Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Tennessee walking horse
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 13:09
Her på HN's forside er der en artikel om disse heste og et stævne, der er også nogle videoklip man kan se. Vi har forskellig smag alle sammen også indenfor heste, men jeg var fuldstændig målløs over at se hvordan de heste bevæger sig. Det ligner jo en optræden i kategorien gakkede gangarter, ja helt ærligt, John Cleese kunne ikke være med der...Jeg indrømmer at jeg grinede meget af det men tænker så, hvordan i alverden har man dog fået fremavlet sådan en hest og til hvad formål? Den kan da ikke have den store brugsværdi ridemæssigt? Og hvad er det for noget som ejerne/trænerne gør ved deres ben, som dyreværnsfolkene mener er mishandling? Set med mine øjne er det latterliggørelse af et dyr, da de jo ikke kan bevæge sig normalt. Er de heste bare en pyntegenstand, en Barbiehest i live?

Jeg søger min tidligere shetlandspony. Der er billeder af ham på min præs.
0
0
Svar på denne tråd

1234567890
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 13:22
Hvor ligger der en video af en der bevæger sig ?

Søger du stald / heste hjælp ?

www.heste-nettet.dk/ma...530&t=6530

0
0
Svar på denne tråd

Rebus88
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 13:28

man kan se det under nyheder i det med dyreværnslove i tennesse. Ha ha... troede ikke en hest kunne gå så sjovt

Det ser ikke spor behageligt ud for hesten uheldigvis

Vi kan ikke ændre hesten

men vi kan tilpasse os dens instinkt.

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 13:36

Nej hold da helt fast ´?!

HVordan kan man avle sådan nogen heste ?

Det ser godt nok sjov ud, men tror ikke det er sjov for hestene ?

Hold da op.

Den galop der.. :/

Søger du stald / heste hjælp ?

www.heste-nettet.dk/ma...530&t=6530

0
0
Svar på denne tråd

OH MY GOD
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 13:38

Jeg har kun set billeder af det før, men hold da op hvor ser det underligt ud MEGET MÆRKELIGT

Kan ikke lige huske præcis hvorfor Dyreværnsfolk bryder ind- Men det er noget med den måde de bliver trænet på, der bliver gjort noget ved hovene og benene- Noget rigtig slemt noget

Har engang set billeder af det, og puha det var mishandling, synes jeg

Kan bare ikke helt præcis huske, hvad det var der blev gjort.

Men der har været indlæg om det før herinde.

Maria

0
0
Svar på denne tråd

marixenc
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 13:41

Hvis nu du læser nyheden så kan du læse, at det er den såkaldte soring dyreværnsfolkene er imod!!

Hilsen

Katrine

-Nothing is original
everyone imitates someone-
Hvis du ikke kan klare mosten, så drik juice i stedet for
Spam spam spam spam spam and spam
0
0
Svar på denne tråd

Katrine
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 13:42
Det kan du jo have ret i

Maria

0
0
Svar på denne tråd

uha...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 13:50

Hvad pokker er lige meningen med det der

Der ser da godt nok ret underligt ud. Og tror bestemt heller ikke at det er sjovt for hestene.

Hilsen Linda :-)

MIN HJEMMESIDE

Annika R.I.P
Elsket og savnet

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 13:50

Jeg er også målløs.

Flat-Shod Horse : ser "bare" funny ud, men

Performance Horse : ser helt vildt ud. Hestene anstrenger sig jo volsomt for at udføre "øvelsen" Mon ikke det er denne gruppe heste, der "bruger div. hjælpemidler".

Tænk hvad man kan få heste til gangartsmæssigt.

Knuzz M

JEG RIDER OGSÅ TRAVHEST

EN GOD HEST KENDES IKKE PÅ STAMTAVLEN,
MEN PÅ DET DER ER MELLEM ØRENE
0
0
Svar på denne tråd

Og hvis vi nu
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 13:59

ser HELT bort fra at der hos NOGEN bruges "soring" og andre ufine træningsmetoder til disse Tennesee Walking horses... Vil folk så seriøst påstå at det er MERE synd at træne hesten i at gå sådan, end det f.eks er at træne hesten i tølt og pas (islændere) eller i piaff og passage (dressurheste) eller spanske skridt???

Som jeg ser det er det hele bare at træne hesten i at fremvise en gangart den er avlet til at kunne.

Og jeg må indrømme at HVIS det var så forfærdeligt væmmeligt for hesten at gå sådan - så tror jeg ikke man kunne få den til det. Og det gælder også når Blue Horse Matiné går sin fantastiske passage.

Mvh

-Helle

Hjælp os med at finde Blackies far Samson fra Thyregod/Brande området! Se efterlysningen her!

** der findes 10 slags mennesker - dem der forstår binært og dem der ikke gør **

0
0
Svar på denne tråd

Tølt og pas
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 14:13

Tølt og pas er jo naturlige gangarter som man mener alle heste har mestret i "tidernes morgen" eller hvad man nu siger - islænderen går disse gangarter naturligt på folden. Og de er blevet hos islænderen fordi det er gode gangarter for folk der skal rejse langt.

Jeg ved intet om Tennessee Walking Horses men jeg synes ikke det ligner gangarter der kan bruges til noget som helst fornuftigt i arbejdsøjemed - showhestenes canter er godtnok ekstrem Flat walk synes jeg bare ligner en meget dårlig udgave af islænderens tølt dog.

Hvorvidt det skader hestene aner jeg ikke, men at det er gangarter der kan bruges til andet end show vil jeg tvivle på? Går de heste mon sådan på folden?

0
0
Svar på denne tråd

jeg...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 14:15

søgte lidt på racen, og fandt dette billed:

prøv lige at se forhovene det kan da ikke være særligt rart for hesten kan det?

du er min store kærlighed,

drømmene om dig, være ved

vennerne si´r at det aldrig vil gå

men det vil vi to ride på

0
0
Svar på denne tråd

vægte og pigtråd
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 14:19

er de grove metoder der bruges til denne hest, der sættes simpelthen tunge lod på deres ben så de lærer at løfte hovene, samt de bliver beskåret anderledes.

Smukke heste, altså dem som ikke er showheste, har set dem live i Tennessee, hvor jeg boede.

Jeanette
www.sitecenter.dk/appaloosa
Nu også med en alpequarter
Køb en hest og få bekymringer
sælg en hest og få flere bekymringer

0
0
Svar på denne tråd

under traening
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 14:21

Jeg har under foraet traening skrevet en traad om tennesee walkers, netop fordi at jeg saa dette klip hvor de fremvises, de heste der er flatshod, kan jeg ikke se noget problem i, jeg har selv ejet en traver der kunne disse gangarter ganske naturligt og det skal siges at det er ganske behagelige gangarter til tur, ryggen paa hesten bevaeger sig et minimum, men disse performance heste kan paa ingen maade sammenlignes med danske dressur heste der fremvises i piaf eller passage, foerst og fremmest fordi at vi ikke bruger aetsninger , metalkaeder, boots/specialsko eller deformering af hovene for at fremprovokere disse bevaegelser, dyrevaernsorganisationerne har jo netop kun diskvalificeret de heste der havde paasmurt aetsende substanser, aabenlyse saar fra for tunge traeningskaeder, eller indsatte spikes i bootsene, de andre heste der ikke blev diskvalificeret paa dagen havde bare ikke disse aabenlyse ting, men det er en fast bestanddel af traeningen af tennesee walkers, det er da ihvertilfaelde det jeg har kunne finde frem til paa nettet, det drejer sig om de saakaldte performancehorses.

Det er dyremishandling og ikke andet.

ann-k

0
0
Svar på denne tråd

abcdef
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 14:24
Ja sammenligne det med islænderens tölt og pas eller dressurhestens piaff og passage, det synes jeg ikke man kan. De gangarter er naturlige, en hingst som skal vise sig over for andre vil nogle gange kunne udføre noget der minder om passage, det bliver bare mere koncentreret med rytter på. En islænder viser også gerne alle sine gangarter når den er på fold. Det "soring", der bliver omtalt hvad er det??? Det fremgår ikke direkte af artiklen...

0
0
Svar på denne tråd

gakket gang
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 14:28

De må da få ondt i nakken af at gå og nikke sådan med hovedet. Jeg har svært ved at forestille mig de gør dette på fold?

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

'soring'
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 14:30

er såment bare ren og skær dyrplageri, når de piner hesten til at gå i disse gangarter, med diverse medicamenter, såsom ætsende ting og vægte til deres forben, og pigtråd.

Jeanette
www.sitecenter.dk/appaloosa
Nu også med en alpequarter
Køb en hest og få bekymringer
sælg en hest og få flere bekymringer

0
0
Svar på denne tråd

Er der nogen
Forfatter: 

af jer der har SET en Tennesee Walkng horse på folden, en dag hvor dén vil vise sig? VED i om det er noget den ikke gør naturligt?

Jeg har ikke. Men jeg er så tilpas naiv at jeg ikke tror på man kan få en hest til at gå en gangart den ikke har naturligt anlæg for.

Det er meget meget vanskeligt at få en DV til at gå tølt. Og den gør det heller ikke selv på folden. Den er nemlig avlet til andre gangarter. Disse Tennesee Walking horses er avlet til de gangarter vi ser på filmen (det ligger også i racens navn).

Og som jeg skrev allerede i første indlæg, så er det naturligvis ikke i orden med træningsmetoder og behandlinger som er mishandling.

Men for dem der IKKE bruger disse metoder, der kan jeg ikke se det er mere synd for hesten end for DV'en der skal gå passage.

Mvh

-Helle

Hjælp os med at finde Blackies far Samson fra Thyregod/Brande området! Se efterlysningen her!

** der findes 10 slags mennesker - dem der forstår binært og dem der ikke gør **

0
0
Svar på denne tråd

abcdef
Forfatter: 

ANN-K : ja så fik jeg da svar på hvad "soring" betyder...Puha, blev helt dårlig af at læse det. Hvordan i alverden kan mennesker få sig selv til at gøre sådanne ting ved et dyr, kun for deres egen fornøjelses skyld

0
0
Svar på denne tråd

Jeg spærrede..
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 14:37

..også øjenene op da jeg så de videoer. Det ser meget fremprovokeret ud og kunne godt forestille mig at der lå disse hårde træningsmetoder bag.

Forstår heller ikke konceptet bag soring.. Hvordan kan ætsning forbedre gangarterne?? Nogen der kan forklare?

"Two roads diverged in a wood, and I -
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference." - Robert Frost
0
0
Svar på denne tråd

HelleH...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 14:40

Du kan se forskellen på hvordan walkerne går med og uden gejl ved at se de videoklip, som der er linket til i nyheden.

De såkaldte "flat shod" walkers går overhovedet ikke som dem med vægte/specialsko på. Det må jo så betyde, at udstyret gør forskellen. Man må altså formode at en walker kun viser sin show-gang på folden, hvis den er udstyret med vægte, lange tæer o.s.v. Jeg har forøvrigt set et stjerne-walkerføl i fri dressur, og det gik som de "flat shod" modeller.

I øvrigt er soring ikke kun et walker-problem. FEI har måtte lave regler imod denne praksis, fordi også "almindelige" ryttere er blevet taget i at påføre hesten skader, så den kan "løfte fusserne"

Og så kan man ikke sige, at hvis hesten ikke kan lide en gangart, sport eller øvelse, kan man nok ikke få den til det. Hvis det var tilfældet, ville over halvdelen af sportsheste ikke have mavesår.

Mvh

Julie

"Enhver idiot kan skrive dansk. Og mange af dem gør det også."

Børge Weidemann, tekstforfatter

0
0
Svar på denne tråd

link...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 14:49

Her er en historie om 'soring' - med billeder, så er I advaret!

Føj, siger jeg bare...

Venlig hilsen
Randi G.

Mors hest er bedst
(Anne-Katrine, 4 år)

0
0
Svar på denne tråd

føj...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 15:18
det er ondt går de sådan fra føl af nogen der ved hvordan de går når de ikke er trænet eller noget overhoved for det håber jeg da ikke ser sådan ud det vil være for sindsygt hilsen marianne

vær god mod alle væsner..... ..... ..... ...... ...... ..... ..... ..... ..... ..... ..... ..... ......... ....... ...... ..... . ..... . ...... heeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...gasfjghaso holwejfælwejhgæwlgj
0
0
Svar på denne tråd

Walking horses
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 15:52

Synes det er nogle fanastisk smukke dyr.

En stor stor skam at de bliver mishandlet på den måde. Ville meget hellere se dem i fri dressur...

"For those who believe there is no explanation necessary and for those who disbelieve there is no explanation good enough!"

0
0
Svar på denne tråd

Gaited Horses...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 16:04
...er den amerikanske betegnelse for heste med "naturlige, arvelige specialgangarter" - og herunder hører islandshesten, Tennessee Ealker og Missouri Foxtrotter.

Den "running Walk" og "Flat Walk" I ser på videoerne af "flat shod horses" er ganske naturlig - lige så naturlig som tølt og pas er for islandshesten.

Tennessee Walkers er fremavlet da man havde stooore bomuldsplantager og brugte heste til at komme omkring på.
De har lange ben - så de ikke kværner flere bomuldsplanter end højst nødvendigt når man rider rundt gennem/ved markerne, og så har de denne "langtursgangart" hvor ryggen stort set ikke bevæger sig. Det skulle være særdeles behageligt at ride - igen, ligesom tølt jo er det på tur.

Men ligesom islandsfolket bruger vægte/vægtklokker og tunge sko for at fremme gangen, har amerikanerne fundet på det samme - bare MERE.
Dvs:
EKSTREMT tunge sko - og ekstramt lange hove, især med lange tæer.
Kæder om koderne (vægt + "irritation" der får hesten til at flagre mere med benene)
Ekstra træklodser (og andet spændende) mellem hov og sko (=ekstyra vægt, ekstra løft)
Ætsende midler der påsmøres koderne (irritation/smerte der får hesten til at flagre mere med benene)
Og Så Videre.
Det er det, der foregår i det, der kaldes "Big Lick"-kredsene - men der ER en modbevægelse i gang. Der ER stævner, hvor man starter "flat shod", dvs. med almindelig beskæring/beslag.
Det ER forbudt at anvende ætsende midler på benene - og heste kan, som man ser, diskvalificeres (i praksis FOR ALTID!!!) hvis de har ar der tyder på "soring", som altså er brug af ætsende midler - evt. SAMMEN MED kæder.
(Forestil dig lige et brandsår på skinnebenet eller håndleddet med en tung, raslende kæde om!!!)

Altså:
Gangarterne er naturlige.
Træningen er i NOGLE tilfælde ekstrem - og uetisk og til en vis grad forbudt.
I den ekstreme "gakkede gangarter" udgave er det også skadeligt - det giver en hulens masse spændinger og belastningsskader.

... 8-) - 99E - 8-)...
Feel Think Act
Play

Like A Horse

Så er vi i Jylland - nu MED hestene!
0
0
Svar på denne tråd

Tennessee walker
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 16:05

Jeg kan desvaerre ikke se videoen, men Tennessee Walker, er uden alt det gejl (stacks) en meget behagelig hest at ride.

Jeg kender et par mennesker der rider disse heste som trail heste, og de svaerger bare til deres gang i terraen.

Jeg formoder at det der er vist paa filmen er running walk, og det er faktisk ikke en tillaert gangart, men derimod en som er nedarvet, noejagtig ligesom toelt hos islaenderen.

En fuldvoksen Tennessee walker kan faktisk bevaege sig med op til 30km i timen naar den 'gaar' i runnung walk, og det skulle vaere en lige saa bloed og laekker gangart som toelt.

Til dem der kan lide western filmen "Lonesome dove", kan det naevnes at i bogen rider Jake Spoon altid paa en Tennessee walker paa grund af dens bloede gang.

Hav det hyggeligt

Frank

0
0
Svar på denne tråd

Når de ikke er trænet...
Forfatter: 
Dato:  29-08-2006 16:07
...går de omtrent som den hest, der er vist flat shod.
(Flad-skoet - i modsætning til gangartsskoet "med høje hæle")

... 8-) - 99E - 8-)...
Feel Think Act
Play

Like A Horse

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op...
Forfatter: 
Dato:  30-08-2006 22:30

Da jeg læste de første indlæg, tænkte jeg at folk vist bare var lidt hysteriske.

Så så jeg videoen. Jeg er målløs.

De heste der er naturligt skoede, ja ok de er jo 5 gængere.

Men det andet, ja det trodser da enhver beskrivelse.

Du milde kineser!

MH Conny

Følg klummen "Trænerliv" på

WESTERNPORTALEN der har 11,500 hits om dagen

Vil du vide noget om NONI Juice?

WWW.NoniUser.dk

0
0
Svar på denne tråd

Walking horse
Forfatter: 
Dato:  31-08-2006 09:34

Nu kan jeg se at der er nogen her der kender lidt til disse heste.

Så ville jeg lige spørge, om der ikke også er noget med, at man opererer deres haler, så de sidder ekstra højt? Ved ihvertfald at der er nogle af de amerikanske heste, der får opereret halen op.

Men er den dem her?

Hvis man ser på alle billederne, går de med halen helt oppe på ryggen nærmest. Det ser i hvertfald anderledes ud end de heste jeg ser til daglig...

Har altid syntes det var en lidt mærkelig, kunstig hesterace. Pga. gangen og så det med de haler der. Men må så også tilføje, at

de ser utroligt behagelige ud at være på i de første videoer, hvor det ikke er så overdrevet. Rytteren sidder jo helt bomstille.

Hilsen Maria, der undres.

0
0
Svar på denne tråd

Piaff og Passage vs. Tennessee
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 09:49

Hvis man ser en hest rende rundt ude på folden, lad os sige et par 2-3 årige der render og leger og spiller op til hinanden. De løber rundt og knejser med nakken, og passagerer og piafferer rundt om hinanden.

Jeg gad godt se om en Tennessee walking horse, render sådan rundt på folden. I piaff og passage udnytter man noget som hesten gør naturligt. Derfor kan jeg ikke som et par andre har nævnt her i tråden, at piaff og passage skulle være lige så "synd" for hesten som de gakkede gangarter. Der er også en der nævner pas og tölt - igen to ting, som er naturligt for hesten, og som bliver brugt afos mennesker - som piaff og passage.

Tennessee walking horse har jo også nogle gangarter som er helt specielle for den race - og fred være med det - det er naturligt nok (igen som pas og tølt) - men det bevægelsesmønster som de der Performance Horses viser - det kan umuligt være naturligt!

Mange Venlige hilsner

Stine Skov Bjerregård

Vis mere ridesport i TV!!!

0
0
Svar på denne tråd

Jamen, Stine...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 11:59
...ALLE er da enige om at Performance-hestene har det skidt.

Men gangen - det er "bare" en såkaldt "forbedret" udgave af deres naturlige gangarter.

Jeg synes da også at flyvepas og den klassiske, anspændte, forholdte passage man ser til mange stævner i sportsdressur er aldeles gakkede...

Mht. halerne: Jo, der har vist været tilfælde (ved ikke om det stadig sker) hvor man ganske enkelt klipper den sene over, der sørger for hesten kan sænke halen ordentligt. Så har den ikke noget valg...

... 8-) - 99E - 8-)...
Feel Think Act
Play

Like A Horse

0
0
Svar på denne tråd

enig 99E
Forfatter: 
Dato:  02-09-2006 19:27

Det var vist også noget i retning af det jeg mente - hvis det skal se godt ud, skal det være naturligt, hvad enten det er piaff, passage, tølt eller pas... eller performance horses.

Det skal være naturligt - så er hesten smukkest.

Mange Venlige hilsner

Stine Skov Bjerregård

Vis mere ridesport i TV!!!

0
0
Svar på denne tråd

menneskene er en SYG race!!!
Forfatter: 
Dato:  02-09-2006 19:53

Jeg er ret sikker så at ud over hesten ikke sys det er sjovt, at det er ret så dårligt rent helredsmessigt for hesten, jeg tror de bliver slidt ned ret hurtigt!

Hvad man ikke alt gør for at fremelske sygelig udførelse af div ting hos alle vores kæledyr!!

Vi har en hingst her der var udstationeret hos John Whitaker, for 2 år siden, ganske kort tid efter han ankom vandt de et Grand Prix sammen(spring), på 1.60, Miro gik normalt kun 140-145.. Nu hopper han 160 takket været John W´s trænings metode.. hest hopper over forhindring, mand står ved siden af forhindring, mand trykker på knap når hest er lige over forhindring, bom bliver skudt af op i maven på hesten.. for tid og evighed er der ingen og absolut ingen der skal stå tæt på den forhindring som miro skal hoppe over.. han gør det simpelthen ikke..

Det er da en syg træningsmetode..

Kram Irco Miro/Kat
Hvis du vil ha´de bedste, så køb Gustavii´s HESTE
www.gustavii.com

Mangler du et heste-job i England så kontakt mig!!

Du kan ikke have din egen hest med, og du skal være over 18

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider