Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvad hvis hunden får fat i genboens kat?
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 13:51

Hej alle.

Så sidder jeg midt i en mindre diskussion og tænker at I måske kan hjælpe.

Spørgsmålet går på hvis ansvar det er, hvis fx. mine forældres genbos kat går kravler over hegnet og går inde i deres have (det hænder ofte) og min hund får fat i den og evt. skader den??

(det kan nævnes at hele haven er hegnet ind med nedgravet hegn der er 2 meter højt)

Håber på nogle hurtige svar.

-Louise. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Ejeren af
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 13:52
katten er forpligtiget til at holde kræet på egen martrikel iflg Lov om mark og vejfred.

mvh PiaR
quantum in me fuit

Skal du holde fest? - lej en Weber Ranch Kettle grill

Kan du tegne et logo?

Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 13:53

De må vel holde katten hjemme, ellers er det vel deres eget ansvar, kan jeg forestille mig.

Men det kunne nok give nogle nabostridigheder.

Overskuelig landsdækkende salgsliste
Gratis oprettelse
OX-Arabere.dk
Kig forbi, måske venter din drømmehest der
* * *
-
Fantastisk lækker ox hingst sælges til 16.000.-
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 13:56

Ja, for vi har jo ikke lyst til at holde min hund inde når den er hos "mormor og morfar".

Og ind i mellem tusser katten rundt ude i haven, og så er det jo bare om at få hunde afdækket, hvilket ikke er noget problem, men det sker jo tit at han er alene derude og vi ikke har øjnene på ham. Netop én af grundene til at haven er sikret. :-)

-Louise.

0
0
Svar på denne tråd

abcdef
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 14:03

Det er som allerede skrevet, katteejerens ansvar at holde katten fra andres haver ol.

Sker der katten noget, fx. i forbindelse med din hund, ja så er hverken du eller hvem der nu ejer haven forpligtiget til erstatning, betale dyrlægeregning eller andet. Derimod skal katteejeren betale for de skader deres kat måtte forvolde på anden grund...

Jeg søger min tidligere shetlandspony. Der er billeder af ham på min præs.
0
0
Svar på denne tråd

lækkert
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 14:54

Lækkert at det er sådan...

En ren hypotetisk situation :-) :

Min mors nabo har 2 katte som nærmest driver hende til vanvid ved at benytte hendes sandkasse som toilet!

Sandkassen som er beregnet til dagplejebørnene, ikke specielt lækkert eller hygiejnisk.

En dag FOR hendes hund afsted efter katten som var i haven (mors have).

De ramlede sammen ved hækken da katten havde glemt der var hegn i hækken, så den derved ikke kunne komme igennem.

Der var lidt tumult og katten forsvandt så over hegnet ved siden af istedet. :-)

Dagen efter ser min mor at katten humper og halter på det ene ben.

Desværre har hunden også knækket en tand ved sammenstøddet med hegn og kat.

Men ja, jeg vil jo også sige, så længe katten ikke er på egen grund er det ikke mit/andres ansvar om den "tilfældigvis" kom til skade. Groft sagt.

Noget andet:

Hvad nu hvis jeg lufter min hund i skoven/på marken og den suser efter en kat den møder på vejen.

hvad sker der så?

Begge dyr er på ingenmandsland.

Begge dyr burde være under ejers kontrol (lad os sige jeg har taget snoren af og ikke kan kalde den til mig).

Men det er vel ikke nogens skyld så? eller er det mig, som hundeejer?

Denne situation er så 100% hypotetisk, ærligt sagt.

Men jeg tror nu godt hunden kunne finde på det hvis chancen bød sig...

Farvel min Du Da
Vent på mig ved Regnbuebroen, til vi ses igen
Søger du en frisk Araberdreng at hygge/træne lidt med? Som står ved 8660/8362? Så skynd dig at skrive en privat besked!
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 15:15

Den sidste var svær, men jeg ville nok sige at det er begges skyld. Måske lidt mere din, end kattens ejers, eftersom DIN hund går til angreb på katten, hvilket selvfølgelig er instinkt, og derfor burde kunne undskyldes. Hmm..

Jeg ved det faktisk ikke?

Duke
I'm the Hitman I want your life!
0
0
Svar på denne tråd

Jamen AmigoCjn..
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 15:16

Du skal jo have snor på din hund, når den færdes på offentlig grund *SS*...

Hvis den så (rent hypotetisk) "æder" en kat, mens den har snor på (hvilket min sikkert godt kunne finde på).. tjah - der må jeg vist være svar skyldig!

Nogen der ved det?

Mvh. Lotte_L (og "katteelskeren" Bjørn!)

"I don't make things difficult. That's the way they get, all by themselves."
Citat: Mel Gibson "Lethal weapon I"
0
0
Svar på denne tråd

Lotte_L
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 15:42

Jaeh, men katten skulle også holdes på egen matrikel? *S*

Farvel min Du Da
Søger du en frisk Araberdreng at hygge/træne lidt med? Som står ved 8660/8362? Så skynd dig at skrive en privat besked!
0
0
Svar på denne tråd

Rent hypotetisk *G*..
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 15:57

AmigoCjn: Grav resten ned og smid halsbåndet væk! (uha, nu bliver jeg nok slagtet ;-) )

Men faktisk er det jo et ret godt spørgsmål - håber nogen kan give svar :-)

Mvh. Lotte_L

"I don't make things difficult. That's the way they get, all by themselves."
Citat: Mel Gibson "Lethal weapon I"
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 16:47

en kast "nakket" i egen have...tja, skidt for kattens og dens ejer.

En hund der "nakker" en kat på offentlig vej...den er svær. Aner faktisk ikke reglerne. Har da heldigvis indtil nu kunne kalde vores hund til mig eller nået at få snor på den, når jeg møder en kat. For man må faktisk godt gå med hund uden snor på offentlig grund - det er ihvertfald hva jeg har fået at vide af politiet, da jeg spurgte pga. nogen subjekte typer med en rottweiler, som holder til lige uden for vores låge. Hvis bare hunden ikke generer folk og man har styr på den, så den ikke skader nogen, må den godt være løs.

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre, der tvinger deres små uskyldige børn til at opfylde deres egne tabte ambitioner.

0
0
Svar på denne tråd

lovpligtigt
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 19:24

Det er faktisk lovpligtigt at have sin hund i snor iflg. hundeloven, kun på egen grund eller hvor man er inviteret må hunden gå løs...

0
0
Svar på denne tråd

Det ville da..
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 19:36

være lidt trist for den lille kat, men så kan den jo bare blive hjemme ved sig selv..

Hvis jeg så en kat i min have og min hund kom til at sluge den, ja, så ville jeg ikke gøre det store.. Det sker jo..

Krone og bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i Midtjylland

Frieserhopper sælges

0
0
Svar på denne tråd

Politiet lærer...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 20:18

... At alle hunde der er under forsvarlig kontrol, på nær "muskelhunde", schæfer og dobbermann. Spørg hvilken som helst politibetjent og du vil få det svar, så hvad hjælper det hvad der står i hundeloven, når dem der skal gøre noget ved de overtrædelser lærer noget andet!?

En fremmed kat på ens grund, vil altid være katteejerens ansvar. Det er umidlbart urealistisk at en hund i snor (med en normal vågen ejer) ville kunne få fat i en kat, da katten (selv om den er vant til hund) kan læse hundens signaler fra lang afstand, og begynder hunden på noget, holder ejeren den da.

En løs hund efter kat, fugle eller andet vildt sker selvfølgelig ikke, da ejerne af sådan en hund ikke lader dem rende løs, det ville jo sætte alle os andre som godt kan finde ud af at styre hunden og dens instinkter, i dårligt lys.

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaee
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 20:46

Nu er der jo altså katte som er så "dumme", st de løber direkte hen til en hund.

Og hvis de gør det til min hund, selvom den er i snor. Så har de 45 sek tilbage, af deres 9 liv.

Hvis hund møder kat i offentligt rum og begge er løse, tror jeg ikke at nogen får skylden, hvis der tilstøder dem noget.

Løber de ud foran en bil og bilen blir skadet, så skal hunden ihvertfald punge ud (tror jeg). Men det kan jo være at der gælder det sammme som for heste.

MH Conny

Følg klummen "Trænerliv" på

WESTERNPORTALEN der har 11,500 hits om dagen

Vil du vide noget om NONI Juice?

WWW.NoniUser.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ved bare
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 21:17

at jeg ville flippe totalt ud hvis en hund angreb mine katte.

mvh katrine

© Yrja og Prins ©

0
0
Svar på denne tråd

dfsdgdfg
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 21:18
ja det sidste spørgsmål var da et godt spørgsmål jeg vil dog mene at det må være hundeejerens skyld da man gerne skulle kunne styre sin hund når den er løs.. det er lidt sværere med kattene, men ved det faktisk ikke
0
0
Svar på denne tråd

Lotte_L
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 21:18

*fnis* ja rent hypotetisk, så var det jo en ret smart metode :-) (host)

Men ja, ved ikke - men det kan jo ske en hund smutter fra ejeren, hvad enten den er løs eller i snor på offentlig grund - efter en kat.

Det var ikke et spørgsmål om hvordan vi skal gå med/træne med vores hunde osv.

Det var rent hypotetisk at HVIS det skete.

Man har da hørt om skambidte svaner? "De kunne jo bare flyve deres vej" eller?

"Katten kunne jo bare blive hjemme"

"Hunden skulle bare blive ved ejeren"

Der er ingen der har bestemt om det var en chi hua hua, Dobermann, Schæfer, Retriever, Irsk Ulvehund eller Greyhound der var tale om??

Farvel min Du Da
0
0
Svar på denne tråd

maja lauritzen
Forfatter: 
Dato:  14-09-2006 21:21

Svært eller ej at styre kattene...

Man har da også hørt om folk, hvis haver er mere indhegnede og beskyttede en et amerikansk fort, hvis hunde alligevel slipper ud og føjter?

Og loven siger netop, at katten (og hunden) skal holdes på egen matrikel.

Folk råber måske bare mere op ved en løs hund end ved en kat, fordi hunden er "farligere".

Men hvad med de folk der har fuglevolierer? Eller sætter en ære i at tiltrække fugle - for dem er katten ret farlig og pænt uinviteret, uanset om det er naboens eller en strejfer fra Aabenraa...

Farvel min Du Da
0
0
Svar på denne tråd

Katteejere
Forfatter: 
Dato:  15-09-2006 10:19

Katteejere skal lære at holde deres katte inde på ejen matrikel.

Loven foreskriver det og så er den sådanset ikke længere :-)

Desværre er der jo tradition for at katte render løse omkring og en del katteejere mener at det er synd at holde katte indespærret, men måske skulle de så overveje at anskaffe sig en porcelænskat i stedet.

Faktum er at katte ikke må strejfe og måden at holde en kat på egen matrikel er altså at holde den inde i huset, i løbegård eller tage den med ud i haven iført snor!

Personligt ville jeg finde det hamrende irriterrende at ha' andre folks husdyr rendende i min have - uanset om det er katte, hunde, rotter, slanger eller hvad folk nu holder som husdyr!

Jeg er selv katteejer, jeg bor i lejlighed og mine katte trives fint med at bo indendørs. Med lidt held bliver jeg snart husejer og så bliver der bygget en stort udendørs løbegård med tag så de også kan komme ud og nyde den friske luft uden at genere mine naboer og uden at risikere en pludselig død af hunde, ræve eller biler

Mvh

Charlotte

Med en Korat i huset bliver dit hjem aldrig det samme igen :-D

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak!
Forfatter: 
Dato:  15-09-2006 11:13

Hej alle sammen.

Tusind tak for alle Jeres svar.

Rart at vide at det ikke er én selv der hænger på den fordi folks katte kravler over hegnet og hunden er ude. :-)

I ønskes også alle en rigtig gor weekend.

-Louise. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Forsikring
Forfatter: 
Dato:  15-09-2006 11:35

Katten er som udgangspunkt dækket af indboforsikringen, mens der skal tegnes særskilt forsikring for hunden.

Dvs. man kan kun komme til at betale for kattens skader, såfremt man har handlet uforsvarligt og dermed kan gøres juridisk ansvarlig. Hvad man så moralsk føler sig forpligtet til, er en anden sag.

Det er korrekt at katte skal holdes på egen matrikel, hvilket kan være lidt af en opgave. Hunde skal til gengæld føres i snor når de er i offentlighed.

En hund, der forvolder skade i offentligt rum, burde være dækket af forsikringen. Det er ingen undskyldning at katten bare kan holde sig inde på matriklen. Hunden har IKKE lov til at angribe alligevel. Det er altid ejerens ansvar at sikre, at hunden ikke volder skade.

At man så som et ordentligt menneske sørger for at hverken ens hund eller kat forvolder skade, er en helt anden sag.

BeritH

0
0
Svar på denne tråd

Nu findes der også...
Forfatter: 
Dato:  15-09-2006 12:08

...100.000 vis af herreløse/vildkatte, så selv om ejerne holder deres katte inde på egen grund, kan der stadig færdes massere af løse katte runde i folks haver.

Man kan ikke lærer en kat at blive inde på egen grund, og det er umuligt at hegne en have ind så den er katteudbrudssikker, den eneste måde du kan holde katten inde er ved at lave din have om til et kæmpe voliere.

Personligt er jeg ligeglad med om andres katte færdes i min have, jeg vil hellere have folks privatkatte i min have frem for vildkatte, for privatkatter er oftest sygdomfri. Ja de skider, og det gør alle Danmarks andre vildlevendedyr også, men hvis det er det eneste problem, er vi da heldigt slubbet (i andre lande kommer der gerne bjørne, giftige slanger og ulve på besøg) Dyrene skal også have lov til at være her, vi bygger og bygger, den jord vi ikke bygger på, dyrker vi. Så der er i virkeligheden rigtig lidt plads til vores pelsede kammerater, og vi kan ikke undvære dem, for de skal være der for at det hele kan kører rundt.

Nogle gange syntes jeg folk har så travlt med andre og hvad de må og ikke må, at de næsten ikke har tid til at passe sin egen business.

0
0
Svar på denne tråd

Så er det katte-ejerens
Forfatter: 
Dato:  15-09-2006 12:13
skyld, da han/hun skal sørre for katten bliver på deres grund.. Hunden bor der, og er på deres grund, så hunde-ejeren gør ikke noget forkert..

Ratster Zoo - avler af Vinterhvide Dværghamstere og Tamrotter

Kastreret han rotte søger nyt hjem

Angel Lejes ud, læs mere i hendes profil

Søger afkom efter min kommende Fjordhest Julie, læs mere HER

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider