|
|
| studerende - egen hest - sulån? |
| Forfatter:  |
dyfong |
| Dato:  |
08-08-2006 18:15 |
|
Er nysgerig efter at vide hvordan i andre studerende finanserer vores dyre hobby.. Står for at skulle flytte alene i lejlighed efter brud med kæresten, som har haft gjort det muligt med hest det sidste år, men skal jo så nu til at lære at klare mig selv  Hvordan får i råd til egen hest? Opstaldning, smed, undervisning og stævner og alt hvad der nu kommer oven i, samtidigt med en husleje? Evt hvad i får i SU og i ekstra indtægter. Jeg selv får 4100 i Su, og har fritidsjob ved siden af, men ikke med nogen fast indtægt så tør ikke løbe an på det.. Øs endelig ud af jeres erfaringer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da jeg |
Lea(Tasha) |
08-08-2006 18:18 |
|
...for et par år siden stod i samme situation som dig, tog jeg så meget fritidsarbejde, at der var råd til at beholde hesten. Efter et halvt års tid, hvor jeg pga. alt det arbejde ikke havde tid til min hest, valgte jeg at sælge ham. Det kan sikkert godt lade sig gøre, hvis man virkelig er indstillet på at leve på et eksistensminimum - det var og er jeg ikke 
Lea Hvor voldelig handling ta'r fat, der standser kunsten brat!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ak ja... |
dyfong |
08-08-2006 18:23 |
|
min far siger også, at så må jeg bare arbejde det mere, men hvad er der ved det, når man jo også gerne vil kunne nyde tiden med hesten  Derfor overvejer jeg SU-lån, for at få lidt luft i budgettet..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
mknudsen |
08-08-2006 18:23 |
|
jeg flyttede hjemmefra i januar mdr, fordi jeg skulle igang med studie. i starten klarede jeg den på su (4300) og så arbejdede jeg hver anden weekend, det kunne godt betale opstaldning,smed og dyrlæge. Det skal lige siges at der hvor hun er opstaldet, er det pæn dyrt, betaler mellem 1700-2100 pr mdr. jeg bor med min kæreste, og begge vores su går til husleje og mad, så i min su er der ingen penge til hesten overhovedet. Jeg måtte hurtigt indse at det med at arbejde hveranden weekend blev for meget, mest tanken om at jeg SKULLE for at have råd til den 4-benede, derfor valgte jeg at tage et SU lån (2400 mdr), så skal jeg ikke spekulere på om der er råd til hesten, og det er en stor lettelse. Jeg arbejder stadig, men nu er jeg ikke tvunget til at tjene så og så meget for at kunne betale for opstaldning. Her til september, flytter jeg hende ud til et sted der kun koster 1000 kr pr mdr, men beholder stadig mit lån, det er dejligt at man ikke skal tænke så meget over om pengene rækker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa!! |
|
|
Jeg er lige blevet færdig med at læse. Jeg valgte at beholde hesten og min bil, mens jeg læste. Jeg fik SU (ca 4200,-) og SU-lån (ca 2400,-) samtidig arbejdede jeg hver 2. weekend for at have råd til det hele. Det var ikke luksus, men jeg og hesten kunne da leve. Jeg valgte dog at skærer ned på stævnerne. Mvh Kit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej hej |
|
|
der findes også opstaldnings steder hvor man mod lidt arb kan have hesten stående gratis. Men et SU lån ville jeg helt sikkert tage, beløbet er jo op til dig, hvor meget du skal betale til husleje, mad etc, og alt til hesten. Og så regn ud hvor meget du mangler efter det, og tage et SU lån på det resterende pr. md. Du kan jo også vælge at finde en halvpart til hesten, som feks. betaler den halve opstaldning, på den måde får du lidt kroner, men også dage hvor du kan arb. med god samvittighed, fordi der er en der tager sig af hesten de dage. Held og lykke med det hele  Hilsner fra Margit
Livet er til låns-lev det fuldt ud!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 3-4 heste på SU og lån |
|
|
Hej Jeg er selv studerende med 3 (snart 4)heste.(gris, hund og 3 katte) Og jeg har lige råd til det på su og lån. Jeg havde dog mine betænkeligheder ved at tage det su-lån, men det er jo ikke et dyrt forbrugslån og et af de billigste lån du kan tage. Men nu er jeg også typen som ikke bruger ret mange penge på tøj osv. (selvom jeg har en svaghed for hestefagbøger så jeg køber faktisk alt nyt). Stævner slæber jeg heller ikke mine heste med til og jeg har alt i rideudstyr, sadler osv fra inden jeg startede m at læse. Desuden fodrer jeg billigt uden dyre foderblandinger (hø, halm, havre/byg, tilskudsfoder, rapsolie). Det har dog sin pris med de heste, da jeg læser i Århus og bor i Hjørring (i kollegielejlighed) fordi jeg har ikke råd til at have 3 heste i Århus, så jeg har dem hos mine forældre som ikke har ridehus. Men det giver en togregning på 2000 om måneden. Synes dog klart at mine dyr er det værd. Og jeg vil hellere stoppe med at læse end sælge dem. Nu håber jeg jo så at du kan bo noget tættere på der hvor du skal læse. Men jeg synes klart at du skal overveje, at flytte din hest fra et dyrt sted til et billigere og måske spare lidt på undervisning og stævner. Desuden er det min erfaring at en dækkenklipning/jagtklipning er lige så god som helklipning og dyre dækkener og hesten er MEGET gladere. Hvor der er vilje, er der vej. Hvis du virkelig ønsker at beholde hesten, så er jeg sikker på at det kan lade sig gøre  Mvh Mai
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg glemte... |
|
|
PS. Jeg får 4100 i SU og ca. 2300 i lån. Etværelses lejlighed koster 2300 inkl forbrug. Og jeg har ikke arbejde ved siden af, på nuværende tidspunkt. Alle julegaver og fødselsdagsgaver fra mine forældre er også praktiske ting, de betaler på den måde en del studiebøger og nogle gange hesteforsikringen. Men jeg er god til at spare og prutte om prisen. Og hvis jeg bliver forelsket i en eller anden unødvendig ting, så tænker jeg bare på hvad jeg kan få af foder for samme pris...  Ellers har jeg ingen bil pt. men køber en gammel spand t vinter, men cyklen er et must, da mine heste er opstaldet 5-6 km fra hvor jeg bor. I princippet er det ikke pengene der er et problem, men tiden til hestene, men hellere heste end fjernsyn. Mvh Mai
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| su lån - egen hest |
|
|
osv osv - ork ja, det kan sagtens lade sig gøre. been there, done that, cant afford the t-shirt today *gg* MEN.. jeg afdrager 2000 kr hver måned de næste 8 år... og det kan ikke forhandles!!! Det er altså mange penge og er medvirkende til, banken ikke synes jeg skulle købe egen bolig!
Mvh Christina & Prinsesserne, Skrydenlyst
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
Jeg er lige vendt hjem far et år i Luxembourg hvor jeg arbejde som hestepasser. Der fandt jeg HESTEN, som jeg næsten ville gøre havd som helst for at få med hjem, men kunne ikke se en udvej når jeg stod for at skulle læse. Jeg har valgt IKKE at tage et SU lån. Jeg vil hellere leve på det min SU og fritidsarbejde kan give mig og så kunne lægge penge til side, til at købe min unghest når tid og økonomi er til det. Istedet har jeg fundet en parthest, måske ikke min favoritløsning, men en løsning jeg tror jeg bliver glad for på længere sigt. På den måde er man ret sikker på også at have tid til vennerne og resten af det sociale liv. Men det irriterer mig at jeg ikke kan udnytte de mange ting som jeg har lært i løbet af det sidste år på sammemåde som tidligere... Men jeg ville dog ønske jeg kunne have fået min Belvadere med hjem... 
Karen "Gestüt Pallerhaff" "Don´t cry because it´s over - smile because it happened!" Hestepasser söges pr. 1/8 - kontakt via PB eller se praes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja..! |
LineogPiv |
08-08-2006 22:25 |
|
Jeg har det for nemt, hvis ikke jeg bor hos kæresten , bor jeg hos mine forældre, de gør det muligt for mig at have 2 heste trods det at jeg kun får 2100 i SU om mdr. og ikke har noget arbejde pga. sygdom.  Så priser mig lykkelig over min heldige situation, af gode råd ved jeg snart ikke, arbejdt lidt ekstra, og tag FOR GUDS SKYLD ikke et SU lån, det tager en livstid at betale tilbage!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uhauha |
|
|
Jeg har da 3heste nu, bil og stort hus (blev til stor lejebolig istedet fir købt nedlagt landbrug <- pga dyr renovering) Jeg er sq på su, det er færst fra sidste måned jeg røg op på 4100 kr i su, i siedet for 2600 kr. Men ved siden af arbejder jeg så også... mellem 2 og 3 dage om ugen... for netop at have råd til alt jeg vil have.. vil man nyde må man yde, og jeg har sku valgt at arbejde røven ud af bukserne og så have hvad jeg vil... Dog har jeg også su lån på 2400 kr. men det får det da til at køre rundt med husleje, stor stofa pakke, hurtigst internet, min dejlige "kadetilac", alt vand varme osv. opstaldning foder forsikring, min vuffer, undervisning osv. Og jeg har sq råd til at gøre lige som det passer mig stort set... men det er også fordi jeg arbejder... ved siden af træner jeg så ungheste og underviser, men det er da bare et ekstra lille plus i puljen, ikke indregnet i budgettet... Men jeg bor jo så også sammen med kæresten... med det er 50/50 om alle regninger... Men uden tvivl... det kan lade sig gøre, uden at overdrive med forbrugsgoder som mig...
Mangler hjælper til hygge, ridning og lign.... mellem 12 og 30år... skriv i gæstebogen eller send et "brev hvis det skulle være noget og hør mere (mere på min præs.) Masser af erfaring
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ooork..det er ingen problem simon.. |
|
|
solstråle historie here it comes.. jeg er nu universitets studernede på andet år, og jeg klarer mig på su og med et arbejde, hvor jeg kun arbejder en gang om ugen, plus afløser i weekender og når det kniber.. min hest's opstalding koster så også kun 1000- om måneden i vinterhalvåret, og det halve om sommeren..med alt inklusiv og jeg lider altså ingen nød.. jeg får 4100,- i su, og ca 2500,- i løn om måneden, lønnen er dog varierende efter antal af timer.. så hvis jeg var dig, ville jeg muligvis se mig om efter et bedre betalt arbejde, før jeg optog su lån.. husk blot på at hvor der er en vilje er der en vej.. det kan jo også være det var en ide at flytte hesten til noget billigere..og så selv at finde en billig bolig.. jeg giver 2300,- i husleje.. Pøj pøj med det..må du få lov til at opleve glæden ved at få lov til at beholde hesten, også på en su 
~Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg har 3 heste på SU - dog betaler min mor alle udgifter på mine gamle islænder der står i vores egen stald på Færøerne ... Havde kun en hest i DK indtil for en måned tid siden og da fik jeg det til at køre rundt med alm SU(ca 4100)og nogen penge fra min fritidsjob(de gik alle til smed og evt dyrlæge, men manglede aldrig penge når der var brug for det), har kollegielejlighed, ingen bil men et opstaldningssted jeg og hesten er glad for. Selvfølgelig bliver man nød til at spare et eller andet sted og det gør jeg også, der hvor jeg sparere er ved ikke at gå i byen og biograf etc. Men nu har jeg jo købt en lille pony mere og regner derfor med at ta SU lån frå sep/okt. Ville nok kunne klare det uden SUlån, men da det er mit sidste studieår har jeg valgt at det er vigtigere at få læst end det er at tjene endnu flere penge for at få det til at løbe runt, derfor lån i et år 
Nu med shetlænder -Lakrids- og stadig de to islændere -Mickey og Lagsi.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Su-lån... |
Mette J |
09-08-2006 10:28 |
|
..ligger på et fast beløb hver måned. Skingur: Hvad mener du med, at det ikke kan forhandles? Har styrelsen selv bestemt, hvor meget og over hvor lang tid, du skal afdrage? Hvor mange år havde du SU lån, for det lyder da rimelig vildt! Hvad jeg gør: Jeg har hesten hos mine forældre, der også selv har interessen for heste (avler), og de betaler så alle udgifter på den front 
Mvh Mette.. ******************** www.newforest.dk *************************** Vær med til at tale dyrenes sag! Demonstration i Kbh d. 3.oktober 2006 kl. 12
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| arbejd arbejd |
|
|
jeg sover bare lidt mindre... jeg har pt to jobs, et på et callcenter hvor jeg har 10 timer om ugen og så på rideskolen hvor jeg underviser to gange tre timer om ugen. SU går kun til mig selv og min bolig. hestene har jeg på penge ved siden af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| su lån |
|
|
ha ha... jeg er en af dem, de VIRKELIG er bekymret for, derinde på Borgen. Mit lån er på 200.000 (læst i maaange år!!!) - lige nu flipper de over, at rigtig mange har fået en gæld på 100.000!!! Ja, det er dem, der har bestemt at det er 2000 hver måned. Jeg spurgte naturligvis om det kunne reguleres, men det er ikke muligt. Til gengæld havde jeg hest, bil osv osv, så det er ikke fordi jeg klynker over at skulle betale dem tilbage. Jeg havde bare ikke tænkt over, at det ville få så stor betydning for min fremtidige økonomi. Nu bor jeg alene - havde jeg haft en samlever, ville banken naturligvis have set helt anderledes på det mht at købe en bolig, for jeg får da heldigvis en god løn nu!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SU-låm og sort arbejde |
Lone M J |
09-08-2006 11:03 |
|
Jeg har gjort det igennem mine to uddannelser (droppede ud af den ene efter 2 år) ialt i 3½ år. løsningen hed SU-lån og knoklen som en hest og spare på stort set alt andet. Jeg var så heldig at finde sorte jobs i ridssporten (undervisning), for desværre må man som SU-modtager heller ikke tjene så meget. Jeg havde en overgnag et (kedeligt) job med at pakke rugbrød lørdag nat. Ok lønnet og OK arbejdstid. Men da vi nåede September måtte jeg sige det op, da jeg havde tjent for meget, selvom jeg maks havde arbejdet 2 gange om ugen. Men SU-lånet kan mærkes i min økonomi nu. Især fordi min uddannelse (laborant) stik imod forventninger og hvad uddannelsessystemet lovede ikke bare bugnede med ledige jobs, så jeg fik flere lange perioder med ledighed. og man starter jo desværre heller ikke på den højeste løn. Men jeg ville ikke gøre det om (måske lige med undtagelse af mit fejlvalg af den første uddannelse). Man lever jo også kun en gang og hesten har beriget mit liv med langt mere, end den har kostet mig i penge. men husk at tegne en sygeforsikring. et er om du får dækket hestens indkøbspris, hvis den dør, men selv mange små dyrlægeregninger kan hurtigt ende med at blive en økonomisk belastning. Jeg tror jeg siden 99, hvor jeg købte hest kun har haft et enkelt år, hvor forsikringen ikke kom tilbage med renter. mange hilsner Lone
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vildt!! |
Mette J |
09-08-2006 11:06 |
|
Jeg har da ellers forstået, at afdragelsen er til forhandling.. Må jeg spørge, hvad renten er, når det skal tilbagebetales, og hvormange år du har haft dette lån? Jeg har nemlig hørt, at renten er 4 % og man ikke betaler renter, før man er færdig med lånet..
Mvh Mette.. ******************** www.newforest.dk *************************** Vær med til at tale dyrenes sag! Demonstration i Kbh d. 3.oktober 2006 kl. 12
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
Tullermus |
09-08-2006 11:14 |
|
Det største problem er ikke at finde pengene, det er at finde tiden. Så jeg har valgt heste fra mens jeg læser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor mange år |
|
|
tjaee... måske 8 eller 9? Renten... ahr, tænke tænke... noget med at den følger ( og nu skulle der komme et bankrenteord som jeg bare overhovedet ikke kan huske!) med en halv procent! De fleste, jeg kender, slipper med en tusse om måneden. jeg mener, du kan se tilbagebetalingssatser på su´s hjemmeside.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I see... |
Mette J |
09-08-2006 11:34 |
|
..tak for svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dabbedidum |
|
|
Tja... tjo... det er en dyr pris at betale for at have hest - for som skingur så klogeligt gør opmærksom på skal hver en øre jo betales tilbage på et tidspunkt, og det er der vist ikke så mange der tænker på - mig selv inclusive... Skal dog ikke pive - skylder kun staten knapt 6000,- så det er til at overskue... men det var også kun for 3 måneders lån, og kunne jeg have undgået at tage det lån dengang havde jeg gjort det - mit lån var bare ikke til at have hest for, men til at få et sted at bo... Joan
Man har et standpunkt til man tager et nyt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Jeg skal ihvertfald have SU-lån her det første år... For der skal der investeres i en del bøger og så vil jeg gerne have en bærbar, og jeg har det sådan at jeg gerne vil kunne fordybe mig 100 % i min uddannelse. Om jeg forsætter med lånet ved jeg endnu ikke...
Camilse og Looksen
JA... Looksen er Lukas, som i virkeligheden er Sondergardens Look At Me. Men lige meget hvad, så er en hest der elsker gulerødder Tjek vores HP www.camilse.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor meget |
HeidiZ |
09-08-2006 12:06 |
|
må man egentlig max få i SU lån, på henholdsvis Gymnasie og så videregående uddannelser?
-HeidiZ *** "Bare vi står sammen, een for alle og alle hver for sig" STUDIEJOB I SKANDERBORG OG OMEGN SØGES. KONTAKT MIG VIA BESKED 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uha uddannelse |
Valeur |
09-08-2006 12:09 |
|
Hvornår skal man betale lånet tilbage så? Når man har endt uddannelsen og kommet i arbejde? Skingur: Må man spørge hvad du har studeret? Det lyder til mange penge, men jeg kan godt forstå SU ikke er nok. Jeg bliver selv lidt bange, skal forhåbentligt studere næste år og i mange år, men jeg vil nødig have økonomiske problemer, men på den anden side vil har jeg ikke lyst til at skulle afbetale 10 år efter ens uddannelse. Er det meget normalt/nødvendigt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| evighedsstudent |
|
|
ja.. først en to-årig HF. Derefter læste jeg arkæologi i tre år, efterfulgt af et år på kunsthistorie (sidefag). da de to fag ikke rigtig kunne kombineres som jeg ønskede det(hum. I og hum. II) kunne det osse bare være ligemeget. Senere tog jeg den 4 årige læreruddannelse. Det gir 10år... (uuaarrgh!!) Jeg blev færdig sidste sommer (2005) og skal betale tilbage fra 1 januar 2007. Det var en glædelig overraskelse, for jeg troede jeg skulle fra 1 januar 2006!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pengene men ikke tiden?? |
|
|
som nogen så klogt siger er det jo vigitigst først at finde ud af om man har tiden til hest mens man læser... Selv flyttede jeg til Dk fra min "gamle" hest for at læse, og havde ingen planer om at anskaffe mig hest mens jeg læste medicin, men efter et halv år studie stod jeg aligevel med en islænder jeg bare måtte ha Og den købte jeg så, og det har jeg aldrig fortrydt at jeg gjorde . Men ja, selvfølgelig har jeg prioteret anderledes end mine studiekammerater,som ofte er i byen og til fester, men det har jeg simpelt hen hverken haft råd eller tid til. Og jeg synes selv ikke at det er en dårlig beslutning at tag SU lån nu, for jeg har tros alt læst i 6 år uden at låne så meget som en krone og med lån ville det give lidt mere plads økonomisk indtil jeg bliver færdig, og jeg regner ikke med at det vil blive et problem at betale tilbage sidenhen. Og ja shetlænderen måtte jeg bare have, selv om jeg ender med at tag lån, og tiden har jeg - så længe jeg prioterer rigtig... Men jeg kan godt forstå at nogen vælger hest fra når de læser, også af økonomiske grunde, men jeg synes ikke man skal lade andre bestemme hvad man vil. For havde jeg gjort det, hed det inden hest før studiet er færdigt og længere tid jeg har læst flere studerende har jeg mødt der ejer heste, også på samme studieretning som mig selv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| imponerende! |
theluny |
09-08-2006 16:03 |
|
Ja...jeg syntes sq det er imponerende at i kan få det til at løbe rundt. Har lige et spørgsmål; har i lånt pengende til at købe hest for? Jeg har også SU lån, kommer nok til at have det resten af min studietid - hvilket er 5 år. Så kommer i alt til at have det i 8 år...(havde 3 år på vuc også ) Jeg mener der er nogle skatteregler, hvad angår renten på lånet, noget med at man på selvangivelsen kan trække renten fra. Så man betaler på sin vis ikke renter...det er lidt mere indviklet end jeg fremstiller det, men mener det var i nyhederne får et par år siden...at der ikke var mange der benyttede sig af det pga. de ikke vidste det. Men hæng mig ikke på det...da jeg ikke ved om det er ændret. Men jeg mener heller ikke man kan ændre på afdragene, fordi SU-styrelsen, vidst tager en procentdel af ens indtægt. Min søsters x-mand ville gerne have det ud af verden hurtigere end de mente, men han måtte ikke forhøje afbetalingen...selvom han havde pengende. Min kæreste er imod SU-lån, så han lånte 100.000 gennem banken, han SKAL afbetale 3000 om måneden, det er så til samme rente som Su-lån. Men det er ikke videre smart nu når han er blevet ledig, og hvis han skal igang med uddannelse. Så jeg foretrækker helt klart SU-lån... Men jeg kan simpelthen ikke få ind i mit hovede, hvordan det kan lade sig gøre at have råd til at have hest på SU lån... Jeg bruger alle penge, rub og stub...og jeg syntes da ikke jeg shopper helt uhæmmet meget tøj. Nu ryger jeg så også...men selvom jeg gik over til rulle-selv-smøger. Så tror jeg stadig ikke jeg ville have råd, ville være konstant rædselsslagende for "øget" blev syg...så det væltede bugdettet. Så har i så fuld forsikring med selv risiko, så den dækker dyrlægeregninger og er det ikke også dyrt ? men jeg må da sige jeg bliver stadig, selvom trådene kommer med lidt mellemrum, lige imponeret over det kan lade sig gøre. Men giver bare mig frygtelig kriller i maven, og tanken; " hvis de nu kan...kan jeg så ikke også " - så SKAM jer 
Mvh Heidi ~{nu muligvis med part}~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste og studie |
|
|
Uha... Jeg følger spændt med i denne tråd! Jeg har selv to heste som ikke skal sælges, da de har en kæmpe affektionsværdi for mig og aldrig vil kunne erstattes af heste "som man har råd til at købe når man er færdig med at læse". Jeg har nu læst (uni) i 1 år og haft dem stående hos mine forældre, hvor min søster har passet dem til daglig - men nu er hun færdig med gym og vil flytte hjemmefra og arbejde med heste andetssteds, så hvad med mine heste... Måske kan mine forældre passe dem, men jeg vil jo allerhelst have hestene tæt på mig - jeg bor langt væk fra dem (3½ time med off. transport ), så... Der skal tælles kroner og ører, skal der 
Mange hilsner fra Sine (med hafferne Havanna & Aslan) Shit happens! ... I just try not to step in it Learning seriously affects your brain -aau.dk Bomløs sadel købes!! Skriv og fortæl hvad du har
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| at shoppe |
|
|
var for mig ikke-eksisterende, og da jeg fik min første rigtige løn, manglede jeg tøj for de sidste ti år! Meget af det jeg har er 10-12 år gammelt. Det, der blev indkøbt, var fodtøj der kunne klare mosten (jeg var i ponystald de sidste to år!) Sokker og underhylere stod på ønskesedlerne til jul og fødselsdag! Bukser blev købt på lagersalg (og der fik jeg fx to par miss sixty for 200 kr - så sparede jeg lige 1800!!!) For mig var det en livsstil. Mange har syntes at jeg var lidt underlig men skidt! - det er jeg stadig! Jeg klarede mig igennem ved ikke at få noget selv, ved at ønske mig det, jeg havde brug for (inkl. penge til dyrlægeopsparingen) og ved at have gode venner (boede billigt hos en kammerat mod at hjælpe i stalden)
Mvh Christina & Prinsesserne, Skrydenlyst PRINSESSERNE SØGER EN PASSER  8830 Vammen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Megen god information |
|
|
der findes megen god information på www.SU.dk Når man optager lånet gælder det for et helt år og det er altid fuld sats (arbejdes der på skal laves om så man f.eks. kan vælge mellem 700, 1500 og 2300 pr måned). Det gælder også for hele året (eller den del af året du får SU) Lånet skal først betales tilbage året efter at du er færdig med din uddannelse (F.eks. Skingur: færdig sommer 2005 - betale tilbage 1. januar 2007.) Begynder man på en ny uddannelse udskydes tilbagebetalingen. Jeg nåede at tilbagebetale et halvt års tid inden jeg startede på min egentlige uddannelse. 1200 kr hver 2. måned - til at leve med... De renter der tilløber lånet under uddannelsen kommer nu (dette er forholdsvis nyt) automatisk på selvangivelsen det år hvor du skal til at betale tilbage (men tjek det - der kan jo ske fejl...) Ønsker man at tilbagebetale hele lånet af én gang kan dette ikke "frivilligt" lade sig gøre - men man skal blot misligholde det (altså ikke betale månedligt som man burde) så opkræver de helt automatisk det hele og kalder dig en dårlig betaler... Ja det er ikke nemt at finde rundt i!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ah haa... |
dyfong |
09-08-2006 17:53 |
|
Ja okay, dejligt med en masse input! Situationen er den, at det er en hest min far købte for 4 år siden, og den skal jeg så til at betale af på.. derudover, skal jeg indtil jeg er færdig med at betale ham, betale yderligere til opstaldningen som er på rideskole, men alt dette er fair nok! men vil jo også gerne ride stævner osv, men tror nu sagtens jeg ville kunne få det til at løbe rundt. og forresten, den eneste der skal ride på min hyp, er hans passer TineM!  Må lige overveje om det er nødvendigt med Su-lån, er nemlig bange for at jeg kommer til at fortryde... Ak det er dælme ikke nemt. skal også bruge penge nu jeg skal til at indrette den lejlighed jeg vel en gang får. det må dog kunne ordnes på genbrugen eneste jeg kræver er en ordentlig seng! tak for alle jeres svar!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øj for pokker! |
xtiny |
09-08-2006 18:18 |
|
Det er godt Nørdeleven ikke vil have hest. Han vil gerne læse datalogi, men så skal han koncentrere sig om sit studie- og have et job.
Min søster blev student og ingeniør- ved at have job hver anden weekend- men indrømmet- da hun havde barn, så passede jeg da min kusine. (20 kr i timen). Da boede hun ikke hjemme, men i lejligheden ovenpå- i mine forældres hus.
Senere i sit studie havde hun råd til at ride og ½ halvpart. Så købte kæresten hest til hende- og Hun gjorde rent det første ½ år som færdiguddannet. Da råbte Haarder også på ingeniører!
Nu købte de gård sammen og- ja- de har dyrket meget, både korn og bær. Hun har avlet på hesten- og haft 7 stykker, da de var flest (inkl. "Røde Marie" en fjordhest).
Min søster tog en anden uddannelse først- så stud. Og så maskiningeniør. Med et lille barn var der ikke råd til hest eller bil.
Ps: Det lille barn er lige blevet cand. med!! Min niece er læge!
Mvh xtiny ---
WYGIWYGAINGW "What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining" The Science of Discworld
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pas på |
felis |
09-08-2006 18:33 |
|
Hej Hej Selvfølgelig kan det lade sig gøre... Men også tidsmessigt??? Uden det går ud over studierne??? Jeg har lånt min hest ud mens jeg studere. det har vi det begge bedst af. Hun bliver redet hver dag, jeg kan ride hende i week enden og passe min skole og lektier til hverdag. -Og så er der også lige økonomien... Jeg får revalidering og må kun tjene 12000 om året... Før skat... det kan man sq ikke have hest for. Og til jer på su, med job, husk at det også kun er et vis beløb i må tjene. ellers kommer der et skatte smæk og der bliver skåret i su'en... Bare lige en lille reminder, så alle kan blive ved med at have hesten... Kram Sus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tilbagebetaling |
felis |
09-08-2006 18:39 |
|
Hejsa Ja, det er normalt... Jeg havde et lille lån,(læste kun i ½ år) og det tog mig 7 år at betale tilbage... men jeg ville ikke undvære de 2000 ekstra om måneden. jeg har kun afdraget 200 kr hver anden måned... Så det tager tid, men det er helt sikkert det værd.. Pøj pøj Ps. jeg betalte det sidste afdrag 1/7-06, og er lige begyndt på en vidregående uddannelse... (skønt at den gamle gæld er væk...:-))
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Thelundy : Personligt har jeg købt mine heste kontant , af penge jeg har sparet op siden jeg var barn ja de islændere er ikke billige!! Den islænder jeg har på Færøerne er ikke forsikret da man ikke kan tegne sygdomsforskring der oppe. Men både islænderen og shetlænderen i DK er forsikret i alle kanter (begge på liv og sygdom, og islænderen desuden værdie/uanvendelighedsforsikret), de fleste jeg møder synes det er åndsvag at forsikre en shetlænder, som har kostet lige over 3000 kr, men dyrlægeregnerne kan jo også blive høje for sådan en lille str, og mine heste skal have den beste behandling ved sygdom selv om jeg er på SU ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
Britt Helle Nielsen |
10-08-2006 11:32 |
|
Hest og su kan sagtens lade sig gøre. Jeg tager su-lån, og så betaler su plus lånet de faste udgifter. Så har jeg studiejob, som jeg så må leve af. Den eneste hage er, at man bliver meget sårbar overfor uforudsete udgifter, som eksempelvis dyrlægeregninger. Men jeg kan slet ikke forstå dem, som siger, at vi ikke må tjene nok som studerende! Vi må tjene lige omkring 6000 kroner. Hvis man lægger det sammen med su plus su-lån, så svarer det faktisk til en indtægt i omegenen af 16-20.000 kroner...Og det burde man kunne leve bare nogenlunde for Ikke fedt og super sjovt, men fornuftigt og med en dejlig og dyr hobby...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|