|
|
| Reaktion v. strubepibning |
|
|
Hvad ville du gøre hvis din nyindkøbte (2 mdr. siden) hest fik konstateret strubepibning...?
M.V.H. Riderlykke Se min hjemmeside HER Aurigan bid købes. Se her Kombineret sadel sælges. Se her Grimer str. full sælges. Se her BR-springunderlag sælges. Se her
...bag skyerne er himlen altid blå...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
| Forfatter:  |
Estella |
| Dato:  |
09-08-2006 11:21 |
|
Var det tilstede ved köbstidspunktet?
M.v.h // Heidi  - ÆRLIGHED når man længst med... TRO mig!
Hvem sagde at det er stamtavlen,det kommer and på? - Det er jo hesten man rider på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Estella... |
|
|
Det er endnu ikke konstateret men der er mistanke om det.. Jeg ved ikke endnu om han har det men udfra dyrlægen lyder det som om han kunne have det..  Hvis det er der er det nok medfødt og det viser sig først ved arbejde f.eks. ved tilridning...
M.V.H. Riderlykke Se min hjemmeside HER Aurigan bid købes. Se her Kombineret sadel sælges. Se her Grimer str. full sælges. Se her BR-springunderlag sælges. Se her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville sende |
Illum |
09-08-2006 11:26 |
|
Den i mosen.
Illum Nogle mennesker er ganske enkelt ikke et svar værdig,og hvor det ene mennesker virker sofistikeret på nettet,fremstår andre bare patetiske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum... |
|
|
Dejlig måde at skrive tingene på.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skulle jeg skrive |
Illum |
09-08-2006 11:29 |
|
At den fik en kugle ?? Du spurgt hvad jeg ville gøre og det er mit svar.
Illum Nogle mennesker er ganske enkelt ikke et svar værdig,og hvor det ene mennesker virker sofistikeret på nettet,fremstår andre bare patetiske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svært at gøre noget ved... |
|
|
For strubepibning kan også komme af feks. et slag på halsen ude på fold, når hesten slåes/leger. Så den er svær at dokumentere, at det var tilstede på købstidspunktet. Ellers vil jeg snakke med min dyrlæge om, hvorvidt det er så slemt at den skal opereres - der skulle være rimeligt gode udsigter for en opereret hest, selvom det koster penge og tager tid førend man må ride den. Kunne I ikke høre noget, da I var ude at se på den ? Jeg så nemlig også en gang på en salgshest, som iflg. sælger nok bare var ude af kondi, måske var lidt forkølet, og der ud over altid havde lydt sådan, som den nu gjorde Jeg sagde nej tak til at købe den, og 3 uger efter ringede hun om jeg var interesseret i den for 1/3 del af prisen, fordi den var blevet diagnosticeret som strubepiber i mild til moderat grad. MVh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvad ville jeg gøre |
pjemm |
09-08-2006 11:43 |
|
Jeg ville informere sælger. Få hesten undersøgt om den kan opereres, om det er medfødt, om den kan blive ridehest bagefter. Kunne den det, ville jeg tilbyde sælger enten at de skulle give en prisnedsættelse som dækker operationen eller tage hesten tilbage til fuld pris. Kunne den ikke blive ridehest, og jeg ikke kunne leve med en hyggehest, ville den blive returneret. De første 6 måneder ligger bevisbyrden hos sælger ang. fejl, men jeg tror dyrlægen vil kunne se om det er medfødt. Sur r*v for opdrætteren, men sådan er det at avle, stor risiko. Jeg ville så vidt muligt sørge for at kunne beholde hesten på en eller anden måde, men ikke på bekostning af at jeg så slet ikke kunne ride pga økonomi. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ifølge købeloven... |
|
|
Hvis du tænker på hvor du står ift købeloven og ret til at sende retur så siger loven at fejl der opdages inden for 6 måneder efter købstidspunktet, har været til stede på købsdatoen. Derfor har du ret til at reklamere over det. Så er det så op til dyrlægen at vurdere om det er kommet ved at spark eller om det hele tiden har været der. Men det kan man vel se ved om der er mærker efter spark på hals? Så kommer der så det følelesmæssige aspekt. Nu er to mdr jo ikke meget men man kommer alligevel hurtigt til at holde af de dyr. Har jeg ret i at du har givet en del for ham? Jeg har jo stået i samme situation med Rixt og valgte at returnere ham. Ellers ville alle mine drømme om egen hest være ødelagt pga den store sum penge jeg ville miste.
Tina - Nu med Høffedyret! ---------- Don´t mind the dog- Beware of the owner!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min gamle |
HeidiZ |
09-08-2006 11:58 |
|
hest blev opereret for strubepibning med succes. I de fleste tilfælde har det intet at sige på hestens præsentationsevner, men nu ved jeg ikke hvad du har tænkt dig at bruges den til? Jeg solgte den så på et tidspunkt af andre årsager, og fik en god pris for den. Køber blev selvfølgelig informeret om at den var opereret, og dyrlægen var selvfølgelig ekstra grundig. Den går i dag M dressur uden problemer. At skyde den, er godt nok en primitiv tankegang. Det kan jo i det fleste tilfælde sagtens opereres væk. Det bunder da kun i uvidenhed at sige sådanne ting. Sorry men det mener jeg.  Ellers vil jeg holde mig enig med Charlotte(Morgan) og Pjemm 
-HeidiZ *** "Bare vi står sammen, een for alle og alle hver for sig" STUDIEJOB I SKANDERBORG OG OMEGN SØGES. KONTAKT MIG VIA BESKED 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bruges til... |
|
|
Han er købt med henblik på dressur og er under tilridning nu...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridning... |
|
|
Kan man ride/longere osv. indtil det er tjekket..? Samvittigheden er jo dårlig hvis det nu er det (noget er der for det piber så man tydeligt kan høre det) og han så belastes med vejrtrækningen... Vores første undervisning nogen sinde er i dag.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at sende den i mosen |
|
|
er jo også lige lovligt barbarisk for mig.. Men jeg er jo også altid alt for følsom og elsker mine heste.. MEN en stubepiber kan opereres.. med stor succes! Har selv en der har været det igennem. Men eftesom det er en ny indkøbt hest ville jeg nok også forsøge at få sælger til at betale alle omkostninger hvis det altså var til stede på købs tidspunktet og de ikke var bekendt med det!? Men der er faktisk rigtig mange store heste med lange halse der har en snert af det iflg dyrlægerne på KVL! Der er bare alt for få der ved hvad de skal lytte efter og tilskriver det dårlig kondi og alt muligt andet.. Men for hestens og rytterens skyld så pres ikke din hest i tilridningen hvis den nu ikke får tilstrækkeligt med ilt! jeg trode selv min var i dårlig kondi dengang. også under tilridning. men det var han slet ikke... og det ødelagde mere end det gavnede.. Set i bakspejlet var jeg en kæmpe idiot og så slet ikke tegnene på at der helt klart var noget galt.. Så pas på din hest.. Få ham grundingt undersøgt på et anderkendt dyrehospital.. Kan kun gøres der.. der skal laves løbebånds test med måle udstyr på luftvejene.. Før da ved du ikke hvor slemt det reelt er.. pøj pøj med det.. nok ikke liiige det man ønsker jeg mest med en ny indkøbt drømmehest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har haft 2 stk |
|
|
Jeg er så uheldig, at jeg har haft to stk. strubepiber. Den første var en dejlig B-hest i springning som fik det et halvt års tid efter jeg havde købt den. Den blev opereret på KVL men blev aldrig god igen og den blev desværre aflivet. Så har jeg de sidste 12 år haft en anden hest, som fik konstateret strubepibning for 6 år siden. Men han har det i så lav en grad, at jeg har brugt ham til både spring og dressur. Det lyder ikke altid pænt men han er ikke generet af det. Han skal aldrig opereres. Husk at hvis din hest er strubepiber, skal den holdes i god form. Så holder man det i ave og det kan i mange tilfælde holdes på et minimum. Men den dag du vælger at give hesten fri, går det hurtigt "ned ad bakke". Min dreng har de sidste par måneder bare redet små ture i skoven og gået på fold og det er helt vildt så meget det har udviklet sig på den tid. Meget mere end det har i de 6 år han var i form. Begge mine heste havde store halse og der er sikkert en sammenhæng. Hvis du vil vide mere om strubepibning så skriv bare, jeg vil gerne fortælle om mine erfaringer. Og så vil jeg slutteligt sige, at min dyrlæge engang har sagt til mig, at det kan blive et problem ved højere dressurridning, da den kan få svært ved at trække vejret. Afhængigt af hvor slemt det er samt selvfølgelig samlingsgraden. Jeg tror sagtens du kan longere og ride, faktisk tror jeg at det er bedre at holde den i form til du har fået det tjekket. Har du egentlig sygeforsikring? Så ville jeg være mere rolig- jeg tror jeg brugte 20.000 på operationen- var ikke forsikret. Mvh Anne (som ikke helt kan beslutte sig om hvorvidt jeg synes du skal beholde hesten eller forsøge at sende den retur)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift... |
|
|
Kontakt sælger og forbehold dig ret til at hæve købet eller kræve nedslag... det skal gøres så hurtigt som muligt, så har du bagefter tid til at finde ud af hvad du vil... men sørg for at reklamere med det samme, og forbeholde dig retten... Det kan jo så også være at sælger tilbyder at betale en evt. op. eller give nedslag eller ligende. Held og lykke med det, hilsen Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dyrlæge... |
|
|
Jeg har nu lige snakket med dyrlægen for jo mere jeg læser og hører jo mere hænger det hele sammen - han bliver tjekket på mandag.. Indtil da skal han bare skridte og trækkes med... Xer for det kan kurreres meget nemt.. Sælger har fået besked i dag pr. mail..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ridderlykke |
Charlotte/ rozzo |
09-08-2006 14:49 |
|
skrev i et andet forum til dig, men vil godt anbefale Lars på højgård, han ville nærmest sætte sin karriere ind på at Holly ikke led og at alt var ok, hun er kikkertundersøgt og hun forventedes at gå høj dressur, men mange andre problemmer har gjort at hun nu er foldhest, fkor en periode. Jeg har godt nok ondt af dig, synes at du har haft dit med heste, velkommen i klubben, måske vi skulle oprette en klub for hesteejere, der elsker vores heste, på trods af deres fejl, og gerne vil deres bedste, men at vores økonomi også har en grænse, på trods af vores vilje. Mvh Charlotte Mangler nogen en hestevogn( kan ses på min Præs) eller en kornvogn( god solid og god til evt træpiller) er jeg sælger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte.. |
|
|
Ja, den klub er jeg med på..  Jeg har det ret skidt med tanken om at han skulle have det og hvad der så ville ske med ham...  To mdr. med en hest = alverdens følelser... Jeg har trods alt været gennem nyreslag og hoste med ham allerede samt selv gjort ham ryttervant og fået ham super smart i form... Ville nødig sende ham retur...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| under mild |
|
|
Under mild provokation, har jeg nu sendt min grimme gule strubepiber ned i mosen - han tog sin mor med. Heldigt at vi selv havde et mosestykke, så skulle vi ikke gå så langt. Han er nu langt fra alfarvej. Jeg afventer nu nærmere besked på hvad jeg skal gøre ved ham dernede. Min kæreste har jagttegn og våben, hvis det skulle spille nogen rolle? Alternativt kan jeg fortælle, at jeg selv har avlet ham og gør samfundet den store tjeneste ikke at sætte ham til salg på det åbne hestemarked. Er det så ok at beholde ham, for han er ret sød nu og da? Han holdes samtidig på lang afstand af rideskoler, stævnepladser og lign. således at ingen skal føle ubehag eller direkte væmmelse ved hans eksistens. 
Mvh Tina, desværre uden Turpin Til Dick Turpin: "When a loved one becomes a memory, memory becomes a treasure."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|