Jeg er den lykkelige ejer af to dejlige hunde. Den ældste er en kastreret lab på knap fem år. Den yngste er en kastreret lab/setter på knap to år.
Min mand træner med den ældste og jeg med den yngste (vi træner på samme C-hold ved DcH en gang om ugen). På træningspladsen går det hver gang meget fint - faktisk så fint at vi begge "rykker op" på konkurrenceholdet (stadig C-hold) efter sommerferien.
Problemet er den yngste i det daglige og ved de daglige lufteture. Vi har en mere eller mindre fast rutine, der hedder en 20-25 min gåtur om morgenen (her lufter vi dem sammen), 30-60 min om eftermiddagen (her er det mig der lufter dem - hver for sig), 30-40 min om aftenen (her lufter vi dem som regel sammen igen).
Problemet er, at den yngste trækker som bare pokker! Han går afgjort pænest, når han bliver luftet alene. Der er ingen tvivl om, at vi har været for inkonsekvente. Men nu har jeg seks ugers sommerferie, så nu skal det være; Hunden skal simplethen lære at gå pænt i snor!
Nu kommer så alle mine spørgsmål, for hvordan gør jeg det nemmest?
Jeg har lige brugt 45 min på en MEGET kort tur med ham, hvor jeg konsekvent sagde Nej! hver gang han kom ud i stram snor og vendte om.
Bør jeg gøre dette ved hver eneste luftetur indtil han har fattet det? Eller bør jeg hellere gøre det en enkelt gang om dagen og så gå de to resterende gange som "normalt"?
Problemet med at gøre det ved alle tre lufteture er, at han jo så ikke får snuset ret meget - og får heller ikke voldsomt meget motion ud af det (dog har de haven de kan løbe og lege i).
Er der nogen, der har andre (og bedre) fif til, hvordan jeg bedst lærer ham at gå pænt i snor?