|
|
| Hommel sagen |
|
|
Er jeg den eneste der sad og undrede mig lidt over grundlaget for frifindelserne igår ? altså så vidt jeg har forstået er der ingen tvivl om at de har brugt uetiske afhørings metoder som er i strid med menneskerettigheds konventionen... Begrundelsen for at frifinde den skulle være at de ikke har fået klar besked fra deres overordnede om hvilke metoder de må brug i afhøringen af fanger... jamen hallo... er det ikke en selvfølge at tortur lignende metoder ikke er i orden ? Især for Hommel der til daglig arbejder med menneskerettigheder (burde hun egentlig det ?) hun må da være bare lidt inde i reglerne og følgerne af sådanne afhøringsmetoder... Hvad synes i... kan man fralægges et hvert personligt ansvar hvis man ikke har fået nok information af sine overordnede ? gælder alm. sund fornuft ikke i hæren ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja det skal man |
|
|
Jeg har ofte gjort noget jeg ikke ville gøre hjemme, når jeg er på arbejde, dels fordi at det er metoden vi bruger og dels fordi det gør tingene lettere. Jeg var ikke tilstede så jeg kender ikke deres metoder, men alene det at det er en Kvinde der afhører er meget ubehageligt for en Irakisk mand.
Jeg vil elskes for den jeg er, ikke den moden foreskriver jeg skal forestille, at være.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg undrer mig over frifindelsen |
| Forfatter:  |
merhaba |
| Dato:  |
07-07-2006 10:16 |
|
for jeg mener ikke den afhøring er foretaget etisk korrekt. Uanset hvad dommen end har lydt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg undrer |
Kirsten (haflinger) |
07-07-2006 10:24 |
|
Kærligst Kirsten Nu med ny Main Coon baby 
Af skade bliver man klog, men sjældent rig. Nu med hjemmeside  Drejgården
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg syntes |
|
|
... så ikke at Hommel har gjort noget som helst, som kan passe ind under betegnelsen tortur. Ja, de er ikke blevet behandlet som porcelæn, men jeg tvivler på at nogen af dem går derfra med mén. Jeg er glad for, at Hommel gik fri.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| frifindelse |
smukke-ped |
07-07-2006 12:07 |
|
jeg glæder mig over hun er frifundet...jeg kan ikke se hvad hun har gjort der er så skrækkeligt.. bliver en dansker eksempelvis taget til fange og afhørt af en irakker dernede,bruger de de mest væmmelige metoder man kan forestille sig...de skåner ikke nogen,de bruger gerne piskeslag og brændmærkning i deres afhøring... de er ikke underlagt de samme regler som eksempelvis vores soldater er i krig,nej de må gøre de mest mærklige ting,men så snart de selv bliver udsat for noget så skal de nok gøre opmærksom på at det ikke er i orden...
ped har været der...ped har prøvet det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frifindelsen er også i orden ... |
Lisbeth Sejberg |
07-07-2006 12:27 |
|
... efter min mening. Min mening er nok farvet en del af, at manden er ansat i Forsvaret. Det vi hører i pressen her hjemme, om hvad der sker i f.eks. Irak, giver et meget mangelfuldt billede af de faktiske forhold. Hvilke metoder tror i måske, irakerne bruger over for deres egne fanger?? Hvis der skal bruges "lidt" hårdhændede metoder til at vriste vigtige oplysninger ud af fanger der nede, så er det OK med mig. De oplysninger der kommer frem, kan f.eks. være at afsløre planlægninger af angreb på danske soldater og civile irakere. Det er muligt, der er noget i forhørsmetoderne, der ikke lige kører helt efter Genevekonventionen, men det gør irakernes behandling af deres egne minoriteter heller ikke. Det kan lyde som et råt syn på sagen, men i er altså naive, hvis i tror Genevekonventionen indgår i irakiske soldaters godnat-læsning. Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De metoder der blev anvendt |
|
|
er imod den menneskerettighed konvention vi har skrevet under på at følge, derfor er det forkert lige meget om man personligt synes at det er i orden... Og det er da en mærkelig indstilling at fordi de er værre er det bare helt i orden fordi andre ikke kan finde ud af at overholde menneskerettighederne så skal vi heller ikke ? tjahh den forstår jeg ikke helt..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blødsødenhed |
Kikærten |
07-07-2006 12:36 |
|
er der ikke plads til i krig. Dermed ikke ment, at man må mishandle eller torturere folk. Men at kalde det tortur, fordi manden ikke måtte få et glas vand eller ikke sad godt på stolen, er da at overdrive. Nogen gange måtte jeg heller ikke gå på toilettet, da jeg gik i skole. Ja, så endte jeg med at tisse i bukserne - kan jeg melde læreren for tortur? Eller hvad med de skolemøbler, der bydes vores børn i dag? Vi hører og ser kun det som forsvaret vil have os til. Ingen af os var til stede hverken i Irak eller i retssalen under behandlingen, så vi har ikke nogen forudsætninger for at sige om det er forkert eller ej.
*** Små gule, der kan og vil - team Anton Romeo - vinder af Grand Prix 2006 ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fair frifindelse... |
|
|
Jeg kan kun holde mig til Lisbeth Sejberg. Måske, som også hun er inde på, at jeg selv er ansat ved Forsvaret, og har fået ting af vide, som ikke er kommet ud i pressen. Jeg tror måske at det værste hun har gjort, er at være af hunkøn. Det kan kun være ubehageligt på de Irakiske mænd, der ikke finder at kvinder kan side i sådan positioner. De irakíske kvinder høre jo kun til i hjemmet. Jeg finder det helt iorden at der bruges hårdhændet metoder under sådanne afhøringer. Der er KRIG!!! Så kan man altså ikke få tingene som der stå beskrevet at de burde. I krig (og kærlighed) gælder alle kneb. Og det er ikke løgn. Hvordan tror i at danske, engelske og amrikanske (fx) fanger bliver behandlet. Sikkert værre end vi behandler deres fanger. Og til Lisbeth Sejberg: Citat: Det kan lyde som et råt syn på sagen, men i er altså naive, hvis i tror Genevekonventionen indgår i irakiske soldaters godnat-læsning. Den var god. Men jeg har også hørt at Genevekonvetionen kun gælder hvis det andet land også høre under den. Og er Irak med der???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg står også af |
merhaba |
07-07-2006 12:42 |
|
når der bliver fremført argumenter som "når DE nu er værre, så er det helt ok, det VI gør". Jeg er mere tilhænger af princippet om at behandle andre som man selv ønsker at blive behandlet. Ja ja, måske synes nogle det er en gang pladderromantisk, humanistisk fis, men jeg tror på, at en bedre verden starter med det enkelte menneske... Men det var vist Hommel vi kom fra.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej Signe jeg forstår måske ... |
Lisbeth Sejberg |
07-07-2006 12:46 |
|
... heller ikke helt mig selv ... men jeg ved, at hvis der var nogle der nede, der havde krummet et eneste hår på hovedet af min mand, så havde jeg skidt på samtlige konventioner og taget ned og taget min egen hævn  NEJ NEJ NEJ det havde jeg nok ikke ... men det er den slags følelser, der gør, at jeg finder hendes frifindelse i orden. Det er ikke nogen spejderlejr eller søndagsudflugt hun har været på der nede. Det kan godt være, det er en mærkelig indstillng at have ... men alle der har haft nærtstående familemedlemmer sendt f.eks. til Irak, har nok "lidt" svært ved, ikke at være følelsmæssigt påvirket og får nok en anden indgangsvinkel til det. Mvh. Lisbeth
Mange mennesker skylder deres medgang i livet det råd, de andre ikke tog imod fra andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| merhaba |
smukke-ped |
07-07-2006 13:50 |
|
ja du er nok tilhænger at at man behander andre som man selv vil behandles...ja i så fald burde vi da først begynde at bruge tortur...for det gør de...vil det så sige de forventer samme behandling...nej det gør de nemlig ikke ikke... de forventer at vi overholder reglerne...nogle regler som de self flrere gange har nægtet at skrive under på...hvorfor mon de har det...fordi de gerne vil klippe fingere og tæer af folk og bruge piskeslag... ja så det ved jeg da ikke..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smukke-ped |
merhaba |
07-07-2006 13:57 |
|
Jeg forstår slet ikke din pointe. Skal JEG til at være et dumt r**hul, fordi der findes masser af mennesker i verden der er det? Skal jeg glemme alt om etik og moral og medmenneskelighed fordi andre gør det? Skal jeg udøve tortur fordi ANDRE bruger sådanne metoder? Aldrig nogensinde. Jeg kan bestemt ikke acceptere overtrædelse af nogen som helst konventioner. Nogen bliver vel nødt til at være "det gode eksempel". DU mener det er nytteløst, måske. Men det gør jeg ikke. Sådan har vi hver vores holdning...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ljrgak |
|
|
Man skal måske også lige huske på at dem der blev afhørt hellere end gerne ville dræbe et par håndfulde danskere med vejside bomber, så jeg synes det bestemt er en "rimelig" behandling de har været udsat for. Det drejer sig jo også om vores soldaters sikkerhed, og der er jo nok ikke mange irakiske fanger der lige kommer og rykker en fangevogter i armen og sider: Øhh, undskyld men jeg kender nogle der gerne vil slå jer ihjel. De bor ude på Sadamvej nr. 18. Alt med rimelighed
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror også ... |
Lisbeth Sejberg |
07-07-2006 14:09 |
|
... at det hele havde set anderledes ud, hvis Hommel ikke var en kvinde. Hvis du ikke er enig med mig i det merhaba, så tag da endelig ned og "omvend" irakerne i deres kvindesyn ... god tur og husk endelig at fortælle dem, at en bedre verden starter med det enkelte menneske. Jeg tror helt ærligt, at de vil grine en vis legemesdel i laser  Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I glemmer vist |
|
|
at de andre tiltalte var mænd, derfor tror jeg ikke det havde noget at gøre med kvinder og det er tolkene der har meldt det ikke fangerne... Men det der slår mig er ikke hvor vidt det er tortur eller ej... retten har ikke frikendt dem for at have brudt reglerne, det har de... men retten mentes ikke de kunne straffes da deres overordnede ikke havde forklaret dem hvilke metoder der er i orden og hvilke der ikke er ... Egentlig ville jeg gerne vide om i synes det er et okay grundlag at frikende på.. bør de ikke selv vide hvad der er okay og ikke.. især en der arbejder med menneskerettigheder... Og kan man bruge sådanne metoder og samtidig arbejde med menneske rettigheder ? Jeg synes egentlig det er synd at så mange mener at krig undskylder at bryde menneskerettighederne, og at vi ikke behøver opføre os ordentligt fordi nogle andre ikke gør det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis... |
Mette J |
07-07-2006 14:46 |
|
..du (**Trine**) har fået ting at vide, som ikke er kommet ud i pressen - er det så ting du har tavshedspligt om eller er det ting, der kan få mig til at forstå det hele lidt bedre? En del af mine venner har også været dernede. Nogle har det skadet - andre har det styrket!
Mvh Mette.. ******************** www.newforest.dk *************************** Vær med til at tale dyrenes sag! Demonstration i Kbh d. 3.oktober 2006 kl. 12
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lisbeth Sejbjerg |
merhaba |
07-07-2006 14:58 |
|
Jeg ændrer ikke holdning. Hvor mange der så end griner af mig. Jeg er ikke naiv og blåøjet. Regner ikke med at kunne omvende forhærdede soldater, ligegyldig hvilken nationalitet de har. Men hvis ikke jeg holder fast i at der er HÅB for menneskeheden, så forekommer alting mig uendeligt meningsløst. Og sådan vil jeg ikke leve. Værsgo at klaske dig på lårene af grin, hvis du har lyst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Soldater ?? |
Lisbeth Sejberg |
07-07-2006 15:19 |
|
Det er så en af kendsgerningerne, som mange (heller) ikke kender, nemlig at en iraker med våben i hånd aldeles ikke behøver være en "rigtig" soldat. Selvbestaltede militsgrupper gør som det passer dem og kan i mange tilfælde hverken læse eller skrive deres eget navn. Det er lige som med Muhammed-krisen, hvor nogle magthavere fortæller analfabeterne, hvad de skal mene og handle ud fra  Navnet er Sejberg og ikke Sejbjerg  Mvh. Lisbeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| merhaba |
smukke-ped |
07-07-2006 15:34 |
|
ja vist har du ret til din mening...og det er fint nok du mener det jeg ville også blot ud med hvad grunden for min egen mening er... men ja der er plads til alle meninger..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mojn!! |
|
|
Jeg vil lige sige en anden ting. De afhørte irakere har på intet tidspunkt selv klaget. Og burde det ikke være dem der følte sig krænkede? Jeg må ærlig indrømme at jeg ville have svært ved at kende en skyldig, hvis at "ofrene" ikke selv følte sig krænkede og meldte det. Mette J: Det meste af det jeg ved har jeg tavshedspligt om. Desværre, for det ville sikkert kunne få mange til at se tingenen på en anden måde. Dermed ikke sagt at alle vil omvende sig og syntes at det er i orden, for sådan bliver det aldrig.
Mvh
Trine og Mr. Milan Afkom efter Imagic PIH 50 søges. Se mere på min hjemmeside www.mrmilan.webbyen.dk , under "Milans halvsøskende"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| må man... |
|
|
udøve tortur? NEJ! Udøvede Hommel tortur? NEJ Derfor blev hun ikke dømt. tortur er for mig - når folk bliver krænket i en sådan grad, at de lider fysisk eller psykisk efter det. At lade folk sidde i en bestemt stilling eller at nægte dem vand eller toiletbesøg, er ikke noget som de lider overlast over. Til gengæld kan det være, at lige det ekstra stressmoment, får dem til at fortælle det, som afhøreren - Hommel - har en idé om at de ved noget om.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|