Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

"Bare en rideskolehest"
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 14:46

hejsa allesammen!

Mig og en veninde sad en dag og snakkede om rideskoler. Vi kom til at snakke om, hvor meget forskel der egentlig er på rideskoleheste og privatheste på en rideskole.

Vi har begge oplevet flere gange (forskellige steder), at folk ikke rigtig "regner" rideskoleheste for noget særligt... Eks: Hvis en elev på rideskolen kommer til at ta' en strigle der tilhører en privat, og bruger den på rideskolehesten, blir der et ramaskrig uden lige! "Du skal ikke bruge mine ting til de rideskoleheste"! Det drejer sig om de fleste ting.. Sågar et trækketov må man ikke bruge til rideskolehestene!

Jeg tænker på, hvorfor folk går så meget "amok" over man kommer til at bruge det på rideskolehestene...? Det lyder som om de har en eller anden farlig sygdom allesammen, som kan smitte til de private gennem et tov eller en strigle!?

Og man går meget op i hvordan sadlerne ligger på privatheste. Men jeg synes tit man ser rideskoleheste der går rundt med en sadel der ligger af L... At de hopper op og ned bagpå.( Ved ikke lige hva det hedder på en sadel..) Men det kan de sagtens ride flere timer med om dagen. Det er jo bare en rideskolehest!

Er vi de eneste der har undret os over denne måde, at behandle rideskoleheste på?

Jeg har ikke skrevet dette indlæg for at støde nogen på nogen måder! Bare en tanke herfra, og et spørgsmål til jer

Ha en fortsat go dag!

Hilsen Zuper
Medlem af Discount Heste Og Pony Vanrøgternes Klub: DHPV.
0
0
Svar på denne tråd

I er ikke de eneste!
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 15:31

Jeg tænker også nogle gang på de stakkels elevheste. Der er dælme meget de skal udsættes for...

Holdningen over for dem er også ofte meget anderledes end hos privat heste. Det er som om de ikke tages helt ligeså alvorligt ved sygdom osv.

Jeg synes også nogle gange holdningen overfor de som rider elevheste. De regnes ofte heller ikke for ligeså meget, som dem der har deres egen hest(e).

Det er da lidt ærgeligt...

Samværet med heste giver mig mulighed for at lære mig selv at kende på både godt og ondt...

(Har to lækre, lækre 1'er ponyhingste, som står til rådighed for dejlige hopper der ønsker føl.)

0
0
Svar på denne tråd

Du har fuldstændig ret
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 15:32

Mange rideskoleheste bliver behandlet som skidt - på trods af at vi alle sammen burde være dem taknemmelige - det er jo trods alt på rideskolerne de fleste af os har lært at ride...

0
0
Svar på denne tråd

rideskoler
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 15:40

Ja jeg er så en af dem der aldrig har gået fast på rideskole. Det er nu ikke fordi jeg ser ned på hestene, men jeg har istedet redet privat og også fået privatundervisning. Rideskolemiljøet tiltalte mig ikke. Der var så meget fnidder til tider ;-).

Jeg vil heller ikke have at folk bruger mine ting til andre heste, da det kan overføre sygdomme. Jeg har mine i en lille privat stald, hvor alle hestene går sammen, så hvad den ene får af sygdomme, får den anden nok også. Men et større sted der skulle folk altså holde snitterne væk, eller fik de sure mig på nakken ;-)

Kærlig hilsen Ann-Rikka :-)

Hel havre købes gennem hele vinteren.....

Mor til englebarnet Tika 18/03-2006, R.I.P.
Chico og Jossie et FARVET makkerpar

0
0
Svar på denne tråd

dårlig behandlet
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 15:42

Jeg kan godt give jer ret i at elevheste tit behandles skidt.

At privarrytterne bliver sure når i bruger deres ting kan jeg godt forstå! jeg ville dælme også blive sur, hvis elevunger rendte og tog mine ting og brugte på elevhestene.

Mine ting er mine private, jeg selv har købt, og jeg gider ikke rende hele rideskolen rundt efter mine ting. Det kan vel ikke være så svært at kende forskel på dit og mit?

lige et surt opstød herfra!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har nu aldrig tænkt
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 15:45

"bare en rideskolehest" for jeg synes, det er hårdtarbejdende dyr, som fortjener at blive respekteret og behandlet godt. Min datters første egne pony, var faktisk en rideskolehest, som kom på pension hos os. Den havde været rideskolehest i 9 år og både jeg selv, min ældste og min yngste datter havde redet på den på rideskolen. Da den blev træt af den tilværelse, købte vi den og gav den en god afslutning på dens liv.

På det ridecenter vi har hest, er der også rideskole, og man går op i hvorvidt sadlen passer ordentligt til hestene. Også fordi, at hvis de får rygproblemer, så bliver de syge og kan ikke bruges/give indtægt til rideskolen. Så selvfølgelig skal man passe på hestene.

Hvad angår strigler, træktove osv. så bliver jeg også hammer arrig, hvis folk låner strigler hos mig. Og det er ganske enkelt fordi jeg mener, at hver hest skal have egne strigler for at begrænse risiko for smitte af diverse sygdomme. Så INGEN skal bryde sig om at låne strigler hos mig (og det gør de heller ikke). Til gengæld låner de tit træktove, og det kan jeg også blive sur over, men det er mest fordi træktovene sjældent kommer retur. Altså tingene bliver tyv-stjålet. Og det gælder også longeringstove, grimer, sakse o.m.a. - selvom der er navn på. Den manglende respekt for andres ting kan også gøre mig rigtig arrig. Folk som spørger om de må låne en saks og lægger den til tilbage med det samme - de får selvfølgelig lov :-)

Jeg under skam rideskolehestene alt det bedste, men folk skal holde "snitterne" fra mine ting, for dem vil jeg godt have lov at beholde for mig selv.

De bedste hilsner,
Lotte K. :-)
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 15:46

Kubling: Jeg ved godt at strigler kan overføre sygdomme. Men jeg mener bare, at man er virkelig ved at dø hvis de bliver brugt på en elevhest...

Cenima: Ja nemli! Det er de kære elevheste der har lært de fleste af os at ride

Hilsen Zuper
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 15:50

det jeg med skrev med at låne strigler var bare et eksempel... Jeg synes det gælder alle ting man har til hesten.

Strigler mener jeg heller ikke man skal dele med andre. MEN en elev kan godt forveksle striglekasserne ved et uheld. Og så bryder helvede løs.. Jeg har ikke noget imod folk låner mine ting, bare de siger det og lægger det på plads igen Ellers var det sidste gang personen lånte noget af mig. Og jeg er ligeglad med om det er til en elevhest eller privat...

Hilsen Zuper
0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 15:58
Du kan tro jeg har undret mig.

Min gamle hest var rideskolehest og inden jeg købte ham havde jeg part på ham.

Han var halt når de virkelig, virkelig store ryttere kom op på ham (han var kun en lille hest) men alligevel fortsatte man med at sætte dem op på ham.
Jeg synes ikke rideskoleheste behandles fair. -De har af alle fortjent en god tilværelse.

Er glad for at jeg kunne give min hest et godt sidste år, væk fra den rideskole.

Jeg synes også folk undervurderer rideskolehestes evner. Min hest var faktisk ret flot og med god stamtavle. Den sidste tid inden han måtte aflives (på grund af tarmslyng) begyndte han at gå super god dressur.

Highlander <3
Nyd livet på de evige græsmarker..
Glemmer dig aldrig!
0
0
Svar på denne tråd

Lånere, afleværer jo ikke tingene igen
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 16:01

Det med at låne ting til rideskolehestene, tror jeg ganske enkelt bunder i at folk enten stjæler det, lader det ligge ude eller ikke retunerer det igen.

Det er rent ud sagt pisse irriterende at skulle bruge flere hundrede på strigle osv. fordi folk bare LÅNER.

Jeg får selv undervisning i øjeblikket, og jeg har sådan lyst til at tage min egen sadel med. Den hesten går med er for smal, og ligger af r*v til, til trods for der også lige er skubbet et lammeskind på . Nogle rideskole"ejere" tænker med en vis del, hvis de tror en smal sadel bliver bredere af at stoppe mere under den.

Desværre må man kun ride i de sadler som stedet stiller til rådighed til hesten. Jeg kan også godt se problematiken i at alle kommer slæbende med deres sadler. Men så må de altså sørge for de passer.

Den ene kat fører bare en anden med sig.

Ernest Hemingway

0
0
Svar på denne tråd

nu er jeg jo gammel rytter
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 17:19

og har igennem årene gådte på forskellige rideskoler.

Jeg synes at forholdene for rideskole heste og ponyer, er blevet betydeligt bedre de sidste par år. der er meget mere focus på deres velbefindende og der bliver også forlangt meget mere fra rytternes side, når det gælder sadler og udstyr.

Hvad angår det at låne udstyr fra privat rytteren og bruge det på rideskoel hesten, ja så ville jeg foretrække at beholde mine ting i fred.

Ofte er det jo sådan, at låneren " glemmer" hvor fra det blev lånt. Da jeg havde mine opstaldet ude, var det ikke så sjovt at skulle rende rundt og lede efter sine ting. Når man selv er heste ejer, er det jo en stor udskivning at købe udstyr og møg ærgeligt når ens nye træktov eller strigle, pludselig igen forsvinder.

Jeg tror nu ikke det er fodig at det er en rideskoel hest det bliver lånt til, nej det er nu nok mer det at låneren glemmer hvem der er ejer.

IMC
Emdegårds shila søger motions rytter.
www.heste-nettet.dk/ma...s/26603/4/
0
0
Svar på denne tråd

Rideskolehesteliv
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 18:05

Jeg har aldrig oplevet noget dårligt på min rideskole ang. dårlig behandling af rideskoleheste. Jeg syntes de har det udmærket, faktisk rigtig godt.

Jeg ved godt det ikke er sådan på alle rideskoler, men jeg syntes heller ikke vi skal glemme de gode rideskoler!

Ponyerne på min rideskole:

• Går max. i 2 timer
  • For foder fra brogaarden i rigtige mængter ( 3 gange dagligt)
  • Døgnfold om sommeren
  • Boks om vinteren
  • 1 til 2 faste passere
  • Muget ud dagligt
  • Halm og hø
  • Fridag 1 til 2 dage om ugen
  • Varieret undervisning (Spring, dressur, ponygames, tur m.m)
  • Smed og Dyrelæge efter behov

Jeg bryder mig heller ikke om de steder hvor man slet ikke tænker på hesten, hvor man bare sætter en rytter op uden at de passer sammen.

Anna Og Ofelia

-Team'et der sparker R*V

0
0
Svar på denne tråd

Min mening
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 18:07

Min mening med at låne ting ud er at det okay bare de ligger det tilbage. Jeg låner da gerne mine strigler til eleverne, for de fleste kender hinanden på rideskolen. Jeg har jo selv tøffet rundt på rideskole ponyerne, så det er der ikke noget i vejen for.

Anna Og Ofelia

-Team'et der sparker R*V

0
0
Svar på denne tråd

jeg holder
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 18:07
mig stærkt på afstand af de fleste rideskoleheste ude på VOSK... ikke fordi de "bare er rideskoleheste", men fordi de direkte har fået en forkastelig opdragelse- de sparker, bider og træder på en- med vilje! Det drejer sig vel om en 5-6 stykker...

P.t sidder jeg med forbinding på en både gul og blå hånd fordi jeg blev bidt i går da jeg hjalp med at lukke dem på fold... for FILAN, hvor gjorde det nas! Dask med træktovet og skæld ud fik den... så får jeg fat i den næste hest... tror I så ikke dyret træder mig over foden?!

Jo tak... forstuvet/godt gennemtæsket fod og gennemgnasket hånd på én dag... jeg gider ikke engang gå til læge- jeg har lige haft en forstuvning på den anden fod fordi en af deres andre rideskoleheste jokkede mig over foden- åbenlyst med vilje så jeg har både krykker og forbindinger hjemme...

Derudover har nogle af rideskolehestene set sig sur på en nyankommen pony. Den gør dem virkelig ikke noget, men så sent som i går måtte vi hente en meget stresset og gennemtæsket pony på fold- og selvom vi (to piger) gik med den i træktov gik de €%&/ rideskoleheste til angreb!

Men resten af de rideskoleheste jeg har stiftet bekendskab med har været fine og søde hyppere, og jeg kan da også takke en rideskolepony for de ridekundskaber jeg nu engang har... og så er det vel i bund og grund menneskers fejl at krikken ikke bliver opdraget ordentligt.

Men jeg tror det er fordi mange rideskoleheste er opdraget forkasteligt- og børn mener så det er hestens skyld, og rideskolens...

-Janni-

og den vrinskende halvdel, Stay

Medlem af DHPV - Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub
Stifter og formand af DPVK- Discount-Pelsdyr Vanrøgternes Klub

0
0
Svar på denne tråd

Rideskoleheste
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 18:23

Hejsa...

Det er en rigtig god "tråd" det her

Faktisk har jeg tit tænkt det samme, og hmmm jeg kan blive grøn i hovedet af de folk der er nedladende overfor rideskoleheste.

Det skal lige siges, at jeg for 3 måneder siden selv købte en rideskolehest..

Han hedder Loke og er ni år gammel, og nøj han er blevet en super duper dejlig pony..

Kram Persilla...

Welsh Mountain efterlyses

Marco:
Født 19 Maj. Er blevet 10 i år. Han blev solgt med stamtavle.

Kassia:
Født 22 Maj. Er blevet 12 i år . Hun blev solgt med stamtavle.

Moren hedder FREYA
0
0
Svar på denne tråd

rideskoler
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 18:58

Jeg er fuldstændigt enig i at mange rideskoleheste behandles meget dårligt, men jeg tror også at forholdene for mange er blevet langt bedre.

Den rideskole jeg driver, der bliver skolehestene behandler nøjagtigt som var de mine egne. Deres udstyr er iorden, og bliver passet, plejet og efter set dagligt. De går i snit 2 timer om dagen, de bliver behandlet ordenligt når der bliver redet på dem, alle former for uretfærdigheder bliver der slået hårdt ned på. Ydermere kommer de dagligt på fold, om vinteren 4 timer og sommeren 5-6 timer på græs + 4 ugers døgnfold hvor de nyder den frie tilværelse helt uden arbejde, herefter 2 ugers stille og rolig genoptræning en times tid om dagen.

Alle heste bliver fodret med kvalitetsfoder, 3 forskellige slags så der mulighed for at fodre individuelt + lucerne og hø. Smed og dyrlæge ikke sparet væk, de får hvad de skal have.

Masser af kærlighed og opdragelse er en naturlig del af dagligdagen, og jeg giver mig tid til den enkelte hest hver dag. Vi har ikke en eneste agrassiv skolehest, de er alle meget venlige og opmærksomme. De kan selvfølgelig godt "drille" eleverne indimellem ved feks at smutte fra dem ind i en fremmed boks når de skal ud på staldgangen at stå, men det er jo ligeså meget en del af at skulle lære, at give de rette signaler så hesten opfatter dem som en person det vil være "klogt at følge".

Det hele lyder nok meget rosenrødt, og det er det sådan set også, de har det meget godt vores heste. Hvis jeg skal påpege en enkelt

ting, så skulle det være, at jeg godt kunne tænke mig selv at skole hestene noget mere i ridningen. Det ville være godt for hestenes fysisk, hvis de blev gymnastiseret noget mere. Ikke fordi de skal presses til alle mulige fine øvelser, men bare ganske almindelig god grundridning som smidiggør dem mere end de er i forvejen. Det skal dog siges at de går meget fint alle sammen, men mange forskellige ryttere, med mange fejl, sætter sit præg. Hvis hestene var bedre skolet, ville det både gavne dem og eleverne endnu mere. Så det er et mine mål med tiden at få realiseret.

Som prikken over ièt, kan jeg fortælle at mine små "guldklumper" får deres helt egen, nye, og super lækre/luksuriøse stald når de kommer hjem fra sommergræs til august

Mht lånte striglere, er jeg helt enig i, at det er meget irriterende, hos os har det dog været omvendt, pensionærerne "låner" af rideskolens ting...

Håber det kan glæde jer at høre, at ikke alle rideskoleheste har det skidt

Mange hilsner

D

Lipizzaner bedre end du aner!

www.lipizzan.dk

0
0
Svar på denne tråd

rideskoler
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 19:01
P.s Vi har ingen problemer med privatryttere som ser ned på rideskolehestene, tværtimod så er alle faktisk glade for vores heste, og synes også at det er vigtigt at de behandlet lige så godt som en hver anden hest.

Lipizzaner bedre end du aner!

www.lipizzan.dk

0
0
Svar på denne tråd

gfhtyuuy
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 11:33

kender godt det der med at privater "ser ned" på rideskóleheste. når vi er til stævne og en rideskolehest stiller op mod privater, får vi kommentarer(staves?) som, den vil aldrig klare sig, og den er ikk lige så god som vores..

på vores rideskole må hesten gå højst to timer rideskole plus part. og det er det, det er der meget system i, hvor lang tid hesten har gået og sådan noget.

jeg kan så også lige sige, at min parthest, på en rideskolehest, giver kraftigt udtryk for hvor kedeligt det er, og hvor hårdt det nogle gange er. hun vælger atsmide dem af, eller stå helt stille og ikk røre sig ud af flækken, så eleverne begynder at græde, og den bliver skridtet af, og kommer i boks..

jaa, det er bare min hest, som er en rigtig hoppe, med sine meninger!

Lori my love and my best friend ever!<3

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 17:35

desværre set ikke mindre end to heste blive ødelagt af at være elevheste.

Den ene var en meget sød skimmel pony, som på trods af at han var halt stadig gik med rytter 1 - 3 timer om dagen. Det endte med at han fik boksro i et par måneder (til bestyrelsens ærgelse = nul monyer). Og så da han startede op igen blev der smidt en masse TUNG VOKSNE op på ham! Med dette vil jeg ikke starte en debat, men hesten var højst 1,35m og fik ødelagt sine ben af at gå alt for meget med alt for tunge voksne.

Den anden var en ældre rød herre, som i lang tid ikke havde ordentlig muskelmasse. Han stod der da jeg begyndte og blev aflivet lige inden jeg fik part, hvilket nok er lig med ca. 5år + tiden før jeg kom. Han var kendt for at være rolig og dejlig, men jeg tror sgu ikke at han orkede andet.

Desuden har jeg passet en sød hoppe, som var vild og ustyrlig og pisseræd for mennesker. Det blev ikke bedre af at der konstant bev smidt hylende unger op på hende så hun bare gik endnu mere berskerk. Da hun blev solgt til en anden der (sådan da) kunne ride hende, var vi på daværende tidspunkt kun 3 der kunne ride hende; mig som var for stor, men den eneste som turde og kunne blive siddende, en pige nogle år yngre end mig, som var hunderæd for hoppen, men ikke ville indrømme, og så hende der købte hoppen, som ikke forstod at tøsen behøvede kærlighed og ikke tæsk! Hun kunne snilt blive smidt af en 7-8 gange i løbet af en time, og var til slut også bange for hoppen.

Jeg ved ikke hvad der er blevet af hende, men havde seriøst købt hende hvis bare jeg havde haft penge.

Men jeg vil så også sige at jeg på det nye sted hvor jeg er, aldrig har set så glade og velpassede elevheste som de har. Det er heste som har overskud til at lege og lave numre på folden efter de har gået i et par timer.

Desuden bliver de fodret godt, går nu på døgnfold og har ellers en god stald, samt en masse søde og forstående mennesker som tager sig af dem.

EEI! Jeg er tosset og jeg ved det ^__^' Baka...
Bøger sælges. Tjek min præs og kom med et bud!
0
0
Svar på denne tråd

Hejsa ..
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 20:47

Hejsa allesammen.

Har også selv gået og tænkt på at "rideskoleheste" faktisk ikke altid bliver behandlet lige godt.

Og ja, det er jo rigtig synd. Jeg har næsten lige flyttet rideskole, og er rigtig glad for det nye sted, og især fordi at de faktisk behandler "rideskolehestene" godt her, iforhold til mange andre rideskoler. Her står alle "rideskolehestene" i bokse, og ikke i spiltorve! hledigvis for det da!

De er også lang tid på fold, iforhold til min gamle rideskole. Det er virkelig dejligt at se.

knus hjertehesten <3

Fjordheste <3

en dejlig hest, er en fjordhest ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Skidt vs Porcelæn?
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 20:57

enden er det rideskolehestene der bliver behandlet som skidt, eller også er det privathestene som bliver behandlet som porcelæn

Jeg har tit set, at en af privatejerne rider sin hest med fleecetæppe her om sommeren! "Øh, Tanja, din hest er ved at få hedeslag,"

På den rideskole jeg gik på, blev alle heste behandlet næsten lige godt, så jeg har egentlig aldrig tænkt såå meget over det.

og hjemme hos os er der ikke noget der hedder rideskole heste, hvis der er nogen der skal have undervisning af os, så må de selv sørge for hest.

mvh. Lea

Glad ejer af Leopold, Amber, Adelaide og Kashmir. RIP. Kongfu <3

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider