Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Om låneheste.. fordele og ulember?
Forfatter: 
Dato:  14-08-2006 16:52

Ja jeg har jo haft min travhest gry i snart to år og jeg elsker hende rigtig højt, men er ved at være lidt træt af at ride travhest da jeg ved at hun bare ikk har talent til dressur og i spring trækker hun meget i bidet og er meget svær at holde tilbage.. jeg går og drømmer om en lille fin grå skimmel

hvor dens bevægelser er lette og takfaste..


Jeg har så snakket med mine forældre om det og vi kan ikk sælge gry på nogen måde.. men jeg nyder jo os at ride hende nogen gange, men savner bare en stævne hest..

Da pengene ikk er der, har vi overvejet en lånehest.. et år eller mere.. da jeg så kan se om jeg virkelig vil starte stævner osv..


Men er det dumt..? altså jeg har jo gry.. trænger bar til en udfordring


Lånehest søges:
Krav.
Gråskimmel, Spring og dressur talent, Trafiksikker, Max. 170. , på Sjælland eller lolland/falster,
0
0
Svar på denne tråd
 
 plus/minus
Forfatter: 
Dato:  14-08-2006 17:05

Fordelene for dig som evt låner er at du ikke skal have pengene op af lommen til at investere i en ny hest.

Du kan i visse tilfælde få stillet en hest til rådighed,som kan mere end din egen .

Hvis det ikke fungerer imellem din låne hest og dig kan du ( alt efter kontrakten)sende hesten tilbage uden at skulle bekymre dig om først at skulle sælge den .


Ulemperne er nok at :

Det er ikke din hest,du bestemmer ikke alt selv,du har visse ting (ifølge kontrakten at du SKAL overholde.

Hesten skal oftest tilbage til ejeren igen.


Mvh Graven

Welsh cob hingst 1½ år sælges.Han har fuldafstamning.Sortbrun med 4 sokker og blis.


0
0
Svar på denne tråd
 
 hejsa...
Forfatter: 
Dato:  14-08-2006 18:09

Ja hvis du har redet din hest Gry, i 2 år eller mere, burde du helt klart kunne vide om det den har kapaciteten.


Som Graven er inde på med plus og minus, inspireret stiller jeg det ligeledes op:


Minus:


Det er ikke din hest, men du betale ALLE udgifter...dvs. det ville være en god idé, selvom det "kun" er en lånehest, at lave en handelsundersøgelse. Så den ikke lider af et eller andet, som kan blive en bitter og dyr affære.


Selvom du kan få forkøbsret, så er det ikke altid sikkert at ejer vil sælge...så på et tidspunkt vil der evt. komme et farvel.


Alt efter kontrakt, så i sidste ende bestemmer ejeren stadig.


---


Jeg tror ikke på der er noget gigantisk plus ved at have en låne hest. Anden selvfølgelig hyggen med dyret og de penge man "spare" i indkøbet af en ligende hest.


Jeg tror når man først har underskrevt kontrakten. Så hænger man på hesten i X antal år. Medmindre det er stutteri, eller en uerfaren ejer der mangler mere erfaring til sin unghest. Så er der somregel en økonomisk grund til man udlåner sin hest, så har man heller ikke råd til at tage den tilbage før tid.


Jeg vil give Graven ret i at det er alt efter kontrakten, men tror der er de færreste, som vil lave "hullet" i sådan en kontrakt.




Mvh Heidi ~{leder nu efter part i kolding fra 01/09/06...se annoncen her }~

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er jo...
Forfatter: 
Dato:  14-08-2006 18:22

... som de andre siger både fordele og ulemper ved det. Det er desuden ikke helt nemt at finde en ridehest til låns, her er det udlåners marked. Hvis jeg var dig ville jeg fjerne kravet til farve, for du er heldig hvis bare du finder en dejlig lånehest og en ejer du kan med, om den så er rød eller gråskimmel er vel underordnet?




Vh Tine :-)



Hestens Urtehave


Go Go sælges eller udlånes


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er selv udlåner
Forfatter: 
Dato:  14-08-2006 19:16

..og jeg har også selv prøvet at være låner.


Jeg vil understrege at det ikke er pga manglende økonomi at jeg har udlånt min, og heller ikke pga mine egne manglende ridemæssige ressourcer, måske jeg ikke lige kan starte en MA, men jeg har siden jeg var 12 fået intensiv dressurtræning 3 gange om ugen indtil for 2 år siden.. Men ok som skrevet tidligere i tråden kan det godt være situationen for andre der vælger at låne hest ud.

Så blev den ged vist barberet...


De fordele jeg så da jeg valgte at låne en hest:

- Forkøbsret. Jeg kunne få en rigtig rigtig god hoppe med superafstamning for en fastlagt pris, dvs jeg red ikke en hest op så ejeren kunne tjene på den. Hvis den skulle sælges til andre end mig havde hun kunnet sælge den for ca 10.000 - 15.000 mere.


- Jeg kunne til hver en tid sende den tilbage, jeg havde 2 mdr, og det er fint efterson hvis der nu sker noget i ens liv eller andet så kan man komme ud af det uden at tabe noget.


- Jeg kunne hygge mig med en "ny" hest et år, og så prøve noget nyt.


OK desværre gik det ikke som jeg ville, havde ellers håbet jeg kunne få en billig hest ved ride den op efter en skade. Been there, done that..og jeg vil gerne prøve det igen.


De fordele jeg har som udlåner:

- Jeg havde en god grund til at undvære min hest 1 år, og jeg ville ikke sælge den da jeg har planlagt en masse i fremtiden når hun kommer hjem til mig igen. Så jeg er stadig hestejer, jeg har bare ikke min hest lige nu, hverken tidsmæssigt, økonomisk, pladsmæssigt.


- Jeg er dressurrytter, heldigvis springer låneren også rigtig godt, så min hest får nogle oplevelser og erfaringer jeg ikke selv kan give den.


___...___


Og så kan man jo være heldig at samarbejdet er godt. Vores er godt, jeg havde aldrig før mødt låneren, men allerede nu har jeg været med dem til 1 stævne, snakker tit med hende, og hun var ikke så glad for min sadel, og det var da helt ok med mig, så vi har aftalt at hun finder en sadel der passer hende og hesten (vigtigst af alt) så bytter hun min sadel for en ny + lægger penge ( vi har snakket Isabell Werth og er enige), så lægger hun pengene ud og til 1 maj hvor jeg henter Welina igen får hun de resterende penge for sadlen. Fair? Synes jeg.




Du er din egen lykkes smed, og hvis du vil noget med dit liv, er du nødt til at kæmpe for det selv!



0
0
Svar på denne tråd
 
 men det der krav med farve..
Forfatter: 
Dato:  14-08-2006 19:19

En skimmel er vel ligeså god som en fuks?? Tja selvfølgelig stiller jeg da selv krav til mine heste, men det er bygningsmæssigt..


Hmm tænk hvis vi mennesker blev valgt fra pga vores hårfarve


- Tja så håber jeg da stadig min kæreste ville have mig selvom jeg er ægte rødhåret




Du er din egen lykkes smed, og hvis du vil noget med dit liv, er du nødt til at kæmpe for det selv!



0
0
Svar på denne tråd
 
 lånehest
Forfatter: 
Dato:  14-08-2006 21:52

ja som alle andre siger er der + og -..


jeg ville aldrig få en lånehest uden en ordenlig kontrakt. kontrakten skulle ikk kunne misforståes.. Da jeg desværre har haft en dårlig oplevelse med en låne heste det var ikk mig men en god veninde der lånte den i 6 år men kun havde den i 1 år da der kom en misforståelse i vejen..


ja det er jo så et minus du vil jo ikk kunne sige om ejeren af hesten ville mistænke dig for noget også tage hesten tilbage.. jeg siger ikk alle udlånere er sådan langt fra, men er bare min erfaring så vil nok altid se lidt skeptiskt på det ...


plusserne er jo at duuh ikk behøver at købe hesten og alt det der men tjek lige om hesten er helt iorden da ejeren jo kan sige at duuh har fårsaget en skade på hesten...( undskyld at indlægget er lidt surt. da det jo som sagt langt fra er alle udlånere der er sådan men bare min og min venindes oplevelse)


men pøj pøj med din beslutning .. og hvis duuh vælger det fra eller til skal det nok gå fint nok..





M.V.H

Nadia nu med part på min mille pieeh...

Men elskaar stadig dejlige og meget lille kempes og nicolai...

vejen der ikk starter i hjertet ender blindt♥




0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider