|
|
| Hvor meget handicappet? |
|
|
Først, Findes der dicideret handicap stævner? eller rider handicappet på lige vilkår som andre ryttere? I så fald at de findes, er der så nogen der ved noget om disse stævner, og hvor meget og hvordan man bliver godkendt til at kunne starte disse stævner?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Handicappede |
|
|
Der må da næsten været stævner for handicappede rundt omkring i landet. Der er i hvert fald OL for handicappede, og det må man jo kvalificere sig til på en eller anden måde.
Med venlig hilsen Karina I vågen tilstand er det klart Vor verden er begrænset mens vor drømme er for alle grænser renset
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du kan jo |
| Forfatter:  |
fia |
| Dato:  |
14-10-2006 15:53 |
|
Du kan evt kontakte dem her: www.dhif.dk/sport/defa...D=19&id=82 gik engang i skole med en pige der gik til stævner via dem...
HUNDESKOLEN POTEDASK
søger hjælpetræner (med erfaring evt under uddannelse) pt. til Nyborg, hurtigst muligt. Se hjemmesiden under aktuelle hold. Senere til Odense og Brenderup. Interesseret? Skriv mig en Pb.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| handicappet |
|
|
Karina, det var precis min tanke. Men man høre jo aldrig om dem. Så måske rider de på lige vilkår som andre? Og ja hvordan pokker kvalificere de sig? Og hvad skal der til før man selv går under kategorien handicappet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| handicap |
smukke-ped |
14-10-2006 15:54 |
|
er det noget du vil til at slå dig ned på??
pas å din kærest' og pas å din tænder. For wos fra æ team slår hårdt med begge hænder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Handicapridning |
|
|
Prøv evt at kontakte John - se nedenstående link. Det kunne jo være, at han kunne komme med et svar - eller nogen fra linket... www.heste-nettet.dk/fo...6/1170329/
Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine DV = Diverse Varianter; Fan Gogh Trakehner = Tragedier; Taipan Karoline er en shetlænder - og ikke en ko
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| handicappet |
|
|
Nu er det ikkelige noget jeg sådan vil "slå mig ned på" selv omjeg godt kan lige udstrykket  Men lige pt kan jeg ikke ride stævner under de normale regler, og jeg er vist ikke syg nok endnu til at starte som i følge af linket. Jeg kom bare til at tænke, at det da ville være ærgeligt at opgive stævner helt, men som det ser ud må jeg vente på at blive mere handicappet, så jeg "kvalificere" til at gå under den betegnelse... underligt system 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Handicap |
|
|
Nu ved jeg ikke på hvilket plan du starter stævner - men har man ikke mulighed for på anmeldelsesblanketten - under bemærkninger - at gøre opmærksom på, at man har et handicap af den ene eller anden slags. Det må jo så være op til stævnearrangøren at videregive din information til dommeren... Alternativt må stævnearrangøren jo kunne oplyse dig om telefonnummeret til dommeren - og derved kunne du jo selv oplyse om dit handicap...
Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine DV = Diverse Varianter; Fan Gogh Trakehner = Tragedier; Taipan Karoline er en shetlænder - og ikke en ko
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
Jeg kunne jo selvfølge også vælge den "nemme" løsning og sælge hesten og købe en der gjorde det muligt at deltage på lige fod med andre.. hvert fald lidt endnu... men nej, det sker ikke, så heller undvære stævner og beholde mit kæmpe dyr. det var også bar een tanke jeg fik, om det måske var muligt... Men som jeg læser det skal man have en klar difination og direknose på hvad man fegler, og hvilket handicap man har, og det er der desværre endnu ingen læger der kan give. De ved kun at mit nervesytem er i total kuks, og bryder ned flere og flere stæder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu er der jo flere former for stævner |
|
|
også for handicappede. Det kaldes ofte for bredde stævner og der behøver man ikke have en bestemt diagnose. Men det kan du få meget mere af vide om hvis du kontakter en rideklub der afholder handicap stævner. Men der er desværre ikke så mange. Jeg har ofte efterlyst bare et par enkelte klasser udskrevet til et alm klub stævne, men ved ikke hvorfor det ikke sker? Ogte låner man hest på stedet og starter på den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| låne hest |
|
|
Nu vil jeg jo gerne starte på min egen, ellers er der ikke meget fidus ved det, for mig hvert fald. Jeg må se om jeg kan kontakte nogen der ved noget konkret om det. Jeg vil heller mase mig på hvis jeg er for dygtig/ikke rigtig kvalificeret. Jeg kan i princippet godt starte alm stævner, men vil blive disket da jeg ikke kan sidde ned. Jeg har troet i al den tid jeg har haft kæmpe at det bare var fordi han havde et så umådeligt stort rygsving, eller mig der skulle øve mig, og je ghar øvet og øvet, og kom så frem til at det måtte være mig der var elendig da andre kunne, men har nu efter flere år fundet ud af det er pga nervesytemet i min krop. Lige ledes er det nogen gange nødvendig for mig at ride med et skarvere bid, da mine hænde ikke virker hele tiden. Men jeg VIL ikke opfattet som om jeg søger den nemme løsning, og er faktisk på en eller anden underlig måde glad for at jeg endelig ved at dr ER noget galt siden jeg ikke længere kan lave nedsidning på en hest, og ikke kun kæmpe (selv om han selvfølgelig er en af de sværet der er i forvegen)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Handicap |
Rene/Pia |
14-10-2006 23:45 |
|
Jeg har faktisk tænkt på det samme da jeg heller ikke kan blive siddende i sadlen i dressur. Jeg er 50% lam i lænden og 50% lam i højre ben- Jeg kan kun springe da jeg kan selv kan bestemme om jeg vil stå i let sæde eller jeg kan sidde ned. Men indtil videre må jeg nøjes med at springe til stævner-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg kontaktede dem |
|
|
da jeg i foråret troede at det var ude med mig, rent sygdoms mæssigt. Der fik jeg afvide at man primært rider alm stævner, men dispensation, hvis man har et synligt handicap (hvilket mit jo så desværre ikke er), også er der et mindre udvalg af disiderede handicapstævner. Mht dig heidi, har du fået taget en rygmarvsprøve? (mener den officielt hedder en spinalpunktur?). Hvis dine nerver "pletvis" går ud, kan det jo være en infeltion. Det var det de først troede på hos mig, og derfor noget af det første jeg blev tjekket for. Mine nerver går dog ikke ud, de går grassat i div kramper.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stævner |
|
|
Ja jeg rider også kun spring stævner (eller det gjorde jeg før kæmpe fik grå stjer) da jeg ogå selv kunne vælge hvilken position jeg ville være i/kunnevære i). Men det er bare super surt, da jeg entenlig, hvis jeg skal sige det selv er ganske ok til dressur, og forfærdelig gerne vil noget mere. Jeg har da lært at lave alle øvelser/ride på lige fod med folk der laver nedsidning, bar ei letridning, og det er altså pænt svært. Nu har jeg jo i mange år ikke haft problemer med det, og ved derfor at det er noget nemmere at dføre øbelserne korrekt i nedsidning. Vicky: Ringede du bare til dem? Nogen spechel? Jeg her jo heller ikke et synligt handicap, menjeg vill SÅ gerne kunne starte et stævne. Ja jeg fik som noget af det første en rygsmarvs prøve, som intet viste, jeghar fået taget de der EMG tests af nerverne og været i div scannere, eneste direknose er: dit nervesystem lukker gradvis ned, hvorfor ved vi ikke... fustrende. Tak for alle jeres svar!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det må da være |
|
|
frustrende! Jeg har indtil videre kun fået taget en muskel biopsi, og næste tjans er så emgén, hvis de ikke finder noget i musklen. På trods af jeg blev henvist med at det nok er neurolært, så valgte lægen alligevel at satse på at det var muskulært Noget frustrende, når man gerne vil have en diagnose. Men ja. Jeg fandt et eller anden nummer til handicap forbundet og blev så stillet videre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for alle |
|
|
jeres svar  Jeghar nu prøvet hele dagen at få fat i nogen fra idræt hus, men desværre uden held. Jeg må indrømme at jeg føler mig også lidt utilpads ved at ringe, selv om det jo er den eneste måde at få en svar på. Det føltes sådan lidt ligs som nogen personer ser ud når jeg fortæller om min "sygdom": så længe det ikke bløder kan det ikke være alvorligt. Jeg vil ikke gøre noget der er forkert, jeg vil bare så gerne kunne tage et stævne eller to i ny og næ. men måske man kan få lov at stille op i let ridning hvis der er uden for konkurance? er der nogen der ved det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| man deles |
Tralle-trold |
16-10-2006 21:40 |
|
ind i forskjellige kategorier/grader.
Feks blinde
ben/arm amputerte.
Lamme
Psykisk handicappet etc
Man skal være klassifiserte af fagpersonell og gå gjennom tester og få sertifikat for hvilken kategori man må starte under, det holder ikke om man har ondt i en arm, ben eller ryg
Det findes konkuranser fra alt fra distriktstævner til verdensmesterskab og OL.
Man bliver udtaget på samme vis som funksjonsfriske ryttere. Gjennom udtagningstævner etc og opnådde resultater på stævner.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med hørehæmmede? |
xtiny |
17-10-2006 05:12 |
|
Jeg er selv godt på vej mod døv. Jeg vil da gerne konkurrere mod hørende, men disket signalet er jo lyd.
Mvh xtiny ---
WYGIWYGAINGW "What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining" The Science of Discworld
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stævner |
heidimichelle |
17-10-2006 09:51 |
|
det er ikke så lang tid siden jeg lavet en tråd omkring handicap stævner, da vi i vores klub´s stævneudvalg er ved at planlægge et handicap stævne. Men vi havde brug for nogle gode råd, og havde brug for at vide om det var en god ide. f.eks. er det alm dressur klasser eller er det noget rytteren selv har øvet osv. Vi har flere gange til vores klubstævner haft handicappet rytter oppe og starte hos os, det er bare vigtigt, at vi bliver kontaktet inden så vi evt. kan informere dommer og om der er noget vi kan hjælpe med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|