Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

vil gerne høre jeres mening - lejehest
Forfatter: 
Dato:  02-09-2006 16:59

Jeg lejer en belgier til den 15 maj næste år, men jeg har et problem som jeg gerne vil høre jeres mening om, inden jeg kontakter ejeren der er i udlandet.

Det er en fantastisk hest. Jeg holder allerede utroligt meget af hende selvom jeg kun har haft hende fra 1 juni i år.

Problemet er så at jeg går på Dansk Center for Jordbrug (DCJ) I grundforløb hest. Jessie (hesten) Står så derude i deres stald. Det har gået fint i den lidt over en mdr. hun har stået derude udover at jeg var nodt til at flytte hende fra 1 boks til en anden da hun blev så gal på hesten der stod i boksen ved siden af hende at hun ødelagde boksen. I den boks hun står i nu, er det så sådan at hun ikke kan se hesten ved siden af. Og det gik fint. Indtil for en uge siden. Der opdagde hun så pludselig at der stod 2 heste bag hende - bag en mur - hvor den ene hest så stak mulen igennem et lille hul og vrinskede til hende. Så gik hun amok. Hun har indtil videre smadret 6 brædder, og været ved at vælte muren de to heste står bagved. Man kan tydeligt se hvor hun har sparket, og der er lidt huller ind efterhånden. Skolen siger så - forståeligt nok - at de ikke vil have at hun smadrer deres stald, og at hun derfor må gå på fold det meste af døgnet. Det betyder at jeg så snart det ikke er tilforladeligt at lade hende stå ude uden et læskur, må flytte hende. Jeg kan ikke få lov til at bygge et læskur på en af skolens folde da de er ejet af kommunen. Så snart jeg er færdig med skolen i ca. midten af januar, skal jeg selv betale opstaldning. Problemet HER er så at jeg ikke har råd til at have en hest jeg ved jeg ikke kommer til at bruge. Jeg bor i Viby, i århus, og de tætteste steder jeg kan finde hvor hun kan få et læskur på en fold til penge jeg kan betale er steder som Trige og længere ude. Og så ved jeg at jeg ikke vil kunne tage mig sammen til at tage ud til hende hvis jeg skal så langt hver gang. Det vil sige at jeg vil forsømme hende, (eller det vil jeg ihvertfald føle) Og det har hun simpelthen ikke fortjent. Det er ikke kun i stalden hun ikke kan lide andre heste. I ridehuset er der også problemer, og da hun er så stor er der ingen der tør lade deres fine heste stå sammen med hende på fold. Det er der ellers ingen problemer i normalt. Ved ejeren stod den i en ko stald og havde en anden belgier til selskab. Den stod overfor hende, og sammen med hende på fold. Fra den 1 juni til den 31 hvor hun kom ud på skolen, har hun stået næsten alene i stald om natten og på fold med nogle heste om dagen. Dvs. at jeg ingen mistanke har haft om før at hun ikke bryder sig om andre heste i lukkede forhold. Jeg ved at ejerens forældre godt kan have hende stående, men ejeren ville helst prøve at se om hun kunne udleje den først fordi hjemme vil den ikke få motion - udover på fold. Spørgsmålet er om jeg kan tillade mig at flytte hende ud til hendes forældre efter det her halve år? Jessie fortjener ikke at blive ladt alene på en mark. Hjemme regner jeg da stærkt med at hun i det mindste vil blive kælet lidt for. Jeg skal nok betale for flytning og sørge for det. SYnes I jeg kan tillade mig det?

Vi har kontrakt. Hjælp

:-) MVH Alis og Jessie :-)
0
0
Svar på denne tråd

kontakt ejeren
Forfatter: 
Dato:  02-09-2006 18:03

få snakket dte igennem med hende og forklar hende dit problem.

så må i sammen finde en god løsning.

IMC.
RYTTER SØGES TIL EMDEGÅRDS SHILA.
0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  02-09-2006 22:45

det lyder godt nok voldsomt, som hun reagere over for fremmede heste i stalden og generelt i boksen.

men jeg syntes også sagtens i sådan et tilfælde du kan tillade dig at spørge lejer, om hendes forældre kan have den opstaldet.

det eneste du kan få er et nej

Men jeg ønsker dig ihvertfald held og lykke..håber det løser sig.

Mvh Heidi ~{nu muligvis med part... }~

0
0
Svar på denne tråd

Kontakt ejeren
Forfatter: 
Dato:  02-09-2006 22:50

jeg er sikker på hun intet har imod at Jessie kommer hjem til hendes forældre, men hun vil nok synes det var mærkeligt hvis det var blevet aftalt "bag" hendes ryg...

0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  03-09-2006 00:13

Nej...jeg tror også du bliver nok nød til at "lufte tanken" for udlejer før du anbringer hesten hos hendes forældre ellers kan hun godt føle at du går bag om ryggen på hende.

Men på den anden side, når du forklare hende situationen så må hun også have en hvis form for forståelse. Det er de færreste stalde der vil lade en hest komme ind, hvis den har haft ligende problemer før + det hurtigt kan blive en dyr regning for dig. Hvis den får for vane, at smadre stalde så snart der står en hest i nærheden.

Hvis udlejer er fuldstændig afvisende, for alt hvad der hedder muligheden for at opstalde den hos hendes forældre. Ville jeg hvis jeg var dig overveje at finde en anden hest...

det ikke for at kritisere Jessie eller ligende og jeg håber ikke du opfatter det forkert.

Men personligt ville jeg ikke turde låne en hest, når den havde dette problem. Det et spørgsmål om X-antal stalde den sparker ned, så er du hurtigt black-listet, og hvis den losser en af de "fine heste"...så...ja det er en belgier. Så siger jeg stakkels hest den giver en "high-five" med baghovende.

Selvom det kan være svært at finde en lånehest, hvad er mit indtryk, så tror jeg når man finder en, vil der være forholdsvis let at finde en der acceptere andres hestes selskab i stalden.

Men snak med din udlejer om det, og hør hende ad. Måske kender hun ikke problemets omfang ang. Jessie og hendes lidt destruktive adfærd. men udlejer burde vel også selv kunne se, at hvis det forholder sig sådan, så ville det være bedst at opstalde hesten i vante omgivelser.

Mvh Heidi ~{nu med part, Jens, 5 år og...traver, men den bedste af slagsen set til dato}~

0
0
Svar på denne tråd

Fantastiske Fantacy
Forfatter: 
Dato:  03-09-2006 09:59
Hej Alis :)
skægt at se et indlæg fra dig igen ;) det er længe siden :)
mht. hesten, vil jeg, ligesom de andre, mene at det ville være klogest at tage kontakt til ejeren og høre om den kan stå hos vedkomnes forældre. Ellers er der jo ikke så mange andre muligheder.

Amanda&Fantacy

Take these burned eyes
and learn to see.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider