Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Voksenrytter på New Forest?
Forfatter: 
Dato:  27-07-2006 09:13

Hejsa

Jeg har skøn New Forest dreng på knap 15 måneder. Han er pt. ca. 139 cm. og skulle gerne ende på ca. 145 cm. i stang.

Planen med ham var, at jeg selvfølgelig skulle bruge på som ridepony, når han bliver gammel nok.

Men nu opstår tvivlen pludselig - bliver jeg alt for stor til ham og er det en håbløs drøm, at kunne ride noget dressur på ham?

Jeg vejer 58 kg. og er ca. 169 cm. høj.

Jeg tøffer lige nu rundt på min islænder, som jo er små 10 cm. mindre end hans slutmål, tilgengæld hvad hun ikke har i højden, har hun i bredden .

Jeg tror han bliver den smalle model, en smart pony .

Men når jeg så sidder og ser på billeder af piger (vel en 15-16 år) der rider rundt på deres ponyer, så bliver jeg da helt i tvivl. For en del af dem kan da sagtens ride hest, uden at virke for lille .

Rent vægtmæssigt er det jo nok intet problem, men bliver jeg for lang?

Jeg har det personligt fint med at han ikke bliver større, men efter vi har fået besøg af en hest på folden der er 157 cm., kan jeg da måske nok se at den har en mere passende størrelse.

Hvad mener I?

Hilsen Christine

Nu med Fisker-manden

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du holder
Forfatter: 
Dato:  27-07-2006 09:23

Vægten.

Ja ved godt at et ridedyr kan bære fantastiske mange "ton" på ryggen, for så længe den ikke ligger med et ben i hvert verdens hjørne så er alt iorden.

Men hvis du holder vægten så er det kun om du selv mener du "ser" for stor ud på den.

Jeg red en NF hingst i NF ;-) og han var så høj som en pony må være, muskuløs.

Og jeg er 172 i højde og vejer 58 kg. Og det så da ikke helt "tåbeligt" ud.

Men det kan jo være en udfordring at bruge sine læge optimalt, nogle gange.

Jeg red skov/jagt og der var det ikke noget problem.

Illum

Nogle mennesker er ganske enkel ikke et svar værdig,og hvor det ene mennesker virker sofistikeret på nettet,fremstår andre bare patetiske.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg skal da
Forfatter: 
Dato:  27-07-2006 09:35

sørme holde vægten . Jeg har fået de børn jeg skal have (og taget lidt ekstra på som bare ikke vil af!), så satser da absolut ikke på at komme til at veje meget mere .

Ellers må jeg jo finde løbeskoene frem!

Christine

Nu med Fisker-manden

0
0
Svar på denne tråd

Forstå mig ret
Forfatter: 
Dato:  27-07-2006 09:41

Din vægt fejler intet, til den slags hest.

Grunden til at jeg skrev som jeg gjorde er at der findes mennesker som mener at hvis hesten/ponyen ikke ligger fladt på jorden med et ben i hvert hjørne, så kan den sagtens bære en og samtidig være jublene lykke for det

Illum

Nogle mennesker er ganske enkel ikke et svar værdig,og hvor det ene mennesker virker sofistikeret på nettet,fremstår andre bare patetiske.

0
0
Svar på denne tråd

Kommer an på bygning
Forfatter: 
Dato:  27-07-2006 09:41

Jeg har jo ejet moderen til din pony og tilredet hende. Hun er en af de NF ponyer, som jeg har redet, der har virket størst, fordi der var meget "hest foran", trods hendes stangmål er 142.

Så hvis Fisker minder om hende i bygningen, tror jeg ikke det bliver et problem.

Det kommer meget an på hvordan ponyen er bygget og hvor meget masse de har.

Selv er jeg 168 og vil helst ikke ride ponyer under 140 i stang, da jeg ikke kan give hjælperne korrekt.

0
0
Svar på denne tråd

det vil jeg mene...
Forfatter: 
Dato:  27-07-2006 09:46

Det burde den godt kunne klare.

Jeg er ca. samme størrelse som dig (måske et par kg. tungere?) og jeg rider engang imellem en NF på ca 140 cm. Hun er dog bygget lidt bredere (og har lige for tiden plads til et te-selskab på ryggen!) og jeg føler mig ikke specielt stor på hende.

0
0
Svar på denne tråd

Det kommer...
Forfatter: 
Dato:  27-07-2006 09:48

... nok mest an på hvor dyb han bliver. Og hvor meget af dine 169 cm der er ben ;-)

Vægtmæssigt burde der jo ikke være noget problem - jeg har selv redet NF til jeg var 27 år - og noget tungere end du (dog ville jeg naturligvis ikke gøre det nu, netop pga vægten). Min var en kraftig model på 147 cm - og rigeligt stor til min højde (164 cm).

Så længe din pony er dyb nok til at du nogenlunde kan nå den, så vil det se harmonisk nok ud.

Som eksempel på hvor stor forskel det gør, kan jeg nævne at en af mine venner valgte at sælge sin hest på 166 cm bl.a. fordi den var for lille. Men før hun købte den (den var unghest og skulle være vokset mere) red hun en på 161 cm - og de var meget mere harmoniske at se på sammen. Hun er selv 184 cm høj - og langbenet.

£isbeth & Baloo

It's our choices that show what we truly are,
far more than our abilities.
(Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  27-07-2006 09:55

ikke at han får samme bygning som moderen. Det er rigtigt, hun virkede "stor". Ikke enorm kraftig, men alligevel, måske lidt lang også?

Tror at han får faderens bygning, men det er selvfølgelig svært at se allerede.

Men 145 cm. tror jeg da på at han bliver, det er bare fylden jeg er i tvivl om .

Jeg vil jo gerne have at det skal se harmonisk ud og kunne give de rigtige hjælpere, omvendt ja, så "overlever" han jo nok med mig på ryggen .

Og Illum, jeg ved præcist hvad du mener!

Christine

Nu med Fisker-manden

0
0
Svar på denne tråd

Det er jo...
Forfatter: 
Dato:  27-07-2006 10:07

... sommetider svært at se på en unghest hvad den ender med at blive til - der tror jeg nu at et blik på begge forældre hjælper.

Som jeg kan se på billedet har han gode kravtige ben og led - og det er ofte en indikator for at han ikek bliver SÅ spinkel endda ;-)

Da jeg så på Baloo i sin tid, sagde sælger at hun mente at han ville blive en spinkel hest - hvilket ikke helt passede mig, for med min vægt vil det være en dårlig kombination - både for den synsmæssige harmoni og for om jeg overhovedet BURDE ride ham. Men min ridelærer kastede ET blik på hans ben og sagde at jeg ikke skulle bekymre mig spor - nok er jeg ingen sylfide, men Baloo ville ingen problemer få med at bære mig (og jeg ved at hun ville være ærlig vhis hun mente det modsatte - det var ikke af misforstået høflighed). Og hun fik ret - han er blevet meget kraftigere end jeg troede og er aldeles ubesværet af mine kilo.

£isbeth & Baloo

It's our choices that show what we truly are,
far more than our abilities.
(Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
0
0
Svar på denne tråd

Til Lisbeth
Forfatter: 
Dato:  27-07-2006 10:21

jamen, så må jeg jo måle mine ben .

Tak for de uddybende svar, det lyder bare så fornuftigt. Og ja, det er svært at sige nu, for som beskrevet før er moderen måske hen ad det kraftige, hvorimod faderen (Orchids Pride), jo nærmest ligner en hest i ponyformat .

Men jeg må jo se tiden an, for jeg er super glad for ham. Det vigtigste er at han kan bærer mig, så må tiden vise om jeg bliver alt for lang..

Hilsen Christine

Nu med Fisker-manden

0
0
Svar på denne tråd

Prøv at kigge her
Forfatter: 
Dato:  27-07-2006 14:53

www.soldal.dk

Det er voksenryttere som red NF som ponyryttere, derefter red store heste og nu er vendt tilbage til NF fordi de er bedre

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider