|
|
| hundeklippning.. pris? |
| Forfatter:  |
Yiip |
| Dato:  |
15-06-2006 19:16 |
|
Hvad koster det egentlig at tage sin hund med på hundesalon og få den ordnet? min søster siger 300 men er det rigtigt?
Alt over 165 er ikke en hest, men en Giraf  Odense; Undervisning tilbydes...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kommer |
|
|
helt an på hvor stor hunden er, hvor krævende klipning osv osv osv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| westi... |
Yiip |
15-06-2006 19:36 |
|
det er en westi, men vil ikke have den "rigtige" westi klip (der hvor de er helt korte på ryggen og lang under maven) vil bare have en alm. trimining hvor de børstes og "stusses" så hun bliver pjusket som cain terrierne...
Alt over 165 er ikke en hest, men en Giraf  Odense; Undervisning tilbydes...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Trim af Westie. |
|
|
Hos mig koster det 629,- at få en westie trimmet. Uanset om den skulle have skørter eller ej... Arbejdet er det samme. / Bettina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har en Westie |
HelleSophie |
15-06-2006 22:11 |
|
Og efter at have ringet rundt til flere hundefrisører, har jeg fundet ud af at prisen kan variere en del. Hende hundefrisøren jeg valgte, og som jeg i øvrigt er rigtig tilfreds med, giver jeg 400 kr. for en klipning (incl. vask, eftersyn af kløer mv.) Den dyreste jeg fik ringet til tog 700 for samme omgang.
Med venlig hilsen Helle Sophie Christensen
Er du vild med motorsport? Besøg www.tnp-racing.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klip eller trim |
|
|
Der er meget stor forskel på om en hund skal klippes eller trimmes og som regel er det billigere at få hunden klippet end trimmet. Trimningen tager længere tid og er hårdt rent fysisk. Men nogle steder betaler man det samme for klip og trim, idet man ikke vil opfordre ejere til hunde med rigtig trimmepels, til at spare nogle penge og vælge klipningen. Det er nemlig ikke godt for hunden, hvis den ikke er blødpelset (bambam) i forvejen. / Bettina (hundefrisør)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trim... |
|
|
Man trimmer en westie - man klipper den ikke. Min hundefrisør tager som udgangspunkt 600 kroner for det - nogle gange mere alt efter pelsens tilstand. -Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hos mig koster det |
Tolle |
16-06-2006 00:23 |
|
550,- at få trimmet en Westie.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som Bettina |
Tolle |
16-06-2006 00:30 |
|
skriver kommer det helt an på om hunden overhovedet har trimmepels. Og desværre er der RIGTIGT mange Westier rundt omkring i det danske land med en utrolig dårlig(blød) pels. Men som Bettina skriver, tager jeg f.eks det samme uanset om hunden skal trimmes eller klippes. Hvis hunden har en god trimmepels, ville jeg ærger mig over at kunden ville vælge at få den klippet fordi det var billigere. Jeg er nu ikke helt enig i, at det tager længere tid at trimme end at klippe. Men det er MEGET mere hårdt for fingre, hænder, arme og skuldre. Her hos mig bliver ALLE klippe hunde, vasket, og fønet. Derudover går jeg ørerne igennem(renser hvis det er nødvendigt)(Med mindre det ligner en opgave for dyrlægen) og ALLE hunde får klippet klør.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man trimmer en westie |
HelleSophie |
16-06-2006 08:50 |
|
HVIS det er det man har valgt! JEG har valgt at få min klippet. Min kærestes søster har også en westie, og den bliber trimmet hos den samme frisør som jeg bruger, og hun giver det samme som jeg giver for en klipning. Jeg er fuldstændig ligeglad om min hunds pels ikke længere er "lige efter bogen", for hun skal ikke bruges til andet end en hyggehund, og jeg tror bestemt ikke at hun lider under det. Desuden synes jeg at hun er pænere når de er klippet og ikke trimmet, men der er så en anden snak. Desuden anbefalede min frisør at vi fik hende klippet i stedet for trimmet, hvis vi alligevel ikke skulle bruge "den rigtige pels" i nogen sammenhæng. At pelsen så ikke er modstandsdygtig på samme måde, det mærker vi intet til, men jeg er heller ikke bleg for at pakke hende ind i et dækken på de våde kolde vinterdage. Jeg synes at ejeren selv skal vurdere hvad man synes er bedst efter de behov man/hunden har. Vil man gerne på udstilling mv., vil man nok vælge at få den trimmet, ligesom hvis man ikke vil bøvle med dækken om vinteren og andre følger ved at have "ændret" på pelsen. Efter min mening tager hunden i hvert fald ikke skade af at blive klippet. Men HUSK, at bare én klipning kan gøre at pelsen ikke kan "rettes op" igen og blive som den er ønsket på f.eks. en udstilling. Så man skal også lige overveje sit valg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og det helle |
|
|
skriver bringer mig til at sige, som min veninde der er hundeklipper sagde igår aftes...kig dig godt for. Man kan få køkkenbordsklipninger, og man kan få en proff klipning. Hellere give lidt ekstra og vide at det er en med uddannelse der står for det, end en der har været i praktik hist og her...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heldigvis er min frisør |
HelleSophie |
16-06-2006 09:17 |
|
uddannet. Men ja, man skal se sig godt for!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og så er jeg nødt til at |
Tolle |
16-06-2006 11:28 |
|
spørge: Hvorfor skal det være en der er uddannet? Jeg har set FLERE uddannet hundefrisører lave noget værre lor.. arbejde, og nogle har sågar haft den mening at en terrier trimmer man, uanset hvad, og det har resulteret i hunde med store skaldede pletter og store sår. En del af mine salon kunder har tidligere været kunde hos en uddannet hundefrisør, før jeg kom til byen, og tro mig. Jeg har haft mange kunder der skulle "rettes" op på. Både med hensyn til at kunne stå på et bord uden at være bange for at få en på hatten, blive klippet i ørerne med en saks, og så med hensyn til at få ordnet pelsen ordentligt. Jeg har arbejdet hos en hundefrisør for år tilbage, som er uddannet, og der blev alle hunde vasket med opvaskemiddel, og trimme hunde blev klippet efter på ryggen med maskine, for så holdt man ulden nede??? En gang lo.. at komme med. Derudover er der mange uddannet hundefrisører, der har lært at sådan og sådan skal en pudel, westie, eller andet se d, og sådan er det bare!!! Hvorimod jeg synes det er viggtigt at vurdere om hunden enten er for lang, for kort, har et for stort eller for lille hovede og så ordne den derefter. Alle der har en hund der skal ordnes vil jo gerne have en pæn hund at gå med på gaden, og der mener jeg det er min fornemmeste opgave, at sørge for at hunden i sin helhed "hænger" sammen. Jeg er ikke selv uddannet hundefrisør, og lægger da bestemt heller ikke skjul på det overfor mine kunder, og har aldrig gjort det. Og jeg har haft op til 2 måneders ventetid i min salon da den kørte på højblus. Nu er den lukket og jeg har valgt at arbejde i "det virkelige" liv og bruge mine uddannelser men ordner stadigt nogle af mine gamle kunder. Derimod bevæger jeg mig meget på udstillingerne rundt omkring i ind og udland, og holder mig hele tiden ajour. Jeg er selv opdrætter, og har i tiden løb haft forskellige racer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uddannelse... |
|
|
Tjah - nu er hundefrisøruddannelsen jo ikke anerkendt, men skabt af de 2 største brancheforeninger der er her i landet. Men herudover kan du blive uddannet på mange forskellige måder i andre foreninger. Nogle steder får man elevløn andre steder betaler man for sin uddannelse, så... Hvornår kan man kalde sig uddannet??? Jeg var i sin tid i lære, men lynhurtigt overhalede jeg min mester, der ikke kunne lære mig mere og som jeg syntes var galt på den i mange henseender og ikke helt levede op til mine kvalitetskrav. Istedet tog jeg rundt til forskellige saloner, men specialer og lærte derved om de forskellige racer og pelstyper. Idag kunne jeg vælge at gå op til en optgelsesprøve i en af foreningerne og dermed skilte med mit medlemssakb, men det ville jo ikke ændre på min uddannelse...?! Jeg ved jeg er god til mit fag - det kan jeg se på den mængde kunder der kommer og den ros jeg får... Jeg lever så rigeligt af det og ville egnetligt gerne trappe ned, men der er for mange hunde. Jeg jobber dog ikke fuldtids mere, da det er alt for hårdt rent fysisk - men kommer 3 dage om ugen på et dyrehospital, hvor jeg står for salonen. Så uddannet eller ej - det vigtigste er at man har en forståelse for hvad der en hundens bedste og at det hele skal fungere i hverdagen. Således kan det ikke nytte nget man sender en hund hjem med store faner, fordi det står i standarden for racden, hvis ejerne ikke aner hvordan man håndterer en børste - eller ikke gider for den sags skyld... Men omkring at klippe trimmehunde, så er der altså en risiko ved at gøre det, hvis hunden har strid trimmepels. En sådan hund kan risikere at danne såkaldte "hot spots", hvor den stride pels bryder igennem huden, fordi den gamle pels sidder og spærrer, da den ikke fjernes fra hårkanalen ved klipning, men blot gøres kortere. Så nogle gange må man som hundefriør fraråde at vælge klipningen og forklare risici. Hvis ejeren så vælger klipningen alligevel, så må det stå for deres regning. Desværre glemmer de ofte at fortælle at de er blevet advaret, hvis det går galt - og så er det hele hundefrisørens skyld. / Bettina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har ingen |
|
|
erfaring inden for området, jeg ved kun hvad min veninde har fortalt mig. Det kan jo også være område bestemt, med dårlige ufaglærte frisører. Jeg ved da at her i områder er et par stykker, som kører udfra gefühl og ikke har været så meget i nærheden af en erfaren frisør. Jeg siger ikke at ufaglærte er dårlige...i alle brancher er der jo dårlige både i de faglærte og ufaglærte rækker. Men, ihvertfald udfra min veninde som har klippet hunde i kbh området i 13 år, er man mere "sikker" på en ok klipning hos en "faglært" end end ufaglært. Som sagt, jeg aner ikke en dyt fis om emnet, jeg ved kun hvad jeg hører fra min veninde, og selv har oplevet i hendes salon.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bettina! Det kan bare ikke |
Tolle |
17-06-2006 01:16 |
|
siges mere rigtigt end som du gør det!!! Hatten af for dig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|