Hej alle sammen!
Jeg er lige vendt hjem fra en god ferie i Tunesien.
Som mange af jer godt er klar over, så kan man på diverse ferier i Europa komme ud at køre med hestevogn.
Jeg har været vidt omkring i EU og resten af verdenen, men har aldrig set noget lignede det, som jeg så i Tunesien.
De heste som skulle trække de her hestevogne, så simpelthen skrækkelige ud!!! Jeg har før set heste der skulle køre med turister, som så for tynde ud osv. men i Tunesien skrabte de simpelthen bunden.
Hestene skulle dagligt køre fra Sousse til en nærliggende by. En strækning på ca. 6 km hver vej. Denne tur skulle de køre i næsten 40 graders varme, og i trav faktisk hele vejen. Udover det, så fik de hverken skygge, vand eller mad.
Hestene var så tynde, at de kun var skind og ben. Der var ingen muskler på dem. Rygraden stak op over ribbene, hofterne stak ud, og man kunne tælle hvert et ribben på dem. De pustede og stønnede, og svedte som gale.
De havde alle store åbne står, og mange var halt. Der var dog en hest, som virkelig fangede mit øje. Hele hovedet, fra panden og ned til mulen, var et stort åbent sår. Begge dens bagben var meget hævede, og også fuld af sår.
De mænd som kørte de her vogne, piskede hestene afsted, op over kantstene, så de stakkels dyr var ved at falde.
Jeg må indrømme at jeg virkelig fældede en tåre, da jeg så det.
Det var simpelthen for meget.
Som dagene gik, blev jeg og min familie mere og mere forarget over denne behandling, af de stakkels heste.
Det var/er kun et spørgsmål om tid, før de skvattede om.
Det der dog gør mig meget vred og trist, er de dumme turister (undskyld mit sprog) der ikke kan se, at de heste virkelig lider, og vælger at tage med sådan en hestevogn.
Vi rejste med Tjæreborg til Tunesien, og i deres informationsmappe på hotellet, frarådede de folk, at køre med nogle slags scooter-taxaer, da de var farlige at køre med. Fint nok. Men hvad med at fraråde folk, at køre med disse hestevogne, når forholdene ikke er bedre?!
Hvad kan man gøre?
Det gør simpelthen så ondt indeni, at jeg ved at disse heste har det sådan.