Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Shagya Araber
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 20:45

Hejsa

Jeg har været den heldige ejer af en shagya araber vallak ved navn Chamiz, ham har jeg haft siden han var 2 år gammel og troede da helt sikkert også at jeg skulle have ham mange år endnu, men skæbnen ville at jeg skulle miste ham og det gjorde jeg kort efter han fyldte 10 år. Han var en skøn hest på mange måder, en af de skønne ting ved ham var at man ikke kunne mærke på ham at han var araber, faktisk har jeg aldrig oplevet ham tænde af over noget ´farligt`. En anden ting er at han var enormt tillidsfuld overfor mig og meget glad for at blive nusset om og det skulle jeg jo helst, efter hans mening, bruge alt min tid på, når jeg var ude ved ham . Inden jeg går alt for meget i selvsving her, så til det som indlægget egentlig skal handle om:

Nu går jeg og leger lidt med tanken om at anskaffe mig endnu en shagya araber, men samtidig har jeg også den tanke i baghoved at jeg måske bare har været heldig med ham jeg har haft med hensyn til temperament. Så nu er det at jeg gerne vil høre fra jer, som har haft med shagya arabere at gøre, er de generelt lidt roligere end andre arabere??

Og lige til sidst, kender I nogle der avler shagya arabere??, for selv har jeg ikke været i stand til at finde ret mange

Håber I vil tage jer tid til at svare, hvis I kan

0
0
Svar på denne tråd

de er dejlige
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 20:58

og efter min mening roligere end mange af de andre arabertyper.

prøv at gå ind her www.shagya-anglo-arabe.../index.htm der kan du finde salgs siden.

Jeg har selv haft shagyarabere og de er utrolgit kloge dyr, som er meget knyttet til sin ejer.

Jeg har selv araberrace, den race som står mit hjerte nermest. den forener netop araberens ædle type og ridehetsens gode egenskaber. min hoppe nikitta er meget lig en shagyaraber da hun er iblandte så lidt frememd blod at det er så få % del.

Hvis man først er bidt af en araber, ja så tror jeg man holder ved.

IMC.
SOMMEREN ER HER FOR AT BLIVE BRUGT.
0
0
Svar på denne tråd

det er en skøn hest
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 21:12
da jeg var yngre red jeg min dyrlæges avls hingst den hed koheilan 1-15 han er død nu, men han var skøn

LÆKKER 4 ÅRS HAFLINGER SÆLGES,

SE I MIN PRÆSENTATION

0
0
Svar på denne tråd

ja det kan du tro han var.
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 21:18

koheilan, som var ejet af lone, var far til den bedste avls hoppe jeg nogen siden har haft.

Gamle lakhila som jeg desværre måtte sige farvel til i foråret, i en alder af 24 og efter 22 års bekendtskab.

IMC.
0
0
Svar på denne tråd

jeg har
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 21:34

redet både shagya, araberrace og fuldblodsarabere, og nu her hvor jeg skal til at købe min egen hest så skal det helt bestemt være en shagya. Jeg synes alle arabere er skønne men jeg har også de bedste erfaringer med shagyaer, om det er et tilfælde eller ej, det ved jeg ikke - men min fornemmelse siger noget andet.

Du har ret i at der ikke er så mange der avler shagyaer, men det kan da lade sig gøre at finde et par stykker, jeg skal til Jylland og kigge på to på søndag, som jeg begge har en rigtig god fornemmelse med.

Men ellers som Inge skriver, så gå ind og kig på DSAH´ afdeling for shagya, anglo og araberrace, der er et par stykker til salg, og nogle links til et par stutterier.

Mvh. Louise

Én gang araber -altid araber !

Shagya araber købes - Se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har en
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 21:41

skøn shagay stående i baghaven. Hun er bare en dejlig pige. Egentligt havde jeg sat hende til salg, da hun ikke rigtig passede ind i mit avlsprogram, men jeg nænner ikke at skille mig af med hende.

Det skulle da lige være fordi, at den helt rigtige skulle være at finde.

Hun er sat ifol ved Sheroc højgård (pinto). Så vi er meget spændt på om der kommer en broget eller ensfarvet ud af hende. Han giver 75 % broget videre.

Jeg vil helt klart anbefale Shagay´en frem for feks. OX´eren, hvis man leder efter en lidt roligere araber.

Held og lykke med jagten.

Mvh. Lotte

Stald Topaze - Avl af plettede

kat. 1 ponyer og heste.

FORZA BRØNDBY.

Lauge´s Evita til salg.

0
0
Svar på denne tråd

skønne
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 21:47

Jeg har selv en shagyaplag og han er bare så dejlig og er udstyret med det bedste temperament! Alle i stalden er faldet for ham fordi han bare er så sød.

Derudover har to i min familie shagyaer og de er virkelig også smukke og søde.

Du kan eventuelt kigge på denne hjemmeside, hvor der er masser af billeder og oplysning om shagya. Louise som er indehaver af stutteri Dyrehaven har også salgsheste.

www.shagya-araber.dk

De er virkelig skønne og smukke dyr!

Anna Andreassen - pony- heste- og islænderrytter
0
0
Svar på denne tråd

Shagya
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 22:57
Jeg har Shagya araber og du finder ikke en mere medgørlig hesterace... Jeg boede hos en avler på et tidspunkt, og Samtlige heste var rolige, tillidsfulde, søde og helt fantastisk dejlige... ( ok stopper nu heh)

Men jo, køb du dig bare en shagya :-)
0
0
Svar på denne tråd

shagya...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 22:59

Helt sikkert en shagya for deres helt utrolige sind, temperament, tillid, nysgerighed, klogskab, størrelse, osv. jeg kunne blive ved... Hvad søger du måske jeg kender en?

Mvh.

Mette&Braki

0
0
Svar på denne tråd

shagya
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 23:04

Jeg har en 4 årig hingst, skøn og mild som en gammel fjordhest. Der hvor han er opstaldet er de så fasinerede af at man kan trække hingsten på fold i grime forbi de andre, når han grynter siger man Nej så går han videre. Han er redet 8 gange nu og det er helt skønt at han er blevet redet med en hestegal hoppe på folden ved siden af.

Jo Shagya er en skøn race, bare man ikke tager min hoppe som eksempel. hun træder ved siden af.

Shah-hab kan købes af den rigtige rytter til den rigtige pris.

Han stiller til kåring til september.

Jeg vil elskes for den jeg er, ikke den moden foreskriver jeg skal forestille, at være.

0
0
Svar på denne tråd

Shagya Araber
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 23:33

Hej

inger christensen: Ja det tror jeg helt sikkert du har ret i.

mette praem: Lige nu kigger jeg bare, men vil da gerne høre mere om den shagya du kender.

Tænkte at jeg hellere måtte vise et billede af ham, ganske vist et gammelt billede, for de nye kan jeg ikke finde ud af at sætte ind . Ridemæssigt var han jo heller ikke helt tosset, han har startet LA spring og ja dressur kunne han også gå, men vi startede aldrig, da interessen lå i spring. Og jo så var han for i øvrigt efter Bonjour Bajar.

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du skulle komme til Sjælland
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 01:34

så kom forbi og hils på mig og min OX'er. Han er dejlig stille og rolig, selvfølgelig kan han godt få store næsebor og høj haleføring men det er ikke særlig tit.

Min personlige teori er at araberens voldsomme temperament er et drilsk anti-PR-stunt fra koldblodsfanatikere Mest fordi de arabere jeg har kendt har været stille og rolige og rare heste...

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig Pia
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 07:53

De arabere jeg har kendt har også været utroligt dejlige at arbejde med. Jeg sætter stor pris på deres følsomhed.

Min egen lille araberhoppe var også det mest rolige man kunne tænke sig, meget få ting kunne bringe hende ud af fatning.

0
0
Svar på denne tråd

ja jeg synes jo nok
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 08:03

den lignede lidt.

prøv at gå ind på min præs. og se min hoppe nikitta, hun har bonjour bajar i sin afstamning . hendes far bravo bajar er jo efter bonjour bajar.

IMC.
0
0
Svar på denne tråd

shagya araber
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 10:20

inger christensen: Nu kunne jeg ikke undgå at lægge mærke til, da jeg var inde på din præsentation, at der bag deres navne stod F. 6 og F. 5...hvad betyder det??

Hvordan udtales shagya egentlig?? Som det staves eller??...bare et dumt spørgsmål fra en, som har haft en shagya i 8år uden at vide hvordan det siges

0
0
Svar på denne tråd

Hej Chamiz100!
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 12:10

Hvis Shagya arabere er roligere end andre arabere såsom fuldblodsaraberen og angloaraberen tør jeg næsten ikke anskaffe mig en shagya, for så er den vidst ikke til at få frem .

Her er et billede af min fuldblodsaraber Zadeek på 3 år:

Så du kan godt se hvis Shagya'en er roligere end ox'en så må den næsten være død . Alt er skevet med et smil på læben, da jeg også synes rigtig godt om Shagya araberen. Mit hjerte banker bare mest for fuldblodsaraberen .

Hilsen Winnie
Zadeek ox 3759
D.S.A.H
Dansk Selskab For Arabisk Hesteavl
0
0
Svar på denne tråd

hej igen
Forfatter: 
Dato:  20-07-2006 15:52

før i tiden opdelte man araber i ox, shagy, anglo, oo og forregister .

Man besluttede så at sløjfe betegnelsen oo araber og lave det om til udellukkende at hedde fr. = forregister araber. for hver renavlet generation man når op i, ja så stiger tallet bag fr.

Feks har jeg haft fr 4 5 og 6 arabere.

jo højere du når op, jo mindre fremmed blod er der i dem.

Ordet shagya araber udtales som shagy med stumpt a .

IMC.
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-07-2006 13:23

inger christensen: Tak, så blev jeg lidt klogere

Winnie&Zadeek: Kunne ikke lade være med at smile, da jeg læste dit indlæg

0
0
Svar på denne tråd

bonjour bajar
Forfatter: 
Dato:  22-07-2006 11:15
chamiz100: Bonjour Bajar er en skøn hingst! han er også morfar til min plag og de andre afkom jeg kender er virkeligt smukke og søde! Men Bajar har da vist også gået ret højt i både spring og dressur? -så er det ikke så underligt hvis din hest var god også!

Anna Andreassen - pony- heste- og islænderrytter
0
0
Svar på denne tråd

arabere
Forfatter: 
Dato:  22-07-2006 16:12

Tænkte på, hvilke kvaliteter har Shagya, Anglo og fuldblods araberen i forhold til hinanden?? :)

Mvh. Natasha

Nu med part på den dejlige Gibson OX ... Han er bare såååh, lækker! Mon ikke vi skal ud og gøre stævnebanerne usikre fremover?! Tror jeg nok vi skal! :)

0
0
Svar på denne tråd

Hej chamiz
Forfatter: 
Dato:  22-07-2006 16:19

Sikke en trist historie!

Jeg tror ikke du bare er heldig! Selvom araberen hurtigt tænder, så er den også den type hest, der knytter sig mest til sin ejer, og derfor er lettere at overtale. Det er i hvert fald mit syn på det.

Min tøs er også araberrace, og det kan jeg godt lide.

Hun er ½ OX'er og ½ Shagaya araber. Dejlig hest og de kan som regel bruges til næsten alt :-)

Men held og lykke!

Vickie

Igen med Zheena.

Og aldrig mere uden.

0
0
Svar på denne tråd

winnie & zadeek
Forfatter: 
Dato:  22-07-2006 22:58

Der er rolige eksemplarer af alle racer.

Fuldblodsaraberen er ikke den race der er mest ridehest egnet, derfor har der for nogle hunrede år siden været nogen der lavede en race araberheste der er ride, køre og altmuligt egnet.

Jeg siger ikke at ox ikke kan rides eller at der ikke er nogen der viser en masse, men at racen er bedre som forædler til andre racer.

Det er jo ikke ofte du til almindelige stævner ser en ox araber gå rigtig godt, men der er da heldigvis nogle der gør det.

Shagya araberen er en del mere fyldig og rideheste bygget, kan oftere bruge ryggen rigtigt.

Jeg vil elskes for den jeg er, ikke den moden foreskriver jeg skal forestille, at være.

0
0
Svar på denne tråd

Kazell og andre...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2006 10:05

Kazell - det er altså noget forbandet vrøvl det du skriver der. Hestene er temperamentsmæssigt præcis det ejerne gør dem til. Og du kan lave selv den roligeste DV'er, Belgier, Tinker eller andet til en vildhest hvis du selv er et nervevrag - så lad være med at give racen skylden... Araberen er en utrolig intelligent race og det er der altså nogle mennesker der ikke kan tackle - det er sådan set også fair nok - men lad være med at sige at det er fordi deres temperament fejler noget, at de er vilde osv. - for det er sgu noget sludder.

Jeg har redet et hav af OX arabere både egne, hos avlere og hos private, og ingen af dem har været vilde og ustyrlige på nogen som helst måde. Nogle af dem har jeg redet fordi ejerne selv var nervevrag, men det var altså ikke ensbetydende med at hestene var uridelige og vilde - næhh det var blot ejerne selv der "mente" at de var vilde men ridemæssigt fejlede de altså ingenting når jeg satte mig på ryggen af dem... Begge mine egne OX'ere blev uddannet til M og derover. Den ene nåede jeg at starte MB med succes på, mens den anden pga. skader desværre kun kom til at gå LA4 til stævner (begge vel at mærke mod store heste).

Grunden til at der blev fremavlet de andre araberracer er en helt anden historie og har intet med temperamentet at gøre - men nærmere størrelsen og gørelsen. Shagyaen er fremavlet som en promenade hest - dvs. noget mere størrelse og fylde, men stadig me OX'eren smukke udseende og dejlige temperament, araberracehesten - ja der er tanken at der skal laves en mere ridepræget hest (dvs. igen mere størrelse og fylde end du ser hos OX'eren - der kan have svært ved at gøre sig netop pga. sin størrelse både på en spring og en dressurbane blandt de store heste) og ja Angle Araberen forsøger at fremavle de bedste egenskaber fra racerne, og bevare den ædelhed, hurtighed og det smukke ydre som kendetegner både araberen og fuldbloden - dog forenet i en mere ridehestepræget type...

Jeg er selv gået bort fra at ride OX arabere fordi jeg netop ønskede mig noget mere størrelse. Jeg har nu DV og en Shagya/DV blanding (som kan kåres i araberrace). Min ½ shagya hoppe har et utroligt dejligt temperament, men det er nu ikke anderledes end de OX'ere jeg har redet...

Pia

Pandebånd og dækken sælges.
Se min præsentation.
...................

Ledige bokse ved Roskilde: www.heste-nettet.dk/lodge/90670/

0
0
Svar på denne tråd

Sorry Kazell...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2006 10:17

Nu har jeg læst dit indlæg igen og kom måske til at fare lidt for hurtigt frem fordi jeg i første omgang læste det som om du mente at de andre araberracer var fremavlet fordi OX'ernes temperament gjorde dem uegnede til ridebrug, men kan se at du længere nede nævner at det er pga. at størrelsen. Så på det punkt er vi nok enige.

Men at du skriver at shagyaen ofte kan bruge ryggen bedre en OX'eren der må jeg så slå i bakgear alligevel. Mange af shagyaerne har det samme problem som ox'erne med deres kryds - nemlig at det er ret horisontale henover krydset og du derfor ikke har den optimale vinkel for at hesten kan komme ind og samle sig. Det var derfor mit valg faldt på ½ shagya ½ DV blanding - netop fordi der får jeg DV'en kryds dog stadig med araberpræget fra shagyaen...

Dermed ikke sagt at ox'erne og shagyaerne ikke kan bruge ryggen korrekt - for både ox'erne og shagyaerne kan bruge ryggen korrekt i forhold til den bygning de nu engang har. Og jeg må sige at begge mine ox'ere var helt fænomenale til at piaffere på trods af deres forholdsvis horisontale kryds. Så det sætter altså ingen begrænsninger i den retning.

Du kan nå meget langt på OX'erne hvis du virkelig vil - men det er de færreste der gider tage den ene nedtur efter den anden pga. nogle dommere der ser ned på hestene fordi de ikke er store brune og der står DV på røven af dem. Så det handler altså ikke om hvad hestene kan - men om hvad rytterne der sidder på ryggen af dem VIL

Pia

Pandebånd og dækken sælges.
Se min præsentation.
...................

Ledige bokse ved Roskilde: www.heste-nettet.dk/lodge/90670/

0
0
Svar på denne tråd

Vedr. udtalelse
Forfatter: 
Dato:  23-07-2006 10:51

De undersøgelser jeg i sin til lavede på shagya araberen, Blev jeg informeret af en gammel klog dame om at, navnet udtales Shag-Ja Araber. netop fordi jeg selv sagde shagi.

Opstaldning tilbydes i løsdrift. For mere info kontakt profilen

0
0
Svar på denne tråd

jamen...jeg
Forfatter: 
Dato:  23-07-2006 11:14
kan da kun tilslutte mig Pia H fuldt og helt...begrænsningerne hos OXéren sætter man fuldt og helt selv...tilmed synes jeg at oxéren generelt har et fantastisk svæv og løft i deres gang, som andre racer bare kan drømme om at lede efter på de Gule sider..

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

shagya araber
Forfatter: 
Dato:  23-07-2006 11:35
zeppelin: Hejsa Connie..ved ikke om du kan huske mig, men du havde Zeppelin opstaldet hos mine forældre på et tidspunkt (på en gård lige overfor Sønderris). Nå men ville da lige høre hvordan det går med Zeppelin??
0
0
Svar på denne tråd

ox'eren
Forfatter: 
Dato:  23-07-2006 15:50

Jeg har på ingen måde forklejnet ox araberen, men som dommer kommer jeg meget sjælent ud og ser ox arabere der går dressur, hvor gerne jeg end ville. hesten er ikke specielt egnet til dressur på trods af dens gode bevægelser.

Jeg kan godt se at jeg er lidt ensporet hvad det angår for i min verden er al anden ridning end dressur, alternativ ridning.

Shagyaen er ligesom DV lavet for at få en brugsegnet hest, det er der ingen tvivl om.

Jeg bruger selv ox i avlen på min shagya hoppe, for hun kan få afkommene reg. som shagya, med ox, og for at bevare araber udtrykket skal der ox i hver tredie eller fjerde led. siger ham der vejleder mig hed hensyn til avl.

Jeg ser ikke sjældent shagya arabere på dressur banen.

derfor vil jeg stå fast på min mening.

0
0
Svar på denne tråd

Shagya
Forfatter: 
Dato:  23-07-2006 17:08

Da jeg læste denne side må jeg simpelthen kommentere at jeg var en glad ejer af en dejlig shagya araber. Det er dejlige heste, så bare rolig det er ikke en engangs forestilling du har haft en shagya med det temp.

Min hoppe var efter artextex (morfar)

Og som så mange andre efter Bravo Bajar (far) efter Bonjour Bajar...

Se evt foto på præs. af "min"... Jeg måtte desværre sælge hende for et år siden. Og jeg ved hendes nuværende ejer er lykkelig for hende!

Så "Chamiz100" du kan godt begynde jagten på en ny "sjak-ja" (sådan udtaler jeg det:-))

0
0
Svar på denne tråd

Hej Hej Charlotte...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2006 20:53

...jamen selvfølgelig kan jeg da huske det...og dig

Det gør mig uendeligt ondt at høre at du har mistet Chamiz...han var uendeligt smuk, blid, lærenem og kærlig og iøvrigt er der ingen billeder der øver ham fuld retfærdighed...han var en sand Babiehest, og har aldrig set en Shagyaaraber så fuldendt som ham.

Zeppelin har det superduper...stadig kun 3-4 år i hovedet, men elsker ham stadig overalt på jorden

Han har haft en begyndende Kissing Spine, men det blev kureret af Tove Due...og jeg fik faktisk en ny, og langt mere afdæmpet Zeppelin ud af det...ved godt det her hører til privatsnakken...men men..

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider