Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hunden trækker
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 13:43

Jeg er den lykkelige ejer af to dejlige hunde. Den ældste er en kastreret lab på knap fem år. Den yngste er en kastreret lab/setter på knap to år.

Min mand træner med den ældste og jeg med den yngste (vi træner på samme C-hold ved DcH en gang om ugen). På træningspladsen går det hver gang meget fint - faktisk så fint at vi begge "rykker op" på konkurrenceholdet (stadig C-hold) efter sommerferien.

Problemet er den yngste i det daglige og ved de daglige lufteture. Vi har en mere eller mindre fast rutine, der hedder en 20-25 min gåtur om morgenen (her lufter vi dem sammen), 30-60 min om eftermiddagen (her er det mig der lufter dem - hver for sig), 30-40 min om aftenen (her lufter vi dem som regel sammen igen).

Problemet er, at den yngste trækker som bare pokker! Han går afgjort pænest, når han bliver luftet alene. Der er ingen tvivl om, at vi har været for inkonsekvente. Men nu har jeg seks ugers sommerferie, så nu skal det være; Hunden skal simplethen lære at gå pænt i snor!

Nu kommer så alle mine spørgsmål, for hvordan gør jeg det nemmest?

Jeg har lige brugt 45 min på en MEGET kort tur med ham, hvor jeg konsekvent sagde Nej! hver gang han kom ud i stram snor og vendte om.

Bør jeg gøre dette ved hver eneste luftetur indtil han har fattet det? Eller bør jeg hellere gøre det en enkelt gang om dagen og så gå de to resterende gange som "normalt"?

Problemet med at gøre det ved alle tre lufteture er, at han jo så ikke får snuset ret meget - og får heller ikke voldsomt meget motion ud af det (dog har de haven de kan løbe og lege i).

Er der nogen, der har andre (og bedre) fif til, hvordan jeg bedst lærer ham at gå pænt i snor?

Mvh Christina og Riga

Medlem af SAK og D.Å.H.M

0
0
Svar på denne tråd

vær konsekvent!
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 14:08
Du må ikke lade ham trække- den måde med at vende om er meget god. Du kan også bare stoppe brat op lige så snart han trækker og vente på han sætter sig og kigger på dig (eller bare vender sin opmærksomhed mod dig ved at kigge på dig)- og rose ham når han har vendt sin opmærksomhed mod dig og står/sidder pænt uden at trække.

Den med at vende om virker ok- men problemet er at du stadig GÅR- ergo sker der noget, og hunden kommer stadig "fremad" (om end en anden vej)- ved den ovenstående metode stopper i, og hunden kommer altså IKKE fremad før den ikke trækker. Der indgår også ros, og en hund reagerer altså bedst på ros :)

Det er tidskrævende, og du skal gøre det HVER gang han trækker- hvis du går de to ture uden at diciplinere og han bare får lov at trække, "glemmer" han alt det han har lært og du starter derfor forfra hver gang du går de ture hvor du diciplnerer/træner.

Så vær konsekvent- han må IKKE trække, ikke engang på en enkelt lille bitte tur om måneden ;)

Jeg foreslår også at I går tur alene- så vidt det kan lade sig gøre- indtil han har lært ikke at trække. En hund er bygget til at VILLE gå forrest (så er man jo førerhund)- og det gør det meget sværere at gøre ham modtagelig overfor træning når der er en anden hund han bare MÅ overhale. :)

-Janni-

og den vrinskende halvdel, Stay
Team JaY :D
Medlem af DHPV - Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub
Stifter og formand af DPVK- Discount-Pelsdyr Vanrøgternes Klub

0
0
Svar på denne tråd

Drop dit NEJ..
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 14:42

ellers lærer du bare hunden at det er baggrundsstøj, og så forsvinder meningen med det. Nej betyder stop nu, og bør (efter min mening) ikke anvendes i denne situation.

Jeg vil i stedet for anbefale, at du går "tilbage" i din træning af hunden, og indlærer "Plads" på ny. Dvs. for hunden skal "Plads" betyde følg mit venstre ben... for mange hunde betyder det nærmere "løbe bagom ejeren, og sætte sig ned og ligge op".

Når først det er indlært rigtigt vil hunden jo altid blive v/ venstre ben, uanset om du står eller går.

Roger Abrantes har beskrevet indlæringen helt ned i mindste detajle i bogen "Hunden-Ulven ved din side".

Husk så at give hunden "Fri" nogle gange i løbet af turen, så den får lov at snuse m.m

0
0
Svar på denne tråd

Da min...
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 17:09

...lab trak i snoren, når vi var ude at gå, sagde min hundetræner "tilbage til begyndelsen". Så vi startede helt forfra. Og når vi var ude og gå, stod jeg stille, hvis hun trak og ventede, til jeg fik kontakt med hende. Så kom hun på plads igen og vi gik 5 skridt mere! ;-D Når hun gik ved siden af mig fik hun masser af klik (jeg bruger klikkeren til træning), og i løbet af et par dage havde hun fundet ud af at gå pænt. Hun bliver altid givet fri efter et stykke vej, hvor hun har gået særlig fint og med god kontakt. :-)

"hunden - ulven ved din side" er i øvrigt en rigtig god bog, synes jeg. :-)

Camilla

Festsange forfattes. 250 kr. pr. sang. Fuld tilfredshed eller pengene tilbage. Ring/skriv for mere info. :-)
0
0
Svar på denne tråd

tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 20:21

Jeg har her til aften gået godt en halv time - igen en MEGET kort tur. Denne gang gjorde jeg som I foreslog. Jeg stoppede op, når han trak og ventede pænt på kontakt. Når kontakten kom roste jeg ham og gik videre.

Ind i mellem tog det dog enormt lang tid før han kiggede på mig - specielt hvis han lige havde fået øje på en kat eller noget andet sjovt.

Det kræver noget tålmodighed, men denne gang skal det altså lykkes!!!

Så det bliver korte ture fra nu af ind til han har lært det - så må han løbe, lege og besørge i haven (sidstnævnte kan han nemlig ikke finde ud af, hvis han samtidig skal gå pænt).

Mvh Christina og Riga

Medlem af SAK og D.Å.H.M

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider