Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Pyha!!..Hjælp..sælge til Sverige???
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 00:31

Hejsa Alle

Sidder her og bliver helt svedt!!

Har lige fået en henvendelse på min salgspony, fra Sverige.

De virker meget interesseret i ham og spørger nu til om jeg vil sælge ham ubeset!!!

Men hvordan gør man det. Her tænker jeg på salgstjek og kontrakt o.s.v

Ved at der er flere som har solgt til Sverige på den måde. Hvordan gjorde I???

Skal man være opmærksom på snyd???

Jeg er virkelig på ukendt grund her

Og vil virkelig gerne være sikke i at jeg ikke falder i nogle faldgrupper undervejs...

Så alt hjælp og viden, tages imod med hjertens tak

Mvh Gitte

:-P Fræk, dejlig og elsket = Dano-gaardens Ice Cube :-P

Bomløs sadel KØBES!!

0
0
Svar på denne tråd

min mening..
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 00:35

Sælg ikke ubeset..

Af hensyn til hesten i det mindste...

Det ville jeg aldrig gøre om det galt 1.000 kr eller 1.000.000 kr.

M.V.H. Riderlykke

Der er 2 ting som dyreejer:

Enten så vil man det, eller også vil man det ikke..

Dressursadel købes. Se her

Boks søges i Odense SV/S. Kig her

Se min hjemmeside HER

0
0
Svar på denne tråd

regler...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 08:08

Hej,

Jeg vil ikke kommentere det moralske eller umoralske i at sælge ubeset... det må være op til hesteejers mavefornemmelse om det er OK eller ej.´- har de feks en gyldig grund til ikke at komme og kigge?

Men mht reglerne så skal hesten være godkendt til transport at kredsdyrlægen indenfor 48 timer inden transporten starter. Godkendelsen er udelukkende om hesten er egnet til transport og skal ikke forveksles med alm handelsundersøgelse. Prisen er så vidt jeg husker ca 500.-

Skulle du ende op med at sælge ubeset, så bed køber sætte pengene ind på din konto. De der snyder bruger bankchecks... og det er der fælden er. For banken kan ikke se der er noget galt, de giver dig pengene... for så blot at hæve dem på din konto igen når de efter ca 3 uger finder ud af at checken er falsk.

Held og lykke med det.

0
0
Svar på denne tråd

Der er da
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 10:19

ikke nogen i vejen for at sælge ubeset hvis man har en god kontakt til køber forinden og det hele foregår på en ordentlig måde. Du skal selvfølgelig sørge for at sikre dig økonomisk på alle mulige måder netop fordi der har været så mange problemer med udenlandske købere, der snyder. Sørg for at pengene er på din konto og står der sikkert inden du sender hesten afsted.

Jeg ville da heller ikke køre helt op til Midtsverige eller Norge hvis jeg fandt en hest deroppe, der tiltalte mig og hvor prisen var rigtig, jeg ville da bare købe ubeset.

Det er absolut ikke nogen sikkerhed at have mødt køber; man kan blive snydt af selv dem, man tror er ens venner.

Smuk PRE-blanding på 1 år sælges. Super bygning og bevægelser.

Malinoishvalpe (DKK) forventes i midten af juli. Se www.malinoise.dk

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

0
0
Svar på denne tråd

ubeset...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 10:26

Det er absolut ikke nogen sikkerhed at have mødt køber; man kan blive snydt af selv dem, man tror er ens venner.

- det har d helt sikkert ret i..

Det jeg ville frygte ved at sælge udeset er at køber finde ud af at det måske ikke lige var som de regnede med eller håbede. Og derfor måske ikke ønsker at beholde hesten. Hvorfor den så atter bliver solgt og så har man intet at skulle have sagt..

Man aner ikke om hesten skal bruges til at tjene penge på eler bare vil komme til at stå i etmørkt hul og blive glemt eller om den tilgengæld får det bedre end nogen sinde før..

Samtidig ville jeg heller ikke købe ubeset - du aner ikke hvad de sender afsted.. Billederne kan være flere år gamle og hesten kan fejle alverdens osv.

Måske er jeg blevet snydt så mange gange efterhånden ved køb og salg at jeg ikke tør stole på ret mange på netop det område..

M.V.H. Riderlykke

Se min hjemmeside HER

0
0
Svar på denne tråd

du skal også
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 10:35
registrere dig som eksportør ved fødevareregionen i det distriktet du bor i. Tlf/adresseliste kommer under sammen med reglene for eksport.

Husk at Sverige KREVER at hesten/ponyen har pass før import til Sverige.

Fødevareregioner i Danmark

Henvendelse til landets fødevarergioner skal ske til Veterinærafdelingen

* Fødevareregion Nordjylland, Sofiendalsvej 90, 9200 Ålborg SV, 98 78 10 00
* Fødevareregion Viborg, Fælledvej 1, 8800 Viborg, 86 60 25 33
* Fødevareregion Herning, Kirkestræde 3, 7500 Holstebro, 99 29 18 00
* Fødevareregion Århus, Sønderskovvej 5, 8520 Lystrup, 87 43 73 22
* Fødevareregion Esbjerg, Høgevej 25, 6705 Esbjerg Ø, 79 16 12 00
* Fødevareregion Vejle, Tysklandsvej 7, 7100 Vejle, 79 43 22 00
* Fødevareregion Sønderjylland, Ole Rømers Vej 30, 6100 Haderslev, 73 53 16 00
* Fødevareregion Fyn, Lille Tornbjergvej 24 B, 5220 Odense SØ, 66 61 28 00
* Fødevareregion Ringsted, Søndervang 2, 4100 Ringsted, 57 68 20 00
* Fødevareregion Nordøstsjælland, Fjeldhammervej 15, 2610 Rødovre, 44 52 30 00
* Fødevareregion København, Fjeldhammervej 15, 2610 Rødovre, 44 52 30 00

Setter med reglene for eksport/import

REGLER FOR TRANSPORT TIL / FRA UDLANDET

NYE REGLER:

Fødevaredirektoratet har besluttet at alle heste der udføres til EU-lande, uanset om dette er til slagtning eller levebrug, for fremtiden skal følges af en embedsdyrlægeerklæring om medicinsk behandling, for at sikre at modtageren af hesten er klar over hestens konsumstatus.

Når kommissionsbeslutningen er ført helt ud i livet vil alle heste skulle registreres og have et hestepas, hvor medicinsk behandling kan anføres.

Indtil dette er på plads benyttes embedsdyrlægeerklæringen.

Registrerede heste der ønskes udført til EU-lande: Erklæringen rekvireres af ejeren / den ansvarlige for hesten hos Landscenteret-Hest, Udkærsvej 15, 8200 Århus N, tlf. 87 40 50 00. Den udfyldes af embedsdyrlægen når hestens sundhedscertificeres og skal derfor bestilles i god tid.

Ikke-registrerede heste der ønskes udført til EU-lande: Blank erklæring medbringes af embedsdyrlægen ved sundhedscertificeringen.

* Det er allerede sådan at heste, der er behandlet med visse lægemidler uden tilbageholdelsestid, ikke må slagtes. De bliver i forbindelse med behandlingen chipmærket og får af den praktiserende dyrlæge udstedt et behandlingsdokument der skal følge hesten. Chipmærket og behandlingen registreres centralt i Fødevaredirektoratet.
* Alle heste skal før udførslen scannes for tilstedeværelse af en chip. Findes en hest chipmærket uden at der foreligger et behandlingsdokument, skal embedsdyrlægen ringe til Fødevaredirektoratet og sikre sig hestens behandlingsstatus. Dette kan give problemer ved sundhedscertificering udenfor Fødevaredirektoratets åbningstid.
* Mange hesteejere / ansvarlige for hesten vil imidlertid kende til behandlingen og chipmærkningen og også til om hesten er avlschipmærket uden at der har fundet behandling sted. Der skal derfor oplyses om dette på forhånd, ved anmeldelse af eksport med tydelig angivelse af chipnummer, eventuelt ved at behandlingsdokumentet faxes sammen med anmeldelsen, således at behandlingsstatus kan checkes på forhånd.

___...___

Skal hesten transporteres til udlandet er der visse regler som skal overholdes.

Lande indenfor EU / veterinær

For alle eksporter gælder, at du som eksportør skal være registreret som din lokale fødevareregion (se adresser og telefonnumre nederst på siden eller på www.fdir.dk). Registreringen kan tage op til 3 uger.

Ved transport af heste til lande indenfor EU skal hesten forud for transporten besigtiges at en kredsdyrlæge - det vil sige en dyrlæge fra din fødevareregion. Det er IKKE tilstrækelig
at din egen dyrlæge ser på hesten. Kredsdyrlægen skal lave et sundhedscertifikat samt godkende og underskrive en ruteplan som vi udarbejder. Kredsdyrlægen skal bestilles MINIMUM 4 ARBEJDSDAGE inden det ønskede tidspunkt for besigtigelsen - og de dokumenter som kredsdyrlægen udarbejder må maksimalt være 48 timer gamle når transporten påbegyndes, herefter er de gældende i 10 dage.
0
0
Svar på denne tråd

Jamen Maria
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 10:46

selvom du har mødt køber og de virker flinke ,så har du da stadig ingen garanti. De kan jo sælge hesten dagen efter de har købt den og så er du lige vidt.

Du kan skrive alskens kontrakter, men jeg tror at mange herinde fra kan fortælle dig at de ikke er en pind værd, når det gælder.

Det kan da godt være at hesten ikke passer til dem, når de får den derop og de vælger at sælge den videre, men det ville man også risikere hvis de havde været nede og prøve hesten inden køb. Der kan jo forandres mange ting ved en hest når den flyttes og i ugerne/månederne efter.

Så at købe/sælge ubeset må være folks eget valg. For hestens skyld er jeg overbevist om at det er fløjtende ligegyldigt, men desværre er der en tendens til at folk tænker mere på hvad andre tænker/tror om dem og fokuserer på nogle ting, som er irrelevant for hestens velfærd.

Smuk PRE-blanding på 1 år sælges. Super bygning og bevægelser.

Malinoishvalpe (DKK) forventes i midten af juli. Se www.malinoise.dk

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 10:55

Nu ved jeg jo ikke hvor i Sverige disse potentielle köbere er fra.

Hvis de er fra mellem - eller nord Sverige, kan jeg godt forstå at de måske ikke lige starter bilen for at köre ned til DK for at kigge.( det er jo så et godt stykke vej at köre )

DVs. alt afhaengig af hestens pris, så vil jeg gerne tro at de välger dén laaange rejse fra.

MEN hvis det nu havde vaeret en dyr hest, er jeg dog ikke sikker på at de havde valgt at köbe ubeset.

Som nogen naevner skal du ikke sende nogen hest afsted för at pengene er indsat på din konto.

MEN köber önsker sikkert også en form for sikkerhed vedr. pengene, de önsker nok ikke bare at sätte deres penge ind på en fremmeds konto UDEN at have fået hesten.

Så det nemmeste er nok at köber indsätter pengene på din konto, MEN at du först kan haeve dem da köber har givet "grönt lys" til det.

Dette kan I på forhånd aftale at de görer da hesten laesses eller står på transporten. Köber kan så bare "tjekke" med transportören för de "frigiver" pengene.

I köbekontraktet synes jeg at det er vigtigt at det bla. står at köber selv har valgt at köbe hesten ubeset.

Og så synes jeg bestemt at hesten skal igennem en handelsundersögele her i DK.

Hvilket jo er en god ting for köber, da de så kan få hesten forsikret på transporten.

Ellers skal hesten lige undersöges af kredsdyrlaegen fra Födevareregionen. Du skal vaere reg. som eksportör. ( ikke noget avanceret). HUSK at kredsdyrlaegen skal bestilles skriftligt min.4 hverdage FÖR de skal ud og besiktige hesten. Når de har besiktiget hesten, må der höjest gå 48 timer för hesten er over landgraensen. Hvis rejsen kommer til at overstige 8 timers transporttid, skal der laves en ruteplan.

Men mere uddybende info. kan du få gennem at kontakte födevareregionen/kredsdyrlaegen i det område du bor.

:-) M.v.h / Heidi :-)

NU med hjemmeside!

Se den HER.....

- ÆRLIGHED når man længst med... TRO mig!

Hvem sagde at det er stamtavlen,det kommer and på?
- Det er vel hesten man rider på ?? ;-)

0
0
Svar på denne tråd

pengene...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 10:56

Hvad så hvis pengene ikke frigives som aftalt...??

M.V.H. Riderlykke

Se min hjemmeside HER

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 11:01

Så skal hesten ikke afsted.

Det skal man selvfölgelig tjekke med sin bank, dvs. höre hvis pengene er blevet frigivet eller ej.

FÖR hesten körer afsted.

NU med hjemmeside!

Se den HER.....

0
0
Svar på denne tråd

ubeset...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 11:03
Det lyder som et større projekt...

M.V.H. Riderlykke

Se min hjemmeside HER

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 11:09

Jeg synes bestemt ikke at det er noget större projekt.

Ikke större end hvis man saelger en hest beset eller for den sags skyld til nogen i DK.

Köbekontrakter, handelsundersögelse og div. andre praktiske ting og sager, skal jo uanset hvad laves.

Det eneste ekstra ved at saelge til feks Sverige er at hesten skal tjekkes af kredsdyrlaegen för afrejse.

Det med den evt. ruteplan er heller ikke noget avanceret, den skal udfyldes af transportören og returneres af denne, senest 14 dage efter ankomst ved slutdestination for hesten dvs. ved köber.

Det hele er og bliver jo til hvad man selv görer det til...

NU med hjemmeside!

Se den HER.....

0
0
Svar på denne tråd

ndjfnejnf
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 11:31

Jeg vil heller ikke tage stilling til det med ubeset...

Men jeg solgte for ca. 5 år siden en sportspony til nogle rigtig rare svenskere.

Den gang skulle man betale

- afgift af hestens vægt (man bliver guidet ud til et dyrehospital, hvor hesten ryger på en brovægt)

- afgift af alt over 10.000 kroner. ( Derfor koster mange heste ifølge papirerne kun 9,500)HUSK der skal du og køber være enige om hvem der betaler dette...

- og så skal som allerede nævnt svensk pas/vacc.

Men som sagt ved jeg ikke om det stadig er sådan...

0
0
Svar på denne tråd

Pas på at det ikke
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 14:41

er Mr Oliver Maximus eller hvad han nu bruger for et navn for tiden.

Det er en svindler der siger han sender sin transportør med en for stor check og så skal du overdrage hest + differencebeløb til ham...checken er selvf. dækningsløs.

kendes i flere varianter !

Mvh Tina

0
0
Svar på denne tråd

Nummer?
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 16:39

Er der nogen af jer der har et nummer på kredsdyrlægen???

Min veninde flytter med hesten til Sverige for at arbejde her til august, og så ska hun jo bruge sådan en. Men kan ikke finde et nummer til ham...(Har spurgt den ene dyrlæge, men han kunne desværre ikke hjælpe.)

Mvh. Karina med Pelle-hesten

Springsadel sælges!!

0
0
Svar på denne tråd

Øh...
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 18:40

Jeg solgte en hest til sverige sidste år, og det foregik således.

Hesten var til salg her på HN. Svenskeren så den, kontaktede mig, og ville gerne købe hesten ubeset.. Hun kontaktede et transportfirma her i DK, som kom og hentede hesten en formiddag. Inden havde hun sat pengene ind på min konto et par dage i forvejen, så jeg kunne se de var der...

Jeg havde ikke fat i nogen kredsdyrlæge/ dyrlæge overhovedet. Jeg har ikke skrevet under på eksportpapirer eller lign. Hesten blev bare afhentet og chaufføren fik hans papirer (vacc + stamtavle)...

Men nu bliver jeg jo helt nervøs for at have begået noget ulovligt.

Hesten har det forresten godt i Sverige, og rytteren er meget glad for ham.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen dog..
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 19:24

Sikke mange som har give en hjælpende hånd...tusind tak..

Nu kan jeg læse at Jsarik ikke har lavet/gjort så meget som der tidligere er skrevet.

Er det så nye regler for i år??

Jeg er ikke så bange for at sende ham afsted.

Men tænker mere på det med at hvis nu de/køberne i Sverige finde noget på ham, som de vil lade handlen gå tilbage på...

Står jeg så lige pludselig med alle omkostningerne på mine skuldre??

Og hvis der sker noget med ponyén undervejs derover, hvad så??

Jeg ved godt at det klogeste for mig ville være at få ham gennem tjekket inde køb. Men det har nu hele tiden været min mening at det står for købers regning. Hvis dette ønskes??

Det med pengene er jeg glad for at I har forklaret så godt.. og jeg vil tjekke med banken inden ponyen sendes afsted.

Men hvad nu hvis transporten kommer efter bankens lukketid, så kunne køber jo have tilbage ført sine penge?? eller det kan man ikke??

Om han bliver solgt her i landet eller til udlandet, gør for mig ikke den store forskel, følelses mæssigt. Da jeg selv tidligere er blevet snydt at danskere, som endda var at se på ponyen flere gange inden køb. Så det er for mig ikke nogen sikkerhed der..

Men kom endelig med flere svar...

Hun hedde Carin og bor nord for stockholm. Så de har jo et stykke vej og han er ikke sat så dyrt at de ikke selv kan sælge ham videre. Hvilket han jo nok vil prøve igen senere i sit liv. Ponyer skifter nok hjem, mere end heste, p.g.a rytternes alder og manglende lyst...tror ikke på så mange garantier der..

Mvh Gitte

:-P Fræk, dejlig og elsket = Dano-gaardens Ice Cube :-P

Bomløs sadel KØBES!!

0
0
Svar på denne tråd

ddd
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 19:29

kan desvære ikke hjælpe.. personen her har solgt til norge, det kan være det er lidt alá det samme.

www.heste-nettet.dk/fo...84/629484/

Mvh. Sarah

This is my life, and I dont care.

0
0
Svar på denne tråd

Vägt - afgift ?
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 21:46
Hvad er det for noget med vägt og afgift over 10.000 ? Det syntes jeg ikke at genkende. Man skal ikke have pas for eksportere dm til Sverige, men bare den kredsdyrläge attest der bare garanterer at hesten kan stå på benene under transport tiden.

Söger oplysninger på DV VALLAK, Mrk DV114. 8-9 år. Hanetrit i perioder. 168 cm , speciel blis, 4 sokker. Se han på min präs eller hjemmeside.
0
0
Svar på denne tråd

Pas Sverige
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 11:24
Efter 1. januar 2006 skal heste have pas for at blive indført i Sverige. Det har de været noget hurtigere til at få indført end DK.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har importert
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 11:43

hest fra Danmark til Norge. det gikk rett fint, jeg var også nervøs for at det skulle skje noget som gjorde at jeg fikk ekstrautgifter osv. Det med avgift for alt over 10.000 gælder i allefall til Norge, det har jeg erfaring fra.

Fortolling og veterinærcheck var rett nemt, så skulle jeg bare køre henne avgårde innen 48 timer.

men jeg ville aldrig køpt hest uset. Jeg reiste da til Danmark for å titte først, og det syntes jeg var riktigt verdt pengene. på den måte fikk jeg også valgt fra to-tre heste som jeg egentlig trodde var aktuelle for mig, men som viste seg, av forskjellige grunder, ikke var perfekte likevel.

Så jeg synes ikke du skal ha betenkligheter med å selge til Sverige. Køper tar en like stor risk, og useriøse hestefolk finnes overalt. Det spiller ingen rolle om det er en grænse imellom.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har importert
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 11:43

hest fra Danmark til Norge. det gikk rett fint, jeg var også nervøs for at det skulle skje noget som gjorde at jeg fikk ekstrautgifter osv. Det med avgift for alt over 10.000 gælder i allefall til Norge, det har jeg erfaring fra.

Fortolling og veterinærcheck var rett nemt, så skulle jeg bare køre henne avgårde innen 48 timer.

men jeg ville aldrig køpt hest uset. Jeg reiste da til Danmark for å titte først, og det syntes jeg var riktigt verdt pengene. på den måte fikk jeg også valgt fra to-tre heste som jeg egentlig trodde var aktuelle for mig, men som viste seg, av forskjellige grunder, ikke var perfekte likevel.

Så jeg synes ikke du skal ha betenkligheter med å selge til Sverige. Køper tar en like stor risk, og useriøse hestefolk finnes overalt. Det spiller ingen rolle om det er en grænse imellom.

0
0
Svar på denne tråd

Det kan da
Forfatter: 
Dato:  19-07-2006 11:48

godt være man kan sikre sig på alle mulige måder mht penge osv.

Men kan man selv affinde sig med det??

Jeg mener et er at sælge sin hest til en man har mødt og talt med og fået en eller anden opfattelse af. Noget andet er, tror jeg, når man ikke har set vedkommende. Vil man ikke som sælger blive ved med at tænke på hvordan hesten har det??

Det tror jeg man vil.

Jeg tror der psykisk for sælger ligger meget mere i det end pengene.

Og så mener jeg at hvis de der svenskere er interesseret så burde de da ta turen til DK uanset hvad hesten koster. Og kan/vil de ikke det må de da finde en i nærheden af dem selv.

Pia Nielsen

Den der elsker-lever.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider