|
|
| border collie |
|
|
Hej jeg er vildt forelskede i border collier men desværre har jeg hørt at de ikke er for alm hundemennesker?? Hvis i forstår altså de kræver meget mere aktivitet end alm hunde.' Vi bor snart i hus med have på landet men vi er til en god familie hund.. Nogen erfaringer?? Jeg kunne også gå med til en shetlands sheep doog Ja desværre er de de kloge hyrdehunde jeg kan lide men det er nok også dem jeg ikke kan få hvis jeg skal være realistisk
Hilsen jeanett*monique 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du har vist svaret selv |
|
|
en border collie har brug for en 8 timers arbejdsdag for at fungrer rigtigt, og de er ikke gode til børn da de er hyrdehunde kan de finde på at ville holde sammen på hele farmilien med at nappe. det kan godt ses som aggrasiv adfær men det er den de er. en shetlands sheep dog ville være et bedre valg men du skal virkelig activere den, med ting hvor den kan bruge hjernen er du villig til det. men jeg kan ikke råde dig det er dig selv der må tage beslutningen, men husk du har ansvaret for hunden og den psykiske og kroplige ve og vel hele dens liv. bare fordi du har købt en hund og det viser sig du har valgt forkeret er det ikke rimligt at den blir aflivet for et valg du har taget. så tænk dig godt om og vælg en hund der passer ind i jeres farmillie og jeres leve vaner, og ikke bare en hund du har set og forelsket dig i men sæt dig ind i hvadfor en hund det er. hilsen laica
vejen der ikke starter i hjertet ender blindt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har en border collie |
| Forfatter:  |
jeanetteh |
| Dato:  |
14-06-2006 15:23 |
|
og han fylder enormt meget at det er på grænsen til min sindsyge. Men det er da blevet noget bedre eftersom han nu er 10 år. De er vidunderlige, og jeg ved ikke hvilken hund der skal komme efter ham engang, for jeg er jo vant til en total lydhør hund, som er om min 24 timer i døgnet, når jeg ikke er på job, der kan han også engang imellem komme med. Men jeg har ikke psyke til en lille hvalp af bordercollie, for der er bare dage hvor man ikke gider slæbe sig rundt, for at stimulere og træne sin hund, og det har de brug for, disse arbejdshunde. De er gode til børn, min er ihvertilfald, den kom i vuggestue/børnehave/fritidshjem og nu plejehjem, og den er ikke snapper.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeatteh |
|
|
jeg vil heler ikke skrue alle border collier over en kam, men min mormor og farmor havde en og de kunne apselut ikke stole på den i nærheden af børn og ikke slippe den løs nogle steder. men alle hunde er forskellige selv inde for racen, men det er ikke en hund man skal havde hvis man ikke kan lade den udleve sine instinter(staves) de er meget kloge og en hyrdehund det kommer man ikke væk fra. det er lige som med sibiriske hysky den skal ud og tække en slæde ellers er den ikke lykkelig, og de er så flotte. men jeg ved godt jeg lød hård i det første og i dette, men det ligger i at jeg har haft mange venner der fordi de ikke satte sig ind i hvad det var for en hund de havde anskaftet sig så hvis det blev for besværligt så blev den aflivet. ikke rimligt man sætter sig ind i hvad det er for en hund man vil anskaffe sig gør man køber det er ikke en død ting men et levende væsen, og det er vores ansvar at de har det godt. men undskyld hvis jeg støder nogle med min mening, det er apselut ikke det der er meningen. hilsen laica
vejen der ikke starter i hjertet ender blindt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Vi har en, som godt nok har 1/8 gårdhund i sig... Og hos ham ligger hyrdeinstiktet virkleigt dybt... HVis vi slipper ham på størrer arealer, så hyrder han os, hvis han ikke bliver aktiveret... Og han har et KÆMPE energibrug... Han kan blive ved og ved og ved med at løbe... Det gode ved ham er så at han er en rigtig dejlig hun at arbejde med, og min søster bruger ham både til lydighed og agility(dog kun til holdturn. i ag.)... han kan næsten alle øvelser til B-klasen, så det er bare lige den sidste oprykning der mangler... Han er udover at være meget ldyig og rigtig arbejdsvillig og han lærer tingene utroligt hurtigt... Desværre så er han noget nervøs af sig... Og det er meget stressende for en selv, når han først begynder på sit løberi... men han er altså en dejlig hund   Vi er så ikke de eneste der har en hvalp fra det kuld herinde på HN... Men ihvertfald så er det hund vi er glad for... Men hvis du skal have den race skal du være forberedt på at du får en meget aktiv hund...
Camilse og Looksen
Vil du være med til at bestemme hvem der skal vinde den store FOTOKONKURRENCE? Så se mere her www.camilse.dk
Vil du have et specielt pandebånd? Se mere her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja jeg ved det |
|
|
godt jeg nøjes med at nyde billeder af andres  jeg skal have en voksen roligere hund af en slags .. men tak for svarene selv om de er øv men det er som i siger mere øv at købe en sød lille hvalp som ikke passer ind hos os..
Hilsen jeanett*monique 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skær ikke alle ove ren kam |
IW |
14-06-2006 17:01 |
|
 Min er godt nok en blandning, men af ½ Border Collie og ½ Aussie. Han elsker at drive mine får sammen, og gør det blidt og stille og roligt, og da jeg havde høns drev han også dem sammen uden problemer. Han kræve rikke en langs arbejdsdag, men går og trisser rundt med mig i hverdagen. kommer på en lang gå og løbetur og har nok i sin legekammerat, min lille langhåret dværg gravhund. Han er kanon til børn og elsker at tumpe rundt på græsset med børn, han ødelægger ikke noget, og kan være alene hjemme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| jeg har en |
|
|
border + en rottweiler. Borderen er en absolut lydhør hund, der reagerer og lystrer på mindste vink. (Har lige haft en tråd om ham, med hans reaktion på råvildt, hvor han nu, i en alder af 2 1/4 år, har fundet ud af, at når vi møder "dyr" - går han automatisk på plads, UDEN at jeg siger noget som helst.) Går, hvor vi må, altid uden snor, og han kan "knipses" eller fløjtes på plads, og gør ALTID som han bliver bedt om. Jeg kan dække ham af, og han bliver liggende til han får kontraordrer. Også på lang afstand. Jeg kan ride med ham - også hvor han bare finder sin plads ved venstre stigbøjle, når vi møder andre. Så altså ingen problemer med hestene. Ej heller med vores hønseflok der tæller 8 høns og pt 6 kyllinger. Har to børn (8+13år) der altid og dagligt har et vred af veninder med hjemme. INGEN, absolut heller ingen problemer. Min ældste datter (afkommet på 13 år) er i mandags påbegyndt på agility med ham på et schæferhundehold (vi har fået lov til at være med, fordi vi kender træneren). Han har jo aldrig prøvet DET før, og samtlige schæferhundeejere, var riiimeligt misundelige, fordi han bare gjorde tingene perfekt og hamrende hurtigt, efter bare at have fået forklaret "reglerne" én gang. Motionsniveauet: jeg løber en morgentur på + % 7 km. Derudover består motionen kun i, hvad han kan vride ud af den 4 år ældre rottweiler. Men bor dog på en gård, med 2 tønder land indhegnet have, hvor han kan bumle og tumle rundt efter forgodtbefindende og lyst, og render jo altid i hælene på os, når vi render rundt udenfor. Og så er vi iøvrigt to fuldtidsarbejdende voksne, så der er en ca. 8 alenetimer dagligt indendørs. I selskab med rotten. Jeg har altid haft og "hængt" til rottweilere, meeen, måske nok, næste hund, når min rottweiler står af, bliver nok erstattet af en border-pige... Kan kun og absolut anbefale racen varmt varmt varmt. Men IKKE til en 2 værelses lejlighed og alenetilværelse. Men vil du ha´ en play-mate der bare har pæren i orden (border collien ligger på en lun 1. plads over "intelligente hunde") så er det bare igang med hvalpelisterne... (og så får du lige den sidste parantes - HVIS du bestemmer dig for en border, så køb dokumenteret avl, = MED stambog,- så ved du hvad du får, og at forældredyrene er i orden). Glæder mig til at se billeder af din hvalp her på HN, når du når så langt. Du kan se min på min præsentation...og vil du vide mere, så er du velkommen til at skrive i beskedcenteret, eller at ringe mig op... Held og lykke med det...  KH
Annette rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| IW og Adian |
|
|
IW:Nej hvor ser den bare nuttet ud den er da bare lige til at kramme ... Adian : Tak for dit venlige og posetive svar vil benytte mig af dine råd hvis det kommer dertil en dag.. En af grundene til at jeg er faldet sådan for den race er fordi vores gamle hund en retriver havde en border kæreste der boede bag ved en skov ved vores vej og den kom og hentede hende nogle gange og så løb de lykkeligt rundt på marken indil ejeren kom kørende for han sagde det var det eneste sted den stak af til ...den var sååå dejlig. Vi bor der ikke mere men engang vi gik tur i den skov efter vi var flyttet mødte jeg hunden (gik forbi deres hus) Og den blev så overrasked og vild glad selvom vi ikke havde vores gamle hund med den er død.. Man kunne næsten se hvad den tænke :hvad laver de her og den løb 20 gange rundt om sig selv af glæde .. Men ham manden der havde den sagde at jeg ikke skulle vælge den race for han havde får og han sagde at sådan en hund skal bruges til noget
Hilsen jeanett*monique 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Border Collie Blanding |
Fionapigen |
14-06-2006 18:54 |
|
Vi har en blandings hund, 1/4 border collie og 3/4 labrador og hun er en rigtig klog og dygtig hund og vi er superglade for hende. Hun er ikke helt ligesom en labrador, hun har en spidsere snude, har en tyndere kropsbygning, er lidt mindre, har lidt længere pels og har en "fane" på halen. Hun er absolut ikke doven (hvilket nogle labradorer kan være), men hun er rigtig madglad  Hun løber tit med min mor og far og hun elsker det, hun kan også rigtig godt lide at bade. Hun er i det hele taget meget glad for motion. Hun er en rigtig dejlig hund. Så hvis du synes at en Border Collie har et for stort aktivitetsniveau, så vil jeg varmt anbefale en Border Collie blanding. Jeg ved ikke hvordan de bliver når de er blandet med andre hunderacer, men vores hund er i hvert fald rigtig sød, og vi er rigtig glade for hende. Håber at du træffer det rigtige valg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Border |
|
|
Min ene hun sofus er halv border collie og halv appenzeller sennenhund, han er så aktiv at jeg har tænkt flere gange aldrig sådan en hund mere! Men men men sådan skulle det ikke være, vi har lige obertaget en tæve der bliver 3 år i september, og hun er mindst lige så aktiv som Sofus. Jeg har nok vænnet mig til den aktivitet omkring mig, når vi har gæster siger folk godt nok hvordan vi kan holde til det. Men det er mest folk uden hund som spørger om det! Vi bor på et nedlagt landbrug, så vi har pladsen til sådan to dejlige dyr! Her er lige et par billeder! Først Sofus     Og så vores nye hund Leika    Håber i nød billederne af mine dejlige hunde!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores bordere... |
JulieTaylor |
14-06-2006 20:10 |
|
... har ikke ligefrem en 8 timers arbejdsdag, men de løber rundt udenfor hele dagen. De er næsten aldrig alene hjemme - vi forlader dem sjældent mere end et par timer. Enten er vi hos dem, eller også er de med os. Det som slår mig ved vores hunde er, at de stort set leger i døgndrift. De okser rundt efter hinanden, trækker tov, ruller rundt o.s.v. De bruger virkelig meget plads og energi, og man kan se på dem, at det bare aldrig ville gå, hvis der f.eks. kun var én, og den skulle bo hos en "almindelig" familie med to fuldtidsjobs. Sådan en hund skal bruge sin krop og sin hjerne hele dagen. Om det så "bare" er leg. Men den kan ikke sidde stille, mens man lige skal på arbejde og til fitness og ud at handle og se Desperate Housewives og i mødregruppe. Så bliver den bims. Til gengæld er begge vores hunde geniale til vores livsstil. De er for det allerførste uforligneligt gode med vores datter på 15 mdr. De er meget kærlige overfor hende, men de er aldrig voldsomme. De er beskyttende overfor hende i den forstand at der f.eks. næsten altid ligger en hund under hendes barnevogn, når hun sover. De hyrder ikke på hende - de er meget blide. F.eks. ved de godt, at de skal tage mad fra hende med små, spidse forsigtig-læber Det er lige før de laver kys-mund, når de skal tage en godbid ud af hånden på hende  De er også ret gode til at lære nye ting... det er vel det, de er mest kendt for. Så det behøver jeg ikke at komme nærmere ind på. Men derudover er det et par utroligt søde, sjove, kærlige, trofaste, kælne, kvikke og kønne hunde. Jeg ville ikke bytte. Mvh Julie Taylor
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er også... |
|
|
...vild med hyrdehunde... Border collie -og specielt tevurn har vundet mit hjerte...  Men da min kæreste og jeg stadig bor i lejlighed, så er det på nuværende tidspunk ikke muligt at anskaffe sådan en hund - og måske bliver det, det aldrig da der skal lægges enorme mængder tid (og plads) i sådan en hund. Men en af min fars venner har en welsh corgi cardigan -og den mødte jeg så en dag... og blev straks hel vild med hende -også pga det lidt sjove tegneserie agtige udseende  Herefter har jeg læst og spurgt og undesøgt en masse om denne race... Og alt hvad jeg har hørt har tiltalt mig... det er en mellemstor hund, hyrdehund, den er klog og rimmelig nem at opdrage... men samtidig har den ikke helt det samme behov for motion og hjernetræning som nogle hyrdehunde har. En god familiehund... Og nu - ENDELIG - har jeg fået min egen af slagsen  Ludvig... en dejlig 12 uger gammel Welsh Corgi Cardigan... Om han bliver som oven over beskrevet er jo på nuværende tidspunkt lidt svært at sige... Men han har boet hos os i en uge nu... Og vi er bare VILDE med ham... Når vi tager ham med ned i parken for at lege - så vil han hels have at vi går ved siden af hinanden... han går pænt sammen med os og interreserer sig stort set ikke for de andre hunde eller mennesker der går forbi... Selvfølgelig er han lille endu -og han skal nok blive super fræk og teenager... men hans grundlæggende væremåde tegner rigtig godt  Racen ser lidt løjerlig ud, fordi de er lange og med meget korte ben... men hvis man kan se bort fra det - eller ligefrem synes at det er charmerende som jeg syntes... så er dette jo også en mulighed inden for "hyrdehunde"... Og så lige et par billeder af guldklumpen  Mvh. Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DorteSt |
|
|
Hvor er han da virkelig skøn, og charmerende og kigge på! Hilsen Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stine79 |
|
|
TAK - det kan jeg slet ikke hører nok gange... syntes jo selv at han er helt vidundelig  Udover det er det også nogle lækre hunde du har - og ja... man kan næsten se aktiviteten lyse ud af billederne... men samtidig ser de dejlig glade ud... specielt tæven smiler nærmest til kameraet  Mvh. Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Border Collie |
|
|
Hej! Jeg er ikke border collie ekspert, men kan fortælle dig så meget, at når jeg engang skal have en hyrdehund (udover islandsk fårehund ), så bliver det nok klart en border collie.. Men det kommer jo an på hvor mange får jeg får ... En border collie har jo så utrolig fine og udviklede sanser, at den med det mindste vink fra dig lystre.. Helt utroligt! www.dansk-kennel-klub.dk Der kan du garanteret finde nogle opdrættere der vil jeg hjælpe dig  God vind  Mvh pigling
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har haft border collies |
|
|
siden 1990 og elsker denne race. Jeg har aldrig haft problemer med dem. Derudover har jeg opdrættet 10 kuld af racen. Det er en livlig hund som har nemt ved at stresse. Den har svært ved at styre stressen selv. Den kræver en tydelig leder som sætter grænser for den. Det er det vigtigste for den. Jeg plejer at sige at alting skal være sort/hvid og den ingen gråzoner må have. Sæt grænser for den og den vil elske dig. Den kræver ikke mere motion end andre hunde, men den har behov for at bruge sit hoved. Får den ikke lov til det, ja så finder den selv på tossede ting som at hyrde og andet. Hilsen Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dejligt |
|
|
Med så mange svar og erfaringer og nej hvor er ham ludvig dog sød og klumpe dejlig at se på 
Hilsen jeanett*monique 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aktivering |
Sophus |
15-06-2006 09:21 |
|
Er kodeordet ved en Border Collie, har selv haft en super lækker hund og yderst lærenem og villig, reagere på dit mindste vink, men man skal sørme huske at give dem noget at tænke over, de har MEGET energi, og den skal bruges positivt ellers stresser de. Hvis jeg havde en gård med nogle får, ja så er det osse min fortrukne race, men det har jeg ikke og vi købte så en Cocker i stedet lidt lang fra Border men farven er der da 
Hilsner Lisab Nu bosat i Kjellerup
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vagtsomme |
pajken |
15-06-2006 11:50 |
|
er border collier vagtsomme ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja de er |
|
|
vagtsomme ! (Min er ihvertfald, men det kan selvfølgelig være noget den har lært af min rottweiler) KH
Annette rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har en Border! |
eilersen |
15-06-2006 13:28 |
|
Hejsa! Ja jeg er så den lykkelige ejer af en skøn Border Collie! Hun er lidt over 4 måneder og nemmere hund skal man lede længe efter.. Vi har i alt 3 hunde i familien og de 2 andre er Jack Russler. Hun enes perfekt med de 2 små som hun dog holder samlet når vi går tur med dem løse i en stor skov hvor vi bor men hun er aldrig hård overfor dem overhovedet tværtigmod blir hun tit tumlet omkuld af det to små. Hun er selvfølgelig lærenem og har aldrig sagt noget til at være alene hjemme og hun har indtil nu intet ødelagt. Når hun vil lege henter hun sit legetøj og bruger så det. Hun er meget med i stalden og har ikke vist den store interesse for hestene indtil nu ej heller når de løber. Hun elsker fremmede mennesker og kan næsten ikke forstå de ikke alle gider stoppe og snakke med hende. Jeg træner med hende dagligt i lydighed og derudover går vi spor og træner frit søg. Tror selv det er måde hvorpå en border holdes glad tilfreds når den får lov til at bruge sit hoved. Ingen hunde kan løbes eller cykles trætte i deres hoveder jo.. Mvh. Eilersen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke specielt vagtsom |
|
|
Border collien er ikke specielt vagtsom. Hilsen Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vagtsomme |
JulieTaylor |
15-06-2006 14:52 |
|
De fleste hunde er vel vagtsomme til et punkt. Vores bordere gør, når der kommer nogen. Når min mand er ude at rejse, bliver de automatisk mere på mærkerne, og de lægger sig imellem, hvis fremmede f.eks. vil røre ved vores datter. De er ikke agressive, men de stiller sig gerne og blokerer med kroppen. Forøvrigt er det jo ret væsentligt for hestefolk, det der med hvordan de er omkring heste, der bevæger sig rundt. Da Zoë var lille, havde jeg hende med hos hesten, og hun kunne sagtens ligge i hundekurven i hjørnet af ridehuset og kigge på at jeg red. Vores hunde jager ikke med hestene - kun lidt, hvis der er én der ruller sig uden at at have fået lov til det Men ellers ikke. Hvis jeg selv siger "jage-lyde" - f.eks. klikker med tungen eller siger "schsssjt" for at få hestene i løb - så kommer hundene med det samme og tilbyder deres assistance  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Med vagtsomme |
pajken |
15-06-2006 15:47 |
|
Med vagtsomme så mener jeg om de gøer når der kommer nogen (også når de er alene hjemme), og om de holder øje/øre med om der kommer folk i indkørslen. Jeg har nemlig læste en del racebeskrivelser på div. hjemmesider om border collier, og der får man lidt en mistanke om, at de nok ikke er særligt vagtsomme, da vagtsomhed ikke er omtalt nogen steder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores bordere |
|
|
er meget vagtsomme, folk herude på landet går bare ind hvis de skal besøge os. Men kommer der fremmede er det tit de ikke kommer ud af bilen før vi har fået hundene kaldt ind! Så jo de er meget vagtsomme!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| naboen |
Yiip |
15-06-2006 17:54 |
|
min nabo har 2 stk og de får langt fra nok motion... de gør' og hyler hele dagen lang og styrter rundt i haven konstant!...
Alt over 165 er ikke en hest, men en Giraf  Odense; Undervisning tilbydes...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|