|
|
| Åh nej, ung pige død i ulykke |
| Forfatter:  |
Line_d |
| Dato:  |
13-10-2006 08:47 |
|
Meget Trist nyhed at vågne op til. Har lige læst på tekst tv om en pige på 20 år, som er omkommet igår aftes hvor hun trak med sin hest. En bil er kørt ind i hende da hun har gået i den forkerte side og billisten ikke havde set hende. Frygtelig tragisk. Det er så forfærdeligt når nogle omkommer i trafikylykker, en god ven døde af os i sidste måned, da han steg ud af en bus ved et uheld som kørte. MVH Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ulykke... |
|
|
Er meget trist, men kan desværre ikke undgåes... Tænker på hendes famillien som nu må sige farvel, og sender mange tanker til familien. Så derfor stor opfordring til alle: " HUSK " Når i skal i trafikken om aften at gøre jer synlige ! Så vi kan prøve at undgå flere ulykker som denne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, det er da forfærdeligt |
|
|
Men i en alder af 20 burde hun have lært at gå i den rigtige side, og monteret reflekser på sig selv og sin hest ISÆR når det er om aftenen... Men det er da tragisk, ingen tvivl om det. Men man må da håbe at det kan lære andre at iføre sig reflekser på den tid af dagen, og lære at gå i den rigtige side af vejen..'
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm ... |
|
|
Reflekser burde være lovkrav... Oss i skumringen det er ikk mindre en lille måned siden jeg var lige ved at overse en fjordhyp med rytter i skumringen... Så hende først da jeg var alt for tæt på og kørte forbi med 80km/t for turde ikk ændre min hastighed fordi min bil larmer rimelig meget når jeg skal ændre hastigheden hurtigt... Men jeg gik ud og snakkede med hende og håber hun forstod hvor vigtigt det var med reflekser (ved ikk hvor gammel hun var men hun havde hendes datter på en 7-8år siddende foran) Og hun virkede lidt ligeglad med 1. Min undskyldning over hastigheden og 2. At jeg rådede hende til at få reflekser på så man kunne se hende...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er lovkrav |
|
|
med reflekser på rytter og hest, men det er åbenbart ikke feset ind for de fleste, hvor vigtigt det er at gøre sig synlig. Jeg skulle dælme ikke nyde noget af, at min hest blev kørt ned, eller jeg blev skadet, fordi jeg ikke var klog nok til at få reflekser på. Reflekser på så meget som muligt, så bliver du set. At bilerne så ikke altid fatter, at det ikke er smart at køre med 80 km/t forbi eller køre så tæt så man kan føle bilen, det er jo en helt anden snak.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Reflekser er ikke nok |
René |
13-10-2006 10:18 |
|
Det er umiddelbart ikke nok med reflekser: Justitsmin. bek. nr. 22 af 20. januar 1977 I medfør af færdselslov nr. 287 af 10. juni 1976 § 34 stk. 2, og § 118 stk. 3, fastsættes:
§ 1 I lygtetændingstiden skal ridende være afmærket i overensstemmelse med stk. 2 og stk. 3. Stk. 2. Ved rytterens venstre ben skal være anbragt en lygte, der lyser hvidt fremad og rødt bagud. Lyset skal være synligt i mindst 150 meters afstand. Stk. 3. Hesten skal om hvert ben være forsynet med et reflekterende bånd af mindst 5 cm's bredde. § 2 Overtrædelse af § 1 straffes med bøde. § 3 Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. maj 1977. Så på med lyset. Køb evt også en refleksvest til 20-30 kr. Den er grim, men den er også effektiv. René
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for meget |
Ann63 |
13-10-2006 10:34 |
|
Herude på landet hvor vi bor er der meget lidt gadebelysning, vi rider tit ud ved 18-19 tiden, og jeg må indrømme at jeg nogen gange føler det er lidt overdrevet med alle de reflekser. Men når man så møder folk, og de siger hvor dejligt det er at se ryttere beskytte, ikke kun sig selv men osse hest og andre trafikanter så er det ikke overdrevet! Så HUSK det nu hellere for mange reflekser ... Ann
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor... |
Silden |
13-10-2006 10:56 |
|
Hej Er der nogle der ved hvor dette er sket...? Det er forfærdeligt... Tænker på hendes forældre, veninder mfl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tanker til |
|
|
Mine tanker går til pigens familie og den uheldige billist. Det er tragisk. Men som andre også siger: hun var ikke teenager mere - i en alder af 20 år så VED man, hvilken side af vejen man skal befinde sig i samt, at reflekserne skal på, hvis man på nogen måde vil bringe sin hest og sig selv ud i trafikken i skumring og mørke. Selv i dagslys har reflekser også en effekt. Undersøgelser har vist, at billister ser hest og rytter flere sek tidligere, hvis de rider med reflekser i dagslys. Ann63: at ride ud med reflekser på steder hvor der er meget lidt gadebelysning er på ingen måde overdrevet, tværtimod! Jo mindre belysning der er, jo svære har billisten ved at se hest og rytter i mørket. Så på med reflekserne, det er eneste måde hvorpå en billist har mulighed for at se jer - netop når der ingen gadebelysning er. Og det samme gælder også selvom der næsten ingen biler kommer på de små veje. Den ene sjældne bil som lige netop køre forbi på det tidspunkt man rider der, kan være mere end nok til at skabe en ulykke! Det gælder ikke kun ens eget og hestens liv, men lige så meget andre trafikanters liv! I det mindste var det ikke hestens skyld, at denne ulykke skete... Dette bekræfter kun min holdning ang. ridning om vinteren: jeg rider aldrig ud, når det er mørkt. Jeg ser ingen grund til at udsætte hverken min hests eller mit eget liv for den ekstra farerisiko. Derudover rider jeg heller ikke ud, når det er stærkt tåget - sigtbarheden er her endnu lavere end i mørke. Og rider jeg ud, når det er diset, så er det med reflekser.
Knus fra Tine og hafferne Flicka & Frigg I solemnly swear that I am up to no good (Harry Potter © J.K. Rowling)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Køge området |
|
|
Har hørt det er omkring Køge området, puha det er dernede jeg bor, man får det lidt klamtved om det mon er en man kender.. Stakkels familie, og stakkels billist.. en tragisk ulykke.. mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| reflekser |
|
|
mine ridelygte virker ikke.. så jeg red for nogle dage siden tur i skumringen udstyret med masser af reflekser... jeg blev faktisk stoppet og fik ros for alle mine reflekser da han kunne se mig i god tid og ikke var i tvivl om at der var noget han skulle passe på.. dejligt.. og det er ligemeget hvor latterlig man evt må føle sig med alle de refleker.. men så længe man kommer helskindet frem og tilbage er det vel ligemeget..
Skimmel 4 års tilredet allround hoppe på 164cm i stg sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa! |
|
|
Det skete vist ude ved Køge sportsrideklub... Og billisten stak af!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stakkels kvinde og familie |
xtiny |
13-10-2006 11:59 |
|
Sikke en dum måde at komme herfra på... Jeg kører tit på små veje- og især i tåge og nu, hvor det er mørkt om morgenen, så er jeg glad for gående (hundeluftere fx) og cyklende, der har masser af reflekser evt de små diodelygter, som jo også kan sættes i hundens halsbånd. Selv på knallert kan det være svært at nå at reagere på en mørklagt fodgænger/cyklist i tide! Pas på Jer selv! Læs nyheden her: dr.dk/Regioner/Regiona...073147.htm Men stakkels unge kvinde og familie, det er tragisk at sådan noget kan ske.
Mvh xtiny ---
WYGIWYGAINGW "What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining" The Science of Discworld
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Her er et tydeligt eksempel på |
|
|
rygtesmederi! Hvor har du lige din historie fra?  "Det skete vist ude ved Køge sportsrideklub... Og billisten stak af!!!" Her er historien: 20-årig kvindelig rytter trafikdræbt 13. okt. 2006 07.35 Andet En 20-årig kvindelig rytter blev i aftes dræbt, da hun kom gående med sin hest på Nordskovvej i Tureby. Det oplyser Køge Politi. Kvinden gik i den rigtige side af vejen og hun bar en lygte alligevel overså en 54-årig kvindelig bilist rytteren. Det 20-årige kvinde døde formentlig på stedet. I hvert fald var hun død ved ankomsten til Køge Sygehus. Føreren af bilen blev også bragt til sygehuset, og hun var så chokeret, at personalet sendte hende videre til akut krisehjælp. MH Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tragisk |
|
|
det er altid tragisk med ulykker, bor maks 4 km fra stedet hvor ulykken skete, så kommer det altså lidt for tæt på. Ved ikke hvem det er men sandsynligheden for man kender hende er da rimelig stor. kørte forbi her til formiddag, var flere betjente, og en hundepatrulje på stedet, og selvfølgelig allerede de oblikatoriske blomster. Er sket lige ved siden af en fold, man kan kun gætte men måske har hun været på vej fra folden op til stalden. uhyggeligt, specielt fordi vores egne heste bliver trukket på samme måde i denne periode, frem og tilbage fra sommerfold, der er kun 100m langs vejen men det er jo tilsyneladene også nok!
Rigtige Piger Ridder Military
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Det et fandme uhyggeligt.. Stakkels familie og venner!
Vh. Karina med Pelle-hesten og Elvis-hunden. 2stk. Dejlige Palomino Heste sælges!! Shiney Starlight & Capelli  *Dine venner for livet*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Conny... |
|
|
Her er nyheden som den står på HN's forside En 20-årige kvinde mistede i går aftes livet, da hun blev påkørt af en bilist, mens hun trak sin hest langs landevejen ca. kl. 19.30.
Kvinden bar ikke reflekser, og hun trak hesten i den forkerte side af vejen. Bilisten - en 54-årig kvinde - kunne hverken se den 20-årige eller hesten, og efter påkørslen troede bilisten, at hun blot havde ramt et dyr. Hun fortsatte hjem, og den dræbte kvinde blev først fundet, da bilistens svigersøn kørte til ulykkesstedet for at undersøge sagen. Ifølge Køge politi var den dræbte sandsynligvis død kort efter sammenstødet. Bilisten måtte have krisehjælp efter ulykken.
Kilde: TV2 Øst
Ikke helt samme udlægning som den du sætter ind. Gad vide hvad der er rigtigt.
Opstaldning tilbydes i Kolding V
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ulykke... |
|
|
Det er forfærdeligt uanset hvilken historie der er den rigtige. Jeg håber, at pigen er død på stedet, så hun ikke har ligget og set gerningskvinden køre væk  Stakkels pige, stakkels familie og ikke mindst stakkels billist. Mine tanker går til dem alle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| synes det er lidt skræmmene |
line larsen |
13-10-2006 12:48 |
|
først vil jeg sige jeg tænker på alle som kender denne pige.. men jeg synes det er noget skræmmende at der kan være så stor forskel på en historie..
Hilsen Line Larsen  En ven er en der forstår din fortid tror på din fremtid og aceptere dig i dag som den du er!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Link til EB |
xtiny |
13-10-2006 12:48 |
|
Endnu en udgave: ekstrabladet.dk/112/ar...233541.ece Skal man iøvrigt ikke stoppe og se efter, hvis man har ramt et dyr..?
Mvh xtiny ---
WYGIWYGAINGW "What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining" The Science of Discworld
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den rigtige side? |
|
|
Hvad er i grunden den rigtige side at trække i? Jeg kan se at flere af jer ikke er i tvivl, men det er jeg da godt nok blevet nu? Hvis man skal følge loven, så skal man vel ride i højre side og gå/trække i venstre, men jeg har da indtil nu været sikker på, at det bedste er at trække i højre side, da man derfor er mellem hesten og bilerne, således at man ikke risikere, at hesten hopper ind i en, hvis den bliver bange for bilerne. Hvis dette uheld er sket i den korekte side (hvilket der også er tvivl om kan jeg se), så fatter jeg ikke, at det ikke er hesten, der er blevet ramt? Håber det er i orden at jeg bruger denne tråd til dette spørgsmål: Hvilken side ville I trække i? Her tænker jeg både lovmæssigt og hvad man rent faktisk finder mest sikkert.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tragisk... |
Narni |
13-10-2006 12:54 |
|
En tragisk ulykker. Min dybeste medfølelse til pigen familie og venner, men også til billisten.
Jeg ville også stoppe hvis jeg ramte et dyr når jeg kørte. Men hun valgte åbenbart at sende sin søn i stedet - hvorfor...det ved man ikke.
Ja... jeg vil igså gerne vide hviken side er den rigtige side at trække en hest i?? - Jeg går altid i højre side med min hest. Men ville gå i venstre side med en hund?! Hvad er korekt?
Kh Anja Jeg søger en hest jeg kan springe på i Kbh området. Send en besked hvis du vi høre mere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvfølgelig er det tragisk |
|
|
De varmeste tanker til den unge piges familie, og efterladte. Desværre er der alt for lidt "færdselsregler" for hest og rytter. Ringer du til nærmeste politigård kan de ikke engang oplyse dig om hvordan du som rytter skal forholde dig i trafikken. Jeg selv ligner altid et juletræ når jeg færdes i trafikken. Ridelygter på begge arme (på benene kan de være svære at se for bilisterne, pga hestens mave). Desuden har jeg sikkerhedsvest på samt refleks på hjelmen. Derudover har hesten reflekser på alle 4 ben, samt i halen. Og jeg mener at absolut intet mindre burde være lov krav. For menneske og hests sikkerhed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En god veninde |
Snoopy21 |
13-10-2006 13:19 |
|
Kan slet ikke fatte det...blev ringet op af en fælles veninde i morges som fortalte at Jeanett er død...jeg var helt lamslået og kan slet ikke fatte hvorfor jeg skal miste så mange som jeg holder af. Har mistet min bror sidste år og min lillesøster 27 aug i år.Nu kan jeg snart ikke holde det ud mere. Jeg gik på hf med Jeanett og vi blev studenter sammen i 2004. Jeg så hende ikke så tit efterfølgende da vi begge havde gang i en masse. Vores fælles veninde vidste ikke præcist hvad der var sket, så jeg gik straks ind på ekstrabladets hjemmeside og der stod det. Det er stadig ikke gået op for mig og jeg tror ikke at det vil før begravelsen, men sådan har det også været de sidste 2 gange... Når jeg har fundet ud af om hvad der i virkeligheden skete,om hun bar lygte osv., skal jeg nok skrive, for det er ikke rimeligt at hun får et "møgfald" og folk siger at hun selv var ude om det, hvis hun rent faktisk havde lys og reflekser på. Nåh, men nu vil jeg kører ud og sige farvel. Hvor er det svært... Hun var altid sød og glad. Så hende sidste gang, da hun besøgte mig på sygehuset, da jeg havde født her d.22 marts 06. Hun var så glad på mine vegne og hvor er jeg glad for hun fik set ham, det betyder meget. øv øv øv...hvor jeg allerede savner hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| afdaffdafa |
*Mtvfreak ? |
13-10-2006 13:26 |
|
Mange af mine veninder kendte hende . Og har snakket lidt med hende . Det er væmmeligt at man aldrig ser dem igen .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ej hvor er det dog.. |
|
|
Ej hvor er det dog tragisk! Sender varme tanker til familie og venner!  Men som Danielle skriver, hvilken side af vejen skal man egentlig trække i? For nu blir jeg da også i tvivl!  Dengang jeg havde heste red vi også de 500 meter op til naboens ridehus. Jeg mener altid vi trak i højre side af vejen? Så kunne hesten ikke hoppe ud i bilerne. Men jeg husker dog at vi altid red med ridelygte, reflekser, refleksdækken og refleksvest.. Det så fjollet ud, men det var jo det eneste der hjalp. Og som ny billist på vejene kan jeg nu selv se hvor vigtig det er at bruge lys+reflekser. Men hvilken side er så den rigtige??
Med Venlig Hilsen Anne-K© -Gør din ridning til en fest, rid Irsk springhest <33 "Quit is not an option" -B.S. Christiansen BU FORVER <33
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trække side.. |
|
|
man skal følge bilerne.. altså trække i højre side. altså gå i samme side som man vil ride. jeg ringede engang til politiet og spurgte fordi min far ikke ville tro at man skulle gå sådan, han mente at man skulle gå som fodgænger, men de sagde at man skulle gå som cyklist når man havde hest med. Dybt tragisk at den unge kvinde blev ramt og dræbt.. jeg føler med alle der kender hende og hendes familie. Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg... |
Mette J |
13-10-2006 14:13 |
|
..kondolerer  Meget tragisk for familie, venner og pårørende. Jeg undrer mig over, at man som bilist ikke stopper, når man ved, at man har påkørt "noget"  (Såfremt det var tilfældet, at bilisten var kørt videre i troen om, at "det kun var et rådyr"/pressens udlægning )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ad,ldgjiservn |
plethest |
13-10-2006 14:22 |
|
Ja man har næsten ikke ord for dette her der er sket. Føler med de efterladte og familien til pigen . Har knabt så meget til overs for bilisten hvis pigen har gjort sig synlig og det vil jeg tro, andet ville ikke være normalt også for at beskytte hendes hest. Mange tanker herfra
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rgler om heste i trafikken |
Irco Miro |
13-10-2006 14:36 |
|
Bliver en hest ikke set som et "køretøj" eller "cykel" når man sidder på den? men om den osse er det når man trækker med den er jeg nu i tvivl om.. Pitman: Hvor har du dog det fis fra?? Der står højt og tydeligt på forsiden af dette wep-site at kvinden der førte bilen var stadig for chokeret til at blive afhørt.. og at hun troede det bare var et rådyr hun havde ramt..
Kram Irco Miro/Kat Hvis du vil ha´de bedste, så køb Gustavii´s HESTE www.gustavii.com Mangler du et heste-job i England så kontakt mig!! Du kan ikke have din egen hest med..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tragisk |
|
|
Hvor er det forfærdeligt - både for pigen selv, for familie og venner - og så sandelig også for bilisten. Og det mener jeg uanset hvilken udlægning af historien der er den rette. Det hjælper ikke at kaste med "skyld" ngoen vegne. Familien vil altid savne pigen - og billisten vil altid være mærket af den ulykke. Det er et faktum uanset hvem der har fejlet - og oftest er en ulykke ikke resultatet af EN persons fejl, men af flere. Men ikek desto mindre mener jeg at uanset hvad man tror man har ramt - hvis man rammer noget som bilist, SKAL man stoppe og se hvad det var. Det havde dog nok ikke ændret resultatet af denne ulykke  Det er vigtigt at man som rytter/cyklist/fodgænger selv sørger for at gøre sig synling - og har hun haft en lygte med som der står i nogen af artiklerne, er det da godt - men ulykkeligvis ikke NOK. Jeg kører næsten hver morgen forbi en nabo der lufter hund ude langs vejen. Hun har en lygte med, men hvis hun ikke vender sig lidt og lyser ud på vejen (altså hvis hun kun lyser fremad) så kan jeg stort set ikke se hende. Nu har hun så også et reflekshalsbånd på hunden og hun ER meget bevidst om at gå korrekt og gøre opmærksom på at hun er der, så jeg skal nok se hende (også fordi jeg ved at hun er der). Men som sagt - en lygte fremad er desværre ikke altid nok. Alt det snak med hvad der er/bør være lovpligtigt synes jeg er fint - men selv om det ikke er lovpligtigt med mere end en ridelygte og 2 reflekser - så mener jeg alligevel at man selv bærer ansvaret for at være synlig. Og selv hvis det ER lovpligtigt er det ikke nok til at få f.eks. cyklister til at bruge lygter. Så sent som i forgårs mødte jeg ikke mindre end FIRE mørkelagte cyklister i den lille landsby jeg bor ved. Det er en strækning på måske en kilometer - og der var to voksne oe to børn (avisbude) der hverfor sig synes at det var fint at køre rundt i mørke. Ingen af dem så jeg før de var ALT for tæt på mig - og selv om jeg kører langsomt og de ikke er på kollisionskurs - så får jeg altså et chock hver gang. JA, man skal køre langsomt og være forsigtig - men for POKKER hvor er jeg bange for en dag at ramme en af dem (de der avisbude kommer jo susende ud af folks indkørsler - og helt uden lys
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ej vildt |
Ronjaven |
13-10-2006 15:23 |
|
puha ikke rart når sådan noget sker,jeg har fagtisk lige købt mig en refleksvest forleden så bliver man da set hvertefaldt hun har ikke haft reflekser på for så havde bilisten vel set hend. mvh katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| update |
|
|
Der står på BT's hjemmeside at billisten havde sit barnebarn med i bilen- hun er vist afhørt af politi nu. Netop derfor kørte hun ikke tilbage for at tjekke op på hvad hun troede var rådyret for det skulle barnebarnet ikke se. Men jeg synes altså det er underligt at hun kører hjem og beder svigersønnen tage ud og tjekke. De fleste ville da bare køre længere hen og bede barnebarnet om at blive i bilen-børnesikring er opfundet- og gå tilbage til stedet hvor dyret blev ramt. Hvis først man er kommet helt hjem så er der da sjældent nogen ide i at køre tilbage. Andre billister er stoppet op hvis dyret ligger i vejkanten og hvis dyret har kunne bevæge sig er det da over alle bjerge og så skal der jo ringes efter schweizerhund mener jeg?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puuuha... |
|
|
ja det er jo ikke så godt at vide. Der var jeg nok lidt hurtigt ude med min selvretfærdighed. Undskyld til Pitman! MH Conny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske er svigersønnen |
xtiny |
13-10-2006 16:34 |
|
Jæger eller andet, så han ville kunne aflive et slemt skadet dyr. Det er jo ikke alle, der kan det! (Iøvrigt hedder det en Schweisshund, schweiss er et jagtudtryk (fra tysk) for de biologiske rester, som et skudt stykke vildt efterlader, det kan være hår, bensplinter og blod fx- ofte meget små tegn. Det har intet med landet Schweiz at gøre  Nu vil jeg ikke gætte på motiver- jeg kender også en voksen mand, der ramte et rådyr og bare kørte videre. (Han havde ikke *tid* til at stoppe!). Han fik et par borgelige ord med på vejen, da jeg så ham. Iøvrigt kan man ved påkørsel af dyr altid kontakte Falck på 70 10 20 30, de har en ordning med DB. Hvis man ikke selv kan blive og vente, så kan man markere stedet.)
Mvh xtiny ---
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg... |
Nuopl06 |
13-10-2006 16:34 |
|
kondolerer dybt over for alle der kendte pigen. Samtidig er jeg enig med Lisbeth. Jeg plejer at ride/trække i højre side af kørebanen i den retning jeg skal i,ligesom en cykel. Forresten så "tak" - det er godt nok en *ubehagelig* reminder - men jeg får snart ny hest - og refleksudstyr er det eneste jeg har glemt!  *nuopl06 - der straks imorgen tager ud og køber alt refleksgrejet*
Mvh. Nuopl06 Nu vist snart med Fru Dressurdyr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tanker til Snoopy21 |
|
|
Hvor er det forfærdeligt... MEN hvis hun har trukket i den forkerte side af vejen, og er påkørt bagfra, så har kvinden i bilen jo kørt i den forkerte side af vejen...! Men det er jo svært når medierne har forskellige historier... Det undrer mig dog, at man ikke stopper når man har ramt "noget"...? Og hvad med den løbske hest, den burde hun vel også have set, efter sådan en påkørsel..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chokeret... |
|
|
Medfølende tanker til pigen og hendes familie. Jeg gætter på at kvinden i bilen er blevet dybt chokeret, uanset om hun har set det ene eller andet - det får altså os mennesker til at reagere og handle på særdeles ufornuftige måder... Hun reflekterer sikkert også selv over hvorfor hun handlede som hun gjorde. Hun har ihvertfald ikke gjort det med vilje!!! Mvh. Pia
PINTOPONYER MED FORÆDLING FRA WELSH OG MINIATURE
Bedækning tilbydes Stutteri Fjorden
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
sillepige |
13-10-2006 18:23 |
|
Hvor er det dog forfærdeligt og uretfærdigt at en ung kvinde skal miste livet på den måde og hvor er det dog uretfærdigt at belisten skal gennem det også. Hvem siger at det er nogens skyld? Hvem siger at pigen har gået i den forkerte side af vejen? Måske er vejen lige netop bred nok til at rumme en cykel og en forbipasserende bil. På den slags veje er der altså ikke nogen rigtig og forkert side at gå i, for der kommer modkørende og medkørende i samme bane. Det er et forfærdeligt trist uheld og jeg sender en masse tanker til den dræbte og hendes familie og også til bilisten og hendes familie.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Skrækkeligt. Jeg ligner selv en omvandrende reflekssælger, når jeg rider på vejen ( i mørke ) på mine sorte heste. Dog har jeg ikke noget refleksdækken, da jeg altid har ment at det var "ueffektivt" da de "farlige" biler kommer bagfra og ikke fra siden. Dette var desværre rigtigt i denne ulykke. Knuzz M
JEG RIDER OGSÅ TRAVHEST EN GOD HEST KENDES IKKE PÅ STAMTAVLEN, MEN PÅ DET DER ER MELLEM ØRENE
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Det er helt forfærdeligt - og så så tæt på mig... Min dybeste medfølelse til de efterladte! Under 10 km fra stedet næsten herude ved mig blev der sidste år trafikdræbt en 20 årig mand der bare løb i vejsiden - i fuldt dagslys og i den rigtige side af vejen... Dybt tragisk! Men jeg kan kun igen!!! opfordre ALLE til at få noget ordentligt udstyr på hesten og sig selv i mørket - for vi kan IKKE se jer! Omkring 1 km herfra ligger der også et ridehus hvor folk tit tager chancen fordi de "kun" skal 100 meter længere hen ad vejen, men i en 4x4 med 80 km i timen er der ikke meget rytter tilbage, for jeg vil ikke kunne nå at se/standse heller! Den ene rytter ser jeg også tit om dagen midt på vejen UDEN hjelm talende i mobiltlf! ... Den lader jeg også lige stå et øjeblik! Og et refleksdækken er faktisk det første jeg ser hvis det er der, så det er noget fis at sige at det ikke virker! Den store overflade på et sådan dækken lyser meget op - giver næsten en hel glorie omkring ekvipagen hvis det er af den rigtige kvalitet. Vest/jakke, lygte + reflekser på både hest og rytter samt dækken burde være en selvfølge og de der simser der blinker burde forbydes for de lyser ikke noget op og forvirrer bare billisten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hov hov |
|
|
Hun gik i den rigtige side med lys på. Hvor er det dog forudsigeligt at nogle skal begynde at sige at hun burde vide bedre end at gå i den forkerte side. Hvad hvis et barn gik der, det er da bilisten der har været for hurtig til at se hvad der faktisk var på vejen. Stakkels familie, Stakkels bilist, stakkels hest der har mistet.
Jeg vil elskes for den jeg er, ikke den moden foreskriver jeg skal forestille, at være.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kazell |
Line_d |
13-10-2006 20:17 |
|
Jeg dømmer hende overhovedet ikke og siger hun burde vide bedre. Men læste på tekst tv at hun var gået i den forkerte side, og skrev derfor det! Jeg syntes virkelig det er tragisk og føler med de efterladte, og den unge pige der har mistet livet alt alt for tidligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| line d |
|
|
Det var jo lige det du sagde, at hun burde vide bedre, hvad er det for en umenskelig adfærd. om så hun gik midt på vejen uden lys, så er det ikke det man påtaler. Alle dem der dør af lungekræft, burde også vide bedre, end at inhalere ting der kan give kræft, men det er ikke nødvendigt at påtale, for der kan jo være en grund. Jeg kan jo f.eks. ikke lade være med at trække vejret selv om jeg er i et lokale hvor folk ryger, eller når jeg er i København i myldretiden. Det er bare så forudsigeligt at der er nogle her inde på Hn der skal påtale enhver lille fejl andre laver.
Jeg vil elskes for den jeg er, ikke den moden foreskriver jeg skal forestille, at være.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor har jeg skrevet det? |
Line_d |
13-10-2006 20:41 |
|
For hvis du har tolket det sådan er det bestemt ikke ikke sådan jeg har ment det!!? Da jeg startede tråden i morges var det fordi jeg lige havde læst det på tekst-tv og blev rigtig trist over sådan en frygtelig ulykke  Og på tekst-tv stod der at hun var gået i den forkerte side.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala |
|
|
Hvor er det bare forfærdeligt.  Hun boede ca 150 meter fra mig, og har været hjemme hos hende før. Det var godt nok bare for at besøge hendes lillebror, men alligevel, jeg har snakket med hende et par gange for nogle år siden. Da jeg var lille. Hun var også min gamle venindes gamle bedste veninde. Det er ret underligt at tænke på at sådan noget kan ske så tæt på en. 
Simone - Nu næsten uden Coco
Arto-profil - Mail/msn - Hjemmeside
Amatør Fotograf Tager ud til stævner, arrangementer og privat. Pris: 5 kr. pr. billed, se evt tilbud på min hjemmeside.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh! alle de stakkels mennesker |
Lene G. Iversen |
13-10-2006 21:29 |
|
denne tragiske ulykke berøre. - Det er altid så meningsløst når uheldet plusligt er ude.
Min dybeste medfølelse med pårørerne og bekendte til pigen.
Som andre har nævnt, blev jeg faktisk også i tvivl om hvad der nu var den rigtige side at trække en hest i. Som Mette(Blossi) nævner, har jeg også engang fået fortalt af ordensmagten, at man betragtede en gåene person med hest ved siden, som en ekvipage - altså = Gå i højre side!
Men jeg har aldrig fundet det udspecifikseret noget sted, så hvis nogen kan være behjælplig med en henvisning til emnet vil det være dejligt. Især nu hvor jeg bliver "sablet" ned af den nærmeste familie som "lovbryder"!
Dog går jeg altid selv med refleksvest, samt benbånd, og hesten har reflekser på alle ben, samt dækken med refleksbånd på, når vi trækker langs vejene i skumringstiden.
Pas godt på jer selv derude i mørket!
mvh LGI
En god dag starter med et smil!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vejside |
|
|
Dybeste medfølelse til pigens familie og pårørende. Det er et forfærdeligt uheld. Mht vejside, så må jeg indrømme at jeg altid vælger den side hvor bilisten kommer imod mig (som var jeg gående i den rigtige side) ergo venstre side. Den side vælger jeg altid, da denne byder på mere overblik - ingen sniger bagfra. Er venstre side ikke ordenlig farbar/ridbar vælger jeg højre side. Mvh Mona K
Opstaldning tilbydes Ridebane og rytterstue. 750,- pr md *Fuld forplejning * Hø og bund udmugning ikke inkl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er lige herude |
|
|
nordskovvej i Herfølge.
oppe eller nede en tur i det grønne er det fede
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ganske forfærdeligt |
|
|
for de efterladte ... æret været hendes minde...
Mvh Gitte, mor til Tera f. 08-02-05 (20 mdr.)
Forskellige baby ting til salg. Avent flaske renser til microovn, myggenet sort og sort BabyDan sele. Mail gwb@ofir.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kazell du |
|
|
siger det så flot, så hvad med at starte med dig selv??? "Det er bare så forudsigeligt at der er nogle her inde på Hn der skal påtale enhver lille fejl andre laver."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej nej nej.. |
|
|
Øv.. der er for mange ulykker. en sørgelig tanke fra mig.
Mia & Jolly .. Du er min græssende hoppe. Min græshoppe ! Og jeg elsker dig både i medgang og modgang. <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en sorgens dag |
Bineline |
14-10-2006 11:28 |
|
hejsa.. har læst at kvinden der kørte hende ned havde sit barnebarn med i bilen og derfor ikke stoppede da hun trode det var et rådyr og barnet ikke skulle se det. derfor ringede hun til svigersønnen, men det er trakisk at hun ikke selv stoppede .. føler med de efterladte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænd et lys for Jeanet.. |
Sheila Maria Schade / Java |
14-10-2006 11:31 |
|
Jeg oprettede enttråd som blev slettet, da denne tråd allerede var oprettet. Derfor viser jeg teksten jeg skrev her.. Hej alle.. I har nok hørt om pigen der torsdag aften omkom, da hun blev kørt ned, da hun var på vej hjem til stalden fra ridehuset af.. Det var Jeanet, min veninde. Jeanet var en utrolig dygtig rytter, og enormt glad for sin hest. Hun var en frisk og køn pige på bare 20 år.. Jeg havde skrevet sammen med Jeanet selv samme dag, hun døde.. Da jeg fortsatte med at skrive, og hun derefter ikke svarede tilbage (som hun altid gjorde) blev jeg død nervøs. Især igår, fredag, var jeg næsten sikker på at der var sket noget ubehageligt med Jeanet. Jeg havde hørt historien med den pigen der omkom torsdag aften, men jeg havde ikke i min vildeste fantasi regnet med at det var Jeanet. Hun var så dygtig med heste og var en pige med så mange kvaliteter, at jeg slet ikk slog det en tanke, at hun ku dø.. Det sker jo altid for naboen, og ikke én selv.. Men hen på fredag aften/nat, vidste jeg godt at det ku være en mulighed. Jeg kendte kun Jeanet fra stalden af, men vi snakkede virkelig godt sammen og snakkede tit om alle de byture vi skulle tage på sammen.. Derfor kendte jeg heller ikk hendes forældre og hendes andre venner, så de havde derfor selvfølgelig ikke skænket det en tanke at underrette mig om Jeanet´s så pludselige død. Efter utallige sms´er og opkald til Jeanet´s mobil, ringede hendes veninde til mig og underrettede mig. Jeg ved slet ikk hva jeg skal føle eller tænke.. Andet en sorg og et utroligt ubehag. Men jeg ved at hun fortjener en tanke fra alle der ønsker skænke hende én. Hun var en enestående pige, utrolig glad og altid nem at tale med.. Jeg kan ikke forstå at hun er væk..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lene G Iversen |
|
|
og alle andre som er i tvivl. Her er regler for hvordan man skal ride i trafikken www.rideforbund.dk/DRF...0trafikken
*¨¨* Vores liv begynder at slutte den dag, da vi bliver tavse om de ting, som betyder noget *¨¨* Martin Luther King, jr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tomboy |
14-10-2006 11:53 |
|
Jeanet red IKKE, hun trak sin hest i rabatten de sølle 100 meter der var fra ridehuset til stalden! Hva pokker for du ud af remse de regler op? Tror du ikke hun har vist det?! Det bringer hende jo tilbage! GOSH..
Med venstre hånd Sheila Maria Schade www.Fendi-ferrets.dk Tænd et lys for Jeanet, en dejlig pige med en herlig og enestående personlighed..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sheila måske |
|
|
tomboy kommer med reglerne, da en masse ovenover er i TVIVL om hvorvidt reglerne er når man TRÆKKER hesten. Jeg tror nu ikke det er fordi, hun vil trampe rundt i det, det er nok nærmere en venlig oplysning til de der ikke ved/vidste det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Reglerne |
Diane Ellefsen |
14-10-2006 12:09 |
|
Der står jo ikke, i linket fra Tomboy, hvad der er den rigtige side at trække hesten i. Jeg mener at man når man trækker skal opføre sig som fodgænger, altså gå imod trafikken. Man har så naturligvis stadig hesten yderst, altså på venstre side. Jeg er lige nu ved at skrive til Rådet for større færdselssikkerhed, og høre om hvad der er rigtigt. De må da vide det.
hilsner /Diane Ytringsfrihed er ikke det samme som ytringspligt Har ingen sympati for cd pirateri Man bør kun brænde de ting, som man ikke kan li' - Anden
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak Tomboy! |
Lene G. Iversen |
14-10-2006 18:22 |
|
Det er som andre nævner, den skrevne lovregel om hvilke side man skal trække sin hest, når man går med den langs vejen, - hvilke desværre ikke er udspecifferet i det link som du, DRF, HN samt Rådet for større færdselsikkerhed henviser til. Og det eneste jeg kan forholde mig til, er den oplysning som jeg tidligere har nævnt om at ordensmagten engang har yteret, at en hest der bliver trukket langs vejen, er lig med en ekvipage og derfor skal befinde sig i højre side af vejen. Men hvor står det sort på hvidt? Diane Ellefsen: Super god ide! Jeg er meget spændt på deres tilbage melding. Desværre giver det ikke livet tilbage til Jeanett, men kan forhåbenlig forhindre at noget ligene sker.  mvh LGI
En god dag starter med et smil!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det jo lige her! |
Presley |
14-10-2006 18:30 |
|
Det er jo lige her, mand... Skræmmende! Det er så synd! 20 år, mand; det kunne så nemt have været mig! Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har trukket i vejkanten med en hest i mørke uden lys (gik dog altid helt ud i marken når bilerne kom) - men det kan nok være at jeg ALDRIG gør det igen. Hvor er det synd! - Heidi
Livet er for kort til kold kaffe!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sheila, maria |
|
|
Jeg satte udelukkende linket på fordi bla. Lene var i tvivl - så slap lige af...  Da det er lang tid siden jeg selv har læst det, troede jeg rent faktisk at det stod der...Men undskylder ydmygst, sheila 
*¨¨* Vores liv begynder at slutte den dag, da vi bliver tavse om de ting, som betyder noget *¨¨* Martin Luther King, jr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tomboy |
15-10-2006 15:27 |
|
Undskyld, jeg hidsede mig lidt om der.. Jeg kan fortælle at Jeanett gik i den rigtige side af vejen og hendes hest havde refelsdækken på. Jeanett havde selv en lygte på benet, hun gjorde alt rigtigt.
Med venstre hånd Sheila Maria Schade www.Fendi-ferrets.dk Tænd et lys for Jeanet, en dejlig pige med en herlig og enestående personlighed..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej... |
Henriette Pedersen |
15-10-2006 15:40 |
|
Hej... Det er godt nok sørgeligt... Jeg er den der har alt i refleksudstyr liggende til min hest. Dækken, vest, 6 reflekser til benene, tape med refleks til at sætte i hovedtøjet. Refleks til at sætte i halen. Ridelygte... Men men men... Jeg rider næsten aldrig på vej. Rider for mest på banen og banen er på grunden hvor jeg bor... Så får det aldrig brugt... Men det er der og er vidst brugt en eller to gange... Hele sættet er købt til omkring 3-400kr... MVH Henriette
Oldenborger er en Dejlig og køn hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trække/ride |
|
|
Jeg har altid set det sådan, at når du er til hest færdes du i højre side sammen med cykler, biler ect. Men hvis man trækker hesten, må man betragtes som fodgænger og derfor gå i venstre side. Det ville jeg i hvert fald gøre! Lige meget hvad er det meget tragisk! Jeg undrede mig noget da jeg læste nyheden på HN første gang. Der stod nemlig at hesten bar selvlysende dækken, som billisten ikke kunne se, da hun påkørte de to bagfra Det giver altså ingen mening for mig... Hva der elt præcist er sket ved jeg selvfølgelig heller ikke, det behøver slet ikke være den beskrevne situation - jeg undrer mig bare over ordlyden...
Mvh. Cat Én gang DV, altid DV!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sheila maria |
|
|
alt i orden  Jeg fik vist også svaret lidt grimt igen; kan se du kendte hende - det gør mig ondt... ...og bare lige endnu engang - jeg lagde bestemt ikke linket på for at være bagklog, det kunne aldrig falde mig ind. Slet ikke når jeg allerede har læst, at hun gjorde det rigtige. Jeg troede bare jeg hjalp med en afklaring på nogle spørgsmål, andre havde stillet ( hvilket jeg så ikke gjorde)... Endnu engang - det gør mig ondt for jer der kendte hende...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| reflekser |
helenagagt |
16-10-2006 02:09 |
|
vil bare lige sige hvad enten hun har haft reflekser på eller ej er det virkelig sørgeligt og tragisk... jeg bor selv på landet og er billist på andet år, jeg har dog kørt bil siden jeg var 7 men det var jo på marken her hjemme. jeg kan blie så forskrækket når der kommer folk eller dyr der ikke har lygte eller reflekser på.. puha få det på siger jeg bare... også selv om jeg evt køre 20 km/t mindre end jeg må fordi jeg ikke sys der er udsyn og sigtbarhed til den fart der ellers er påskrevet.. chok chok... og helt ærligt så burde der da være konkrete retnings linier i færdselsloven der beskriver præcist hvordan man passere heste.. som skulle være udviklet i samarbejde med en håndfuld ryttere.. desværre finder man først du af hvor vigtigt det er med reflekser og lys, når man bliver billist og har været tæt på et par gange...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mistet en god veninde... |
|
|
Hvor er det bare uretfaerdigt..:-( Jeanett var noget af det gladeste menneske man kunne taenke sig. Hun var smuk, soed, klog og ikke mindst en rigtig god veninde. Hun var der altid hvis man havde brug for hjaelp. De skide 200 m som hun havde fra ridehuset til stalden. Jeanett var en MEGET ansvarsfuld pige, og jeg kan informerer jer alle at hun bar ridelygte og refleksdaekken!!! Jeg savner dig, Jeanett. Hvil i fred. Signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rådet for større fædselssikkerhed, svar |
Diane Ellefsen |
23-10-2006 21:59 |
|
Så har jeg fået svar på min mail. svaret kan ses her: www.heste-nettet.dk/fo...4/1217274/
hilsner /Diane Ytringsfrihed er ikke det samme som ytringspligt Har ingen sympati for cd pirateri Man bør kun brænde de ting, som man ikke kan li' - Anden
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|