Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

"Sommerkrudt"
Forfatter: 
Dato:  12-08-2006 12:07
Hjemvendt efter en dejlig ferie kørte jeg som det første i stalden for at se til mine dejlige drenge. Alt var heldigvis i den skønneste orden og de har tydeligvis hygget sig med lidt ferie. Men... så skulle jeg selvfølgelig ud på en ridetur og efter 500 m. måtte jeg ned og mærke sandet!! Heldigvis var det blødt, og jeg landede på den bedst polstrede del af kroppen :-)

Så spørgsmålet er: Hvad gør I for at få hestenes "sommerkrudt" frigjort FØR I sætter jer i sadlen?

Jeg bør nok tilføje, at den søde hest er på fold i adskillige timer både morgen og aften (pga. varmen her i ørkenen, står han i A/C i de varme timer midt på dagen). I de tre uger, hvor han ikke er blevet redet, har han været på gåtur i grimen hver dag. Det lille fald i går blev udløst af en hel række buk... vi kom skridtende for lange tøjler og drejde om hjørnet til et stort åbent areal, da pru-hesten ikke længere kunne holde alle fire ben i nærheden af jorden. Han hvinede og vrinskede, slog med hovedet, og satte af sted i en hel serie af gevaldige buk. Bortset fra mine pylrede tanker om, hvad der kunne være sket med både ham og mig selv, var det selvfølgelig dejligt at mærke hans glæde over at komme ud. Men... jeg er altså ikke verdens modigste menneske og vil helst undgå en gentagelse :-) Hvordan mon jeg bedst gør det?
0
0
Svar på denne tråd

Det nemmeste
Forfatter: 
Dato:  12-08-2006 13:12
er, hvis du har en ridebane tæt på, hvor du kan arbejde lidt med ham, inden I rider ud på tur. Om ikke andet så bare på en fold. Så burde han gerne blive lidt træt mellem ørerne og så kan I forhåbentlig få en fredelig tur bagefter.

Med venlig hilsen

Sanne

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-08-2006 13:18
Tak Sanne - ja, i går holdt vi os også på banen efter faldet. Men for at passe godt på hesten, ville jeg egentlig kun skridte her i den første uge, og så er det altså svært at gøre ham "træt mellem ørerne", som du så rigtigt kalder det :-)

Men måske er jeg "overpylret" - han lod i hvert fald ikke til at have problemer med at bevæge sig i går, den bisse! Og det kan da godt være at en smule trav på banen er langt mere hensigtsmæssigt en en masse store buk. På folden får han jo også daglig motion, så han kan næppe være helt ude af form selv om han har haft tre ugers "ride-fri", eller hvad?
0
0
Svar på denne tråd

Måske lidt
Forfatter: 
Dato:  12-08-2006 13:23

ude af form til at ride tur, måske.. hihi.

Nej, men du kan da prøve, om det virker at få lidt samling på ham...

Håber det bedste, så du ikke får en lufttur igen...

Med venlig hilsen

Sanne

0
0
Svar på denne tråd

humøret fejler da ikke noget
Forfatter: 
Dato:  12-08-2006 17:29

Prøv at tage ham lidt ud i en longe først. En anden løsning kan være at have ham lidt løs i en indhegning, men nogle heste hidser sig mere op af det.

Ellers kan jeg anbefale at ride ud i selskabe med en anden (rolig) hest, trave godt derud af og læg tøjlerne "dobbelt", så du holder i en slags "løkke", så kan hesten ikke så nemt trække hovedet ned.

Hilsen Dixonfan

0
0
Svar på denne tråd

dhfjkadfk
Forfatter: 
Dato:  12-08-2006 18:53

Lad ham løbe! På folden eller lign. i et par timer inden og lad ham så bare krudte af.. Men det er nok en god ide at finde en måde så han umuligt får hovedet mellem benene imens :)

Læn dig let forover og nyd det så - glem alle bekymringer, sk*de svært ja, men lykkes det er det den FEDESTE rideoplevelse man kan få!

(Det er lykkes for mig (jeg har også fået et par jordturer på den konto..)

Lad ham løbe til han ikke gider mere. Skridt så, men hør efter hvad tempo han siger i skal bruge.

Husk at det er dig som vender, men helst ikke før der ikke er mere førstegangsgalop i ham.

De nyder det!

Bare man lader dem gå i det tempo de ønsker så har jeg aldrig oplevet skader (har lært det af en travtræner, han brugte denne måde som afveksling for hesten og nøj hvor de nød det!)

Er han i nogenlunde form vil det ikke undre mig om han tager 100 m eller mere i første hug :) Så er du forberedt!

Hilsen Anna (som glæder sig til sådan en tur på Flippen :D)

Anna og Flicka - Et broget makkerpar !

Selv uden rytter vil en hest

altid være en hest.

Men en rytter uden en hest

vil altid kun være et menneske.

Stanislaw Jerzy Lec

0
0
Svar på denne tråd

sommerkrudt
Forfatter: 
Dato:  12-08-2006 19:17
Send mig en spand fuld, vi kunne godt bruge lidt mere lige nu...

Bimsemor

Mor til Maja og sponsor til Abstrakt Firfod

Besøg vores hjemmeside

www.123hjemmeside.dk/mabepe

Nu med sommerhusudlej. hvor du kan ta hesten med

0
0
Svar på denne tråd

I dag gik det lidt bedre!
Forfatter: 
Dato:  12-08-2006 19:41
Tak for jeres mange forslag. I dag gik det heldigvis lidt bedre. Før rideturen lukkede jeg vidunderet ind i en fold, der ligger lige ved siden af en "ungheste-fold" og, inspireret af de legesyge plage, blev lidt af krudtet brandt af. Derefter tog jeg ham ind og lod blodcirkulationen dale lidt igen og sadlede efterfølgende op. Så skridtede vi et kvarters tid på bane og lidt rundt omkring staldene, og efterfølgende blev vi "baby-sittet" af en anden rytter og meget rolig hest, som skulle på en skridttur i terrænet.

Selv om der blev kigget MEGET på en græsslåmaskine, nogle vandkanoner, et par ørkenhunde, div. fugle, hegnet omkring en væddeløbsbane, div. plastikposer og andre gode ting efterladt af "natursvin", osv. osv. så gik det faktisk rigtig godt. Men det er helt utroligt så meget energi, der er sparet op i den ellers temmelig dovne herre! Så "Bimsemor", du må rigtig gerne få en stor portion ;-)

Det er første gang han har holdt ferie siden jeg fik ham i begyndelsen af april, så det er jo en helt ny side af ham, jeg her lærer at kende. Selv i stalden er han en anden. Kan ikke rigtig stå stille og har ligesom ikke tålmodighed til at blive nusset - og det ville han ellers gerne i tiiimevis. Men mon ikke vi finder et fornuftigt leje igen!?

Tak i hvert fald for jeres respons. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider