Min far på 60 år, har fået konstateret knogleskørhed og har nedsat funktion i hofter(15%) og ryg(27%).
Han er på en arbejdsplads, hvor der ofte bliver forlangt fysisk hårde løft og hvor der fra ledelsens side, ikke udvises den store tolerance overfor, at han ikke længere kan, hvad han har kunnet.
Det betyder jo så, at han ind imellem gør det alligevel, med efterfølgende dage i smertehelvede - eller irritation hos ledelsen, hvis han siger fra.
Derfor er han ikke længere glad for at være der og ved jo godt, at han faktisk ikke kan holde til dét, som han er ansat til.
Er der nogen der kender til reglerne for, hvordan hans rettigheder er?
Muligheder for at gå på "et eller andet", hvor han måske kan bibeholde sin løn? Noget syge-noget, som ikke er førtidspension, har jeg hørt noget om, at der findes...?
Eller hvordan er reglerne omkring dét, at han evt. kan få sig et arbejde 2-3 dage om ugen, med løntilskud? - det har han nemlig snakket med nogen om, i et lille firma, hvor de godt kan bruge ham, men egentlig ikke har råd til at ansætte ham.
Nogen der ved noget eller har erfaringer med noget lignende?
- Hvorfor JEG spørger? - Det er fordi min far er et gammelt autoritetstro fjols, der ikke tør ringe til nogen og spørge! - det er selvfølgelig ikke dét han siger til os, for da er det bare fordi han ikke lige har haft tid, eller fordi han ikke tror på, at der er nogen hjælp at hente... 
Håber der sidder nogen, der kan hjælpe os på rette vej, eller ved hvilke instanser der skal kontaktes - eller evt. råd på nettet. Har ikke selv kunnet finde noget...