|
|
| Gardehusar. |
| Forfatter:  |
janni91 |
| Dato:  |
31-07-2006 16:52 |
|
Heej alle . Jeg har lige nogle spøgsmål jeg håber i kan svare på angående Gardehusar. 1. Hvor gammel skal man være for at blive optaget? 2. Skal man kunne ride ? Knus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gardehusar. |
|
|
Jeg var derinde og kigge i maj (min far arbejder inden for militæret), så kan jo lige prøve at svare: 1. Hvor gammel skal man være for at blive optaget? Drenge er vel 18, når de tager til session? Så jeg vil tro, at man skal være 18, men er ikke helt sikker. 2. Skal man kunne ride ? Nej, de foretrækker faktisk folk der ikke har redet før/rider normalt (Ja, det sagde de altså til mig ) ^Håber du kunne bruge det til noget 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *TheOne* |
janni91 |
31-07-2006 17:14 |
|
Tak for svarene (:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nogen der ved . |
janni91 |
31-07-2006 17:30 |
|
Nogen der ved om man bor der eller ? O hvordan det foregår med hestene . Få man are en også vis man ikk kan ride hjælper en lære ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gardehusar. |
|
|
janni91: Ja, man bor på stedet ligesom soldaterne (Jeg tror de sover på Slagelse/Antvorskov kaserne). Man skifter hest mange gange, så man får ikke sin 'egen' hest. Men husk lige: Det er jo ikke kun ridning. De laver jo også mange af de ting, som de almindelige soldater lærer. Skydning og sådan 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *TheOne* |
janni91 |
31-07-2006 17:36 |
|
Jepz det ved jeg , de udanner sig jo også til soldat . Jeg interssere mig bare også meget for heste så tænkte det kunne være en mulighed i stedet for at bare tage ind og kun blive soldat der er mere udfording i det andet (:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gardehusar. |
|
|
Okay  Men hvis du ikke ved det i forvejen, så er det et helt år man er inde som gardehusar (: "Alm." soldater er kun inde i 4 mdr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som konstabel kan du |
Jan R .L Andersen |
31-07-2006 18:00 |
|
Komme ind som 16 årig det gjorde jeg, og jeg blev der i 12 år, først som Garderhusar og siden som Kongensjydskefodrigiment 6 år i hver.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej Jan |
|
|
... det kan man ikke. I dag skal du være 18 år (mellem 18 og 35 år for at være præcis) - også selvom det er som konstabelelev. For ikke så lang tid siden, var der en pige på Skive Kaserne tror jeg det var, som måtte stoppe sin værnepligt, fordi hun kun var 17 - og det havde Forsvaret altså lige overset. janni, hvis du gerne vil være husar ved hesteeskadronen, så er det om at få skippet en ansøgning afsted. Der er typisk en venteliste på et par år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise Christensen |
janni91 |
02-08-2006 13:39 |
|
Oky , så det er ikk på noget man lige kommer ind og værre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
Jamen tager de sådanne heste-tøser som os ind til det..? jeg havde nemlig også overvejet det.. Har været i praktik en enkelt uge i hæren, og selvom det selvfølgelig ikke er nært det samme som rigtigt at være i hæren, så tiltrak det mig alligevel... men jeg troede egentlig ikke at de ville have tøser ind som garderhusar, og slet ikke med erfaring indenfor ridning...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gardehusar. |
|
|
Sara Hestehave: Jeg fik at vide derinde, at de helst ville have folk ind der ikke red i forvejen. Selvfølgelig kan man sikkert godt komme ind, men det var hvad han sagde. Men der er i hvert fald nogle piger derinde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg var inde... |
|
|
til forsvarets dag her i år og var nede og kigge på staldene (i slagesle kaserne) og snakkede med ridelæren (dumme skid!) og en anden fyr der var der. Ham fyren sagde at det var meget sjældent der kom piger derind fordi det var så hårdt arbejde (der skal jo muges over 70 hestebokse om dagen, mener jeg det var) og så fordi de gider nemlig ik sådan nogle hestetøser der synes det er sjovt at sætte små sløjfer i manen på hesten og alt sådan noget tøse noget (ik for at støde nogen, men sådan sagde de til mig ) Jeg syens os det lød rigtig spændende (har altid gernet ville ride frieseren med trommer i optog) men alligevel vil jeg ik melde mig da jeg har islændere og ik vil droppe dem. Nu er jeg jo trods alt snart islænder ridelære så det ville være dumt...
Lizamuhtella Jeg har ik sort humor, men farvet humør 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sara Hestehave |
janni91 |
02-08-2006 22:35 |
|
Nu har jeg ikk redet i mange år , kun da jeg var mindre elsker heste og bare at arbejde med dem så tror nu godt jeg kan komme ind selv om jeg er en hestetøs uden at ride (:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Garder..!!! |
|
|
Hmm.. typisk hestetøser at vælge sig ind hos garderne  Var til session i oktober hvor kravene var, at man SKULLE: -være 18 år(som der blev nævnt)-være i okay fysisk form (skulle kunne løbe 2 km. på 12 min. dog uden at det var en stop prøve)-bestå lægetesten samt -"hjernevrider prøverne" -ingen problemer i noget af det, det klare de fleste med lukkede øjne. Nu er jeg selv i søværnet som konstabel og ved derfor ikke ret meget omkring garderne, udover at du skal sætte dig for, at det ikke kun handler om heste, men også om at gå 20 km. med oppakning, bestå skydeprøver og bo i det fri, nogle gange flere dage af gangen osv. Umiddelbart kan jeg forstå på de sergenter der uddelte hvor man skulle hen til sin værnepligt, at der var en del piger der tog til garderne (heste afdelingen)og at det ikke var specielt svært at komme ind. (Her skal det dog lige nævnes at pigerne altid har det nemmere end drengene, da vi "bare" skubber en dreng væk fra pladsen når vi vælger at afsone vores værnepligt. Er det noget du er "hug" på synes jeg du skal springe ud i det... Det er MEGA fedt at være i mili!!! Kan kun anbefales!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lizamuhtella er du sikker på ... |
Lisbeth Sejberg |
02-08-2006 23:38 |
|
... at bemærkningerne ikke blev sagt med et glimt i øjet? Det kunne jo være hans måde at sige, at det ikke er nogen hyggeklub for hestetøser  Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maluna |
janni91 |
05-08-2006 00:52 |
|
Det ville jeg gøre så , HAr ville i militæret lige siden jeg var helt lille , det er bare noget a det jeg brænder mest for .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hjemmeside |
wulffvissing |
05-08-2006 08:42 |
|
Du kan læse meget mere på hjemmesiden: forsvaret.dk/GHR/ -og så lige en advarsel...af de nye, som startede 1/8 er to piger allerede sprunget fra fordi de synes det var for hårdt! Mvh Birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maluna |
|
|
... du må endelig ikke kalde dem garderer. De er gardehusarer. Garderer er noget helt andet! Piger kan sagtens komme ind til husarene. Piger kan komme alle steder i det danske forsvar. I øjeblikket er Flyvevåbnet for eksempel ved at uddanne den første kvindelige jagerpilot. Der var venteliste til husarerne, hvor jeg i sin tid også søgte ind. Men det var jo før den nye værnepligtsordning, så måske har det ændret sig lidt. Dengang var der bare en slagsk voteordning på hvor mange piger, de ville tage ind. Det skulle jo nødigt ende med at blive en ren tøseklub. Og med hensyn til hvad ridelæreren og den anden fyr sagde, så er det jo heldigvis ikke dem, men Forsvarets Rekruttering der bestemmer, hvem der kommer ind og hvem der ikke gør. Når det er sagt, så har der været anklager mod husarenes hesteeskadron for mobning, og det man i Forsvaret kalder Kønskrænkende Adfærd. Det syntes jeg bare ikke skal afholde nogen fra at søge til GHR/HESK.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HESK/GHR |
|
|
Med fare for at bringe sindende i kog og få slag over nakken, så kommer her MIN version af at være bereden husar; Jeg har nemlig været derinde og blev der alle 12 mdr. Vi startede 6 piger, de første 3 måneder går med basis militæruddannelse, og enkelte timer i stalden. Efter rexturen (Som afslutning på rekruttiden-de 3 mdr.) var vi 2 piger tilbage. Jeg nød min tid MEGET derinde - men det var altså IKKE pga af arbejdet og hestene, men pga de dejlige folk jeg var i deling med, folk som jeg nu savner meget, men dog har kontakt til. Man skal ikke tro at man kommer derind for at forbedre sin ridning, man skal ikke tro at man "kan gøre som man plejer" derinde - der er hesten at betragte som et redskab på lige fod med en cykel. Man skal være indstillet på, at man ikke altid er enig i hvad der foregår derinde, og at man ikke kan gøre noget ved det, da man kun er menig. Desuden skal man være indstillet på at man har både normalvis lange arbejdsdage (kl.7-17/18 plus evt mugning efterfølgende), 24-timers vagter i løbet af ugen, 72-timers weekendvagter, foldvagter (sommer weekender) samt hesterøringsvagter (vinter weekender). Generelt har HESK en særdeles arrogant holdning over for piger - bl.a blev en pige i vores yngste deling mobbet ud af både befalingsmænd og "kammerater" fra deling - på opfordring fra befalingsmænd - sagen røg i avisen, men GHR kom med alverdens undskyldninger. HESK er IKKE et hyggested, men et sted som virker som potens forlænger for folk der har fået tæv i skolen, og derfor nu tager hævn over sølle menige. -groft sagt.. DOG, det SKAL pointeres at der var meget kompetente og dygtige befalingsmænd dernede - men de havde ingen magt, og de var få!! Man skal ikke glemme at det er en militær "afdeling", og der er ting som man bliver nødt til at lukke øjnene og bide sammen. Jeg ville ikke have undværet mit år dernede, men havde jeg vist hvordan det var, ville jeg nok aldrig have søgt ind! Og med hensyn til optagelse af piger, så skiftede det fra landsdel til landsdel da jeg søgte ind. Men nu er der ingen kvote på piger pr. deling - fx starter der 27 åiger på februar holdet, og der startede 9 her til august.. Ingen navne nævnt - ingen tæer trådt på..
Stine Galopmenneske - med en forkærlighed for military og pintoer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okay kvoteordning |
|
|
... er måske også for meget sagt Men jeg mener i hvert fald at de har et eller andet kriterie for, hvor mange piger de vil have ind. Eller sagt på en anden måde: drengene står i første række. Ellers kunne de fylde GHR/HESK op med piger  Da jeg søgte ind ville de ikke have flere piger, men drengene kunne stadig få pladser. Jeg valgte jo så at aftjene værneret et andet sted. Det var alligevel også mere militæret end det var hestene, jeg gik efter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise |
|
|
HESK har indtil den nye værmepligt trådte i kraft kun villet tage 6 piger adgangen. Søgning fra drenge til HESK frivilligt er ikke så stor, faktisk var langt de fleste jeg var derinde med "tvangs-landet" i HESK. Så nej, drengene stod ikke i første række, der var bare et limit på hvor mange piger der kunne komme ind ad gangen. Nu er tingene ændret, og man skal have fyldt holdene op, og dæmpet ventelisten for pigerne, derfor tager man fx. 27 piger ind til februar. - det er ikke med HESK's gode vilje kan jeg love dig... 
Stine Galopmenneske - med en forkærlighed for military og pintoer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stiwe... |
|
|
... et eller andet sted mener vi vidst det samme  Og grunden til at kvoten er væk, er nok at drengene især ikke er så hooked på HESK, nu hvor den almindelige værnepligt kun er fire måneder. HESK er jo på 12. Da jeg søgte ind, snakkede de om at lave hele dynen om til at være konstabler. Altså så det ikke længere var værnepligtige, der red hestene. Nu hvor Forsvaret generelt mangler folk, tror jeg dog at de planer er blevet syltet for længst. Man bruger ikke ellers udemærkede konstabler som stalddrenge, når samme konstabler kunne køre piranhaer eller leoparder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ville man |
Charlotte (Chico) |
05-08-2006 21:32 |
|
ville man egentligt kunne aftjene værneret hvis man fx er platfodet?
Mvh Charlotte Horses Are Like Potato Chips You Can't Have Just One OS martingal sælges str. full kun brugt få gange kontakt for nærmere information
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte - nej det |
|
|
... kan man ikke. Men du kan jo altid søge alligevel, og så lade lægen bestemme, om du er for platfodet. Du kan heller ikke blive soldat hvis din ryg er skæv, du hører for dårligt, er farveblind, ser for dårligt eller har for dårlige tænder!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisbeth Sejberg |
|
|
Jo måske, men han mente altså helt bestemt at lille Lotte ikke skulle stå og blive nusset og pudset om hele dagen som på en rideskole for små piger, hvis du forstår 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Brian... |
|
|
... jeg kan godt forstå, at du råder folk til at holde sig fra HESK. Men hvordan skal det nogensinde blive bedre, hvis ikke de får nogle stærke pigebørn ind og vise, at man godt kan passe ind i GHR selvom, man har hestehale. Om man så end er mand eller kvinde? Men ja, man skal nok - i noget tilfælde - have en forbandet stærk psyke  (heldigivs er ikke alle befalingsmænd ens - og dem som var der dengang, er jo sandsynligvis væk nu)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Intet har ændret sig |
|
|
Hej Louise,
> heldigivs er ikke alle befalingsmænd ens - og dem som var der dengang, er jo sandsynligvis væk nu
Beklager at skuffe dig, problemerne eksisterer i bedste velgående, og bliver aldrig løst. Et af problemerne er virksomhedskulturen, og den ændres ikke ved alm. tilgang/afsked. Men jeg siger dig - der er tonsvis af årsager til at det står så skidt til - og det står meget værre til end nogen vil vide.
HESK er ikke en rideskole, ej heller en søndagstur, og skal heller ikke være det. Opfattelsen i HESK er at uanset hvor fagligt dygtige I er, så gælder det ikke. Man har kun ret i kraft af størrelsen på stjernen på skulderen. Og sådan en har værnepligtige ikke.
Mit råd - hvis man på nogen måde kan slippe udenom HESK, så gør det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dumt spørgsmål... |
|
|
men hvor i landet er det at HESK "holder til"? Eller er...?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Lizamuhtella, .. |
|
|
.. blot nysgerrig. Hvem af ridelærerne snakker du om. De har jo flere. En seniorsergent som man kan sige har det overordnet daglige ansvar med hestene, ridningen og forberedelser - samt hans oversergenter og sergenter etc. til at assistere .. ".. og snakkede med ridelæren (dumme skid!) .." - Martin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Martin i familie med seniorsergenten? |
|
|
Hej Martin, Du er i familie med seniorsergenten kan jeg se?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Brian, .. |
|
|
.. den fik du spottet godt .. Jeg stejlede såmænd ikke over noget, blot nysgerrig .. - Martin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okay ... |
|
|
det er bare helt i orden 
|
| Svar på denne tråd |