Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvornår skal man sælge? Mistet lysten
Forfatter: 
Dato:  17-09-2006 20:29

Hvornår mener i at det er på tide at sælge sin hest?

Jeg har altid drømt om at få min egen hest, og blev også lykkelig da det blev muligt sidste år. Men her på det sidste (de sidste måneder) har jeg bare ikke haft det på den måde. Udover at der har været så meget bøvl med diverse dyrlægeregninger, pauser osv så har jeg bare ikke lysten mere. Jeg glæder mig ikke ligesom før til at komme ud til hesten, det er næsten bare en ting der skal gøres hver dag.

Jeg har virkelig dårlig samvittighed over det, da han fortjener så meget mere end en ejer som mig. Jeg elsker ham jo, men efterhånden er der bare flere ulemper end fordele ved at have ham, og jeg føler ikke at jeg giver ham det bedste.

Jeg ved det ville blive en meget svær beslutning, og kommer nok også til at fortyde det det første stykke tid, men når det ikke rigtig gør mig glad mere, men bare føles som en pligt, ved jeg heller ikke om det er værd at give afkald på fritid og venner for.

Ved godt det er en personlig beslutning, men vil meget gerne høre om i selv har nogle erfaringer eller gode råd?

0
0
Svar på denne tråd

Sæt den tilsalg...
Forfatter: 
Dato:  17-09-2006 20:41

Det er helt klart en personlig beslutning...

Men jeg ville nok sætte den til salg også se om ikke den "perfekte" henvender sig... Du er jo i din gode ret til at afvise køber, hvis du ikke mener det er den rigtige.. Det vil jeg da mene...

Bare et godt råd, brug det eller lad vær.. Det er dit personlige valg, hele vejen igennem...

VH

Sandra

&

Lotus

0
0
Svar på denne tråd

Vil helt klart sige
Forfatter: 
Dato:  17-09-2006 20:44

at hvis du ser hesten som en pligt, og kun tager ud til den for ikke at få alt for dårlig samvittighed - så er det nok på tide at du seriøst overvejer og sælge den. Både for din egen og for hestens skyld. Det er ikke sjovt og gå rundt og have dårlig samvittighed hele tiden og samtidig være småirreteret over, at skulle bruge energi og tid på noget, som man i bund og grund ikke har særlig meget lyst til. Derudover så kan hesten jo mærke det på dig og den fortjener jo at man er lykkelig for at være sammen med den - hvis du forstår, hvad jeg mener?

Du kan jo starte med at låne den ud eller finde en part, hvis du er bange for, at du skal komme til at fortryde - hvis du så bare er glad for at "slippe" den, så har du måske svaret -ellers sker det modsatte måske og du savner den helt vildt også ved du også, hvad du skal gøre

Det kan jo være at du bare har brug for en lille hestepause? Det har jeg prøvet og selv (den tog faktisk næsten 10 år) men nu er jeg bare totalt heste-tosset igen og nyder hvert minut sammen med dem - men der er ingen skam i, at man få andre interesser, der fylder mere - bare man er reel overfor hesten og finder den bedste løsning for den også...

Så held og lykke med din beslutning, hvad den end bliver. Og vil gerne vide om dette overhovedet har givet mening og om du kan bruge det til noget? Det håber jeg...

Mange hilsner Anja

www.hestenshaab.dk- Har du "heste-hjertet" på rette sted?

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-09-2006 20:50

Mange tak for jeres svar.

Anja: Jo det gav mening :) Jeg har en part, og har det desværre lidt sådan så det er "dejligt" ikke at skulle ud til ham hver dag.

Tror også at noget af grunden er at der har været så meget galt, og da han er min første hest er jeg ret usikker hele tiden, så er bange for at jeg overser noget f.eks. hvis han er syg, og jeg ikke ved hvad jeg skal gøre osv.

Da han ikke fejlede noget og jeg havde tid og penge nok elskede jeg at komme ud til ham, og så frem til det hver dag...

0
0
Svar på denne tråd

!!!
Forfatter: 
Dato:  17-09-2006 21:28
Kender det godt.. min pony fik i sommers konstateret sommereksem,(2 mdr. efter jeg fik hende) og jeg var grædefærdig. jeg gad helt ærligt ikke hende mere.og hun kunne ingenting, og det hele var bare galt.. men så fik jeg en passer på hende en uge, og vupti har pludselig fundet ud af hvor meget jeg holder af hende.. Så hvis du spørger mig, send ham hen til en et par mdr. og se om det er noget.. hvis du selv har pengene tager jeg gerne imod..

Fjordheste er også dressurheste..

0
0
Svar på denne tråd

Har det på samme måde
Forfatter: 
Dato:  17-09-2006 22:33

Jeg har det lige som dig.Min har bare ikke været syg. Jeg har reddet siden jeg nærmest kunne gå og har selv haft heste de sidste mange år. Men det sidste halve år har jeg desværre også mistet interessen. Jeg kan godt stadig lide heste og syntes også det er hygligt at komme ned i stalden.Men lysten er der ikke rigtig mere. Jeg føler det er blevet en pligt. Jeg har så taget beslutningen om at min tid som hesteejer er forbi. Det kan selvfølig godt være at jeg engang om nogle år for lysten igen. Men nu er hesten sat til salg for jeg mener han er bedre tjent med nogen som har lysten til ham. Jeg er også bange for om jeg fortryder.Men er ret sikker på at jeg gør det rigtige.

Det er kun dig der kan tage valget.Der er mange der har sagt til mig at jeg sikkert ikke kan undvære det. Det kan godt være at de har ret men det er jeg ret sikker på at jeg kan.

Knus Anja

Stor Oldenborg vallak sælges. kontakt mig for mere information.

0
0
Svar på denne tråd

I passer ikke sammen...
Forfatter: 
Dato:  17-09-2006 22:37

For mig lyder det som om at din hest ikke er den rigtige for dig! I en periode hvor min egen hest (som jeg har på 13. år) ikke kunne rides, fandt jeg en anden hest at ride, da jeg savnede ridningen.. og efter ca 2 mdr havde jeg præcis samme fornemmelse som du beskriver nu. Det var bare en "pligt" at passe/ride denne hest, og jeg gad virkelig ikke. Jeg holdt ud en mdr, mere og sagde derefter til ejeren at det desværre ikke gik. Hesten og jeg passede bare ikke sammen! Nu er jeg så heldig at have min egen hest, som jeg stadig elsker at passe. Men kan godt forstå hvis du er usikker over denne "pligt-fornemmelse" som du beskriver, når det er din første hest.

SÅ jeg vil foreslå dig at sælge din hest, til en som passer sammen med den. Så at begynde at få undervisning på en rideskole, evt. finde en hest at passe, mens du leder efter PRÆCIS den hest som passer til dig! Det er ALFA og OMEGA at du og hesten er et rigtigt "match" ellers er ridning bare ikke sjovt!

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarerne!
Forfatter: 
Dato:  18-09-2006 08:27

Maria: Jeg har også selv tænkt over det med at det kunne være vi ikke passede sammen, men det tror jeg ikke, har haft med mange heste at gøre, og Malone er nok den jeg bedst har fungeret sammen med. Og elsker ham virkelig højt, men det er også derfor jeg er kommet i tvivl om, om han måske ikke ville få det bedre ved en anden. For hans skyld, selvom det nok bliver noget af det sværeste jeg har gjort.

Problemet er, at selvom jeg fik lysten igen, og han blev rask, så har jeg næsten ikke tid/overskud til ham, går i gymnasiet, og bliver nød til at arbejde 3 dage om ugen for at få råd til ham. Synes også det er dumt/synd at ham får mest opmærksomhed fra parten.

Har tænkt lidt over det med at udleje ham for en månede eller mere, og så se om jeg savner ham. Og det vil jeg helt sikkert gøre. Men for det første har jeg det sådan at skal han væk fra mig, skal det være til et blivende sted da jeg vil have han ikke skal flyttes mere. Og selvom jeg ville savne ham så meget som jeg tror, så ville vi bare få samme problem når han kom hjem med tid/penge. Og hvad skal jeg gøre hvis jeg fortryder meget efter han evt. er solgt?

Er der andre muligheder?

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-09-2006 09:22

Det er en svær beslutning - men det at du har lavet tråden er tegn på du er på vej til at tage den...

Du er "bare" ik helt klar endnu..

Lykke og held med at finde nyt hjem til din hyp!!!

Tvivler på du fortryder hvis du sælger - kan godt være du kommer til at savne det.. men så finder du en anden hest :)

Go vind med alt sammen!!! !!! !!! !!!

Mvh Connie

Tjek www.aesel.dk

og www.wmgalleri.webbyen.dk helt sikkert et besøg værd!

Hvis du altid gør, som du altid har gjort

vil du altid få, det du altid har fået

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-09-2006 09:29

Jeg tror alle hesteejere har det som dig en gang i mellem. Måske er det bare en fase der går over igen? Det ville jo være dumt at sælge hesten og så opdage om en måned at du savner det helt vildt Det kan jo også være at en anden hest ville bringe glæden tilbage? Prøv at sætte dig ned og tænk over HVAD præcis der gør at du mister lysten til hesten...

~non omne quod nitet aurum est~

(not all that glitters is gold)

0
0
Svar på denne tråd

Prøv at
Forfatter: 
Dato:  18-09-2006 11:18
Sætte dig ned og skriv hvad du godt kan lide ved at have hest, og hvad du ikke kan lide. er der flest fordele eller ulemper. Synes måske du skal prøve at tage 2-3 uger fri ude fra hesten, og så se om du ikke begynder at savne den. Måske er det fordi du haft så mange problemer med den, at du blevet stresset over at have hest, og derfor trænger til en pause..
0
0
Svar på denne tråd

Hej Malone.
Forfatter: 
Dato:  18-09-2006 12:15

Nogen gange kan man være rimlig ramt af mange uheld og så gider man rent ud sagt ikke at have hesten.

Det kan jeg udemærket følge dig i.

Især hvis man havde store forventninger den dag man fik hesten og bare tænkte "yes, nu skal det bare være".

Og så er der bare en masse ulemper som du skriver om, som gør at man syntes bare det hele kan være ligemeget.

Det positive er jo, at du holder af hesten. Og du er glad for den.

Hvis jeg var dig, vil jeg vente at se tiden lidt an.

Det kan være du ændre mening, det må man kun håbe.

Det er jo ikke bare lige sådan at finde den hest som passer til en og omvendt.

Når man har hest, så er der altid opture som der er nedture.

Og det bliver man nød til at tage i stiv arm.

Lige for tiden skal min hoppe have arbejdsro, da den formentlig har haft en luftvejsinfektion som også har sat sig til en mild lungebetændelse. Og det er ret irriterende, kan jeg fortælle dig.

Efter hun fik sit dejlige hoppeføl i år, har jeg været igang med at arbejde hende op igen til sin kondition og form.

Og den har hun.

Men i og med, at hun skal holde "ferie", så er der jo en periode hvor at jeg skal tage hensyn til hende. Så der kan snilt gå 3 måneder inden hun er i form igen.

Så lige nu nyder jeg bare at komme og se til hende og føllet, give dem mad morgen og aften.

Jeg har 2 års hoppe stående hos sælger, som kommer hjem til 1 november (vi er igang med at lave hestestald og derfor kan ikke hende hjem inu), så hende kan jeg gå igang med at lære en masse nye ting. Og så er der også føllet som også skal lære noget.

Jeg kan godt forstå du er træt af det, måske skulle du måske bare have haft en halvpart. Men jeg tror det er fordi du har oplevet en masse dårlige ting som også kan være, når man ejer hest.

Prøv at se tiden an, Malone.

Mvh. Lotte

"Oldenborg heste kan og vil"

Rigtig dejlig oldenborger til salg - tjek denne hjemmeside www.123hjemmeside.dk/stald_miller Nu også billeder fra vores gård.

0
0
Svar på denne tråd

En jeg kender...
Forfatter: 
Dato:  18-09-2006 12:55

Ja, en jeg kender som hedder Simone, har lånt en hest der hedder Bonanza for 2 el. 3 år siden ca., fordi vedkommende som hun lånte ham af, også gik på gymnatium. Vedkommende er nu færdig, og skal have ham tilbage, men nu går Simone også på gym.

Bonanza er godt nok Simones kusines hest, og derfor er det nok lettere at blive af med ham. Men det kunne måske være en løsning? Kender du ikke en, som har tid og vil gerne prøve at have sin egen hest? Så kan du jo bare låne Malone ud i et par år, så når du er færdig på gym. og måske har tid nu, kan du jo overveje at tage ham tilbage.

Ellers er salg nok den eneste mulighed. Men hvis du føler at det er en pligt der skal overståes, og du egentlig ikke gider ud til hesten . Er det nok det bedste for jer begge.

Jeg har prøvet nogenlunde det samme, da jeg var 10 passede jeg en pony der hedder Mollygan. Men Mollygan var for stor og fræk, så jeg kunne ikke magte ham. Og jeg gad heller ikke derud, for jeg orkede ikke at slås med ham når han skulle strigles. Så som Maria A siger, kunne det jo være det var det.

Nu passer jeg Mirla og hun er en lille pony på 120, og hende har jeg kunne magte i de 10 mdr. jeg har passet hende. Jeg havde nemlig også en periode , hvor jeg var helt fri fra pasningen om en hest, jeg red bare den ene gang om ugen. Ridningen var stadig min interesse men det var ikke det jeg udlukkende brugte min tid på, jeg spillede også fodbold en sommer og vinter.

Nu er drømmen om at få en hest, og at bruge al min tid på rideskolen vendt tilbage, og jeg havde ikke savnet den, men da jeg begyndte igen, gik det op for mig, at det faktisk ER det jeg vil bruge min fritid på . Nu er Mirla desværre for lille, så nu må jeg se, men jeg vil passe hende til at jeg finder noget andet.

mvh. Frederikke og Mirla

~©~

*** Mirla, altid elsket ***

** Lock hvor er du nu? **

* Dina, ALTID savnet *

~~~~~~~~~~~~~~

0
0
Svar på denne tråd

Uha den er svær..
Forfatter: 
Dato:  18-09-2006 13:24

Det lyder jo som om du næsten har taget en beslutning.. Men du skriver samtidigt at du elsker ham højt?

Hvis jeg har forstået det ret, er du kørt sur i det hele og det kan alle hesteejere tro mig!

Du kunne prøve og se om din part ikke havde lyst til at "overtage" den i et stykke tid og se om du så savner den.. hvis du ikke har lyst der, tja så er det nok bedst at sælge den..

Jeg har selv en hest der er headshaker og har ikke redet "rigtigt" siden april.. Der har været mange store dyrlæge regninger og meget fortvivelse om det nu er det rigtige at gøre.. Jeg kørte også sur i det for ca 1 mdr siden.. Jeg holdte en pause på 2 dage(han blev passet, bare rolig), men savnede han meget og tog derud igen

Jeg arbejder også for at have råd til min hest og det er jo ikke sjovt når man får en regning på 2500 kr(mine dr. dyr regninger løber pt op i 7000kr) når man er på su.. men man kan, hvis man vil, og du er den eneste der ved hvad DU vil og hvad der er rigtigt for dig..

Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke fremover

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider