Vi er på jagt efter en springhest til min kusine, da hendes pony er blevet aflivet pga. kræft. Det er derfor lidt akut, da hun meget gerne vil have hest igen med det samme.
Vi har så for en lille uge siden setet par stykker hos en hestehandler. Valget falder på en bette rød hoppe som er ærligheden selv.
Den har dog en ret så stejl forhov, som desuden svejer lidt. Hesten skal naturligvis igennem dyrlægetjek, den koster 30.000 og så skal den sku være i orden!
Vi kunne ikke selv få lov til at vælge dyrlæge, da han ikke ville have Shougaard inden for hans døre. Vi vælger så at det er OK, med sælgers dyrlæge, men vi vil være til stede!
Fint nok, vi kører der op idag til det her tjek.
For det første snakkede dyrlægen knap til os, kommenterede ingenting, ikke engang sådan almindelig smalltalk.
Han tager den ude på en grussti hvor den bliver trukket lidt frem og tilbage i skridt og trav. han lytter på den, mærker den på benene. Så langt så godt. Men så vil han så igang med bøjeprøven... Vi beder om at få bøjeprøven lavet ude på asfalten for at have helt plant underlag. Han kigger mærkeligt på os men trækker dog ud mod vejen, vi spører så "hvad mener du om det stejle forben" hvor efter han ser overrasket ud og siger; "det stejle forben?... nårh ja, men det er nu nok ikke noget alvorligt"
Vi kigger lidt på hinanden og en af os siger så: "den virker lidt stiv under rytter, jeg ved ikke om det er noget, men vil du ikke se den redet". Det er for meget for dyrlægen. Han siger og mumler en masse om at det er for kompliceret, besværligt og en masse andet hvorefter han sur og fornærmet sætter sig ind i sin bil og kører.
Ja så står man der med hesten i hånden og måber.
Mage til uproffeionel opførsel! Har aldrig været ude for noget lignende...
Efter lidt snakked med sælger blev vi enig om at han kommer med hesten imorgen og vi får den tjekket hjemme af schougaard og hvis den fejler noget kører vi den selv tilbage.
Ville bare lige dele min overraskelse over mandens opførsel...
Helle