Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

HVAD får en gammel kone
Forfatter: 
Dato:  10-09-2006 23:54

.. på 48 år til at købe en unghest???

Vedkommende har ikke redet "seriøst" i 4-5år ...

Hun har så købt en ung islænder på 5 år - og kender faktisk ikke ret meget til de 4-5 gear en sådan hest har ...

OK ... indrømmet - "vedkommende galning" er mig! - og jeg har sjældent hygget mig så meget på hesteryg, som jeg gør i øjeblikket!

Skal jeg skældes ud? - Så er det NU!

Venlig hilsen

"Gammel-smølf" - eller noget ... ;-)

0
0
Svar på denne tråd

godt gået
Forfatter: 
Dato:  11-09-2006 00:09

du er da ikke for klog sådan at købe en så ung hest, ej spøg til side det kan jeg ikke se noget galt i ,hvis det ikke er mere end 5 år siden kan du ikke have glemt det hele.det er værre med mig jeg købte en unghest for 2 år siden han var ikke redet meget,

og jeg havde ikke redet 25 år og jeg var meget for at starte op på ham ,selv om han var ganske rolig ,sååå jeg købte kort efter en ældre dame på 18 år og så kom jeg i gang.

og er ikke længere bange for at ride den unge dreng ,(er forresten også 48 år .

og tillykke med din nye hest.

vh susanne

Opstalding tilbydes nær Skivum Krat, nordjylland. Dejlige naturområde m/skov. 20x40 ridebane fri afbenyttelse. Helst en hest der bliver redet jævnligt;)

0
0
Svar på denne tråd

HVAD får en gammel kone
Forfatter: 
Dato:  11-09-2006 01:30

KÆRLIGHED til et fantastisk hesterace

Tillykke med købet. Det der med de ekstra gear, det skal nok komme. Forudsætningen er jo dressuren og så er det ellers bare om at komme afsted på "gangarts"-kurser.

Hilsen mig, der har 1 stk. 4 års, 1 stk. 3 års og 1 føl der skal blive, så hvis det er, at være skør/vanvittig, så melder jeg mig gladeligt ind i klubben

0
0
Svar på denne tråd

hej...
Forfatter: 
Dato:  11-09-2006 07:49

Ha-ha, jeg syntesda ikke du skal skældes ud, jeg syntes da bare at du er super cool.

Tillykke med ismulen, og håber du bliver rigtig glad for den.

Rønnebjerggård... Dalmatinerhvalpe sælges, klar i uge 42.

0
0
Svar på denne tråd

skæld ud
Forfatter: 
Dato:  11-09-2006 08:12

det skal du da vist kun ha fordi du ikke gjorde det noget tidligere

0
0
Svar på denne tråd

Pa på, pas meget på
Forfatter: 
Dato:  11-09-2006 08:15

Islændere - også vallakker - har det med at formere sig... Inden længe har du købt én til

Tillykke med din nye hest.

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor er du ikke min mor!!!
Forfatter: 
Dato:  11-09-2006 08:22

Ja, jeg vil bare lige vide hvorfor du ikke er min mor???

Min mor kan helt vild godt lide heste, men gider ikke at købe én fordi hun mener at hun er for gammel.. Hun har godt nok ikke redet i ca. 8 år, men hun er altså kun 44 år, så hun er da ikke gammel i mit hovede...

Pointen i teksten er at jeg synes det er kanon sejt...

VH

Sandra

&

Lotus

0
0
Svar på denne tråd

Tja.. jeg
Forfatter: 
Dato:  11-09-2006 12:39

red min 4 års til i foråret, og regner da også med at skulle ride føllebølle til om 3 år, hvis ikke nogen har købt den inden.

Jeg er 47, og det er godt nok mange år siden jeg sidst har været oppe som første rytter.

Karin

Hoppeføl efter Kaiser Wilhelm, født 24.04.06, sælges.

0
0
Svar på denne tråd

He he Nina...
Forfatter: 
Dato:  11-09-2006 22:36

Velkommen i klubben af aldrende madammer, der IKKE kan lade være med at købe sig en til hest :-) - Og pas på - som de andre siger - isheste formerer sig :-) Min Molly og Geysir er lige pludselig blevet til Molly, Geysir OG Funi - Funi er kun 16 mdr...

0
0
Svar på denne tråd

DET...
Forfatter: 
Dato:  12-09-2006 15:18

er vel bare et udslag af fænomenet "at være bidt af en gal hest" - det har ingen respekt overhovedet for hestepiger alder (og alder betyder jo ingenting). Bliver man forelsket i en hest, er der bare ingen vej udenom :-)

Held og lykke med det nye skud på stammen - gad vide, hvornår det bliver til flere

Venlig hilsen
Randi G.

Mors hest er bedst
(Anne-Katrine, 4 år)

0
0
Svar på denne tråd

Jamen det er da
Forfatter: 
Dato:  12-09-2006 20:23

fuldstændigt uansvarligt!!!

Tænk på den stakkels hest, som nu skal slææææbe rundt på én i din alder... Folk er sgi da også så egoistiske!!!

Og ellers vil jeg da bare sige; velkommen i klubben for ridende gammelsmølfer med ungheste Jeg må også hellere gå igang med at strikke rebstigen til jeg skal skubbes/løftes/bæres op på min bassemand.

Det bedste er, at vi har ikke noget vi skal nå...

Ann og Otto van der Zar.

0
0
Svar på denne tråd

Hvad skal det ende med???
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 22:53

Mette Moesby!

Jeg holder dig personligt ansvarlig nu!

Hvorfor?

For dine udtalelser:

>>>>

Islændere - også vallakker - har det med at formere sig... Inden længe har du købt én til

<<<<

Og det HAR jeg squ!!!

Om 14 dage ankommer der en skøn hoppe på 4 år.

Hun har farven: Glóbrún .. også kaldet en "sort palomino", femgænger og en lidt reserveret dame.

Nu skal jeg bare lære at udtale farvenavnet, hvis nogen spø'r. ;-)

GOSH!!!

NU skal tegnebogen gemmes væk!!!

Venlig hilsen

Nina

0
0
Svar på denne tråd

NinaL ...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 22:55

Hilsen May-Britt.

Molly søger en sød passer i Lynge - se min profil under mine heste.

www.123hjemmeside.dk/M...ng/4872941

0
0
Svar på denne tråd

Jaaa ...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 23:04

Grin du bare - May-Britt!

Men jeg glæder mig til, at min genbo - og rideveninde - får en overraskelse ... Jeg har nemlig ikke sagt et ord om mine "overvejelser".

Så nu kan hun bare lige "opdage", at der går en ny hest på mine folde. *fnis*

Venlig hilsen

den totalt fjollede :-)

0
0
Svar på denne tråd

He he Nina...
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 23:09

Og så har jeg idag i øvrigt opdaget, at udover dig har Gladasxe Biblioteksvæsen iøvrigt bare de sødeste medarbejdere også i Bagsværd :-) Den ene er iøvrigt en gammel rideveninde fra vi var børn - fed dag...

Hilsen May-Britt.

0
0
Svar på denne tråd

Rideveninde
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 23:24

... Det må være Inge! :-)

Venlig hilsen

Nina

0
0
Svar på denne tråd

Velkommen
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 02:04

Velkommen i klubben af aldrende kvinder der køber og nyder hest !

Jeg bliver 50 år lige om lidt - og købte en smuk lille Dansk Varmblods hoppe for 3 måneder siden.

Hun er bare det smukkeste og dejligste væsen jeg har kendt, hun har smidt mig af en gang, og er helt sin egen, men kors hvor jeg

elsker den krikke :)

På ridecenteret hvor hun står siger pigerne: "Det er jo en dame på 50 år der har hende" - fniiis, så mener de hun er en rolig hest :)

Næ - min lille hoppe er helt sin egen, men 40 års rideerfaring gør, at jeg klarer hende.

Så gå til den - vi bliver aldrig for gamle til de søde heste !!!

Knuz

Kirsten

0
0
Svar på denne tråd

Tillykke
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 08:27

Tillykke med dem.

Hvad der får halvgamle koner til at købe ungheste? Galskab - hestegalskab, slet og ret. ;)

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Hvad får...
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 11:20

...en endnu ældre kone på 61 til at købe ny hest...en 6 års, der dog er velkørt...men alt for ung til mig...hmmm...

Der stod en ældre rolig Islænder på ønskesædlen...min økonomi var ikke alt for begejstret for projektet. + jeg nok nok er i den tunge ende til en sådan.

Og pludselig faldt jeg over ham her...

Heste er noget man aldrig vokser fra...tror jeg...

Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

Jeps her kan
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 11:30

jeg være med

Jeg købte for ca.6mdr. siden en pinto plag på 2 år - oven i købet en hingst.

Jeg havde på det tidspunkt ikke redet,børstet eller nusset en hest i 5 år.

Giver det ikke bare en fed følelse af kriller i maven

Hilsen Pia

0
0
Svar på denne tråd

NinaL ...
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 16:36

Lige præcis :-)

Hilsen May-Britt.

0
0
Svar på denne tråd

Det giver mig håb
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 19:20

Er endnu meget mast ovenpå mit tab af min dejlige 8 års vallak. Samtidig er jeg mega i tvivl, om jeg skal anskaffe mig en ny. Jeg er så 53 år gammel - og angsten for en ny hest har fået tag i mig. Leder efter en bundreel, nervefast og rar hest - IKKE en unghest. Tager hatten af for de damer, der har anskaffet sig en sådan !!! I den alder, så er der håb for mig også.

Sys

Der savner Roman og som kigger efter en ny nervefast, rolig, rar og ikke for ung hest.

Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Til lykke NinaL!
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 22:33
Jeg siger ikke noget om islændere.

Bare, at det er er gode heste- og éen er for lidt. Held med dem! (Y) (Y) (Y)

Øj- jeg er så misundelig. Men så har jeg kattene. Det er gode katte.

Mvh xtiny
---

WYGIWYGAINGW
"What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining"

The Science of Discworld

0
0
Svar på denne tråd

Hej NinaL
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 22:56

har lige smugkikket din præsentation. De "tre hestemuler" du har foreviget der er et fantastisk billede !

Og dit indlæg: for gammel...? Tjae..hmm...NEJ SQ !

KH

Annette

rigtige piger rider hver dag
BOKS MED SELVUDMUGNING UDLEJES I LILLE SPÅNESTALD...

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak for alle "tillykkerne"! :O)
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 23:02

Nu har jeg lige indsat et billede af Sía, som den nye hoppe hedder.

Billedet yder hende ikke retfærdighed - men det er lige, hvad jeg har pt.

Det er taget hos avlerne og jeg får hende først hjem om ca. 2 uger - og SÅ skal der nok blive taget nogle nye billeder! :-)

Det bliver helt rart at have en hoppe igen - lige nu er flokken ret så "mandsdomineret" med 3 vallakker.

Forøvrigt - hvis der er nogen, der kigger på billedet på min præsentation og undrer sig over hendes farve - så betyder glóbrún sort palomino.

Hun er "støvet" brun (sagt med mine egne ord) - og har ravfarvede øjne.

Venlig hilsen

Nina

0
0
Svar på denne tråd

Brún betyder sort
Forfatter: 
Dato:  25-09-2006 01:01
Og det udtales med rulle-r: Brrrunnn- rrrullle på rrrærene! :-D

Inde på joras.dk- i menuen Islænderinfo- er der nogen gode artikler om farver og farvegenetik. Hvis du er lidt søsyg efter læsningen- så er du ikke alene. ;-) Læs om Palominogenet 1- og 2.

Glóbrun er gyldensort, løvesort (eller Smokey black)- som er blegegenet på sort. Det er en svær farve at beskrive, da hestene kan være sorte eller andre farver. Jeg troede, jeg har en i nabolaget- men den er blak (med ål). (Den kan være løvesort blak? Fakta er, at den er jordfarvet- med mørk ål- som lerjord... Gråbrun- den har derimod ikke typisk blak hoved (lidt mørkere) eller "fjer" i halen- så den er nok løvesort blak alligevel. :-D ).

Mvh xtiny
---

WYGIWYGAINGW

The Science of Discworld

0
0
Svar på denne tråd

Næ nej NinaL
Forfatter: 
Dato:  25-09-2006 08:41

Den går ikke... det er almindelig kendt indenfor islænder-kredse at det griber om sig... Jeg skulle i hvert fald ALDRIG NOGENSINDE have islændere - nu går der 4 på folden, og der kommer føl til næste år

Men tillykke endnu engang med den nye HOPPE (hvilken hingst vil du bruge på hende til næste år?)

0
0
Svar på denne tråd

Is-bukke
Forfatter: 
Dato:  25-09-2006 22:24

Mette ...

Nu skuffer du mig! ;-)

Tag det dog som mand - kvinde! *G*

Men OK ...

Jeg har nu aldrig nogensinde sagt, at jeg ikke vil have hverken den ene slags hest - end den anden - bortset fra - at jeg nok aldrig bliver fodervært for en shetlænder.

De ER bare så nuttede - og jeg har intet imod racen - men jeg er stensikker på, at jeg vil fodre dem ihjel! :-(

xtiny! :-)

Endnu engang har du et es i ærmet!!!

Hvor får du det dog fra???

Men ikke desto mindre - så HAR jeg gennempløjet omtalte artikel om palominoer (1-2) - og jeg ER ret "svimmel". ;-)

Men brún troede jeg faktisk betød: Brun.

Det udtales: Brun - men så betyder det sort???

OK ...

Ergo:

Glóbrún udtales efter sigende fra en dygtig avler:

Gloubrrun ...

Det er HELT forkert - dette her ...

Taler ikke sproget - og er stadig i "indkørselsfasen" med hensyn til alle gearene ...

Men nu begynder jeg på seriøs undervisning lige om snart! (y)

Pokkers - at der er så meget at lære. ;-)

Og Mette igen:

Hmmm ... Jeg er ikke meget for at indrømme det - men det faldt mig alvorligt ind at få hende bedækket allerede nu - ...

Jeg havde jo en skøn hoppe: araber/lipizzaner - som havde fødselsdag d. 28/8 ...

Og hun var vist helt OK - selvom hun blev født sent ...

Hun blev i hvertfald 28½ år gammel. :-)

Men - den nye hoppe er kommet i vækst igen - og så er det synd at ifole hende på nuværende tidspunkt - så vi venter til næste forår. ;-)

Men SKAM dig - at du havde luret mig! *GGG*

Ang. hingst - så overvejer jeg Kyndill - som er far til Baldur.

Men ellers har Fogedgården en hingst, som måske kunne være interessant ...

Nu må vi se. ;-)

Venlig hilsen

Nina

0
0
Svar på denne tråd

Jamen, det kan kun blive værre
Forfatter: 
Dato:  26-09-2006 08:19

Når føllet er født, kan du ikke få dig selv til at sælge det, for det er jo din "første-fødte". Desuden er du nødt til at anskaffe dig en hoppe mere med føl ved siden, fordi føllet skal jo have en at lege med. Når det så er fravænningstid, er du jo også nødt til at beholde begge føllene, og danne din egen unghesteflok, måske ryger der lige et par åringer mere med ind i flokken "for de lærer jo så meget af hinanden".

Så begynder manden af interessere sig for islænderne, men han skal bare ikke have lov at ride "mors hest", så afsted i drager for at finde en hest til ham - hoppen går jo med føl og er nok også lidt for frisk for ham... I står nu med to avlshopper og to ridevallakker. Så begynder du at ride på den ene af hopperne, men det er jo stadig synd, hvis der kun er ét føl, så du investerer i avlshoppe nr. 3, og så... kan du se hvor det bevæger sig henad

0
0
Svar på denne tråd

Aldrig islændere
Forfatter: 
Dato:  26-09-2006 08:22

Der var to grunde til at jeg ikke ville have islændere:

1. Kendte engang et mindre heldigt eksemplar af racen. Jeg kunne simpelthen ikke døje den hest, og tænkte at så var de nok allesammen som den.

2. Fordomme... "man kan jo ikke noget med en islænder", "den kan jo kun gå lige ud". Det holdt så kun indtil jeg havde prøvet min brors hoppe, som jeg så fik lov til at købe sidste år... Gola har fået omvendt både mig og min mor til islænderne.

0
0
Svar på denne tråd

METTE!!!
Forfatter: 
Dato:  28-09-2006 23:14

... Indsætter lige HELE dit indlæg:

>>>

Når føllet er født, kan du ikke få dig selv til at sælge det, for det er jo din "første-fødte". Desuden er du nødt til at anskaffe dig en hoppe mere med føl ved siden, fordi føllet skal jo have en at lege med. Når det så er fravænningstid, er du jo også nødt til at beholde begge føllene, og danne din egen unghesteflok, måske ryger der lige et par åringer mere med ind i flokken "for de lærer jo så meget af hinanden".

Så begynder manden af interessere sig for islænderne, men han skal bare ikke have lov at ride "mors hest", så afsted i drager for at finde en hest til ham - hoppen går jo med føl og er nok også lidt for frisk for ham... I står nu med to avlshopper og to ridevallakker. Så begynder du at ride på den ene af hopperne, men det er jo stadig synd, hvis der kun er ét føl, så du investerer i avlshoppe nr. 3, og så... kan du se hvor det bevæger sig henad

<<<

Helt ærligt!!!

DU er OOOND!!!

Snøft fra

Nina

Der nu hverken ved ud eller ind ...

PÅ en måde har du jo ret - men jeg vil nok aldrig aldrig aldrig indrømme det!!!

0
0
Svar på denne tråd

Taler af egen erfaring
Forfatter: 
Dato:  29-09-2006 09:24

Jeg forsøger jo bare at forberede dig på hvad der vil ske...

Jeg sendte 3 af mine hopper af sted til hingst i sommer. Det ene føl er en byttehandel for en bedækning, så det vil "kun" være to af føllene der var mine. Men jeg var da allerede ved "afsendelsen" i tvivl om, hvorvidt jeg kunne nænne at sælge nogle af føllene.

Det viste sig så "heldigvis" at den ene hoppe ikke ville tage imod hingsten, så det problem løste sig selv. Hoppen, hvis føl jeg ikke skal beholde, er en, jeg ikke bryder mig om at ride på - hun er lidt for levende - men alligevel kan jeg ikke rigtig få mig selv til at sælge. "Jeg kan jo altid trække nogle føl på hende".

Problemet er jo så bare når Golas føl kommer... Det bliver jo min førstefødte, og den kan jeg da virkelig ikke sælge. Desuden ved jeg at Gola avler føl, der er rigtig gode i hovedet - hoppen som ikke kom i fol, er en tre-års efter hende. Så det vil jo nok i højere grad være en kommende ridehest for mig. Og da pladsen er trang og tiden nok ikke er til mange flere heste, end der er her nu, skal der jo sælges en.

Jeg håber så, at beslutningen om at sælge Freja vil være nemmere, når jeg nu har besluttet mig for at beholde følle-bølle.

Men så til næste år eller næste år igen, kunne jeg godt tænke mig at lave føl på Gola og Oskadis, som så vil være 4 (eller 5, alt efter hvornår det bliver). Så er jeg jo igen nødt til at vælge, hvem skal sælges og hvem skal blive... Det er ikke nemt at være hesteejer

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm ...
Forfatter: 
Dato:  29-09-2006 10:26

Hej igen Mette. ;-)

Jeg kan godt se, at jeg er ved at være "på den".

Jeg kan sagtens sætte mig ind i dine overvejelser.

Men nu skal jeg jo først have Sía hjem, hvilket sker i næste uge - og så må vi se, hvad der skal ske til foråret. ;-)

Venlig hilsen

Nina

0
0
Svar på denne tråd

sådan er der så meget
Forfatter: 
Dato:  29-09-2006 14:11

Jeg forstår det da udmærket :-)

Jeg har personligt altid haft en speciel kærlighed for "uspollerede heste" som jeg selv kan forme, og jeg købte i løbet af et par år - 4 af slagsen, alle utilredne, efter at jeg havde holdt 13 års pause fra seriøs ridning og ikke siddet på en hest i 5 år...

Om man er "en gammel kone" eller ej, har ikke noget at gøre med hvor man har sin kærlighed og sine resourcer henne

0
0
Svar på denne tråd

Hvis det skal være helt
Forfatter: 
Dato:  02-10-2006 02:40
Korrekt, så betyder brun faktisk sortbrun, men der findes meget få "rigtig" sorte islændere (om nogen). De "sorte", jeg har mødt hed Brun- (stjærna fx). De har så lidt lysere mule, lyske osv. Min første vindótt troede jeg hed vinrød! Ja ja! :-D

Japur er brun (brun med sort man og hale). Og der er andre farver, men det er lidt indviklet, da det også er forskelligt fra egn til egn.
Anna Pfaff Ussing: "Hestefarver" er nok det bedste bud. Og så artiklerne på joras.

Navnene og udtalen vil jeg ikke sige noget om, det har jeg ikke forstand på. Jeg har det lidt svært med th-lyden (som engelsk) og rrulle-rræerne. Nogen lyde kan jeg ikke høre eller sige.

Jeg har dog fået opklaret at min gamle ynglingshest hed Assi og ikke Así. Det er også svært at vide!

Held med Sía! (Y) (Y) (Y)

Mvh xtiny
---

WYGIWYGAINGW

The Science of Discworld

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider