... at bruge det vaskemiddel der er lavet til dækkener.
På et nyt dækken sidder der en membran INDVENDIGT på stoffet - altså noget du ikek kan se. Det er den der gør dækkenet vandtæt og åndbart. Den ødelægges af almidneligt vaskemiddel og for høje temperaturer!
Det første dækken jeg havde, vaskede jeg bare med almindeligt vaskemiddel. Efter et årstid flåede Monty det i stykker og så fik jeg lejlighed til at se dækkenet INDVENDIGT. Den membran der sad på indersiden af stoffet var delvist ødelagt - og jeg fik forklaret af en der havde mere dækkenerfaring end mig hvorfor.
Når jeg siden har vasket dækkener (og jeg har altid vasket mine dækkener selv) har det været med dette vaskemiddel og med at jeg - når de var tørre, har imprægneret dækkenet udvendigt. Og jeg har aldrig været ude for at de ikke har holdt tæt - også efter mange ganges vask. Og dem der har været flået har vist mig at den indvendige membran var intakt - også efter langt flere ganges vask end mit første dækken.
Jeg har altid valgt Bucas vaskemiddel - det er ikek billigt, men det vasker dækkenet rent uden at ødelægge det. Og det er drøjt i brug! Jeg bruger det i øvrigt også til mine egne vinterjakker - de er jo syet efter samme princip!