|
|
| Opstaldning - Hvad ville i gøre?? |
|
|
Hejsa Jeg har lige brug for et godt råd!!! Der hvor min hest er opstaldet er det med alt, dvs udlukning, fodring osv osv. Der er kraftfoder, korn, vitaminer, mineraler, halm og hø med i prisen.. Vi kan vælge mellem hel havre, valset havre eller valset byg. Min hyp må ikke få havre pga noget sygdom, det har dyrlægen sagt. Derfor skal hun have valset byg + kraftfoder + vitaminer og mineraler. Da jeg kom i stalden idag, havde hun ikke spist hel op. Kan i gætte hvad der lå i krybben??? Der lå hel havre, og det må hun absolut ikke få. Jeg blev rigtig rigtig gal, men blev enig med mig selv om at ta den med ro og snakke med ejeren af stalden. Han sagde at han vidste ikke at hun ikke må få havre, det har jeg bare sagt to gange før. Nu har jeg bare mistet tilliden til ejeren af stalden, og overvejer faktisk at flytte hende. For kan han gøre det en gang, kan han vel også gøre det igen.. Nu vil jeg gerne høre jeres mening, er jeg for sippet eller hvad?? Ville i også blive sure?? Jeg betaler jo en fast pris, men får ikke det jeg betaler for..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej det syntes |
|
|
jeg bestemt ikke. korrekt fodring er vigtigt for din hest. så jeg vil nok med et smil på munden ( men stadig med alvor bag) sige til ejeren: jeg skriver lige her på boks fronten at hun ikke kan tåle havre, så slipper du også for at gå og spekulerer på hvem af dem det er der ikke må få havre. - ellers vil jeg overveje kraftigt at flytte hende. Se fordele og ulemper ved stedet og så evt tage ud og se andre opstaldningssteder. hvor lang tid har hun stået der og har hun været syg af at få havren?
Hilsen Marianne Olesen Stald-Maribo PalominoAraber hoppeføl sælges Cremello Hingst sælges Se annoncerne på www.Palomino.Dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen |
|
|
Hun har kun stået der i 4 mdr, det er et rigtig godt sted. 200 meter ned til ridehus og bane, 100 meter til STOOOR skov og gode folde.. Hun er en lidt varm dame, og bliver derfor let stresset. Dyrlægen siger derfor at hun ikke må få foder der giver hende for meget energi, hun har nu fået valset byg og noget kraftfoder i 6 mdr uden at være syg. Hvis hun får for energirigt foder bliver hun let stresset og derfor syg igen, hvilket jeg ikke vil risikere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder... |
| Forfatter:  |
TinaCR |
| Dato:  |
19-10-2006 00:01 |
|
Du er bestemt ikke sippet! Som Marianne skriver, er korrekt foder så vigtigt, og når man har sagt noget, endda 2 gange, så har de bare at huske det. De giver selv tilbuddet om forskellige typer foder, og man betaler i dyre domme for at der bliver passet godt på ens kæreste eje netop fordi man ikke har mulighed for at have den i fodenden af sengen. (Selvom det kunne være lækkert ) Så som Marianne også skriver (hun er godt nok klog ), sæt en lap papir op på boksen, så du slipper flere forglemmelser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så tror jeg |
|
|
jeg vil se tiden lidt an. hvis hun har fungeret fint i 4 mdr og ikke har været syg eller stresset.Nu har du sagt det til fodermester så hold lidt øje med hvordan det går om det bliver husket. Du kan jo evt selv veje hendes foder af? hvis det ellers er et godt sted, er det da dumt bare at fare ud og finde et andet sted ved det første problem man render ind i. jeg har selv arabere og de får heller ikke havre. den ene har været forfangen og bliver syg af meget lidt havre og den anden går hurtigt død hvis hun får havre. Så jeg bruger roepiller, lucerne, byg og Olie istedet. de får selvfølgelig musli med vitaminer og mineraler også.
Hilsen Marianne Olesen Stald-Maribo PalominoAraber hoppeføl sælges Cremello Hingst sælges Se annoncerne på www.Palomino.Dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hey TinaCR |
|
|
Tak for komplimentet, det er rart der er nogen der er enig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måske... |
|
|
Jeg ville nok kraftigt overveje om min hest skulle flyttes hvis ikke der er bedre styr på fodringen...! Kan du ikke evt. lave en aftale med ejeren om at du selv stiller foder klar til din hest? -og kan hesten ikke tåle havre, så vil jeg foreslå dig at begynde på at fodre med opblødte roepiller istedet, det er MEGET bedre for hesten da det ikke indeholder så meget stivelse og energi fordelingen strækker sig over længere tid.
BRATTENSBORG -Mellem Odder og Skanderborg Tilbyder opstaldning i bokse og løsdrift
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opstaldningssted |
Henrietta Joye |
19-10-2006 09:37 |
|
Jeg har oplevet præcist det samme, da jeg havde min gamle hoppe. Hun kunne slet ikke tåle havre. Så der lavede jeg et fint skilt og laminerede det og satte det på hendes boksdør hvor på der stod: Jeg kan IKKE tåle Havre og Brød jeg får altså AV i min mavse.  Men giv mig gerne gulerødder.. Og så var det et stop skilt i baggrunden Og det virkede et forsøg værd.. (det var ikke af provokation jeg satte det op, men fordi der var mange forskellige der fodrede hestene)
Mvh Henrietta Joye & Ægir frá Efri-Sumarliðabæ
IKKE medlem af (RKK) Medlem af ADDnetwork - Jeg Vil Hellere Såres Af Sandheden ~ End Glædes Ved En Løgn!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor svært kan |
Ratster Zoo |
19-10-2006 09:47 |
|
det være at lave en seddel og give til dem? Evt hæng den ved foderet
Ratster Zoo - avler af Vinterhvide Dværghamstere og Tamrotter Den som aldrig laver fejl, laver heller ikke meget mere.
Søger opstaldning i Fredericia, læs mere HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Uhh ha. Nu kommer jeg til at puste til din usikkerhed omkring din hests foder. Jeg personlig er ikke klogere end din dyrlæge, men jeg har en dyrlæge som jeg stoler meget på, og som anses for at være meget dygtig indenfor sit fag. Han siger, at heste der er varme og let stresser op, under ingen omstændigheder må få byg. Varme heste er disponeret for at få mavesår og disse heste må ikke få byg, da byggen er hård for maven at omsætter, og derfor bliver risikoen for mavesår mange gange fordoblet. Vi har haft 2 heste der ikke skulle have havre, da det gik direkte i hovedet af dem. Derfor er foder noget vi har talt rigtig meget om. De har begge fået Fase III. Nu da de er blevet henholdsvis 9 og 13 år kan de begge tåle havre, men de år hvor de var under uddannelse og skulle lære nyt, blev de begge helt strittevit, hvis de fik havre. Køb evt. selv foder i en periode uden havre i, hvis du er glad for at stå på stedet, så er det da fjollet at flytte. Hvis din hest har fået havre mens den har stået der, hvordan har den så været? Måske kan den bedre tåle havren nu? Har der ikke været nogen forskel så prøv da om den kan tåle det nu. Held og lykke fremover.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Præcis... |
|
|
som pony-mor skriver - så køb ordentligt foder selv, og sæt en seddel på boksdøren Ingen heste lever specielt sundt på byg og havre - men det er menuen i mange hestepensioner, udelukkende fordi det er billigst. Men trives hesten ellers på stdet, og du er glad for at være der - så er det fjollet at flytte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, der er da mere energi i byg |
Eva Lydeking-Olsen |
19-10-2006 13:22 |
|
end i havre, det er værre fordøjelsesmæsigt, ligeså slemt blodsukkermæssigt, ligeså slemt til at sænke pH i tarmen (måske værre) og det blir de nervøse af osv osv.
Hvis du ABSOLUT vil have byg, så lav da et skilt til døren...
Selvfølgelig skal tingene være iorden, men altså- er du selv 200% fejlfri omkring alting ??
Eva
Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen |
|
|
Hun får ikke meget byg, 1/2 kg om dagen og det er fordelt på 2 fodringer.. Ellers står den på prima kraftfoder, som er dyrt men betaler med glæder prisen bare den bette hest har det godt. Også får hun selvfølgelig alt det hø hun kan æde om natten, om dagen er hun på græs. Til Eva : Selvfølgelig fejler vi alle, men det skal lige siges der er 6 heste i stalden.. Min er den eneste der ikke må få havre, så det skulle ikke være så svært at huske. Jeg brugte sidste vinter 7000 kr i dyrlægeregninger, bla pga stress derfor skal hun ikke udsættes for noget der kan stresse hende op.. Efter min dyrlæge er kommet ind i sagen, har hun forandret sig rigtig meget til det gode og det vil jeg selvfølgelig gerne holde ved.. Så nej jeg fejler ikke når det vedrøre fodring af dyr... Det er de alt for vigtige til 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| byg foder |
|
|
Jeg vil bare anbefale Cool Mix fra Spillers - den er BARE go... Ville også sætte en lap på boksen, men for at være helt sikker ville jeg blande nogle spande selv, så de var lige til at hælde op i krybben. Hvis der er vigtigt for dig og din hest, så gør svært for fodermesteren at lave fejl.  Jeg hørte noget fra ST. Hippolyt at byg, skal være varmebehandlet for at heste kan optage det, og der skulle være problemer med heste og traditionel byg. Fodrer selv med Cool Mix til den ene hest, og en blanding af let valset byg, hvede og havre samt Müsli Kraft fra Tjørnehøj til de andre. Aldrig kolik eller andre problemer. Derudover får de wrap og græs.
Lækker hest - lækkert liv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| AHGSHJgjsA |
Anna-s |
19-10-2006 20:03 |
|
Er du glad for stedet ville jeg snakke med opstalder om om ikke det kunne være muligt at du blander det foder din hest skal have og stiller det i nogen spande i foderrummet - så de ikke kan unggå at se dem  Det letter fodermesterens arbejde og sørger for at du kan have tillid til fodringen. Mvh. Anna
Anna og Flicka - Et broget makkerpar ! Selv uden rytter vil en hest altid være en hest. Men en rytter uden en hest vil altid kun være et menneske. Stanislaw Jerzy Lec
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|