Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Et godt råd søges ..
Forfatter: 
Dato:  06-08-2006 15:15
Okay hør lige her folkens.

Det sted jeg har opstaldet min hest er et privat sted hvor ejeren selv har en unghest (hoppe), en hoppe i fol, en bette shetlænder (hoppe) og en hingst på 1 år.

Derudover har jeg min hopper opstaldet, og der er en dame med en vallak og en unghest (hoppe)

Pt står hingsteføllet på fold alene sammen med en "låne" hingst, og hopperne + vallakken går sammen.

Sagen er så den at her til september skal "låne" hingsten tilbage til sin ejer og hun vil derfor lade både hopperne og hingsteføllet (hendes egen) gå sammen hele vinteren og indtil de skal på næste års sommergræs.

Jeg bliver så ret så måbene og siger at jeg dælme ikke skal have noget føl på min hoppe, og hun svarer at der sker jo ingenting, for hopperne er ikke hingstegale om vinteren.

Nu render jeg så rundt og ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg frygter at skulle smide min hoppe sammen med den hingst, for jeg kan da ikke garantere hun ikke bliver hingstegal. Jeg vil heller ikke have hende til at gå på en fold alene, og jeg orker ikke at flytte.

Jeg har overvejet at hører ejeren, om jeg må låne shetlænderen og stille sammen med min hoppe, på en lille fold jeg laver.

Jeg er bare træt af det, for betaler da en del for opstalding, så synes det skal være i orden - og jeg kan jo ikke rende min hest i røven 24/7 og se hvad hun laver.

Hvad er bedst at gøre i denne situation ?
0
0
Svar på denne tråd

du kunne jo
Forfatter: 
Dato:  06-08-2006 15:22

Prøve at spørge hvor dum din staldejer behøver at gøre sig???

Min fuldblodshoppe er i brunst fra februar - og hvem ved hvad der ville ske, hvis hun gik sammen med en hingst...

Og de er alle i brunst i september/oktober - det er da helt almindeligt.

Foreslå hende at hun søger noget viden - og ellers finder en anden makker til hingsteplagen, fx vallakken.

"Til næste års sommergræs" - er det i Maj? - Dér har alle hopper da været hestegale indtil mange gange.

Besøg www.strigler.dk - Debatforum for voksne hestemennesker

0
0
Svar på denne tråd

Flyt...
Forfatter: 
Dato:  06-08-2006 15:23

Flyt din hest..

Det er da tydligt for en hver,at hun absolut ikke har nogen ide om hvad du taler om..

Jeg har haft flere hopper der var i brunst året rundt,så det er ikke så unormalt som hun gerne vil gøre det til..

0
0
Svar på denne tråd

opdele??
Forfatter: 
Dato:  06-08-2006 15:24

Tja... forrige år gik min hoppe (ældre) med en hingsteplag helt indtil den blev 2 år, og selvom min hoppe var hingstegal, så blev der ikke noget ud af det (hvilket heller ikke var meningen). Jeg ved ikke helt hvorfor, men min hoppe gad altså ikke den unge hingst. Han prøvede da at springe på hende, men hun gav ham bare et spark hver gang, og var meget mere interesseret i den 9 årige vallak, som også gik på folden. Personligt er min teori at min hoppe kunne fornemme at plagen kun var en plag, og altså endnu ikke helt udvokset, og derfor gad hun ham ikke. Jeg ved ikke helt om det beroliger dig.

Hvis du stadig er usikker, kan I så ikke sætte hopperne for sig, og hingste/vallak for sig? Sådan går de der hvor jeg har opstaldet nu og der fungerer fint. Der går 4 hopper på en fold og en stor flok vallakker med en enkelt hingst imellem på en anden fold. Det fungerer uden problemer.

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville ikke tage chancen
Forfatter: 
Dato:  06-08-2006 15:27

Min veninde fik desværre en upser, med et hingteføl, på knabt et halvt år. Så hvis jeg var dig ville jeg ikke tage chancen.

Hvorfor kan den ikke gå med vallaken?

.
Den ene kat fører bare en anden med sig.

Ernest Hemingway
Lille hoppe søges se præsentation.
.

0
0
Svar på denne tråd

Maria ...
Forfatter: 
Dato:  06-08-2006 15:31

Det skal man ikke tage fejl af . Jeg havde en lånehest, en hoppe. Hun gik ved siden af en plag, hingst, 2år. Han vidste hverken ind eller ud, hvilket køn han var.

En dag bliver jeg ringet op, hingsten er sprunget igennem hegnet, hoppet på min hestegale hoppe. Det skal lige siges at han "kun" nåede at være på ÉN gang, han har aldrig bedækket før, og gæt hvad min lånehest var? - I fol.

Selvom den er ung, finder den hurtigt ud af at den er hingst .

Michelle

At huske en man aldrig har kendt er det samme som at glemme en man har elsket! <3

Pixie - jeg vil altid huske dig!

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svarene...
Forfatter: 
Dato:  06-08-2006 17:11

Jeg har det også bare skidt over de skal gå sammen. Jeg mener, hun kan da ikke bare smide alle hopper over en kam og sige de ikke blive hingstegale.

Min hoppe er 22 år ung (dog kan man hverken se eller mærke hun er det, og jeg vil ikke udsætte hende for overlast på nogen som helst måde.

Jeg ville have snakket med ejeren idag, men hun havde desværre gæster, så prøver imorgen.

Jeg ved ikke om jeg kan få hende med på ideen med hingsteføllet og vallaken på samme fold, men jeg synes det er en rigtig god ide. Ellers er der ideen, som jeg tænkte på med min hoppe og den lille shetlænder sammen. Hvor jeg så kan tilbyde at ordne den for hende, så jeg står for pasningen af den også. Og selv at lave folden.

Mange har nævnt at jeg skulle tage og flytte derfra, og ja, jeg ville nok også have givet det som råd selv, hvis det var en anden end mig der var i samme situation, men problemet er at jeg egentlig er glad for at have hende der hvor hun er. Det her er første gang, jeg er utilfreds - men er tilgengæld også MEGET utilfreds.

0
0
Svar på denne tråd

hopperne
Forfatter: 
Dato:  06-08-2006 18:06

Har du snakket med den person som har en unghoppe opstaldet? Sammen er I måske stærkere.

Ikke om jeg ville være med til sådan noget pjat, jeg skulle nok selv bestemme om mine hopper skulle bedækkes og af hvad.

Så må hun holde sine egne heste på en fold og de opstaldede på en anden.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider