|
|
| Medicinsk kastration |
|
|
Jeg har hørt om at man kan få sin hund medicinsk kastrereret - er der nogle der har erfaringer med det ? Det kunne måske give en forsmag på hvad det ændrer ved hunden inden en evt. endelig operation
Springsadel Joes Lansink velholdt sort flatseat se billede på præs.
Hesteklipper (Oster Clipmaster) et sæt nyslebne titanium skær + et sæt nyt skær sælges pris 1900,- Hilsen Betty
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Medicinsk kastration |
|
|
Alt afhængig hvad problemet er med hunden, kan medicinsk kastration godt være en løsning. Dog skal alle forsøg (træning o.lign.) på at ændre adfærd hos hunden, være prøvet inden uden resultat. Så start med at kontakte en adfærdskonsulent (men det har du måske allerede gjort) og beskriv problemet. Det kunne måske hjælpe. Næste skridt er dyrlægen. Du kan nok ikke regne med andres erfaringer, da det er meget forskelligt hvordan hundene reagerer på medicinen. Nogle gange er der god effekt, andre gange er effekten mangelfuld. Sådan er det også med mennesker, der tager medicin. Medicinens virkning opleves forskelligt. Hvis den medicinske kastration kun skal prøves fordi, du vil se hvordan hunden reagerer hvis den bliver traditionelt kastreret, så tror jeg ikke du helt kan regne med den samme effekt. Men som sagt, hvis du ikke allerede har forsøgt at ændre dens adfærd, så kontakt en adfærdskonsulent. Håber du får løst problemet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Du ved med |
|
|
sikkerhed at en rigtig kastration vil hjælpe, hvis en kemisk kastration hjælper. Hvis den kemiske kastration ikke hjælper, er der dog stadig en chance for at den rigtige kastration gør det. Jeg er varm fortaler for den kemiske kastration og har kun rigtigt positive erfaringer med det. Hos de hunde jeg har set det anvendt har det været brugt i ½-1½ år indtil hunden var faldet til ro og havde fået noget fornuftig lærdom ind i hovedet på trods af pubertet osv og hunden har været supergod bagefter.
Sort/brun shetter (u.pap) hoppeplag på 2 år sælges til absolut godt hjem. Malinoishvalpe (DKK) født d. 19. juli. Se www.malinoise.dk
Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise.. |
| Forfatter:  |
Nuno |
| Dato:  |
24-08-2006 15:42 |
|
Forstår godt hvad du mener, men jeg kan ikke se nogen som helst grund til at bruge medicinsk kastration, hvis man er sikker på at man ikke ønsker at bruge den til avl. Så vil en almindelig kastration være det absolut mest "humane" for hunden. -Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det vi er |
|
|
Bange for er at kastrere den og det ingen effekt har - den er simpelt hen ridegal så snart vi får fremmede på besøg. Vi har dog hørt om at de ofte tager en del på så det ville være synd hvis det ingen virkning har på hormonerne  Adfærdsterapeut har ikke været inde i billedet hvad koster en terapeut eller en medicinsk kastration Der skal ikke avles med hunden Lige et billede af vilddyret som iøvrigt er 5 år 
Hesteklipper (Oster Clipmaster) et sæt nyslebne titanium skær + et sæt nyt skær sælges pris 1900,- Hilsen Betty
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dorte... |
|
|
Jeg forstår også godt hvad du mener, men nu er det sådan at jeg har set flere eksempler på at en kastration ikke "ender godt" fordi hunden inden kastrationen udviser en uønsket reaktion som følge af usikkerhed (og altså dt modsatte af dominans) og det kan blive forværret af at hunden bliver kastreret (= mister det sidste, der holder dens (mands)mod oppe. Det er sjældent, men jeg har set det et par gange. Derfor synes jeg at kemisk kastration er en glimrende mulighed for at vurdere hvordan det formodentligt vil virke med en rigtig kastration og jeg kan slet ikke se at en kemisk kastration er in-humant i forhold til en rigtig kastration. Som jeg skrev skal hunden ofte kun have det i 1-1½ år; nogen gange kortere tid, da næsten alle problemer med hanhunde kommer i deres pubertet.
Sort/brun shetter (u.pap) hoppeplag på 2 år sælges til absolut godt hjem. Malinoishvalpe (DKK) født d. 19. juli. Se www.malinoise.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise E |
merhaba |
24-08-2006 17:12 |
|
Nu bliver jeg da lige nysgerrig. Vi har nemlig en stor hanhund på 9 mdr, som vi er i tvivl om, om vi skal kastrere. Du nævner nemlig præcis det her med effekten på hans psyke. Han har ikke haft et godt hvalpeliv, og selv om meget er blevet bedre, så kan han stadigvæk nemt blive nervøs over for mennesker, der virker dominerende i deres kropssprog, samt nye situationer. Til gengæld er det ind imellem ret enerverende med en fertil hanhund i sådan et boligområde som vores, hvor der er rigtig mange hunde, herunder tæver! Så måske kunne en kemisk kastration være en idé? Hvordan foregår det egentlig og hvad koster det?
The tragedy of life is not that it ends so soon, but that we wait so long to begin it. - W.M Lewis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Merhaba |
|
|
Jeg kan simpelthen ikke huske hvor tit de skal have sprøjten, men det er vist lidt ligesom når man giver en tæve p-sprøjte (og det er samme medicin). Jeg mener den skal have to gange med 3 mdr. mellemrum og så den næste efter 5 mdr, men jeg kan meget vel huske forkert. Jeg har aldrig selv haft problemer med en hanhund og fået det gjort; kender det kun gennem venner og bekendte og gennem klinikken, hvor jeg arbejde. En kemisk kastration vil formodentligt også hjælpe på hundens evne til at parre. Nogle kan/vil slet ikke parre når de får sprøjten, andre kan godt og har stadig en del drifter. Jeg synes absolut det er et forsøg værd netop fordi det ikke er endegyldigt, men det skal selvfølgelig kombineres med fornuftig adfærdstræning, dvs det er ikke en sovepude, men bør regnes for en ok smutvej til en harmonisk og velafbalanceret hund når man ikke mener man kan komme videre. Hvis sprøjten har den ønskede effekt og hunden ikke skal bruges til avl, så synes jeg absolut at I skal vælge at kasterere ham rigtigt. Det er billigere i længden og du slipper for risikoen for testikelkræft osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har prøvet det... |
|
|
... af stort set samme grund som Louise E nævner. Vores første hund var en voksen hanhund. Han havde ikke levet et godt liv (havde bl.a. gået på landevejen fra Holland og hertil) og var en ret ulykkelig lille vaps, da vi fik ham. Vores problem var, at han gik sin vej, hver gang naboens hunhund sad i vindsiden  Vi ville egentlig have haft ham kastreret, men dyrlægen frarådede det. Han mente at det kunne have en fatal virkning på hundens psyke. Derfor valgte vi en kemisk kastration, som virkede i forårsmånederne. Det var en fortrinlig løsning for os, som vi i øvrigt gentog om efteråret, da den var "gal" igen. Næste år var hunden en helt anden hund - og han blev hjemme i mange år  Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tager de på |
|
|
Af at blive kastreret eller er det bare en skrøne ? Kan en adfærdsterapeut hjælpe med adfærden, hunden er fuldstændig ridegal hele året, men kun over for fremmede. Det er så slemt at den simpelt hen kaster op fordi den bliver så overskruet. Vi lukker ofte hunden i et rum for sig når vi har gæster, både af hensyn til dem - men også for dens skyld Ellers er den en dejlig aktiv hund med et rimeligt godt ego - hører rimeligt efter og er en dejlig legesyg godmodig hund - den er dog ikke så meget for børn - den knurrer af dem men bider ikke, det virker som om den ikke stoler på dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridegal? |
ann-k |
25-08-2006 08:03 |
|
mener du at den hopper paa folk og "goer" det paa deres ben etc.? altsaa at den bestiger mennesker som hvis den ville parre dem? hvis det er det den goer, saa udviser den jo dominans over for disse mennesker, det er ikke fordi den tror den er ved at lave hvalpe, det er en handling hoejere-rangerende hunde goer overfor hunde der er lavere paa rangstigen, han kender simpelthen ikke sin plads og tror at han skal bestemme, ville det ikke vaere nemmere en gang for alle at saette den ordenligt paa plads, en hund der ikke ville finde sig i saadan en behandling ville bide og ruske ham, proev du at goere det samme ikke bide, det er saa ulaekkert med haar i munden, men at ruske ham godt og eftertrykkeligt i nakkehuden naar han udviser den uoenskede adfaerd, gerne helt ind til han viser underkastelse, det lyder maaske lidt groft, men hellere end rusketur end en operation! Ann-K
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sprøjter |
pjemm |
25-08-2006 08:21 |
|
Vi kunne se en forandring på vores ved sprøjten - til gengæld varede den kun en måned. Men han var fuldstændig overhormonel, det lyder mere som om jeres er stresset og skal genopdrages når det gælder besøgende. Det er ikke sikkert det hjælper på det. Vores har taget på efter den rigtige kastration - men det er nok mest fordi han er blevet mindre stresset i sit hovede, han er ikke blevet doven som sådan, stadig glad og frisk, men har mere overskud i sit hovede til at slappe af i visse situationer. Fx. er jeg også begyndt at måtte klippe kløer på ham, før sled han dem selv helt ind til roden fordi han ikke kunne holde sig i ro. Samtidig døjer begge hunde lidt med bentøjet, dvs. vi har skruet ned for motionen i forhold til før. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ann K... |
|
|
Han bestiger dem ja - men ikke os - helst børn og fremmede - det er nok svært at få en 6 årig til at ruske ham - jeg tror faktisk han ville bide da han i forvejen ikke er glad for/utryg ved børn Det hjælper vel ikke hvis vi gør det ??? han er udemærket klar over at vi ikke ønsker hans adfærd sådan over for andre mennesker - han ser faktisk ret udspekuleret ud når han lusker rundt og venter på at vi vender ryggen til. 
Hilsen Betty Kærlighed er en momentan form for sindsyge citat : Garfield
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|