Min umiddelbare tanke er også, at købers dyrlæge har ret. Du kan måske vurdere din egen dyrlæges tandbehandling ud fra disse spørgsmål:
- Benyttede han en ordentlig mundspærre? Her mener jeg en mundspærre, som består af læder og metal, som bliver sat på hesten, hvorefter dyrlægen kan åbne metaldelen og dermed hestens mund.
- Blev hesten bedøvet under behandlingen?
- Viste han dig, hvordan tænderne ser ud og hvor der var problemer?
- Brugte han en lampe for at kunne se det bagerste af hestens mund?
- Ejer dyrlægen en elektronisk rasp?
Dette er, hvad jeg bruger til at vurdere. Jo flere ja'er, jo bedre
Det ikke fordi, at dyrlægen/tandplejeren nødvendigvis skal hive den elektroniske rasp op ad lommen, hvis der ikke er ret meget, der skal tages. Men hvis de er dygtige, ved de godt, at der er situationer, hvor den er nødvendig, og så har de den.
Jeg har selv haft en lidt "sjov" oplevelse med ordning af tænder. Da jeg købte min hest, fik jeg min dyrlæge til at tjekke. Han brugte en løs mundspærre og raspede og raspede "håndholdt". Fire måneder efter havde jeg en ny dyrlæge ude. Han brugte ordentlig mundspærre (men ingen bedøvelse) og syntes godt nok ikke lige, at han kunne se, at hesten skulle have fået ordnet tænder for nyligt, så han raspede og raspede, igen håndholdt. Fire måneder senere pudsede jeg en tandplejer på hesten. Hun roste dyrlægens arbejde, men mente at han lige havde glemt de bagerste tænder. Hun brugte ordentlig mundspærre, bedøvelse og elektronisk rasp.
Du har i øvrigt gjort, hvad du skulle, nemlig fået tænderne tjekket, så der er ingen grund til at banke dig selv oven i hovedet - men måske til at finde en anden dyrlæge, næste gang der skal ordnes tænder.
mvh. tina