|
|
| hundehvalp alene hjemme... Hjælp! |
| Forfatter:  |
Yiip |
| Dato:  |
10-08-2006 10:37 |
|
min hvalp på 9 uger er begyndt på alene hjemmetræning men jeg synes ikke det går super godt... sådan er jeg gået frem: når hun lades alene er hun er i vores éntre hvor hun i forvejen opholder sig meget, hun har sin kurv, madskåle, legetøj, aviser til at tisse på (et led i renlighedstræningen som faktisk går rigtig fint) og radioen spiller som den plejer... jeg går uden at lave den store afskeds cermoni, og er først tilbage når jeg kan hører at hun er faldet til ro... når jeg kommer tilbage så ynker jeg ikke og giver hende først opmærksomhed efter 5 min. MEN synes stadig hun er meget pyllet når jeg er væk og når jeg kommer tilbage følger hun efter mig hele tiden som om hun er bange for at jeg forsvinder igen... nogen der har nogle ideer til hvad jeg kan gøre for at gøre det nemmere for hende at være alene... mit mål ville være hvis hun bare gik hen og sov når hun lades alene...
Alt over 165 er ikke en hest, men en Giraf  Odense; Undervisning tilbydes...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Din hvalp er en |
Illum |
10-08-2006 10:47 |
|
BABY og du har taget hende fra ALT som hun kender og så kan du da ikke forlange at hun bare acceptere dig som en hun kan stole på og hun kan jo ikke forstå noget af det du siger.. Du har ændret hendes liv totalt taget hende fra kuldsøskene og tæven. Naturligvis er hun bange for at blive forladt, hun aner jo ikke at du kommer tilbage, de andre kom jo ikke tilbage. Det tager tid før hun falder til og kender rutinen. Husk det, den bliver IKKE en voksen selvsikker hund på hverken en 14 dage eller en mdr. Fortæt som du gør, lad måske radioen spille lige så stille. Det tager tid og hun aner som sgt intet. Ja jeg er vildt stor modstande af at hunde lades alene i mange timer hver dag, men det er nu alligvel mine bedste råd. Hvad folk så skal gøre som arbejder, jamen de skal slet ikke have hund...
Illum Nogle mennesker er ganske enkelt ikke et svar værdig,og hvor det ene mennesker virker sofistikeret på nettet,fremstår andre bare patetiske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| illum... |
Yiip |
10-08-2006 11:03 |
|
ja nu kommer min lille hund kun til at være alene i max 4 timer om dagen hvilket faktisk er meget LIDT i forhold til hvad andre hunde er.. og ja, ved godt det er en baby og at hun er blevet taget væk fra alt det kendte men hun kan lige så godt lærer det fra starten... og nu er det jo også kun meget kort tid ad gangen vi træner...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen de lære altså |
Illum |
10-08-2006 11:08 |
|
Ikke så hurtigt, det er du nød til at forstå. Og kan du ikke forstå det, så har jeg bare ondt af den lille hvalp. Den skal nok lære, men fat dog at den er lille bitte og har INTET lært om hvad det er du vil have den til, det tager til og tillid. Den har ikke tillid til dig, du er bare den der er og så affinder den sig med det.. Og bare fordi andre lader deres hunde endnu mere alene hjemme, betyder det ikke at det du gør er, hurra noget jeg er enig i .
Illum Nogle mennesker er ganske enkelt ikke et svar værdig,og hvor det ene mennesker virker sofistikeret på nettet,fremstår andre bare patetiske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror |
HHansen |
10-08-2006 11:09 |
|
du bare skal fortsætte som du gør.  Ikke gøre et stort nummer ud af at du har været væk, men alligevel lade hunden hilse dig velkommen hjem, og giv den tid og opmærksomhed når du er der (og det gør du jo nok også, hvem kan lade være når man har en hund ) Efterhånden når hvalpen bliver ældre får den lært at du kommer hjem igen. Til Illums kommentar om hvem der skal holde hund og hvem der ikke skal - tja... læs denne artikel og overvej om ikke du er lige en anelse for hysterisk nu: www.jp.dk/nyviden/arti...d=3879356/ Hunde tager ikke skade af at være alene, når de er vænnet til det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hundehvalp |
tobkat |
10-08-2006 11:14 |
|
vi har også fået en hundehvalp, som nu er 16 uger...Vi ligger et stk tøj ( bluse ) min mand har gået med som han aflivel ikke bruger mere, men den har duften efter min mand så vi har ikke problemer med at han ikke kan være alene hjemme eller piver om natten...Men han æder mine sko samt lad jeg altid vores radio spille når vi tager afsted...Vi arbejder hjemme begge to men vi kan ikke altid have hunden med os så den kan godt være alene nogle time...samt er vi ude om aften til fest osv er den også alene hjemme og det har den klaret fint...
RIGTIG KVINDER RIDER FRIESER HVER DAG!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja de dejlige dyr |
|
|
Det er meget vigtigt at du giver hunden noget at tage sig til, nu ved jeg ikkeom du har en stor have og en have dør, ellers sæt en hunde lem i døren så hun selv kan gå ud, vi gør det at når vi kører siger vi til hende PAS GODT PÅ HUSET, så har hun noget at lave hele dagen, jeg er først begyndt og kører fra hende nu og hun er 14 uger, hunde hvalpe har meget brug for at nusse nu de er jo som små børn, det kommer det med at hun går hen og bare sover, men lige nu når hun kun er 9 uger er det alt for tidligt efter min mening at hun er alene. Med Venlig Hilsen Christina/ lady. Hjælp min kat er væk, kik venligst på min præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| illum... |
Yiip |
10-08-2006 11:35 |
|
din (ubegrundet)kretik preller totalt af på mig... for det første så kender du mig ikke og ved ikke hvordan jeg er ved mine dyr... kan fortælle at jeg er blevet godkendt til hvalpekøb af en kennel under dansk kennel klub, og at jeg faktisk har sat mig ret meget ind i hvad det kræver samt sørget for at jeg har valgt den rigtige race som passer til mest til mig og min hverdag... og nej, hun forstår ikke så meget her i starten, men lige derfor er det også vigtigt at hun allerede nu lærer at det ikke er "farligt" at være alene (læs en hvalpe trænings bog og du vil se at de anbefaler alene hjemme træning fra starten af) vi øver kun ca. 5 - 10 min ad gangen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vores lille vuf |
|
|
Min vuf er så omtrent 4mdr nu, og 1½ uge... han har fra start af været helt kold overfor om vi var hjemme eller ej, han ville m eget hellere lege, med eller uden os, og når han så var færdig med at lege så sov han bare... Vi havde det såså smart at have åbent loft med en slagt kip, eller hva det hedder ,hvor vi gik op af en trappe til computerenj og kunne så se ned i stuen uden han anede vi var der, han peb max et lille piv, bare sårn for at kalde, og når vi så ikke svarede gav han sig til at lege videre og så sove bagefter, og indtil vi gik ned igen... han var glad for at se os, men ikke helt ekstatisk, vi snakkede bare almindeligt med ham somom vi hele tiden havde været sammen. Han har så også altis sovet i sin kurv uden at pibe det mindste, fra han var 9 uger lå han i sin kurv ved siden af senge, og hvis han var lidt ked, kunne jeg nå ham med min hånd... de sidste par uger er han begyndt at gå ned i stuen eller et andet sted hen at sove (synes nok vi snorker for meget) eller står op og leger lidt hvorefter han så putter sig selv igen... om aftenen, mellem 21 og 22 går han selv ind i seng (pude ved siden af kurven) og sover trygt til kl 9-10 stykker næste morgen hvor han bare gerne vil ud i haven og lege, med eller uden os... Vi har ingen problemer haft med vores lille victor, men han er vidst også lidt for moden af sin alder.. (mener dyrlægen også, både af temperament og opførsel) bare ikke i størrelse. Men vores hvalp har lært os at han sagtens kan passe sig selv... så ku vi lære det... tror ikke de er så pivede som du udgiver sig for... Din metode er sikkert helt helt fin, bare husk på at hunden er ligeglad med om du er væj i 5min eller 10timer, den kan ikke mærke forskel... hunde har ingen tidsfornemmelse...
Mangler hjælper til hygge, ridning og lign.... mellem 12 og 30år... skriv i gæstebogen eller send et "brev hvis det skulle være noget og hør mere (mere på min præs.) Masser af erfaring
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen kritik |
Illum |
10-08-2006 12:10 |
|
Men den måde du skrev på var som jeg læste det " Altså nu har den været her en uge og den fatter ikke at vi kommer igen, den er for pivet pyllrene " det er som jeg læser det. Læs en hvalpetræningsbog ikke nødvendigt søde. Og fint for dig at du blev godkendt af en kennel i DKK !!! Jeg er kennel ejer i DKK og hos mig gik du ikke igennem. Og min begrundelse blev kun bestyrket af det du har skervet i denne tråd. Og nej ingen kritik, bare min beslutning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke godkendt... |
Yiip |
10-08-2006 12:40 |
|
illum du skal ikke tale ned til mig, SØDE! Og nej kan godt være jeg ikke ville blive godkendt hos dig, men eftersom køb af hvalp er en tillidssag så ville jeg nok heller aldrig vælge dig som kennel ejer... og nej, kan godt være jeg intet har at have det i, men det har du heller ikke om mig... Du kender mig ikke, ligesom jeg heller ikke kender dig! alt skrevet kan misforstås!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og lige én ting til... |
Yiip |
10-08-2006 12:49 |
|
jeg giver jo ikke 10.000 for en hund for så at kunne være ond ved den vel... altså helt ærligt, synes det er utroligt at man ikke kan lave et indlæg uden at få at vide at man er en dårlig hundeejer fordig man prøver at lærer sin hvalp at tackle det at være alene hjemme... jeg har virkelig sat mig ind i det, taget DKK hvalpekursus og læst 100 bøger også beskyldes man nærmest for at være dyreplager...!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alene hjemme |
Julie A |
10-08-2006 12:54 |
|
Hej Yiip  En måde kan være at starte helt fra bunden af. Den er lidt langtrukken, men det er fordi at det er basis indlæringen. Man er også ved at blive bims engang imellem, men sådan er det jo bare. Den går ud på at du i starten går ud af døren og ind igen i samme sekund. (Imens har du givet den noget at beskæftige sig med). Det bliver du ved med indtil den helt af sig selv vælger at blive ved sin beskæftigelse. Det kan godt være man skal gøre det maaange gange, 30-50-100 gange måske. Så øger du tiden til 2-3 sekunder ligeså mange og på samme måde. Derefter øger du tiden med 2-3 sekunder og sådan fortsætter det til man når op i minutter. Ved at gå ind og ud så ofte, skulle hunden gerne finde ud af at man jo kommer igen. For at få den helt præcise opskrift på denne måde, vil jeg anbefale dig at læse artiklen på www.hundeliv.dk Mvh. Julie Og stort tillykke med den lille nye. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alene hjemme |
|
|
Jeg har aldrig forstået hvorfor hunden ikke må få at vide at man går fra den. Hvis jeg bare lige går fem minutter, siger jeg aldrig noget. Men hvis jeg derimod kører på arbejde eller i stalden (åh nej Illum hjælp så er den alene i flere timer) Så bliver der altid sagt farvel. Ikke noget klap og kæl, bare "farvel, kommer igen". Nu er det 6. hund der har lært det på den måde og vi har aldrig haft problemer. At hun render i hælene p dig når du så kommer ind igen er da meget naturligt. Du har jo lige været gået og hun ved ikke om du gør det igen. Derfor jeg altid siger farvel, inden jeg er væk i længere tid. Som en skrev (Sorry kan ikke huske hvem du er) så giv den en trøje eller lign med din lugt på. Så har hun stadig en fornemmelse af ikke at være alene. Nogle opdrættere giver hvalpen et lille stykke tæppe eller lign med, så den stadig har lidt den kender. Lugte betyder meget for hunde. Hun skal nok lære det men for nogle tager det lidt tid.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alene hjemme...? |
|
|
Pas nu på at dette ikke kommer til at blive personligt. Debatten er vist ved at tage en kedelig drejning. Tilbage til spørgsmålet: En hvalp på 9 uger må ikke lades alene ret længe ad gangen. Den har kun dig i hele verden, så derfor må du ikke lade den alene særlig længe (i starten kun 5-10 min). Når du nu er gået i gang (og jeg ved ikke hvor længe den allerede har prøvet at være alene), så skal du huske at hunden skal være træt når du går fra den. Altså skal du ha lavet noget med den først. Den skal selvfølgelig også være luftet og ikke trænge til at tisse. Du kan evt smide lidt af dens foder ud på græsplænen, som den så skal bruge tid og energi på at finde. Så bruger den sit hoved, bliver mæt og dermed også træt. Det er ikke godt for hunden at blive begrænset i sin færden i huset når den er alene hjemme (heller ikke selv om den til hverdag tilbringer meget tid der. Lad hele huset være tilgængeligt for den (når den først har lært at være alene hjemme, er det alligevel ikke et problem), og lad den selv undersøge om du skulle være et eller andet sted i huset. En anden måde er at starte forfra... Du går ind i et andet rum og lukker døren efter dig. Står stille uden at sige noget. Hvis din hund ikke siger noget(og du skal ikke vente mere end 5 sek) åbner du atter døren og roser din hund(både med stemme og godbid). Dette træner du flere gange om dagen. Der går ikke længe før din hvalp bare sidder og venter på at du skal åbne døren igen. Hvis den begynder at pibe, må du vente til det første splitsekund hvor den tier stille. Altså lige så snart den ikke piber, åbner du døren igen. Du skal ikke vente. Det er fordi den skal lære at den kan få dig til at komme, ved at tie stille. Senere kan du træne med hoveddøren og gøre tidsrummet længere før du kommer ind igen. Der findes også en masse gode bøger på biblioteket om emnet. Håber du kan bruge dette til noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alene hjemme |
|
|
Lad den for @!#$ ikke være alene hjemme allerede.. En hund er et flokdyr og flokken ville aldrig forlade en lille hvalp for så at vende tilbage. Det mest unarturlige for en hvalp er at være alene så vent nogle uger endnu...!! Det er NU du sætter spor i din hund for resten af dens liv..
M.V.H. Riderlykke Se min hjemmeside HER Aurigan bid købes. Se her Kombineret sadel sælges. Se her Grimer str. full sælges. Se her BR-springunderlag sælges. Se her
...bag skyerne er himlen altid blå...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min hvalp |
Maria1540 |
10-08-2006 13:27 |
|
fik vi da den var 8½ uge, og den første uge havde vi ferie, derefter var der altså arbejdsuge igen, og han skal være alene hjemme (hvad meningerne er om det mener jeg er op til den enkelte) Derfor trænede vi som du gør fra dag 1. Han blev efterladt få minutter af gangen. De første 2 nætter sov jeg hos ham, og så hed det ellers godnat og sov godt, og det er gået upåklageligt, han har måske pevet 3 min. så har han lagt sig. De gange han har gøet har det været fordi han skulle tisse. Du skal fortsætte som du allerede gør. Jeg synes det er fint at have et fast ritual man gør hvergang. Her er hvalpen i hundebur når han er alene, og det hedder en luftetur, en godbid, et tykkeben med i buret, og så farvel. Og han ved godt at når jeg tager tykkebenet og siger "ind i buret" så skal han sove og være alene, og det går fint. Det man fraråder er stor gribende afsked, så hvalpen tror den skal være ked... 5 min. er måske rigeligt at ignorere den når du kommer tilbage. Jeg gør det at jeg går ind, går forbi ham, ignorere ham, går i køkkenet med min taske og evt. købmandsvare. Og så ud og lukke ham ud, så går vi i haven og tisser og leger. Held og lykke med det, du skal nok få en god hund, du er godt på vej. Hvad er det for en hund?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yiip... |
|
|
Jeg synes, det er synd at ignorere hende, når du kommer tilbage. Meget endda! Kan lige forestille mig sådan en lille hvalp ellevild af gensynsglæde, og så ignorerer du hende... Hvad er ideen bag det? Der er da ikke noget dejligere end sådan en velkomst, man får fra en glad hund, når man kommer ind af døren. Det er da fuldstændig unaturligt at ignorere sådan en lykkelig logrende hund, der bare er glad for at se sin ejer. Så del du hendes (og din)begejstring og gensynsglæde. Du kan jo sagtens hilse på hende, kæle hende og kaste lidt boldt med hende uden at ynke hende. Men ros hende, vis hun har været dygtig over at være alene hjemme og vis også du selv er glad for at se sende. Jeg er ikke hundepsykolog eller noget, men det er da helt naturligt at hilse på sin hund, når man kommer ind af døren... (?)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er en westie |
Yiip |
10-08-2006 13:40 |
|
det er en west highland white terrier... kan forstå folk reaktion hvis jeg låste min hvalp inde i en mørk kold kælder, men gør virkelig alt for at gøre det rigtigt og bliver derfor lidt paf når man så kun møder hård kritik... virker som om folk tror jeg gør det for at være ond ved min lille hund, hvilket jeg faktisk gør alt for at undgå... bruger også trixet med trøjen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ignorere fordi |
Yiip |
10-08-2006 13:45 |
|
siger først hej lidt efter fordi jeg ved at sige hej med det samme bekræftiger hende i at det er så farligt at være alene hjemme.. så lader jeg som ingen ting så viser jeg hende at der ikke er noget uhyggeligt i at være alene... (bruger teknikken fra bogen Hundeskolen) en bog der kun bruger posetivt træning..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kun en ting |
Windstrup |
10-08-2006 13:46 |
|
Du skal kun ignorere en hund der fx. hopper op af folk der kommer ind af døren, knurrer gør etc. Du må da ikke ignorere en hvalp på den str... Det skal være en rar ting når du kommer hjem til den, både for dig og for hvalpen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| at ignorere |
|
|
Mener jeg personligt et meget forkert... I diverse bøger står der rent faktisk at en hund ikke skal være alene de første uger hos den nye familie.. Jeg synes ikke det er spor fair at lade den i stikken i den alder hvor den er så usikker og man har lige fjernet den fra dens tryghed. Og hunden er heller ikke (som regel ikke) renlig i den alder så at være alene hjemme vil den tisse f.eks hvilket den når mor og far er hjemme lærer er forkert indendørs. Jeg mener man skal have GOD tid når man anskaffer sig en hvalp eller få nogen til at passe den mens man er på job.. Indtil den er 10-12 uger og så kan man træne.. Hvem ville lade deres spædbarn være alene 8 timer om dagen..? For mig er det præcis det samme og det er det goså for hundens natur..
M.V.H. Riderlykke Se min hjemmeside HER Aurigan bid købes. Se her Kombineret sadel sælges. Se her Grimer str. full sælges. Se her BR-springunderlag sælges. Se her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okay.. |
Yiip |
10-08-2006 13:53 |
|
okay må da viat hellere bare aflevere min lille hund tilbage med det samme... kan se at jeg åbenbart er en totalt håbløs hundeejer der kun skader min lille hund... sådan en som jeg bør da vist ikke have dyr... utroligt at min hest stadig lever efter 9 år...???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg vil da også |
fia |
10-08-2006 13:55 |
|
også sige at hilse på den er da naturligt. Det behøver bare ikke være overstrømmende og "gutiguti"-under hagen hilsen... men bare lige et klap på hovedt alá: ja mor har set dig og du er da dejlig... det har jeg da altid gjort. Men okay, hver sine vaner..
Hilsen Sas. ............................. Hundeskolen Potedask - hundetræning for familiehunde. (Nyborg/ Brenderup og Odense)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| yiip.. |
Julie A |
10-08-2006 13:57 |
|
Nu er det jo ikke alle der har sagt noget dårligt  Den måde jeg skrev om er jeg selv igang med og jeg kan de den virker okay. ( Jeg bliver bare bims at af gå ud og ind af døren hele tiden). Jeg mener godt du må sige hej til hunden når du kommer ind, men ikke noget overstrømmende. Mvh. Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum: |
|
|
ILLUM: Hvis alle folk som arbejdede ikke skulle have hund (For så var den jo alene hjemme) Hold da ferie hvor ville der så være mange herreløse hunde, for størstedelen af Danmark arbejder vel? Ved godt at der er hjemmearbejde osv. men alligevel. Tror nu heller ikke hunden tager ydeligere skade af at være alene hjemme, de fleste ligger sig jo bare til at sove, og det tager de vist ikke skade af? Ved da godt at der er forskel på at være væk et par timer, og så en hel dag, men tror nu at man overreagere i mange tilfælde. YIIP: Kan følge dig i mange af de ting som du gør, for at hvalpen kan være alene hjemme,  Dog forstår jeg ikke ideen med at ignorere den lige når du kommer hjem. Tværtimod skulle man da vise: "Se jeg er kommet glad og uskadet hjem" Vil dog også give Riderlukke ret i at hvalpen er lige lovligt gammel til at være alene hjemme endnu. Vent til den er faldet bedre til, og har knyttet sig mere til dig.
Tror du på kærlighed ved første blik, eller skal jeg gå forbi dig en gange til? xD
Snart helpart <3
Heartland bøger, reol, kommode, sovesofa og stol til salg - kig præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| siger... |
Yiip |
10-08-2006 14:00 |
|
jeg siger "Hej med dig" men sætter mig ikke ned, det er det jeg mener med at inogere i de første 5 min...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvalpe |
mor |
10-08-2006 14:04 |
|
Jeg synes først og fremmeset du skal ignorere Illum.. Hun taler ned til folk og er generel meget negativ lige nu. Er det ikke den ene det går ud over er det en anden. Med hensyn til afskeds cermoni, så siger de, der er kloge på hunde, at man stresser hunden ved at gøre et stort nummer ud af at sige farvel. Nå du kommer tilbage, så sæt dig ned og hils på hunden, så den bliver rolig. Du må ikke ignorere den her. Giv den en gammel bluse eller .. den kan lugte dig på. Du skriver , du går først tilbage, når den er faldet til ro.. Du må endelig ikke blive så tæt på hjemmet, at hunden kan fornemme dig. Du skal væk. Jeg har lidt svært ved at forstå den melding fra Illum: Hvad folk så skal gøre som arbejder, jamen de skal slet ikke have hund...  Du er jo helt ude i hampen, med sådan en meldig. Hunde har ikke tidsfornemmelse og er man i øvrigt glad for sin hund og behandler den ordenligt, kan man sagtens have hund og arbejde... Hvem har råd til hund, hvis man ikke arbejder. Mit dejlige kræ æder for ca. 500 om mdr. + 100 til div. tilskud. det er en ganske alm labrador. Så kommer dyrlæge og forsikring oveni. Ja det er lige som med heste, har man ikke råd, så lad være. Man får råd , når man arbejder. Så kære Illum, ta du og sælg dine hunde til de arbejdsløse.. 
Bimsemor Mor til Maja og sponsor til Abstrakt Firfod
Besøg vores hjemmeside www.123hjemmeside.dk/mabepe Nu med sommerhusudlej. hvor du kan ta hesten med
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor |
|
|
Okay, den metode kender jeg ikke, og kunne derfor godt tænke mig ar vide, hvorfor du gør det, og hvilken virkning det skulle have?
Tror du på kærlighed ved første blik, eller skal jeg gå forbi dig en gange til? xD
Snart helpart <3
Heartland bøger, reol, kommode, sovesofa og stol til salg - kig præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
Windstrup |
10-08-2006 14:09 |
|
Yiip Men hvorfor? hvad får du eller hunden ud af det? Jeg elsker da at komme hjem til min hund, hun kan høre når jeg kommer ind i opgangen og sidder klar ved døren, og jeg bruger da nemt 5 min. på at sige hej til min hund når jeg kommmer hjem, møs kram og kæl. Hvem har sagt det er en skidt ting at give hvalpen et kram når du kommer hjem? Der er jo ingen grund til det der " så leverer jeg bare hunden tilbage, hesten har overlevet" Du ville selv have feed back og det har du fået, jeg er bare nysgerrig om Hvorfor det med at "ignorere" den... Jeg er lidt enig i det med at man ikke bør lade sin hund være alene den første uges tid, det gjorde jeg ikke engang med min voksne hund jeg adopterede, som overlever at være alene hjemme 5 gange om ugen  Og man kan altså ikke sammenligne det at have hest og hund, for det vil aldrig blive et aktuelt spørgsmål om hesten skal være alene hjemme i din gang eller ej...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hund/hest |
mor |
10-08-2006 14:13 |
|
Nu taler jeg om økonomi når jeg sammenligner. Hvis man ikke har råd til at have dyr, skal man lade være med at anskaffe dem. Men man får jo råd, hvis man arbejder, men så må man jo ikke have hunden (mener Illum)??? øhhh hvad.. 
Besøg vores hjemmeside www.123hjemmeside.dk/mabepe Nu med sommerhusudlej. hvor du kan ta hesten med
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yiip... |
|
|
Siden du henviser til er, som jeg læser det en side, man kan bruge, hvis man har en hund, der ikke kan være alene hjemme. Så er det mulige løsningsforslag, men der, er du jo ikke. Og det er ikke for at kritisere dig, jeg skrev det, bestemt ikke. Jeg er sikker på, at du kun vil det bedste for din hvalp. Jeg spørger bare, hvad ideen bag det er? Og så fordi jeg tænker på, hvordan min egen hund er ved at gå ud af sit gode skind af glæde, når den ser mig. Jeg kunne aldrig få over mit hjerte bare at ignorere ham og den glæde... Men det er måske, hvad man vender sin hund til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej. Syntes også sagtens du kan hilse på din hund når du kommer hjem. Men det er da surt at læse alle de negative kommentare du får dig. Som man kan læse har du virkelig sat dig ind i tingene for at kunne gøre det bedste og vi skal alle lære. Man kan jo læse at du ikke forlader den i lang tid blot for at træne det lidt. Mange der køber hund har 1 uges ferie også er det til arbejdet igen og de hunde lider ikke. Nu er jeg mest til at have 2 hunde da dette hjælper meget men det er ikke alle der ønsker 2 hunde. Min lille blanding blev mishandlet da jeg arbejde i cirkus. Han blev fuldstændig mærelig og begyndte at danne et stof i hjernen så han var konstant aktiv og forvirret. Det har været en sej kamp og meget hårdt. I starten så kunne han løbe 7 timer non stop. Han tabte alt og vejde ingenting selv dyrelægen var efter mig men forstod da jeg forklarede mit problem. Han kunne ikke være helt alene hjemme kun hvis der var en anden hund og det var der ikke altid. Det hele endte med jeg snakkede med en hundepsykolog. Og hun gav mig guldkornene. Min hun kunne ikke overskue det rum han var i når han var alene hjemme. Så jeg måtte købe sådan en lille kasse og putte hans seng derind. Så blev han lukkede inde mens jeg var væk. Og sikken en forandring (mig som havde det så svært med at lukke ham inde i den kasse) men han kunne overskue det og der var ikke noget når jeg gik. Nu er den åben når jeg går men han vælger selv at ligge i den og han elsker den. Det stress stof han konstant havde i hjernen skulle vi også have væk. så han blev bundet og alt legetøj kom væk for et halvt års tid. Og endelig skete der noget. Idag har han stadig lidt stress men slet slet ikke på samme måde som før nu kan man få kontakt til ham. Og vi kan lege i ny og næ med legetøj men ikke for længe. Men han vil altid være mærket af den behandling han gennem gik da jeg arbejdede i cirkus  Held og lykke med din lille hund det skal nok gå alt sammen.
Kursus i klikkertræning d 26 august.Kun 2 pladser tilbage. Se mere på min hjemmeside www.klikhesten.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vrøvl ikke at hilse |
pajken |
10-08-2006 14:48 |
|
Det er da noget vrøvl at man ved at hilse overstrømmende på hvalpen når man kommer hjem bekræfter den i at det er slemt at være alene hjemme, sikke noget sludder ! Sådan kan et dyr jo slet ikke tænke, den er da bare glad for at du kommer, og så forstår den ikke et pluk af at man ikke hilser på den. En hund kan slet ikke tænke så abstrakt som : "Ihh, hvor hun hilser meget på mig når hun kommer tilbage, så har det vel nok været synd for mig at være alene" Jeg synes du skal hilse på den, det andet er da synd!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi har også... |
Jean39 |
10-08-2006 14:55 |
|
...lige købt en hvalp, labrador, han nåede så at blive 11 uger inden vi hentede ham og er nu 12½ uge...vi fik ham i min ferie, så han kunne vænne sig til os inden vi starter op igen...jeg arbejder så kun om eftermiddagen og han når kun at være alene i et par timer inden vores store dreng kommer hjem...men alligevel skal han søreme lære at være alene hjemme, jeg kan jo ikke have ham med til tandlægen, frisøren eller ud at handle ...det ved jeg selvfølgelig ikke om andre har...men nu er labrador ikke ligefrem i taskestørrelse...  Men vores Lex er rigtig god til at være alene...han kravler bare op i sofaen og sover til vi er hjemme ...radioen eller tv'et er tændt. Han er så 99% renlig og går i hele huset...han har ikke ædt noget forbudt endnu ...men det er vel forskelligt hvordan hundene bedst tackler dét at være alene... Yiip...jeg synes at du bare skal fortsætte som du gør...måske lige give hende et kæl når du komemr hjem og sige til hende at hun er dygtig...
Hilsen Jeanette.....der ikke prøver at være som alle andre Medlem af: Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub: DHPV
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det med ikke at hilse |
Maria1540 |
10-08-2006 15:17 |
|
råder de flest "hundekloge" til, da hunden skal være nederst i rangordenen (hvilket nogle absolut ikke er pga at folk gør dem til små babier) Når lederen af flokken kommer hjem, ignorere den ganske enkelt flokken der kredser rundt om den, det er den måde den får respekt på. Hvalpen skal lære at den får opmærksomhed når lederen mener den skal have det, og ikke når den vil have det. Jeg synes du gør det rigtige, så luk ørene for dem der tror at hunde skal puttes i babytøj og have sutteflask. Det er et DYR (som er rigtig dejlig sød, og hyggelig at omgås) En af grundene til at jeg selv ignorere min hund når jeg kommer og beder gæster om det også, er fordi jeg ikke vil have en hund der overfalder folk så snart de kommer ind af døren, da jeg selv synes det er pisse iriterende at komme i byen i pænt tøj og så blive overfaldet af en hund.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Går det ikke ud over den ene |
Illum |
10-08-2006 15:32 |
|
Så går det ud over den anden. ÆVL og VRØVl. Jeg skriver som jeg altid gør og kan du ikke håndtere det MOR så hop over. For der er kun en Illum, så det burde du kunne finde ud af. Og endnu engang NEJ jeg taler ikke ned til folk, men nogle må have meget lavt selvværd siden det er det eneste de kan komme op med og få ud af det skrevne... SØRGELIGT.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er... |
Jean39 |
10-08-2006 15:34 |
|
...også forskel på om man går helt over gevind når man hilser på hunden idet man kommer ind ad døren, eller om man bare giver den et kæl og siger dygtig dreng/pige/hund...jeg er heller ikke til den overstadige måde at tale til dyr på...jeg forsøger at holde tale og kropssprog på et lavt niveau netop for ikke at få sådan en hund der overfalder os og gæster. Med hensyn til opmærksomhed, så får Lex godt nok sin portion når han vækker mig om natten fordi han skal tisse...og igen når han har gjort det udenfor...jeg synes ikke at jeg behøver at læne mig op ad en hel masse ny teori for at få en harmonisk hund...man kan ikke læse sig til at blive en god hundeejer...hunde er også forskellige...
Hilsen Jeanette.....der ikke prøver at være som alle andre Medlem af: Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub: DHPV
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kære Illum |
mor |
10-08-2006 15:47 |
|
Ja men det er da sjovt, at flere skriver det samme om dig. Det kunne jo være der var noget om det, de skriver til dig.. prøv at tænke efter og så kom ned fra den høje hest.. Det er ikke kun dine meninger der tæller herinde og kan du ikke lide det jeg skriver, så spring det over !! Og ja, jeg har meget svært ved at håndtere, at der er en, der altid skal hæve deres meninger over andres... Og nej, mit selvværd fejler intet... Jeg behøver bare ikke hævde mig overfor andre og altid belære dem med " jeg ved bedst". Nogle mennesker er ganske enkelt ikke et svar værdig,og hvor det ene mennesker virker sofistikeret på nettet,fremstår andre bare patetiske. Jeg er helt enig!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes |
|
|
ikke det er korrekt at undgå kontakt med hende de første 5 minutter efter du kommer hjem. I naturen får alfahunden en strålende velkomst af de andre og hvis du afviser kontakt til hundehvalpen betyder det at den er uønsket/har gjort noget forkert. Kom ind stille og roligt og sæt dig ned og tag pænt imod den. Et andet fif er at gå mens den har et godt kødben at tygge i, så den er travlt beskæftiget. En anden vigtig ting er at rose din hvalp for at gøre tingene korrekt når du er der. Dvs. når den ligger og slapper af i sin kurv er det vigtigt at du går hen og roser den for at gøre det = den forbinder selve det at ligge roligt og slappe af med ros. Men det tager altså tid at vænne de fleste hvalpe til at være alene hjemme simpelthen fordi det er så unaturligt for dem at være alene i den alder. Derfor er selve "alene-hjemme-træningen" ikke det vigtigste, men det er det at gøre hvalpen tryg og selvsikker i det daglige. På det område giver jeg absolut Illum ret.
Sort/brun shetter (u.pap) hoppeplag på 2 år sælges til absolut godt hjem. Malinoishvalpe (DKK) født d. 19. juli. Se www.malinoise.dk
Ingen er både ærlig og fjendeløs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvalp... |
|
|
Hvis man anskaffer sig en hvalp, skal man helt gøre det når man har tid til den. F.eks ferie.
Man skal være hos sin hvalp meget at tiden de første uger. Man skal tænke på at hvalpen har gået sammen med sin mor og sine søskende døgnet rundt, og kan ikke lige pludselig være alene.
Og en hvalp på 9 uger er bestemt ikke parat til at gå alene hjemme, den har jo kun været det nye sted 1 uge!!!
Den føler sig slet ikke hjemme, og skal altså lige have lov til at vænne sig til sit nye hjem uden mor og søskende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tidsfornemmelse? |
|
|
Har hunde slet ingen tidsfornemmelse? Det vil jeg gerne have dokumenteret 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa. |
Linda B |
10-08-2006 16:11 |
|
Jeg fik skældud af en hundeekspert, over at ignorere.  Det havde jeg troet man skulle, grimme mig.  Gør det aldrig igen...  Den skal roses og nusses, og have kærtegn over at være så dygtig, når den nu er stille. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hundehvalp |
|
|
Tillykke med din nye hvalp! Det er spændende med sådan et lille pus i hjemmet og det lyder som om du har sat dig grundigt ind i tingene inden du anskaffede dig sådan et dyr. Super at du har undersøgt hvilken race der passer til dig! Det er bestemt ikke alle der gør. Der er ingen grund til bekymring, du gør et super stykke arbejde og ja tilvænning tager tid, men du har grebet det helt rigtigt an, så overhør du bare "Illum-typer" og følg din intuition. Normalt plejer jeg ikke at blande mig i den slags personlige konflikter, men denne gang kan jeg alså ikke lade være: Illum, det er da utroligt at du gang på gang opsøger konflikter med din bedrevidende attitude. Hvordan kan det være at du altid søger det negative i folk? Er dårlig omtale bedre end ingen??Grunden til at Yiip skriver herinde er netop for at få gode råd og det viser da helt klart hvordan hun bestræber sig på at gøre det bedste for hunden. Hvad får du ud af at såre folk?
Med venlig hilsen Winnie
Det er ikke vindene der bestemmer din sejlads, men måden, hvorpå du sætter dine sejl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen.. |
|
|
Hvad gør man så, hvis man har et arbejde, og gerne vil have en hund??? Skal man så holde alle sine 5 ugers ferie for at tilpasse den i huset??
Køb billigt herMedlem af "smårytternes" klub Heste søger parter nær Bramming
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Piratos |
|
|
Nej, det gør man desværre ikke, men personligt kunne jeg godt ønske mig at der var lidt mere hundeforståelse blandt folk generelt (og det er ikke møntet på dig Yiip, det er generelt blandt Danmarks befolkning). Mange tror jo at de får en hund og så er den nærmest færdigdresseret og "klar". Det kommer fuldstændig bag på dem at den kan finde på ikke at blive renlig i løbet af 14 dage "for det gør hunde da", at den ikke kan være alene "for det lærer hunde jo" og den får adfærdsmæssige problemer i puberteten "for den burde da være tilfreds, den har det jo godt". Man må formode at mennesket er den kloge i forholdet. Den del af forholdet, der kan tænke længere, læse i bøger, har de bedste muligheder for at lære den andens signaler at kende osv. og derfor mener jeg også at det er menneskets pligt at give hunden de bedste betingelser for at leve i harmoni med os. Det er ikke det samme som at hundene skal bestemme dagsordenen, men vi har trods alt nemmere ved at sætte os ind i hundens liv fordi vi kan lære om det inden vi får hund, kan læse bøger og tage imod indlæring andre steder fra hvorimod en hund vokser op som en hund og med en hunds instinkter og en hunds intelligens, som er rigeligt til at klare sig i hundeverdenen, men som ikke altid er nok til at klare sig i en menneskeverden og især hvis de ikke får hjælp. Yiip: din hund har brug for dig som alfahund og ikke dig som menneske. Giv den sikkerhed, giv den tryghed, lær den forskellige nyttige ting, så den respekterer dig og får selvtillid, så skal den nok med tiden lære at være alene hjemme og måske endda have det ok med det selvom det er unaturligt for en hund. ynk den ikke, men afvis den heller ikke; manglende kontakt er utroligt frustrerende for en usikker hvalp (for faktisk alle hunde) og forværrer en evt. nervøsisitet over f.eks. at være alene. Det samme gør sig gældende ved gåture. Det er din pligt som alfahund at vise den anden hund hvordan den skal begå sig når den skal møde andre, men det er også din pligt at beskytte din hund mod "overgreb" fra andre hunde, dvs. du skal ikke bare lade alle hunde fare hen til hende før hun er ældre og kan administere kontakten selv. Bare lige et sidespring ment som eksempel...
Sort/brun shetter (u.pap) hoppeplag på 2 år sælges til absolut godt hjem. Malinoishvalpe (DKK) født d. 19. juli. Se www.malinoise.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der findes en meget god |
Illum |
10-08-2006 18:32 |
|
Om end for mange ikke logisk forklaring MOR !!! For de fleste mennesker er flokdyr i for små sko. Og jeg er ikke en af dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Piratos... |
Jean39 |
10-08-2006 19:17 |
|
...jamen du ved jo godt  ...at man slet ikke skal have hund når man har et arbejde  eller af andre grunde ikke kan være hjemme 24 timer i døgnet...så lad os alle blive førtidspensionerede  ...eller håbe på at vinde 10 millioner i lotto 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Illum |
mor |
10-08-2006 19:35 |
|
Så godt for dig. Men lad være med at dømme andre.. Det ved du jo ikke noget om.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alene hjemme |
|
|
Nogen af jer joker med om man skal lave hele ens liv om for sin hvalp.. Og ja, selvfølgelig skal man da det..! Hunden går jo ikke tur med sig selv, fodrer sig selv osv. Så ja man laver sit liv om når man vælger et dyr til (for mig er det logik) Husk på at det er DIG der vælger hunden til - ikke omvendt. Giv ikke hunden den straf at skulle være alene fra første dag af fordi man ikke liiige kan tage fri fra arbejde osv. - der følger et ansvar med et dyr og det er mennesket der anskaffer sig det dyr der har pligt (efter min mening) til at tage det ansvar der nu følger. Det er jo ikke ligefrem hunden man gør en tjeneste ved at lære den (meget mod dens natur) at være alene hjemme 8-9 timer dagligt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej, Ridderlykke |
Jean39 |
10-08-2006 21:37 |
|
...jeg joker med overdrivelserne...for hvem hulen kan være hjemme 24 timer 7 dage i ugen og sørge for at hunden ikke skal være alene hjemme? Jeg ved ikke hvor mange her, der fra dag 1 lader hvalpen være alene hjemme...det var da en sørgelig ting, men modsat at gøre den til en baby der slet ikke kan være alene er virkelig for meget...det må være op til én selv at bedømme hvornår hvalpen er klar til det og hvor længe, og så er man jo altså også nødt til at komme ud og købe inde engang imellem...og jeg kender ikke nogen dagligvareforretninger hvor man må have hunde med ind  Når man kommer hjem til en hvalp der bare har benyttet sig af det tomme hus til at tage en skraber i sofaen og nærmest skal vækkes, så er det meget svært at have dårlig samvittighed...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hsiogr,eøå |
|
|
Hmm.. Jeg har et lidt grelt eksempel på hvordan min hund blev behandlet til han var 5½ måned gammel.. 2 unge mennesker med et barn på 2½ år sætter sig for at de skal have en hund.. De henter en 8 ugers labrador/tysk korthårshvalp en fredag eftermiddag.. De leger og pusler om det lille kræ i weekenden.. De tager på job og er væk 6 stive timer mandag morgen, og kommer hjem til en meget ulykkelig hvalp.. De lukker den i haven (ca 12 kvm) og der går den så fordi den har jo oz tisset på gulvet osv.. Sådan går det dag efter dag, de lukker hvalpen inde i deres køkken (det bliver splittet ad og bidt i stykker de steder hvalpen kan nå), og de sætter så hunden til salg 5½ måned gammel. Den havde fået et halsbånd 2 dage før jeg kom og hentede ham.. Han havde ALDRIG været udenfor haven og var totalt understimuleret.. Jeg har idag en 3 års hund, der stadig ikke kan være alene hjemme for længe ad gangen.. Hele hans verden går under når jeg går ud af døren.. Har trænet på samme måde som Yiip og mener det langt hen ad vejen er MÅDEN at gøre det på.. Dog har jeg rost ham hver gang jeg er trådt ind af døren og kan se at han ikke har ødelagt noget.. Er der ting der er gået til, (splittet ad eller spist) ja så ignorerer jeg ham fuldstændigt.. Jeg kan se på ham og min anden hund, hvornår der er snuppet noget, for de ved godt de ikke må, og kommmer krybende.. Alfahunden bliver modtaget hjerteligt, men straffer når tingene ikke er som de skal være.. Mit råd: Ros den når den har været alene og opført sig godt.. Ignorer den når den har lavet noget skidt.. Det blev lidt langt men håber I får kæmpet jer igennem det alligevel..
Livet er vidunderligt set gennem sprækken mellem dynen og madrassen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay logik filter |
Illum |
10-08-2006 22:06 |
|
Uddeles HER !! Naturligvis skal man ikke, ikke kunne handle ind. Men at lave en tråd hvor man ikke kan fatte at en hvalp på 9 uger er en "baby" . OG At den SKAL bruge tid til at falde til, til at lære rutine OG TILLID til den person " som har læst 100 bøger om emnet HVALP " ja det var hvad forfatteren har gjort "læst 100 bøger om hvalpe", så tager jeg mig sgu til mit smukke blonde hovede . Og sjovt nok er jeg ikke alene om den opfattelse... Dyret bør have mere end en weekend til at falde til og, ja jeg har haft et hold hvalpe køber og de tog hver 14 DAGE fri på skift så hvalpen kunne falde til i trygge rammer og lære at den kunne være helt sikker på at de forandringer den kom ud for nu var en ny rutine. Og NEJ jeg har aldrig solgt til folk som ikke var hjemme hele dagen og det kommer jeg heller aldrig til. Jeg fortrækker folk som kan have dyret med på job ( selvstændige er der jo nogle af) Eller folk som bare kan være omkring deres hund det meste af dagen. Og ja ikke folk som bor i lejlighed. Jeg skal nok gøre mit til at nogle hunde i altfald ikke "kun" skal tilfredsstille familiens behov for at kunne sige "Vi har hund", men at familien også tilfredsstiller hundens behov som hund. Men ja sådan er HN, nogle er bare total "dumme" og skal fordreje alt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alene hjemme |
|
|
Jeg er helt enig i Illums sidste indlæg... Jeanette: Nej, jeg mener ikke man skal være ved sin hund 24-7..! MEN jeg mener at man bør have den tid en hund nu har krav på eller også skal man finde en hund man kan passe engang imellem for nogle venner eller noget. En hund er altså ikke "bare" en hund.. En hund er en HUND og den har også krav til sine mennesker som de har krav til den. Og hvis man regner med at en hund på 8/9/10 uger bare kan være alene hjemme mens man går på job ja så mener jeg ikke man er de rette til at eje hund.. En hvalp er som et spædbarn - den kan og vil ikke være alene før den er tryg ved sine omgivelser og ikke mindst kender dens nye familie hvilket den ikke lærer på få dage. - Det er logik for mig på samme måde som at man tisser en ung hvalp af samme sted den første tid samt at man ikke går kilometer lange ture med den hver dag.. Jeg synes folk skal gøre med deres hvalpe hvad de har samvittighed til mens de kigger hvalpen i øjnene..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvalpe |
mor |
10-08-2006 22:45 |
|
Jamen kære Illum. Med hensyn til hvalpen kan vi ikke være mere enige. 2x14 dage vil jeg nu ikke mene er nødvendig, men selvfølgelig skal den den lære nye omgivelser og mennesker at kende og føle sig tryg derved. Derfor vil der jo stadig være tidspunkter, hvor man må lade den alene for kort tid alligevel, og det må den så lære stille og roligt. Jeg er i den heldige situation at jeg arbejder i hjemmet. Vi arvede netop vores hund, da de "andre" havde glemt, der var en i familien, der var allergisk. Den blev også langsomt vænnet til at være alene for korte perioder, fra starten. Jeg skal engang imellem på kursus, og min hund skal ikke ligge i en bil en halv dag. Det er absolut det nemmeste, hvis den er vænnet langsomt til det. Yiip har i det mindste forsøgt at sætte sig ind i hvordan hun skal gøre, men er alligevel lidt usikker på om det er rigtigt. Så er det da fint hun skriver ind og spørger andre herinde. Det burde man ikke " rive hovedet af hende" for. Som du selv skriver opfattede du det, hun skrev på din måde, ( og sådan er det tit med det skrevne ord). Du lyder som om du lige skal sætte hende på plads, istedet for at råde hende på en sober måde. Du er jo åbenbart i branchen, og burde kunne fortælle hende et og andet. Og så pi**er det mig af, når man generaliserer på denne måde : Hvad folk så skal gøre som arbejder, jamen de skal slet ikke have hund... Selvfølgelig kan de det. En hund skal ikke være hjemme alene i hverken 8 eller 12 timer, men fordi man som Yiip har et job på 4 timer dagligt, lider hunden ingen nød. Så er der en der sammenligner spædbørn og hvalpe.. Hvad sker der...Stakkels hund. Og så kan det godt være jeg er dum, men det er jo en helt anden sag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mor... |
|
|
Så er der en der sammenligner spædbørn og hvalpe.. - skriver du. Hvis den der skriver det er mig så kunne du bare skrive det i stedet for man skal gætte hvem du mener  Når jeg skriver at en hvalp er som en baby/spædbarn så mener jeg det på den måde at de som individ har krav til deres omverden præcis som en baby har. Jeg synes det er fedt at Yiip skriver om hjælp til hvordan og hvorledes..  Hvis ikke man spørger får man ingenting af vide.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt enig med Illum... |
|
|
og jeg er af den helt faste mening, at køber du en lille hvalp for at lade den være alene, burde du have tænkt dig om, og ladet være INDEN du købte  En hund er et flokdyr, og skal ikke være alene i timevis, og slet ikke som hvalp. Der aflives og afhændes masser - alt for mange unghunde hvert eneste år - mange pgra "adfærdsproblemer" - deres eneste adfærdsprolem er, at de blev købt af en ejer med et adfærdsproblem - nemlig at købe hund uden at sætte sig ind i en hunds natur og behov! At efterlade en 9-ugers hvalp alene hjemme er en form for mishandling. Køber man hvalp er det, i mit hovede, et must, at man tager en lang ferie eller orlov, og at man har har hund betyder på sigt, at man ikke drager hjemmefra i mange timer hver dag. Fordi man har et ANSVAR for det levende dyr, man har anskaffet sig og dets natur og behov.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er lidt fortvivlende |
|
|
at nogle lader til at ville misforstå alt. Jeg kan sagtens følge at nogle omtaler en hundehvalp som en baby og jeg er ofte ude for den påstand, at mine hunde behandles som mennesker. Nej; jeg vil vende den om og sige at jeg tilbyder mine hunde at leve i en flok. Arghh...så er der også ramaskrig dér, for det vil så sige at jeg tvinger mine børn til at leve som hunde? Vælg selv. Fakta er at jeg sætter mig meget i mine hundes sted og sætter mig "på niveau" med dem. De er ikke på et piedestal (selvom mange mener det når jeg har mine hunde i seng og sofa som de lyster), de ved da godt hvem alfahunden er, men i det store hele lever de som en del af et fællesskab. Om man så vil kalde det flok eller familie må bero på ens humør og lyst til at fordømme andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hundehvalp |
mor |
11-08-2006 07:03 |
|
Ridderlykke : , ja nu har jeg været tilbage i tråden. Og det var dig jeg mente. Du skriver :Hvem ville lade deres spædbarn være alene 8 timer om dagen..? Jeg mener, man skal passe rigtig godt på sin lille hvalp, man skal beskytte den og give den al den tryghed, man overhovedt kan ( hvem ka la være..)  Men jeg mener samtidig ikke, man skal sammenligne hunde og børn. Den ene af parterne vil blive sorteper her. Hunde skal behandles og OPDRAGES som hunde og kende deres plads i flokken/ familien. Børn skal opdrages som børn. Man hører ofte udsagnet " kan man opdrage et barn, kan man da også opdrage en hund" eller omvendt. Nej, siger jeg. Vi møder alt for ofte de hunde, der er blevet behandlet som børn, og det er ofte dem, der er problemer med. De skal kende deres plads. Det lyder så hårdt, men det er ikke sådan jeg mener det. Jeg er overbevidst om, at en hund der kender sin plads i flokken/ familien, er en lykkelig hund uden stress. Dermed være ikke sagt, at jeg synes hunde ikke må være iseng, sofa ol. Tværtimod. Det er da smadder hyggeligt. Jeg synes det er super, at kennelejere undersøger, hvem de sælger til. Det er deres pligt at sørge for, at den lille hvalp kommer et sted hen, hvor kennelejeren ved, den vil få det godt. Så er det ligemeget, hvilke kriterier den kennelejer stiller, bare de har styr på, at den får det godt. Illum har hendes kriterier, som siger at hun ikke sælger til et hjem, hvor hunden skal være meget alene. Jamen . Men selvfølgelig kan folk, der arbejder ha hund. ( det viste sig jo også at det ikke var det hun mente)  Jeg går også ind for, at man skal tage kørekort til hunde. Alt for mange hunde går for lud og koldt vand, fordi folk ikke har undersøgt hvad de gik ind til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En hund er en hund... |
Buusser |
11-08-2006 07:48 |
|
- og ingen baby. Den skal ikke behandles som et menneske. Ofte har jeg læst, at hvis man i misforstået godhed klapper og trøster sin hund f.eks. ved tordenvejr, så får den opfattelsen af at det er rigtigt at være ængstelig hvis den nu var det i forvejen. Derfor mener jeg at der kan være meget rigtigt i, at være meget afdæmpet eller decideret ignorere hunden idet man vender hjem. Jeg mener ikke, at hunden kan forbinde ros/glæde med selve det at den har været dygtig fordi den er alene hjemme. Det er for svært for den at forbinde de to begivenheder. Derfor skal man også altid rose øjeblikkeligt når en hund har gjort sig fortjent til rosen. Den kan ikke tænke: "Nå, nu får jeg ros, det er nok fordi jeg er så dygtig at jeg har været selv i ti minutter". Der er sikkert ikke noget forgjort i at hilse på den efter den har lært at være selv som en simpel gestus eller spontan adfærd, men jeg kunne se i programmet "hundehviskeren" at nogle hunde får problemer med tisseri og den slags fordi de bliver kørt op.. (nervøs reaktion) Som med heste giver det en hund ro i sjælen at den kender sin placering i hierakiet, nemlig nederst. En hest i en flok er naturligvis ikke altid nederst, men bør være det i relation til sit menneske. Yiip, det virker som om du har valgt din hvalp med omhu og bare ønsker det bedste for den og jeg synes du gør det rigtige. Helt ærligt: Du har været her i lang tid efterhånden. Du kender fruens måde at skrive tingene på. Hvorfor lader du det ikke bare fise ud af det andet øre? Det er meget, meget nemmere. 
Misund ingen hans tilsyneladende lykke Du kender ikke hans hemmelige sorger. (indisk ordsprog)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alene hjemme |
|
|
En hund er en hund - og ingen baby. En hund er ikke en baby, men det er en hundehvalp! En hundehvalp på 8 uger er ikker noget længere i sin udvikling end en baby er. Selvfølgelig skal hunden ikke behandles som en menneske-baby men som et dyrebarn derimod. Jeg mener stadig det er meget forkert at lære en hund at skulle være alene fra den er 8/9 uger og samtidig at ignorere den når man kommer hjem. Har man ikke tiden til at give hunden en chance for at falde til ja så må man enten droppe drømmen om en hund eller vente til der tid er (min mening). DU vælger hunden ikke omvendt = straf den ikke for DIT valg. Min hund, Krumme, lærte efter 14 dage at være alene 5-10 minutter ad gangen og så derop af. Indtil da var det nok for ham at jeg var i bad og at han så ikke kunne se mig. Det var nok til at gøre ham ulykkelig. Krumme er nu 5 mdr og kan snildt være alene hjemme de antal timet min samvittighed duer til. Når vi kommer hjem her får Krumme lov til at hilse på os og som vane ved han at når man har været alene hjemme så går vi tur med det samme nogen kommer hjem. Det gør at han knap nok har tid til at hilse da han hellere vil ud og gå tur = han ikke ser noget dårligt i at være alene. Når han så skal være alene hjemme ignoreres han og inden man smutter får han en godbid til at hygge sig lidt med. Krumme ved præcis hvornår han skal med og hvornår han ikke skal når vi tager afsted 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er der jo altså forskel |
Lina |
11-08-2006 12:13 |
|
.. på hundes temperament, og osse på hvalpes temperament. Og hvor én hvalp har svært ved noget, så kan der snildt være andre der bare styre helt det samme. Min hvalp er 16 uger, og hun har taget i stiv arm at være alene hjemme - jeg har haft hende fra hun var 8 uger. Det tog hende no time at håndtere at man går fra hende, både i kortere og længere tidsrum.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen for |
|
|
pokker da - hun "køber ikke en lille hvalp for at lade den være alene", hun forsøger at træne den til at kunne det!!!
Mvh Christina & Prinsesserne, Skrydenlyst PRINSESSERNE SØGER EN PASSER  8830 Vammen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold da op,,, |
|
|
manner hvor er folk smålige... Yiip: Tillykke med den lille og det lyder fornuftigt da du gør. Det er ikke skadelige for bette hvalp at være alene i 5-10 min... come on folks! De 5-10 min træning er da super kombineret med en total lækker positiv oplevelse for hvalpen... Held og lykke med den bette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spørgsmål |
Windstrup |
11-08-2006 13:20 |
|
misstral At ignorere hvalpen i 5 min - positivt ?
Rasas Og Animation er nu begge udlånt 
Støt www.graeskehunde.dk se min dejlige græker i præs. Mvh "Dolly"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|