Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Mishandling og turister
Forfatter: 
Dato:  05-08-2006 22:00

Hej alle sammen!

Jeg er lige vendt hjem fra en god ferie i Tunesien.

Som mange af jer godt er klar over, så kan man på diverse ferier i Europa komme ud at køre med hestevogn.

Jeg har været vidt omkring i EU og resten af verdenen, men har aldrig set noget lignede det, som jeg så i Tunesien.

De heste som skulle trække de her hestevogne, så simpelthen skrækkelige ud!!! Jeg har før set heste der skulle køre med turister, som så for tynde ud osv. men i Tunesien skrabte de simpelthen bunden.

Hestene skulle dagligt køre fra Sousse til en nærliggende by. En strækning på ca. 6 km hver vej. Denne tur skulle de køre i næsten 40 graders varme, og i trav faktisk hele vejen. Udover det, så fik de hverken skygge, vand eller mad.

Hestene var så tynde, at de kun var skind og ben. Der var ingen muskler på dem. Rygraden stak op over ribbene, hofterne stak ud, og man kunne tælle hvert et ribben på dem. De pustede og stønnede, og svedte som gale.

De havde alle store åbne står, og mange var halt. Der var dog en hest, som virkelig fangede mit øje. Hele hovedet, fra panden og ned til mulen, var et stort åbent sår. Begge dens bagben var meget hævede, og også fuld af sår.

De mænd som kørte de her vogne, piskede hestene afsted, op over kantstene, så de stakkels dyr var ved at falde.

Jeg må indrømme at jeg virkelig fældede en tåre, da jeg så det.

Det var simpelthen for meget.

Som dagene gik, blev jeg og min familie mere og mere forarget over denne behandling, af de stakkels heste.

Det var/er kun et spørgsmål om tid, før de skvattede om.

Det der dog gør mig meget vred og trist, er de dumme turister (undskyld mit sprog) der ikke kan se, at de heste virkelig lider, og vælger at tage med sådan en hestevogn.

Vi rejste med Tjæreborg til Tunesien, og i deres informationsmappe på hotellet, frarådede de folk, at køre med nogle slags scooter-taxaer, da de var farlige at køre med. Fint nok. Men hvad med at fraråde folk, at køre med disse hestevogne, når forholdene ikke er bedre?!

Hvad kan man gøre?

Det gør simpelthen så ondt indeni, at jeg ved at disse heste har det sådan.

Sascha & Sani Cheval

Medlem af: Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub: DHPV

0
0
Svar på denne tråd

åh nej dog
Forfatter: 
Dato:  05-08-2006 22:06

det så skrækkeligt når der sker, og når man er hesteejer, suksiger jeg bare,

0
0
Svar på denne tråd

Kan godt forstå dig
Forfatter: 
Dato:  05-08-2006 22:10

Desværre ser man tit heste (og i det hele taget dyr) der ikke har det godt når man er på ferie... forstår ikke de turister der støtter sådan noget..

Da jeg var i Egypten var vi ude at ride i ørkenen.. de heste vi red var lidt tynde, men ikke voldsomt, og ingen sår eller halthed... men jeg så en del andre heste der var meget tynde, med sår og også nogle halte, havde jeg fået tilbudt en sådan hest havde jeg sagt nej tak...

Hilsen Signe :-)

Min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Mit forslag er...
Forfatter: 
Dato:  05-08-2006 22:14
Kontakt Tjæreborg rejser, og fortæl hvad du har fortalt her, samt at det ville skabe et bedre "kunde-miljø" hvis de frarådede kørsel med sådanne heste, og at det ville gøre deres ansigt udadtil pænere, hvis folk ved de er obs på sådanne ting. Det ville jeg helt sikkert gøre...
0
0
Svar på denne tråd

hephey
Forfatter: 
Dato:  05-08-2006 22:22

fatter ikke sådan nogle overhovedet ikke...

lille plus historie: da jeg var i frankrig så jeg 2 heste der trak vogn... ved middagstid, stoppede ejeren dem kørte hen i skyggen, snakkede lidt med dem, tog trenserne af og gav dem grime på og vand at drikke... der kom nogen hen for at få en tur, og i stedet for at gøre hestene klar sagde han at de måtte vente til hestene havde spist og var klar igen... de skulle have hvile mens det var så varmt... rigtig dejligt at se...

Carina.

Mango-Min elskede DV'er. Nu military vinder.

Surprise- Min smukke ponyblanding.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-08-2006 22:24

Tak for jeres svar.

Min familie og jeg har også snakket om, at kontakte tjæreborg.

Der er bare ikke meget man kan gøre, når selve landet ikke går meget ind for dyrevelfærd osv. som fx. her i DK.

Jeg synes det er fint, at man som turist støtter de heste, som ser okay ud, og er i pæn stand, og så fravælger de heste, som ser forfærdelige ud.

Da jeg var dernede, var der en mand, som spurgte om vi ikke ville køre med i hans hestevogn. Jeg sagde hårdt og kontant til ham, at hans heste var for tynde, så det ville vi ikke. han blev ved, og til sidste måtte jeg sige meget vredt, at hans heste altså lignede l.o.r.t, og at vi aldrig ville køre med sådan nogle heste. Så holdt han også mund.

Det er bare så trist for de stakkels dyr.

Sascha & Sani Cheval

0
0
Svar på denne tråd

Man skal
Forfatter: 
Dato:  05-08-2006 22:30

virkelig passe på, når man tager ud som turist. Der er simpelthen så meget dyrmishandling, og man er KUN med til at støtte det, hvis man betaler noget til det.

Jeg var lige i bulgarien for et stykke tid siden, og der var der en mand, som gik rundt med en bjørn i snor i 40 graders varme. Nede på stranden, inde på markederne osv. Der kunne man så betale penge, for at få taget et billede af den. Desværre var der rigtig mange, som fandt det fedt at kunne få taget sådan et billede.

Og ikke nok med det, så gik den med en ring igennem næsen, som han så havde snor i

I flyveren på vej hjem, læste jeg så (sjovt nok) at en mand havde meldt det til WSPA, som så ville tage sig af det.

Så det eneste jeg kan råde dig til er, evt. at tage kontakt til dyrenes beskyttelse, eller andre organisationer og se om de kan hjælpe dig?

Så en opråd herfra er, ALDRIG at støtte noget, hvor dyr er i blandet, medmindre de bliver passet, som deres respektive racer skal passes.

-HeidiZ
"Bare vi står sammen, een for alle og alle hver for sig"
STUDIEJOB I SKANDERBORG OG OMEGN SØGES.
KONTAKT MIG VIA BESKED ;-)
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-08-2006 22:48

Tak for dit svar HeidiZ.

Du har helt ret...

Sascha & Sani Cheval

0
0
Svar på denne tråd

HeidiZ...
Forfatter: 
Dato:  05-08-2006 22:58

Du har desværre meget ret.

For ikke så længe siden, så jeg dokumentar på Animal Planet (mener jeg)

Det var ihvertfald om abeunger, som turister kunne blive fotograferet med.

Sødt ferieminde - jo tak!

De arme unger var stjålne, og altfor tidligt taget fra moderen!

Kan kun give HeidiZ medhold.

Sascha...jeg håber da, I trods de arme heste, har haft en rigtig god ferie,

Med venlig hilsen

Lene

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-08-2006 23:04
Jo tak Lene, vi havde en god ferie, på trods af hestene. De var dog hele tiden i vores bagtanker, og er det stadig.

Sascha & Sani Cheval

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-08-2006 23:04
Jo tak Lene, vi havde en god ferie, på trods af hestene. De var dog hele tiden i vores tanker, og er det stadig.

Sascha & Sani Cheval

0
0
Svar på denne tråd

anden synsvinkel.
Forfatter: 
Dato:  05-08-2006 23:20
omvendt kunne man også tænke på hvorfor de bruger hestene? nok fordi de bare ER NØD til at tjene penge og ikke har råd til at give hestene bedre forhold. dette er årsag til nogle af turisternes valg. men jeg forstår dig udemærket. jeg rejser ikke rundt og ser det. men bare de filmklip man ser i tv og billeder på nettet og den ene gang jeg var i tjekkiet, NEEJ jeg var ved at blive sindsyg da jeg var i tjekkiet. har så ondt i hestene, hvorfor har alle lande det ikke som i danmark siger man så. hvorfor skal der findes så fattige folk, i DK ville det ikke være lovligt.

undulater sælges!!

de fleste med grå vingetegninger

kun en med sorte.

der er 3 par, hvis par ønskes.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-08-2006 23:33

Kan godt se, at de er nød til at tjene penge. Det er jo klart.

Men når de har råd til at købe så fine hestevogne osv. så burde de også have råd til at give hestene lidt mad og vand.

Der skal ikke meget til.

Sascha & Sani Cheval

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider