Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

HJÆLP-køb af ny hest med GALDE
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 18:39

Hej

Jeg ville høre om der er nogen der kan råde mig eller har erfaring med heste med galde i benene!

Problmet:

Jeg er ved at finde ny hest, og har fundet drømme hesten. En super skøn vallak på 5 år. Jeg forelskede mig på stedet og min underviser var med og sagde ok for ham.

Jeg bestiller så dyrelægen for at lave et handels tjek. Hun var der så i tirsdags og han var stort i orden. Havde nogele små skønhedsfejl,men det er hvad det er. MENNN...

Hun sagde at han havde en smule galde i det ene bagben, og at hun først ville godkende ham når vi fik taget et røngten billede,for at være sikker på at der ikke sad noget i benet. Hvis Han er ren på røngten billedet vil hun godkende ham til forsikringen.

Hun mener at det er fordi han kun bliver redet 1 gang om ugen og ellers står,men vil selvfølgelige sikre sig ved at undersøge det til bunds for både mig som køber og for sælgers skyld.

Jeg ved ikke så meget om det,og ville høre om der e rnogen der kan fortælle mig lidt om det,og om i ville råde/-eller fraråde mig at købe den, hvis dyrelægen godkender den.

Håber der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig.

Er helt forelsket i ham og han opfylder alle mine ønsker hos en hest.

Hjælp..

Hilsen Sabrina

0
0
Svar på denne tråd

galde...
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 18:43

Mange rideheste har galde - nogen mere end andre. Nogen har derfor brug for enten at være meget ude eller stå med staldbandager..

Jeg har selv haft hest med galde og min gamle hest på 17 år står også med staldbandager om vinteren da hans ben ellers hæver lidt.

Personligt ville jeg nok ikke købe en hest på 5 år der allerede har udviklet galde - det er meget tidligt efter min mening.

Men det afhænger selvfølgelig også af pris, brug osv Og selvfølgelig også af hvad røngten siger...

M.V.H. Riderlykke

Der er 2 ting som dyreejer:

Enten så vil man det, eller også vil man det ikke..

2 stk. sadler købes. Se her

Boks i Odense søges. Kig her

Se min hjemmeside HER

0
0
Svar på denne tråd

Til riderlykke
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 18:46

Mange tak for din hjælp..

Dyrelægen mener at det er fordi at han står for meget stille. Altså de rider ham en gang om ugen HÅRDT og så står han ellers bare.. Hun mener at det vil forsvinde når han bliver redet fast..

Medmindre der er noget på røngten selvfølelig.. tror du at det vil bliveet problem at forsikre ham hvis dyrelægen har godkendt

ham?

Hilsen Sabrina

0
0
Svar på denne tråd

galde...
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 18:49

Hvis dyrlægen godkender ham uden anmærkninger er det ikke et problem mht. forsikringen..

At blive redet 1 gang om ugen koncentreret og så fri ellers er ikke noget jeg nogen sinde ville gøre. Det er SLET ikke sundt for hestens ben, sener, muskler osv.

Hvis du ender med at købe den så husk at lave et super program til den så du stille og roligt rider den i form. Det tager lidt ekstra tid men det vil gavne i sidste ende...

M.V.H. Riderlykke

Der er 2 ting som dyreejer:

Enten så vil man det, eller også vil man det ikke..

2 stk. sadler købes. Se her

Boks i Odense søges. Kig her

Se min hjemmeside HER

0
0
Svar på denne tråd

Riderlykke
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 19:00

Her bliver ALT taget fra bunden af... Vi skal først ride en masse ture og komme i form,inden vi bliver seriøse

Andre der har nogen erfaringer??

0
0
Svar på denne tråd

vil give din dyrlæge ret..
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 19:07

det er usundt at blive redet på den måde.. det er bedre med 20 min hver dag end 2 timer 2 gange om ugen.. d sagde min beridder altid.. men det lyder som om hesten vil få d godt hos dig.. krydser fingre for der ikke er noget på røntgen.. hvis ikke ville jeg ikke bekymre mig så meget, men skylle hestens ben med koldt vand efter træning, og lukke den på fold og evt lade den stå med staldbandager som riderlykke har skrevet.. held og lykke med det hele.

Mvh Marianne.

0
0
Svar på denne tråd

Det hedder galle
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 19:10
Galde er noget kroppen danner for at nedbryde fedtstoffer, og det er noget andet. Det dannes i galdeblæren, der sidder tæt på leveren.

Galler/galle i hesteben er væskeudtrædninger, der kan skyldes skader- eller foderet.
Heste i løsdrift danner ikke så let galler, som heste i boks, da de bevæger sig mere.

Du må vente og høre dyrlægens dom.Held med det! (Y)

Mvh xtiny
---

WYGIWYGAINGW
"What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining"

The Science of Discworld

0
0
Svar på denne tråd

Tak allesammen
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 19:17

Hej mange tak

er der flere der har erfaringer råd?

Mvh Sabrina

0
0
Svar på denne tråd

Galle i leddene
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 19:36

Hmmm galle i leddene på en 5 års hest - det kan jeg godt forstå din dyrlæge vil undersøge nærmere.

Galle i leddene i hesteben er ikke noget sær syn. Jo ældre hesten er jo oftere vil man finde lidt galle i dens led i benene, men en hest på 5 år bør have helt tørre led.

Derudover er der ingen tvivl om at den måde du beskriver den bliver redet på ikke er godt for den - det kan sagtens påvirke galle-dannelsen. Det er tit ved ekstremer man ser problemerne opstå.

Godt at du får det røntgen-undersøgt - galle i leddene kan være et holdbarheds problem.

Venlig hilsen

Vivian

0
0
Svar på denne tråd

uhanse
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 19:38

Jeg har redet en hest med galle som blev 26 år, og min hest som jeg lige har solgt, har haft galle siden jeg købte ham som 5 års. Han har aldrig været halt på nogen måde. Og han har gået i løsdrift som føl, men han har bare altid haft galle.

Du ser næsten ikke nogen ridehest idag, som ikke har galle.

Håber at det kunne hjælpe

0
0
Svar på denne tråd

uhanse
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 19:39

Jeg har redet en hest med galle som blev 26 år, og min hest som jeg lige har solgt, har haft galle siden jeg købte ham som 5 års. Han har aldrig været halt på nogen måde. Og han har gået i løsdrift som føl, men han har bare altid haft galle.

Du ser næsten ikke nogen ridehest idag, som ikke har galle.

Håber at det kunne hjælpe

0
0
Svar på denne tråd

til uhanse
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 20:00

Dyrelægen sagde at hvis han er ren i røngten ville det ikke blive et problem i fremtiden.. Han er 100 % i orden i bøjeprøve og har aldrig været halt. Så hvis røngten ikke viser noget budre han være fit for fight..

Men det er svært at tagestilling til når jeg ikke ved noget om det..

Flere råd/-erfaringer?

0
0
Svar på denne tråd

123455
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 20:13

Du kan være uheldig hvis det sidder i leddene, at det kan være led mus.

Hvis det sidder andre steder på benene har jeg ingen erfaringer, udover at jeg nok ville være lidt tilbageholdene med at købe. Men det kommer jo også an på prisen.

Mvh kit

Bedækning tilbydes af super lækker hingst efter "Olympic Ferro" (vundet OL sølv for hold til Holland med højeste point) og med "Castro" som morfar (elite hingst i DV)

0
0
Svar på denne tråd

til kit
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 20:17

Det sidder nederst i benet.. det er ikke meget,kun en smule... Dyrelægen sagde også at det tit kom af mus,men at hvis han var ren havde jeg intet at frygte ved at købe ham..

Hvad ville I mene man max skulle give for den??

Den er 5 år, 1,67, lc dressur,lc spring, tur vant. med papire.

0
0
Svar på denne tråd

flere der kan hjælpe
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 21:07

Er der flere der kan hjælpe??

På forhånd tak

Hilsen Sabrina

0
0
Svar på denne tråd

Tja måske...
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 21:32
Dato:

Hejsa !

Tja jeg har en hest på 15 med galde i begge bagben det har han haft stort set altid og aldrig rigtig fejlet noget pga det !

Men på den anden side ville jeg nok få hesten i røntgen og så tage den derfra ! Og så ville jeg lige tænke hvis en 5 års står hele ugen og så kun bliver redet 1 dag hårdt ? Det var nok ikke en 5 års jeg ville satse på som min fremtidige ridehest...

Mvh. Caroline

Halvpart tilbydes klik her:

www.heste-nettet.dk/ma.../106513/1/

! Unghest sælges !

Skriv besked for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

vil se billeder!!!
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 21:49

Kigger bare nysgerrigt med fra side linien...

Håber på det bedste

skriv lige når du har besluttet dig...

Husk nu : BILLEDER

Kærlig hilsen Regitze
Gården er købt ! Vi flytter til Kibæk (nær Herning) pr.1/9-2006
0
0
Svar på denne tråd

Mere hjælp?
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 22:07

Er der flere der kan hjælpe,høre jeg meget gerne fra jer..

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 22:10

Vores gamle pony havde galle i begge bagben, og havde haft det siden han var 3 år, nu er han 13 år, og går landstævner med sin tredie rytter, så det er altså ikke noget problem for ham.

Vores dyrlæge siger at man altid skal være ekstra obs, når det kun er det ene ben som har galle. Men det er din dyrlæge jo også.

Det jeg ville være mest bekymret for er, at hesten er 5 år, og har gået både dressur og spring stævner, OG SÅ KUN BLIVER REDET 1 GANG OM UGEN. Hvorfor gør den kun det? Er der en rigtig god forklaring på det, eller er det fordi den ikke kan tåle at blive redet oftere? Det ville jeg få uddybet af ejeren.

Held og lykke med det.

0
0
Svar på denne tråd

pony-mor
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 22:15

Han hat IKKE startet stævner

han er i ridning hos en sød pige men hun har ikke plads til ham længere, og ejer vil af med ham så ved godt at pigen ikke har meget tid. Men hun har heller ikke plads til ham,så det er en hurtig løsning.

Så pt er det sådan.. Han har lidt i begge bagben men det ene er inde for normal området,det er det andet vi skal have tjekket dadet er lidt mere. men umiddelbart mener dyrelægen at det forsvinder når han kommer i stabil motion..

Men er glad for der er nogle der har gode erfaringer. Fordi er helt vild med hesten

0
0
Svar på denne tråd

Min gamle dreng har det også
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 22:17

Og han har også altid haft det aller nederst i begge bagben. man mener at det skyldes et uheld i en boks da han var føl. Jeg har aldrig oplevet at han har været halt pga af det.Før jeg fik ham var han dressurhest på distriksplan uden problemer og jeg har redet distance adskellige gange på 25 km hvor han er blevt undersøgt grundigt af dyrlæger både før og efter, uden problemer. Selvfølgelig notere de at han har det inden vi ridder ud, så man ved at det ikke skyldes ridningen.

Held og lykke

0
0
Svar på denne tråd

til gitte
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 22:23

Tak for svaret...

Det gør det lidt mere positivt for mig--

0
0
Svar på denne tråd

forskellen...
Forfatter: 
Dato:  07-07-2006 03:09

Der hvor jeg bliver mistænksom er, når hesten har mere galle i det ene ben end det andet. Hvis det skyldes dårligt foder eller for meget stå-stille-tid, vil jeg mene, at der skal være omtrent lige meget galle i begge ben?

Alle jer med hesten som har gået i 37 år til stævner med galle, var det på ens på begge ben eller forskelligt?

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

stadig hmm...
Forfatter: 
Dato:  07-07-2006 06:55

Vores pony havde lige meget galle i begge bagben.

Sabrina: Det er ikke for at være lyseslukker, men.. jeg ville ikke godtage forklaringen om, hvorfor han kun bliver redet en gang om ugen. Hvis man står og skal sælge en hest, vil man da sørge for at hesten fremstår i så god form som muligt, da det er lig med flere penge i kassen. Også selv om man ikke har så meget tid.

Jeg synes, du skal have indført i købskontrakten, at han skal tjekkes igen, af en dyrlæge efter ca. 2 måneder. Så har du redet ham så meget op at evt. skavanker, fysiske som psykiske, ville melde sig. Mine alarmklokker bimler højlyt.

0
0
Svar på denne tråd

Dyrelægens Svar
Forfatter: 
Dato:  07-07-2006 17:24

Hej Alle

Så fik han været til røngten og til en 2 uvildig dyrelæge. Han er helt ren i røngten og havde INGEN galde idag. Han har nok bare fået et slag sagde dyrelægen. Så han bliver godkendt uden anmærkninger.

-Til pony-mor

Han står bare og står,han ejer er ikke int i ham mere,og hun sælger ham billigt til mig fordi at han ikke er i form eller noget.Hun går ikke så meget op i at score kassen på ham,men han bliver solgt hurtugt til at godt sted.

Er bare så glad! Så nu er han officielt min hyp!!

Sabrina & Stald Kelon`s Lerano

0
0
Svar på denne tråd

tillykke
Forfatter: 
Dato:  07-07-2006 18:11
Jamen så tillykke med ham
0
0
Svar på denne tråd

Pony mor
Forfatter: 
Dato:  07-07-2006 18:16

mange tak,nu kribler det bare for at få ham hjem..

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil også pippe med
Forfatter: 
Dato:  07-07-2006 18:40
STORT TILLYKKE HERFRA
0
0
Svar på denne tråd

gittes magi
Forfatter: 
Dato:  07-07-2006 18:45

Hej gitte

Mange tak er simpelthen så glad... Det er ikke til at komme ned fra dne 7 himmel

Glæder mig så meget atjeg er helt rastløs. Hvis jeg havde nogen til at hente ham kom han hjem med det samme. men har jeg DESVÆRRE ikke

Men når han kommer er der en ny ejer med et kæmpe smil

0
0
Svar på denne tråd

hej Sabrina
Forfatter: 
Dato:  08-07-2006 00:15

Tillykke med din skønne hest. Gid det var mig.

Havde engang en 5 årig DV hoppe. Hun havde galde i begge bagben dvs. lige meget galde i begge ben.

Da jeg solgte hende var hun ren i røntgen, og kom senere til at gå S springning ( hun var en skøn hyp).

Da hun var 10 år blev hun dog halt pga. en overbelastning, men det var et forben det var galt med. Efter et års pause var hun klar til stævner igen, dog kun på middelsvært niveau. Hun blev efter nogle år avlshoppe. Jeg ville ikke være bange for at købe en hest med galde, når den er godkendt af dyrlægen.

0
0
Svar på denne tråd

Til Britt
Forfatter: 
Dato:  08-07-2006 15:54

Hej Britt

Tak for dit svar,jeg er også helt tryg ved at have købt ham nu,hvor jeg har fået mere info om det,og efter at have fået to dyrelægers gokendelse uden forbehold.

Nu vil jeg bare glæde mig til at han kommer hjem,og står i stalden..

Håber vi får mange gode år sammen og kommer ud og viser os på stævne pladserne i dk.

Knus Sabrina & Lerano

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider