Hejsa...
Jeg har en stor blandingshvalp på ca. ½ år. Formentlig noget dobbermann/rottweiler-blanding.
Han er rigtig sød og rar. Glad og fuld af energi og elsker at komme til hundetræning.
Sit og dæk går okay. Han udfører kommandoen med det samme og med "arbejdsglæde"; men er ikke god til at blive i længere tid endnu; men han er jo også ung. I stå-øvelsen er han noget urolig. Sætter sig ikke ned; men snuser en masse og tripper en del.
Fremadsendelse, indkald og apport, hvor der er noget knald på klarer han til UG - han vil rigtig gerne lave noget.
"Problemet" ligger i lineføringen. Han følger fint nok med; men der er ingen "kontakt" - forstået på den måde, at han ikke kigger op på mig hele tiden. Han snuser meget og går ellers og kigger på de andre - Trækker overhovedet ikke.
Jeg har prøvet alle de tricks jeg selv og min træner har kunnet komme i tanke om. Ændre tempo. Ikke gå, før der er kontakt (så kigger han ned igen, så snart vi har gået to skridt), pludselig vendinger, gå "sært" med at slæbe fødderne eller trampe lidt.. Snakke en masse, sige lyde, fløjte - være helt stille - godbidder virker kun så længe de er foran næsen på ham, så snart de er spist er "kontakten" væk - og det skal jo heller ikke være kontakt med maden jo 
Selve kontaktøvelserne, hvor det gælder om, at han skal kigge mig i øjnene for at få sin godbid virker fint
Det er han meget dygtig til... Nej-øvelsen er der heller ikke problemer med; men hvis jeg går og siger nej, hver gang han snuser er jeg bange for enten at ødelægge hans arbejdsglæde eller at "misbruge" nej, så det til sidst ikke virker...
Så HJÆLP... Jeg er ved at løbe tør for ideer.
Min træner betegner ham som en glad og dygtig hund med meget arbejdsglæde, der rigtig gerne VIL træningen og ser det hele som en stor leg.
Hjemme er han glad og afslappet. Hvalpet selvfølgelig og vil gerne lege en masse; så hvis ungerne gider lege med ham er der fuld knald på; men ellers er han god til at falde til ro. Om aftenen kan vi nogen komme helt i tvivl om vi har husket at tage ham med ind fra staldrunden fordi han bare sover.
Han er med i alt; men har aldrig decideret ødelagt noget. Kan godt finde på at tage ungernes legetøj eller en sko; men smider rundt og leger med det - bider det ikke i stykker. Og han kommer fint med "genstanden", når man kalder på ham.
Så er det bare teenage-løjer i hovedet af ham; så det kommer med tiden - eller er der nogle øvelser, jeg kan lave med ham, for at få bedre kontakt under lineføringen?
Tanja