Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Fattigrøvs-sparetips?!
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 12:51

I år VIL jeg altså have familien med på ferie - helst UDENFOR landets grænser, for en gang skyld!!

Mandens modargumenter plejer at være:

1. Vi har ikke råd.

2. Man kan ikke holde ferie når man er selvstændig.

- idag vil jeg starte opsparingen og vil spare, hvor spares kan... (argument nr. 2, skal jeg nok klarer på anden vis!)

Skal vi lave et fælles spareråds-leksikon?!

Jeg kunne f.eks. godt bruge nogle tips til nogle (nemme) og billige middagsretter, nogle har måske styr på, hvor man bliver billigst forsikret?, sjove genbrugsråd, gode/billige sider på nettet, hverdagstips generelt...

Jeg lægger ud!:

1. Få frikadellerne eller kødsovsen til at strække til mere: Prop MASSER af havregryn i. Det kan hverken ses eller smages - suppler måske med en ekstra kødbouillon-terning.

Hvis du har køkkenhave, så dyrk Squash og lad nogle af dem blive kæmpestore. Indmaden rives og kan også bruges som (usynlig) fyld i fars (massen kan fryses)- og grøntsagshaderne får skjulte vitaminer

2. Hvis du har lækre cremer på tube, så klip tuben midt over, når den er "tom" - ofte sidder en 1/4 af indholdet tilbage på indersiden! Jeg tager det ud med en spartel og fylder det i en tom cremedåse - ofte har jeg blandet flere cremer sammen deri og Vupti: en helt ny bodylotion med en duft, som ingen andre cremer har!

3. Hvorfor tale dyrere i fastnettelefon, end højst nødvendigt? Har abonnement + samtaler hos ACN og sparer derved meget i forhold til andre teleselskaber og taler tilmed gratis med andre ACN-kunder. (Jeg er forhandler og vil gerne hjælpe med evt. oplysninger - skriv).

4. Vi har et stort årligt forbrug på brændstof til bilen. vi ringede og fik en aftale med OK. Nu sparer vi 30 øre pr. liter, i forhold til dagsprisen, hver gang vi tanker.

5. Vi kender en landmand der slagter selv. Vi købte fornylig 15 kg. flot mørkerødt oksefars, til 40 kr. kiloet - og der var bare INTET fedt i! Disse selvslagter-landmænd, må der da være mange af?!

... Øhm, så kan jeg ikke lige komme i tanker om mere p.t.!

- kom med nogle flere...

Gitte C
GILA HORSEFAIR
www.gila.dk
Forhandling af Breyer heste - kvalitetslegetøj til hestefolket!
- vi har brugte trailere til salg. Se hjemmeside.
0
0
Svar på denne tråd

tjoe...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 13:04
nu er vi jo studerende med to heste så vi sparer hvor vi kan på os selv. her er et par jeg kan komme på:

-tilbudsaviser er din ven, men skriv altid listen hjemmefra og gå med skyklapper i butikken.

-køb ikke ind når du er sulten.

-man skal hamstre kød når det er på tilbud pga sidste salgsdato, så bliver det ekstra billigt og kan jo sagtens fryses.

-f.eks. toiletpapir koster en formue, men tit er det dyre toiletpapir på tilbud til en 10ér i netto, og så skal man igen hamstre så man slipper for at betale dobbelt pris.

-tank bezin når det er billigt og ikke vente til den går på reservetanken, en side som www.benzinpriser.dk kan hjælpe med at finde det billige benzin.

-har man gnavere som kæledyr der går på spåner så køb en hel balle i en heste/kreaturbutik istedet for de små hos dyrehandleren, ligeledes med foderet.

-få lagt foderplan for hestene, ellers giver man tit mere end hestene behøver hvilket er spild af penge og ikke nødvendigvis sundt for hesten.

det var dem jeg lige kunne komme på.

-Jane

Circle Y park and trail westernsadel sælges se præs.

Regulator Complete sælges ved Aalborg

Trailerlæsning og problemløsning
Se mere på min hjemmeside her

Viktoria (skimmel pony ca. 13 år) savnes
0
0
Svar på denne tråd

Hehe..
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 13:05

NUL pølsevogn, NUL slik og chips, NUL kontaktlinser (brug briller), NUL biografture/byture, NUL besøg af venner (de koster i kaffe og ekstra vand i lokummet)

Med andre ord - gå i hi.

WinnieM

Kandar, fortøj og trense til salg! Alt nyt!

*** Hestemalerier ***

Se præ. og hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Hehehe...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 13:12

WinnieM :P

Bag selv, vær mæt når du køber ind, gå efter tilbudene og køb stort.

Jeg er studerende - bor alene i lejlighed og har 1 hest, 2 kaniner og 1 kat...men er ikke ret god til at spare, så jeg takker for tråden, og følger spændt med :)

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
T
ine & T
ulle
Det klinger :D

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 13:14
Tag altid lidt toiletpapir med fra offentlige toiletter ;-)

Some people knows how to appreciate irony...

Silhuetter
Pintohingst-Castor-Søges

0
0
Svar på denne tråd

En rigtig
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 13:17

god idé som vi fik af min svigerinde. Lav en madplan for ugen og køb så ind til denne 1 gang om ugen. De sparede selv 1000kr om måneden ved ikke at købe ting de egentlig ikke havde brug for.

Sluk lyset de steder I ikke opholder jer

Lad ikke vandet løbe uden at det bliver brugt (f.eks. under tandbørstning)

Tank benzin om søndagen (det er billigst)

Hæld det overskydende vand fra kedelen i blomsterne

Frys det overskydende suppe eller anden mad ned (hvis det ikke skal bruges dagen efter

Køb de "store" ting (toilet papir osv.) på tilbud!

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

hva med...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 13:24

At slukke for den "døde" strøm.. Standby strøm er dyrt. En mobil lader koster ca 100 kr. pr. år.. ved bare at sidde i en kontakt.. uden tlf.er til opladning.

Skift til spare pærer.. Brug ikke udendørs lys om natten, brug en lygte hvis du absolut skal ud. Planlæg din mad en uge ad gangen, så hvis du spiser kogte kartofler en dag - så er der til brasede og madpakker den næste osv.

Og så har "ude og hjemme" altså ugebladet fast hver uge et forslag til mad til 4 for 40 kr.Og jeg må tage hatten af for nogle af deres forslag. Eks. gem det kogte kartoffelvand til dagen efter,og lav kartoffel og porer suppe f.eks.

Det var lidt herfra.. men min mand kalder mig godt nok også en sparerfis.. Men sådan er det - synes det er sjovt engang imellem.

0
0
Svar på denne tråd

Super god tråd
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 13:24

- Hæld shampooen på en brugt sæbedispenser, så bruges der ikke så meget.

- køb en sparebruser

- bag selv alt, også rugbrød

- køb ikke færdigmad, men lav alt selv

-brug kun ½ vasketabs ad gangen i opvaskemaskinen, det er nok.

- skær ned på doseringen af vaskepulver

Det var hvad jeg lige kunne komme på. Glæder mig til at se, hvad tråden udvikler sig til.

Vh Lena

Man bliver ikke større af at gøre andre mindre!!
0
0
Svar på denne tråd

Tjjaa...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 14:03

tilslutter mig bag selv, og madplanen...

Vi plejer vist godt nok at lave madplan for en måned af gangen, så kan man købe ind undervejs, når tilbuddene er der...

Og tænk så på at resterne af kødsovsen kan bruges til hjemmelavet pizza dagen efter, osv.

Bag pitabrød til aften, og send de resterende med i madpakken dagen efter. (kan også gøres med pizzaen, hvis der er noget tilbage)

Det er ret vigtigt at huske at bruge resterne, hvis der ellers er en anstændig mængde tilbage. Det meste kan også fryses og varmes en anden gang.

Bliver der lavet salat, så lav til to dage, og sørg for at retten dagen efter også gør sig sammen med salat (Der er altså nogen ting hvor salat er upassende, feks. flæskesteg... Men den bruger man jo også til pålæg eller biksemad)

Så er der den med toiletpapir, bind, shampoo, bleer etc., alle de ting som vi SKAL bruge. Køb når det er på tilbud... Feks har brugsen tilbud på 64 ruller maxi toiletpapir i denne uge... Det er da meget at skulle bruge 130 kr på toiletpapir, men det skal til gengæld heller ikke købes de næste par måneder (afhængig af forbrug)... Det samme med bind... Hvorfor ikke købe 6 pakker bind til 100 kr, fremfor at købe 1 pakke til 27?? De skal selvfælgelig ikke bruges her og nu, men man ved da at man får brug for dem (med mindre man er hankøn eller for gammel)

Hele tiden tænke fremad... Og så ellers handle i discountforretningerne... Netto er min favorit til de fleste ting.

Zamangah

Welsh hoppeføl

sælges

0
0
Svar på denne tråd

Det er altså lidt
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 14:05

Morsomt .

Men nogle af jeres råd er noget vi her på matriklen gør på automatik .

Fx fryser potioner ned , laver fx. også mad til 2 omgange og servere det så den ene dag med kartofter og den anden med fx. ris .

Ikke at lade vandet løbe og slukke lyset de steder hvor vi ikke opholder os .

UNDTAGEN i stalden der er lyset tændt fra kl. 16.30 til 21.30 og når det er rigtig mørkt i dec. så er det også tændt fra morgen foder tid .

Køber heller flåede tomater fra nederste hylde , hvor det altid er 2 kr. billiger for en dåse .

Illum

0
0
Svar på denne tråd

Illum...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 14:07
det er også noget vi gør pr. automatik, men det er ikke alle der gør det. Bl.a. derfor skrev jeg det med at slukke lyset, vandet, lave mad til flere dage osv.

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

Det er jo fordi
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 14:10

Vi næsten er fra " krigens tid " ;-D og der lærte man den slags ting ;-)

Illum

0
0
Svar på denne tråd

jeg tror
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 14:15

vist også jeg kan en masse...

køb det tykke toiletpapir når det er på tilbud og lær så kun at bruge f.eks 3 blade hver gang.. så rulles der ikke bare løs og det kan godt lade sig gøre uden at få våde fingre.-.. når der er lavet stort så rul om hånden, så kan samme stykke bruges flere gange uden det bliver ulækkert...

lav ikke mørbradbøffer, men istedet i fad med fyld.. så er der til flere dage og det er stadig lækkre mad.

hakket køb på 100 forskellige måder er lige mig.. husk brug aldrig opskrift til dine kødsovser, så bliver de nemlig aldrig ens.. ulempe når den bliver ekstra god kan den ikke laves igen!

bag selv..

få en fryser og køb ind når der er tilbud.. det hjælper ikke at race flere km i bil for tilbudene i X når de har de tilbud jeg skal bruge og Y i den uge de har de tilbud jeg skal bruge..

har du akvarie.. så vand blomsterne med dette vand, også er det jo godt for blomsterne...

hvis du skal pudse næse og du bruger køkkenrulle kan et halvt stykke vel gøre det!

køb opvaskemiddel i Aldi.. det er sikkert ligeså godt som Neophos..

min kæreste fik et chock over jeg ikke bruger flere penge til husholdningen.. og vi får altså god mad der varierer noget..

men når jeg køber ind er 90% af tingene nok på tilbud... og nogle uger købes der kun rugbrød og mælk ind (NEJ jeg vil ikke bage rugbrød, men bager kager og boller selv)

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 14:17

Ved ikke om de har det i alle butikker, men nogle har et mærke der hedder x-tra. Det plejer at være billigt, og ved at min søster, der er på su, selv køber nogle ting af dette mærke. Det er væsentligt billigere!

Mvh Cathrine

<3 Asmindrupgårds Lemon Drop <3

0
0
Svar på denne tråd

Tja nu har jeg ikek haft
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 14:19

min svigermor så længe (Mig og kæresten kom sammen d. 13. december) Men har allerede været ude at handle med hende 1 gang.. Der fik jeg et genialt tip:

Handel gult: Dvs du går efter tilbudsmærkerne, fx 1 pakke pålæg til 5 kr, så tager du alle dem der ligger der, og så fryser du dem ned.. vupti har du den tingen i lang tid (Kan selvfølgelig også være andet end pålæg)

Ejer af: 1 pony, 1 rotte, 1 kat og 2 dværghamstere

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 14:20

hvad der er naturligt for nogen at gøre, er altså ikke nødvendigvis naturligt for andre...

Det er vel derfor at man spørger om erfaringer??

Her gør vi også sådan, men min veninde er feks. forvent med nærmest at gøre det modsatte, så det var en ret stor omvæltning for hende, da hun pludselig skulle prøve at spare. Og jeg tvivler på at hun er den eneste der har prøvet det.

Personligt har jeg levet sådan i flere år, så jeg er nærmest blevet nærig... Vil sørme ikke give 14 kr, for et salathoved, når jeg kan få det for 8 et andet sted.

Zamangah

Welsh hoppeføl

sælges

0
0
Svar på denne tråd

Arh Illum...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 14:26
der afslørede du mig godt nok Jeg er fra "krigens tid" eller også har jeg bare lært at rationere og tænke mig om?? Tak mor

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

Som Illum Siger
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 14:28

Tjek de nederste hylder i supermarkedet, det er der de billige varer står.

Jeg bager selv franskbrød 6 stk for 28 kr. plus el.

Det er ret billigt og det mætter mere end købebrød og er friskt længere tid.

En god salat som mætter meget : 2 gulerødder + 2 rødbeder+ 2 æbler revet og blandet sammen deri puttes lidt olie. Jeg vil vædde på at selv børnene kan lide det. Til 2 personer.

Jeg køber altid stort ind på tilbud F.eks beauvais ketchup som normalt er hunde dyrt. Ca halv pris på tilbud og det kan holde i mere end et år.

Ellers hvis I har tid: prøv at gå på auktion. Der kan man spare rigtig mange penge

Venlig hilsen Lone

0
0
Svar på denne tråd

rtdhrgfbsed
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 14:49

- Apropos de nederste hylder, så er det også hér man finder 500 g. pasta for 3 kr. En halv meter højere oppe, koster de 8-20 kr., afhængig af hvor flot posen er!!

Så I Rabatten i sidste uge? Der havde de det råd, at hvis man skulle lave pulversovs, så bland lige en skefuld mel med pulveret, inden det kommes i margarinen - som sagtens kan halveres/undværes - og så var der pludselig meget mere sovs, uden den store smagsforskel - der skulle så selvfølgelig tilsvarende mere mælk i!

... Der er nogen der fryser alt muligt (rester af div.) i isterningebakker og bruger det i sovs el. andet - kan bare ikke huske, hvad det er - nogen der kan?`

Gitte C
GILA HORSEFAIR
www.gila.dk
0
0
Svar på denne tråd

Når I handler
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 14:50

Når I handler - så kig NEDERST på hylderne - butikkerne stiller bevidst det dyreste i øjenhøjde, fordi de færreste gider bukke sig ned.

Og det kan virkelig betale sig at sammenligne priser - man behøver jo ikke købe det produkt man har set i reklamerne, vel?

SÅ kig ned når du handler og tag det billigste!!

0
0
Svar på denne tråd

Sparetips..
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 14:52
  • Hav altid en madpakke med, når du skal på arbejde, til undervisning etc. i stedet for at blive fristet til at købe demøg dyre sandwich
  • Planlæg ugens indkøb og madplan - og handle derefter ind én gang om ugen i storkøb ;-)
  • Lav evt. kuvert-tricket med at ligge et x antal kr. i fire kuverter, så man har penge til en uge ad gangen hver måned. På den måde, ja så lærer man hurtigt, at pengene hurtigt kan forsvinde ;-)
  • Tandpasta: Lad være med at smøre tandpasta på hele tandbørstens overflade; for man kan sagtens nøjes med en mindre dosis.
  • Shampoo: En ny shampoo er meget koncentreret. Del den evt. i to og bland op med vand. Ligeledes med flydende håndsæbe og opvaskemiddel.
  • Vand: Spar på det! Der skal også være til de kommende generationer Lad være med at lade det løbe, når du børster tænder, sæber dig ind, skræller kartofler etc. Skyl af i en balje i stedet for at lade vandet løbe.
  • Udskift fryser, vaskemaskiner og andre "strøm og vandslugere" til de energibesparende. Det er en dyr engangsudgift - men betaler sig i længden.
  • Frys madrester!
  • Køb roepiller i løsvægt
  • Gå efter discountvarer
  • Sorter dit klædeskab - og sæt dine fejlkøb og ting du ikke længere bruger til salg. Det lader til, at det kan sælges jf. markedspladsen og www.trendsales.dk
  • Se "Rabatten" på DR1 - mange gode tips.
  • Tænd stearinlys: det hygger og det varmer :-)
  • Brug en masse revne gulerødder i kødsovsen

Og ja: søg her på HN efter kl 23 på sparetips og der vil komme en masse gode tråde frem :-)

Pøj pøj :-)

Mvh Mette..

Mange mennesker er bange for at sige, hvad de vil have..
Det er derfor, de aldrig får, hvad de vil have!
Madonna
0
0
Svar på denne tråd

Tampax
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 15:22
Lige en god ting til dem, der bruger Tampax. De "normale" er møgdyre - Fakta har dem i eget mærke til det halve og de er lige så gode !
0
0
Svar på denne tråd

Sparetip
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 16:20

- Drop at holde avis/aviser. Læs nyhederne på nettet - det er det samme der står ;)

- Gryderetter er gode og billige, og kan varieres i det uendelige.

- Lav sovs selv, i stedet for pulver/posesovs.

- Brug fryseren. Selv en lille rest kødsovs kan komme på en frokostpizza en dag.

- Frys rester af vin og fløde ned i isterningebakker, og læg dem i en pose når de er frosne. Så er der til at peppe sovsen/gryderetten op en dag, uden der skal tages hul på en hel karton fløde, hvor resten bliver smidt ud.

- Brug masser af grøntsager i madlavningen. Det er billigere end kød, og strækker maden. Hvis ungerne/manden ikke vil spise dem, så blend dem og kom dem i farsen/kødsovsen.

- Er der en rest ris tilbage, så frys den. Den gør sig glimrende i en omgang frikadeller på et andet tidspunkt.

- Tjek familiens forbrug af mælk og mælkeprodukter. ½ liter mælk/mælkeprodukter pr. person om dagen dækker behovet. Lær ungerne at drikke vand for at slukke tørsten. Nogle familier bruger snildt 3-4 liter mælk + yoghurt + andre mælkeprodukter om dagen.

- Spiser ungerne ostehapser: Køb en klods ost på tilbud, og skær selv ud. Meget billigere end dem fra "Lillebror."

- Skær drastisk ned på slik, kage, fedtstof, sodavand og saftevand. "fun light" er billigt, men ikke når der ryger en hel flaske om dagen.

- Rengøringsmidler: Vælg de billige "no name" i stedet for de dyre "Ajax med blomsterduft."

- Cd'ere, dvd'ere, ugeblade og livstilsmagasiner er unødvendig luksus. Har man brug for at læse noget i bladene, så gå på biblioteket og læs dem.

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Til Festaberne
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 17:10

Lad være med, at tage dankortet med i byen...

Ellers:

-Barber ben med alm. barberskum.

-Lad være med at købe dyre hårkure. Brug balsam i stedet og lad det sidde i 10 min.

-Køb pattesalve i Netto (20 kr for en tube der vare i LANG tid)

Få langt et budget, så du kan se hvor mange penge du har at gøre med.

Tag 500 kr og bestem dig for, at det er de penge - OG KUN DE PENGE - du må bruge på "snold".

***Pejtersen***
Flere gode heste og ponyer til salg.
Se mere på min
hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Hvis man bor
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 20:30

I nærheden af grænsen (som jeg), så udnyt de gode tilbud i Tyskland, kør evt derned en gang i mdr, og handel stort ind af dagligvarer til fryseren m.m..

Hygiejnebind kan fåes til 10 kr for en pakke i Rema 1000, mener jeg det er..

Køb tøj på tilbud, hold øje med ophørsudsalg, eller køb tøjet i Føtex eller ligende for en tid..

Forebyg sygedomme på dyrene..

Skift den dyre vitaminpille ud med en der er billigere, ofte er de lige så gode..

Lav mest muligt selv..

Undersøg markedet, inden du køber noget, evt hø, halm m.m.

Brug QXL..

Stop med at ryge, kan du ikke det, så rul selv, og lav røgfrit hus, så gider man nemlig ikke så meget..

Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris.

0
0
Svar på denne tråd

ok ok ok
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 21:07
Spare??? hvad er det???

Rigtig mænd rider hver dag,og har frederiksborg hest.
0
0
Svar på denne tråd

sasasasasa
Forfatter: 
Dato:  25-01-2006 23:44

Brug eddike istedet for skyllemiddel, kan IKKE lugtes, og det skåner miljøet. (Fem liter for 19 kr.)

Kødsaucer lægges i fryseposer, og trykkes flade. Når de skal bruges de lægger man dem lagvis, med kartoffelskiver/grønsager

eller laves som lagagne, hurtigt og nemt og man får brugt alle rester.

Når man bruger ovnen, så lav det meste i den, og bag dit brød og kager samtidigt, det optager ikke smag.

Lav mad til 2 dage ad gangen, så sparer du også tiden.

Gode hilsner Fru Bach
0
0
Svar på denne tråd

Sparetips..
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 00:04

Der er snart tænkt på det hele her i tråden...

- Lån dvd'er, cd'er, blade osv på biblioteket og NOTER i kalenderen hvornår det skal afleveres igen.

- Skriv mails til vennerne istedet for at ringe eller skrive sms'er.

- Bag selv alt brød og frys evt. noget af det.

- Husk altid at medbringe tasker eller poser, når du køber ind.

- Få netbank og tjek kontoen hver dag.

- Lad være med at spille tips eller lotto, det kan ikke betale sig for ret mange mennesker.

Så er der den meget drastiske: Afskaf fjernsynet. Og se film og tv-programmer på computeren.

Og hvis man er så heldig: Få svigemor til at medbringe en hel masse af hendes hjemmelavede saft og syltetøj næste gang hun kommer på besøg (Man kan jo også lave det selv, det er faktisk ret nemt at lave f.eks. hyldeblomstsaft).

Mvh

Anna

0
0
Svar på denne tråd

Detpot
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 07:35

Vi er i gang med at bygge et rimlig stort depot op. Så når der kommer nogle virkelige gode tilbud hamstres der virkelig meget.

Det er selvfølgelig dyrt i starten, når der skal handles ind til hverdagen OG hamstres på mange af tingene.

Med hensyn til telefon, så har ACN lige fået et nyt tilbud: betal et fast beløb på 189 Kr. Alt hvad du ringer for over 189 kr. er GRATIS. (skriv til mig hvis du vil høre mere)

0
0
Svar på denne tråd

schlecker (staves?)
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 09:21

som overskrift siger..

prøv at kigge i schlecker efter personlig hygiejne produkter. de har deres eget mærke der hedder AS. det er møgbilligt.

f.eks en flaske med gele til håret koster 7 kr. og den holder længe.

samtidig har de også rengøringsartikler der er billige..

0
0
Svar på denne tråd

Tv på computer...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 09:27

skal der også betales licens af - desværre... Jeg fatter ikke at pensionisterne får rabet på licensen, når studerende, der har færre penge og mindre tid, skal betale fuld pris... Men ok - tilmeld dig som radiolytter - og slip med under det halve. Da du der ved er tilmeldt, så gør DRLicens ikke mere ved dig...

Rugbrød kan ikke betales at bage selv - tit og ofte har f.eks. kvickly et stort rugbrød til 9 kr. Netto er selvfølgelig billigere...

Gitte Laura Nielsen - kommende Fru Molnit
*
Forlovet den 24. december 2005
Dato for vielse - 23. september 2006
i Højdevangskirken, Amager
*
Hellere en god original end en dårlig kopi
0
0
Svar på denne tråd

søndagsavisen
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 09:39

Den kommer vist over hele landet,har hver uge en madplan med budget på 500,-

Samtidig er det en gratis avis.

Jeg køber yderst sjældent et ugeblad(højst 1x om året)Men tager altid Netto´s gratis blad Kiwi med hjem.

Fed tråd,når man lige har opdaget at der er 3000,- til februar måned(2 voksne,1 barn og en baby)

Kh.Tine

0
0
Svar på denne tråd

Gitte har
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 09:41

DR indført betaling af tv-kiggeri på nettet? Det er sgu for groft.

Forstor ikke rigtig det sidste du skrev med licensen?!

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

et par mere
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 10:04

Hav en lille pose eller plastdåse i fryseren til kødrester. Der bliver nemt en skive eller en pølse tilovers. Når den er fyldt giver det en god gang biksemad.

Vi tager over grænsen ca hver 2. månede og køber stort ind med bleer, vådklude, morgenmadsprodukter (meget billig!), pålæg i stride strømme og plejeprodukter som shampoo op balsam.

Jeg køber også gerne flyverdragter til næste vinter nu her. De er meget billige her i februar og det er ret nemt at overskue næste vinters størrelse på afkommet. Man sparer snildt 70%.

Jeg køber også rigtig meget tøj på genbrug. Esprit, wrangler, kenzo, you name it! Det kan godt betale sig at køre en genbrugsrunde engang i mellem. Man kan også være heldig at finde ting som man kan sælge for flere penge bagefter.

Nogle butikker kører med faste mælketilbudspriser om mandagen. Udnyt det og køb stort ind.

Ellers kan det også, som alle andre skriver rigtig godt betale sig at hamstre når det er billigt.

I vores gamle hus fik vi den samlede varmeregning fra 20.000,- ned til 7.000,- ved at instalere en brændeovn som blev købt brugt for næsten ingen penge.

Køb brugt og køb over fx ebay eller OXL. På ebay er der fx mange butikker som skiller sig af med deres overskudslager og ekstra ting.

Vi sparede 2.500,- på vores håndvask i køkkenet sammenlignet med prisen i et dansk byggemarkede. Vores vandhane (som er lidt speciel) sparede vi også en formue på ved at gå udenlands.

Hilsen LeneJ

0
0
Svar på denne tråd

DRlicens - radio
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 10:30

www.dr.dk/licens/omlicensen.asp

Hvem skal betale licens?

Licensen er en afgift, som alle over 18 år med et apparat, der kan modtage radio eller tv-signaler, skal betale. Licensbetalingen er altså ikke afhængig af, om du benytter dig af DRs public service tilbud: DR1, DR2, www.dr.dk, P1, P2, P3, P4 og de 14 digitale radiokanaler, eller udelukkende ser udenlandske programmer.

Husk, at du har pligt til at tilmelde dig licenssystemet senest 14 dage efter, at du har anskaffet dig en radio eller et tv.

Det vil sige at hvis du har en computer med et radio/tv-tuner kort skal du reelt set betale licens, da du kan modtage radio/tv signaler på din computer. Jeg ved ikke omkring det med tv2's sputnik, hvor man kan se udvalgte programmer.

Ang. radio licens - der betaler du "kun" 160,- pr halvår. Når du betaler for dette er du reelt tilmeldt licens, og derved kan du måske undgå at blive snuppet.

Da jeg flyttede hjemmefra var jeg sort-seer i godt og vel 2 år. En aften bankede det på døren, og jeg åbner uden at chekke hvem det er. Troede det var min kæreste - men nej, det var sørme fra DR-licens *UPS*. Jeg benægtede pure at have haft fjernsyn i de næste 2 år jeg havde boet der, og det jeg havde i stuen, var et jeg lige havde fået... Jeg slap så for at betale for de 2 år - og skulle så kun betale fremover. Men mindre end et ½ år efter, gik kæresten og jeg fra hinanden, og jeg flyttede ind hos en veninde - og slap dermed for hele licensen...

*
*
0
0
Svar på denne tråd

Puh...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 10:47

-I giver mig dårlig samvittighed!!! Hvor er jeg blevet "sjusket" med pengene efter jeg er gået fra SU til rigtig løn!!!

Tine

0
0
Svar på denne tråd

tv licens
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 10:57

tro mig licensmanden kan godt banke på døren selvom man betaler radiolicens...

Tine Gade.. ja kender det godt det der.. jeg er slet ikke så god til at spare mere som jeg har været... jeg har engang levet for 1000kr om måneden.. jeg aner ikke hvordan jeg gjorde det.. men dengang havde jeg ikke barn, bil og 4 heste *SS*

0
0
Svar på denne tråd

Licens...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 13:16

Der skal IKKE betales licens, hvis man ser tv over puteren...

Jeg kan ikke lige huske hvorfor, men det skal man ivertfald ikke!

Noget andet er, at det da er fuldstændigt latterligt, at man skal betale så meget, for noget man aldrig bruger!

***Pejtersen***
Se mere på min
hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

MariaP det er måske en god ide
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 13:45

Át læse Gitte L Nielsens svar 5 linjer oppe !!!

Illum

0
0
Svar på denne tråd

Gå og gå og gå
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 14:11

Gå så meget du kan istedetfor at bruge bilen og bybusserne..

Køb en trolley i en genbrugsbutik og hav den med når du handler.. så er det ikke så slemt at skulle slæbe alle sine varer med hjem på gåben..

Og er det fordi du ikke gider gå alene så tag en diskman med og hør musik.. Så går det meget stærkere, og du kommer også bedre i form ved at gå..'

Jeg har min diskman med overalt, i byen, ude og cykle U name it..

btw.. mht diskman.. så køb batterier i Aldi.. 8 stk for 20 kr.. og de holder faktisk bedre end Duracell..

Svar på denne tråd

Lad være med
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 14:12
at være beskeden ;D

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
T
ine & T
ulle
Det klinger :D

0
0
Svar på denne tråd

Shetter:
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 15:21
Neeej, du har taget fejl, det hedder "cykl cykl cykl"!! Anskaf dig en cykeltrailer eller en god rygsæk og så kan du snildt købe ind og komme overalt rundt.
Desuden vil jeg på det stærkeste afbefale at have discman med når man er ude i trafikken, om det så er cykel eller gåben. Jeg har hørt om for mange der er blevet kørt ned fordi de gik og sov midt på gaden, kun med ører for musikken i deres hoveder.

Hilsen Lene

Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok alligevel!

HN's fedeste klub: Hyggegumperne!

Venligst svar via Besked/Mail og ikke i tråden.
0
0
Svar på denne tråd

Udskrivning
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 15:24

Når du udskriver på din printer - så sæt den til "udskriv kladde" i stedte for "udskriv normal".

Så bruger den kun 1/3 blæk i forhold til normalt!

Dvs du kan udskrive tre gange så meget før du skal begive dig ud for at købe dyre blækpatroner.

Og når du endelig skal købe blækpatroner, så køb dem over nettet - nogle steder kan du få dem til under halv pris (eksl levering) - men undersøg priserne for diverse sites, måske har de tilbud!

Sluk din telefon hver nat - ringer folk så kan de jo stadig lægge en besked på telefonsvareren hvis det er vigtigt, og de beskeder folk afsender om natten, kan du jo godt vente med at læse til du tænder din telefon om morgenen!

Husk på hvor mange timers strøm du så kan spare i døgnet - og dermed hvor meget du kan spare på et år! Bare fordi din telefon ikke skal oplades så tit!

Sku ned for varmen i dagtimerne på solskinsdage, træk gardinerne fra og lad solen opvarme dit hjem - det virker udmærket for mig, jeg kan få sauna tilstande!

Jeg lufter ud om morgenen, og så er her friskt og lunt når jeg kommer hjem (Dur selvfølgelig ikke på regnvejrsdage *ss*)

Og når du går i bad, så lad være med at stå under bruseren bare fordi det er hyggeligt eller for at få varmen.

Skynd dig i badet, og hop så i varmt tøj og ind under et tæppe!

Som Shetter siger - lad bilen stå og drop bussen!

Gå eller hop på cyklen!! Evt med musik, det er ikke kun Shetter det virker for - det virker også for mig, og jeg er ellers doven af natur, men med musik så klarer man det meste ;-)

Sørg for at have et "net" - i ved de der genbrugsposer af stof.

Og tag det med når I handler, i stedet for at skulle købe en pose hver gang! For det første sparer I et par kroner hver eneste gang I handler, for det andet skåner I miljøet!

Skal du absolut i biografen - så tag popcorn, slik, sodavand og lignende med hjemmefra! Og tjek tiderne, nogle forestillinger er billigere i dagtimerne end i aftentimerne, fx... Kan du vente med at se filmen, så vent til den er ude på dvd!

Og lej film eller lån dem hos venner og bekendte i stedet for at købe dem selv, men mindre du VED det er en film du vil se igen og igen og igen...!

Desuden kan musik sagtens høres i radioen - cd'er og koncerter kan spares væk hvis du ikke er fuldstændig fanatisk vild med en sang! Optag evt sangene på bånd ;-)

På dne måde kan der lettere blive plads til luksus i budgettet!

Lige lidt mere herfra - går jo og tænker sparetips hele tiden nu *s*

Mon ikke jeg nok skal komme på flere *s*

Jeg er i perioder en rigtig nærrigper - der går ligesom konkurrence I at spare mest muligt :-D

0
0
Svar på denne tråd

Danmakine
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 15:31

Lol.. Ja det der med at det er farligt ved jeg godt.. Men alligevel.. Hvornår har jeg sidst hørt efter ;-D

Når jeg cykler sætter jeg altid den ene hørebøf bag øret så jeg stadig kan høre trafikken.. Det virker - lol--

Mht cykeltrailer??? Kan man virkelig sætte sådan en bagpå en Trek 4100?? Det er en bjergged af fineste kaliber..

Forresten så er der sindssygt mange råd heri jeg skal til at gøre brug af..

Skal vi ikke udgive en bog?? Jeg vil gerne låne den på biblioteket så??

Svar på denne tråd

Gratis "indkøb"
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 16:27

På vpres lpkale losseplads er et rum med ting, som andre kan bruge. Har lige hjembragt en B&O video mangler zapperen, men så får jeg lidt motion.

Køkkenredskaber, skåle og småting køber jeg i genbrugsbutikker. En kassefuld koster ca. 20 kr. Der er også fine møbler og lamper, især hvis man bruger lidt tid og malingsrester og sin kreativitet. Bøger koster 5-10 kr. Og så støtter man jo et godt formål og har dermed sparet på "hjælpe andre"-budgettet.

KH/Helle

0
0
Svar på denne tråd

Bogen er "udgivet"
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 16:27

Jeg har lige kopieret alle de fantastiske råd og lagt dem sammen i en ny tråd: "Spareråd til udprintning" - Så kan man selv kopiere dem over i word og printe dem ud (selvfølgelig som en KLADDE, da det åbenbart sparer blæk!... - Det skal prøves!) eller gemme dem på komputten.

De sidste råd mangler selvfølgelig, men dem kan man jo så selv smide på efterfølgende!

Jeg har et råd mere...

Jeg var ved at smide nogle gamle striktrøjer ud, deriblandt nogle grimme uldne sweatre, men Svigermor overtog dem og nu har hun strikket hjemmesko til os alle sammen! - Sådan nogle enkle nogle med dobbelttråd, så de er pænt tykke og i flere forskellige størrelser. Jeg har dem liggende i en kurv og får vi gæster med kolde tæer, har vi altid en størrelse der passer - De synes tilmed at det er hyggeligt med hjemmestrikken på fødderne!

Gitte C
GILA HORSEFAIR
www.gila.dk
0
0
Svar på denne tråd

Lige en gang mere for...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 16:47

Prins Knud...

Maria P:

Licensen er en afgift, som alle over 18 år med et apparat, der kan modtage radio eller tv-signaler, skal betale.

Så - jo, man skal faktisk betale HVIS du kan modtage radio/tv signaler på din computer (vha radio/tv-tuner kort)... Hvis du IKKE har sådan et i den, så skal man ikke...

Så man er ikke fredet bare fordi man ikke har fjernsyn, men computer...

*
*
0
0
Svar på denne tråd

radio...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 20:41

Alle computere kan modtage radio... man skal ikke have noget specielt kort til den... man skal også betale radio licens hvis man har en radio i bilen... den er jo selvfølgelig dækket ind hvis man betaler tv licens...

Ellers har jeg ingen sparetip der ikke er allerede nævnt...

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Sig mig engang..
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 20:47

Licensen igen.. Når jeg nu er medlem af en boligforening.. betaler vi så via boligforeningen eller kommer der en rykker med licens seperat??

Nu er jeg i vildrede nå..

Svar på denne tråd

Gitte og Illum
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 20:54

For 2. gang - for prinsesse Mary

Taget fra dr.licens.dk

Hvad dækker licensen?

Licensen for en husstand dækker alle radio- og tv-apparater i hjemmet, i sommerhuset, i bilen, i båden og ens egne apparater på arbejdet. Licens dækker licenshaveren selv, ægtefællen og alle hjemmeboende børn, når de er tilmeldt samme folkeregisteradresse.

Det betyder samtidig, at der skal betales licens for et hvilket som helst radio- eller tv-apparat, der står hos dig - uanset om du ejer, lejer, låner apparatet eller har det opstillet på prøve, og uanset:

Hvordan dine antenneforhold er
Hvor meget eller hvor lidt du hører og ser
Hvad du hører og ser af programmer - også hvis det udelukkende er udenlandske

ERGO skal man ikke betale tv-licens, hvis man ser tv over computeren. Med mindre man har et turner-kort, men det kan de ikke bevise. Idet det kræver, at de kommer i ens hjem og det har de ikke lov til. Det er en krænkelse af dit privatliv...

Der findes flere medier til, at hente og se tv på computeren!

Der blev foreslået fra DR's side, at der skulle betales licens, hvis man kunne modtage tv/radio over computer OG mobil, men dette blev nedstemt af regeringen!

***Pejtersen***
Se mere på min
hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Shetter...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 21:10

Den kommer som en seperat opkrævning... Desværre!

Vi har lige fået vores. 1045 kr

Gitte og Illum - IGEN

DI afviser licens på computere

DR vil opkræve licens på computere

Men nu er det jo heller ikke det tråden handler om, så det her er det sidste ord fra mig, om licens...

***Pejtersen***
Se mere på min
hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

vi putter altid
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 22:00

vores små mønter i en krukke.

25 og 50 ører 1, 2, 10, 20 kroner (5ere bliver gemt her i huset til div. kaffeautomater i kolde ridehaller)

det bliver faktisk til rigtig rigtig mange penge uden man opdager at man har undværet dem

I'm gonna live my life
Like everyday's the last
Without a simple goodbye
It all goes by so fast

0
0
Svar på denne tråd

LIGE EN TIL ALLE RYTTERENE!!!
Forfatter: 
Dato:  26-01-2006 22:11

Når i vasker ridebukser med skind, så brug flydende brun sæde

istedet for skindvask... Skindet bliver dejligt OG IKKE ØDELAGT og bukserne flotte rene. Har gjort dette i 10 år og har ALDRIG ødelagt bukser ved dette ;-)

Og hvad koster brub sæbe... mellem 6 og 10 kr pr flaske.. DET DUÈR!

Husk nu... SMIL til verden og den smiler til dig ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Puhaaa
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 07:54

hvor har jeg det skidt når jeg ser hvad jeg kan spare.

Min største irritation ligger hos min mand (det er altid ham... )

han ryger... det koster

han drikker senseo kaffe det KOSTER, nu har han arbejdet hjemmefra i 2 dage, det har kostet 2 x 18 senseokaffepuder (jeg har fået de 4) Det er ca. 40 kr. for kaffe på 2 dage. Han kunne da bare have lavet en hel kande. Og SÅ indimellem ser jeg denne kaffe ikke bliver drukket, nej da ofte står på kontoret efterladt og ensom, og KOLD! arghhh, nå men jeg har jo heste og hund så skal nok passe på hvad jeg brokker mig over...

Jeg har også købt vintertøj til næste år, var på udsalg igår -70% på alt tøj. Så har ungerne da lidt at starte op på, og passer de det ikke, er der asser af børn i vennekredsen.

At bage selv. Tror simpelthen ikke det kan være meget billigere ? et rugbrød koster ca. 8 kr. på tilbud, kan man selv bage for det ??

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har også et
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 08:56

der er jo mange børn der spiser alle de der dyre morgen madsprodukter fra kellogs og hvad de ellers hedder. I Aldi har de nogle der hedder choko rice eller noget og de er faktisk lige så gode som mærkevarerne de har også cornflaks og de er også bedre end de dyre, og de er tilmed billigere.. De har også guldkorn men dem har jeg ikke smagt så dem må andre prøve...

Min mor er dagpleje mor så hun har afprøvet det på dem og det kan godt li dem hehe de åbner bare munden og siger ja tak *ss*

Super god tråd og mange gode råd..

Mange takker fra os!

Skal til Boston i 4 uger
på forlagt undervisning
JUBII
0
0
Svar på denne tråd

Køb dybfrost i Aldi
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 09:34

De har nogle dybfrost vare i Aldi som er gode.

3 små svine mørbrad til 79,95, selv om nogen synes det er synd, er de fine til sammenkogt.

1 kg oksefars til 34 kr, smage rigtig godt både som bøf og sammenkogt.

Flæskekød 1 kg for 32 kroner, også godt.

og så har de Winersnitzler til 40 kr ogder plejer at være5 i posen, de er også lækre.

Og i det hele taget handel sort ind først på måneden, alle dagligvare, køkken rulle - wc papir , koncerves så som flåede tomater osv. tandpaste, shampoo, pålæg og brød Læg i fryseren.

Vaskepulver opvaskemiddel( husk man kan gøre rent i opvaskemiddel)

Handel så du har til hele måneden, så det kun er mælk som skal hentes

Det har vi gjordt i flere år, vi handler når lønnen kommer og bruger ca 1200 påen gang, men så har vi også alt i dagligvare + lidt slik og sodavand, det er små ting som vi skal ud og købe.

Vi handler stort ind i aldi.

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har lige et råd
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 10:05

til.

når jeres støvsugerpose er fuld!!

Tag den ud til skraldespanden, klip den ene ende af. Tøm posen.Lav et ombuk.

Hæft enden med hæftemaskine. Tæt så det ikke kommer ud i maskinen.

Jeg har gjort det flere år og sparer mange penge på poser som er ret dyre.

Det er en industrimaskine jeg har og den har ikke taget skade.

Og jeg kommer lige i tanke om ... spande til stalden osv. prøv at forhøre hos en grillbar. De får vildt mange spande. Jeg har nemlig en nabo som er grillejer og han forsyner mig med små og store spande med låg. Skønt og gratis.

Venlig hilsen Lone

0
0
Svar på denne tråd

Den der med små-mønterne
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 12:15

har vi faktisk også brugt i en anden grad.

Nå der ikke var noget virkelig vigtigt i flimmeren, så satte vi os til at spille Back Gammon, og når man tabte et spil, så kostede de to kroner til sparegrisen/krukken... Hvis man spiller en del, så er der faktisk en pæn hjælp til julegaverne...

Vi spiller stadig fordi det er hyggeligt (nu uden penge), og Back Gammon er jo et forholdsvis overkommeligt spil, tidsmæssigt.

Zamangah

Welsh hoppeføl

sælges

0
0
Svar på denne tråd

Billigere ting
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 12:52

f.eks. toilet papir kan man købe en sæk af meget billigere i PN maskiner det er lotus royal. køb stort ind

istedet for at fodre hesten med færdigblandinger så kontakt en lokal landmand, de vil tit sælge havre langt billigere end markedsprisen (jeg giver 70øre/kg) -istedet for at købe dyrt hø, så brug frøgræshalm, det giver længere tyggetid,og det er meget billigere, det giver jeg 10øre/kg for mht. oksekød så snak med en kvægbonde om at få tilbud om køb af kød ved nødslagtninger. (det er tit ungdyr der f.eks brkker et ben o.lign.)

MVH. Gitte og hypperne!

Blue Elliei Girl sælges! se nærmere på præs.

Opstaldning tilbydes billigt mellem jels og vamdrup.

0
0
Svar på denne tråd

Spare spare spare!
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 13:02

En genialt tråd! Helt sikkert!

1. Jeg køber altid de billige bind i brugsen/Aldi/Netto hvor jeg nu lige handler. Og jeg sys de er lige så gode om de dyre.

2. Tamponner køber jeg som regel i Aldi. De er billige, og mindst lige så gode som Tampax.

3. Vores 25 og 50 ører bliver lagt i en krukke. Det kan blive til mange penge. 1 og 2 kroner bliver trukket på snørerbånd, og det bliver også en hel del penge! og så er der jo til lommepenge på en evt ferie *S*

4. Genbrug! Alt det lækre tøj, møbler osv til næsten ingen penge! Kan ikke huske hvornår jeg sidst købte tøj i en dyr forretning til mig selv *S*

5. Lav selv pizza! De smager 10x bedre end dem man kan købe, man bestemmer selv hvad der skal på, og det kan sagtens varmes dagen efter til aftensmad, eller nydes kold til frokost.

6. hjemmelavet pizza (2) I stedet for at lave en kødsauce, plejer jeg at brune køddet på panden eller en gryde. Og så smører jeg pure på pizzabunden. På med køddet og alt det andet. Man kan self også hælde noget af al væden fra flåede tomater, hakke dem selv, og bruge dem.

7. se ned! Alt det billige står på de nederste hylder! Og hvem kan smage forskel på pasta til 3 kr og pasta til 9 kr??

Tror lige det var det jeg havde... Skal nok vende tilbage hvis jeg kommer i tanke om mere *S*

Nye billeder på min præsentation!

Venner kan man lave alt sammen med, men kun de aller-bedsteste venner kan man lave ingenting sammen med (Peter Plys)
0
0
Svar på denne tråd

sikke mange...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 13:25

... gode råd (undtagen det med at udskifte hø med frøgræs - det ER ikek det samme, der er en mindre næringsindhold i frøgræsset - så der kan man ikek lige udskifte - men det er en anden diskussion)

Mit faste indslag i disse sparetråde er jo "oste-rådet" - som jo passer fint med alle forslagene om hjemmelavet pizza.

Lad være at købe ost i supermarkedet. Tag til ostehandleren og køb hans resteposer med skorper. Der er MASSER af ost til ikke ret mange penge - man skal bare selv lige bruge lidt tid på det. Og pizzaen smager ikke ringere af at det er et mix af ostetyper. :-)

£isbeth & Baloo

It's our choices that show what we truly are,
far more than our abilities.
(Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
0
0
Svar på denne tråd

Mange gode råd DOG er der et
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 13:45

Som jeg mener er er vildt dårlig råd .

Give hestene frøgræs i stedet for godt hø eller wrap ???

Det var dog det værste at forslå .Frøgræs er IKKE nogen god erstatning for hø/wrap . Ja jeg ved at nogle bruger det som suplement ...Men i stedet for hø/wrap , nix.

Jeg kunne få alt det frøgræs presset jeg ønskede , vi laver nemlig selv græsfrø, men det får en tændstik gør det .

Der skal ikke spares på god grovfoder , basta!

Illum

0
0
Svar på denne tråd

Maria P
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 15:48

"ERGO skal man ikke betale tv-licens, hvis man ser tv over computeren. Med mindre man har et turner-kort, men det kan de ikke bevise. Idet det kræver, at de kommer i ens hjem og det har de ikke lov til. Det er en krænkelse af dit privatliv..."

Vi er jo i bund og grund enige - men ja, de skal bevise det, ligeså meget som de skal bevise at man rent faktisk har et fjernsyn eller radio.

Et sparetip til studerende:

Der forekommer tit meget spildpapir ved printere osv - som kan bruges til at tage notater på. Derved spares udgiften til blokke.

Et alternativ til frosne ærter (som køleheling):

Brun sæbe i en pose - med en pose omkring - ned i fryseren - og vupti, så har man en kølepose til at lægge på ømme steder.

Et alternativ til Biotex og pletter:

I stedet for at bruge penge på dyre vaskemidler til svære pletter, kan brun sæbe tit være løsningen.

Hvis man har fået buksebenet i kæden på cyklen fjernes denne plet nemt med lidt brun sæbe inden vask.

Hvis man har fået kuglepen på tøjet, så er det sødmælk der skal til.

Et alternativ til dyre afkalkningsmidler:

Eddike eller eddikesyre, citron

*
*
0
0
Svar på denne tråd

køre selvfferie
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 15:54

til frankrig. Vi skulle have været i normandiet. Der kan man få telt overnatning fra ca 100 kr med strøm. I kan jo evt købe/låne sådan et kæmpe telt

Hilsen
Sanne
0
0
Svar på denne tråd

spare er godt
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 16:01
i stædet for dyre ferdig blandinger af heste foder så bland det selv det gør vi havre og byg køber vi hos en lokal landmand og resten v putteri finder vi gode steder og køber som vil gi en god rebat. vi har 2 små ponyer 2 føl og 2 storeheste og bruger ca 1500 kr om månden på foder i alt. og de ser ikke ud til og mangle noget.

STEDET HVOR HEST OG RYTTER HYGGER SIG

2 FØL FRA 2005 SÆLGES

0
0
Svar på denne tråd

når ja forasten
Forfatter: 
Dato:  27-01-2006 18:12
så har jeg hørt at i stædet for og kobe det dyre til og gøre ovn ren med så tager man den gammeldags faste brunsæbe smøre på opvarmer oven til 100 grader slukker og tøre så af når det er blevet kølig nok til at arbejde med. brun sæbe koster vel om kring 10 kr og der er til mange gange en bødt ovnrens koster nogle gange 40 kr det er jo en stor forskeld

2 FØL FRA 2005 SÆLGES

0
0
Svar på denne tråd

hej er der
Forfatter: 
Dato:  28-01-2006 19:16
ikke flere gode ider det vil da være dejligt og spare mange flere penge

2 FØL FRA 2005 SÆLGES

0
0
Svar på denne tråd

hvad med...
Forfatter: 
Dato:  28-01-2006 20:23

meget er sagt men:

Kødfrie dage.Suppe er god og billig vintermad.

Køb supermarkedernes egne mærker i rengøringsmiddel,tampax mv og evt shampoo

(hvis du er tilfreds med kvaliteten mv af dette altså. Ellers så køb mærkeshampoo når der fx er 4 Sunsilk/Pantene for 50 kr i de store kæder.)

Ta' cyklen/gå når du kan.Overvej fx om I har brug for (mere end 1?) bil.

Hest: Køb fx "hov børster" i søstrene grene's til 2 kr. de er super effektive og bedre end tilsvarende i hestebutikkerne (min mening.)

Køb en pakke med 10 af de forskelligfarvede grydesvampe til stalden . billigt når der skal vaskes/pudses.

Hvis du har abonnement til din mobil så spørg din udbyder om de har noget der bedre modsvarer forbrug (fx betaler nogle op til 400 pr måned for X antal ringetid - men skriver kun sms - fri sms koster 99 pr måned mange steder).

Tjek jævnligt jeres forsikringer/lån - de kan oftes lægges om eller ændres til besparelser.

Det var hvad jeg lige kunne hitte på...

0
0
Svar på denne tråd

Lige et sidste tip...!
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 22:50

Hørte lige et sparetip i dag, som jeg bare MÅTTE have med i denne tråd:

Spar på halm, gran og stearinlys, når du næste år skal lave adventskrans:

Lav kun en halv krans, sæt kun 2 lys i kransen og placer den helt op ad et spejl - Vupti, så er der igen en hel krans med 4 lys!! ...

Gitte C
GILA HORSEFAIR
www.gila.dk
0
0
Svar på denne tråd

Sparetip
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 23:03
Jeg har et par enkelte tips som jeg selv benytter:

1) Aftensmad... Køb det der er på tilbud. Og der er generalt mange penge at spare hvis du feks handler i Netto, Aldi osv.

2) Tøm din pung for småpenge engang imellem. put dem i en bøtte eller lignende. Det er overraskende hvor meget alle de en- og tokroner bliver til i længden. Og de ligger alligevel bare og fylder i pungen.

3) Hav en extra bankkonto og overfør et bestemt beløb på en bestemt dato. Det kan feks være 200 kr hver gang du får løn.

4) Køb kun det du har brug for. Spørg dig selv "har jeg virkelig brug for det her?" Impulskøb løber også op.
0
0
Svar på denne tråd

Brug ikke dankort!
Forfatter: 
Dato:  06-02-2006 07:56
Jeg elsker mit plastickort, fordi det er let at bruge... for let. Derfor bruger jeg engang imellem at hæve månedens budget til mad og diverse, lægge pengene og dankortet i en pengekasse og kun have nogle få sedler i pungen.

Lad være med at skylde på kreditkort.

Brug gerne Jyske Konto (eller lignende) i de 6 måneder, den er rentefri - men husk at betale beløbet tilbage så snart den ikke er det.

Forhandl med din bank - hvis du har flere aktiviteter samlet (lån, kassekredit, pension og så videre) bør der være mulighed for at forhandle.

Sæt ind på opsparingskonto hver måned - men sørg for at det ikke er så let at hæve igen!

I min bank (Roskilde Bank) er det gratis at købe aktier i banken. Jeg har derfor et depot, hvor jeg via min netbank kan købe aktier for min opsparing. Det forhindrer at jeg lige overfører penge fra min opsparing til min lønkonto. Det tager ca. 1 uge at få solgt aktier og koster et mindre gebyr (ca. 75 kroner), så jeg forsøger altid at lade være - med mindre der er tale om et så godt tilbud, at jeg kan spare mindst det dobbelte af gebyret.

Den ekstra fordel er at aktierne bliver mere værd hurtigt. Mine bankaktier er blevet det dobbelte værd indenfor det sidste års tid. Dvs. kan du sætte 3000 ind, får du 6000 ud 12 måneder senere... det kan altså mærkes! Og stoler man ikke på at ens egen bank overlever i et år... så bør man skifte bank.

;-)
Jhez
0
0
Svar på denne tråd

Gå nogle ture
Forfatter: 
Dato:  06-02-2006 10:13

Der er måske ikke det helt store at hente lige nu, men forår, sommer og efterår

GÅ ofte ture i skoven med en stor pose (tag hesten med i snor og lad den græsse lidt undervejs) og PLUK pluk brombær, hindbær, kirsebær, mirabeller, hyldeblomster/bær, æbler, pærer, nødder, skvalderkål, brændenælder eller hvad du nu måtte komme forbi.

Hindbærblade og jordbærblade kan glimrende tørres og bruges til the

Og varier turene med et smut forbi nogle marker og se om nogen skulle have tabt et hvidkålshoved eller noget på vejen

Mvh

Charlotte

Med en Korat i huset bliver dit hjem aldrig det samme igen :-D

0
0
Svar på denne tråd

Gode sparetips.
Forfatter: 
Dato:  06-02-2006 11:03

Men nu har jeg slået op i min ordbog og jeg kan bare ikke finde det ord nogensteder

Men absolut noget der skal prøves

Hilsner
Lisab

Som flytter til Silkeborg 1 Marts
0
0
Svar på denne tråd

aktier...
Forfatter: 
Dato:  06-02-2006 16:02

Man skal altså ikke ligge sin økonomi an på at aktier stiger 100% på et år.

Hvis det virkelig var sandt ville alle nok købe med bind for ønjnene. Der er høj risiko i aktier og man kan tabe alle sine penge. Hvis man ikke har overskudslikviditet skal man ikke investere i værdipapirer - det er at gamble med sin økonomi.

Hilsen den proff. aktiehandler der overlevede 9/11 på børsmarkedet !!!

Kh MetteH :-)

0
0
Svar på denne tråd

Aktier
Forfatter: 
Dato:  06-02-2006 18:54
Nej, selvfølgelig kan man ikke regne med det, men i gennemsnit er aktier en god ide. Især hvis man holder sig til noget "stabilt" som en bank.

Og skulle det ende med at de ikke stiger, men bare bevarer deres værdi - så har man i hvertfald ikke brugt pengene på noget fjollet på halvvejen.

Selvfølgelig skal det være penge, man kan undvære... det nytter ikke noget at låne til at købe aktier.

;-)
Jhez

Billeder fra Kreta, Kos, Zakynthos og Danmark: jhez.deviantart.com/
0
0
Svar på denne tråd

et eks...
Forfatter: 
Dato:  07-02-2006 10:29

Ok det er så Roskilde Bank du har aktier i. Alle proff. investorere synes at småbankerne er blevet ALT for dyre. De er steget fordi det der kaldes small cap = mindre aktier har været meget attraktive de seneste par år. Derudover har de i flæng været nævnt som take-over kandidater...

Hvis man kigger på nøgletal som det simpe P/E (price earning som er børskursen div. m. den aktuelle EPS (earning per share = indtjening pr aktie)) handler Roskilde Bank på mere end det dobbelte niveau af Danske Bank som alle vel kan give mig ret i er en noget mere sikker og kapitalstærk bank? Dvs du betaler kassen for at være aktionær sammenlignet med andre defensive aktier såsom Danske Bank, Nordea osv osv.

Jeg er enig i din betragning om at aktier over tid er en god investering. Men jeg ville være ekstremt selektiv i et aktimarked der er steget og steget de seneste 3 år - man skal være villig til at sidde med et tab i en måske længere periode og det betyder at man dælundeduleneme skal være sikker på at man ikke skal bruge pengene i nær fremtid.

Det blev vist til et lang pip.

God dag.

Kh MetteH :-)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-02-2006 18:37

Vil da lige tilfoeje at jeg koebte aktier i min bank (Skaelskoer Bank) for 10.000 kr. for ca. 5-7 aar siden (Hehe.. Maaske lidt tidlig alder at starte aktiekoeb paa, men jeg havde ikke noget at bruge pengene til :-D). I dag ligger de paa en vaerdig af 40.000 kr.

Dermed ikke sagt at aktie-koeb = flere penge, men man kan altsaa godt vaere heldig med de smaa banker :-)

Mvh. Julie

0
0
Svar på denne tråd

Klar tale, Mette
Forfatter: 
Dato:  07-02-2006 19:17
Jeg synes det er godt at du giver mig noget at tænke på. Jeg morer mig bare med at lege med min kapitalpension og lidt opsparing og betragter det lidt som matadorpenge - hvis jeg ikke taber noget, så går det godt. Indtil videre går det jo flyvende, som manden sagde...

;-)
Jhez

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-02-2006 13:31

Misforstå mig ikke jeg ELSKER aktier - ved godt det lyder nørdet men at investere i virksomheder men alle de ting man skal sætte sig ind i er bare super spændende.

Man kan sagtens investere godt i mange år men der er altså større risici i aktier og det skal man bare huske. Men ellers god fornøjelese - kapitalpension kan sagtens føles som "funny-money" og hvis det er indstillingen er det jo bare super.

Det bliver altså bare usundt når man kigger på aktier som et spil - så kan du helt ærligt lige så godt gå på casino og sætte pengene på rød eller sort så slipper du også for kurtage og depot omkostninger.

Kh MetteH

0
0
Svar på denne tråd

HEheheh!
Forfatter: 
Dato:  13-02-2006 13:58
Ja, det kan være jeg skal prøve casino :) Men jeg tror ikke jeg kan få lov til at bruge min pensionsopsparing til det.

Nej, seriøst, du har ret i at man ikke kan forvente en stor stigning. Men det er sjovt at se at man får en gevinst på noget, der ellers bare ville stå på en bankkonto og trække renter.

Og så er der stadig den fordel ved at sætte sin opsparing i aktier at man ikke kan "komme til" at bruge af opsparingen uden at sælge aktierne - og derved kan man til en vis grad undgå impulskøb.

Det er jo kattens svært at lade være med at bruge penge...

;-)
Jhez

0
0
Svar på denne tråd

godt spareråd
Forfatter: 
Dato:  30-07-2006 15:09

Køb almindeligt glycerinhåndsæbe i stedet for sadelsæbe.

Det er næsten det samme og virker lige så godt og så er det tilmed billiger!

Søger 1 til 2 piger der vil hjælpe mig med mine ponyer når de kommer hjem fra sommergræs.

0
0
Svar på denne tråd

Når du laver mad, så fyld fryseren
Forfatter: 
Dato:  30-07-2006 15:43

når du fx. laver frikadeller (der selvfølgelig er spædet op med havregryn og hvor noget af melet er erstattet af grahamsmel -så mætter de temmelig godt) så lav en ordentlig portion og bag dem i ovnen. Dels er det mere fredtfattigt, dels tager det en pokkers tid af bage en hel mængde frikadeller på en pande. Frys dem så ned i poser (eller endnu bedre bøtter) med et antal, der svarer til det antal personer, der er i husstanden (fx. 5 stk. pr. person). Det sparer meget færdigmad, fordi det er nemmere at hente en posefuld frikadeller op end at bestille en pizza. Og så gør det, at man ikke spiser sig stopmæt i frikadeller, men husker at "spise brød til".

hav altid en ekstra 50'er med på indkøb til et tilbud på noget, der kan bruges senere. Falder du fx. over billige malerpensler, skal du jo sikkert male på et eller andet tidspunkt.

lær at være kreativ i madlavningen og bruge hvad du har.

lav selv pizza og lav rigeligt. Frys resten ned og der er altid et stykke til en glemt madpakke eller en hurtig aftensmad. De kan evt. laves i madpakkestørrelse.

Spis groft brød til morgen. Så er du mere mæt resten af dagen og går ikke og småspiser slik og chips dagen igennem.

læg dine stearin-lys i køleskabet. Du kan hæve brændetiden på et fire-timers lys til fire-en halv-time på den måde.

når du har revet løg eller pillet hvidløg og ikke spist op så frys resten. De kan sagtens bruges i en gryderet senere.

rester af rødvin hældes i en isterningebakke og bruges senere til sovs.

lad være med at være et mærkedyr. Det dyre er ikke altid mere holdbart og bedre end det billige. Levertran er fx. ligeså godt at smøre hove i som hovolie af et fint mærke. Og køber man det i foderstoffen er det meget billigere end hos matas.

byt tjenester med dine venner.

lær dig selv hvilke supermarkeder, der er billigst med hvilke ting og vælg supermarked efter, hvad du skal købe i dag. Ligger der flere supermarkeder på samme strækning kan man sagtens stoppe i flere af dem, men det er ikke en stor omvej værd.

lad være med at spise sovs, dressing og slik. Du kan sagtens leve uden.

drik postevand og urtethe.

hvis folk inviterer sig selv på kaffe, så sig at du "desværre ikke har noget lækkert i huset"...så medbringer de som regel selv en kage.

pluk selv planter i naturen til urtethe (fx. brændenælder)

stjæl handsker fra en tankstation

brug de vandspande der alligevel står på tanken til at vaske din bil i. De er gratis.

mange hilsner Lone (som aldrig kan begrænse sine indlæg)

0
0
Svar på denne tråd

jeg sagde jo at jeg ikke ku begrænse mig
Forfatter: 
Dato:  30-07-2006 15:59

tag ALLE boner mv. med hjem og hav desuden en kalender med, hvor du skriver ugifter ned, du ikke har boner på. Lav et regneark og skriv det hele ind. Man bliver hurtigt chokeret over, hvor meget man har brugt på pizza og slik og tænker over det næste gang. Vær konsekvent, du bliver så træt af at skrive, at du holder op med at handle så meget.

Regn ud (det er nemt på et regneark) hvor meget du bruger på mad, tøj, personlig hygiejne osv. hver måned og sæt dig for, at du skal bruge lidt mindre end måneden før.

arv tøj fra dine veninder eller køb det i kvickly.

når du smider tøj ud så klip først alle knapperne af. De kan bruges senere.

lad være med at skynde dig ud og købe et anlæg eller en video i det øjeblik den gamle går i stykker. Forhør dig istedet lidt omkring hos kærester, der er ved at flytte sammen og godt vil af med noget. Måske kan du få deres gamle TV mod at male deres stue eller være flyttehjælp.

Jeg skal nok holde op nu.

,mange hilsner Lone

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-07-2006 16:14

Sikke en masse gode sparetips...

Da jeg selv har hest og samtidig gerne vil rejse rundt i verden til fjerne steder og i øjeblikket er studerende (og har bil), er det livnødvendigt at være enormt nærrig!

1. Aftensmadtips: ½ dåse tun med grønsager og/eller de billigeste pastaskruer. Spis den anden halvdel næste dag.
  2. Hvis det er nødvendigt at stå på tandpastatuben for at få det sidste ud: så gør det!
  3. Handl ind i Lidl eller Aldi. Tyske madvarer er lige så gode som de danske, når man har vænnet sig lidt til dem.
  4. Sørg for at spise sund mad, som mætter, så fristes du ikke til at købe slik og junkfood.
  5. Brug internettet på arbejde, biblioteket eller hos familie, der er det gratis. Man vænner sig til at andre følger med i, hvad man skriver.
  6. Drik vand istedet for cola, saft osv. Men man er nødt til at have mælk på havregrynene om morgenen - de er ikke gode med vand!
  7. Når folk spørger, hvad du ønsker dig i fødselsdagsgave/julegave?, sige du: "penge".
  8. Lad være med at købe nyt tøj, medmindre at det gamle er helt tyndslidt.
  9. Aflys dit sociale/gå-i-byen liv, det er alligevel meget mere hyggeligt at side hjemme foran fjernsynet.

Og ha' så en rigtig god ferie, du kan sikkert selv finde ud af at fyre pengene af, medmindre at du er blevet helt afhængig af at leve sparsommeligt

***** Islænderrytteren *****

0
0
Svar på denne tråd

spare tips...
Forfatter: 
Dato:  30-07-2006 16:27
øøh...jeg kan ikke finde ud af at spare...og jeg gider det heller ikke...jeg vil hellere frådse løs...det er sjovere...

Frygt - Vanvid

0
0
Svar på denne tråd

Nå Gitte...
Forfatter: 
Dato:  30-07-2006 16:29

..kom I så på ferie? ;-)

Mvh Mette..
www.newforest.dk
Vær med til at tale dyrenes sag!
Demonstration i Kbh d. 3.oktober 2006 kl. 12
0
0
Svar på denne tråd

hgfhfdhghdfhf
Forfatter: 
Dato:  30-07-2006 17:33

hmm hvorffor købe bind på tilbud, når de fås til 6 kr. af netto mærke.? de er udemærket hvis ikke man bløder voldsomt, man kan evt. købe dem til de dage hvor man bløder mindre.

køb altid ind i netto eller aldi, det kan godt være fakta, bilka føtex og andre har deres egne "bilige" vare, men de er stadig dyre end i netto.

vi har desvære en mini mal fryser, så det med at fryse ned, virker ikke her (og der er ikke plads til en støre.

køb en pose løs støv suger, vi gav 3-400 kr i bilka. og filteret bliver banket af når det er fyldt...og så kører den igen.

lav lasange uden kød, det er super lækker med en blanding af kikærter (fra dåse)og bønner i, faktisk lidt alla kød agtigt, kom grønsager, friske tomater, og tomat sovs i...super lækker og billigere end med kød.

lav selv sovs til kødsovs, det er biligere især hvis man laver store potioner og fryser ned.

indhold: revne tomater, hakkede svtisede løg, et hvidløg, salt, pepper evt. andre kryderier og grøntsager. f.eks. stegte champinoner, pepperfrugt.

super hurtigt ca 3-5 min at lave den og meget billigere end dolmio.

afskaf din hest, hvis du vil være rig...naahhh vel!

men køb istedet de forskellige foder produkter ind i selvstændige sække istedet for, blandinger.

snak med dyrlægen om en foder plan.

og køb herefter havre ,byg, vitaminer og andet og bland selv. køb gerne på store lager steder (foder stoffer) laaangt billigere end mange andre steder.

hår kur til dig, olie i håret og masser af det, lad det være et par timer og vask ud...tip fra min frisør.

hovolie er den bedste jeg har prøvet faktisk levertran...billigt og rækker langt.

sy selv, det er faktisk ikke så svært. og hvis man selv syr, så kan man hurtigt lave et par fede bluser kjoler og andet, samt sy sine gamle jeans om til nederdel, samt shorts el. andet. måske en taske.

når du går i byen så brug tiden på at danse, 1: giver lige de ekstra kilos et los, 2: tiltrækker fyrene langt mere end at stå med en smøg 3: så spare du pengene du ville bruge på drinks i den tid. dans for pokker dans.

ryger du, hold op. eller rul selv...en pakke tobak koster det samme som en pakke cigaretter og jeg er sikker på der er laaangt flere cigaretter i den.

kan du lide at læse blade, skaf et job i en butik, så kan du læse alle dem du vil i pauserne. jeg for f.eks. læst mange da jeg er natte arbejder på q8.

del internettet med naboen, det må man jo ikke...men det er der meget man ikke må.

betal radio licens, og ven dig til at sætte fjernsynet på mute, når du åbner døren.

ps. licens manden må på ingen måde komme ind på din grund medmindre du giver ham lov, så det lader du jo bare være med.

og har han set noget der ligner et fjernsyn, gennem vinduet. jamen så er det jo bare din computer han har set, og du sider og ser dvdér på den.

brændt kærlighed er lækker og mætter godt, god ret ti fatig røve.

samt risengrød, og hjemme lavet suppe.

kartoffel pore suppe. kog kartofler og pore, blend det hele med noget af vande, samt lidt fløde, 1 boullion og salt pepper.

billig mad

ingen reklamer tak. det skilt har sparet os sindsygt mange penge...nøøøj hvor man køber mindre, hvis man ikke ved det er der.

og hvis man søger noget! jamen så er alle brucurene jo på nettet.!!

vitamin piller af de billige, så kan din krop tåle pasta m. ketjup i evigheder...hvis man er til den slags.

pasta afkølet of så med nogle grønsager samt tun, er supper lækkert og billigt. godt til madkassen.

dressing kan også bruges som dip. men lav den selv, det er meget lækre og billigere.

creme frais eller lign. hvidløg samt karry.

eller med tomat pure og masser af paprika og lidt salt, så er der thaousend iland

gem evt noget creme frais og lav evt. tazikki til dagen efter.

bor du på landet så skaf dig en ko. og malk den så er der mælk til brød og madlavning.

i må gerne hade mig, men had mig venligst for hvem jeg er, og ikke hvem jeg ikke er!

0
0
Svar på denne tråd

11111111111111
Forfatter: 
Dato:  30-07-2006 20:00
Madsen: ang din hårkur: Så husk : når olien har virket, så kom shampooen i INDEN der kommer vand i, ellers kan man bruge Lææææænge med at få olien ud:o)
0
0
Svar på denne tråd

pasta...
Forfatter: 
Dato:  30-07-2006 20:33

lev af pasta og ketchup..

luk kontakter .. stand-bay ting og unødvendig lys..

en fladskærm koster nemlig 20 kr i timen..

lav en spare-gris ..hvor alle småmønter du får vær gang du køber skal i som ikke må bruges til andet end en ferie

0
0
Svar på denne tråd

mette J
Forfatter: 
Dato:  30-07-2006 21:12

- HA, sjovt at tråden stadig lever! - jeg har lige genlæst den og der ER altså mange geniale idéer imellem og nogle af dem, har jeg da taget til mig, i det sidste halve år!

Vi burde udgive den på verdensplan og dele pengene mellem alle der er kommet med gode råd - Så bliver vi styrtende rige og behøver aldrig at spare mere!

Men ferien... Joh, jeg og min yngste tog på camping i det nordjyske og havde en hyggelig uge. Manden og endnu et barn, var med i de sidste 4 dage, så jo, jeg fik ham da lidt væk fra firmaet, men det blev indenfor landets grænser!

... men der kommer jo flere sommerferier!

Gitte C
GILA HORSEFAIR
www.gila.dk
BREYER - Kvalitetslegetøj til hestefolket!
Cheval Liberté hestetrailere, brugte trailere og biler...
OBS - Vi har åbent næsten hele uge 31. Bare ring...
0
0
Svar på denne tråd

stjæl aviser og ugeblade
Forfatter: 
Dato:  31-07-2006 19:49

der er glemt af andre, når du kører i tog eller bus. Gå forbistationen og snup et metro-ekspres og et ud og se.

saml flasker fra skraldespandene og småmønter fra fortovene.

print ud på biblioteket / skolen. Og tag et par ekstra stykker papir med.

køb en laserprinter.

hamstre foderprøver på dyrskuer og lignende. Det er altså surt at brænde ind med en hel pakke salvana-kiks, som hesten ikke vil spise,

tag pænt imod blokke og kuglepenne med reklamelogo'er og læg en blok og en kuglepen i hver taske, i hver jakke og i bilen.

Fyld gamle sodavandsflasker med postevand og stil i køleskabet, tag altid en med og man fristes ikke til at købe en sodavand, hver gang man er ude og gå / køre og bliver tørstig.

køb en billig køletaske til at have stående bag i bilen (evt. en som kan pakkes sammen til ingenting), læg flaskerne med vand og de varer, der skal på køl ned i den, når du handler ind. så bliver mælken ikke sur til du kommer hjem, fordi det var varmt i bilen.

så stop mig dog, en eller anden.

mange hilsner Lone

0
0
Svar på denne tråd

nhækåøl
Forfatter: 
Dato:  31-07-2006 20:58
Næh, Lone - jeg synes da det er smadder skægt, som du kan ryste sparetips ud af ærmet! - Især dem, der ikke er helt etisk korrekte!

Gitte C
GILA HORSEFAIR
www.gila.dk
0
0
Svar på denne tråd

nej bliv endelig
Forfatter: 
Dato:  31-07-2006 20:58

ved Lone, jeg har lige købt hest, og det er jo altid lidt dyrt i starten med transport fra Jylland, depositum til opstaldningsstedet og evt. ny sadel og hvad der ellers kommer af udgifter.

Min ellers så forstående mand er begyndt at få nogle mærkelige ticks hver gang der kommer en ny regning i forbindelse med mit hestekøb, så min plan er at spare rigtig meget alle andre steder, så han ikke lægger for meget mærke til hvor mange penge der går til hesten

Mvh. Louise der er ved at lede huset igennem for tomme flaske der skal indløses i fakta imorgen

Én gang araber -altid araber !

0
0
Svar på denne tråd

SU'eren
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 09:21

Spis pasta til til aftensmad en gang om ugen. DVS uden kødsaucen, evt bare med ketchup.

DROP alle produkter du kan undevære, hvem siger fx. at antirynkecreme, hårbalsam, foundation og hårlak er nødvendigt? Man kan sagtens være pæn og lækker alligevel. Og det er godt for naturen.

Cykel på arbejde et par gange om ugen i stedet for bus eller bil. (lige gyldig hvor langt der er må det kunne overkommes at gøre det en eller to dage hver uge. Jeg har fx. 30 km hver vej.) Og det er godt for kondien.

Vil du have ny mobiltelefon? Prøv i stedet at se hvor længe den gamle kan holde. Min er 4 år nu.

Nyt tøj? Ja nogengange, men man kan nu osse somme tider få noget sjovt ud af at gøre et eller andet ved det gamle, fx. sy det lidt om, klippe bukser over / flå dem selv.

Slik, chips, is? Hvorfor bruge penge på det, det feder alligevel og er fyldt med tilsætningsstoffer.

To ugentlige vegetardage ud over pastadagen? Kød er dyrt, og der findes masser af lækre retter med kartoffel og revet ost.

Hvis du skal bruge noget til hesten, som ikke er alt for indviklet, så lav det selv. Man KAN godt selv lave grimer, fluefrynser, bandager og andet af og til.

Hvis du har en halv time du ikke ved hvad du skal bruge til, så kig huset efter / ryd op for at finde forskellige nyttige ting, som måske kan erstatte noget du påtænker at købe. Samme gælder indholdet i fryseren. Tit lader man eet ligge og blive for gammelt mens man køber noget andet, fordi man havde glemt man havde det.

Drop de dyre morgenmadsprodukter og lav din egen muesli. Tit kan æbler fra haven og nødder fra skoven indgå. Og i det hele taget kan man af og til finde noget lækkert der bare gror :D Fx hindbær til dessert.

Brug dit gamle tøj i stalden i stedet for at købe fancy staldtøj.

En indkøbspose kan bruges rigtig mange gange. Og når den så er blevet for smadret, kan man slæbe vasketøj i den (hvis man ikke har vaskemaskine derhjemme), og til sidst kan den indgå som skraldepose. Gem alle poser du får med ved indkøb o.l. og du behøver aldrig mere købe en skraldepose eller et net at bære ting i.

Ungerne kan arve hinandens sko og tøj - hvis man altså kan få dem til det.

Lad rester fra bordet indgå i dyrenes mad, hvis det altså er noget de kan lide og tåle. Tørt rugbrød er fint som hestebolcher, og mange hunde vil gerne have resten af kødsaucen og spaghettien.

Lad være med at tage bilen over at handle, især hvis der kun er 1-2 km eller måske mindre. Det KAN lade sig gøre at gå eller cykle hjem selv med mange varer, især hvis man hjælper hinanden.

Tænk alternativt: har du noget der egentlig er skrald, men som kan bruges? Jeg har engang holdt en grillfest hvor et gammelt metal-computerkabinet agerede grill (vi rykkede den ene side af, fyldte den op med kul, stillede den på et stativ og smed en ovnrist hen over), og havelygterne bestod af gamle dåser der ikke var pant på, som vi prikkede huller i og siden puttede fyrfadslys i. Deltagerne synes det var ret sjovt og anderledes.

Dyrk dine egne grøntsager, selv i en altan kasse kan man somme tider få noget spiseligt til at gro.

Man kan finde på meget hvis man er kreativ.

"It's not why you're weak, but what will make you strong"
U2

Søger fuldtidsjob som webprogrammør i Århus Amt.

Freelance webdesign tilbydes.
0
0
Svar på denne tråd

Spændende tråd...
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 10:22

Det er en rigtig spændende tråd, og jeg har læst den grundigt.

Jeg har netop mistet mit fritidsarbejde, da biksen er blevet solgt, så nu skal jeg til at leve udelukkende på SUén. Jeg ville egentlig tage studielån, men nu vil jeg da forsøge uden, med hjælp fra jeres sparetips Så jeg kommer vel alt i alt til at mangle omkring 2-3000 kr om måneden...

Jeg har en kæmpe sparegris hvor der ryger småpenge i. Jeg startede i januar, og nu er der 17-1800 kr i. Dem bliver jeg glade for når hingstebassen skal kastreres til efteråret. Det er jo ikke penge jeg har manglet, men det ville jeg hvis jeg pludselig skulle finde disse penge til efteråret.

Derudover har jeg lagt penge til side, når jeg har aft mulighed for det. Jeg har knap 3000 kr i en kuvert, det er rart hvis der fx. kommer en uventet dyrlægeregning. Jeg har faktisk været helt oppe på næsten 7000 kr., men der er desværre røget lidt af. Men det er virkelig mange penge for en studerende.

Lige et spørgsmål:

Vi drikker meget sodavand jemme hos os (næsten altid den dyre), og det er ikke til at vende kæresten af med. Hvis jeg dropper sodavanden når jeg handler ind, kører kæresten hen til den nærmeste tank og køber dem i dyre domme. Hvordan kan jeg vende ham af med at drikke sodavand hver dag?

Generelt er han ikke god til at spare, så nogle gange påstår jeg ar jeg ikke har flere penge, så han er tvuget til at spare, men hvor jeg så ligger fx. 500 kr. til side.

Så hjælp, hvordan får jeg ham til at spare?

Jo, og så lige et sparetips til er andre: Køb islænder, det er møj billigere

0
0
Svar på denne tråd

Luksus
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 10:42

Hvis man ligesom mig ikke kan undvære sine luksusprodukter, så er det en god idé at købe dem på nettet.

Selv køber jeg alt hvad der hedder shampoo, balsam, cremer, stylingprodukter osv. på nettet. Der er mange penge at spare i forhold til at købe det i butikkerne.

Af gode sider kan nævnes:

www.lookfantastic.dk

www.strawberrynet.com/...liate=4456

De forhandler mange gode og kendte produkter og leverer i løbet af få dage. :-)

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 10:59
Det der med at fordre hunden med menneskedføde, er ikke den allerbedste ide´, selvom det bare er som lidt ekstra mad. Hunde fælder een gang om året med rigtig kost, og med menneskedføde, fælder det mere end een gang. Det fortalte doktor dyr mig;O)
0
0
Svar på denne tråd

vedr. sodavand...
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 11:11

ja jeg bliver ved lidt endnu så. Er nemlig slet ikke færdig...

kan du ikke vænne kæresten af med at drikke sodavand, så prøv med en overgangsløsning. Start med at købe de billige, somikke smager helt så godt, men godt nok til at han ikke kører på tanken. Når han er vænnet til det erstatter du dem med saftevand (gerne light, sukkeret er nemlig vanedannende)eller juice. Til sidst erstatter du dem med postevand, evt. start med det med smag man kan købe fx. i Aldi. Du skal bare væk fra sukkeret først.

lav lakridsrodsthe (hel lakridsrod er billig i søstrene greene, flæk den og del den på midten og put den i kanden, så sparer du også theposen. Og så er dit behov for lakrids også væk.

ligeså med pebermyntethe (lavet af ren pebermynte) eller vanillethe (af ren vanile). Kan også erstatte slik. Når nu du alligevel er igang med theen: lav din egen isthe af urte eller ren frugt the, som du når det har trukket nok køler ned med isterninger. Meget af det smager fantastisk og er langt billigere end det købte. Skal det sødes tilsæt lidt vanille. lad være med at bruge ret meget the. En knivspids eller hvad du kan tage op mellem to fingre er som regel rigeligt, bare det får lov at trække længe nok. Det er mængden, der gør det bittert. sort the bliver ikke så godt som isthe, så køb den grønne.

køb en rulle billig gaffa-tape og lap dine dækkener selv. Det holder ikke så længe, som de proffesionelle lapper, men til gengæld ka en rulle gaffa-tape fås for en tier.

vask dine dækkener i vaskeriet, selvom man ikke må. Hæng en sort sæk over åbningen og håb på at ingen ser det. Hvis nogen opdager det er det enten ikke dit (før du henter det) eller også er du bare ved at imprenere det, for du har nemlig lige købt det...(imprering kan ikke gøre nogen skade, det er jo hestehårene de har noget imod.)

køb en rulle malertape til at markere dine ting i stalden med. Eller en brændemaskine. Den kan brænde navn på dine grimer og på dine strigler, så ingen tror det er deres.

pas dit læderudstyr ordentligt. Lav store smøre-dag to gange om året, hvor du giver alt dit udstyr til det er blødt og lækkert. Først sæbe, så olie, hvis det er stift og til sidst fedt. Fedtet uden på olien gør, at læderet ikke går fra hinanden. Så kan selv det billigste læder holde ilang tid.

Spis af og til ris med tun og lidt grøntsager. Det smager udemærket. og koster ingenting.

når du som vareprøver bliver budt på saftevand / kaffe i supermarkeder, så tag et (par) krus ekstra. man får altid brug for engangskopper på et eller andet tidspunkt.

hamstre servietter til bilen fra tankstationer.

støvsug jævnligt din computer- og fototaske, det holder udstyret i orden.

kasser ikke gamle strigler, men brug dem til at skure spande mv.

lav selv hovpensler med bøtte ved hjælp af de billigste pensler fra fakta (en pose for 10-20 kr.) og en fotoæske (eller et hovedpinepilleglas af plastik), hvor man skærer hun i låget og stikker penslen ned i. Dette råd har i Equipage skaffet mig Nanna Lutherssons store foderbog (må bare lige prale lidt).

få kun dine analoge billeder fremkaldt på CD-rom. det er billigere og sparer dig for pengene til fremkaldelse af kikserne, der altid kommer med. En fremkaldelse af CD-rom + billeder koster hos min fotograf 150 kr, kun på CD-rom koster det 79 og fremkaldelse af hvert billede koster 1 kr. Så selvom alle billeder er super-gode, så er det alligevel billigst.

stopper lige for idag.

mange hilsner Lone

0
0
Svar på denne tråd

Sparetips
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 11:46

Hold da op...har nu siddet og læst alle 93 indlæg, som der var da jeg startede, igennem...tak for kaffe siger jeg bare. Rigtig mange tips, men jeg kendte dog til de fleste af dem i forvejen

Jeg kan vel også komme på lidt:

• HUSK at afrime fryseren - det er dyrt i strøm (jo tak jeg har lært at klare den, før den er helt lukket til!)
  • Undlad gulvvarmen i badeværelset (og hvor det ellers er) hvis du kan. Her om sommeren burde det sagtens kunne undværes.
  • Lav alternative retter - brug hvad du har.
  • Tag dig selv i armen og hav tålmodighed - vent f.eks. om sommeren med at købe jordbær til sidst på sæsonen. Der koster de nemt det halve af prisen. Køb f.eks. en vandmelon, når de kun koster 20 kr. i stedet for 35. Den kan holde længe, er dejlig forfriskende og er rigtig lækker i en salat.
  • Skal du holde et blad, så gør brug af de gode tilbud. Tilmeld dig, når du kan få 3 stk. til halv pris, eller f.eks. en dejlig duft eller taske med i købet. Afmeld dig med det samme derefter og vent et halvt år - så kan du lave samme nummer igen. Eller lav en bytteordning med en nabo. Det samme med f.eks. Oriflame - tilmeld dig og få et supergodt tilbud til ingen penge. Afmeld dig igen, og vent til du kan lave samme nummer igen.
  • Få en ven eller veninde til at klippe dig. Jeg har langt hår, og får som regel kun klippet spidser/etager og måske farvet håret. Jeg har ikke været ved frisøren i 6 år, hvilket har sparet mig for lad os sige 4 gange om året af 300 kr. = 1200 pr. år! Har din mand/kæreste helt kort hår, så anskaf en god trimmer.

Ja lidt herfra til "Den Store Sparebog" af HN's brugere.

Mvh. Louise

0
0
Svar på denne tråd

Genial tråd!
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 12:32

Hvis man ikke kan udvære læsestof, har de ofte billige magasiner ved tandlægen, og på sygehuse mrk. med røde kors.

Bla. Equipage, Vi Med Hund og Vmax (så er der også noget til manden!) for en flad 10, er.

Tip til køkkenhaven!

Har du et par glemte kartofler bagerst i køkkenskabet, der er bygyndt at spire, så smid dem ikke ud, men grav 3-4 stk. ned i ca 10-15 cm dybde i haven med spiren opad.

Det er et råd fra den gl. gartner, fra Det grønne rejsehold (tv nord).

Hestemøg, som de fleste herinde er storleveranderører af, er den absolut bedste gødning til køkkenhaven, grav det ned inden du sår om foråret.

Kasper og "Kranen"

You can do it!!!

0
0
Svar på denne tråd

opdatering
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 15:07
OPDATERING !
Fattigrøvs-sparetips
  1. Få frikadellerne eller kødsovsen til at strække til mere: Prop MASSER af havregryn i. Det kan hverken ses eller smages - suppler måske med en ekstra kødbouillon-terning.
Hvis du har køkkenhave, så dyrk Squash og lad nogle af dem blive kæmpestore. Indmaden rives og kan også bruges som (usynlig) fyld i fars (massen kan fryses)- og grøntsagshaderne får skjulte vitaminer

1. Hvis du har lækre cremer på tube, så klip tuben midt over, når den er "tom" - ofte sidder en 1/4 af indholdet tilbage på indersiden! Jeg tager det ud med en spartel og fylder det i en tom cremedåse - ofte har jeg blandet flere cremer sammen deri og Vupti: en helt ny bodylotion med en duft, som ingen andre cremer har!

3. Hvorfor tale dyrere i fastnettelefon, end højst nødvendigt? Har abonnement + samtaler hos ACN og sparer derved meget i forhold til andre teleselskaber og taler tilmed gratis med andre ACN-kunder.

1. Vi har et stort årligt forbrug på brændstof til bilen. vi ringede og fik en aftale med OK. Nu sparer vi 30 øre pr. liter, i forhold til dagsprisen, hver gang vi tanker. Eller tank bezin når det er billigt og ikke vente til den går på reservetanken, en side som www.benzinpriser.dk kan hjælpe med at finde det billige benzin.

1. Vi kender en landmand der slagter selv. Vi købte fornylig 15 kg. flot mørkerødt oksefars, til 40 kr. kiloet - og der var bare INTET fedt i! Disse selvslagter-landmænd, må der da være mange af?!

1. tilbudsaviser er din ven, men skriv altid listen hjemmefra og gå med skyklapper i butikken. Køb ikke ind når du er sulten.

1. man skal hamstre kød når det er på tilbud pga sidste salgsdato, så bliver det ekstra billigt og kan jo sagtens fryses.

1. .eks. toiletpapir koster en formue, men tit er det dyre toiletpapir på tilbud til en 10ér i netto, og så skal man igen hamstre så man slipper for at betale dobbelt pris.

lær så kun at bruge f.eks 3 blade hver gang.. så rulles der ikke bare løs og det kan godt lade sig gøre uden at få våde fingre.-.. når der er lavet stort så rul om hånden, så kan samme stykke bruges flere gange uden det bliver ulækkert...

1. har man gnavere som kæledyr der går på spåner så køb en hel balle i en heste/kreaturbutik istedet for de små hos dyrehandleren, ligeledes med foderet.

2. få lagt foderplan for hestene, ellers giver man tit mere end hestene behøver hvilket er spild af penge og ikke nødvendigvis sundt for hesten.

1. Lav en madplan for ugen og køb så ind til denne 1 gang om ugen. De sparede selv 1000kr om måneden ved ikke at købe ting de egentlig ikke havde brug for.

1. Sluk lyset de steder I ikke opholder jer

1. Lad ikke vandet løbe uden at det bliver brugt (f.eks. under tandbørstning)

1. Hæld det overskydende vand fra kedelen i blomsterne

1. Frys det overskydende suppe eller anden mad ned (hvis det ikke skal bruges dagen efter

1. At slukke for den "døde" strøm.. Standby strøm er dyrt. En mobil lader koster ca 100 kr. pr. år.. ved bare at sidde i en kontakt.. uden tlf.er til opladning.
Skift til spare pærer.. Brug ikke udendørs lys om natten, brug en lygte hvis du absolut skal ud. Planlæg din mad en uge ad gangen, så hvis du spiser kogte kartofler en dag - så er der til brasede og madpakker den næste osv.
Og så har "ude og hjemme" altså ugebladet fast hver uge et forslag til mad til 4 for 40 kr.Og jeg må tage hatten af for nogle af deres forslag. Eks. gem det kogte kartoffelvand til dagen efter,og lav kartoffel og porer suppe f.eks.

1. Hæld shampooen på en brugt sæbedispenser, så bruges der ikke så meget.

1. køb en sparebruser

1. bag selv alt, også rugbrød

1. køb ikke færdigmad, men lav alt selv

1. brug kun ½ vasketabs ad gangen i opvaskemaskinen, det er nok.

1. skær ned på doseringen af vaskepulver

1. Og tænk så på at resterne af kødsovsen kan bruges til hjemmelavet pizza dagen efter, osv.

1. Bag pitabrød til aften, og send de resterende med i madpakken dagen efter. (kan også gøres med pizzaen, hvis der er noget tilbage)

1. Det er ret vigtigt at huske at bruge resterne, hvis der ellers er en anstændig mængde tilbage. Det meste kan også fryses og varmes en anden gang.

1. Bliver der lavet salat, så lav til to dage, og sørg for at retten dagen efter også gør sig sammen med salat (Der er altså nogen ting hvor salat er upassende, feks. flæskesteg... Men den bruger man jo også til pålæg eller biksemad)

1. Så er der den med toiletpapir, bind, shampoo, bleer etc., alle de ting som vi SKAL bruge. Køb når det er på tilbud... Feks har brugsen tilbud på 64 ruller maxi toiletpapir i denne uge... Det er da meget at skulle bruge 130 kr på toiletpapir, men det skal til gengæld heller ikke købes de næste par måneder (afhængig af forbrug)... Det samme med bind... Hvorfor ikke købe 6 pakker bind til 100 kr, fremfor at købe 1 pakke til 27?? De skal selvfælgelig ikke bruges her og nu, men man ved da at man får brug for dem (med mindre man er hankøn eller for gammel)

1. lav ikke mørbradbøffer, men istedet i fad med fyld.. så er der til flere dage og det er stadig lækkre mad.

1. har du akvarie.. så vand blomsterne med dette vand, også er det jo godt for blomsterne...

1. køb opvaskemiddel i Aldi.. det er sikkert ligeså godt som Neophos..

1. et mærke der hedder x-tra. Det plejer at være billigt

1. Handel gult: Dvs du går efter tilbudsmærkerne, fx 1 pakke pålæg til 5 kr, så tager du alle dem der ligger der, og så fryser du dem ned.. vupti har du den tingen i lang tid (Kan selvfølgelig også være andet end pålæg)

1. Tjek de nederste hylder i supermarkedet, det er der de billige varer står.

1. Jeg bager selv franskbrød 6 stk for 28 kr. plus el.
Det er ret billigt og det mætter mere end købebrød og er friskt længere tid.

36. En god salat som mætter meget : 2 gulerødder + 2 rødbeder+ 2 æbler revet og blandet sammen deri puttes lidt olie. Jeg vil vædde på at selv børnene kan lide det. Til 2 personer.

1. Jeg køber altid stort ind på tilbud F.eks beauvais ketchup som normalt er hunde dyrt. Ca halv pris på tilbud og det kan holde i mere end et år.

38. Ellers hvis I har tid: prøv at gå på auktion. Der kan man spare rigtig mange penge

39. Apropos de nederste hylder, så er det også hér man finder 500 g. pasta for 3 kr. En halv meter højere oppe, koster de 8-20 kr., afhængig af hvor flot posen er!!

40. Så I Rabatten i sidste uge? Der havde de det råd, at hvis man skulle lave pulversovs, så bland lige en skefuld mel med pulveret, inden det kommes i margarinen - som sagtens kan halveres/undværes - og så var der pludselig meget mere sovs, uden den store smagsforskel - der skulle så selvfølgelig tilsvarende mere mælk i!

41. Der er nogen der fryser alt muligt (rester af div.) i isterningebakker og bruger det i sovs el. andet

• Hav altid en madpakke med, når du skal på arbejde, til undervisning etc. i stedet for at blive fristet til at købe demøg dyre sandwich
  • Planlæg ugens indkøb og madplan - og handle derefter ind én gang om ugen i storkøb
  • Lav evt. kuvert-tricket med at ligge et x antal kr. i fire kuverter, så man har penge til en uge ad gangen hver måned. På den måde, ja så lærer man hurtigt, at pengene hurtigt kan forsvinde
  • Tandpasta: Lad være med at smøre tandpasta på hele tandbørstens overflade; for man kan sagtens nøjes med en mindre dosis.
  • Shampoo: En ny shampoo er meget koncentreret. Del den evt. i to og bland op med vand. Ligeledes med flydende håndsæbe og opvaskemiddel.
  • Vand: Spar på det! Der skal også være til de kommende generationer Lad være med at lade det løbe, når du børster tænder, sæber dig ind, skræller kartofler etc. Skyl af i en balje i stedet for at lade vandet løbe.
  • Udskift fryser, vaskemaskiner og andre "strøm og vandslugere" til de energibesparende. Det er en dyr engangsudgift - men betaler sig i længden.
  • Frys madrester!
  • Køb roepiller i løsvægt
  • Gå efter discountvarer
  • Sorter dit klædeskab - og sæt dine fejlkøb og ting du ikke længere bruger til salg. Det lader til, at det kan sælges jf. markedspladsen og www.trendsales.dk
  • Se "Rabatten" på DR1 - mange gode tips.
  • Tænd stearinlys: det hygger og det varmer
  • Brug en masse revne gulerødder i kødsovsen
Lige en god ting til dem, der bruger Tampax. De "normale" er møgdyre - Fakta har dem i eget mærke til det halve og de er lige så gode !

Drop at holde avis/aviser. Læs nyhederne på nettet - det er det samme der står

- Gryderetter er gode og billige, og kan varieres i det uendelige.

- Lav sovs selv, i stedet for pulver/posesovs.

- Brug fryseren. Selv en lille rest kødsovs kan komme på en frokostpizza en dag.

- Frys rester af vin og fløde ned i isterningebakker, og læg dem i en pose når de er frosne. Så er der til at peppe sovsen/gryderetten op en dag, uden der skal tages hul på en hel karton fløde, hvor resten bliver smidt ud.

- Brug masser af grøntsager i madlavningen. Det er billigere end kød, og strækker maden. Hvis ungerne/manden ikke vil spise dem, så blend dem og kom dem i farsen/kødsovsen.

- Er der en rest ris tilbage, så frys den. Den gør sig glimrende i en omgang frikadeller på et andet tidspunkt.

- Tjek familiens forbrug af mælk og mælkeprodukter. ½ liter mælk/mælkeprodukter pr. person om dagen dækker behovet. Lær ungerne at drikke vand for at slukke tørsten. Nogle familier bruger snildt 3-4 liter mælk + yoghurt + andre mælkeprodukter om dagen.

- Spiser ungerne ostehapser: Køb en klods ost på tilbud, og skær selv ud. Meget billigere end dem fra "Lillebror."

- Skær drastisk ned på slik, kage, fedtstof, sodavand og saftevand. "fun light" er billigt, men ikke når der ryger en hel flaske om dagen.

- Rengøringsmidler: Vælg de billige "no name" i stedet for de dyre "Ajax med blomsterduft."

- Cd'ere, dvd'ere, ugeblade og livstilsmagasiner er unødvendig luksus. Har man brug for at læse noget i bladene, så gå på biblioteket og læs dem.

Lad være med, at tage dankortet med i byen...

Ellers:

-Barber ben med alm. barberskum.
-Lad være med at købe dyre hårkure. Brug balsam i stedet og lad det sidde i 10 min.
-Køb pattesalve i Netto (20 kr for en tube der vare i LANG tid)

Få langt et budget, så du kan se hvor mange penge du har at gøre med.

Tag 500 kr og bestem dig for, at det er de penge - OG KUN DE PENGE - du må bruge på "snold".

I nærheden af grænsen (som jeg), så udnyt de gode tilbud i Tyskland, kør evt derned en gang i mdr, og handel stort ind af dagligvarer til fryseren m.m..

Hygiejnebind kan fåes til 10 kr for en pakke i Rema 1000, mener jeg det er..

Køb tøj på tilbud, hold øje med ophørsudsalg, eller køb tøjet i Føtex eller ligende for en tid..

Forebyg sygedomme på dyrene..

Skift den dyre vitaminpille ud med en der er billigere, ofte er de lige så gode..

Lav mest muligt selv..

Undersøg markedet, inden du køber noget, evt hø, halm m.m.

Brug QXL..

Stop med at ryge, kan du ikke det, så rul selv, og lav røgfrit hus, så gider man nemlig ikke så meget..

Brug eddike istedet for skyllemiddel, kan IKKE lugtes, og det skåner miljøet. (Fem liter for 19 kr.)

Kødsaucer lægges i fryseposer, og trykkes flade. Når de skal bruges de lægger man dem lagvis, med kartoffelskiver/grønsager
eller laves som lagagne, hurtigt og nemt og man får brugt alle rester.

Når man bruger ovnen, så lav det meste i den, og bag dit brød og kager samtidigt, det optager ikke smag.

Lav mad til 2 dage ad gangen, så sparer du også tiden.

- Lån dvd'er, cd'er, blade osv på biblioteket og NOTER i kalenderen hvornår det skal afleveres igen.
- Skriv mails til vennerne istedet for at ringe eller skrive sms'er.
- Bag selv alt brød og frys evt. noget af det.
- Husk altid at medbringe tasker eller poser, når du køber ind.
- Få netbank og tjek kontoen hver dag.
- Lad være med at spille tips eller lotto, det kan ikke betale sig for ret mange mennesker.

Så er der den meget drastiske: Afskaf fjernsynet. Og se film og tv-programmer på computeren.

Og hvis man er så heldig: Få svigemor til at medbringe en hel masse af hendes hjemmelavede saft og syltetøj næste gang hun kommer på besøg (Man kan jo også lave det selv, det er faktisk ret nemt at lave f.eks. hyldeblomstsaft).

Vi er i gang med at bygge et rimlig stort depot op. Så når der kommer nogle virkelige gode tilbud hamstres der virkelig meget.
Det er selvfølgelig dyrt i starten, når der skal handles ind til hverdagen OG hamstres på mange af tingene.
Med hensyn til telefon, så har ACN lige fået et nyt tilbud: betal et fast beløb på 189 Kr. Alt hvad du ringer for over 189 kr. er GRATIS. (skriv til mig hvis du vil høre mere)

prøv at kigge i schlecker efter personlig hygiejne produkter. de har deres eget mærke der hedder AS. det er møgbilligt.
f.eks en flaske med gele til håret koster 7 kr. og den holder længe.
samtidig har de også rengøringsartikler der er billige..

Rugbrød kan ikke betales at bage selv - tit og ofte har f.eks. kvickly et stort rugbrød til 9 kr. Netto er selvfølgelig billigere...

søndagsavisen
Den kommer vist over hele landet,har hver uge en madplan med budget på 500,-
Samtidig er det en gratis avis.
Jeg køber yderst sjældent et ugeblad(højst 1x om året)Men tager altid Netto´s gratis blad Kiwi med hjem.

Hav en lille pose eller plastdåse i fryseren til kødrester. Der bliver nemt en skive eller en pølse tilovers. Når den er fyldt giver det en god gang biksemad.

Vi tager over grænsen ca hver 2. månede og køber stort ind med bleer, vådklude, morgenmadsprodukter (meget billig!), pålæg i stride strømme og plejeprodukter som shampoo op balsam.

Jeg køber også gerne flyverdragter til næste vinter nu her. De er meget billige her i februar og det er ret nemt at overskue næste vinters størrelse på afkommet. Man sparer snildt 70%.

Jeg køber også rigtig meget tøj på genbrug. Esprit, wrangler, kenzo, you name it! Det kan godt betale sig at køre en genbrugsrunde engang i mellem. Man kan også være heldig at finde ting som man kan sælge for flere penge bagefter.

Nogle butikker kører med faste mælketilbudspriser om mandagen. Udnyt det og køb stort ind.
Ellers kan det også, som alle andre skriver rigtig godt betale sig at hamstre når det er billigt.

I vores gamle hus fik vi den samlede varmeregning fra 20.000,- ned til 7.000,- ved at instalere en brændeovn som blev købt brugt for næsten ingen penge.

Køb brugt og køb over fx ebay eller OXL. På ebay er der fx mange butikker som skiller sig af med deres overskudslager og ekstra ting.
Vi sparede 2.500,- på vores håndvask i køkkenet sammenlignet med prisen i et dansk byggemarkede. Vores vandhane (som er lidt speciel) sparede vi også en formue på ved at gå udenlands.

Gå så meget du kan istedetfor at bruge bilen og bybusserne..

Køb en trolley i en genbrugsbutik og hav den med når du handler.. så er det ikke så slemt at skulle slæbe alle sine varer med hjem på gåben..

Og er det fordi du ikke gider gå alene så tag en diskman med og hør musik.. Så går det meget stærkere, og du kommer også bedre i form ved at gå..'

Jeg har min diskman med overalt, i byen, ude og cykle U name it..

btw.. mht diskman.. så køb batterier i Aldi.. 8 stk for 20 kr.. og de holder faktisk bedre end Duracell..

Neeej, du har taget fejl, det hedder "cykl cykl cykl"!! Anskaf dig en cykeltrailer eller en god rygsæk og så kan du snildt købe ind og komme overalt rundt.
Desuden vil jeg på det stærkeste afbefale at have discman med når man er ude i trafikken, om det så er cykel eller gåben. Jeg har hørt om for mange der er blevet kørt ned fordi de gik og sov midt på gaden, kun med ører for musikken i deres hoveder.

Når du udskriver på din printer - så sæt den til "udskriv kladde" i stedte for "udskriv normal".
Så bruger den kun 1/3 blæk i forhold til normalt!
Dvs du kan udskrive tre gange så meget før du skal begive dig ud for at købe dyre blækpatroner.
Og når du endelig skal købe blækpatroner, så køb dem over nettet - nogle steder kan du få dem til under halv pris (eksl levering) - men undersøg priserne for diverse sites, måske har de tilbud!

Sluk din telefon hver nat - ringer folk så kan de jo stadig lægge en besked på telefonsvareren hvis det er vigtigt, og de beskeder folk afsender om natten, kan du jo godt vente med at læse til du tænder din telefon om morgenen!
Husk på hvor mange timers strøm du så kan spare i døgnet - og dermed hvor meget du kan spare på et år! Bare fordi din telefon ikke skal oplades så tit!

Sku ned for varmen i dagtimerne på solskinsdage, træk gardinerne fra og lad solen opvarme dit hjem - det virker udmærket for mig, jeg kan få sauna tilstande!
Jeg lufter ud om morgenen, og så er her friskt og lunt når jeg kommer hjem (Dur selvfølgelig ikke på regnvejrsdage *ss*)

Og når du går i bad, så lad være med at stå under bruseren bare fordi det er hyggeligt eller for at få varmen.
Skynd dig i badet, og hop så i varmt tøj og ind under et tæppe!

Som Shetter siger - lad bilen stå og drop bussen!
Gå eller hop på cyklen!! Evt med musik, det er ikke kun Shetter det virker for - det virker også for mig, og jeg er ellers doven af natur, men med musik så klarer man det meste

Sørg for at have et "net" - i ved de der genbrugsposer af stof.
Og tag det med når I handler, i stedet for at skulle købe en pose hver gang! For det første sparer I et par kroner hver eneste gang I handler, for det andet skåner I miljøet!

Skal du absolut i biografen - så tag popcorn, slik, sodavand og lignende med hjemmefra! Og tjek tiderne, nogle forestillinger er billigere i dagtimerne end i aftentimerne, fx... Kan du vente med at se filmen, så vent til den er ude på dvd!
Og lej film eller lån dem hos venner og bekendte i stedet for at købe dem selv, men mindre du VED det er en film du vil se igen og igen og igen...!
Desuden kan musik sagtens høres i radioen - cd'er og koncerter kan spares væk hvis du ikke er fuldstændig fanatisk vild med en sang! Optag evt sangene på bånd
På dne måde kan der lettere blive plads til luksus i budgettet!

Lige lidt mere herfra - går jo og tænker sparetips hele tiden nu *s*

På vpres lpkale losseplads er et rum med ting, som andre kan bruge. Har lige hjembragt en B&O video mangler zapperen, men så får jeg lidt motion.
Køkkenredskaber, skåle og småting køber jeg i genbrugsbutikker. En kassefuld koster ca. 20 kr. Der er også fine møbler og lamper, især hvis man bruger lidt tid og malingsrester og sin kreativitet. Bøger koster 5-10 kr. Og så støtter man jo et godt formål og har dermed sparet på "hjælpe andre"-budgettet.
Jeg var ved at smide nogle gamle striktrøjer ud, deriblandt nogle grimme uldne sweatre, men Svigermor overtog dem og nu har hun strikket hjemmesko til os alle sammen! - Sådan nogle enkle nogle med dobbelttråd, så de er pænt tykke og i flere forskellige størrelser. Jeg har dem liggende i en kurv og får vi gæster med kolde tæer, har vi altid en størrelse der passer - De synes tilmed at det er hyggeligt med hjemmestrikken på fødderne!

små mønter i en krukke.

25 og 50 ører 1, 2, 10, 20 kroner (5ere bliver gemt her i huset til div. kaffeautomater i kolde ridehaller)

det bliver faktisk til rigtig rigtig mange penge uden man opdager at man har undværet dem

Når i vasker ridebukser med skind, så brug flydende brun sæde
istedet for skindvask... Skindet bliver dejligt OG IKKE ØDELAGT og bukserne flotte rene. Har gjort dette i 10 år og har ALDRIG ødelagt bukser ved dette
Og hvad koster brub sæbe... mellem 6 og 10 kr pr flaske.. DET DUÈR!

der er jo mange børn der spiser alle de der dyre morgen madsprodukter fra kellogs og hvad de ellers hedder. I Aldi har de nogle der hedder choko rice eller noget og de er faktisk lige så gode som mærkevarerne de har også cornflaks og de er også bedre end de dyre, og de er tilmed billigere.. De har også guldkorn men dem har jeg ikke smagt så dem må andre prøve...
Min mor er dagpleje mor så hun har afprøvet det på dem og det kan godt li dem hehe de åbner bare munden og siger ja tak *ss*

De har nogle dybfrost vare i Aldi som er gode.
3 små svine mørbrad til 79,95, selv om nogen synes det er synd, er de fine til sammenkogt.
1 kg oksefars til 34 kr, smage rigtig godt både som bøf og sammenkogt.
Flæskekød 1 kg for 32 kroner, også godt.
og så har de Winersnitzler til 40 kr ogder plejer at være5 i posen, de er også lækre.

Og i det hele taget handel sort ind først på måneden, alle dagligvare, køkken rulle - wc papir , koncerves så som flåede tomater osv. tandpaste, shampoo, pålæg og brød Læg i fryseren.
Vaskepulver opvaskemiddel( husk man kan gøre rent i opvaskemiddel)
Handel så du har til hele måneden, så det kun er mælk som skal hentes
Det har vi gjordt i flere år, vi handler når lønnen kommer og bruger ca 1200 påen gang, men så har vi også alt i dagligvare + lidt slik og sodavand, det er små ting som vi skal ud og købe.
Vi handler stort ind i aldi.

når jeres støvsugerpose er fuld!!
Tag den ud til skraldespanden, klip den ene ende af. Tøm posen.Lav et ombuk.
Hæft enden med hæftemaskine. Tæt så det ikke kommer ud i maskinen.
Jeg har gjort det flere år og sparer mange penge på poser som er ret dyre.
Det er en industrimaskine jeg har og den har ikke taget skade.
Og jeg kommer lige i tanke om ... spande til stalden osv. prøv at forhøre hos en grillbar. De får vildt mange spande. Jeg har nemlig en nabo som er grillejer og han forsyner mig med små og store spande med låg. Skønt og gratis.

Nå der ikke var noget virkelig vigtigt i flimmeren, så satte vi os til at spille Back Gammon, og når man tabte et spil, så kostede de to kroner til sparegrisen/krukken... Hvis man spiller en del, så er der faktisk en pæn hjælp til julegaverne...

f.eks. toilet papir kan man købe en sæk af meget billigere i PN maskiner det er lotus royal. køb stort ind
istedet for at fodre hesten med færdigblandinger så kontakt en lokal landmand, de vil tit sælge havre langt billigere end markedsprisen (jeg giver 70øre/kg) -istedet for at købe dyrt hø, så brug frøgræshalm, det giver længere tyggetid,og det er meget billigere, det giver jeg 10øre/kg for mht. oksekød så snak med en kvægbonde om at få tilbud om køb af kød ved nødslagtninger. (det er tit ungdyr der f.eks brkker et ben o.lign.)

1. Jeg køber altid de billige bind i brugsen/Aldi/Netto hvor jeg nu lige handler. Og jeg sys de er lige så gode om de dyre.

2. Tamponner køber jeg som regel i Aldi. De er billige, og mindst lige så gode som Tampax.

3. Vores 25 og 50 ører bliver lagt i en krukke. Det kan blive til mange penge. 1 og 2 kroner bliver trukket på snørerbånd, og det bliver også en hel del penge! og så er der jo til lommepenge på en evt ferie *S*

4. Genbrug! Alt det lækre tøj, møbler osv til næsten ingen penge! Kan ikke huske hvornår jeg sidst købte tøj i en dyr forretning til mig selv *S*

5. Lav selv pizza! De smager 10x bedre end dem man kan købe, man bestemmer selv hvad der skal på, og det kan sagtens varmes dagen efter til aftensmad, eller nydes kold til frokost.

6. hjemmelavet pizza (2) I stedet for at lave en kødsauce, plejer jeg at brune køddet på panden eller en gryde. Og så smører jeg pure på pizzabunden. På med køddet og alt det andet. Man kan self også hælde noget af al væden fra flåede tomater, hakke dem selv, og bruge dem.

7. se ned! Alt det billige står på de nederste hylder! Og hvem kan smage forskel på pasta til 3 kr og pasta til 9 kr??

gode råd (undtagen det med at udskifte hø med frøgræs - det ER ikek det samme, der er en mindre næringsindhold i frøgræsset - så der kan man ikek lige udskifte - men det er en anden diskussion)

Mit faste indslag i disse sparetråde er jo "oste-rådet" - som jo passer fint med alle forslagene om hjemmelavet pizza.

Lad være at købe ost i supermarkedet. Tag til ostehandleren og køb hans resteposer med skorper. Der er MASSER af ost til ikke ret mange penge - man skal bare selv lige bruge lidt tid på det. Og pizzaen smager ikke ringere af at det er et mix af ostetyper.

Et sparetip til studerende:

Der forekommer tit meget spildpapir ved printere osv - som kan bruges til at tage notater på. Derved spares udgiften til blokke.

Et alternativ til frosne ærter (som køleheling):

Brun sæbe i en pose - med en pose omkring - ned i fryseren - og vupti, så har man en kølepose til at lægge på ømme steder.

Et alternativ til Biotex og pletter:

I stedet for at bruge penge på dyre vaskemidler til svære pletter, kan brun sæbe tit være løsningen.

Hvis man har fået buksebenet i kæden på cyklen fjernes denne plet nemt med lidt brun sæbe inden vask.
Hvis man har fået kuglepen på tøjet, så er det sødmælk der skal til.

Et alternativ til dyre afkalkningsmidler:

Eddike eller eddikesyre, citron

i stædet for dyre ferdig blandinger af heste foder så bland det selv det gør vi havre og byg køber vi hos en lokal landmand og resten v putteri finder vi gode steder og køber som vil gi en god rebat. vi har 2 små ponyer 2 føl og 2 storeheste og bruger ca 1500 kr om månden på foder i alt. og de ser ikke ud til og mangle noget.

så har jeg hørt at i stædet for og kobe det dyre til og gøre ovn ren med så tager man den gammeldags faste brunsæbe smøre på opvarmer oven til 100 grader slukker og tøre så af når det er blevet kølig nok til at arbejde med. brun sæbe koster vel om kring 10 kr og der er til mange gange en bødt ovnrens koster nogle gange 40 kr det er jo en stor forskeld

Kødfrie dage.Suppe er god og billig vintermad.

Køb supermarkedernes egne mærker i rengøringsmiddel,tampax mv og evt shampoo

(hvis du er tilfreds med kvaliteten mv af dette altså. Ellers så køb mærkeshampoo når der fx er 4 Sunsilk/Pantene for 50 kr i de store kæder.)

Ta' cyklen/gå når du kan.Overvej fx om I har brug for (mere end 1?) bil.

Hest: Køb fx "hov børster" i søstrene grene's til 2 kr. de er super effektive og bedre end tilsvarende i hestebutikkerne (min mening.)

Køb en pakke med 10 af de forskelligfarvede grydesvampe til stalden . billigt når der skal vaskes/pudses.

Hvis du har abonnement til din mobil så spørg din udbyder om de har noget der bedre modsvarer forbrug (fx betaler nogle op til 400 pr måned for X antal ringetid - men skriver kun sms - fri sms koster 99 pr måned mange steder).

Tjek jævnligt jeres forsikringer/lån - de kan oftes lægges om eller ændres til besparelser.

1) Aftensmad... Køb det der er på tilbud. Og der er generalt mange penge at spare hvis du feks handler i Netto, Aldi osv.

2) Tøm din pung for småpenge engang imellem. put dem i en bøtte eller lignende. Det er overraskende hvor meget alle de en- og tokroner bliver til i længden. Og de ligger alligevel bare og fylder i pungen.

3) Hav en extra bankkonto og overfør et bestemt beløb på en bestemt dato. Det kan feks være 200 kr hver gang du får løn.

4) Køb kun det du har brug for. Spørg dig selv "har jeg virkelig brug for det her?" Impulskøb løber også op.

Jeg elsker mit plastickort, fordi det er let at bruge... for let. Derfor bruger jeg engang imellem at hæve månedens budget til mad og diverse, lægge pengene og dankortet i en pengekasse og kun have nogle få sedler i pungen.

Lad være med at skylde på kreditkort.

Brug gerne Jyske Konto (eller lignende) i de 6 måneder, den er rentefri - men husk at betale beløbet tilbage så snart den ikke er det.

Forhandl med din bank - hvis du har flere aktiviteter samlet (lån, kassekredit, pension og så videre) bør der være mulighed for at forhandle.

Sæt ind på opsparingskonto hver måned - men sørg for at det ikke er så let at hæve igen!

I min bank (Roskilde Bank) er det gratis at købe aktier i banken. Jeg har derfor et depot, hvor jeg via min netbank kan købe aktier for min opsparing. Det forhindrer at jeg lige overfører penge fra min opsparing til min lønkonto. Det tager ca. 1 uge at få solgt aktier og koster et mindre gebyr (ca. 75 kroner), så jeg forsøger altid at lade være - med mindre der er tale om et så godt tilbud, at jeg kan spare mindst det dobbelte af gebyret.

Den ekstra fordel er at aktierne bliver mere værd hurtigt. Mine bankaktier er blevet det dobbelte værd indenfor det sidste års tid. Dvs. kan du sætte 3000 ind, får du 6000 ud 12 måneder senere... det kan altså mærkes! Og stoler man ikke på at ens egen bank overlever i et år... så bør man skifte bank.

GÅ ofte ture i skoven med en stor pose (tag hesten med i snor og lad den græsse lidt undervejs) og PLUK pluk brombær, hindbær, kirsebær, mirabeller, hyldeblomster/bær, æbler, pærer, nødder, skvalderkål, brændenælder eller hvad du nu måtte komme forbi.

Hindbærblade og jordbærblade kan glimrende tørres og bruges til the

Og varier turene med et smut forbi nogle marker og se om nogen skulle have tabt et hvidkålshoved eller noget på vejen

Man skal altså ikke ligge sin økonomi an på at aktier stiger 100% på et år.

Hvis det virkelig var sandt ville alle nok købe med bind for ønjnene. Der er høj risiko i aktier og man kan tabe alle sine penge. Hvis man ikke har overskudslikviditet skal man ikke investere i værdipapirer - det er at gamble med sin økonomi.

Hilsen den proff. aktiehandler der overlevede 9/11 på børsmarkedet !!!

Køb almindeligt glycerinhåndsæbe i stedet for sadelsæbe.

Det er næsten det samme og virker lige så godt og så er det tilmed billiger!

når du fx. laver frikadeller (der selvfølgelig er spædet op med havregryn og hvor noget af melet er erstattet af grahamsmel -så mætter de temmelig godt) så lav en ordentlig portion og bag dem i ovnen. Dels er det mere fredtfattigt, dels tager det en pokkers tid af bage en hel mængde frikadeller på en pande. Frys dem så ned i poser (eller endnu bedre bøtter) med et antal, der svarer til det antal personer, der er i husstanden (fx. 5 stk. pr. person). Det sparer meget færdigmad, fordi det er nemmere at hente en posefuld frikadeller op end at bestille en pizza. Og så gør det, at man ikke spiser sig stopmæt i frikadeller, men husker at "spise brød til".

hav altid en ekstra 50'er med på indkøb til et tilbud på noget, der kan bruges senere. Falder du fx. over billige malerpensler, skal du jo sikkert male på et eller andet tidspunkt.

lær at være kreativ i madlavningen og bruge hvad du har.

lav selv pizza og lav rigeligt. Frys resten ned og der er altid et stykke til en glemt madpakke eller en hurtig aftensmad. De kan evt. laves i madpakkestørrelse.

Spis groft brød til morgen. Så er du mere mæt resten af dagen og går ikke og småspiser slik og chips dagen igennem.

læg dine stearin-lys i køleskabet. Du kan hæve brændetiden på et fire-timers lys til fire-en halv-time på den måde.

når du har revet løg eller pillet hvidløg og ikke spist op så frys resten. De kan sagtens bruges i en gryderet senere.

rester af rødvin hældes i en isterningebakke og bruges senere til sovs.

lad være med at være et mærkedyr. Det dyre er ikke altid mere holdbart og bedre end det billige. Levertran er fx. ligeså godt at smøre hove i som hovolie af et fint mærke. Og køber man det i foderstoffen er det meget billigere end hos matas.

byt tjenester med dine venner.

lær dig selv hvilke supermarkeder, der er billigst med hvilke ting og vælg supermarked efter, hvad du skal købe i dag. Ligger der flere supermarkeder på samme strækning kan man sagtens stoppe i flere af dem, men det er ikke en stor omvej værd.

lad være med at spise sovs, dressing og slik. Du kan sagtens leve uden.

drik postevand og urtethe.

hvis folk inviterer sig selv på kaffe, så sig at du "desværre ikke har noget lækkert i huset"...så medbringer de som regel selv en kage.

pluk selv planter i naturen til urtethe (fx. brændenælder)

stjæl handsker fra en tankstation

brug de vandspande der alligevel står på tanken til at vaske din bil i. De er gratis.

tag ALLE boner mv. med hjem og hav desuden en kalender med, hvor du skriver ugifter ned, du ikke har boner på. Lav et regneark og skriv det hele ind. Man bliver hurtigt chokeret over, hvor meget man har brugt på pizza og slik og tænker over det næste gang. Vær konsekvent, du bliver så træt af at skrive, at du holder op med at handle så meget.

Regn ud (det er nemt på et regneark) hvor meget du bruger på mad, tøj, personlig hygiejne osv. hver måned og sæt dig for, at du skal bruge lidt mindre end måneden før.

arv tøj fra dine veninder eller køb det i kvickly.

når du smider tøj ud så klip først alle knapperne af. De kan bruges senere.

lad være med at skynde dig ud og købe et anlæg eller en video i det øjeblik den gamle går i stykker. Forhør dig istedet lidt omkring hos kærester, der er ved at flytte sammen og godt vil af med noget. Måske kan du få deres gamle TV mod at male deres stue eller være flyttehjælp.

1. Aftensmadtips: ½ dåse tun med grønsager og/eller de billigeste pastaskruer. Spis den anden halvdel næste dag.
  2. Hvis det er nødvendigt at stå på tandpastatuben for at få det sidste ud: så gør det!
  3. Handl ind i Lidl eller Aldi. Tyske madvarer er lige så gode som de danske, når man har vænnet sig lidt til dem.
  4. Sørg for at spise sund mad, som mætter, så fristes du ikke til at købe slik og junkfood.
  5. Brug internettet på arbejde, biblioteket eller hos familie, der er det gratis. Man vænner sig til at andre følger med i, hvad man skriver.
  6. Drik vand istedet for cola, saft osv. Men man er nødt til at have mælk på havregrynene om morgenen - de er ikke gode med vand!
  7. Når folk spørger, hvad du ønsker dig i fødselsdagsgave/julegave?, sige du: "penge".
  8. Lad være med at købe nyt tøj, medmindre at det gamle er helt tyndslidt.
  9. Aflys dit sociale/gå-i-byen liv, det er alligevel meget mere hyggeligt at side hjemme foran fjernsynet.

hvorffor købe bind på tilbud, når de fås til 6 kr. af netto mærke.? de er udemærket hvis ikke man bløder voldsomt, man kan evt. købe dem til de dage hvor man bløder mindre.

køb altid ind i netto eller aldi, det kan godt være fakta, bilka føtex og andre har deres egne "bilige" vare, men de er stadig dyre end i netto.

vi har desvære en mini mal fryser, så det med at fryse ned, virker ikke her (og der er ikke plads til en støre.

køb en pose løs støv suger, vi gav 3-400 kr i bilka. og filteret bliver banket af når det er fyldt...og så kører den igen.

lav lasange uden kød, det er super lækker med en blanding af kikærter (fra dåse)og bønner i, faktisk lidt alla kød agtigt, kom grønsager, friske tomater, og tomat sovs i...super lækker og billigere end med kød.

lav selv sovs til kødsovs, det er biligere især hvis man laver store potioner og fryser ned.
indhold: revne tomater, hakkede svtisede løg, et hvidløg, salt, pepper evt. andre kryderier og grøntsager. f.eks. stegte champinoner, pepperfrugt.
super hurtigt ca 3-5 min at lave den og meget billigere end dolmio.

afskaf din hest, hvis du vil være rig...naahhh vel!
men køb istedet de forskellige foder produkter ind i selvstændige sække istedet for, blandinger.
snak med dyrlægen om en foder plan.
og køb herefter havre ,byg, vitaminer og andet og bland selv. køb gerne på store lager steder (foder stoffer) laaangt billigere end mange andre steder.

hår kur til dig, olie i håret og masser af det, lad det være et par timer og vask ud...tip fra min frisør.
Madsen: ang din hårkur: Så husk : når olien har virket, så kom shampooen i INDEN der kommer vand i, ellers kan man bruge Lææææænge med at få olien ud:o)

hovolie er den bedste jeg har prøvet faktisk levertran...billigt og rækker langt.

sy selv, det er faktisk ikke så svært. og hvis man selv syr, så kan man hurtigt lave et par fede bluser kjoler og andet, samt sy sine gamle jeans om til nederdel, samt shorts el. andet. måske en taske.

når du går i byen så brug tiden på at danse, 1: giver lige de ekstra kilos et los, 2: tiltrækker fyrene langt mere end at stå med en smøg 3: så spare du pengene du ville bruge på drinks i den tid. dans for pokker dans.

ryger du, hold op. eller rul selv...en pakke tobak koster det samme som en pakke cigaretter og jeg er sikker på der er laaangt flere cigaretter i den.

kan du lide at læse blade, skaf et job i en butik, så kan du læse alle dem du vil i pauserne. jeg for f.eks. læst mange da jeg er natte arbejder på q8.

del internettet med naboen, det må man jo ikke...men det er der meget man ikke må.

betal radio licens, og ven dig til at sætte fjernsynet på mute, når du åbner døren.
ps. licens manden må på ingen måde komme ind på din grund medmindre du giver ham lov, så det lader du jo bare være med.
og har han set noget der ligner et fjernsyn, gennem vinduet. jamen så er det jo bare din computer han har set, og du sider og ser dvdér på den.

brændt kærlighed er lækker og mætter godt, god ret ti fatig røve.
samt risengrød, og hjemme lavet suppe.
kartoffel pore suppe. kog kartofler og pore, blend det hele med noget af vande, samt lidt fløde, 1 boullion og salt pepper.
billig mad

ingen reklamer tak. det skilt har sparet os sindsygt mange penge...nøøøj hvor man køber mindre, hvis man ikke ved det er der.
og hvis man søger noget! jamen så er alle brucurene jo på nettet.!!

vitamin piller af de billige, så kan din krop tåle pasta m. ketjup i evigheder...hvis man er til den slags.

pasta afkølet of så med nogle grønsager samt tun, er supper lækkert og billigt. godt til madkassen.

dressing kan også bruges som dip. men lav den selv, det er meget lækre og billigere.

creme frais eller lign. hvidløg samt karry.
eller med tomat pure og masser af paprika og lidt salt, så er der thaousend iland

gem evt noget creme frais og lav evt. tazikki til dagen efter.
bor du på landet så skaf dig en ko. og malk den så er der mælk til brød og madlavning.

lev af pasta og ketchup..

luk kontakter .. stand-bay ting og unødvendig lys..
en fladskærm koster nemlig 20 kr i timen..

lav en spare-gris ..hvor alle småmønter du får vær gang du køber skal i som ikke må bruges til andet end en ferie

der er glemt af andre, når du kører i tog eller bus. Gå forbistationen og snup et metro-ekspres og et ud og se.

saml flasker fra skraldespandene og småmønter fra fortovene.

print ud på biblioteket / skolen. Og tag et par ekstra stykker papir med.

køb en laserprinter.

hamstre foderprøver på dyrskuer og lignende. Det er altså surt at brænde ind med en hel pakke salvana-kiks, som hesten ikke vil spise,

tag pænt imod blokke og kuglepenne med reklamelogo'er og læg en blok og en kuglepen i hver taske, i hver jakke og i bilen.

Fyld gamle sodavandsflasker med postevand og stil i køleskabet, tag altid en med og man fristes ikke til at købe en sodavand, hver gang man er ude og gå / køre og bliver tørstig.

køb en billig køletaske til at have stående bag i bilen (evt. en som kan pakkes sammen til ingenting), læg flaskerne med vand og de varer, der skal på køl ned i den, når du handler ind. så bliver mælken ikke sur til du kommer hjem, fordi det var varmt i bilen.
ved at lede huset igennem for tomme flaske der skal indløses i fakta i morgen

Spis pasta til til aftensmad en gang om ugen. DVS uden kødsaucen, evt bare med ketchup.

DROP alle produkter du kan undevære, hvem siger fx. at antirynkecreme, hårbalsam, foundation og hårlak er nødvendigt? Man kan sagtens være pæn og lækker alligevel. Og det er godt for naturen.

Cykel på arbejde et par gange om ugen i stedet for bus eller bil. (lige gyldig hvor langt der er må det kunne overkommes at gøre det en eller to dage hver uge. Jeg har fx. 30 km hver vej.) Og det er godt for kondien.

Vil du have ny mobiltelefon? Prøv i stedet at se hvor længe den gamle kan holde. Min er 4 år nu.

Nyt tøj? Ja nogengange, men man kan nu osse somme tider få noget sjovt ud af at gøre et eller andet ved det gamle, fx. sy det lidt om, klippe bukser over / flå dem selv.

Slik, chips, is? Hvorfor bruge penge på det, det feder alligevel og er fyldt med tilsætningsstoffer.

To ugentlige vegetardage ud over pastadagen? Kød er dyrt, og der findes masser af lækre retter med kartoffel og revet ost.

Hvis du skal bruge noget til hesten, som ikke er alt for indviklet, så lav det selv. Man KAN godt selv lave grimer, fluefrynser, bandager og andet af og til.

Hvis du har en halv time du ikke ved hvad du skal bruge til, så kig huset efter / ryd op for at finde forskellige nyttige ting, som måske kan erstatte noget du påtænker at købe. Samme gælder indholdet i fryseren. Tit lader man eet ligge og blive for gammelt mens man køber noget andet, fordi man havde glemt man havde det.

Drop de dyre morgenmadsprodukter og lav din egen muesli. Tit kan æbler fra haven og nødder fra skoven indgå. Og i det hele taget kan man af og til finde noget lækkert der bare gror Fx hindbær til dessert.

Brug dit gamle tøj i stalden i stedet for at købe fancy staldtøj.

En indkøbspose kan bruges rigtig mange gange. Og når den så er blevet for smadret, kan man slæbe vasketøj i den (hvis man ikke har vaskemaskine derhjemme), og til sidst kan den indgå som skraldepose. Gem alle poser du får med ved indkøb o.l. og du behøver aldrig mere købe en skraldepose eller et net at bære ting i.

Ungerne kan arve hinandens sko og tøj - hvis man altså kan få dem til det.

Lad rester fra bordet indgå i dyrenes mad, hvis det altså er noget de kan lide og tåle. Tørt rugbrød er fint som hestebolcher, og mange hunde vil gerne have resten af kødsaucen og spaghettien.

Lad være med at tage bilen over at handle, især hvis der kun er 1-2 km eller måske mindre. Det KAN lade sig gøre at gå eller cykle hjem selv med mange varer, især hvis man hjælper hinanden.

Tænk alternativt: har du noget der egentlig er skrald, men som kan bruges? Jeg har engang holdt en grillfest hvor et gammelt metal-computerkabinet agerede grill (vi rykkede den ene side af, fyldte den op med kul, stillede den på et stativ og smed en ovnrist hen over), og havelygterne bestod af gamle dåser der ikke var pant på, som vi prikkede huller i og siden puttede fyrfadslys i. Deltagerne synes det var ret sjovt og anderledes.

Dyrk dine egne grøntsager, selv i en altan kasse kan man somme tider få noget spiseligt til at gro.

Man kan finde på meget hvis man er kreativ.

Jeg har en kæmpe sparegris hvor der ryger småpenge i. Jeg startede i januar, og nu er der 17-1800 kr i. Dem bliver jeg glade for når hingstebassen skal kastreres til efteråret. Det er jo ikke penge jeg har manglet, men det ville jeg hvis jeg pludselig skulle finde disse penge til efteråret.
Derudover har jeg lagt penge til side, når jeg har aft mulighed for det. Jeg har knap 3000 kr i en kuvert, det er rart hvis der fx. kommer en uventet dyrlægeregning. Jeg har faktisk været helt oppe på næsten 7000 kr., men der er desværre røget lidt af. Men det er virkelig mange penge for en studerende.

Hvis man ligesom mig ikke kan undvære sine luksusprodukter, så er det en god idé at købe dem på nettet.

Selv køber jeg alt hvad der hedder shampoo, balsam, cremer, stylingprodukter osv. på nettet. Der er mange penge at spare i forhold til at købe det i butikkerne.
Af gode sider kan nævnes:

De forhandler mange gode og kendte produkter og leverer i løbet af få dage

kan du ikke vænne kæresten af med at drikke sodavand, så prøv med en overgangsløsning. Start med at købe de billige, somikke smager helt så godt, men godt nok til at han ikke kører på tanken. Når han er vænnet til det erstatter du dem med saftevand (gerne light, sukkeret er nemlig vanedannende)eller juice. Til sidst erstatter du dem med postevand, evt. start med det med smag man kan købe fx. i Aldi. Du skal bare væk fra sukkeret først.

lav lakridsrodsthe (hel lakridsrod er billig i søstrene greene, flæk den og del den på midten og put den i kanden, så sparer du også theposen. Og så er dit behov for lakrids også væk.

ligeså med pebermyntethe (lavet af ren pebermynte) eller vanillethe (af ren vanile). Kan også erstatte slik. Når nu du alligevel er igang med theen: lav din egen isthe af urte eller ren frugt the, som du når det har trukket nok køler ned med isterninger. Meget af det smager fantastisk og er langt billigere end det købte. Skal det sødes tilsæt lidt vanille. lad være med at bruge ret meget the. En knivspids eller hvad du kan tage op mellem to fingre er som regel rigeligt, bare det får lov at trække længe nok. Det er mængden, der gør det bittert. sort the bliver ikke så godt som isthe, så køb den grønne.

køb en rulle billig gaffa-tape og lap dine dækkener selv. Det holder ikke så længe, som de proffesionelle lapper, men til gengæld ka en rulle gaffa-tape fås for en tier.

vask dine dækkener i vaskeriet, selvom man ikke må. Hæng en sort sæk over åbningen og håb på at ingen ser det. Hvis nogen opdager det er det enten ikke dit (før du henter det) eller også er du bare ved at imprenere det, for du har nemlig lige købt det...(imprering kan ikke gøre nogen skade, det er jo hestehårene de har noget imod.)

køb en rulle malertape til at markere dine ting i stalden med. Eller en brændemaskine. Den kan brænde navn på dine grimer og på dine strigler, så ingen tror det er deres.

pas dit læderudstyr ordentligt. Lav store smøre-dag to gange om året, hvor du giver alt dit udstyr til det er blødt og lækkert. Først sæbe, så olie, hvis det er stift og til sidst fedt. Fedtet uden på olien gør, at læderet ikke går fra hinanden. Så kan selv det billigste læder holde ilang tid.

Spis af og til ris med tun og lidt grøntsager. Det smager udemærket. og koster ingenting.

når du som vareprøver bliver budt på saftevand / kaffe i supermarkeder, så tag et (par) krus ekstra. man får altid brug for engangskopper på et eller andet tidspunkt.

hamstre servietter til bilen fra tankstationer.

støvsug jævnligt din computer- og fototaske, det holder udstyret i orden.

kasser ikke gamle strigler, men brug dem til at skure spande mv.

lav selv hovpensler med bøtte ved hjælp af de billigste pensler fra fakta (en pose for 10-20 kr.) og en fotoæske (eller et hovedpinepilleglas af plastik), hvor man skærer hun i låget og stikker penslen ned i. Dette råd har i Equipage skaffet mig Nanna Lutherssons store foderbog (må bare lige prale lidt).

få kun dine analoge billeder fremkaldt på CD-rom. det er billigere og sparer dig for pengene til fremkaldelse af kikserne, der altid kommer med. En fremkaldelse af CD-rom + billeder koster hos min fotograf 150 kr, kun på CD-rom koster det 79 og fremkaldelse af hvert billede koster 1 kr. Så selvom alle billeder er super-gode, så er det alligevel billigst.

• HUSK at afrime fryseren - det er dyrt i strøm (jo tak jeg har lært at klare den, før den er helt lukket til!)
  • Undlad gulvvarmen i badeværelset (og hvor det ellers er) hvis du kan. Her om sommeren burde det sagtens kunne undværes.
  • Lav alternative retter - brug hvad du har.
  • Tag dig selv i armen og hav tålmodighed - vent f.eks. om sommeren med at købe jordbær til sidst på sæsonen. Der koster de nemt det halve af prisen. Køb f.eks. en vandmelon, når de kun koster 20 kr. i ste

Brun skal også have en chance

0
0
Svar på denne tråd

12345678
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 15:13

Mangler man noget, fx køkkenting, tøj eller andet, så gå på genbrugsstationer, i genbrugsbutikker eller tag på loppemarkede.

De har tit gode ting, ja nogle gange nye, til meget billige priser.

Har lige købt nye T-shirts til at sove i og bruge i stalden, 10 kr stykket og de ser ud som nye.

Søger 1 til 2 piger der vil hjælpe mig med mine ponyer når de kommer hjem fra sommergræs.

0
0
Svar på denne tråd

Sælg hesten..
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 15:38

og spar MANGE penge

Krone og bølge - En selvfølge

Nu med hjemmeside

www.123hjemmeside.dk/s...marienlund

0
0
Svar på denne tråd

Elsparepærer
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 15:50

skal kun være i de lamper der ikke bliver tændt og slukket mange gange i løbet af dagen!

Det koster mere energi at tænde lamper med disse pærer og hvis det skal gøres mange gange om dagen, kan det ikke betale sig.

Dette råd kommer fra min gemal, som er uddannet elektrikker

PernilleKrake
0
0
Svar på denne tråd

basillikum
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 16:11

først på sommeren, køber jeg et par duske basillikum i potter. Efter at have taget hvad jeg skal bruge i dagens ret, planter jeg dem ud i haven eller i en altankasse. Voila - så har jeg basillikum til resten af sommeren uden større arbejde og for kun en 10'er...

Virker også med andre krydderurter...

Håber det bedste, men frygter det værste...:-)

0
0
Svar på denne tråd

tørretumbleren
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 16:31

Sjovt at ingen har nævnt det. Giv tørretumbleren en ferie og hæng tøjet ud i det fine vejr.

Hav en spand eller balje stående i brusebadet og vand blomster med det opsamlede vand fra dit bad.

1 grøddag i ugen, 1 suppedag og derudover 1 vegetardag.

brug en karklud de steder du kan i stedet for køkkenrulle.

Klip engangsvaskekludene over (hvis du har blebørn) og lav desuden babygrød og frugtmos selv i stedet for at købe de færdiglavede.

Tag børnene med i alle dagligdagsopgaver både ude og inde og spar meget i "legetøjs-budgettet"

Læg dig langt hår til som en veninde blot kan studse et par gange i året.

brug kasseret tøj som pudseklude til læder-udstyr

Bosæt dig nær dine forældre (byder ofte på et måltid mad, og agerer gerne gratis barnepige)

ellers tror jeg de ting jeg kan komme i tanker om er nævnt.

Helle

shetlænderhoppe købes helst i fol med termin forår 2007
0
0
Svar på denne tråd

Det med tørretumbler
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 17:04
troede jeg var en selvfølge når det er sommer og godt vejr.

0
0
Svar på denne tråd

Kilopris!
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 21:38
Orkede ikke at læse alle svar igennem...

Tjek kiloprisen når du køber ind! Også på toiletpapir!!!
0
0
Svar på denne tråd

hold da fast en tråd :-)...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2006 01:43

Det er godt nok imponerende så mange sparetips der er, får egentlig mig selv til at se hvor dårlig jeg er til at spare.

Jeg drikker ( for meget ) cola og så har jeg en slem tendens til at ryge købe smøger...igen for meget.

Kød glemmer jeg altid at få taget op af den minimale fryser, også elsker jeg den lokale grills " grillbøf "...hehe

Mine få spareråd;

1) ang. Cola og øl er det ikke en hel dårlig idé, at tage til tyskland får at købe varene ind der. Man kan evt. tage en af busserne derned, det koster ca. en 20, så kan man aftale med nogle venner/forældre at hente en når man kommer hjem. Så er der ikke noget med dyr benzin eller slidtage på bilen, der skal påregnes "slutregningen".

Ex. vin er også enormt billigt dernede, der er en vin dernede der hedder Faustino i 5 liter papvin, den koster en 50'er. Den er faktisk rigtig god, og det er IKKE en hovedpine vin efter 1 glas. Ligsom de rigtige billige herhjemme til en 20'er for en liter...

En papvin kan holde sig en månede, og skulle man ikke få den drukket hel, så er der rigtig gode muligheder får at fylde isterninger bakker med den.

Der er tilbud i fleggaard på 3 kasser slots til 88.88 kr + 3 kasser coca cola til 94 kr.

+ er man et snolderhovede, så er slik også rigtigt billigt dernede.

2) går man fuldstændig på numsen sidst på måneden, så er rugbrød + forskelligt pålæg et udemærket alternativ til pasta med ketchup. Men har man en 100 lap, så kan man nemt overleve for den forholdsvis lækkert...

Så skal jeg også lige hilse og sige at, den kartoffel porre suppe som beskrevet tidligere...faktisk er rigtig god.

Men ellers en rigtig god tråd :)

Har også fået mig til at tænke lidt over det med madbudget, der er helt klart en masse gode råd, jeg vil tage til mig i eftertiden.

Mvh Heidi ~{nu muligvis med part}~

0
0
Svar på denne tråd

Til dem med have
Forfatter: 
Dato:  02-08-2006 07:05

Saml regnvand op. Mine foraeldre samler regnvand op i 200 liter toender, og totalt har de ca 600 liter til at vande de udendoers potteplanter, og bede.

De har installeret en lille dims paa nedloebsroeret, som saa kan faa vandet til at loebe ned i toende istedet for kloakken.

Naar toenden er placeret i den rigtige hoejde og har monteret hane, saa er det lige saa let som at aabne for vandhanen.

Koeb en paalaegsmaskine. Saa kan man koebe hele skinker, poelser og lignende. Saa kan de skaeres i skiver og fryses ned. det er noget billigere en skiveskaaret paalaeg, og saa er det som regel ogsaa bedre kvalitet.

Gaa paa loppemarked. Jeg gaar meget paa loppemarked med mine foraeldre. Der har jeg fundet en masse ting til helt rimelige priser. For eksempel kan naevnes: Pastamaskine 40Kr, stor Holmegaaerd klukflaske 25Kr, Helt nye kramiske peber og saltkvaerne 15Kr/stk (110 nypris).

Lav selv jeres pasta. Det tager 20 minutter at lave en stor potion og der skal kun bruges mel, aeg og olie. Det smager bedre end det i forretningerne.

Hav det hyggeligt

Frank

0
0
Svar på denne tråd

efrq3r,wkeg we
Forfatter: 
Dato:  02-08-2006 10:54

Vi bor i et lejet hus med stor have, hvor vi må gøre hvad vi vil.

Dog ved vi godt, at vi bliver smidt på porten, når ejerne bliver pensionerede, for så skal de bo her!

Derfor vil jeg af princip ikke bruge penge på min have!

Men jeg er blevet rigtig god til at tiltuske mig frø, aflæggere og stauder fra venner og familie - til at bruge gamle marksten som bedkanter osv.

Der går sport i det og ofte bliver giverne glade for at se, at deres planter lever videre et andet sted!

Jeg fik en lille kaprifolie af min kollega, som snart skal vokse op i mit æbletræ, brudeslør af samme kollega og forglemmigej fra naboen gror under soveværelsesvinduet, ridderspore, fingerbøl og lupiner fra genboen gror i mit stenbed og masser af vintergækker, som jeg gravede op på en gammel grund, hvor alt skulle mejes ned, stod flot i græsplænen i foråret.

- og i mit lille krydderurtebed, står der purløg, pebermynte, oregano og timian, som før voksede lidt vildt i min børnehave.

- og i køkkenhaven står der en ribs- og en stikkelsbærbusk, som vi fandt begravet i et gammelt krat.

- og så har jeg en del iris- og akkelejefrø liggende, til næste år og jeg ved, hvor jeg skal score morgenfrue og stokroser!

Så det er min anbefaling; Læg ikke en hel bunke penge på planteskolerne, når du selv kan høste frø, aflæggere og sideskud m.m., fra hvem som helst!

Pas dog på med at få aflæggere fra nogen, der har dræbersnegle i deres have, hvis du ikke selv har i dit område!!!

Jeg ÆÆÆLSKER mine fingerbøl! Dette billede er 10 min. gammelt og som det ses, så drypper det i Smørum!

Gitte C
GILA HORSEFAIR
www.gila.dk
0
0
Svar på denne tråd

og når du
Forfatter: 
Dato:  02-08-2006 11:18

alligevel er en tur på landet for at score marksten, frø mm, så husk at tage 30 landæg for 25-30 kroner med - rigtig mange har skilte ved vejen :-)

.. og det er nu, der er kirsebær og moreller i de vilde hegn! Så husk en kurv!

Mvh

Christina & Prinsesserne, Skrydenlyst

se vores feriebilleder

0
0
Svar på denne tråd

Små reservedele...
Forfatter: 
Dato:  04-08-2006 18:57

Vi har en stor bøtte med små værktøjs-dimser - Skruer, møtrikker, kroge, skiver og alt muligt andet i samme stil, som man "bare har", men ikke lige nødvendigvis ved hvor kommer fra!

Lige meget hvad vi skal hænge op eller flikke sammen, så har vi faktisk altid lige den der "dims", som gør projektet muligt - og vi slipper for at skulle ud og købe dyre æsker med 100 stk i, når vi kun skal bruge to!

- Så gem alle de besynderlige dimser!

Pinligt men sandt; nu er jeg faktisk også begyndt at samle skruer op fra fortovet, for at tage dem med hjem i bøtten...! - men måske har jeg samtidig reddet en hund fra, at få en skrue op i poten!

Gitte C
GILA HORSEFAIR
www.gila.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider