleste ryttere, som har arbejdet med mindre skolet heste/"problem-heste", har nok prøvet at en hest er løbet fra en med longe eller trækketovet. Hvis hesten du arbejde med, havde rendt rundt længe, ville jeg personligt ikke longere den, men bare trække den kold. Så nej, du gjorde ikke noget forkert. I alt arbejde med hesten, gør man jo, som man føler er bedst (afhængig af situationen, og hvad man har lært), og så kan man ikke gøre mere. De to piger skal bare blande sig udenom. Hvis de ikke synes om din træning, kan de spørge dig - på en pæn måde - hvad du laver, så du kan forklare dem, hvordan landet ligger. Lige et sidespring: I stedet for at dominere, som du gjorde ved denne lejlighed, holder jeg meget af at bruge "hvemflytterhvem - metoden". Den dominere ikke hesten på samme måde, men viser i stedet at man er leder af flokken. Så får man ikke en hest, som er kuet, men en som respektere dig, og som har tillid til, at det du gør er rigtigt. Held og lykke med hesten. Du må gerne holde mig opdateret med, hvordan jeres videre arbejde med hesten forløber... Mvh. Gitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Hejsa
Din metode er helt i orden. Uanset hvad du havde gjort, hvade hesten jo alligevel rendt ukontrolleret rundt i hallen. Hvis ikke hesten er halt, så har den jo ikke taget skade. Vi er desværre blevet alt for pylret med hensyn til vores heste, og tror det er små porcelænsdukker der skal pakkes ind i vat. Det vigtigste fra nu af er, at det er ejeren der har overtaget, så lær hende din metode, så hun kan komme til at arbejde korrekt med sin hest. Denne metode du har gjort nytte af, minder jo en del om Monty Roberts join up, og den virker jo til UG, så keep up the good work... Vi kan ikke have en masse heste der gør skade på folk, pga af manglende respekt...
Håber du kan bruge dette til noget. Og jeg håber du ikke bliver slået helt ud af et par uvidende tøser. Dem er der jo desværre en del af...
Mvh Susan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Glemte lige lidt... |
|
|
Jeg synes i skal få den tjekket dens tænder og ryg, hvis det nu er noget galt, ville det jo være synd. Hvis i tager en pose gulerødder med næste gang, kan i - hvis hesten render afsted igen - prøve at lokke den til jer, så i kan tage longen af inden i begynder at dominere. Knus Gitte Schrøder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak Gitte og susanne! |
louise ( Nick) |
21-10-2006 14:43 |
|
Det hjælper da, lidt at der er nogle der forstående over for det.. for ellers må jeg vist til at indrømme at jeg skal til at lave noget andet... jeg skal nok skrive Gitte hvordan det går videre med træningen.. jeg vil prøve at lytte til dit råd. Susanne: det er også meningen at ejeren skal være med, og det skulle hun helt fra starten.. og det var også derfor at hun trak med den i starten... men som hun selv fortalte blev hun bange, da ridelæren første gang havde sat sig på den og den havde bukket rundt med hende, råd fra ridelæren var at hun skulle sælge ham.. formålet med min hjælp var at hun skulle give ham en chance... og jeg mener sagtens at han kan blive en fin ridehest.. men hun er jo bange og ville ikke trække ham over fra ridehallen eller trække ham ind i sin boks... Det er ikke for at være ond ved ejeren for hun er rigtig flink... men når man ikke riftig kan lægge hovedtøj og saddel på hesten og trække med den.. så synes jeg at det er et problem...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja... det er nok en ret god ide.. |
louise ( Nick) |
21-10-2006 14:44 |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Halløjsa Jeg hedder altså Susan  Det glæder mig hver gang man prøver at komme til hesten med andet end magt, for magt fungere bare ikke. Hesten var jo kåd fordi den havde stået stille, så derfor kan man jo ikke helt styre dens energiniveau. Ejeren lyder tydeligvis til ikke at skulle have en "problem"hest. Måske I skulle få den til at kunne rides, og så hun fandt en sød lidt ældre pruller, der bare går som man synes.  Mvh Susan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undskyld... |
louise ( Nick) |
21-10-2006 14:57 |
|
susan...  Jeg er helt enig.. og det sagde jeg også til hende i går... men nu må vi se, hvad hun bestemmer sig for...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke gjort noget galt... |
Metrik |
21-10-2006 15:10 |
|
Hejsa! Synes bestemt ikke at det lyder som om at du har gjort noget galt - det er selvfølgelig ikke optimalt at hesten drøner rundt med en longe line efter sig, men som du siger var det jo heller ikke udgangspunktet at det skulle ende sådan, og når det nu gjorde, synes jeg at du handlede rigtigt! Mht. til at hesten bukker og sparker bagud, kunne det så ikke tænkes at det er en glad, fræk og noget uopdragen hest der er med at gøre??! Det lyder som normal adfærd for en hest som den du beskriver. Det kan jo være uger siden den sidst har været i ridehus - og den tænker: "jubii, det er sjovt det her! Dejligt at skulle noget andet end bare at trækkes til og fra fold hver dag - nu skal jeg bare lige slippe af med det "påhæng" der holder fast i mig, sådan at jeg selv kan bestemme hvad jeg skal lave herover" Blot en tanke  Glæder mig til at høre om hesten begynder at få mere respekt for jer - husk at skriv hvordan det går. Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Ja ja... Det er selvfølgelig hendes valg. Men held og lykke med den. Jeg håber det hele kommer til at gå.
Mvh Susan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pas på... |
|
|
Nu var jeg der jo ikke. Men jeg har ligesom karolinemor en stor respekt for en hest som render med en longe og skaber sig ukontrolleret. Når sådan noget sker, syntes jeg at man bedst reagerer ved at stille sig med ryggen til hesten oppe ved indgangen og vente. Den skal nok køle ned igen når den ikke har mere som kan trigge den til at skabe sig tosset. Når man så har fået fat i kræet, så hen til en roundpen og ordne sagerne i en noget bedre aflukket område. Du kunne have risikeret at den var faldet og brækket et ben. Så må nok indrømme at jeg aldrig have valgt at drive på den imens den var i en potentiel fare for at skade sig selv. Bare det at benene glider væk under den er nok til at den kan forstuve noget i bagparten som kan tage måneder og atter måneder at komme sig over. Når du arbejder med en hest som denne her, skal du sørge for at du har den i et kontrolleret område. Og så husk sikkerhedsvest og ridehjelm. Som du selv er inde på kan du risikere at få 2 bagben. Det lyder ellers ok dine principper (bare ikke med et longetov mellem benene ) Må nok indrømme at det lyder til at kvinden ikke kommer til at få meget glæde af sådan en hest. Håber hun indser det og finder sig en som er lidt nemmere at håndtere. Råd hende til en dejlig ældre rolig hest som udstråler tillid og ikke udnytter sin uerfarene rytter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej Lene! |
louise ( Nick) |
21-10-2006 15:49 |
|
Tak for dit råd... der ingen tvivl om at det med longe torvet ikke var særlig smart... men jeg må nok indrømme at flere gange kom han skridtende hen mod mig, da jeg havde ryggen til ham.. og derefter vendte han om igen i fuld firspring med to bagben i luften... så jeg havde nok sådan, at jeg på en måde lige vil have kontrol... inden han kom... jeg tror ejeren har indset det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fantastiske Fantacy |
|
|
altså du kunne jo selv se bagefter at det hjalp - ergo kan du ikke have været helt gal på den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det at han springer rundt og er helt vild, kan også være fordi han netop har stået og gloet i en boks i 1 måned, de fleste heste jeg kender ville nok også rende rundt og spjætte ud efter at havde stået stille så længe.. Men serf. det er jo ikke så godt at hesten rendte rundt med den longe efter sig, og sådan er det jo. Jeg synes at det var godt klaret af dig at du fik ham til at falde ned på jorden igen, sådan at du kunne gå hen til ham og berøre ham uden han gjore modstand og derefter kunne longere ham. Det kunne være at i næste gang før han bliver sadlet op, så lige får lov at løbe han krudt af i ridehallen. Man kan udemærket lave en join-up i en ridehal, hvis hesten den ikke stopper ude i hjørnerne men bare løber rundt, så er der ingen problemer i den metode. Jeg syns du sagtens kan øve det med ham, også sådan han får mere tellid med mennesker. Jeg vil ikke mene du har gjort noget forkert udover det med at der var en longe i hesten.. 
En hest er nu engang en hest Ligemeget hvor god den er..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| intet at udsætte |
|
|
Der er absolut intet at udsætte på din måde at håndtere hesten på. Selvfølgelig ser det voldsomt ud, når sådan en hest tager magten, og man skal sætte sig som "førerhest", men du må ikke lade dig påvirke at sådan et par hestetøser, de kommer ind midt i et forløb og har intet set til starten, ergo kan de ikke afgøre om det du gør er rigtigt eller forkert. I og med at du har taget kurser og så videre, og ejeren i det hele taget ikke har noget at indvende, så skal sådan et par tøser altså tie stille, man kan ikke altid have fløjshandsker på med en hest, som åbenlyst truer dig. Man kan så sige, at det ikke er smart at en tidl. skadet hest, tager sådan en tur, men det kan i jo dårligt holde for, i gjorde jo forsøget. - Men for alt i verden, bevar din selvtillid... har du god samvittighed med det du gør, så kan folk altså sige hvad de vil...
Stald Skyttehus - hestevelfærden i højsædet! Nu med hesteterapi og massage!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm er virkelig gal idag... |
louise ( Nick) |
27-10-2006 15:57 |
|
hej tak for jeres svar.. jeg kan så fortælle jer at ejeren har valgt at sætte hesten til salg, og har allerede fundet en evt. køber. Det synes jeg er rigtig godt... vi har ikk trænet med hesten siden, da ejeren har været bange for den, og ville helst ikke have noget med den at gøre. Så jeg håber virkelig for hende at den bliver solgt, til en person der ved hvad det kræver med sådan en hest... hesten er chekket over det hele, både tænder, ryg osv. og der skulle ikke være noget...
det der gør mig gal i dag er at ejeren ringer til mig, og spørger om jeg har snakket med ridelæren om det... og det siger jeg ja til... jeg får så at vide at ridelæren er sur på mig pga. sådan noget foregård på hendes sted, at jeg har skadet hesten både mentalt og fysisk, og at jeg ikke sku gå rundt og lege Monty Roberts på hendes sted, det lyder til at jeg både har " sparket og brugt vold på hesten" osv. og på ridelæren lyder det som om jeg selv har sagt det hele til hende... og nu er jeg virkelig chokeret.. for det første ja, jeg fortalte ridelæren hvad der var sket, som jeg fortæller jer længere oppe.. men da hun snakker med ejeren har jeg både gjort det ene og det andet.. ejeren fortæller hende så at hun selv var der, og der at der altså ikke er sket noget af det... og hun fortæller så også ridelæren at hun ville fortælle mig dette her... og her bliver jeg virkelig så gal, at jeg bare havde lyst til at gå over til ridelæren og sige min ærlig mening om hende og stedet... men ejeren bad mig vente, for hesten skulle først sælges og hun vil ikke være uvenner med hende inden at hesten er solgt. Jeg bliver virkelig så gal og chokeret over nogle mennesker, da jeg fortalte ridelæren om hvad der skete sagde hun, jeg havde gjort det rigtige, og når man havde sådan en problem hest var der ikke så meget andet at gøre osv. alt hvad jeg sadge gav hun mig ret i... også vender hun sig lige pluselig 100 grader, og færtæller en masse jeg netop ikke har gjort.. og et ry jeg bestemt ikke vil ha på mig... jeg ved ikke lige hvad der går galt.
er bare helt chokeret ved ikke rigtig, hvad jeg skal sige andet end at jeg glæder mig til vores stald er færdig, og jeg selv kan starte noget op... jeg har virkelig arbejdet med heste i mange år, har taget kurser osv. og så snart man kommer på en ride skole hvor hestene ikke får lov til at gå frem ad, og top dressur heste åbentbart går fuldstændig forkert med hoved og ryg osv. og man kommer med sin erfaring skal man åbentbart bagtales for ting der aldrig er sket... til næste gang ved jeg at jeg skal holde mund omkring de ting... jeg er bare chokeret...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| selvfølgelig |
|
|
.. skal tøserne blande sig. Det skal vi alle sammen, hvis vi ser noget uforsvarligt eller mishandlende. Men de skal også trække sig igen, når de ser sagens rette sammenhæng. Eventuelt skal du forklare dem hvad du havde gang i nu her, hvor der er lidt mere ro på  Din metode finder jeg intet galt i. Men jeg undrer mig også over hestens reaktioner. Enten har den ondt eller også er den ikke tilredet/vant til mennesker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har prøvet at forklare.. men |
louise ( Nick) |
27-10-2006 16:26 |
|
Hej Louise!
Jeg ville egentlig også gerne forklare dem det, men tror du der er nogle der vil høre på det... nej.. for de mener nemlig ikke at det er den måde man skal træne ustyrlig hest på.. ja så er det bedre at tage den i en longe sammen med en pisk.. eller have chambon på den... eller hvad man nu kan finde på... ofte står jeg tit og ser på eleverne der rider også dem der skal forestille sig at være dygtige , og det gør mig virkelig sur, den måde de rider deres heste på... men jeg vil ikke gå ind og blande mig.. for der er klart flere tal for den slags ridning.. end at man får hesten til at gå frem.. så bagpart ryg og hoved kommer rigtig med... nej i stedet stopper man hele tiden hesten op.. og saver den i munder... sådan har jeg bare aldrig lært at ride... men måske har jeg lært det forkert...
Da hun købte hesten blev tjekket over det hele og fik ordnet tænder osv. for mig syner det som en hest der ikke er ordentlig tilredet... eller er tilredet overhovdet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blæs på hvad |
|
|
Hvis det virkede kan du jo blæse på dem og fortælle damen at de ikke havde nogen anelse om hvad der egentlig foregik, og reagerede uden at finde ud af det først, det er deres fejl ikke din. 
Jeg vil elskes for den jeg er, ikke den moden foreskriver jeg skal forestille, at være.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|