Kendetegn:
Hvepse er lette at kende, da de er gule og sorte, skarpt afgrænset i striberne, hvorimod bier er mere lodne og derfor ses afgrænsningen af farverne ikke så tydeligt, de er heller ikke gule men "orange-brune" og sorte i striberne.
Ydermere, kan man faktisk også høre forskel på deres summelyd. Hvepsen lyder mere "hidsig" i en lidt højere tone end en bi, som lyder mere hen ad en brombasse, bare ikke så dyb og "langsom" i summelyden, men altså langsommere end hvepsens.
Og bier stikker, imodsætning til hvepse, ikke med mindre de føler sig truet på livet, da de netop dør, efter de har stukket én gang, de "taber" nemlig brodden og kan ikke overleve uden.
Hvepse mister ikke brodden, og kan stikke igen og igen.
Så hvis der har siddet en brod i huden, så har det været en bi..
Hvepse er faktisk også i stand til at stikke efter de er døde, da nervesystemet "fungerer" hvis man rører brodden... men det er ikke ligeså meget gift, der bliver sprøjtet ud, og stikket er derfor halvt så kraftigt... ikke selve stikket, men længden af smerten og hævelsen.
Og sidst men ikke mindst(og hvorfor jeg hader dem fobisk) så er hvepse nogle ondskabsfulde sataner, som gerne stikker uden grund, især hen mod sensommer og efterår, hvor de er ved at dø.. og hvis du vifter efter en hveps, kommer den som regel imod dig med dobbeltkraft, hvorimod bier som regel flyver deres vej...
Og efter dette laange fordrag, fordi bier ofte får skyld for mange hvepses ondskabsfulde luner, vil jeg bare slutte af med at sige at en sukkerknald suger giften ud af stikket, mens løgsaften lindrer smerten..
Har prøvet løg 2 gange.. fordi jeg ingen sukkerknalder har haft...
Jeg krydser finger for at jeg aldrig bliver stukket igen, men hvis jeg gør, vil jeg prøve sukkerknalden næste gang..tror det tager smerten hurtigere..