Jeg købte jo Tinna i midten af marts. Vi havde vores små kampe, for hun er en meget fremadgående dame, der bryder gennem alt, der ligner halve parader. Jeg syntes godtnok hun svinede med sin mad, men alle sagde at det var ikke noget. Desuden havde jeg en pletfri handelsundersøgelse, hvor der stod at tænderne var raspet og der ingen anmærkninger var.
Hun har så gået på natgræs siden maj, og mens hun har været skadet i benet har hun stået inde nogen uger, hvor hun er blevet fodret af en sød pige morgen og aften. Her har jeg altså ikke set hende spise. Så da jeg sidste uge ville give hende et par gulerødder fik jeg et chok, for hun kunne knap tygge dem.
Så kommer dyrlægen jo straks, bevæbnet med diverse tortur-lignende mundspærrer og bedøvelse. Jeg får lov til at mærke og føle mens han fortæller at den hest aldrig har set skyggen af en tandraspe i sit liv, hendes tænder er slidt skæve og der er både kroge og spidser, en tand der er alt for høj og masser af betændelse. Han opdager desuden et stort mellemrum mellem to kindtænder, og fortæller at det er en handelsfejl, som burde være opdaget ved et simpelt tandtjek. Den medfører at hun pakker foder og dermed får betændelse - og smerter. Jeg er selvfølgelig grædefærdig over at hun har stået med smerter, sur over at jeg ikke har reageret tidligere - og glad for at hun nu er fin i munden igen.
Idag kom regningen så, og den er ikke lille. Dyrlægen stod trods alt i meget lang tid og filede - og bagefter havde han da også fået dagens motion og mere til. Han vil gerne skrive en erklæring på handelsfejlen og på at hendes tandproblemer uden besvær kan dateres ret langt tilbage - langt før jeg købte hende. Jeg vil ikke holde tidligere ejer ansvarlig, for hun har jo ikke haft bedre forudsætning end mig for at opdage noget (hun red ikke Tinna) - desuden mener jeg at det er hendes elendige dyrlæges ansvar at Tinnas tænder var så slemme. Det er trods alt hende der har godkendt deres tilstand!
Spørgsmålet er om jeg kan holde dyrlægen ansvarlig? Hvordan skal jeg bære mig ad? Skal jeg kontakte sælger eller sælgers dyrlæge? For egentlig vil jeg gerne have en form for kompensation. Og hun skal da ikke slippe afsted med at lege tandklog, når hun tydeligvis ikke er sit ansvar modent.
Jeg har kontrakt og selvfølgelig handelsundersøgelse...