Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

28 år og elevløn???
Forfatter: 
Dato:  23-06-2006 19:26

Sidder ynkelig og har vanvittigt ondt af mig selv... For få dage siden fik jeg den mest pragtfulde nyhed om at jeg havde fået en elevplads som veterinærsygeplejerske.. Jublen ville ingen ende tage. Jeg ved hvor svært det er at få den elevplads!!
I går skrev begge parter under og i dag finder jeg ud af, at hvad jeg troede kunne gå ind under voksenlære ikke kan lade sig gøre.

Jeg er altså hensat til alm. elevløn på kr. 8.400,-

Puha, jeg er 28, sidder i lejlighed, har bil, hyp og vov... Både AF, fagforening og kommune kan ikke hjælpe med tilskud eller opsupplering...

Hvad f*nden gør jeg???

Jeg er ellers yderst positiv, men lige nu har jeg svært ved at se noget som helst lys forude...

Skulle bare af med galden - tak for lån af ører.

Med hilsen fra

Generalen & Hystaden.

0
0
Svar på denne tråd

Du må jo tage et studielån/andet lån?
Forfatter: 
Dato:  23-06-2006 19:31
Synd, at du ikke havde undersøgt den detalje på forhånd. Mht fagforening- kan du ikke gå på dimittendsats?

I andre fag kan man være voksenlærling, det er en skam, det samme ikke findes for elever.

Mvh xtiny
---

WYGIWYGAINGW
"What You Get Is What You´re Given And It´s No Good Whining"

The Science of Discworld

0
0
Svar på denne tråd

svu svu
Forfatter: 
Dato:  23-06-2006 20:35

Hejsa

Hvad med SVU prøv og undesøge og du kan få det. Www.svu.dk

0
0
Svar på denne tråd

thja...
Forfatter: 
Dato:  23-06-2006 20:44
SVU har jeg ikke mulighed for at søge, har undersøgt... Er ikke berettiget dertil. Desværre... Et banklån, thja... det ville jo være rart at undgå. Men nu må jeg tænke resten af weekenden og forhåbentlig blive klogere til på mandag.. føler mig som en zombie i skrivende stund. Men hvad der ikke slår mig ihjel, gør mig vel stærkere...??

Med hilsen fra

Generalen & Hystaden.

0
0
Svar på denne tråd

hystaden:
Forfatter: 
Dato:  23-06-2006 22:02

Hej!

Jeg ved ikke helt om der er noget man "kan gøre" - men husk på at lønnen stiger med tiden (omend den ikke når voksen takst).

Min kæreste stoppede på AAU pga en eksamen der ikke ville som han og kom ud som data fag tekniker (istedet for et datalog studie), og her er "hagen" at han OGSÅ kun får alm. lærlingeløn... Det er ikke noget at råbe hurra for.

Det vi har gjort er at jeg hjælper lidt mere end normalt i en periode, og desuden er banken MEGET indforstået med at hjælpe til (well - de tjener jo også en hel del - men alligeel)...

Synes du skal kæmpe for det og vende og dreje alle muligheder - og frem for alt; gør det du føler for - ikke noget med at stoppe uddannelsen, der skal nok være en løsning. Penge er trods alt ikke ALT - selvom de skal til for at kunne leve. Spar hvor du kan, se om du kan få lidt timer i et studiejob - og ellers lån lidt - det er en inverstering i DIN fremtid!

Mvh

Krissie

0
0
Svar på denne tråd

Krissie..
Forfatter: 
Dato:  23-06-2006 22:41

Tak for de opmuntrende ord - ved godt at jeg skal tænke fornuftigt i denne sag - grunden til jeg er trist er jo netop hvis jeg skal opgive uddannelsen på forhånd pga penge!!

Jeg finder forhåbentlig også en mulighed. Hvis andre kan, kan og vil jeg også...

Kæresten har selvfølgelig sagt at jeg "kan leje et kælderværelse hos ham" (læs: skal flytte ind hos ham), men synes blot det er på et forkert grundlag, nemlig penge/økonomi...

Med hilsen fra

Generalen & Hystaden.

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du
Forfatter: 
Dato:  23-06-2006 22:48
kan bruge det til noget, så flyttede min kæreste og jeg sammen pga. jeg ikke havde noget sted at bo. Vi havde ikke været sammen i mere end 14 dage, og det er jo heller ikke det bedste grundlag.

Det gik dog super godt, og vi bor stadig sammen og har kommet sammen 1½ år på onsdag :)

Det kan lade sig gøre, hvis man er skabt til hinanden. Man behøver jo ikke et aller super romantisk grundlag for at flytte sammen.

Håber du for styr på det med økonomien, for 8.400 kr er godt nok ikke meget (går ud fra, at det er før skat).

Penny- og Wendyblade købes/sælges. Se mere på præsentationen.

Prøv: www.pludre.dk

0
0
Svar på denne tråd

sindsygt!!!
Forfatter: 
Dato:  24-06-2006 10:51

Her sidder jeg virkelig og har ONDT af dig!

Jeg er desværre på revalderingsydelse (sygedagpenge) efter lang tid sygforløb. og det kan jeg sige dig det er næsten det dobbelt af hvad du får i elev løn! Jeg syns virkleig det er sindsygt at en som dig ikke kan få en voksen løn!!!

M.V.H
TINE

**Vær dit eget ikon**

(") (")
('.' )
(")-(")

0
0
Svar på denne tråd

Det skal nok gå
Forfatter: 
Dato:  24-06-2006 11:05

Du skal ikke opgive din uddannelse, der er helt sikkert en løsning for dig.

Hvis du og din kæreste ellers er klar til at flytte sammen, hvorfor så ikke gøre det? Der er jo altid et eller andet sted en praktisk grund til at man flytter sammen. Og udover at din husleje bliver mindre, så sparer man også penge, når man er to om husholdningen.

Har du mulighed for at flytte hesten et billigere sted hen? Du kunne også overveje en part til den.

Du kan tage et lille studiejob ved siden af. Det kan sagtens lade sig gøre. Jeg har i dette semester ved siden af studiet været i ulønnet praktik, og så har jeg arbejdet som tjener et par aftener om måneden.

Bor dine forældre i nærheden, kan du besøge dem lidt oftere ved spisetid. Mine forældre er meget glade for, at jeg kommer og spiser hos dem en gang om ugen.

Og så findes der jo rigtig mange gode almindelige spareråd, som kan hjælpe en hel del på økonomien.

Selvfølgelig afhængig af hvor høj din husleje er og hvad opstaldningsprisen er for din hest, så tror jeg altså godt at du kan få det til at løbe rundt. Der er trods alt mange, som lever af en SU, og det er halvt så meget en elevløn.

Så i gang med at se positivt på det!

Mvh

Anna

Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  24-06-2006 13:08

Hmmsidder vi andre og har ondt af dig..egentlig ikke... Du får nu engang 4000 kr mere om måneden end os på SU.

Så enten må du i banken, få et arbejde..ja eller prioritere som os andre...

Det her skal ikke ses som et surt indlæg, men bare lige et wake-up call :-)

Se mulighederne istedet for begrænsningerne..sådan kommer man længst.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  24-06-2006 13:28

Ikke, at det er et problem..

Jeg har selv taget en uddannelse med 2 heste, bil, hund, kat og barn.. Også til elevløn på ca det samme..

Den ene hest lånte jeg ud, bilen blev erstattet med cyklen, så snart det var muligt, et weekendjob kom til, og så skal du lære, at handle de rigtige steder, se evt tråden om sparetips her på HN..

Det er hårdt, men det kan lade sig gøre, hvis man har viljen og selvdiciplin, så bare i gang du

Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris.

Medlem af DÅHM syd.

Forsk. ting sælges, se præs.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-06-2006 16:22
personligt ville jeg føle mig rig med 8400 kr om mdr da det er ca 4000 kr mere end jeg får nu...og er også 28 år gammel, men ja jeg har hverken lejlighed, bil eller vov, men til gengæld 3 heste og en kanin . Så du skal nok klare det på en eller anden måde, fx sælg bilen, billigere opstaldningssted, få dig et ekstre job(det er vi andre også nød til)...
0
0
Svar på denne tråd

jeg er 39
Forfatter: 
Dato:  24-06-2006 21:59

og på elevløn! Vi har 4 heste, 2 store hunde, 3 katte og 2 hjemmeboende børn, og ingen mand/far/kæreste at trække på. Får udbetalt kr 6375,- Har faste udgifter for 7400,- Jeg læser til social- og sundhedshjælper. Afløser i weekends og i korte aftenvagter på et plejecenter i en anden kommune, sådan løber det rundt. Er også afhængig af at have en velfungerende bil. Hestene lever af roepiller og gode vitaminer og hø ( de er selvfølgelig på sommergræs nu), hundene får det dyre mad fra Fakta, kattene får tørkost fra den discountbutik jeg handlede i sidst! Sådan overlever vi. Godt nok er der dage hvor jeg næsten kun ser mine børn når de sover - og alle dyrene i mørke - men sådan prioriterer vi altså.

Vh,

Lene.

(i)AT VOVE ER AT MISTE FODFÆSTE EN KORT STUND
-IKKE AT VOVE ER AT MISTE SIG SELV (i)
0
0
Svar på denne tråd

Jeps...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 09:18

...er blevet afklaret med at det bliver en udfordring for mig - men jeg VIL det her. Så jeg hænger i og har besluttet mig for at gennemføre. Tak for alle de konstruktive indlæg - havde vidst brug for dem , og ligeledes tanken om at jeg ikke er den eneste...

Jeg er ved at blive lidt mere fattet, søgen after studiejob er igang - samtale venter, og beslutningen om at flytte sammen med kæresten er også mere eller mindre taget. Hyppen bliver indtil videre stående (da det er de dejligste mennesker som bor der ), indtil jeg i det sønderjydske har fundet et godt sted til ham og så må jeg ellers igang med RABATTEN-sparetips...

Jeg vil det her og så kan jeg også - BASTA!

Med hilsen fra

Generalen & Hystaden.

0
0
Svar på denne tråd

Hvor i det
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 09:39

Sønderjyske skal du have opstaldning??

Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris.

Medlem af DÅHM syd.

0
0
Svar på denne tråd

opstaldning...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 12:17
bliver i nærheden af Haderslev...

Med hilsen fra

Generalen & Hystaden.

0
0
Svar på denne tråd

Fint nok at i klarer det, men
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 13:37

men men men, derfor er det sgu da stadig råddent, at reglerne/lovgivningen er bygget op så der ikke skelnes til, om man har hus, børn og bil.

Det burde ikke være sådan, at det forhindrer folk, som ikke er helt unge mere, i at tage en ny uddannelse, hvis man fx. er blevet fyret og ikke kan bruge den nuværende uddannelse til noget.

Bortset fra det, så havde jeg hørt, at reglerne skulle være blevet lavet om, således at alle over 25, havde ret til voksenlære...

Men det var åbentbart bare et tomt rygte???

danielluca

Jeg kan sejle foruden vind

Jeg kan ro uden åre

Men ej skilles fra vennen min

Uden at fælde en tåre..

0
0
Svar på denne tråd

Fra hvornår
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 14:45

Så kan jeg muligvis hjælpe..

Hvor skal du bo..

Medlem af DÅHM syd.

0
0
Svar på denne tråd

Et spørgsmål..
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 15:58

Hej.

Tillykke med elevpladsen.

Jeg forstår dog ikke helt hvorfor du ikke kan få noksenelevløn ? Jeg er udlært vet.sygeplejerske og gik da sammen med mindst en som var over 25 og fik voksenelevløn.

Er det klinikken som ikke vil være med til det ?

Ærgeligt du ikke undersøgte det noget før, men som en siger så gælder det om at se mulighederne nu.

Med venlig hilsen Trine.

0
0
Svar på denne tråd

Voksenlære...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 17:22

bliver godkendt af Arbejdsformidlingen i pågældende amt. I Kolding er uddannelsen IKKE et flaskehalsproblem, ergo ingen voksenlære... Klinikken ville gerne være behjælpelig, men jeg er deres 1. elev så de er jo bare en smule undskyldt... De anede ej heller at det ville blive et problem. Så det kort af det lange er at man dælme skal undersøge om drømmeuddannelsen giver ret til voksenlære eller ej inden man påbegynder den... Og dog, det er jo træls at penge skal begrænse ens drømme...

Ja, ærgeligt jeg ikke var klar over det, og æv æv æv at man som "ikke hel ung" i mine øjne bliver lidt straffet, fordi man ønsker en uddannelse.. Og i den forbindelse tænker jeg s*u ikke kun på min egen situation, men mange andre som ligeledes står med elevløn, eller værre endnu SU!!

Silas1: jeg skal bo i Haderslev.. Og hører meget gerne fra dig hvis du har mulige emner mht. opstaldning..

Med hilsen fra

Generalen & Hystaden.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg sender lige
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 21:01

En PB i morgen med lidt tlf numre til dig..

Har du nogen specielle betingelser..

Medlem af DÅHM syd.

0
0
Svar på denne tråd

Straffet?
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 23:13

Jeg kan altså ikke forstå, at man kan synes at man bliver straffet, fordi man ikke kan få voksenlærlingeløn.

I mange lande koster uddannelse penge, så jeg synes da man skal se positivt på det, og være glad for at man overhovedet kan få penge til at leve for og gratis skolegang, istedet for at blive sur over at man ikke kan få penge til alt det man gerne vil have.

Så længe man ikke har børn, så kan jeg da ikke se, at en på 28 har brug for flere penge end en på 24. Og der er jo også mange studerende over 25 som får SU - det er 4000 kr om måneden.

Det lever jeg for, og eftersom jeg bor sammen med min kæreste, så kan det da sagtens lade sig gøre.

Det er selvfølgelig surt, hvis man har sat næsen op efter flere penge, end man så får, men jeg synes nu ikke man kan brokke sig over det.

Mvh

Anna

Har nogen set Maja? Skimmel/ hvid ponyhoppe, 1.48 i stang, med ruderformet snip. Solgt fra mols i 2002 til en pige i Galtenområdet. Billeder på min præsentation.
0
0
Svar på denne tråd

Anna...
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 11:49

At du ikke kan forstå at vi føler vi bliver straffet, når vi ikke kan få voksenlærlingeløn, vil jeg ikke kommentere, for det er jo din mening

Men du skriver efterfølgende, at vi blot skal være glade og tilfredse, fordi at vi i Danmark overhovedet får penge under uddannelsen. I mange lande, koster uddannelsen penge, som du skriver...

Du glemmer bare at i de lande hvor de selv skal betale for uddannelsen, der sidder de ikke med et skattetryk på 50%!!!

Så derfor, kan det slet ikke sammenlignes.

danielluca

Jeg kan ro uden åre

Uden at fælde en tåre..

0
0
Svar på denne tråd

Anna...
Forfatter: 
Dato:  27-06-2006 12:23

Straffet???, det kan meget vel være at det lyder voldsomt... Men jeg undrer mig blot over at når man som jeg selv har betalt topskat de sidste 7år, og aldrig modtaget nogen som helst former af støtte, eller supplering af penge fra hverken kommune eller AF at man nærmest bliver grint af, når man henvender sig til de forskellige instanser og fremlægger ens planer om uddannelse, og forhører sig om mulighederne for eks. voksenlære. Jeg kunne jo også bare vælge at vente på min fyreseddel fordi min branche ikke går godt, og så modtage dagpenge, og efter 6 mdr påbegynde min ønskede udd med støtte fra systemet.. Ja, jeg synes det lyder hel gak gak!!! Men ikke desto mindre er det virkeligheden. Så jo, jeg ser det som en "straf" at man træffer et valg om at uddanne sig... Men måske jeg bare er lidt dum og naiv.

Med hilsen fra

Generalen & Hystaden.

0
0
Svar på denne tråd

du kan måske..
Forfatter: 
Dato:  27-06-2006 12:27

få en kassekredit på et overskueligt beløb og holde det nede ved at arbejde hver anden weekend..

0
0
Svar på denne tråd

Hm...
Forfatter: 
Dato:  27-06-2006 15:34

Her sidder jeg og bliver misunderlig på dig... ja du læste rigtigt - misundelig.

Jeg har taget en uddannelse og er idag ansat inden for samme fag, men mit virkelige ønske er at kunne arbejde med dyr. Hvor ville jeg gerne have det job du har fået.

Pris du dig hellere heldig for, at du har fået drømmejobbet. Penge er ikke det vigtigste, selvom de gør tingene en del lettere.

Golf 2 sælges. 20.000 kr.
Skriv en mail for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd

Et bijob
Forfatter: 
Dato:  27-06-2006 18:08
Kunne være en mulighed det er sådan jeg klarer mig mens jeg er under uddannelse.
0
0
Svar på denne tråd

Tjo skat
Forfatter: 
Dato:  27-06-2006 18:14

Jo høj skat betaler man i mange andre lande. Danmark har langt fra den højeste skat i Europa.

Og i Danmark får du jo netop støtte fra systemet og gratis skolegang. Jeg mener sagtens, det kan lade sig gøre at leve for en almindelig elevløn, og har man tjent mange penge tidligere, har man vel også haft muligheden for at spare op, hvis man gerne vil have lidt luksus og et højere forbrug.

Jeg ved godt, at mange synes de betaler for meget i skat, men hvis man vender den om, var det jo slet ikke sikkert at de ville have kunnet tjene så mange penge, var det ikke for deres gratis uddannelse i første omgang.

Det var slet ikke ment surt eller noget, det var såmen bare et forsøg på at se de positive sider ved det, du trods alt KAN få.

Mvh

Anna

0
0
Svar på denne tråd

Anna...
Forfatter: 
Dato:  27-06-2006 19:51

Okey

Men af oprigtig nysgerrighed, kunne jeg godt tænke mig at vide hvilke lande det er og hvor meget højere skatten er?

For det var min opfattelse at Danmark er det land, hvor vi har de højeste skatter...

Jeg føler mig nu stadig straffet

Jeg blev fyret for 2 år siden, men nåede at blive genansat inden jeg stoppede.

Men jeg fik tilbuddet om et jobsøgningskursus på en uge og det tog jeg imod.

Jeg var ved godt mod. Hele verden ligger for dine fødder, du kan uddanne dig til lige dét du har lyst til, tænkte jeg.

Og, troede jeg, tage uddannelsen på dagpenge. Jeg havde jo trods alt betalt omkring 72.000 kr. til fagforeningen og A-kasse i løbet af de sidste 6 år.

HOLD DA KÆFT, HVOR VAR JEG NAIV

Nææ, det ville A-kassen da ikke finansere...altså med mindre at jeg valgte en uddannelse inden for hotel og restuationsbranchen(staves?), for dér var de sikre på at man altid var sikret arbejde.

Ville jeg have en anden uddannelse, så skulle jeg starte helt forfra på SU...så jeg havde sådan set betalt til a-kassen forgæves, lige ned i skattefars lomme.

Længe skal man lede efter én, som følte sig mere til grin end jeg gjorde dér!!!

Jeg kan jo også se at det er meget bedre for én på 29, at vandre fra ufaglært job, til ufaglært job, med dagpengeperioder i mellem jobbene, resten af livet!Frem for at omskole mig, til en realistisk, men efter eget valg, uddannelse...

Ved I hvad, det synes jeg sgu er at straffe folk.

Det skal lige siges at jeg bor i hus med min kæreste, har 2 børn og bil. Og vil ikke kunne klare økonomisk at komme på SU

danielluca

Jeg kan ro uden åre

Uden at fælde en tåre..

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  27-06-2006 19:54

Anna: jeg ved godt det ikke er surt ment, ej heller fra min side , og jeg ved også godt at den som bærer viljen i sit hjerte kommer længst...

Dernæst er jeg i fuld gang med at finde/arrangere et bijob så mon ikke alting nok skal lykkedes - selv for mig??

Ihvertfald glæder jeg mig til at påbegynde et nyt liv, med nye kollegaer, en hverdag sammen med kæresten og ikke mindst glæder mig vanvittigt til at arbejde med dyr...

Men takker for de mange konstruktive indlæg - både med spark, pisk og trøst... jeg har brug for dem alle..

Med hilsen fra

Generalen & Hystaden.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider