|
|
| Farlige fuldblods??!? |
|
|
Hej Alle Jeg sidder med lidt harme som lige skal af med, så læs ikke videre hvis du ikke har brug for BROK! Jeg har en dejlig fulblods vallak på 11 år som simpelthen er venligheden selv. Hvis han kunne bestemme ville han være ansat som pædagog i en skovbørnehave! Men men men, gang på gang oplever jeg til stævner og andre steder at folk kommeterer at han er fuldblod og derfor antager de med det samme at han er VILD og VOLDIG... FX. i weekenden var han med til stævne (dressur, distriktsplan) han kommer ud af traileren stille og roligt, jeg binder ham ikke til traileren da han kune mangler at få sadel og hovedtøj på. Straks der hører jeg - "ja, den kan nok ikke stå bundet, det er jo en fuldblod..." Jeg tænker ikke mere over det, men rider ind på opvarmningsbanen, hvor han går stille og roligt rundt. Jeg begynder senere at trave for så igen at få en kommetar: "hvis du skal galoppere på dender kan du så ikke gå udenfor så den ikke løber de andre ned?" Jeg svarede slet ikke, men sprang istedet an i galop og pænt stille roligt rundt. Da vi var færdige tog vi hjem og siden har det plaget mig lidt for det er faktisk tit jeg får kommentarer - mest med: "den der skal da vist på springbanen istedet for" <- dette siger de dog kun til de ser den gå på sine ben. Det skal lige siges at min lille hest så sent som igår gik lige så pænt rundt med en lille pige på 5 år, hvor hun båede skridtede og travede uden hjælp på ham og trak med ham uden problemer! Men nu spørger jeg jer: Hvorfor er det lige at så snart folk ser en fuldblod tror de det er en hysterisk fræser??? Mvh. Dorte som lige skulle af med sin harme...!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror det er paa grund af racen |
| Forfatter:  |
Loverhorse |
| Dato:  |
28-06-2006 21:35 |
|
Heii Jeg tror at det handler om at han har racen fullblod, fullblodsheste er jo naetop kendt fra gallopbaner og derfor som meget aktive heste som derfor er traenet til at löbe og galopheste traekker hinanden med naar de galopper, jeg traener selv en meget god fullblod jeg kan dog ikke deltage staevner med ham da han er alt for staaerk naar han kommer paa staevnepladsen saa er det vores dyrlaege som saa rider og ejer hesten, han har vaendet sig til det og har kunne forklare at hesten aldrig har löbet galoplöb og er godhedenselv, saa pröv det naeste gang... Held og lykke til dit naeste staevne Knuz Loverhorse(mette)
Heii jeg hedder Mette men kald mig bare Loverhorse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender det godt. |
Allouette |
28-06-2006 21:38 |
|
Jeg har godtnok ikke en fundblod men en Angloaraber Min er også dejlig rolig, med mindre at han er blevet skræmt af et eller andet (Fx. forleden blev han meget skræmt over at nogle skød med riffel, eller hvad det nu hedder. ) Min hest har faktis alt det "farlige" i munden. han vrinsker højt og øredøvende, så folk bliver skræmt. men i virkeligheden er han bare den sødeste hest i verden Hihi. Min veninde blev også noget så overrasket over hvor let han egentlig var at omgåes og ride , hun havde før syntes at han var farlig på grund af hans høje vrinsken og første "frembrusen" Hmm.. HVORFOR ER DER SÅ MANGE DER SIGER AT ARABERE OG FULDBLOD ER SKØRE, ELLER TOSSEDE OG KOMPLET UMULIGE?
Med venlig hilsen Anna Det gælder ikke om at ride de højeste klasser. Det gælder om være den der har det sjovest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ren og skær |
|
|
uvidenhed Kender det godt, jeg rider jo arabere, og de er jo helt og aldeles skingrende sindsyge (ironi off). Det er bare så belastende at folk har en forudfattet mening om hvordan ens hest er, bare fordi det er en bestemt race. Jeg har ærlig talt mødt flere dv´er og små tykke ponyer (undskyld at jeg nu også generaliserer) som var farligere for deres omgivelser, end de fuldblods heste, og arabere jeg har haft med at gøre  Træls at det skal være sådan, men med tiden lærer man at vende det døve øre til, jeg gider ikke engang kommentere den slags udtalelser længere, men derfor er de stadig møg irritereden. Mvh. Louise O.P.
Én gang araber -altid araber ! Shagya araber købes - Se præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fuldblod... |
|
|
Nu sidder jeg her med en ½ fuldblodshest... Synes jo selv, at han er ihh og åhh så dejlig, men jo han er da mere eller mindre småtosset fra tid til anden, men sådan er han nu engang... Da jeg fik ham var han den sødest og nemmeste hest at ride når det kommer til fart osv... Jeg kunne galopere for løse tøjler og i let sæde alt det jeg gad for bagefter at sætte ham i skridt og slippe tøjlerne! Ingen problemer der - faktisk misundte veninderne mig for den nemme hest jeg havde... At det så har ændret sig nu, er så noget helt andet og det skyldes en skade med efterfølgende lang genoptræning... Tror det er den genoptræning der har gjort ham lidt mere fartgal... Men som du selv siger, så ville folk hellere se dig på en springbane... Somom det skulle hjælpe det mindste at hesten tonser afsted... :S Det gør det jo ikke og lige netop på det punkt ville de kunne se min hest være lige som din på en dressurbane - stille og rolig! Han er simpelthen den sødeste og nemmeste hest på en springbane... Der er så meget ro på, at man skulle tro det var løgn! Jeg har nemlig også hørt den der... Nårh ja, men det er jo også en fuldblod... Som om det helt generelt giver en hest lov til at være hidsig... Jeg er bedøvende ligeglad med, at min hest er 50% fuldblod - han skal stadigvæk opføre sig ordentlig - det burde da ikke være en undskyldning! Men skal ikke kunne sige, hvorfor du skal høre på de kommentarer... Men jeg beundre dig for, at du tager det så roligt når du hører dem! Det ved jeg med mig selv, at det kunne jeg ikke! Jeg har prøvet og jeg bliver gal med det samme!
Gitte, Lucky og Charmartin Den magiske trio Man skal ikke skue hesten på hårene...Den kunne jo gå hen og blive klippet... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
|
|
Jeg har lige anskaffet mig en 5-års fuldblod. Jeg tror afgjort deres opvækst og træning afgører hvilket temperement de får. Min har aldrig været trænet til galopløb og går derfor rigtig fin dressur og er på ingen måde ustyrlig i dressuren,- MEN jeg kan tydeligt mærke hun er fuldblod, da hun lynhurtigt kan hidse sig op og være ægte fuldblodstosset. Så jeg forstår godt holdningen for de fleste er altså mere hidsige, men jeg vil da blive pisst når jeg snart skal starte stævner og folk ville kommentere hende på den måde. Så får de kommentarer igen kan jeg godt love for. Tror det er samme problemstilling som araber-ejerne står med. En masse gamle fordomme der ikke holder i nutidens avlede heste.
Highlander <3 Nyd livet på de evige græsmarker.. Glemmer dig aldrig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt enig |
Loverhorse |
28-06-2006 22:01 |
|
Heii Jeg er helt enig, ved vores dyrlaege har vi dog ingen araber men dem er der masser af et par kilometer laenger oppe af vejen, nogle har det bedste temprmang mens andre naermest flygter naar man sider op. (har jeg set) Knuz Loverhorse(mette)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsan |
|
|
Ja, det må være gamle fordomme. Man skal tre led tilbage i stamtavlen på min før man finder heste som har været trænet til at gå galop. Alle de andre er avlet/kåret i DV, og går dressur og spring. Så min aner slet ikke hvad en galopbane er. Men det må jo være fordomme... Mvh. Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan det vaere andet? |
Loverhorse |
28-06-2006 22:13 |
|
Heii Jeg vil ogsaa kalde det fordomme, dyrlaegens fullblod har af god grund mange kraefter, da han er hingst men han har aldrig löbet löbsk för, han er 7 eller 8 aar nu jeg er ikke helt sikker. Knuz Loverhorse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kender det... |
|
|
^^..godt... Rider jo araber, "som jo så skal være sindssyge og tossige # Sjov nok er det en super dejlig hest, og meget lærenem. (sjov nok går der en "mixer" imellem vores flok som ikke tilhører os, han er rent faktisk den mest irriterende i flokken, alle kan trække vores ud, men ingen vil eller kan trække den anden ud. (der er IKKE ment noget negativt om andre racer her, det er bare ment som et eks. på) - selvfølgelig findes der også "tossige" arabere, fuldblod.. Men der findes "sjovt nok" også inden for alle andre racer tossige heste.. Min søster har en fuldblodshoppe som er utrolig rar.. Men synes også det lige kan tage "piften" af en ved stævnerne når man hører sådanne ting. Sidst jeg var til stævne var der en af de andre ryttere som først sagde" Ej, jeg har jo ikke en chance i denne klasse (mener det var LC2 (startede også en LB1)" -så svare ridelæreren så: " ork jo, der er jo kun et par ungheste og så "Araberen"" VEd godt at jeg nok har en araber som folk nok mener der er hysterisk, men nu er det jo sådan at jeg altis har FULD kontrol over hende, og jeg har jo nok også selv lavet hende til den lidt vildere type, da jeg ikke gider heste som ikke er lidt fut i. Så op med humøret, du er ikke den eneste! Synes ikke folk kan tillade sig at gi sådanne bemærkninger. Det viser vel bare at de ikke har forstand på heste og at de er bange for at tabe til dig  Puha, det blev da vist til en ordentlig smøre, mon ikke jeg er kommet til at gentage mig selv nogle gange 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| utroligt! |
|
|
Jeg synes det er utroligt at fuldblodsheste og travere skal have sådan et dårligt ry altid, bare fordi det er heste der går i løb. Jeg rider den dejligste engelsk fuldblod og ja han kan godt være lidt sjov engang imellem, men han er ihvertfald ikke værre end så mange andre "almindelige" racer. Han har det skønneste og mildeste temperament og er virkelig en af mine bedste venner. Han har i sine meget unge dage gået løb, men kun i kort tid som 3 års da han ikke gad det og det synes jeg nu ikke jeg an mærke på ham. Dorte jeg kan kun give dig ret i det du skriver. Mange var bange for at trække "min" på fold fordi han er jo fuldblod. Men han er kanon god til både spring og dressur og det har jeg set mange både fuldblods og travere der er. Så en pige den anden dag der havde kigget på en flot traver og folk kunne ikke skrive noget pænt til hende, havde virkelig ondt af den pige. Mange hilsner Charlotte/En stolt fuldblodsrytter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er jo fyrige heste |
Loverhorse |
28-06-2006 22:32 |
|
Heii Det er fyrige racer lige meget hvor meget man er imod men saadan er det desvaerre, men det bedste folk kan göre er et eller andet sted bare at vise folk at ens hest altsaa ikke er saa "farlig" som de nu gaar og siger... Knuzz Loverhorse(mette)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja min mening om fuldblod.. |
|
|
og Arabere er at de er kloge, og meget aktive. Falder de så i de forkerte hænder, så kan der blive en vældig ballade.. Bare min mening. Har selv én der er halv fuldblod, og synes ikke han har noget voldsomt fuldblods temperament, han er til gengæld lærenem og jeg synes han husker godt. Ok, skal indrømmes at får han en skræmme der skal vaskes, springer han rundt og tror jeg vil dræbe ham, men ud over det er han nem at håndtere af en 2 årig hingsteplag, der er halv fuldblod, og hvis varmblods mor har lidt af en temperement, at være  Jeg synes vi skal være stolte af vores heste med fuldblod eller araberblod i årene, de har ofte lige den gnist der skal til for at klare en hel stævne weekend, uden at tabe pusten. Synes også jeg husker at en dygtig dressur rytter (mener det var Lars Pedersen) der udtalte at heste med temperament, var nemmere at lære nye ting, hvis altså man havde den rette tålmodighed og erfaring.  Jeg forstår godt du bliver sur til stævnet, som jeg egentligt godt kunne tænke vide om du vandt, når de taler sådan. Dog vil jeg sige, at hvis du klarer dig godt, må resultatet ligesom tale for sig selv  Længe leve vores dejlige heste med fuldblod og araberblod 
"If you don't design your own life plan, chances are you'll fall into someone else's plan. And guess what they may have planned for you? Not much."Jim Rohn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| yes, rigtigt |
Loverhorse |
28-06-2006 22:53 |
|
Heii Vi er bare saa meget enige, araberne baere jo det aedleste blod og LANGT de fleste topheste har minst 5% araberblod i aarene. Knuzz Loverhorse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja jeg |
|
|
har da også et styks fuldblodshoppe som dog ikke har gået løb, men er trænet og vi rider western på hende nu og hun er altså det man kalder bombesikker.. sa vi skulle have hende forsikeret sidste år forgik det kl. 1600 på ladevejen med masser af biler i modsatte køre retning og det spurte forsikringsmanden også om jeg nu var sikker på at det var en fuldblod for han havde aldrig set noget så roligt og de fleste i westernland spørger da også hvad hun er for én og kikker altid en ekstra gang når vi svare "fuldblod".. Jeg solgte for 1½ år siden en anden fuldblod og hun var også roligheden selv, jeg købte hende i nordsjælland hos en der havde 21 af slagsen og se dem blive trukket på fold og redet og håndteret var en fryd for øjet, for ikke en af dem var varme og hysteridke.. Så det er nok med fuldblods som med travere, hvis man ikke kender til dem er det jo nemmere at lytte til de dårlige historier end de gode og hvor ville DV være i dag uden fuldblod.. Tina
Med en ven deles minderne fra i går, glæden fra i dag, og håbet for i morgen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm.. |
Allouette |
28-06-2006 23:16 |
|
Min skal man blot kikke på første "led" af stamtavlen, for at se at den sidste der har gået løb i den "familie", er faderen 
Med venlig hilsen Anna Det gælder ikke om at ride de højeste klasser. Det gælder om være den der har det sjovest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er enig |
Loverhorse |
28-06-2006 23:20 |
|
Heii Jeg er enig med dig, inden jeg begyndte at arbejde i stalden hvor fullblodshingsten staar viste jeg INTET om fullblodshesten og jeg maa indrömme at jeg havde hört mange historier om racen saa der gik da 2 til 3 uger för jeg turte snakke eller kaele med ham. Og nu kan jeg da godt se han er den södeste hest jeg har set, selv naar staldens hopper er hingstegale er han ligeglad, det er kun nör andre hingste spiller op at han selv lige makere andet gör han ikke men han skal aligevel have lov til at vise han er hingst og ikke en "söle" vallak. Knuzz Loverhorse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| anglo-araber |
|
|
temperament er der dog - selvom det til daglig ligger godt skjult. min dejlige anglo-araber skulle have været på galopbanen, men havde et for roligt sind, så blev solgt videre. Han er superrolig og kan rides af alle - selv små børn.
men begynder vi at galopere en smule stærkt - ja så er der ingen bremse. Han ser ikke hegn, træer, andre heste - intet - han skal bare afsted...
Er du ridelærer eller meget erfaren rytter - dressur eller western - og har lyst til en gratis feriebolig til max 4 pers. i Toskana - mod at give os lidt undervisning - så kontakt mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tine Pedersen |
Allouette |
28-06-2006 23:36 |
|
Haha.. Sådan er min også med fart.. han er er værre fart-bølle 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsan |
|
|
hej Hectoria - vi blev 2. uplaceret ud af 25. Jeg fik ikke så mange pct på ham som normalt da han faktisk var meget træt den dag (havde regnet hele natten og han står på sommergræs) så jeg "bar" ham lidt igennem programmet. Vi fik 60,29 % i en LA2. Mvh. Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sejt... |
Loverhorse |
28-06-2006 23:40 |
|
Tillykke Knuzz Loverhorse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsan |
|
|
tak tak loverhorse. Jeg er også selv glad for hesten. Men man bliver bare så ked af det når folk kommer med sådan nogen kommentarer. Mvh. Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de hissige heste |
wilderrow |
29-06-2006 00:04 |
|
hej jeg har selv araber og har avlet med dem, red min fars fuldblods hoppe alene i skoven som 7 årig, bedre type hest kan man ikke få, men kender godt det med at folk mener at de er farlige for deres omgivelser. De heste som har givet det ryg er heste som har fået en forkert behandling og ter sig fusteration ( staves?), jeg vil dermed sige behandler du ikke en bælgier ordenligt, som egentlig er en koldblodshest, får man også en vild krabat ud af det. Den hingst jeg havde var en ox araber det har desværge rygtet nu at de ikke skal være til at styre, men vi havde familie fest og en lille derng på 3 år var væk og jeg viste at han stod inde for og der var hopperne også, da jeg kom ind i stalden fandt jeg den lille dreng sovende inde ved hingsten og døren stod åben, hingsten stod stille og lullede den lille dreng, moderen ville tage sin dereng og blev vist uden for døren i gen, så jeg måtte tage ham ud til hende.' Men det viser jo bare hvor rolige de er. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
jara23 |
29-06-2006 01:05 |
|
Det er heller ikke alle fuldblods som bliver "varme i hovedet" af at have løbet galopløb, der er da nogen som senere bliver gode og stabile rideheste når de bliver pensioneret fra galopbanen, også selv om de har løbet store løb. Da jeg arbejdede derude havde vi en hingst i stalden på 9 år, han var pensioneret og ejeren var ved at træne ham op til lidt dressur. Han havde deltaget i Dansk Derby ( sammen med en anden hingst vi havde i stalden som stadig løb ) og han var da sød og rolig at ride. Jeg blev nogen gange longeret på ham når hun kom tilbage og han var meget lydig. Det eneste "problem" var at han synes det var meget hyggeligere at søge ind mod midten hvor ejeren stod for at hyggesnakke. Så det er heller ikke alle som er totalt umulige at ride dressur på f.eks selv om de har haft en god væddeløbskarrierer Vi red ned forbi tribunen på et tidspunkt mens at der var nogen på banen og der var ikke noget med at han hidsede sig op eller blev "tændt" han kiggede lidt men det var også det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fordomme er altid udbredt.. |
|
|
og det kan ikke svare sig at gøre eandet end at overhøre dem .. Min vilde vilde fuldblod i vild og uhæmmet gallop.. :  Nå ikke... Hun er ikke så god til andet end bare at slappe og hygge.. Til trods for at hun rent faktisk har gået løb..
Stald Rohan. PRE. Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs. Nu også forhandler af Regulator på fyn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lad dem dog tale |
rikke larsen - Fina |
29-06-2006 07:10 |
|
jeg ved godt det kan være svært at blive ved med af overhører folk der IKKE ved hvad de taler om. Jeg har selv haft fuldblod han endte med at tage magten fra mig øv og blev så solgt, men den gang det gik godt var han den dejligste vallak der fandtes vi red både dressur og springstævner. Nu har jeg islænder og jeg må jo sige at, jeg savner ikke at ride fuldblod eller andre store heste. Jeg syntes det er en fin måde du takler deres kommentar på (så kan de lærer der ) Brug din dejlige hest til at stille og rolig at vise de andre (uvidende) at en fuldblod er lige så god som andre hest. Held og lykke med dine fremtidige stævner. Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ignorer dem |
|
|
JEg kender det også meget godt. Jeg rider en 8 års fuldblod som rent faktisk har gået en hel del galopløb i USA og Hongkong !! Prøv at forestil dig hvilke kommentarer der kommer på den !! Nu er han heldigvis springhest, så den med at smut på springbanen kan ikke bruge, men så kan de bruge så meget andet. Blandt andet at det jo er snyd at jeg vinder, for den er jo beregnet til andet og kan derfor løbe stærkt !! Men ved du hvad, ignorer dem bare. Misundelse er en grim ting
Vink fra Sille 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er da |
Kobakkegård Hestepension |
29-06-2006 08:34 |
|
folks uvidenhed, at de kommer med en sådan kommentar. Har selv fuldblod, der har gået løb. Og de er da ikke mere utilregnelige/vilde end andre heste. Men det er rigtigt, at hvis men ikke har forstand på fuldblod, specielt dem der har været i træning/løb, kan det være en farlig cocktail for usagkyndige, da løbsheste bliver trænet/redet noget anderledes end en alm. ridehest. Men man skal dog huske på, at en stor del af en galophests træning består af konditionstræning, hvilket ofte er ture i skoven. Galopheste løber jo ikke 7 dage om ugen året rundt på banen. Hilsen Mumse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forstaaligt |
Loverhorse |
29-06-2006 09:05 |
|
Jeg kan godt fölge det. hehe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min den gamle |
trunti |
29-06-2006 09:46 |
|
hest er også fuldblod, jeg købte hende da jeg var 14, og der kom hun lige fra galopbanen.. frisk ja, men tosset NEJ.. i de 12 år jeg har haft hende har hun kun tabt mig 2 gange. hun har aldrig været vild.. alle de bemærkninger har både jeg og mine forældre hørt RIGTIG mange gange, da jeg som 12 årig, begyndte at ride vædeløbsheste hos en fuldblodsavler.. mine forældre har før næsten blevet beskyldt for at ville have mig slået ihjel, når de nu gav mig lov til at træne sådan nogle "sindsyge" heste.. Aldrig er jeg kommet alvorligt tilskade med en fuldblod, hvad enten den har været startet eller ej.. Der imod har jeg haft nogle RIGTIG grimme uheld med andre heste.. Alle de tåbelige bemærkninger folk kommer med, er ikke andet end uvidenhed, men tro mig du lærer hurtigt at overhører dem, eller som jeg, grine af dem og deres dumhed. hilsen anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fuldblod/arabere og travere |
|
|
Jeg havde en sjov oplevelse skt. hans-aften: min pap-datter havde en veninde med på weekend og veninden er hestetosset som jeg. Hun havde lige brugt en halv time på at fortælle mig om hendes meget fine hest, alle hendes rosetter og hvor meget hun vidste om heste. Faktisk var der ikke den ting hun ikke vidste.  Hun kunne tilsyneladende også spotte en race-ren hest på lang afstand. Jeg peger så ned i folden og spørger hende hvilken race min hoppe er. Hun svarede at det var da nemt og tydeligt at se at det er en DV... Hæhæ, hun så sjov ud i ansigtet da jeg så sagde at Gicell er en TRAVER!!! Hun talte ikke om heste resten af weekenden. 
- Et liv med en traver er et liv med fest og farver -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|