Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Dyrlæger og handelsfejl
Forfatter: 
Dato:  01-07-2006 20:27

Jeg købte jo Tinna i midten af marts. Vi havde vores små kampe, for hun er en meget fremadgående dame, der bryder gennem alt, der ligner halve parader. Jeg syntes godtnok hun svinede med sin mad, men alle sagde at det var ikke noget. Desuden havde jeg en pletfri handelsundersøgelse, hvor der stod at tænderne var raspet og der ingen anmærkninger var.

Hun har så gået på natgræs siden maj, og mens hun har været skadet i benet har hun stået inde nogen uger, hvor hun er blevet fodret af en sød pige morgen og aften. Her har jeg altså ikke set hende spise. Så da jeg sidste uge ville give hende et par gulerødder fik jeg et chok, for hun kunne knap tygge dem.

Så kommer dyrlægen jo straks, bevæbnet med diverse tortur-lignende mundspærrer og bedøvelse. Jeg får lov til at mærke og føle mens han fortæller at den hest aldrig har set skyggen af en tandraspe i sit liv, hendes tænder er slidt skæve og der er både kroge og spidser, en tand der er alt for høj og masser af betændelse. Han opdager desuden et stort mellemrum mellem to kindtænder, og fortæller at det er en handelsfejl, som burde være opdaget ved et simpelt tandtjek. Den medfører at hun pakker foder og dermed får betændelse - og smerter. Jeg er selvfølgelig grædefærdig over at hun har stået med smerter, sur over at jeg ikke har reageret tidligere - og glad for at hun nu er fin i munden igen.

Idag kom regningen så, og den er ikke lille. Dyrlægen stod trods alt i meget lang tid og filede - og bagefter havde han da også fået dagens motion og mere til. Han vil gerne skrive en erklæring på handelsfejlen og på at hendes tandproblemer uden besvær kan dateres ret langt tilbage - langt før jeg købte hende. Jeg vil ikke holde tidligere ejer ansvarlig, for hun har jo ikke haft bedre forudsætning end mig for at opdage noget (hun red ikke Tinna) - desuden mener jeg at det er hendes elendige dyrlæges ansvar at Tinnas tænder var så slemme. Det er trods alt hende der har godkendt deres tilstand!

Spørgsmålet er om jeg kan holde dyrlægen ansvarlig? Hvordan skal jeg bære mig ad? Skal jeg kontakte sælger eller sælgers dyrlæge? For egentlig vil jeg gerne have en form for kompensation. Og hun skal da ikke slippe afsted med at lege tandklog, når hun tydeligvis ikke er sit ansvar modent.

Jeg har kontrakt og selvfølgelig handelsundersøgelse...

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  01-07-2006 20:35

Jeg synes du skal lade sælgers dyrlæge være ansvarlig!

Dyrlæge skal vel være ansvarlig for ikke at have kigget ordentligt!

Hilsen Frederikke

Chanel, Zulu & Soffy!

Hvorfor nøjes?

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlægen...
Forfatter: 
Dato:  01-07-2006 20:45
... der udfærdiger handelsundersøgelsen og attesten er ansvarlig for, at hesten lever op til det han/hun skriver. Dvs hvis hun skriver at tænderne er ok og ikke har tjekket dem ordentligt, så er hun på numsen.

Tag et kig på www.ddd.dk - det er dyrlægeforeningens hjemmeside, jeg vil tro der er info om klagemuligheder.

Mvh Mette
Defineret ponyrytter
· Mere MeLLa · Voksne er børn, der glemmer at lege · Heste.dk - helt gratis
0
0
Svar på denne tråd

Lidt kringlet sag
Forfatter: 
Dato:  01-07-2006 20:53

Puha - den er lidt svær.

Umiddelbart vil jeg sige, at det er via sælger du skal have kompensation for tandarbejdet - da det jo er bevist, at hesten havde kraftige tandproblemer før salget. Så må hun prøve at hente pengene hjem via en sag på dyrlægen.

Men - det kommer jo an på, hvem der har bestilt dyrlægen. Er det dig eller sælger, der har bestilt dyrlægen og betalt handelstjekket?

Hvis det er dig, så er det en sag mellem dig og pågældende dyrlæge.

Det er noget rigtig "knold"!!!

Er dog glad for, at hesten nu har fået ordnet gebisset, men at du skal have kompensation for det, er der ingen tvivl om. Godt at din dyrlæge er villig til at støtte dig med skriftlig erklæring, den kan du meget vel få brug for !!

Lad os høre, hvordan det går..

Sys

Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross
;-)
0
0
Svar på denne tråd

Betaling
Forfatter: 
Dato:  01-07-2006 21:19

Sælger forærede mig handelsundersøgelsen... så det er vel en sag mellem hende og dyrlægen? Jeg vil kontakte hende nu og så vil jeg se på klagemulighederne.

0
0
Svar på denne tråd

øøh...
Forfatter: 
Dato:  01-07-2006 21:46

Det er din pligt som køber, at undersøge den genstand du vil købe - eller f.eks. at få din dyrlæge til det. Det er ikke sælgers ansvar. Tror desværre ikke du får noget som helst ud af, at gå hverken til sælger eller dennes dyrlæge, eftersom du jo ikke engang er sælgers dyrlæges kunde.

Fejl som denne, som din dyrlæge selv siger, burde have været opdaget ved en simpel handelsundersøgelse, men det påhviler dig at få lavet sådan en, ikke sælger.

-Annette

Billeder fra mit bryllup kan ses her:

www.heste-nettet.dk/fo...90/388890/

0
0
Svar på denne tråd

Endnu...
Forfatter: 
Dato:  01-07-2006 22:12
... en rigtig god grund til at bruge SIN egen dyrlæge til handelsundersøgelsen... Ikke sælgers...

Mvh Mette
Defineret ponyrytter
· Mere MeLLa · Voksne er børn, der glemmer at lege · Heste.dk - helt gratis
0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæger og ansvar
Forfatter: 
Dato:  01-07-2006 22:21

Jamen jeg havde slet ikke en dyrlæge før jeg fik Tinna? Og hvordan er det lige at jeg skal undersøge om hun har tandfejl? Når der bliver bestilt og betalt en handelsundersøgelse, må man da gå ud fra at dyrlægen er kvalificeret til sit arbejde.

Min dyrlæge ved godt at det er sælgers dyrlæge der undersøgte hesten, men han syntes stadig jeg skulle gå videre med sagen.

Om ikke andet må det være på sin plads at informere sælger om at hendes dyrlæge er en idiot og hun bør få en anden dyrlæge ud når hun skal sælge andre heste.

0
0
Svar på denne tråd

undersøgelsespligten
Forfatter: 
Dato:  01-07-2006 22:53

Jeg vil da mene, at Signe har opfyldt sin pligt til at undersøge hesten. Den er jo blevet tjekket af en dyrlæge, og så er det da revnende trekvart ligegyldigt, hvem der har hevet pengene op af lommen. Godt nok har Signe hverken bestilt eller betalt dyrlægen, og det er ikke sikkert, at hun var der heller, men hun har jo sikret sig, at hesten blev undersøgt.

Om det er sælgers eller købers dyrlæge - en dyrlæge er en dyrlæge og bør kunne se, om tænderne er i orden, uanset hvem der har betalt regningen. Dyrlægen er i øvrigt garanteret forsikret for den slags.

Når det er sælger, der har betalt dyrlægen, vil jeg også tro, at du skal gøre dit krav gældende over for sælger, som så igen skal gøre det gældende over for dyrlægen. Jeg ville prøve at spørge dyrlægeforeningen.

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

Påstand mod påstand
Forfatter: 
Dato:  02-07-2006 00:54

Glem den sag! det er jo påstand mod påstand, hvem siger din dyrlæge har mere ret end sælgers? Iøvrigt har i jo slettet alle beviser ved at behandle hesten.

Sune

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider