er, vi har selv en hostehest i stalden og det har været rigtig slemt her i sommer, så jeg kan da fortælle hvad vi har gjort og gør lige nu.
Han er 16 år har indtil for 4 uger siden gået mb springklasser til træning og lidt i starter.
han har haft døjet med støv i hø/halm i de sidste 3 år, vi har derfor sat ham i udeboks med spåner og wrap. Han har fået almindeligt foder, tilsat brogårdens breath free.
Denne sommer har været ualmindelig slem for allergihestene, pga af den tørre støvede sommer samt rigtig meget polen i luften, for 4 uger siden blev han rigtig slem inden for 2 døgn, man kunne simpelthen se hvordan han skulle presse luften ud igen, og vejrtrækningen blev kort og stødvis, samtidig mistede han foderappetitten og spiste kun sin wrap, dvs ingen af de urter vi tilsatte hans foder.
Trods meget små portioner foder, og derved nogen urteindtagelse blev han ikke bedre, ridningen blev stoppet med det samme vi opdagede denne forværring og er ikke i gang endnu.
Dyrlægen kom så ud på 10 dagen og lyttede, og gav os behandlingsmæssigt 3 muligheder, en pasta som jeg ikke kan huske hvad indeholdt, pulver med cortison(tror jeg det var) som hun ikke ville anbefale fordi de erfaringsmæssig på de små ponyer kunne behandle for forfangenhed kort efter, og tilsidst den mulighed vi valgte og fik anbefalet, nemlig astmamaske.
Han får 3 forskellige typer medicin, først ventoline som udvider bronkierne, så skal han stå 15 min, dernæst berodaul og til sidst aerobec, aerobecen trapper man grdvist ned igennem behandlingforløbet som i første omgang strækker sig over 4 uger.
Efter 14 dage var dyrlægen her igen (sidste mandag) og der var en KLAR forbedring af hans lunger, de larmede stort set ikke mere og den rallende lyd var også væk, fordi han havde hostet slim op ved maskebehandlingen har han så yderligere fået sputolysin til at tage de sidste slim i lungerne og det har også hjulpet, igen med rallen de første 4 dage, men nu er der ingen rallen og vi må trække han i skridt i 20 om dagen på nuværende tidspunkt om få dage må det gøres med rytter på ryggen igen, men igen kun skridt.
Vi har så selv tilsat hans fodder en sirup fra nettex, som forhandles af vores rideudstyr, men også af vores dyrlæge, de er bare dyrere, mener den hedder clear and fresh.
Dyrlægen kommer så igen på mandag og så håber jeg vi kan optrappe genoptræningen, vores dyrlæge mener der er gode chanser for total helbredelse.
Om dette er noget du kan bruge ved jeg jo ikke, men er det ikke forsøgt kan du jo spørge din dyrlæge. Vores dyrlæge anbefalde denne behandling, netop for at få medicinene direkte ned hvor den skal virke uden den belaster lever, mave og nyre, behandlingen i sig selv har kostet omkring 1200 kr i mecidin, men er for os alle pengene værd.
Ponyen må dog ikke startes til stævner mens han er i behandling, så så længe han har behovet, går der yderligere 14 dage, men det er uden betydning for os, min datter har gudskelov andet at ride på og det vigtigste er han bliver rask.
Netop ved ikke at ride ham, har vi forhåbenlig undgået at lave permanente skader på hans lunger, og derfor motioneres han kun i samråd med dyrlæge, kunsten er at belaste lungerne, så ponyen igen begynder at trække vejret længere ned i lungerne, men ikke så meget lungerne tager skade.
Er behandlingen noget din dyrlæge ikke kender til, (fik at vide det er sidste nye fra USA at sammensætte dette blandingforhold) er jeg sikker på vores er behjælpelig, vi har Laugøgruppen og det er Louise som har behandlet ham, deres nr er 70 20 40 18.
Skriv bare hvis du vil vide mere, jeg har i øvrigt valgt ikke at få testet hvor hvad han har reageret på, da jeg hverken kan fælde naboernes birketræer eller hive samtlig bynkeplanter i nabolaget op, osv, dyrlægen har i øvrigt også sagt, det ikke er sikkert han nogen sinde vil reagerer sådan igen.
god bedring