Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Rygestop = kilo sætter sig!
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 19:52

Hejsa

Ja nu er det sådan at jeg efter 8 år stoppede med at ryge her i februar, en beslutning som jeg har det RIGTIG godt med, meen pyhha måske lidt for godt!

Der har i hvert fald sat sig 3-4 kilo ekstra på sidebenene ... Jeg har altid været slank, og er det da stadig væk (170 cm og 63 kg), men jeg er desværre komme ind i en ret dårlig rytme med at TV = snask (popcorn, slik, frisk frugt, knækbrød, kage osv osv) pointen er at jeg har byttet hygge-cigaretterne om aftenen ud med lidt hygge-snask. Både usundt og sundt, men altså det kører bare indenbords, selv om jeg slet ikke er sulten...

Så nogen der kender det problem? Og som har et godt råd til hvordan jeg kvitter hygge-snasket? Med cigaretterne så kvittede jeg bare fra den ene dag til den anden, hvilket egentligt var forholdsvist simpelt, jeg lod jo bare være med at købe cigaretter. Men hygge-snask for mig er ligeså tit et æble som slik. Jeg skal bare helst have lidt at spise hele tiden, og æbler eller lign. holder jeg jo ikke op med at købe.

Så nogen der har et råd??

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

Ja- jeg tabte 13 kg
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 20:48
For jeg lagde kosten om mod det fedtfattige og smagfyldte.
Jeg lavede madkasser med frugt og grønt i mundrette bider, så det var klart hver dag. Jeg drak meget vand- og spiste mere krydret. Jeg spiste meget mad med bønner og ærter= protein.
Spis jordbær nu! Det er sæson. Og melon- det er godt for dig- og radiser/blegselleri. Og snackpeber. Og meget andet!

Desværre ryger jeg igen- og har taget noget af det på- nu to år efter.

Det kræver en bevidst kostomlægning- og jeg spiste meget sukkerfrit slik (Bøvs!). Jeg læste mange bøger om kost og hvordan den virker. Jeg spiste virkelig meget- også lidt god mørk chokolade og led ikke. ;-)
Det er muligt!

Mvh xtiny
---

WYGIWYGAINGW
"What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining"

The Science of Discworld

0
0
Svar på denne tråd

PS: Du skal
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 20:52
Selvfølgelig røre dig mere- gå en tur, når smøgtrangen er stærk.
Det sjove er- opdagede jeg- at jeg ryger, når jeg stresser- men jeg stresser af ikke at kunne ryge. Det var en voldsom og god erkendelse- når jeg skulle med tog og bus! (Y)
Så husk at trække vejret dyyybbt og nyd det. ;-)

Held med det!! (Y) (Y) (Y)

Mvh xtiny
---

WYGIWYGAINGW

The Science of Discworld

0
0
Svar på denne tråd

rygestop
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 22:42

der er mange der erstatter smøgerne med søde sager.

men du tager automatisk på når du stopper med at ryge.

men det med trangen til søde sager er også ret normal, men prøv at skifte de søde sager ud med sundt "snask"

min veninde havde de samme problemer

da hun prøvede at stoppe.

i denne tid er der jo rigtig meget dejligt frugt.

såsom vandmelon, æbler, honningmelon, jordbær og kirsebær.

og det kan du ihvertfald spise masser af uden at have dårlig samvittighed

så prøv med det selvom de søde sager nok trækker... så stå fast

ved at spise frugt.

mvh. ida

Rosenborg dressage

0
0
Svar på denne tråd

sundt/usundt
Forfatter: 
Dato:  07-07-2006 00:12

Tak :-)

Er faktisk også ret god til det med kun at spise frugt (og lidt popcorn) Men jeg tror også bare at jeg har dårlig samvittighed for jeg spiser meget mere end jeg før har gjort. Og så selv om det er frugt.

Jeg har altid været heldig med mit stofskifte (+ motion). Jeg har i hvert fald altid kunne spise lige hvad jeg havde lyst til og indtil for et år siden (faktisk indtil jeg fyldte 25) så har jeg vejet 58 kilo. Men nu over det sidste år +lidt mdr., ja så har jeg altså taget knap 5 kilo på. Og selvom jeg stadig er slank. så er det mig bare ret uvant at veje på den "forkerte" side af 60.

Så det er altså første gang i mit liv at jeg er begyndt at tænke over hvad jeg spiser. Derfor kender jeg heller ikke noget til hvad der egentligt er sundt/usundt, selvfølgelig bortset fra hvad min sunde fornuft siger. Altså jeg kan jo godt regne ud at slik, søde sager, junk food osv er usundt og at grøntsager og motion er sundt. Men sådan udover det, er der så nogen der kunne give mig nogle hints?

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

Gå på biblioteket
Forfatter: 
Dato:  07-07-2006 01:40
Der er så mange bøger om det!
Vælg en, der ser fornuftig ud- med mad du alligevel kunne tænke dig at spise. Ellers duer det ikke: Fisk er sundt, men jeg hader fisk (og indvolde og lam og kalkun OG... :-D )

1 ds makrel i tomat om ugen er godt for mig. Eller tun i olie.
Så må jeg spise nogen flere grøntsager. Jeg elsker spinat og spiser alle typer kål med glæde (bare ikke grønkål) og spinat.
Gå på opdagelse- rødbeder kan ovnbages og smager godt. (Og farver alt!).

Og brød- bag dit eget gode grove brød. Nu er jeg rugbrødsspiser- men spiser du meget hvidt brød- så bag selv. Du kan i en alminedelig franskbrødsdejg rive 3-4 økogulerødder i dejgen (fint) og bruge 4 dcl grahamsmel (groft hvedemel)og 4 dcl speltmel i dejgen i stedet for hvedemel. Opskriften er til 1 kg hvedemel- der erstattes af andre meltyper. Så kan man tilsætte 1 dcl solsikkekerner og 1 dcl hørfrø.
Dejgen bages til bollebrød og 1 lille franskbrød (evt i form). Meget lækre lidt fugtige gule boller. Hemmeligheden er- at ælte- godt- og ikke slå gæren ihjel med for varm væske:

6 dcl lillefingerlun økoletmælk
½ dcl vindruekerneolie
50 g gær/1 pk tørgær
1 kg økohvedemel (ca 17 dcl- eller: 12 dcl og
4 dcl økograhamsmel og 4 dcl økospeltmel og resten hvedemel)
4 fintrevne gulerødder
1 spsk salt
1 spsk sukker

Mælk + olie lunes på svag varme
Hældes i et stort dejgfad med den revne gulerod og gæren- rør godt. Tilsæt salt og sukker og evt solsikke- og hørfrø.
Hæld mel i lidt ad gangen- ælt godt til dejen er lidt klæbrig- måske skal lidt af melet holdes tilbage.
Hæver under viskestykke i 45 minutter.
Del dejgen i to- slå den ned.
Lav bollebrød + lille franskbrød- rids det med en skarp kniv. Hæver ½ time- pensl med pisket (øko) æggeblomme/mælk eller vand. Kom evt birkes på eller solsikkekerner.
Bager 25-30 minutter i forvarmet ovn på 180 grader højt i ovnen.

Kan fryses.

Med tørgær:
Tørgær skal i melet, der så blandes godt med sukker og salt (og evt kerner)- heri udrøres den lune (den må ikke være varm!) væske.

Mvh xtiny
---

WYGIWYGAINGW

The Science of Discworld

0
0
Svar på denne tråd

Find det sukkerfri slik
Forfatter: 
Dato:  07-07-2006 02:05

Så som gajoler, vicks(de er begyndt at lave nogle rigtige gode bolsjer, appelsinsmag, solbærsmag m.m, de smager faktisk temmelig godt-er ved at være afhængig af dem selv)

Hold igen med hvidt brød, eller undgå det helt...

ÅH, ja forresten, i dette indlæg...nej vent jeg kopierer lige tråden istedet, for honeylady skriver en masse gode ting:

Lad os se på nogle af faldgruberne:

Myte 1: man skal spise mindre, når man vil tabe sig - mellemmåltider er forbudt.

Fakta: man behøver ikke at spise mindre, man skal bare spise rigtigt. Mellemmåltider er nærmest et krav, når man vil tabe sig.

Du skal spise 6-8 måltider om dagen. Ellers får du en blodsukkerkurve, der bugter sig mere end bjergene i Tour de France, og det er skidt, for når man er nede i en "dal", vil kroppen SKRIGE på alt det, som man skal undgå - primært sukker og fedtstof.

Det gælder om at holde blodsukkerkurven så jævn som mulig - det giver et langt bedre velvære OG vægttab.

Myte 2: hvis jeg skærer kød og mælkeprodukter væk, taber jeg mig.

Fakta: fedtfattigt kød, fisk, ost (30+/18%), mælkeprodukter og æg er supergode proteinkilder, og da kroppen forbrænder protein 30% bedre end kulhydrater, er det altså meget bedre at spise en god, solid bøf på 200 gram, end en masse "tomme" kulhydrater som f.eks. pasta, hvidt brød og sukker.

Myte 3: jeg skal spise masser af frugt,

Fakta: af de 600 gram frugt og grønt, som det anbefales, at vi minimum spiser hver dag, må der kun være 1-2 stykker frugt.

Og det er ikke lige meget HVILKEN frugt man spiser. F.eks. er det naturlige sukkerindhold i druer så højt, at 1 drue = 1 stykke sukker!

Myte 4: jeg skal bare spise masser af grønsager - så taber jeg mig.

Fakta: ja, til en vis grænse! Grønsager har nemlig den lidt uheldige "bivirkning", at de får mavesækken til at spile sig ud.

Når så en dag man er så træt af grønsager, at man er ved at br... sig, hvis man ser en gulerod, skal man pludselig erstatte den mængde grønsager, maven "kræver" for at blive fyldt, med andre fødevarer. Problemet er bare, at INGEN andre fødevarer kan levere den samme mængde mad med lige så få kalorier som grønsager. Og vupti, har du forøget dit kalorieindtag, og du tager på.

Lige præcis dette fænomen er skyld i, at rigtig mange af bl.a. Vægtkonsulenternes klienter få "tilbagefald".

Myte 5: alt knækbrød er godt, når man er på kur.

Fakta: det kommer an på, hvor mæt du vil være. Der er nemlig himmelvid forskel på fiberindholdet i de forskellige brød, og det er fibrene, der gør dig mæt.

Prøv selv at kigge bag på de forskellige pakker, næste gang du står foran knækbrødshylden i dit supermarked.

Et par gode fiberkilder er f.eks. Kavli rugknækbrød (den grønne pakke) med 27,1 gram fiber pr. 100 gram, eller Minimum Kiks, der har et endnu højere fiberindhold (men de kan nu også godt virke lidt tørre).

Jo flere fibre, jo længere mæthedsfornemmelse, og det bidrager også til blodsukkerbalancen.

Myte 6: sukker er bedre end sødestoffer - de giver bare kræft.

Fakta: hvis det er sandt, så burde samtlige sukkersygepatienter være døde nu, eftersom de har levet med sødemidlerne i 20-25 år!

Der findes ingen videnskabelige undersøgelser, der påviser, at kunstige sødestoffer er skadelige at indtage - det er vist et af ernæringsbranchens mest sejlivede rygter.

Og det giver f.eks. én mulighed for at spise slik og drikke sodavand, selv om man gerne vil tabe sig - man skal bare gå efter de sukkerfri produkter.

Men pas på: alt med måde - overdreven indtagelse kan gøre, at man pludselig får MEGET brug for sit toilet!

Myte 7: man skal bare vælge light-produkter.

Fakta: mange light-produkter har et lavt fedtindhold, men er til gengæld smaskfyldt med sukker. Hvis du kigger på produkter som dressing, mayonnaise, salater o.s.v., så vil du opdage, at en del af dem, der priser sig selv for at være "light", i virkeligheden kun har 20-30 kalorier færre pr. 100 gram, end de traditionelle produkter.

Visse sukkerfri produkter er også sødet med energigivende sødestoffer, så sukkerfri/light er altså ikke nødvendigvis = 0 kalorier.

Kig f.eks. efter produkter fra Isis, Letvægter, Minimum og LetLivet - de står tit på hylder for sig selv, sammen med andre sukkerfri produkter.

Jeg kan bl.a. anbefale Isis kageblandinger - mums!

Puh...det her er ved at udvikle sig til en roman - og jeg kunne blive ved (men det gør jeg ikke, bare rolig!).

Faktum er, at det - som nævnt i et andet indlæg - er meget mere usundt at have "elevatorvægt", end at være konstant overvægtig.

Hvis I gerne vil tabe jer "for good", så er der kun én vej frem, og det er en kostomlægning - ikke i 3-4 uger, men resten af livet.

På mit arbejde har vi lavet en slankegruppe, hvor vi har kontakt til Kost-Klinikken Immanuel på Østerbro. Den ledes af Charlotte Hartvig, der bl.a. også skriver for Alt for Damerne.

Vi er kommet under diætisten Alices kærlige vinger, og jeg skal love for, at hun har fået åbnet vores øjne for nogle ting!

Blandt andet, at der nok ikke er ret mange brancher, hvor der er så mange myter, som inden for kost og ernæring - og det er alle de "fælder", vi forbrugere plumper i med begge ben, med overvægt og livsstilssygdomme som konsekvens.

For mit eget vedkommende, så ligger mit vægttab p.t. på knap 1 kg. om ugen, og jeg tror på, at de tabte kilo bliver væk.

Jeg kan mærke, at jeg har fået langt mere energi, og det er jo en positiv "bivirkning" oven i, at bukserne begynder at sidde lidt løsere.

Det kan godt være, at andre har haft dårlige oplevelser med diætister, men vi 11, der er i slankegruppen, er i hvert fald villige til at skrive under på, at det er pengene værd.

Jeg har også været overvægtig i det meste af mit 36-årige liv, så jeg VIL virkelig det her - og meget af et succesfuldt vægttab er baseret på vilje, hvad enten vi vil indrømme det eller ej. Så jeg lytter til min diætist, og følger hendes råd.

Til sidst vil jeg lige anbefale klinikkens bog "Skrump dig glad", der kan købes i boghandlen for 199 kr.

I den gør Charlotte Hartvig op med mange af de myter og fordomme, der er omkring kost og vægttab, og så er der nogle rigtig gode opskrifter i den.

Held og lykke med vægttabet!

Hilsen

Annelise

danielluca

Jeg kan sejle foruden vind

Jeg kan ro uden åre

Men ej skilles fra vennen min

Uden at fælde en tåre..

0
0
Svar på denne tråd

tv-snask?
Forfatter: 
Dato:  07-07-2006 10:13

Næste gang du får lyst til noget hygge-snask foran tv'et så prøv følgende: Tag et STORT glas, hæld en håndfuld isterninger, og en håndfuld frosne hindbær i og fyld så op med vand fra hanen, drik hele herligheden med sugerør (hindbærene kan man også godt få gennem sugerøret når de bare er tøet nok) du kan blive ved med at fylde vand i til der ikke er mere is...(Hindbærene kan udskiftes efter humør). Det er sundt, smager godt og jeg tvivler på at det feder ret meget.

Alternativt sluk for tv'et og gå en tur... :-)

Godt gået med rygestoppet!

0
0
Svar på denne tråd

Det er nu
Forfatter: 
Dato:  07-07-2006 10:50

over 2 år siden at jeg holdt op med at ryge og til gengæld har jeg fået er ordentlig "ryge-pølse" på maven!!!

Hvor meget jeg har taget på gider jeg overhovedet ikke tale om eller tænke på, men hold da k... hvor er den svær at tage sig sammen til at komme af med!!! Jeg hader den pølse, men åbenbart ikke nok til at jeg gider gøre noget ved den!!!

Forleden ryddede jeg op i mit tøjskab og smed, ja, 10 par bukser ud jeg var vokset fra!!!

I øjeblikket er jeg bare ikke motiveret, og så gider jeg ikke gå og pine mig selv! Lige pludselig en dag, så kommer det over mig, og så sker der noget!

Så, Maria, det er ikke mig du skal ha' gode råd fra! Desværre, men godt gået med rygestoppet! ;-)

Annette med pølsen

Rigtige kvinder er gift med en cowboy

0
0
Svar på denne tråd

Tak for rådene
Forfatter: 
Dato:  07-07-2006 14:21

Hej Danielluca. Tak for det videresendte indlæg. Kan godt se at der er en del ting som jeg ikke vidste ;-) !!

Tror jeg vil begynde at lære lidt om kost, sundhed og hvad der er godt at kaste indenbords.. Det er jo heller ikke nogen dårlig viden at have, når man engang skal stifte familie.. ha ha

Men tror jeg vil stoppe med at have dårlig samvittighed over hyggespisningen. For jeg har faktisk altid spist 6-8 måltider om dagen, bare små potioner. Og det vil jeg holde fast i! Men jeg har besluttet at skifte det usunde ud med det sunde!

TAK for rådene

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

Lyder rigtig fornuftigt
Forfatter: 
Dato:  07-07-2006 21:34

Pøj pøj med det, ja det er en rigtig god viden at have...

Mine børn er ikke så vant til at få sukker, så det kan TYDELIGT ses på dem, hvis de har fået noget med sukker i..så føles det som om der er 4 istedet for to

danielluca

Jeg kan sejle foruden vind

Jeg kan ro uden åre

Men ej skilles fra vennen min

Uden at fælde en tåre..

0
0
Svar på denne tråd

Det kan være
Forfatter: 
Dato:  07-07-2006 21:40

man skulle begynde at ryge, og så stopep så man kunen tage nogle kilo på :D

Jeg lever allerede den usunde stil, og er ikke ryger (og siden der ikek er en ryger i huset er jeg ikek passiv ryger :D) men tager jeg på?? næææ nej..

fra d. 9 juni vinterhvide dværghamstere til salg.

Kasteret han rotte gives væk, mere info i min præs

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider